• No results found

Oké, helder Dank!

122 8.1 Etnografie 1: Langs de

Lijn en Omstreken (EO- NOS)

media logic visual radio De nieuwslezer leest, en wordt door de beeldregisseur in beeld gebracht, voorzien van een naamtitel.

8.1. Etnografie 1: Langs de Lijn en Omstreken (EO- NOS)

media logic Na het nieuws volgt er een kort verslag over verschillende wedstrijden door de sportverslaggever van de avond. 8.1. Etnografie 1: Langs de

Lijn en Omstreken (EO- NOS)

role convergence De beeldregisseur vraagt aan de regisseur of de

sportbeelden getoond mogen worden op de stream, en hij zegt - half bezig met andere dingen - dat dit is toegestaan, er zijn geen rechtenbeperkingen.

8.1. Etnografie 1: Langs de Lijn en Omstreken (EO- NOS)

media logic Er gebeurt weinig in de regieruimte, de aanwezigen luisteren aandachtig en er doen zich geen technische problemen voor.

8.1. Etnografie 1: Langs de Lijn en Omstreken (EO- NOS)

media logic visual radio De beeldregisseur scrollt tijdens het schakelen van de camera’s ook af en toe met één hand door de draaiboekteksten.

8.1. Etnografie 1: Langs de Lijn en Omstreken (EO- NOS)

content convergence De online redacteur zit nog steeds in de regieruimte en knipt een fragment uit het gesprek en plaatst het op Twitter. 8.1. Etnografie 1: Langs de

Lijn en Omstreken (EO- NOS)

media logic Als het gesprek een aantal minuten loopt, belt de regisseur buiten de uitzending om een inbeller in.

8.1. Etnografie 1: Langs de Lijn en Omstreken (EO- NOS)

media logic Deze telefonische gast mag zich op een gegeven moment ook met de uitzending bemoeien: de audiotechnicus zet het geluid van deze persoon bij de uitzending

8.1. Etnografie 1: Langs de Lijn en Omstreken (EO- NOS)

media logic visual radio de beeldregisseur zet een foto en de naam van deze gast onderin beeld.

8.1. Etnografie 1: Langs de Lijn en Omstreken (EO- NOS)

technology as object of journalism

Opvallend: er heeft hierover geen enkel mondeling overleg plaatsgevonden. Alle informatie-uitwisseling verloopt via het draaiboek dat iedereen voor zich heeft openstaan. 8.1. Etnografie 1: Langs de

Lijn en Omstreken (EO- NOS)

media logic Na een aantal minuten zegt de regisseur tegen de

presentatoren dat het gesprek met de inbeller moet worden afgerond.

8.1. Etnografie 1: Langs de Lijn en Omstreken (EO- NOS)

media logic Om 21:46 uur is de inbeller weer uit de uitzending, en wordt deze persoon buiten de uitzending door de regisseur bedankt. Het gesprek met de gast in de studio loopt nog door.

8.1. Etnografie 1: Langs de Lijn en Omstreken (EO- NOS)

media logic regisseur en samensteller overleggen nog even over de inhoud van het studiogesprek, verder is het stil in de regieruimte.

8.1. Etnografie 1: Langs de Lijn en Omstreken (EO- NOS)

media logic Vlak voor het einde van het studiogesprek belt de regisseur in de regieruimte een volgende inbeller op. ‘Over

anderhalve minuut ben je in de uitzending’, is de korte en heldere mededeling.

8.1. Etnografie 1: Langs de Lijn en Omstreken (EO- NOS)

media logic visual radio De beeldregisseur had de foto en naamtitel voor dit onderwerp al klaarstaan: het stond tenslotte al een tijdje in het draaiboek.

8.1. Etnografie 1: Langs de Lijn en Omstreken (EO- NOS)

technology as object of journalism

het stond tenslotte al een tijdje in het draaiboek. 8.1. Etnografie 1: Langs de

Lijn en Omstreken (EO- NOS)

media logic Om tien voor tien is het studiogesprek afgelopen en gaan de presentatoren direct verder met het onderwerp met de inbeller.

8.1. Etnografie 1: Langs de Lijn en Omstreken (EO- NOS)

media logic visual radio De naamtitel wordt onderin beeld getoond door de beeldregisseur, verder wisselen de shots tussen presentatoren af.

8.1. Etnografie 1: Langs de Lijn en Omstreken (EO- NOS)

content convergence Terwijl het gesprek met de inbeller loopt, knipt de online redacteur een volgend videofragment voor Twitter. 8.1. Etnografie 1: Langs de

Lijn en Omstreken (EO- NOS)

de-convergence er valt iets op: niemand in de regieruimte kijkt naar de tv’s die aan het plafond gemonteerd zijn. Op één ervan is het geschakelde visual radio te zien, maar niemand lijkt er aandacht aan te schenken (eigenlijk al de hele avond amper).

8.1. Etnografie 1: Langs de Lijn en Omstreken (EO- NOS)

media logic Het gesprek met de beller wordt afgerond. De studiogasten en de inbeller worden bedankt door de presentatoren, en de Ster wordt gestart om 21:57 uur.

8.1. Etnografie 1: Langs de Lijn en Omstreken (EO- NOS)

media logic visual radio Opnieuw is er ‘Zometeen: Langs de Lijn en Omstreken’ in beeld gebracht door de beeldregisseur, de studio is op de achtergrond van deze tekst te zien.

8.1. Etnografie 1: Langs de Lijn en Omstreken (EO- NOS)

media logic visual radio De beeldregisseur belt vervolgens ook met het

verbindingscentrum om beelden van het voetbal te krijgen. ‘Voor het geval er toch nog over die wedstrijden wordt gepraat door de sportverslaggever’, zucht ze hardop. 8.1. Etnografie 1: Langs de

Lijn en Omstreken (EO- NOS)

media logic Het nieuws wordt opnieuw op afstand gelezen door de nieuwslezer.

8.1. Etnografie 1: Langs de Lijn en Omstreken (EO- NOS)

de-convergence Deze fragmenten zijn alleen audio, en dus niet van beeld voorzien.

8.1. Etnografie 1: Langs de Lijn en Omstreken (EO- NOS)

media logic visual radio Op basis van de informatie in het draaiboek zoekt de beeldregisseur wat foto’s op voor tijdens het gesprek met de gast. Dit alles gaat opnieuw zonder overleg met de anderen in de regieruimte.

8.1. Etnografie 1: Langs de Lijn en Omstreken (EO- NOS)

media logic De nieuwe studiogast voor na tienen loopt de regieruimte binnen, en wordt gelijk de studio binnengebracht. Het tweede Ster-blok loopt inmiddels.

8.1. Etnografie 1: Langs de Lijn en Omstreken (EO- NOS)

media logic visual radio presentatoren zijn weer medium close in beeld 8.1. Etnografie 1: Langs de

Lijn en Omstreken (EO- NOS)

media logic terwijl ze het sportnieuws om en om lezen (altijd een vast item meteen na tien uur)

8.1. Etnografie 1: Langs de Lijn en Omstreken (EO- NOS)

media logic visual radio Om 22:04 uur wordt het programma na de reclame hervat en haalt de beeldregisseur de ‘Zometeen’-titel weer weg. 8.1. Etnografie 1: Langs de

Lijn en Omstreken (EO- NOS)

media logic Na het sportnieuws volgt gelijk een gesprek met de sportverslaggever. De verbinding met de sportverslaggever staat al de hele uitzending, dus de regisseur schenkt er eigenlijk weinig aandacht aan en waarschuwt alleen nog even de verslaggever vlak voordat hij de uitzending in moet.

8.1. Etnografie 1: Langs de Lijn en Omstreken (EO- NOS)

media logic visual radio De beeldregisseur probeert tijdens het sportverslag de juiste wedstrijd op de stream te tonen, maar er is nogal

verwarring geweest over welke wedstrijden er nu precies besproken worden in het verslag. Het blijkt uiteindelijk om een andere wedstrijd te gaan dan de beeldregisseur bij het verbindingscentrum heeft aangevraagd.

8.1. Etnografie 1: Langs de Lijn en Omstreken (EO- NOS)

technology as object of journalism

In het draaiboek was onder het kopje ‘sportverslaggeving’ (of in jargon ‘matchcenter’) geen enkele informatie te vinden over welke wedstrijden behandeld zouden worden. 8.1. Etnografie 1: Langs de

Lijn en Omstreken (EO- NOS)

de-convergence Uiteindelijk is er dus geen enkel sportbeeld te zien, maar ‘gewoon’ een foto en naamtitel van de sportverslaggever. 8.1. Etnografie 1: Langs de

Lijn en Omstreken (EO- NOS)

technology as object of

journalism De beeldregisseur had deze titel en artiest al wel klaar staan, en dus wordt dit fullscreen vertoond. Dankzij een software-koppeling met Spotify wordt er automatisch een albumcover bij getoond.

8.1. Etnografie 1: Langs de Lijn en Omstreken (EO- NOS)

role convergence Tijdens de muziek vraagt de beeldregisseur aan de (audio)regisseur nog even om opheldering naar aanleiding van de sportwedstrijden. Het blijkt elders in het draaiboek wel te hebben gestaan - de verwarring zat ‘m in het verschil tussen het WK vrouwenvoetbal en de EK-kwalificatie bij de mannen.

8.1. Etnografie 1: Langs de Lijn en Omstreken (EO- NOS)

technological convergence De beeldregisseur had deze titel en artiest al wel klaar staan, en dus wordt dit fullscreen vertoond. Dankzij een software-koppeling met Spotify wordt er automatisch een albumcover bij getoond.

124