• No results found

168 specifiek: “Ik werk bij de radio, ik wil niet in beeld.” En

Oké, helder Dank!

168 specifiek: “Ik werk bij de radio, ik wil niet in beeld.” En

dat was in de beginperiode best wel een overgang. Het licht moest in één keer anders, de setting moest anders. Lelijke bekertjes moesten in één keer uit beeld, als het even kon. En noem maar op. En voor heel veel mensen was dat enorm werken, van “het lijkt wel alsof ik in één keer bij de televisie werk, terwijl ik gewoon bij de radio zit.”

8.7. Interview 1: presentator Langs

de Lijn en Omstreken (NOS-EO) de-convergence Ik heb ook altijd gezegd, radio is ook een deel romantiek. Je kan mensen in een bepaalde sfeer trekken. En op het moment dat je daar een plaatje bij zet en je dat het een hele koude studio is, en je wordt geconfronteerd met de setting van de presentator, dan kan het ook een beetje romantiek van de radio weghalen.

8.7. Interview 1: presentator Langs

de Lijn en Omstreken (NOS-EO) de-convergence Er was een collega, ik zal zijn naam niet noemen, en die had de gewoonte om in zijn neus te zitten met zijn vinger. En zeker in de beginperiode hield hij helemaal geen rekening met de camera's. Nou dat heeft hij wel van verschillende kanten tot zich gekregen.

8.7. Interview 1: presentator Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

role convergence Er was een collega, ik zal zijn naam niet noemen, en die had de gewoonte om in zijn neus te zitten met zijn vinger. En zeker in de beginperiode hield hij helemaal geen rekening met de camera's. Nou dat heeft hij wel van verschillende kanten tot zich gekregen.

8.7. Interview 1: presentator Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

media logic Daarnaast heb ik nog een heel klein schermpje waarop ik zie wat jullie doen met social media, dus met camera’s, dus dan zie ik ook dat ik in beeld ben. Het is maar een heel klein schermpje. Maar daar staat ook de Ster-tijd op, hoe lang het is tot aan de Ster.

8.7. Interview 1: presentator Langs

de Lijn en Omstreken (NOS-EO) technology as object of journalism Ik zet altijd één televisiescherm altijd op wat wij uitzenden, zodat ik ermee wordt geconfronteerd. Om te voorkomen dat je, al zit je maar zo aan je neus… 8.7. Interview 1: presentator Langs

de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

role convergence Ik zet altijd één televisiescherm altijd op wat wij uitzenden, zodat ik ermee wordt geconfronteerd. Om te voorkomen dat je, al zit je maar zo aan je neus… 8.7. Interview 1: presentator Langs

de Lijn en Omstreken (NOS-EO) content convergence Toen had ik die televisie niet aan staan, en even later via Twitter komt dat terug: “Zit hij nou gewoon terwijl hij zit te presenteren het vlees tussen z’n tanden vandaan te halen?”

8.7. Interview 1: presentator Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

role convergence We hadden gegeten en ik had vlees gegeten dat enorm tussen je tanden gaat zitten, dus dat voel je wel. Dat is heel vervelend ook bij het presenteren, dus je zit constant te zoeken naar iets om het stukje vlees tussen je tanden vandaan te krijgen. Ik had op een gegeven moment een stukje papier dubbelgevouwen, zodat het steviger was. En ik zat heel erg, zonder mijn handen ervoor te doen, dat stukje vlees ervandaan te grutten. Toen had ik die televisie niet aan staan, en even later via Twitter komt dat terug: “Zit hij nou gewoon terwijl hij zit te presenteren het vlees tussen z’n tanden vandaan te halen?”

8.7. Interview 1: presentator Langs

de Lijn en Omstreken (NOS-EO) role convergence Toen dacht ik wel: “Let nou op wat je doet!” 8.7. Interview 1: presentator Langs

de Lijn en Omstreken (NOS-EO) professional spatial opportunities Maar soms kun je het ook gebruiken. Je kan ook in de uitzending zeggen als er een fotograaf is, zo van: “Kijk even op de webcam want daar staat nu de foto”. Of als er een auteur is dat je dat boek even omhoog houdt met de kaft even richting camera. Dus je kan er ook wel mee spelen. Maar ik hou er wel degelijk rekening mee. 8.7. Interview 1: presentator Langs

de Lijn en Omstreken (NOS-EO) professional spatial opportunities ik maak er gebruik van, maar het valt verder niet binnen mijn takenpakket, volgens mij. Maar ik zie er wel een toegevoegde waarde in.

8.7. Interview 1: presentator Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

role convergence ik maak er gebruik van, 8.7. Interview 1: presentator Langs

8.7. Interview 1: presentator Langs

de Lijn en Omstreken (NOS-EO) de-convergence Nee, volgens mij is die rolverdeling niet veranderd. Nou ja, er zijn beeldregisseurs bijgekomen. 8.7. Interview 1: presentator Langs

de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

content convergence En dat is ook wel geëvolueerd. In het begin was het een camera, drie camera’s, en draaien en inzoomen en dat was het wel zo’n beetje. En op een gegeven moment, ik weet het nog wel, BNN was daar heel fanatiek in. Die startten bijvoorbeeld de YouTube-clip mee als er een plaat werd gedraaid. En dan was het natuurlijk de kick om dat synchroon te krijgen. Dat is natuurlijk het leuke. En toen dacht ik wel van: “Hee, dit gaat zich wel

doorontwikkelen.” 8.7. Interview 1: presentator Langs

de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

professional spatial opportunities

En toen dacht ik wel van: “Hee, dit gaat zich wel doorontwikkelen.” En dat vind ik best leuk 8.7. Interview 1: presentator Langs

de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

de-convergence Maar voor de rest is er, volgens mij, qua werk voor mij niet zo heel veel veranderd.

8.7. Interview 1: presentator Langs

de Lijn en Omstreken (NOS-EO) role convergence Behalve dan dat je er rekening mee moet houden dat je in beeld bent, dat is het enige. 8.7. Interview 1: presentator Langs

de Lijn en Omstreken (NOS-EO) de-convergence Dus het is in die zin meer een extra persoon die er gewoon bijgekomen is in de studio? Ja, dat gevoel heb ik wel 8.7. Interview 1: presentator Langs

de Lijn en Omstreken (NOS-EO) professional spatial opportunities Ik ben het er wel mee eens dat het wat toevoegt. Je kan er nu echt niet meer omheen. 8.7. Interview 1: presentator Langs

de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

content convergence En ook, als er bijvoorbeeld een iemand een opmerkelijke uitspraak heeft gedaan, zoals een politicus een paar weken geleden… Als je daar beeld van hebt, dan heeft dat veel meer impact als je dat iemand ziet zeggen, dan als dat je het alleen maar hoort.

8.7. Interview 1: presentator Langs

de Lijn en Omstreken (NOS-EO) content convergence En toen wij net begonnen, was het ook de bedoeling om het te registreren zodat als iemand iets opmerkelijks zei, dat we de beelden daarvan konden gebruiken in het Achtuurjournaal. Dat was eigenlijk de reden dat ze toen... zo is het aan ons verkocht toen we die camera's in de studio kregen.

8.7. Interview 1: presentator Langs

de Lijn en Omstreken (NOS-EO) content convergence Dat was toen het verhaal. We willen naast het geluid ook het beeld opnemen. Omdat er toen ook heel veel politici in de studio waren, dat het gebruikt kon worden in de diverse Journaals.

8.7. Interview 1: presentator Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

technology as object of journalism

We hebben in het begin natuurlijk die techniek gehad dat, automatisch, als de microfoon aanging, of als er

gesproken werd in de microfoon, ging de camera automatisch naar die persoon. Dan zou je geen schakeltechnicus meer nodig hebben. Maar dat werkte ook niet echt perfect.

8.7. Interview 1: presentator Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

technology as object of journalism

Hier hebben we goed internet, maar als wij op locatie uitzenden is het natuurlijk wel een ding om dan visual radio te krijgen. Het is echt televisie maken, dat is het wel. En dat kan je niet versimpelen. Het is niet zo van: “Er komt wel een techniek dat het simpeler wordt.” 8.7. Interview 1: presentator Langs

de Lijn en Omstreken (NOS-EO) de-convergence Dus je zult altijd iemand moeten hebben die ook creatief meeschakelt, of die foto erin zet, of die een videoclip instart als er een plaatje wordt gedraaid, of die, als er naar het hockey wordt geschakeld, dat je de hockeybeelden ziet. Die persoon zul je fysiek altijd nodig hebben. 8.7. Interview 1: presentator Langs

de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

technological convergence

Dus hooguit de kwaliteit van de beelden… ik zie dat nog wel een keer 4K worden bijvoorbeeld, of iets meer dan 2K, dat het nog scherper wordt. De camera’s misschien nog beter.

8.7. Interview 1: presentator Langs

de Lijn en Omstreken (NOS-EO) de-convergence Maar voor de rest zie ik het niet geautomatiseerd worden, dus je hebt altijd een persoon erbij nodig. 8.7. Interview 1: presentator Langs

de Lijn en Omstreken (NOS-EO) professional spatial opportunities Dat je er á la Instagram met visuele dingen nog mee zou kunnen spelen… of wat dan ook. Dat zie ik nog wel gebeuren.

8.7. Interview 1: presentator Langs de Lijn en Omstreken (NOS-EO)

content convergence Ik vind het een toevoeging, absoluut. Het kan niet meer zonder. Als je het niet hebt, dan heb ik het gevoel dat je achterloopt.

170