• No results found

Transcriptie interview Rozemarijn Tromp, 21 mei

In document Cultuuronderwijs door kunstenaars (pagina 89-95)

Dinsdag 21 mei 2013, 14.15 – 15.30 Opname 1: 27.17

Opname 2: 04.05

Bij dit interview heb ik twee opnames. Tussenbeide liet Tromp mij animatie zie die de leerlingen gemaakt hebben, dit was in een andere ruimte. Voor de opname begint heb ik al wat uitgelegd over mijn onderzoek.

LR: goed, ja, zou je allereerst iets willen vertellen over wie je bent en waarom je bik’er bent geworden

RT: ja, ik ben Rozemarijn Tromp, ik ben in 2007 bik’er geworden, in 2005 afgestudeerd aan Minerva en ik heb al, nou ja, vanaf jongs af aan veel met kinderen gewerkt, en ook op de middelbare school, vond ik altijd heel leuk, en ik vond de lerarenopleiding op Minerva niet zo interessant, omdat je dan zeg maar, alle kunstvakken moest geven en dat vond ik heel leuk van het bik, dat je wel specifiek op je eigen vakgebied workshops ging ontwikkelen en ook op projectmatig aan het werken, dus niet elk jaar zeg maar hetzelfde lesmateriaal, bijvoorbeeld doen waar, ja, je eigen projecten worden aanpassen op de mensen van de school, of op de projecten om de, hoe zeg je dat, van, ja, dat vond ik leuk aan de bik-opleiding, dus daarom ben ik de bikopleiding gaan doen, ja

LR: heb je veel gehad aan je opleiding?

RT: ja, ja, de bikopleiding vond ik echt super leuk en ook, heb ik ook veel geleerd en daardoor ook daarna veel gedaan, dus veel projecten en ook andere opdrachten kwamen d’r weer op me af en ja, ook wel in hoe je omgaat met kinderen en in gesprekken of, over kunst en, nou ja, wat animatie daarin voor mij ook betekent, dat had ik vanochtend ook op die school, toen hadden ze commentaar op ene filmpje van mij, dat ik liet zien, en toen zei ik ‘ja, nou ja, het is kunst/ ik maak op deze manier een giraf en als jij het op een andere manier wil doen dan mag dat’ dat vind ik het fijne van, nou ja, kunst, dat je echt helemaal vrij bent in hoe je je wil uiten, nou, dat vond ik wel grappig dat je daar, dat we daar een discussie over kregen, zeg maar, dat, ja, dat ik dus dat ook probeer over te brengen op de leerlingen die ik zie, LR: dat ze een soort bredere blik krijgen van hoe je vorm kunt geven?

RT: ja, en, nou dat in eerste instantie alles kan en in dit geval dan wel binnen een opdracht, maar, ja, hoe je je wilt uiten, ja, of dat met blauw is of met zwart-wit of weet ik veel, dat, ja, en vind ik ook leuk om met kinderen in discussie daarover te gaan of gesprek, hoe je het ook noemt.

LR: en hoe geef jij je lessen daarin vorm, is dat, discussie ook echt een actief onderdeel of, hoe moet ik dat een beetje zien?

RT: nou, eigenlijk nee, aan het einde wel bij het bespreken van wat ze gemaakt hebben, in, in, klassikaal, maar tijdens de workshop meer individueel of in een groepje, want ik werk veel wel in groepjes en da’s meer een praktische overweging, wat ook wel weer jammer is, maar ja, dan wil ik meer één op één of in een groepje in gesprek d’r over van waarom ze bepaalde keuzes maken of wat ze graag willen doen en als ze het echt niet weten, dan probeer ik ze een beetje te triggeren om iets los te krijgen waardoor ze wel inspiratie krijgen. Ja en aan het begin dan laat ik wat animaties van mezelf zien en daar krijg je dan ook altijd wel leuke gesprekken over, maar dat is dan, ja, ik weet niet, vandaag wel voor het eerst dat het zo, meer over kunst ging eigenlijk, meestal gaat het meer over hoe je iets maakt, ofzo, dat vaak de techniek wat ze heel interessant vinden van animatie, ja.

LR: kun je daar iets meer over vertellen, over hoe je te werk gaat in zo’n workshop

RT: ja, nou ja, eerst vertel ik wat over mijn eigen werk en wat ik doe, en daar laat ik dan voorbeelden van zien en dan ga ik eigenlijk gelijk ook met ze aan de slag hoe het programma werkt waar we mee werken, dan leg ik de opdracht uit, dat is een beetje afhankelijk van project waarin ik zit, dus nu ben ik op t , in Warfum op het Hogelandcollege, hebben ze vandaag eerst oefenfilmpjes gemaakt en volgende week gaan we een animatievideo maken en ja, dan leg ik aan de hand van de programma uit wat de bedoeling is en dan, iedere gaat in groepjes aan het werk en maken eerst een storyboard en dat bespreek ik dan met ze, dus dan verhaal dat maken ze schetsmatig en dan, gaan ze decors maken en dat soort dingen en dan opnemen, ja, en deze cursus die duurt dan 4 lessen van 2 uur, dus dat is vrij lang, en ik heb ook wel eens projecten van 1,5 tot 2 uur voor de hele klas. Nou, 1,5 uur is wel heel kort trouwens, ik doe meestal 3 uur minimaal voor een hele klas en dan als het wat kleinere groepjes zijn, bij naschoolse opvang bijvoorbeeld, dan is het weer 1,5 tot 2 uur.

LR: ja, dan gaat die begeleiding natuurlijk ook veel makkelijker RT: ja,

LR: niet de hele tijd heen en weer RT: ja, ja

LR: en, ja om even een beetje een beeld te krijgen hoe de bik in jouw leven staat, hoeveel tijd besteed je aan je biklessen en aan je eigen werk, misschien nog wel een 2e of 3e baan,

RT: ja, ja , gelukkig die laatste niet, qua inkomsten zou het leuk zijn, nee, ik werk helemaal voor mezelf, en nu is het ongeveer fiftyfifty, zeg maar de helft van de week ben ik met bikdingen bezig en de helft ongeveer met eigen werk, maar hiervoor heb ik 2 maanden gehad dat ik echt wel heel druk was met allemaal projecten, en dat is dan ook heel veel voorbereiding wel, en zo gaat het een beetje heen en weer, zoals, nou ja, aan het begin van dit schooljaar was ik weer heel druk met mijn eigen project en heb ik niet zoveel opdrachten, of geen bikopdrachten, dat is een beetje per periode, ja,

89

LR: ja, ligt er natuurlijk ook aan wanneer scholen aanvragen doen RT: ja,

LR: ja,

RT: sowieso in het begin van de zomervakantie en het begin van het schooljaar dan is er weinig, en dat plan ik dan ook wel zo in dat ik dan juist wat andere dingen kan doen. En nu heb ik net, ben ik begonnen met een animatieopdracht, na, daar ben ik nu nog in de schets fase, maar dat moet dat 14 juni klaar zijn, dus dat is ook al best wel snel, dus daar moet ik ook best wel veel tijd voor vrij maken, tussen de projecten door, ja

LR:en, heb jij standaardprojecten waar je gebruik van maakt, of maak je projecten in overleg met de scholen die, waar je een les doet RT: ja, het is de basis is zeg maar, heel standaard bij mij, het is altijd op maat van hoe we de uitvoering doen, wat voor opdracht de leerling uiteindelijk krijgen, dus, ja, ik heb wel een paar opdrachten die standaard zijn, zoals nu met het Hogelandcollege is het wel iets wat ik gewoon doe, omdat er verder geen thema is op school, maar verder, eigenlijk elke school heeft wel een bepaald thema waar ze graag mee willen werken, dus dan moet ik het altijd een beetje aanpassen, ja, maar de basis van hoe we werken dat is wel hetzelfde, dus eerst een verhaal schrijven en dan storyboards tekenen en decors maken en zo, ja

LR: kun je er eigenlijk altijd makkelijk mee uit de voeten, met de thema’s?

RT: ja, het ene vind ik wat lastiger dan het andere, bijvoorbeeld voor de troonwisseling hadden we op de Nassauschool een groot project voor groep 3 en groep 8, nee, ja, groep 3 en groep 8, maar nou, toen moest het dus wel over de troonswisseling gaan en dat vond ik wel heel interessant, want ik ben zelf niet zo heel koningsgezind, om daar ook iets mee te doen zeg maar

LR: ja,

RT: dat vond ik wel uitdaging, en dat is ook wel leuk gelukt, maar, dan vind ik het wel moeilijk om daar dan echt iets leuks van te bedenken voor de lessen, maar meestal is het niet, niet ingewikkeld, maar het kost toch altijd wel even tijd om in overleg met de school een goed project neer te zetten,

LR: ehm, even goeie vraag, oh, ja, wat doe jij eigenlijk met, of nou, wat doe je, hoe pas jij je lessen aan op de verschillende leeftijdsgroepen, bijvoorbeeld groep 3 krijgt die dezelfde methode als groep 8, of is het juist,

RT: nee, het is wel anders, ook wel de opdrachten, formulering zeker en ook bij de uitleg, nou, ik probeer wel altijd zoveel mogelijk, ja, ik weet niet, dingen die ik belangrijk vindt, natuurlijk, van animatie, wat ik leuk vind aan animatie dat probeer ik wel over te brengen, maar ja, taalgebruik is dan vooral anders, maar wat ik vertel, uiteindelijk is denk ik, wel hetzelfde, bij groep 1,2 lukt dat niet helemaal, want die krijgen toch niet helemaal mee wat ze precies doen, maar ik heb wel een aantal echt leuke projecten daar gedaan, net ook weer gevraag voor een nieuw project en, ja, dan is het gewoon net iets simpeler en, maar, ja, de opdracht is in ieder geval trouwens ook hetzelfde, want ze gaan bij een liedje dat ze kennen gaan ze een animatie maken en voor groep 1,2 dan in dit geval, hadden ze bijvoorbeeld ‘de stoker en de machinist’, ik weet niet of je dat liedje kent, maar dat konden ze zelf

LR: misschien als ik het hoor, maar

RT: ja, maar dat konden ze zelf uit volle borst zingen, en nou, dan ga ik ze vragen van ‘nou,wat komt er allemaal voor in dit liedje?’ nou dan komen natuurlijk eerst de stoker en de machinist, en trein en een stationnetje, en een om, kommetje hete thee, nou dan schrijven we dat allemaal op en dan gaan we verdelen wie gaat wat maken, dus dat, dat is dan meer in zo’n groep en, maar met de leerlingen nu van het HSC, dat is dan 1e en 2e klas, doe ik eigenlijk precies hetzelfde, alleen moeten ze dat zelf gaan bedenken, dus dan pakken we een nummer, van volgende week wordt dat dan, en gaan ze de songtekst analyseren van wat wordt er dan gezegd of gezongen, ja, wat, hoe willen we dat uitbeelden. Maar bij groep 1,2 wordt het dan wat lettelijker uitgebeeld misschien, dan bij de oudere kinderen, daar kun je nog eens zeggen van nou ja, wil je dan perse een station of wil je, ja, weet ik veel, ja, wat is nou .. liedje

LR: ja, en wat doen de leerlingen eigenlijk zelf met de techniek, je zie net al ze gaan die storyboard maken, de decors, maar daarna, de bediening van de camera en met de computer

RT: dat moet, dat probeer ik altijd een beetje in te schatten of ze dat aankunnen LR: ja

RT: laatst had ik wel een groep die dat wel kon, en met de camera, maar met de computer mogen ze alles doen, dus dat, met dat programma dan, dat is ook vrij simpel, wat ze daar moeten doen en met de camera, ja staat erboven en soms willen ze inzoomen, en soms uitzoomen, dus dat ga ik dan een beetje inschatten, of ze dat zelf een beetje snel onder de knie krijgen, of dat ik dat dan toch liever doe, ook omdat je dan met het statief moet gaan schuiven. Het is soms wel zonde, dat vind ik dan ook wel weer een meerwaarde, dat je dan als kunstenaar er bent en niet dat ze het zelf hoeven gaan doen, want tegenwoordig kan iedereen natuurlijk clipjes maken met z’n mobiel en gewoon computer of Ipad of zo, maar dat je het iets verfijnd, zeg maar, van wat ze maken, en dat niet heel lomp gewoon uit de losse pols is, het mag ook wel, maar, ja, ik weet niet, soms heb ik wel een beetje ,ook wel, zeker bij animatie, dat ze iets in hun hoofd hebben en dan maar in het wilde weg gaan doen, en dan zien ze het terug, en dan denken ‘oh, dit wilden we helemaal niet’ weet je wel, als ik dan zo’n storyboard bekijk en ik heb een beetje door hoe ze aan het werk zijn, dan kan ik meestal wel inschatten hoe ik ze dan een beetje kan begeleiden in dat het resultaat ook echt wordt van wat ze wilden, ja.

90

LR:zie je jezelf dan ook eigenlijk, in je lessen ook echt als iemand die de leerlingen kennis laat maken en stuurt naar een product? RT: ja, dat hangt een beetje van de workshop af, bij die koning bijvoorbeeld niet, dan gaat het juist heel erg om het proces en het verhaal bedenken en kijken hoe je dat zeg maar op een creatieve manier decors kan maken en dat soort dingen, en bij zo’n kortere workshop gaat het wel meer eigenlijk uiteindelijk ook om het product, dat ze echt aan het einde van de les gewoon filmpje hebben van wat ze zelf hadden, in hun hoofd hadden, dus dat verschilt een beetje ook wel van de wens van de school, maar ook, ja, hoe lang, hoeveel tijd je d’r voor hebt, zeg maar, hoe diep je kan gaan. Inhoud, kijk de techniek die staat gewoon vast, dus, daar kun je verder niet zo heel veel mee

Gemompel, niet te verstaan, tijdje stilte

LR: ja, qua inhoudelijk heb ik denk ik wel, ja het is eigenlijk wel heel simpel, je techniek staat vast en het thema dat is een beetje afhankelijk wat de school wil

RT: ja,

LR: is, dan wil ik eigenlijk wel weer verder gaan met de samenwerking met de scholen, ja, wat gebeurd er op het moment dat je zo’n aanvraag krijgt, wat

RT: ja, ja, dat verschilt ook heel erg weer. Net heb ik bij de walstraschool bijvoorbeeld een projectaanvraag gekregen en daar ben ik naar toegegaan, vorige week heb ik gesprek gehad met die docent van wat ze wilden, ze hadden een prijs gewonnen van de gemeente, of ze wilden heel graag een animatie maken, dat vond ik ook wel leuk, want ik was de twee jaar geleden geweest. Dus die leerlingen hadden zelf gezegd, nou voor dat project willen we wel graag een animatie maken, en ja, beetje over gehad wat de mogelijkheden zijn van mij en wat zij graag willen en hoe ze dat voor zich zien, dus zo hebben we samen een project opgezet zeg maar, en dat heb ik ook bij de Nassauschool gedaan, van die troonopvolging, maar dat is gelukkig ook nog wel weer bij mij neergelegd, om nou, dat ze mij ook wel kenden, ‘misschien weet je ook wel andere kunstenaars, die ook een deel kunnen doen?’ dus ik had iemand anders waar ik veel mee samenwerk, Michiel van de Veen, componist, die doet dan het geluid en Marleen Kunne die deed dan decors, dus dat vind ik dan ook wel leuk, dat ik daar zelf ook nog weer een invulling aan kan geven en ik doe ook heel veel voor de bibliotheek in Emmen, naschoolse opvangprojecten, en dan heb ik eigenlijk een vast programma, dus dan huren ze me in en dan hoef ik verder niet meer op gesprek te komen, of zo, dan ga ik daar gewoon heen en dan zit ik 2 of 3 lessen en dan vul ik zelf in en, nou ja, in december doe ik het over sinterklaas of over kerst en in een andere periode weer iets anders, dus dat verschilt ook een beetje.

LR: en zijn scholen over het algemeen duidelijk in wat ze van jou willen en wat ze van een les verwachten?

RT: ja, ja, gelukkig wel. En anders dan weet ik inmiddels wel de vragen te stellen om d’r beter achter te komen. Ja, ik had trouwens vorige week wel een beetje jammer, ik doe ook workshops voor verschillende partijen, dus in dit geval Oliedacoba, die zitten in Franeker, en daarvoor heb ik zij willen liever zeg maar een lesbrief die zij aan de scholen sturen, en dan kunnen de scholen kiezen van welke workshops ze willen, en ik heb dan de re-style workshop en daar moeten ze dingen voor voorbereiden, en toen kwam ik daar op school en toen hadden toen hadden ze niks voorbereid en toen dacht ik ‘ ja, ik kan dus niks’, maar dat is dus eigenlijk een vast product wat de school wel of niet kan afnemen, maar, dan was het dus blijkbaar bij die school niet duidelijk over gekomen dat ze iets moesten voorbereiden, ja, dat vind ik dan wel jammer, maar toen ben ik ja, dacht ik ben er nu toch, ik moet maar, moet maar even een introductie geven dan is het misschien ook wel duidelijker voor ze, maar dat komt dus over een paar weken wel weer terug, ja,

LR: en waarover maak je, voordat je aan een les begint, afspraken met scholen? RT: waar?

LR: waarover

RT: ja, inhoud, tijden, financiën, dat denk ik LR: oke,

RT: ik zit heel hard na te denken, ja, afronding, ik maak ook vaak, eigenlijk voor elke school, een dvd’tje, dus daar staan dan alle animaties op die de leerlingen hebben gemaakt en ja, of d’r foto’s zeg maar gemaakt mogen worden, tijdens de les, en wat ook leuk is, nu met het Zernike gaan we in juni naar het Forum Images toe, om daar animaties te bekijken, dus dat probeer ik ook altijd wel te, als suggestie zeg maar te geven van ‘nou we kunnen ook als de animaties af zijn, met z’n allen naar de bioscoop en daar de animaties bekijken’ dus, ja, op zo’n manier maar ik nog extra afspraken als het nodig is.

LR: ja, oke, en evalueer je je lessen ook samen met de scholen?

In document Cultuuronderwijs door kunstenaars (pagina 89-95)