• No results found

EN DE STRIJD OM EEN NIEUWE CULTUUR (1920-­‐1930)

2.2   Squadrismo en het agrarische fascisme

Terwijl  D’Annunzio  in  Fiume  een  eigen  werkelijkheid  aan  het  creëren  was,  likte   Mussolini  in  Italië  zijn  wonden.  Het  Milanees  fascisme  was  uiteen  gevallen  en  zijn   aanhangers  teleurgesteld  op  huis  aan  gekeerd.  Weg  uit  de  stad,  terug  de  provincie  in.   Daar  ontwikkelden  agressievelingen  een  nieuwe  techniek  die  de  stroming  van  de   ondergang  zou  gaan  redden.  Het  heette  squadrismo  en  het  was  extreem  gewelddadig.   Op  verschillende  plaatsten,  verspreid  over  de  gehele  Povlakte  in  het  rurale  Noord-­‐ Italië,  klonterden  fascisten  samen  tot  knokploegen,  squadre  genaamd.  Elk  met  eigen   leider,  vaandel,  slogan  en  rituelen,  vergelijkbaar  met  die  van  de  Arditi.  Met  Marinetti’s   aanval  op  het  hoofdkantoor  van  Avanti!  nog  vers  in  het  achterhoofd  trokken  zij  

opnieuw  ten  strijde  tegen  politieke  tegenstanders.  Dit  keer  op  het  platteland.     Squadrismo  wist  snel  de  interesse  te  wekken  van  de  plaatselijke  landelijke  

bourgeoisie,  die  het  zat  was  flink  in  de  buidel  te  moeten  tasten  om  aan  de  vele  nieuwe   socialistische  eisen,  afgedwongen  door  de  verkiezingsoverwinning  en  stakingen,  te   moeten  voldoen.  Ze  voelden  zich  ondermijnd  in  hun  persoonlijke  status  ‘als  heersers   over  hun  domein’.164  De  bourgeoisie  zag  in  het  fascisme  een  manier  om  de  

socialistische  opmars  de  kop  in  te  drukken  en  begon  de  squadre  te  subsidiëren.  Vanaf   21  november  1920,  de  dag  waarop  de  zwarthemden  het  stadshuis  van  Bologna  

bestormden  en  zes  socialistische  ambtenaren  vermoorden,  verspreidde  het  fascistisch   geweld  zich  als  een  lopend  vuurtje  uit  over  heel  Noord-­‐  en  Midden-­‐Italië.165  Mussolini,                                                                                                                  

163  De  historicus  Robert  O.  Paxton  haalt  de  casus  D’Annunzio  aan  als  bewijs  dat  het  succes  van  het  

fascisme  niet  uitsluitend  gebaseerd  kan  worden  op  diens  culturele  uitingen:  ‘theater  alleen  was  niet   genoeg  om  te  slagen’.  Paxton  2004:  60.    

164  Ibidem.  

165  Ibidem:  61.  Tussen  februari  en  mei  1921  hadden  zwarthemden  726  gebouwen  –  kranten,  

arbeidsbureaus,  hoofdkwartieren  enzovoorts  –  van  politieke  tegenstanders  vernietigd  (Hughes-­‐Hallett   2015:  579).  Het  aantal  dodelijke  slachtoffers  door  politiek  geweld  in  de  periode  1920-­‐1922  bedroeg:  500   tot  600  fascisten  en  2000  antifascisten  en  niet-­‐fascisten.  Lyttelton  1982:  262.    

aangenaam  verrast  door  het  succes  van  squadrismo,  zag  een  tweede  kans  en  wist  zich   opnieuw  te  manifesteren  als  hun  overkoepelende  politieke  leider.  Maar  controle  over   hen  had  hij  niet.  Squadrismo  was  een  gedecentraliseerde  beweging  met  eenzelfde   anarchistisch  en  ongedisciplineerd  karakter  als  dat  van  het  oorspronkelijke  

futurisme.166  Zwarthemden  luisterden  alleen  naar  hun  lokale  leider,  de  ras.  De  

belangrijkste  waren:  Dino  Grandi  in  Bologna;  Balbo  in  Ferrara;  Giuseppe  Bottai  in   Rome;  Cesare  Maria  De  Vecchi  in  Allessandria;  Roberto  Farinacci  in  Cremona;  en  

Achille  Starace  in  Trentino.  Mannen  voorbestemd  voor  roem  in  de  fascistische  politiek.     Op  verschillende  manieren  heeft  squadrismo  een  fundamentele  uitwerking   gehad  op  het  fascisme.  Ten  eerste  was  het  zeer  effectief  in  het  indammen  van  het   socialisme  –  de  ideologische  vijand.  De  socialisten  waren  met  meer,  maar  bezaten  niet   dezelfde  militaristische  organisatie  en  stootkracht  als  de  fascisten:  ‘Een  miljoen  

schapen  zal  altijd  uiteen  gedreven  worden  door  het  gebrul  van  één  leeuw,’  zei   Mussolini,  die  hen  alleen  in  geest  steunde,  aanmoedigend.167  Hij  had  gelijk.  Vrijwel  

elke  veldslag  werd  gewonnen  door  de  zwarthemden.  Ook  de  linkse  media  kregen  het   zwaar  te  voorduren.  ‘We  zijn  allen  erg  bedroeft  onze  abonnement  van  onze  geliefde   krant  [Avanti!]  op  te  moeten  zeggen  vanwege  de  fascisten.  Maar  we  worden  hiertoe   gedwongen  omdat  zij  anders  […]  ons  de  dood  inslaan  […].’168  Tegen  het  einde  van  1921   lag  de  distributie  van  de  dagelijkse  pers  in  handen  van  de  squadristi.  Verhalen  over  hoe   sommige  nieuwsbladen,  met  in  het  bijzonder  het  communistische  blad  Il  Paese,  uit   wanhoop  eigenhandig  de  persen  stopten  illustreren  hoe,  ruim  voor  de  installatie  van   de  dictatuur,  de  fascisten  het  fundament  van  de  democratie  –  persvrijheid  –  reeds   onderuit  hadden  gehaald.169  Maar  het  succes  in  het  beteugelen  van  het  socialisme  kan   niet  alleen  toegeschreven  worden  aan  terreur.  Linkse  fascisten  bestreden  socialisme   op  eigen  grondgebied  door  fascistische  vakbonden  en  arbeidsmarkten  te  creëren,  

                                                                                                               

166  Ibidem  2014:  66.  

167  Citaat  van  Mussolini,  geciteerd  naar  Bosworth  2002:  118.   168  Citaat  van  Avanti!,  geciteerd  naar  Franzinelli  2010:  96.   169  Ibidem:  97.  

waardoor  veel  arbeiders  overliepen.170  Sociale  verworvenheden  uit  de  Biennio  rosso,   zoals  loonsverhogingen  en  vakbondensubsidies,  werden  in  de  twee  ‘zwarte’  jaren  die   volgden  (de  Biennio  nero,  1921-­‐1922)  buiten  de  legitieme  politiek  om  weer  

teruggedraaid.  Met  de  staart  tussen  de  benen  was  de  arbeider  weer  aan  het  werk   gegaan,  dit  keer  op  de  voorwaarden  van  zijn  werkgever.            

Daarnaast  maakte  squadrismo  van  fascisme  een  massabeweging.  Zijn  

militairisme,  viriliteit,  riten,  geweld  en  folklore  oefenden  een  grote  aantrekkingskracht   uit  op  alle  lagen  van  de  samenleving:  van  gefrustreerde  oud-­‐officieren  en  

verontwaardigde  industriëlen  tot  bange  burgers  en  boze  boeren.  Maar  diegenen  die   het  meest  stonden  te  popelen  om  een  zwart  uniform  aan  te  mogen  trekken  was  de   jeugd,  en  dan  met  name  jongens  uit  de  middenklasse.171  Zij  zagen  weinig  heil  in  de  

traditionele  politieke  partijen  die  het  land  tot  chaos  hadden  gebracht.  Fascisme  was   met  zijn  organisatiestructuur,  methodiek  en  propaganda  een  volstrekt  nieuw  

verschijnsel  in  de  politieke  arena  van  Italië  en  straalde  een  ongeëvenaarde  kracht  uit.   Het  bedwelmende  effect  van  zijn  publieke  vertoon  –  processies,  demonstraties,   begrafenissen  enzovoorts  –  mag  hierin  niet  worden  onderschat.  Het  straalde  ‘een   onverwoestbaar  geloof  in  de  fascistische  toekomst’  uit;  presenteerde  de  politieke   strijd  tussen  de  fascisten  en  de  socialisten  als  een  historische  breuk  tussen  goed  en   kwaad;  en  liet  zien  dat  ‘alles  was  geoorloofd  in  de  strijd  tegen  anti-­‐Italiaanse  

sentimenten,’  dus  ook  geweld.172  Een  sterke  morele  saamhorigheid  werd  gecreëerd  

door  onder  andere  patriottische  ijver;  medeplichtigheid  aan  terroristische  missies;  en   het  verheerlijken  van  gevallen  kameraden  in  zorgvuldig  uitgedachte  en  gerepeteerde   emotieve  ceremonies,  waar  vervolgens  uitvoerig  en  lyrisch  over  werd  geschreven  in   partijkrant  Il  Popolo  d’Italia.173  Eind  1921  telde  de  fascistische  beweging  834  lokale   afdelingen  (fasci),  met  in  totaal  bijna  250.000  leden.  De  socialisten  daarentegen  

                                                                                                               

170  Paxton  2004:  61.   171  Valli  2000:  135.  

172  Citaat  van  Il  Popolo  d’Italia,  geciteerd  naar  Gentile  2003:  112-­‐113.   173  Ibidem.      

hadden  hun  aantallen  drastisch  terug  zien  lopen:  van  de  miljoen  stakers  waren  er  nog   maar  80.000  actief.174  

Tot  slot  deed  squadrismo  de  sociale  samenstelling  van  het  fascisme  naar  rechts   opschuiven.  Het  samenwerkingsverband  met  de  landelijke  elite  zorgde  ervoor  dat  de   beweging  volstroomde  met  conservatieven.  Mussolini  was  geen  idealist  zoals  

Marinetti  of  D’Annunzio.  Hij  klampte  zich  dan  ook  niet  vast  aan  het  mislukte  

anarchistische  Milanees  fascisme,  met  zijn  antibourgeoisie  en  sociale  hervormingen.   De  toekomstige  Duce  had  weinig  moeite  met  het  aanpassen  en  hervormen  van  zijn   beweging  aan  de  kansen  die  zich  voordeden.  Het  nieuwe  agrarische  fascisme  

omarmde  traditie  en  orde  (het  poogde  de  zwarthemden  onder  controle  te  krijgen)  en   schrapte  voormalige  linkse  standpunten  als  de  invoering  van  zware  belastingen  en   verregaande  regulatie  van  de  economie.  Ook  Mussolini’s  antiklerikalisme  en  

republicanisme  leken  als  sneeuw  voor  de  zon  te  verdwijnen.175  Het  gevolg  was  dat  veel  

links-­‐radicale  fascisten,  zoals  Marinetti,  de  beweging  verlieten  of  vertakkingen  

probeerden  op  te  richten.176  Zij  weigerden  nog  langer  naar  de  pijpen  te  dansen  van  het  

machtige  grootkapitaal  –  een  ontwikkeling  door  D’Annunzio  spottend  omschreven  als   ‘agrarisch  slavernij’.177  Zonder  squadrismo,  en  de  rechtse  draai  die  de  beweging  aan  

het  fascisme  gaf,  zou  Mussolini  een  onbekende  Milanese  opruier  zijn  gebleven.                                                                                                                  

174  Neville  2015:  68-­‐69.   175  Paxton  2004:  76.      

176  Barbato  Gatelli,  één  van  de  ontgoochelden,  klaagde  dat  het  fascisme  zijn  originele  idealen  had  

verloren  en  ‘de  lijfwacht  van  de  zakkenvullers’  was  geworden  (citaat  van  Gatelli,  geciteerd  naar  ibidem:   62).  Hij  poogde  een  alternatieve  fascistische  beweging  op  te  zetten,  maar  die  werd  door  Mussolini,  die   partij  koos  voor  de  squadristi,  in  de  kiem  gesmoord.  

177  Franzinelli  2010:  94.  Vanwege  dit  aspect  is  er  lange  tijd  weinig  onderzoek  verricht  naar  squadrismo.  

Marxistische  onderzoekers,  die  tot  aan  de  jaren  zeventig  de  geschiedschrijving  domineerden,  zagen  de   beweging  als  het  ultieme  bewijs  dat  fascisme  in  dienst  stond  van  de  agrarische  bourgeoisie.  Zij  waren   bang  dat  interesse  in  het  onderwerp  afbreuk  zou  doen  aan  de  aanname  dat  het  succes  van  fascisme   uitsluitend  valt  toe  te  schrijven  aan  de  beslissingen  van  kapitaalbezitters  (Valli  2000:  131).  Tegenwoordig   zijn  de  meeste  onderzoekers  het  met  elkaar  eens  dat  de  squadristi  niet  beschouwd  kunnen  worden  als   loutere  huurlingen  werkzaam  voor  de  agrarische  klasse  of  zelfs  de  fascistische  leiding.  Daarvoor   streefden  ze  te  veel  hun  eigen  belangen  na.        

Toch  was  het  squadrismo  geen  lang  leven  beschoren.  De  onhandelbare   beweging  werd  door  Mussolini  na  de  machtsovername  geleidelijk  aan  ontbonden.178   Als  cultureel  concept  en  mythe  bleef  het  wel  voortbestaan.  Het  verkreeg  een  

prominente  plaats  in  de  fascistische  cultuur,  beeldtaal  en  propagandamachine.  Er   verschenen  bijvoorbeeld  talloze  boeken,  toneelstukken  en  schilderijen  waarin  de   zwarthemden  werden  gepresenteerd  als  de  heilige  martelaren  van  het  fascisme179  en   de  afzonderlijke  squadrista  als  de  belichaming  van  de  superuomo;  het  schoolvoorbeeld   van  de  ‘nieuwe  Italiaan’;  de  ideale  fascist  die  elke  burger  moest  ambiëren  te  zijn.180