• No results found

DE TOTALITAIRE STAAT (1930-­‐1944)

3.1   Fascisme en samenleving

Vanaf  de  late  jaren  twintig  werd  het  fascisme  een  ‘politieke  religie’,  met  zijn  eigen   liturgie,  rituelen  en  kalender,  en  in  toenemende  mate  gecentreerd  rondom  de  cultus                                                                                                                  

266  Clark  1984:  259.  Clark  beschouwt  dit  oordeel  kloppend  voor  de  hoogste  politieke  instituties.   267  De  fascistische  aspiratie  om  de  gewone  burger  te  transformeren  in  de  ideale  gehoorzame  

strijdlustige  fascist  vormt  een  belangrijk  punt  in  het  debat  of  het  fascisme  nu  wel  of  niet  als  revolutionair   beschouwd  kan  worden  (zie  noot  215).  Gezaghebbende  onderzoekers  als  Mosse,  Roger  Griffin  en   Gentile  karakteriseren  het  fascisme  als  een  ‘authentiek  revolutionaire’  beweging  die  niet  de  

maatschappij  en  de  sociale  klassenstructuren  wilde  veranderen,  maar  de  ‘denkwijze  van  de  mens’.  Het   was  op  de  eerste  plaats  een  ‘spirituele  en  culturele  revolutie’  gericht  op  het  creëren  van  een  ‘nieuwe   mens’,  iemand  die  alleen  leeft  voor  het  fascisme  en  niet  voor  familie  of  kapitalisme.  Mosse  1998:  301;   Gentile  2008:  299;  Griffin  2011:  90.  

van  Il  Duce.269  Het  land  werd  overspoeld  met  afbeeldingen  van  Mussolini.  Zij  

verschenen  overal:  van  billboards  en  de  piazza  tot  aan  schoolagenda’s  en  kerstkaarten.   Het  ‘Romeinse’  hoofd  en  lichaam  van  de  dictator,  die  het  fascistische  ideaal  van  

viriliteit  dienden  te  karakteriseren,  werden  gepresenteerd  als  mythische  objecten.  Er   werd  conform  het  ‘esthetisch  pluralistisch’  cultuurbeleid  geen  verplichte  manier  van   representatie  opgelegd.  Beeltenissen  varieerden  van  geometrisch-­‐abstracte  bustes270   tot  zeer  traditionele  portretten  van  Mussolini  te  paard  met  getrokken  zwaard.       Met  het  concept  van  de  politieke  religie  beoogden  de  fascisten,  net  als  de   futuristen,  een  nieuwe  moraliteit  en  een  nieuwe  manier  van  leven  te  ontwikkelen.  De   fascistische  retoriek  van  snelheid,  jeugd,  vechtlust  en  fysieke  fitheid  was  veel  

verschuldigd  aan  die  van  het  futurisme.  Maar  de  fascisten  hadden  een  andere  nieuwe   mens  voor  ogen  dan  de  futuristen.  Vanaf  de  jaren  dertig  omarmde  Mussolini  de   nieuwe  ideologie  van  ruralisme,  dat  inhield  dat  het  fascisme  steeds  verder  afdreef  van   zijn  stedelijke  wortels  –  een  proces,  zoals  we  in  het  vorige  hoofdstuk  hebben  gezien,   gestart  in  de  periode  1920-­‐1921.  De  Duce  beschouwde  snelle  urbanisatie  als  een   bedreiging  voor  de  stabiliteit  van  de  natie  en  haar  macht.  In  plaats  daarvan  verhief  hij   het  rurale  Italië  als  de  voogd  van  nationale  waarden,  de  manier  om  de  burger  te   beschermen  tegen  de  corrupte  verleidingen  van  het  moderne  leven,  zoals  het   hedonistische  materialisme.271    

Om  meer  invloed  te  verkrijgen  op  de  Italiaanse  samenleving  werden  er  diverse   fascistische  organisaties  opgericht.  De  eerste  was  de  recreatie-­‐  en  

vrijetijdsbestedingsvereniging  Opera  Nazionale  Dopolavoro  (OND).  Hiermee  hoopten   de  fascisten  controle  te  krijgen  over  de  gehele  vrijetijdsbesteding  van  het  Italiaanse   volk,  uiteenlopend  van  sportactiviteiten  tot  aan  cafés,  biljartzalen  en  bibliotheken.  De   OND  verstrekte  gratis  vakanties  aan  arme  kinderen  en  ‘gewone  Italianen  konden  voor   het  eerst  in  de  geschiedenis  genieten  van  goedkope  of  gratis  voorzieningen  die  ze  

                                                                                                               

269  Gentile  2003:  110.    

270  Zie  bijvoorbeeld  het  futuristische  beeldhouwwerk  DUX  uit  1929  van  de  Thayaht.     271  Lyttelton  2014:  71.  

voordien  nooit  hadden  gekend’.272  De  achterliggende  gedachte  was  het  volk  gezonder   en  ontspannener  te  maken  en  de  steun  van  de  arbeiders  te  winnen.273    

  De  jeugdorganisatie  Opera  Nazionale  Balilla  (ONB),  opgericht  in  1926,  had  tot   doel  Italiaanse  kinderen  en  jongeren  vanaf  hun  zesde  levensjaar  op  te  leiden  tot  de   ‘fascisten  van  morgen’  door  middel  van  geestelijke  indoctrinatie  en  intensieve   lichamelijke  training.274  Jongens  werden  gehuld  in  dezelfde  uniformen  als  de   zwarthemden  en  grootgebracht  naar  het  evenbeeld  van  de  Arditi-­‐soldaat:  dapper,   viriel,  patriottistisch  en  ten  alle  tijden  bereid  te  vechten  en  te  sterven  voor  het   vaderland.  Bij  meisjes  werd  het  idee  ingeprent  dat  de  primaire  taak  van  de  vrouw   biologisch  van  aard  is:  kinderen  baren  voor  de  natie.275  Het  futurisme  stond  aan  de  

bron  van  deze  jeugdvereniging.  Gentile  had  in  1926,  toen  minister  van  Onderwijs,   hervormingen  doorgevoerd  met  weinig  aandacht  voor  natuurwetenschappen,  

techniek  en  lichamelijke  opvoeding.  Marinetti  en  zijn  futuristen  vonden  dit  achterhaald   en  eisten  een  praktijkgericht  educatiesysteem  met  de  nadruk  op  technologie  en  

fysieke  training  (een  speerpunt  uit  het  programma  van  de  oude  Futuristische  Politieke   Partij),  waarna  de  ONB  werd  opgericht.  De  fascisten  gebruikten  de  ONB  echter  op  een   manier  die  niet  aansloot  bij  de  individualistische  geest  van  het  originele  futurisme.  De   kenmerkende  massale  gymnastische  vertoningen  die  de  vereniging  in  de  jaren  dertig   organiseerde  dienden  als  disciplinemiddel  en  consensusbevordering.276    

  Voor  vrouwen  bestonden  er  diverse  verenigingen.  De  verheffing  van  het   moederschap  tot  nationale  plicht  kwam  voort  uit  de  in  1927  gelanceerde  en  weinig   succesvolle  demografische  campagne  ‘de  Slag  om  de  geboortes’,  gericht  op  het   stimuleren  van  de  bevolkingsgroei.277  Italië  kampte  met  een  dalend  geboortecijfer  en                                                                                                                   272  Neville  2015:  163.     273  Bosworth  2002:  290.   274  Dogliani  2010:  187.   275  Willson  2010:  210.   276  Lyttelton  2014:  67.    

277  De  overheid  dacht  bevolkingsgroei  te  bereiken  door  Italiaanse  vrouwen  met  subsidies  en  beloningen  

aan  te  moedigen  zich  voort  te  planten  en  Italianen  met  een  laag  reproductiecijfer  te  bestraffen,   bijvoorbeeld  door  een  ‘bachelor  belasting’  of  uitsluiting  van  overheidsfuncties.  Abortus  en  

een  grote  bevolking  werd  noodzakelijk  geacht  om  te  kunnen  ‘concurreren  tegen   negentig  miljoen  Duitsers  en  tweehonderd  miljoen  Slaven’  en  om  Italië  voor  te   bereiden  op  een  imperiale  en  koloniale  inhaalslag.278  ‘Oorlog  is  voor  de  man  wat   moederschap  is  voor  de  vrouw’,  zei  Mussolini.279  Vrouwenarbeidsparticipatie  werd   ontmoedigd  omdat  ‘werk  kon  leiden  tot  onvruchtbaarheid’  en  het  de  primaire  taak  van   de  man  als  kostwinnaar  ondermijnde.280    

Bij  alle  organisaties  steeg  het  ledenaantal  snel.281  Beweegreden  om  lid  te  

worden  varieerden  van  opportunisme,  angst,  conformisme  of  materiële  prikkels  tot   aan  blinde  devotie  aan  de  Duce.  Niet  aangesloten  zijn  was  onaantrekkelijk,  omdat  het   gepaard  ging  met  discriminatie,  isolatie  en  verdachtmaking  van  antifascisme.282  De  

meesten  vonden  het  echter  ‘fijn  om  betrokken  te  zijn’.283  Met  name  de  nadruk  op  

sport  had  een  aanzuigende  werking.  Zelfs  de  meest  clandestiene  antifascistische   partijen,  zoals  de  Communistische  Partij  (Partito  Comunista  d’Italia,  PCd’I),  erkenden   later  dat  vanaf  1927  sport  het  fascisme  ‘de  beste  resultaten  had  gegeven  in  zijn   ambities  de  jeugd  te  neutraliseren’.284    

Het  op  deze  wijze  mobiliseren  van  het  volk  was  ongekend  modern,  daar  het   voor  velen,  met  name  de  armere  klassen,  toegang  verschafte  tot  grote  sociale   privileges  en  opwaartse  sociale  mobiliteit.  Voor  veel  overheidsfuncties  was  

bijvoorbeeld  een  ONB-­‐achtergrond  vereist.  Het  fascisme  had  vooral  op  meisjes  en   jonge  vrouwen  een  moderniserende  impact  omdat  zij  zich  op  ongeëvenaarde  

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    homoseksualiteit  werden  beschouwd  als  ‘politieke  misdaden’  (Willson  2010:  207).  Ironisch  genoeg   daalde  het  geboortecijfer  gestaag  in  de  jaren  dertig.  Neville  2015:  156.    

278  Citaat  van  Mussolini,  geciteerd  naar  Bosworth  2002:  231.   279  Citaat  van  Mussolini,  geciteerd  naar  Paxton  2004:  157.   280  Willson  2010:  205.  

281  De  ONB  steeg  van  2,5  miljoen  in  1926  naar  5,5  miljoen  in  1937  (Dogliani  2010:  189-­‐190).  De  OND  had  

in  1935  haast  2,5  miljoen  arbeiders  geworven  (Bosworth  2002:  291).  En  tegen  het  eind  van  1942  waren   er  meer  dan  vijf  miljoen  vrouwen  aangesloten  bij  een  vereniging.  Ibidem  2010:  208.    

282  Dogliani  2010:  188.   283  Willson  2010:  210.   284  Dogliani  2010:  188.  

manieren  konden  ontdoen  van  de  traditionele  familiestructuren.285  Hierdoor  

moderniseerde  ook,  ondanks  de  achterwaartse  misogynische  fascistische  ideologie,  de   positie  van  de  volwassen  Italiaanse  vrouw  een  beetje.286    

Over  de  aanvoering  van  deze  organisaties  bestond  veel  rivaliteit  en  verwarring.   De  ONB  was  bijvoorbeeld  opgericht  door  de  staat  en  achter  de  OND  zaten  fascistische   vakbonden  schuil.  Maar  naarmate  het  regime  zich  ontwikkelde  werden  deze  

organisaties  door  partijsecretarissen  Turati  en  Starace  langzaam  omgevormd  tot   verlengstukken  van  de  partij,  in  een  poging  de  invloed  van  de  staat,  vakbonden,  kerk   en  andere  machtscentra  te  ondermijnen.287  Deze  instellingen  waren  hier  uiteraard  niet  

van  gediend  en  verzetten  zich  hiertegen.  Uiteindelijk  ontstond  er  in  het  fascistische   Italië  een  patstelling.  Kerk,  staat,  leger,  monarchie,  fascistische  vakbonden  en  

corporaties  en  het  grootkapitaal  vormden  verschillende  semi-­‐autonome  machtscentra.   Zij  verhinderden  dat  de  revolutionaire  ambities  van  de  partij  tot  volledige  uitvoer   gebracht  konden  worden.  

 De  Duce  wilde  het  laatste  woord  in  alle  geschillen  en  bestudeerde  daarom  tot   in  de  vroege  uurtjes  overheidsdocumenten  in  detail.  Anders  dan  Hitler  was  Mussolini   een  hardwerkende  heerser  die  weinig  uit  handen  durfde  te  geven.  Hij  omringde  zich   niet  zoals  zijn  Duitse  ambtsgenoot  met  intelligente  capabele  partijfanatici  die  hun   ‘Führer  tegemoet  werkten’.288  Mussolini  wantrouwde  competente  ondergeschikten,                                                                                                                  

285  Ibidem.  

286  De  massale  mobilisatie  van  vrouwen  in  politieke  organisaties,  waarin  ze  overigens  geen  macht  

hadden  slechts  plichten,  bood,  met  name  voor  de  middenklasse,  ‘een  route  […]  naar  het  publieke   domein’,  waardoor  het  land  ‘gewend  raakte  aan  vrouwelijke  gezichten  in  de  politiek,  hoe  ondergeschikt   dan  ook’.  Historicus  Perry  Willson  noemt  om  deze  reden  de  nalatenschap  van  het  fascisme  op  het   naoorlogse  Italië  er  ‘één  van  zowel  modernisatie  als  conservatisme’.  Willson  2010:  210.    

287  Passmore  2014:  53.  

288  Ian  Kershaw  heeft  in  zijn  oeuvre  over  Hitler  overtuigend  aangetoond  dat  diens  ongrijpbare  en  luie  

werkhouding  ertoe  heeft  geleid  dat  zijn  staf  gedwongen  werd  zelf  te  interpreteren  wat  hun  Führer   eigenlijk  wilde.  Hitler  hekelde  de  alledaagse  routine  van  het  landsbestuur  en  liet  dit  aan  zijn  

ondergeschikten  over,  wat  volgens  Kershaw  onmiskenbaar  heeft  bijgedragen  aan  het  succes  van  nazi-­‐ Duitsland.  Kershaw  1993:  117.  

zoals  Alberto  De  Stefani  of  Grandi,  of  populaire  figuren,  zoals  Balbo,289  en  verving  hen   liever  door  zichzelf  of  onnozele  volgzame  bureaucratische  types,  zoals  Starace  –  van   wie  hij  toegaf  dat  het  een  ‘idioot’  was,  ‘maar  wel  een  gehoorzame’.290  Op  een  gegeven   moment  was  Mussolini  het  hoofd  van  acht  ministeries.  Derhalve  hoefden  

functionarissen  hun  Duce  ook  niet  ‘tegemoet  te  werken’.291    

In  zijn  dagelijkse  bestuur  was  de  dictator  besluiteloos.  ‘Zijn  interventies  waren   lukraak,  slecht  voorbereid  en  er  was  genoeg  ruimte  voor  anderen  om  te  handelen.’292  

Desondanks  was  Mussolini  onmisbaar  voor  het  regime.  Hij  was  aanzienlijk  populairder   dan  zijn  luitenanten,  waarvan  niemand  zich  een  directe  confrontatie  met  hun  leider   kon  permitteren.  Zijn  macht  was  vooral  sterk  in  buitenlandse  aangelegenheden.  De   enige  portefeuille  die  hij  geheel  eigen  maakte.  Als  charismatische  pragmaticus  wist  hij   aanvankelijk  veel  internationale  aanzien  te  vergaren.  Figuren  als  Winston  Churchill  en   Franklin  Roosevelt  keken  met  bewondering  naar  de  Duce,  in  wie  zij  een  krachtig   offensief  tegen  het  communisme  zagen.293  Uiteindelijk  zou  Mussolini’s  oorlogszucht  

een  einde  maken  aan  de  relatief  goede  relaties  met  Frankrijk  en  Engeland.294  Het  

luidde  een  verdere  radicalisering  in  die  de  binnenlandse  patstelling  ernstig  ontwrichtte   en  het  fascistische  Italië  uiteindelijk  de  afgrond  introk.