• No results found

Bij  het  uitbreken  van  de  Eerste  Wereldoorlog  in  1914  splitte  het  neutrale  Italië  in   tweeën.  Neutralisten,  voornamelijk  bestaande  uit  pacifistische  socialisten  en   katholieken,  wilden  weinig  met  het  conflict  te  maken  hebben.  Interventionisten   streden  voor  deelname.  De  futuristen  behoorden  uiteraard  tot  het  laatstgenoemde   kamp  en  riepen  het  volk  op  te  vechten  tegen  het  door  hun  gehate  ‘traditionalistische’   Oostenrijk-­‐Hongarije.  Verder  bestond  de  pro-­‐oorlogsbeweging  uit  een  mengelmoes   van  groepen  die  naast  het  gezamenlijk  doel  van  oorlog  weinig  met  elkaar  gemeen   hadden.  Aanvankelijk  was  het  vooral  een  linkse  aangelegenheid,  bestaande  uit   republikeinen,  vrijmetselaars,  democraten  en  revolutionaire  syndicalisten.  Later   verkregen  de  interventionisten  ook  de  steun  van  meer  conservatieve  tegenstanders   zoals  de  ANI  –  die  in  eerste  instantie  aan  de  oorlog  wilde  deelnemen  aan  de  zijde  van                                                                                                                  

84  F.T.  Marinetti.  ‘The  Futurist  Political  Program.’  In:  Rainey,  Poggi  en  Wittman  2009:  218.  Nadruk  naar  

het  origineel.  

85  Citaat  van  Marinetti,  geciteerd  naar  Lyttelton  2014:  61.   86  Payne  1995:  64.  

de  Triple  Alliantie  –  en  liberalen  als  Giolitti.  Sommigen  zagen  interventie  als  een  middel   om  revolutie  uit  te  lokken,  hoewel  onduidelijk  van  wat  voor  soort.  Anderen  wilden  de   bourgeoisie  regenereren,  de  huidige  regering  ondersteunen  of  simpelweg  

parlementaire  rivalen  te  slim  af  zijn.87  Het  interventionistisch  verbond  zorgde  er  in   ieder  geval  voor  dat  oude  politieke  grenzen  tussen  rechts  en  links  werden  

overschreden.  

De  casus  Mussolini  vormt  een  goed  voorbeeld  van  hoezeer  het  traditionele   Italiaanse  politieke  spectrum  vervloeiden.  De  socialistische  leider  had  zich  in  1914  nog   tegen  de  oorlog  verzet,  maar  was  door  het  toedoen  van  de  interventionisten  ervan   overtuigd  geraakt  dat  de  oorlog  het  Italiaans  proletariaat  goed  zou  doen  en  

noodzakelijk  was  voor  de  revolutie.88  Omdat  Marinetti  dacht  dat  hij  de  voorheen  

pacifistische  Mussolini  voor  de  interventionistische  zaak  had  gewonnen,  noemde  hij   hem  ‘een  bekeerling  tot  het  futurisme’.89  Mussolini’s  oorlogszucht  zorgde  ervoor  dat  

hij  uit  de  Socialistische  Partij  werd  gezet  en  dat  hij  zijn  invloedrijke  functie  als  

hoofdredacteur  van  het  socialistische  blad  Avanti!  verloor.  Als  reactie  hierop  richtte  hij   een  eigen  krant,  Il  Popolo  d’Italia,  en  een  eigen  beweging,  de  Fasci  Autonomi  d’Azione  

Rivoluzionaria  (De  Fasci  van  revolutionaire  actie),  op,  waarmee  hij  de  partijen  op  

extreem-­‐links  die  interventie  wel  zagen  zitten  poogde  te  verenigen.      

Mussolini  en  Marinetti  zorgden  voor  veel  bravoure  in  het  interventionistische   kamp.  Ze  organiseerden  onder  andere  massademonstraties  in  Milaan  en  andere   steden.  Doch  legden  zij  het  in  populariteit  en  invloed  ruimschoots  af  van  een  andere   interventionist:  Gabriele  D’Annunzio.  Deze  extravagante  Italiaanse  dichter  en  

zelfverklaard  superuomo  (Übermensch)  was  een  zeer  belangrijk  cultureel  en  politiek   figuur  in  het  Italië  van  weleer  en  speelde  een  belangrijke  rol  in  de  opkomst  van  het   fascisme  (zie  hoofdstuk  2.1).  In  mei  1915  kreeg  hij  het  voor  elkaar  om  vanaf  het   Capitool  in  Rome  een  publiek  van  honderdduizend  man  aan  te  sporen  tot  geweld   tegen  de  zogenaamde  verrader  Giolitti  en  diens  aanhangers,  waarna  er  hevige  rellen  in                                                                                                                  

87  Passmore  2014:  2.   88  Bosworth  2002:  56.  

de  hoofdstad  uitbraken  en  Giolitti  besloot  zich  voor  interventie  uit  te  spreken.90   Marinetti  was  lange  tijd  uitgesproken  anti-­‐D’Annunzio.  De  futurist  hekelde  diens   ‘obsessie  voor  ontucht  […]  en  manie  voor  antiquiteit’  en  noemde  hem  ‘het   intellectuele  vergif  van  ziekelijke  nostalgie,’  omdat  D’Annunzio  de  grandeur  van   verloren  tijden  wilde  laten  doen  herrijzen  –  Romeinse  oudheid  en  de  Venetiaanse   middeleeuwen.91  In  werkelijkheid  was  de  futurist  jaloers  op  zijn  oudere  en  

beroemdere  vakgenoot,  aan  wie  hij  tevens  zeer  schatplichtig  was.92  Nu  kwam  

Marinetti  tot  het  inzicht  dat  D’Annunzio  een  medemodernist  was  en  eveneens  een   vurige  oorlogspredikant.93  

Eindelijk  had  de  kunst,  zo  vond  de  futuristische  voorman,  zich  vermengt  met   politieke  actie.  De  dichter  riep  zijn  kunstenaars  op  om  hun  kunstproductie  volledig  in   dienst  te  stellen  van  de  interventionistische  missie.  Met  andere  woorden:  de  oorlog   moest  hun  artistieke  onderwerp  worden  en  hun  kunst  aanzetten  tot  

oorlogsenthousiasme  en  -­‐activisme,  zelfs  als  dat  zou  betekenen  dat  hun  kunst   veranderde  in  propaganda.94  In  een  brief  aan  Severini  toonde  Marinetti  zich  bewust  

dat  hun  doel  wellicht  zou  kunnen  leiden  tot  ‘schilderijen  en  tekeningen  die  minder   abstract,  meer  realistisch’  zijn.  Desondanks  was  hij  ervan  overtuigd  dat  de  futuristen   ‘een  nieuw,  oorlogszuchtig,  plastisch  dynamisme’  zouden  uitvinden  en  dat  ‘significante  

                                                                                                               

90  Lyttelton  2014:  62.  

91  Citaat  Marinetti,  geciteerd  naar  Hughes-­‐Hallett  2013:  308.  

92  Ruim  voor  de  lancering  van  het  futurisme  en  het  uitroepen  van  de  machinetijdperk-­‐esthetiek  had  

D’Annunzio  lof  bezongen  aan  torpedo’s,  auto’s,  vliegtuigen  en  machinegeweren;  het  Nietzscheaanse   concept  van  de  Übermensch  in  de  Italiaanse  literatuur  geïntroduceerd;  en  de  reinigende  werking  van   oorlog  op  de  burgermaatschappij  geprezen.  Marinetti’s  oeuvre  ‘is  vol  van  niet-­‐erkende  D’Annunziaanse   sentimenten’,  schrijft  de  biografe  van  D’Annunzio.  De  futurist  was  ‘D’Annunzio’s  luidruchtigste  en  meest   briljante  discipel’.  Ibidem:  309.    

93  ‘[…]  Hoewel  de  politieke  programma’s  van  Marinetti  en  D’Annunzio  op  alle  punten  gedurende  de  

oorlog  samenvallen,  blijven  de  futuristen  anti-­‐D’Annunzio’  schreef  de  Italiaanse  communist  en  filosoof   Antonio  Gramsci  in  zijn  beroemde  brief  aan  de  Russische  marxist  Leon  Trotsky.  Gramsi  1991:  53.    

artistieke  originaliteit  mogelijk  is’.95  Uit  de  futuristische  kunst  van  weleer  blijkt   duidelijk  dat  de  kunstenaars  gehoor  gaven  aan  het  verzoek  van  hun  leider  om  de   oorlog  tot  hun  hoofdonderwerp  te  maken.  Severini’s  De  Oorlog,  Gepantserde  trein,  en  

Rode  kruis  trein  (allemaal  uit  1915),  Boccioni’s  De  lading  van  de  Lancers  (1915),  Carrà’s   Interventionistisch  manifest  (1914)  en  het  bonte  ‘anti-­‐neutrale  herenkostuum’  dat  

Balla  ontwierp  spreken  boekdelen.  Dat  dergelijke  kunst  ook  aanzette  tot  

oorlogsactivisme  valt  lastiger  te  bepalen.  Hoewel  er  veel  kunsthistorisch  onderzoek  is   verricht  naar  deze  kunstwerken,  bestaan  er  maar  een  paar  studies  die  in  hun  analyse   een  brug  slaan  naar  de  futuristische  politiek  en  aantonen  hoe  de  beweging  kunst   gebruikte  als  mobiliseringsinstrument.    

Jeffrey  Schnapp  onderzocht  bijvoorbeeld  Marinetti’s  boekgedicht  Zang  Tumb  

Tuuum  (1914),  een  werk  dat  tot  dan  toe  alleen  behandeld  werd  als  een  artistieke  

innovatie  in  syntax  en  grammatica  (zie  hoofdstuk  1.1),  en  stelt  dat  het  boek  vooral  was   bedoeld  om  het  publiek  te  agiteren  en  te  mobiliseren.96  Mark  Antliff  merkt,  in  een  

studie  naar  de  invloed  van  Bergson  op  Boccioni,  eveneens  op  dat  het  doel  van   Boccioni’s  kunst  –  alsmede  die  van  Carrà  en  Russolo  –  niet  alleen  gericht  was  om   vanuit  de  intuïtie  van  de  kunstenaar  de  natuur  te  vangen  of  om  Sorel’s  mythe  omtrent   de  macht  van  de  massa  te  visualiseren  –  waarop  de  meeste  kunsthistorische  studies   aansturen  –  maar  vooral  ‘om  de  futuristische  glorificatie  van  “heroïsch  geweld”  te   communiceren  en  de  toeschouwer  te  activeren  voor  de  “interventionistische  zaak”.97  

Het  werk  van  de  futuristische  kunstenaar,  meent  de  auteur,  kan  niet  ontkoppeld   worden  van  de  gepolitiseerde  context  waarin  het  is  ontstaan.98  Ook  kunsthistorica   Christine  Poggi  concludeert  dat  vrijwel  alle  futuristische  werken  uit  deze  periode   ‘ontworpen  [waren]  om  te  functioneren  als  efficiënte  propagandamiddelen,  

                                                                                                               

95  Citaat  van  Marinetti,  geciteerd  naar  Ialongo  2015:  53.   96  Schnapp  1985:  79.    

97  Antliff  2000:  731.   98  Ibidem:  721.  

inhoudelijk  overeenkomstig  met  de  gewelddadige  interventionistische  demonstraties   georganiseerd  door  de  futuristen’.99    

Deze  studies  ondersteunen  de  historische  aanname  dat  de  futuristen  met  hun   krachtige  multimediarepertoires  en  oorlogspropaganda  een  fundamentele  rol  

speelden  in  de  militaristische  ‘samenzwering’  van  de  conservatieve  premier  Antonio   Salandra  om  Italië  de  oorlog  in  te  sleuren.100  Het  belangrijkste  wat  we  dienen  te   onthouden  uit  de  interventionistische  episode  van  het  futurisme  is  dat  Marinetti  zijn   kunstenaars  nog  altijd  geen  strikte  stilistische  dogma’s  oplegde,  maar  hen  wel  op  het   hart  drukte  dat  hun  kunst  politieke  middelen  waren  die,  wanneer  noodzakelijk,  het   nationale  belang  moesten  dienen,  zelfs  als  het  daardoor  minder  abstract  werd.  Vanuit   hier  kunnen  we  een  brug  slaan  naar  de  overduidelijke  propagandistische  werken  uit  de   jaren  dertig  en  veertig  in  de  minder  gewaardeerde  Aeropittura  di  Guerra  stijl.  In  

hoofdstuk  drie  gaan  we  zien  dat  de  futuristen  ook  toen  van  hun  aanvoerder  de  nodige   artistieke  vrijheid  kregen,  mits  ze  maar  het  nationale  belang  dienden,  namelijk  de   fascistische  imperiale  oorlogen.  De  kern  van  Marinetti’s  artistieke  beleid  bleef  dus   onveranderd.  

De  Eerste  Wereldoorlog  had  niet  het  cathartische  effect  op  het  Italiaanse   bewustzijn  zoals  de  interventionisten  hadden  gehoopt.  Tot  een  zekere  hoogte  bracht   de  oorlog  inderdaad  een  nationalisering  van  de  massa  voort,  daar  mannen  uit  

verschillende  streken  en  klassen  een  langdurige  gemeenschappelijke  ervaring  met   elkaar  deelden.  Maar  het  idee  dat  de  oorlog  functioneerde  als  een  soort  oplosmiddel   voor  traditionele  denkwijzen  bleek  een  illusie.  De  kerk  bewees  zich  onontbeerlijk.   Geestelijken  slaagden  er  in  woord  en  daad  veel  beter  in  mentale  steun  te  verlenen  aan   de  gewone  soldaat  dan  antiklerikale  intellectuelen.101  Het  land  verzeilde  in  een  diepe   politieke  en  economische  chaos  en  de  Italianen  hadden  als  snel  genoeg  van  de  strijd.   Veel  futuristische  kopstukken  sneuvelden  (waaronder  Boccioni,  Antonio  Sant’Elia  en   Romolo  Romani)  of  keerden  de  beweging,  ondanks  dat  de  oorlog  met  de  dominantie   van  machines  over  de  mens  een  centraal  aspect  van  het  futuristische  wereldbeeld                                                                                                                  

99  Poggi  1992:  237.   100  Rainey  2009:  20.     101  Lyttelton  2014:  63.  

bevestigde,  uit  ontgoocheling  de  rug  toe  (de  meest  prominente  onder  hen  waren:   Carrà,  Severini,  Mario  Sironi  en  Ardengo  Soffici).  Marinetti’s  oorlogsenthousiasme  was   er  daarentegen  niet  minder  op  geworden.  Fel  bestreed  hij  de  afzwakkende  moraal:  ‘De   Italiaan  die  zichzelf  niet  op  arrogante  wijze  manifesteert  als  trots  op  zijn  Italiaanse   nationaliteit  en  niet  overtuigd  is  van  het  feit  dat  Italië  is  voorbestemd  om  de  wereld  te   domineren  met  de  creatieve  genialiteit  van  zijn  kunsten  en  militaire  kracht,  verdient   klappen,  stompen  en  geweerschoten  in  de  rug.’102      

Hoezeer  Marinetti’s  politiek  in  tijden  van  nationale  nood  werd  gegrepen  door   een  blind  nationalisme  waarin  hij  vond  dat  alles  en  iedereen  zich  moest  verenigen   achter  één  sterke  leider  in  dienst  van  de  natie,  blijkt  uit  zijn  onvoorwaardelijke  steun   aan  Luigi  Cadorna,  de  opperbevelhebber  die  verantwoordelijk  was  voor  de  

aaneenschakeling  van  nederlagen.  Marinetti  omschreef  hem  ‘[…]  als  de  briljantste,   meest  improviserende  en  futuristische  van  alle  generaals’.103  Dit  is  opmerkelijk,  want  

Marinetti’s  geliefde  Italië  was  in  feite  beter  af  zonder  de  veldmaarschalk.  De  dichter   mythologiseerde  Cardona  hier  tot  superuomo.  Iets  wat  hij  later  ook  bij  Mussolini  zou   doen  toen  hij  in  1943  zijn  gratie  verloor  en  werd  afgezet  wegens  teleurstellende   oorlogsresultaten.  Sommige  auteurs  dragen  Marinetti’s  aanhoudende  loyaliteit  aan   Mussolini  aan  als  bewijs  voor  hun  hypothese  dat  de  futurist  gedurende  het  fascistische   traject  een  ingrijpende  verandering  had  ondergaan  en  in  het  proces  veel  

conservatiever,  al  dan  niet  reactionairder,  was  geworden.104  Het  voorbeeld  van  

generaal  Cadorna  laat  echter  zien  dat  ook  de  jonge  ‘radicale’  Marinetti  de  neiging  had   om  zich  in  tijden  van  nationale  misère  volledig,  en  tegen  beter  weten  in,  achter  Italiës   leiders  te  scharen.  Zijn  devotie  aan  de  Duce  wijst,  naar  mijn  mening,  dan  ook  op  een   belangrijke  consistentie  in  zijn  gedrag  en  politiek.    

Toen  Italië  in  1917  haar  beruchte  nederlaag  bij  Caporetto  onderging  leek  de   oorlog  verloren.  Hoewel  de  toedracht  van  deze  grote  nationale  vernedering  valt  toe  te   schrijven  aan  een  combinatie  van  slechte  leiding  en  een  ingezakte  moraal,  schoven   veel  interventionisten  de  schuld  bij  de  neutralisten  in  de  schoenen.  De  Socialistische                                                                                                                  

102  Citaat  van  Marinetti,  geciteerd  naar  Ialongo  2015:  57.   103  Ibidem:  59.  

Partij,  die  steevast  internationalistisch  bleef,  en  de  katholieke  kerk,  die  opriep  tot  het   stoppen  van  de  ‘onnodige  slachting’,105  werden  ervan  beschuldigd  de  boel  inwendig  te   saboteren.  Hiermee  werd  Caporetto  in  feite  het  Italiaanse  equivalent  van  de  Duitse   Dolkstootlegende  –  een  complottheorie  waarin  de  Duitse  militaire  nederlagen  uit  de   Grote  Oorlog  het  zogenaamde  resultaat  waren  van  sabotage  door  een  inwendig  vijand,   hoofdzakelijk  de  socialisten.    

Uiteindelijk  wonnen  de  geallieerden  de  oorlog.  En  met  het  einde  van  het   mondiale  conflict  houdt  voor  veel  (Angelsaksische)  kunsthistorici  ook  het  

benoemingswaardige  deel  van  het  futurisme  op.  En  dat  terwijl  Marinetti  

strijdvaardiger  was  dan  ooit.  Hij  begon  met  het  vergaren  van  een  nieuwe  achterban   van  jonge  futuristen.106  Zelf  toonde  hij  minder  interesse  in  de  kunst,  de  

interventionistische  zaak  had  immers  zijn  honger  naar  politiek  aangewakkerd.  De   oorlog  was  voor  hem  het  bewijs  geweest  dat  de  Italianen  getransformeerd  konden   worden  in  een  patriottistisch  nationaal  lichaam  strijdend  voor  één  gezamenlijk  doel.   De  dichter  achtte  de  tijd  rijp  om  het  volk  nogmaals  te  verenigen,  ditmaal  voor  de   futuristische  revolutie.107  Met  dit  doel  voor  ogen  richtte  hij  in  1918  een  eigen  politieke   partij  op:  de  Partito  Politico  Futurista  (Futuristische  Politieke  Partij,  PPF).