• No results found

Het  partijprogramma  van  de  PPF  bestond  uit  veel  van  wat  Marinetti  voor  de  oorlog  al   had  verkondigd,  waaronder  ‘revolutionair  nationalisme’;  republikanisme;  sociale   veranderingen  als  vrije  liefde,  vrouwenkiesrecht  en  versoepeling  van  het  

scheidingsproces;  het  vertrek  van  het  ‘parasitaire’  Vaticaan  uit  Italië;  en  een  nieuw   landbestuur,  gebaseerd  op  libertarische  principes  en  geregeerd  door  een  ‘geniale  

                                                                                                               

105  Lyttelton  2014:  63.  

106  De  belangrijke  futuristen  die  vlak  voor,  tijdens  of  net  na  de  oorlog  lid  werden  van  het  futurisme  

waren:  Mario  Carli,  Depero,  Emillio  Settimelli,  Rosa  Rosà,  Fillia,  Ivo  Pannaggi,  Benedetta,  Mino  Somenzi   en  Tato.    

minderheid’  van  gekozen  technocraten  –  een  zogenaamde  democrazia  futurista   (futuristische  democratie).108      

Historici  die  de  futuristische  politiek  hebben  bestudeerd  en  tot  de  

apologetische  traditie  behoren  interpreteren  dit  programma  hoofdzakelijk  als  links-­‐ radicaal.  De  imperialistische  en  oorlogszuchtige  thema’s  in  de  futuristische  kunst  en   het  nationalisme  in  de  futuristische  politiek  worden  wel  erkend,  maar  beschouwd  als   ondergeschikt  aan  het  radicalisme  van  de  beweging.109  Dit  is  opmerkelijk,  want  

Marinetti  had  al  meerdere  malen  te  kennen  gegeven  dat  in  zijn  politiek  Italië  ten  alle   tijde  domineerde  over  individuele  vrijheden.  Tegenstanders  van  de  apologetische   traditie  doen  het  idee  van  een  vooroorlogs  links-­‐revolutionair  futurisme  hoofdzakelijk   af  als  een  mythe,  bedacht  om  de  dominante  rechts-­‐nationalistische  geest  in  de   beweging  te  verbloemen.110  Deze  these  is  ook  niet  aannemelijk  omdat  de  radicale  

componenten  in  Marinetti’s  politiek,  zoals  we  verderop  zullen  zien,  aan  de  basis  lagen   voor  zijn  besluit  het  fascisme  in  1921  te  verlaten  –  een  beslissing  waarmee  hij  zichzelf   in  een  politiek  isolement  bracht.  De  meest  overtuigende  analyse  van  de  futuristische   politiek  is,  mijns  inziens,  die  van  Ialongo.  De  historicus  is  van  mening  dat  Marinetti   gedurende  zijn  hele  leven  een  balans  poogde  te  vinden  tussen  zijn  radicalisme  (het                                                                                                                  

108  F.T.  Marinetti.  ‘Manifesto  of  the  Italian  Futurist  Party.’  In:  Rainey,  Poggi  en  Wittman  2009:  250;  F.T.  

Marinetti.  ‘Democrazia  futurista.’  In:  Marinetti  2006:  378-­‐381.      

109  Berghaus,  bijvoorbeeld,  vindt  in  het  vroege  futurisme  een  breed  scala  aan  linkse  standpunten  –  

anarchisme,  syndicalisme,  socialisme  en  communisme  –  en  stelt  dat  Marinetti  tot  aan  1922  ‘zocht  naar   het  creëren  van  een  anarchistische  maatschappij’  (Berghaus,  1996:  219).  De  auteur  heeft  in  zijn  boek  

Futurism  and  Politics  weinig  aandacht  voor  thema’s  als  geweld,  oorlog  en  nationalisme.  Iets  wat  ook  

historiograaf  Adamson  opvalt  (Adamson  2008:  78).  Crispolti  gaat  verder  en  meent  dat  het  futurisme  ook   na  de  machtsovername  van  het  fascisme  ‘onherleidbaar  revolutionair’  was,  ‘zowel  in  daden  en  

woorden…  [en]  altijd  linksgeoriënteerd’.  Crispolti  1987:  185.  

110  D’Orsi  stelt  bijvoorbeeld  dat  Marinetti  altijd  een  ‘razende  rechtse  nationalist’  is  geweest,  die  later  

een  doorgewinterde  fascist  werd.  De  auteur  ziet  veel  gemeenschap  tussen  Marinetti’s  futurisme  en  het   traditionele  nationalisme  van  ANI-­‐voorman  Corradini  (D’Orsi,  1992).  Medestander  Nazzaro  is  eveneens   van  mening  dat  Marinetti  gedurende  het  regime  een  fascist  was  en  zelf  langzaam  veranderde  in  een   schaamteloze  ‘passatista’,  maar  erkent  wel  dat  het  vooroorlogse  futurisme  een  radicaal  karakter  had.   Nazzarro  1987:  222.    

bevorderen  van  individuele  vrijheden)111  en  zijn  nationalisme  (collectief  belang).112   Maar  in  tijden  van  nationale  nood,  zoals  oorlog,  gaf  hij  steevast  de  voorkeur  aan  het   laatste.  Dan  moest  het  individu  zich  in  de  ogen  van  de  dichter  volledig  onderschikken   aan  het  landsbelang.113  Deze  analyse  stelt  ons  in  staat  te  begrijpen  waarom  de   futuristen  voor  de  oorlog  een  radicaal  programma  nastreefden,  zij  zich  in  de  oorlog   wendden  tot  een  puur  nationalisme  en  waarom  de  dichter  nu,  na  de  oorlog,  weer   radicalisme  in  zijn  politiek  begon  te  betrekken.  

In  het  politieke  spectrum  van  het  naoorlogse  Italië  was  echter  weinig  ruimte   voor  een  werkbare  mix  van  nationalisme  en  radicalisme.  Het  land  was  volkomen   uitgeput  en  verdeeld.  Het  was  de  vooravond  van  de  zogenaamde  Biennio  rosso,   oftewel  de  twee  rode  jaren  van  1919  en  1920,  een  revolutionaire  periode  waarin  links   zijn  opmars  maakte  en  Italië  werd  verscheurd  door  economische  crisis,  werkloosheid,   arbeidersstakingen,  fabrieks-­‐  en  landbezettingen  en  politieke  instabiliteit  met  een   rechtse  reactie  tot  gevolg.114  Daarnaast  kon  een  tegen  de  paus  strijdende  politieke  

partij  in  een  overwegend  katholiek  land  als  het  Italië  van  weleer  weinig  populariteit   verwachten.  Marinetti  moest  dus,  om  een  kans  van  slagen  te  maken  in  dit  vijandige  

                                                                                                               

111  Onder  het  begrip  radicalisme  verstaat  de  auteur:  ‘de  drang  om  het  individu  te  bevrijden  van  alle  

beperkingen  die  de  individuele  vrijheid  en  zelfontplooiing  belemmeren,  zwaar  steunend  op  de  linker   vleugel  van  het  politieke  spectrum.’  Hij  noemt  Marinetti  ‘contigent  radicaal’,  omdat  de  futurist   ‘anarchistisch  individualistisch  is  in  zijn  aanklacht  tegen  de  kerk,  staat,  bourgeoisie,  christelijke  moraal   en  traditionalisme’,  maar  tevens  ‘de  noodzaak  van  de  staat  in  het  opleggen  van  discipline  gedurende   nationale  nood  of  mogelijkheden  erkende’.  Ialongo  2015:  5.  

112  Marinetti’s  nationalisme  heeft  volgens  Ialongo  veel  gemeen  met  het  veel  voorkomende  extreem-­‐

nationalisme  van  begin  twintigste-­‐eeuw  in  de  zin  dat  het:  ‘antiliberaal,  antiparlementair,  

antisocialistisch  en  antidemocratisch’  is;  streeft  naar  nationale  eenheid  tussen  de  bourgeoisie  en  het   proletariaat  door  middel  van  een  seculiere  religie  van  de  natie;  en  het  individu  onderwerpt  aan  ‘de   collectieve  wil  van  de  natie’.  Maar,  stelt  de  auteur,  Marinetti  was  in  tegenstelling  tot  zijn  extreem-­‐ nationalistische  tijdsgenoten,  zoals  bijvoorbeeld  Enrico  Corradini  (zie  hoofdstuk  1.2),  Maurice  Barrès  of   Mussolini,  ‘simpelweg’  veel  minder  ‘militant  anti-­‐individualistisch’.  Ialongo  2015:  6.  

113  Ialongo  2015:  6.  

klimaat,  een  grote  aanhang  zien  te  vergaren  of  bondgenootschappen  sluiten  met   sympathiserende  partijen.    

De  komst  van  vrede  in  Italië  bracht  uitkomst.  Het  resulteerde  in  massa’s   terugkerende  oorlogsveteranen  die  enorme  ontberingen  ervoeren  in  hun  pogingen  te   re-­‐integreren  in  de  burgermaatschappij.  Marinetti  was  de  eerste  politicus  die  een   bondgenootschap  sloot  met  de  Arditi.  Deze  voormalige  elitestormtroepen  uit  het   Koninklijke  Italiaanse  Leger  hadden  een  angstaanjagende  reputatie  en  Marinetti  zag  in   hen  het  futuristische  concept  van  de  ‘nieuwe  mens’  in  vervulling  gaan.  Ze  droegen   zwarte  uniformen;  wapperden  met  piratenvlaggen;  en  verheerlijkten  een  militante   symboliek  van  kameraadschap,  jeugd,  bloed,  geweld,  en  virtualiteit.  De  futurist  Mario   Carli,  die  er  ook  zelf  één  was,  omschreef  hen  als  ‘legendarische  krijgers  […]  

bloeddorstige  sluipmoordenaars,  dolk  tussen  de  tanden,  provocatief,  hooligans,  wreed   als  orang-­‐oetans’.115    

Van  de  Ardito-­‐futuristen,  zoals  het  verbond  zichzelf  noemde,  kan  gezegd   worden  dat  ze  het  prototype  waren  voor  de  ‘fascisten  van  het  eerste  uur’,116  want  al  

snel  begonnen  ook  andere  nationalistische  leiders  het  electorale  potentieel  van   gefrustreerde  oudgedienden  in  te  zien,  waaronder  Mussolini.  Op  23  maart  1919   sloegen  Marinetti  en  Mussolini  de  handen  ineen  door  in  een  gehuurde  zaal  aan  de   Piazza  San  Sepolcro  in  Milaan  een  nieuwe  fascistische  beweging  op  te  richtten:  de  

Fasci  di  Combattimento  (de  Fasci  van  strijd).  Met  deze  dynamische,  op  actie  gerichte,  

organisatie  wilden  beide  Italianen  zich  afzetten  tegen  de  statische  en  traditionele  aard   van  de  gevestigde  partijpolitiek.117  Ze  bedachten  de  term  ‘fascismo’118  om  het  verschil   met  ‘verouderde’  ideologieën  als  het  liberalisme,  conservatisme  en  socialisme  te                                                                                                                  

115  Ibidem:  458.   116  Lyttelton  2014:  64.   117  Gentile  2003:  90.  

118  Het  Italiaanse  woord  fascio  betekent  ‘roedelbundel’  wat  geïnterpreteerd  dient  te  worden  als  ‘kracht  

door  eenheid’.  Mussolini  had  de  benaming  zorgvuldig  uitgekozen.  Het  refereerde  zowel  aan  de  

Siciliaanse  boerensocialisten  uit  de  jaren  1890,  waardoor  het  woord  een  radicale  connotatie  kreeg  en  bij   de  linkervleugel  van  de  beweging  in  de  smaak  viel.  En  trok  tegelijkertijd  ook  liberalen  aan,  omdat  het  in   het  oude  Rome  symbool  stond  voor  autoriteit.  Passmore  2014:  2.    

benadrukken,  hoewel  onduidelijk  bleef  wat  dit  precies  inhield.  Het  hoofddoel  was  in   ieder  geval  om  de  disfunctionerende  overheid,  de  politieke  elite  en  de  linkse  oppositie   te  vervangen  door  een  zogenaamde  ‘trincerocrazia’  (loopgravenaristocratie),  oftewel   een  regering  van  frontsoldaten.119    

De  enige  voorwaarde  voor  lidmaatschap  was  een  patriottistische  en   antibolsjewistische  instelling.  Haat  voor  de  socialisten  was  wijdverspreid.  Veel   conservatieve  machten  –  waaronder  het  Vaticaan  en  de  monarchie  –  en  

patriottistische  politieke  groepen  –  van  conservatieve  liberalen  tot  linkse  republikeinen   –  beschouwden  hen  als  de  vijanden  van  de  natie  om  allerlei  redenen.  Dit  kon  zijn  hun   internationalisme,  atheïsme,  pacifisme,  antimilitarisme  of  steun  aan  de  Sovjet-­‐Unie  en   diens  revolutionaire  bondgenoten.120    

Marinetti  en  de  Ardito-­‐futuristen  waren  fundamenteel  in  de  oprichting  van  wat   het  Milanees  fascisme  wordt  genoemd.  De  dichter  schreef  samen  met  de  nationaal-­‐ syndicalist  Alceste  De  Ambris  het  ‘Manifest  van  de  fascistische  strijd’.121  Een  

programma  vrijwel  identiek  aan  die  van  de  PPF:  expansionistisch  nationalisme   gecombineerd  met  republikeinisme,  antiklerikalisme,  vrouwenstemrecht  en  sociale   hervorming  –  veel  standpunten  waarvan  de  fascisten  snel  afstand  zouden  gaan   nemen.122  Daarnaast  waren  de  Ardito-­‐futuristen  van  alle  nationalistische  

revolutionairen  die  zich  hadden  aangesloten  bij  deze  vroeg-­‐fascistische  beweging  het   actiefst  en  effectiefst.  Marinetti  had  de  facto  de  leiding.  Onder  zijn  aanvoering  kwam   de  eerste  grote  ronde  van  fascistisch  geweld  tot  stand,  die  met  de  vernietiging  van  de   socialistische  krant  Avanti!  op  25  april  1919  zijn  hoogtepunt  bereikte.  Met  deze  actie,   die  de  fascistische  geschiedenisboeken  in  zou  gaan  als  de  ‘eerste  fascistische  

                                                                                                               

119  Bosworth  2002:  120.     120  Lyttelton  2014:  65.  

121  De  Ambris  zou  later  een  belangrijke  rol  spelen  in  de  bezetting  van  de  Adriatische  havenstad  Fiume  

onder  leiding  van  D’Annunzio  (zie  hoofdstuk  2.1).  

122  F.T.  Marinetti  en  A.  De  Ambris.  ‘Program  of  the  Italian  Fasci  di  Combattimento.’  In:  Schnapp  2000:  3-­‐

overwinning’,  had  Mussolini  weinig  te  maken.  Zijn  aandeel  was  in  deze  eerste  fase  van   het  fascisme  marginaal.123  

In  het  heetst  van  de  strijd  tegen  de  socialisten  kwamen  de  verschillen  tussen  de  

Ardito-­‐futuristen  en  de  fascisten  bovendrijven.  Er  werd  onder  hen  steeds  feller  

gediscussieerd  over  kwesties  als  de  monarchie,  arbeidersbelangen  en  de  kerk.124  De  

fascisten  vonden  dat  de  futuristen  en  linkse  Arditi-­‐leiders  als  Ferrucio  Vecchi  en  Carli  te   ‘zachtaardig’  waren  in  hun  bestrijding  van  socialisten.  En  hun  republicanisme  en  

antiklerikalisme  onrealistisch.125  ‘Het  Vaticaan  vertegenwoordigd  400  miljoen  mensen  

verspreid  over  de  hele  wereld  en  een  intelligente  politicus  zou  gebruik  moeten  maken   van  die  kolossale  kracht  voor  eigen  expansie’,  zei  Mussolini.126  De  Ardito-­‐futuristen  

vonden  op  hun  beurt  dat  hun  bondgenoten  geen  echte  revolutionairen  waren.  

Marinetti  betwijfelde  Mussolini’s  revolutionaire  potentie  en  noemde  zijn  kompaan  een   ‘megalomaan  die  steeds  reactionairder  zal  worden’.127  Over  de  entourage  van  

Mussolini  was  de  dichter  evenmin  te  spreken.  Deze  vertoonde  in  zijn  ogen  ernstige   gebreken  aan  politieke  en  culturele  verfijning  en  viel  absoluut  niet  te  vergelijken  met   zijn  eigen  aanhang,  die  hij  omschreef  als  een  ‘proletariaat  van  genieën’.128  De  Fasci                                                                                                                  

123  Bosworth  2002:  129;  Ialongo  2015:  84  noot  47.    

124  De  linkertak  van  het  Milanees  fascisme  (futuristen  en  sommige  Arditi)  behield  zijn  sympathie  voor  de  

economische  situatie  van  de  arbeider  en  stond  in  de  strijd  tegen  de  liberale  overheid  –  de  gezamenlijke   vijand  –  open  voor  een  potentiële  alliantie  met  linkse  partijen,  zoals  republikeinen,  syndicalisten  en   reformistische  socialisten  (F.T.  Marinetti.  ‘Beyond  Communism’.  In:  Rainey,  Poggi  en  Wittman  2009:   254-­‐264).  De  rechtertak  (fascisten)  werkte  zich  door  zijn  toenemende  socialistenhaat  in  het  gezichtsveld   van  de  conservatieven  en  toonde  weinig  interesse  in  het  vraagstuk  of  Italië  een  monarchie  of  een   republiek  moest  zijn.  Berghaus  1996:  126.    

125  Ibidem.  

126  Citaat  van  Mussolini,  geciteerd  naar  Rainey  2009:  27.   127  Citaat  van  Marinetti,  geciteerd  naar  Humphreys  2000:  71.  

128  Citaat  van  Marinetti,  geciteerd  naar  Berghaus  2006:  169.  De  historicus  Richard  Jensen  ziet  een  groot  

verschil  tussen  futuristisch  en  fascistisch  geweld.  Het  eerste  werd  volgens  hem  ‘gekenmerkt  door   intelligentie  en  vindingrijkheid’  en  was  vaak  ‘kinderachtig  en  betreurenswaardig’.  Het  futurisme  toonde   volgens  de  auteur  ‘meer  verwantschap  met  straat-­‐  en  guerrillatheater  dan  met  de  gemilitariseerde   gangsterpraktijken  van  de  fascistische  bendes’.  Jensen  1995:  41.          

begon  zichtbaar  in  tweeën  te  scheuren  en  vanuit  de  rechtertak  werd  er  steeds  meer   naar  Mussolini  gekeken  als  ‘de  nieuwe  man’  die  de  beweging  moest  leiden.129    

Ondertussen  stal  D’Annunzio  de  schijnwerpers.  De  soldatendichter,  herrezen   uit  de  Grote  Oorlog  als  nationale  held,  nam  op  12  september  1919  samen  met  een   peloton  Arditi  de  havenstad  Fiume  in,  uit  protest  tegen  de  liberale  overheid  die  op  de   Vredesconferentie  in  Parijs  het  niet  voor  elkaar  wist  te  krijgen  dat  de  Italiaanse   aanspraken  op  Triëst  en  Dalmatië  werden  gehonoreerd.130  De  vreugde  van  de  

overwinning  was  zodoende  van  korte  duur.  Italiaanse  nationalisten  en  irredentisten   waren  woest.  D’Annunzio  noemde  de  oorlog  een  ‘vittoria  mutilata’  (verminkte  

overwinning).131  Marinetti  steunde  D’Annunzio’s  opzienbarende  actie  onmiddellijk  en  

reisde  met  een  aantal  futuristen  naar  Fiume  in  de  hoop  om  samen  met  zijn  vakgenoot,   die  hij  veel  radicaler  achtte  dan  Mussolini,  de  futuristische  revolutie  te  ontketenen.  Tot   zijn  teleurstelling  trof  hij  een  besluiteloze  D’Annunzio  aan,  die  meer  met  zichzelf  bezig   was  dan  met  het  willen  verspreiden  van  de  ‘revolutie’  (Marinetti  hekelde  diens  

persoonlijkheidscultus).  En  bovendien  omringd  door  conservatieve  monarchisten  en   stroopsmeerders.  De  oorlogsheld  was  in  de  ogen  van  Marinetti  te  veel  een  kunstenaar   gebleven  te  midden  van  echte  politiek.  ‘D’Annunzio  is  een  wonderbaarlijke  man  van   kracht,  wil,  slimheid  en  fortuin.  Maar  hij  is  de  estheet  gebleven.  Een  maniak  voor  het   mooie  gebaar,  een  gevangene  van  mooie  zinnen  en  middelmatige  mannen  die  hem   vleien  en  zijn  manies  begunstigen.’132    

Na  twee  weken  Fiume  keerde  de  futuristische  voorman  op  huis  aan,   beseffende  dat  er  nog  één  politieke  optie  voor  hem  lag:  de  strijdbijl  met  Mussolini                                                                                                                  

129  Bosworth  2002:  129.  Mussolini-­‐biograaf  Richard  J.B.  Bosworth  verklaart  de  verschuiving  van  

leiderschap  aan  een  groeiend  wantrouwen  jegens  Marinetti.  Volgens  de  auteur  was  de  futurist  zichtbaar   een  man  van  contradicties,  wat  zijn  politieke  geloofwaardigheid  geen  goed  deed.  Het  was  ‘een  

revolutionair  die  vanuit  zijn  riante  villa  graag  de  “decadente  bourgeoisie”  bekritiseerde  en  als  

zelfverklaard  patriot  hunkerde  naar  kosmopolitische  erkenning  uit  Parijs’.  Mussolini,  daarentegen,  was   een  man  van  het  volk  die  graag  opschepte  over  zijn  nederige  komaf.  Ibidem:  130.  

130  Neville  2015:  58.  

131  Citaat  van  D’Annunzio,  geciteerd  naar  Kramer  2010:  36.   132  Citaat  van  Marinetti,  geciteerd  naar  Berghaus  1996:  136.      

begraven  en  het  fascisme  van  binnenuit  pogen  te  radicaliseren.  De  algemene  

verkiezingen  van  1919  bleken  echter  een  ramp  voor  de  Fasci.  Slechts  een  fractie  van  de   stemmen  werd  behaald.  De  grote  overwinnaars  waren  de  Socialistische  Partij  en  de   katholieke  Italiaanse  Populaire  Partij  (Partito  Popolare  Italiano,  PPI).133  Er  braken  rellen   uit  en  Mussolini  en  Marinetti  werden  beiden  gevangengezet,  waarvan  de  

eerstgenoemde  door  de  regering  direct  weer  werd  vrijgelaten  uit  angst  voor  escalatie.   De  coalitie  zag  haar  ledenbestand  slinken  en  even  leek  het  erop  alsof  het  volk  

besluitvaardig  het  fascisme  had  verworpen  en  dat  diens  leiders  hun  politieke  carrière   vaarwel  konden  zeggen.    

Mussolini  liet  het  er  echter  niet  bij  zitten.  Hij  distantieerde  zich  van  de  radicale   standpunten  van  zijn  bondgenoten  en  begon  zijn  heil  op  rechts  te  zoeken,  

hoofdzakelijk  bij  de  middenklassen.  Ondertussen  schreef  Marinetti  in  gevangenschap   zijn  Al  di  là  del  comunismo  (het  communisme  nabij).  In  dit  politiek  pamflet  met  literaire   kwaliteiten  geeft  de  dichter  ‘het  reactionaire’  fascisme  en  ‘het  laffe’  

internationalistische  en  egalitaire  socialisme/communisme  (hij  gebruikt  de  termen   door  elkaar  heen)  er  goed  van  langs.134  Aanleiding  voor  het  geschrift  was  het  

reactionaire  temperament  van  Mussolini  en  het  feit  dat  hij  niets  had  ondernomen  om   Marinetti’s  vrijlating  te  bespoedigen.  Het  document  laat  twee  dingen  goed  zien.  

Enerzijds  dat  Marinetti’s  radicale  politieke  opvattingen  tot  dan  toe  onveranderd  waren   gebleven  en  dat  hij  onder  geen  beding  bereid  was  zich  te  committeren  aan  anderen.135  

Anderzijds,  gezien  de  opmars  van  de  socialisten,  hoe  onrealistisch  –  zelfs  utopisch  –  de   politiek  die  hij  wilde  bedrijven  was.    

Na  zijn  vrijlating  kwam  Marinetti  erachter  dat  zijn  compagnon  vrijwel  de  gehele   leiding  van  de  fascistische  beweging  had  vervangen  door  conservatieven.  Toen  de   dichter  op  het  Tweede  Fascistische  Congres  in  mei  1920  te  Milaan  aan  Mussolini  vroeg   waarom  hij  zijn  revolutionaire  aard  verloochende,  noemde  de  fascist  hem  een  

                                                                                                               

133  Lyttelton  2014:  65.  

134  F.T.  Marinetti.  ‘Beyond  Communism.’  In:  Rainey,  Poggi  en  Wittman  2009:  254-­‐264.      

135  Marinetti  wilde  nog  steeds  een  futuristische  revolutie  waarin  individuele  vrijheden  zijn  verenigd  met  

nationale  grootsheid;  een  regering  bestaande  uit  kunstenaars  en  intellectuelen;  en  de  vernietiging  van  

‘extravagante  hansworst  die  politiek  wil  bedrijven,  maar  door  niemand  in  Italië,   waaronder  ik,  serieus  wordt  genomen’.136  Marinetti  realiseerde  zich  dat  zijn  beoogde   futuristische  revolutie  niet  langer  meer  viel  te  rijmen  met  de  reactionaire  koers  die  de   fascisten  waren  gaan  varen  en  diende  zijn  ontslag  in.137  

De  toekomstige  dictator  had  geen  ongelijk  voorzover  hij  refereerde  aan  

Marinetti’s  onrealistische  politieke  doelen  en  diens  onwil  om  water  bij  de  wijn  te  doen.   De  futurist  bevond  zich  in  een  politiek  vacuüm:  arbeiders  en  socialisten  hadden  weinig   vertrouwen  in  nationalisten  met  een  radicale  agenda;  en  nationalisten  en  fascisten   waren  niet  bereid  om  ook  maar  iets  dat  naar  socialisme  smaakte  te  tolereren.  Alles   overziend  was  de  FPP  van  begin  af  aan  gedoemd  te  mislukken.  De  partij  viel  uiteen  en   veel  futuristen  en  Arditi  schaarden  zich  achter  Mussolini  of  sloten  zich  aan  bij  linkse   partijen.  Marinetti  zelf  nam  verlof  om  de  toekomst  van  het  futurisme  over  te  denken.   Naar  eigen  zeggen  verliet  hij  de  politiek  om  zich  op  de  esthetische  kant  van  het   futurisme  te  richten:  ‘De  futuristische  kunstenaars,  uitgeblust  na  vier  jaar  strijd,  zijn   teruggekeerd  naar  hun  gepassioneerde  creatieve  werk.’138    

Zoals  vermeld  verschillen  historici  van  mening  in  hoeverre  deze  uitspraak   integer  is.  Het  is  inderdaad  zo  dat  Marinetti  na  het  mislukken  van  de  FFP  nooit  meer   een  politieke  partij  heeft  opgericht  en  zich  in  de  tijdsspanne  1920-­‐1922  –  de  periode   waarin  de  fascisten  hun  opmars  maakten  –  hoofdzakelijk  bezig  hield  met  zijn  kunst.   Maar  of  hij  ook  daadwerkelijk  zijn  volledige  interesse  in  de  politiek  had  verloren  is,   zoals  gezegd,  onderwerp  van  discussie.  Diegenen  die  zeggen  van  wel  zien  in  Al  di  là  del  

comunismo  zijn  politieke  realiteitszin  ontsporen  en  dragen  zijn  literaire  boekwerken  uit  

deze  periode  aan  als  bewijs  dat  hij  inderdaad  de  politiek  had  verlaten.139  Het  pamflet                                                                                                                  

136  Citaat  van  Mussolini,  geciteerd  naar  Humphreys  2000:  71.    

137  Marinetti’s  formele  verklaring  voor  zijn  vertrek  luidt:  ‘De  futuristen  zijn  niet  in  staat  gebleken  aan  de  

fascistische  meerderheid  hun  antimonarchisme  en  antiklerikalisme  op  te  leggen.’  Citaat  van  Marinetti,   geciteerd  naar  Ialongo  2015:  105.      

138  Citaat  van  Marinetti,  geciteerd  naar  Berghaus  2006:  176.  

139  Twee  grote  literaire  werken  uit  deze  tijd  die  door  geleerden  worden  aangedragen  als  bewijs  dat  

Marinetti  de  politiek  had  verlaten  zijn  Tattilismo  (1921)  en  Teatro  della  sorpresa  (1921).  Berghaus  1996:   218.  

wordt  eveneens  aangedragen  door  auteurs  die  erop  gebrand  zijn  het  futurisme  te   distantiëren  van  het  fascisme.140  Ialongo,  daarentegen,  stelt  dat  Marinetti  slechts  de   parlementaire  partijpolitiek  had  verlaten,  maar  niet  de  politiek  in  het  algemeen,  omdat   hij  zich  niet  kon  vinden  of  werd  geaccepteerd  in  de  politieke  keuzes  die  voor  hem   lagen:  fascisme,  socialisme  of  D’Annunzio.141    

Ook  ik  vind  de  aanname  dat  de  poëet  vanaf  dit  punt  geen  interesse  meer  had  in   de  politiek  ongeloofwaardig.  Naar  mijns  inziens  dient  Al  di  là  del  comunismo  opgevat   te  worden  als  het  bewijs  dat  de  dichter  was  teruggekeerd  naar  zijn  vooroorlogse   manier  van  politiek  bedrijven,  namelijk  in  de  vorm  van  futuristische  kunst.  Bovendien   zou  de  futuristische  leider  zich  later,  zoals  we  in  de  volgende  hoofdstukken  gaan  zien,   intensief  gaan  bemoeien  met  de  fascistische  politiek.  Niet  alleen  op  het  gebied  van   cultuurbeleid,  maar  ook  met  de  buitenlandpolitiek  en  tal  van  andere  beleidsterreinen.   De  politiek  was,  net  als  de  kunst,  nooit  ver  van  Marinetti  verwijderd.    

 

Omdat  Marinetti  het  fascisme  op  diens  dieptepunt  had  verlaten  heeft  het  futurisme   vrijwel  geen  directe  invloed  gehad  op  het  uiteindelijke  succes  van  de  beweging  in   Italië.  Indirect,  daarentegen,  heeft  het  futurisme  wel  een  belangrijke  rol  gespeeld.   Onder  andere  door  de  liberale  overheid  te  bestrijden  en  door  met  zijn  verheerlijking   van  geweld  en  oorlog  bij  te  dragen  aan  de  normalisering  van  politiek  geweld.  Maar  de   grootste  bijdrage  van  de  futuristen  aan  de  totstandkoming  van  het  fascisme  is  hun                                                                                                                  

140  Salaris  1997:  208;  Gentile  2003:  42-­‐43;  Berghaus  1996:  220-­‐221.  Gentile,  die  het  fascisme  graag  ziet  

als  een  modern  fenomeen,  stelt  dat  Marinetti’s  politiek  te  radicaal  en  utopisch  was  om  onderdak  te   vinden  in  de  meer  reactionaire,  pragmatische  en  realistische  politiek  van  Mussolini.  Berghaus  illustreert