• No results found

DE TOTALITAIRE STAAT (1930-­‐1944)

3.4   Futurisme en de culturele oorlog

De  strijd  om  de  fascistische  cultuur  bleef  in  de  jaren  dertig  voortbestaan.  In  1932   wonnen  de  modernisten  een  overwinning  op  de  traditionalisten  in  de  Mostra  della  

Rivoluzione  Fascista.  De  staatsexpositie,  waarin  de  fascistische  ‘revolutie’  werd  

gevisualiseerd  en  haar  tienjarige  bestaan  werd  gevierd,  was  dankzij  handig  

promotiebeleid  een  daverend  succes.338  Mussolini  wilde  met  de  tentoonstelling  het  

moderne  karakter  van  het  fascisme  laten  zien  en  gaf  alle  moderne  kunststromingen   die  er  waren  vertegenwoordigd  –  Novecento,  Strapaese,339  rationalisme,  futurisme  –  

de  opdracht  om  iets  ‘hedendaags,  en  dus  modern  en  stoutmoedigs,  te  produceren   zonder  treurige  herinneringen  aan  de  decoratieve  stijlen  uit  het  verleden  op  te   rakelen’.340  Het  futurisme  trok  als  de  modernste  beweging  van  allen  aan  het  kortste  

eind.341  De  belangrijkste  zalen  waren  vergeven  aan  de  Noventisti,  met  name  aan  de   schilder  en  ex-­‐futurist  Sironi.342  Hoewel  Marinetti  het  niet  voor  elkaar  had  gekregen  

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    Franse  modernisten  had  opgenomen  in  de  tentoonstelling  en  niet  de  futuristen.  F.T.  Marinetti.  ‘Vittorio   Pica  è  un  idiota.’  In:  Berghaus  1996:  238  noot  76.    

337  F.T.  Marinetti,  et  al.  ‘Artistic  Rights  Defended  by  the  Italian  Futurist.’  In:  Marinetti  2006:  440-­‐446.   338  Valli  2000:  146.  

339  Strapaese  (superdorp)  was  een  nationalistische  culturele  en  literaire  beweging  aangevoerd  door  de  

dichter  en  voormalig  squadrista  Mino  Maccari.  De  groep  verkeerde  in  competitie  met  het  futurisme  en   de  Novecento  voor  staatsondersteuning.  Aanhangers  zagen  zichzelf  als  de  opperste  vertolkers  van  

Italianità  en  streefden  naar  de  creatie  van  een  ‘eigen  moderniteit,  een  Italiaanse  moderniteit’.  Het  grote  

verschil  met  de  andere  pro-­‐fascistische  kunstbewegingen  is  dat  het  nationalisme  van  Strapaese  een   sterk  regionalistisch  karakter  had,  verwijzend  naar  het  Italiaanse  platteland.  Citaat  van  Maccari,   geciteerd  naar  Ben-­‐Ghiat  2001:  26.      

340  Citaat  van  Mussolini,  geciteerd  naar  Ialongo  2014:  35.   341  Stone  1993:  217.  

voor  zijn  beweging  een  meer  prominente  plek  te  bemachtigen,  was  hij  er  wel  in   geslaagd  dat  Mussolini  met  de  tentoonstelling  het  fascistische  verhaal  vertelde  zoals   hij  dat  het  liefst  voor  ogen  zag:  als  modern  en  revolutionair.    

  Verdere  nadruk  op  het  moderne  karakter  van  het  fascisme  kwam  met  de   opkomst  van  het  nazisme.  In  1934,  te  midden  van  een  confrontatie  tussen  Italië  en  het   Derde  Rijk  om  Oostenrijk,  lanceerde  Mussolini  een  georkestreerde  

propagandacampagne  waarin  het  fascisme  werd  gepresenteerd  als  een  autonome   ideologie.  Hiermee  wilde  de  dictator  demonstreren  hoe  anders  –  en  superieur  –  het   fascisme  was  ten  opzichte  van  het  nationaalsocialisme.343  De  futuristen  speelden  

hierin  een  rol.  Het  regime  presenteerde  de  kunstenaars  als  de  vertegenwoordiger  van   een  authentieke  en  originele  vorm  van  Italiaans  modernisme.  Als  zodanig  werd  het   futurisme  door  Mussolini  geassocieerd  met  het  fascisme.344      

  Desondanks  waren  Marinetti  en  de  futuristen  teleurgesteld  met  de   ontwikkeling  van  het  regime.  Die  was  in  hun  ogen  nog  altijd  niet  revolutionair  en   modern  genoeg.  Het  ‘maximale  programma’  van  de  futuristische  revolutie  had  volgens   Marinetti’s  theorie,  nu  Mussolini  zijn  macht  had  geconsolideerd,  al  lang  ingezet  

moeten  worden.  Dat  dit  niet  gebeurde  verweet  de  dichter  aan  de  ‘bekrompen’  en   ‘idiote’  bureaucraten  om  Mussolini  heen.  Zij  weerhielden  de  Duce,  die  volgens   Marinetti  in  zijn  hart  nog  altijd  radicaal  was,  ervan  om  zijn  ‘goede’  revolutionaire   ideeën  tot  uitvoering  te  brengen.345  Veel  linkervleugel  futuristen  vonden  dat  hun  leider  

oogkleppen  op  had  en  zich  te  veel  compromitteerde  aan  het  regime.  Vooral  diens   publieke  instemming  met  het  verstandshuwelijk  tussen  kerk  en  staat  (om  daar   vervolgens  intern  over  te  klagen)  konden  zij  moeilijk  verteren.346  Anderen  konden   prima  leven  met  het  idee  dat  een  ‘revolutionaire  beweging  ook  conservatieve   neigingen  kon  bevatten’.347  De  geschillen  binnen  de  beweging  leidden  tot                                                                                                                  

343  Burgwyn  2010:  319.   344  Lyttelton  2014:  73.  

345  Citaat  van  Marinetti,  geciteerd  naar  Ialongo  2015:  242.  

346  Eén  van  de  meest  uitgesprokene  dissidenten  was  Settimelli.  Hij  bekritiseerde  Marinetti’s  afnemende  

radicalisme  en  vond  dat  zijn  leider  zelf  een  ‘passatista’  was  geworden.  Berghaus  1996:  241.    

verscheidende  onafhankelijke  afsplitsingen,  die  geen  lang  leven  waren  beschoren.348   Marinetti  bleef  dankzij  zijn  roem,  rijkdom,  politieke  connecties  en  toegang  tot   mecenaatschap  de  onbetwiste  leider  van  het  futurisme.    

  Marinetti’s  aanhoudende  trouw  aan  de  dictator  en  het  regime  begon  pas  echt   zijn  vruchten  af  te  werpen  met  de  ingang  van  de  imperiale  veldtochten.  De  futuristen   steunen  de  oorlogen  direct.  Marinetti,  die  al  geruime  tijd  opriep  tot  een  invasie  van   Noord-­‐Afrika,  schrijft  in  zijn  ‘Estetica  futurista  della  guerra’  (futuristische  

oorlogsesthetiek)  uit  1935  dat  ‘oorlog  een  eigen  schoonheid  heeft’  omdat  ‘het  met  de   verfijning  en  stilering  van  heroïsme  absoluut  mannen  heelt  van  hun  individuele  angst   en  collectieve  paniek’  en  dat  ‘het  bijdraagt  aan  de  macht  van  het  grootse  fascistische   Italië’.349  Maar  het  blijft  niet  alleen  bij  retorische  steun.  De  dichter  meldt  zich  aan  als  

vrijwilliger  en  onderneemt  diverse  andere  oorlogsinspanningen,  inclusief  rekrutering,   het  geven  van  moraal-­‐opzwepende  toespraken  en  het  uitvoeren  van  propagandatours   in  binnen-­‐  en  buitenland.  Met  het  laatste  punt  poogde  de  dichter  zowel  draagvlak  voor   de  oorlogsinspanning  te  creëren  alsmede  de  invasie  te  rechtvaardigen.  Hij  ondernam   zelfs  een  poging  om  het  fascistische  gebruik  van  gifgas  te  legitimeren:  ‘Het  [gifgas]  is  in   feite  vrij  moreel  omdat  het  sterftecijfer  slechts  4%  bereikt,  terwijl  de  slachtoffers  van   losse  projectielen  de  25%  bereiken.’350    

Dergelijke  uitspraken  kwamen  zijn  internationale  reputatie  als  modernist  niet   ten  goede.  Toen  Marinetti  in  1929  door  medemodernisten  werd  gevraagd  waarom  hij   zich  associeerde  met  een  dictator  antwoorde  hij  steevast  dat  het  fascisme  en  cultuur   niet  onverenigbaar  waren;  dat  antifascisten  als  Croce  vrij  waren  hun  mening  te  spuien;   en  dat  modernisten  als  hijzelf  na  het  Verdrag  van  Lateranen  hun  modernistische   werken  mochten  blijven  publiceren  –  hij  was  er  zelfs  voor  aangesteld  tot  

academicus.351  Nu  geloofden  niemand  deze  argumenten  meer.  De  internationale                                                                                                                  

348  Antonio  Marasco  richtte  bijvoorbeeld  de  ‘Gruppi  Futuristi  di  Iniziative’  (futuristische  groepen  van  

initiatief)  op,  waarmee  hij  het  futurisme  weer  radicaal  en  autonoom  wilde  maken.  Ialongo  2015:  244.  

349  Citaat  van  Marinetti,  geciteerd  naar  Härmänmaa  2000:  220.   350  Citaat  van  Marinetti,  geciteerd  naar  Ialongo  2013:  411-­‐412.   351  Ibidem  2014:  38.    

schrijversorganisatie  PEN,  die  zich  inzette  voor  (artistieke)  vrijheid  van  meningsuiting,   royeerde  Marinetti  als  lid.352    

Ook  de  futuristische  kunstenaars  droegen  bij  aan  de  oorlogsinspanningen  en   transformeerden  hun  kunstproductie  tot  oorlogspropaganda.  Abstracte  luchtpartijen   en  spiralende  duikvluchten  maakten  plaats  voor  krijgshaftige  beelden,  uitgevoerd  in   een  figuratieve  stijl  en  doordrenkt  met  fascistische  symboliek.  Aeropittura  veranderde   in  Aeropittura  di  guerra  (zie  afbeelding  omslag)353  en  de  geldkraan  stroomde  nu  

rijkelijk  hun  richting  op.354  De  meeste  kunsthistorici,  inclusief  diegenen  die  tot  de  

apologetische  traditie  gerekend  kunnen  worden,  bestempelen  het  futurisme  vanaf  dit   punt  artistiek  failliet.  De  beweging,  vinden  zij,  had  zichzelf  gedegradeerd  tot  een   ‘vulgair  propagandamiddel’  van  het  regime  en  daarmee  zijn  avant-­‐gardisme  en   autonomie  verloochend.355  Futuristische  kunst  was,  volgens  kunstcriticus  Jonathan  

Jones,  ‘kitsch’356  geworden,  ‘giftig  afval  […]  documenten  van  barbarij’,  nauwelijks  te  

onderscheiden  van  de  ‘esthetische  uitspraken  van  Hitler  uit  dezelfde  periode’.357  Een  

                                                                                                               

352  Ibidem  2013:  412.  

353  Andere  voorbeelden  van  schilderijen  in  Aeropittura  di  guerra  stijl  zijn:  Dottori’s  Portret  van  Il  Duce,  

1933  en  Altaarstuk  van  de  fascistische  revolutie,  1934;  en  Crali’s  Onderscheppen  van  Britse  

torpedobommenwerpers,  1942.    

354  De  futuristen  waren  tussen  1932  en  1942  in  elke  Biënnale  van  Venetië  en  de  Quadriennales  van  

Rome  in  1935,  1939  en  1943  vertegenwoordigd  (Rainey  2009:  35).  Ook  werd  er  in  1937  een  futuristisch   museum  opgericht,  de  Galleria  Nazionale  di  Arte  Futurista  e  Aeropittura  di  Guerra  (Berghaus  1996:  248).   Het  laatste  valt  natuurlijk  hypocrietx  te  noemen  gezien  het  feit  dat  de  futuristen  claimden  alle  musea  te   willen  vernietigen.      

355  Berghaus  1996:  248;  Humphreys  2000:  76.  

356  Kitsch  kan  volgens  de  beroemde  kunsthistoricus  Clement  Greenberg  gekarakteriseerd  worden  als  

gemakkelijk  te  interpreteren  illusionistische-­‐figuratieve  beelden.  Een  stijl  met  massale  

aantrekkingskracht  te  danken  aan  haar  intellectueel  niet-­‐veeleisende,  doch  technische  indrukwekkende,   natuur.  Het  is  een  strategie  voor  machthebbers  om  ‘in  de  gunst  te  komen  van  hun  onderdanen’,  omdat   ‘kitsch  de  cultuur  is  voor  de  massa’.  En  omdat  regimes  als  Hitler’s  Duitsland,  Mussolini’s  Italië  of  Stalin’s   Sovjet-­‐Unie  ‘niet  het  culturele  niveau  van  de  massa  kunnen  verhogen  […]  verlagen  ze  alle  cultuur  tot   hun  niveau’.  Greenberg  1939:  539.    

opmerkelijke  bewering,  want  de  futuristen  deden  de  facto  niets  anders  dan  wat  ze   altijd  al  hadden  gedaan.  Ook  tijdens  de  Eerste  Wereldoorlog  –  gedurende  hun   ‘heroïsche  periode’  –  doordrenkten  zij  hun  kunst  met  imperialistische  politiek  en   ophemelende  oorlogssymboliek.  En  ook  toen  kozen  ze  voor  figuratie  boven  abstractie   om  hun  oorlogspropaganda  te  verduidelijken  (zie  hoofdstuk  1.3).    

In  2013  verscheen  er  voor  het  eerst  in  de  geschiedschrijving  een  studie  met  een   positieve  kijk  op  de  esthetische  kwaliteiten  van  Aeropittura  di  guerra,  tot  dan  toe,   vanwege  de  morele  complicaties,  onbegaanbare  grond  voor  zelfs  de  grootste   apologeten  van  het  tussenoorlogse  futurisme.  Kunsthistoricus  Adams  vindt  dat   wanneer  kunsthistorici  in  het  waarderen  van  vroeg-­‐futuristische  kunst  bereid  zijn   tegemoet  te  komen  aan,  en  te  verklaren  van,  het  extreme  geweld  en  het  imperialisme   van  de  beweging,358  hetzelfde  zou  moeten  gebeuren  ten  opzichte  van  de  kunst  van  het  

‘aflopende’  futurisme,  ongeacht  ‘hoeveel  men  de  futuristische  medeplichtigheid  aan   het  politieke  regime  dat  het  diende  ook  betreurt’.359  De  auteur  toont  aan  dat  er  

genoeg  handvatten  in  deze  propagandakunst  te  vinden  zijn  die  wijzen  op  artistieke   vernieuwing  en  een  continuerend  ‘futuristisch’  experiment.360  Hij  ziet  de  afsluitende                                                                                                                  

358  Omdat  het  belang  van  het  futurisme  voor  de  ontwikkeling  van  het  Europese  modernisme  moeilijk  te  

ontkennen  valt,  heeft  de  grote  meerderheid  van  kunsthistorici  zich  in  allerlei  moeilijke  bochten   gewrongen  om  de  agressie  en  het  imperialisme  in  het  vroege  futurisme  te  verklaren,  met  metaforische   interpretaties  tot  gevolg.  Marianne  Martin,  bijvoorbeeld,  beschouwt  de  oorlogsverheerlijking  en  

oorlogsaanmoediging  ‘vooral  als  een  aspect  van  hun  [de  ‘eerste’  futuristen]  verlangen  naar  een  moedige   en  actief  creatief  leven’  (Martin  1968:  xxvvii).  Majorie  Perloff  gaat  verder  en  beweert  dat,  hoewel  ze  te   kennen  geeft  dat  veel  vroeg-­‐futuristische  beweringen  ‘vandaag  de  dag  schandalig  en  beledigend  lijken’,   we  dienen  te  begrijpen  dat  Marinetti  met  “oorlog”  eigenlijk  revolutie  […]  bedoelde’,  oftewel  ‘het   afschudden  van  de  onderwerping  aan  de  kerk  en  de  monarchie’,  waardoor  zijn  ‘doctrines  in  een  heel   ander  licht  naar  voren  komen’.  Perloff  1991:  6.  

359  Adams  2013:  439.  

360  Ibidem:  429.  Adams  vindt  het  misleidend  ‘om  het  realisme  in  Aeropittua  di  guerra  te  vergelijken  met  

het  veristische  naturalisme’,  dat  de  rechtervleugel  fascisten  voor  ogen  hadden,  omdat  het  ‘de  krachtige   dramatische  beeldtaal  [van  deze  kunst]  een  grote  ondienst  doet’.  De  auteur  bespeurt  ‘contemporaine   stilistische  tendensen  [met]  expressionistische  kwaliteiten’  en  concludeert  dat  de  futuristen  ook  in  hun   propagandakunst  bleven  ‘ontdekken  en  zich  ontwikkelen’,  bijvoorbeeld  met  ‘concepten  als  

periode  van  het  futurisme  zelfs  als  ‘een  renaissance  van  zijn  originele  visionaire   geest’.361  Ook  merkt  Adams  op  dat  futuristische  kunst  niet  gekenmerkt  wordt  door   ‘formalistische  kwaliteiten’  of  ‘stilistische  voorschriften’,  maar  door  de  ‘emotionele  en   spirituele  betrokkenheid  van  de  kunstenaar’.362  Ik  wil  hier  aan  toevoegen  dat  artistieke   heterogeniteit  en  heterodoxie  altijd  al  speerpunten  van  Marinetti  zijn  geweest  (zie   hoofdstuk  1.1  en  2.3).  Met  het  ontbreken  van  een  duidelijke  stilistische  definitie  en   oriëntatie  poogde  de  futuristische  leider  zijn  beweging  ten  alle  tijden  innovatief  en   modern  houden.    

Het  bondgenootschap  met  nazi-­‐Duitsland  deed  de  zuurverdiende  dominante   positie  van  het  futurisme  in  het  Italiaanse  culturele  klimaat  geen  goed.  Ciano,   bijzonder  onder  de  indruk  van  Joseph  Goebbels  en  diens  propagandaministerie,  dat   functioneerde  als  een  instrument  voor  cultuurcontrole,  richt  in  1937  een  Italiaanse   imitatie  op,  het  Ministerie  van  Populaire  Cultuur  (MinCulPop),  waarmee  de  artistieke   en  intellectuele  vrijheid  in  Italië  aanzienlijk  wordt  ingeperkt.  Ook  de  censuur  op   literatuur,  muziek,  film  en  radio  neemt  toe.  Het  ministerie  en  de  PNF  slagen  in  het   opleggen  van  externe  orde,  maar  worstelen  met  de  verspreiding  van  een  totalitaire   fascistische  cultuur.363      

Conservatieve  fascisten,  Italiaanse  Hitlerianen  en  antimodernisten  uit  de   rechtervleugel  van  het  regime,  aangevoerd  door  de  antisemieten  Farinacci  en  Teleso   Interlandi,  willen  in  navolging  van  het  Duitse  kunstbeleid  alle  onrepresentatieve  en   ideologisch  onverantwoorde  vormen  van  materiële  cultuur  aan  banden  leggen.364  Er   wordt  door  hen  fel  gestreden  tegen  Marinetti’s  verdediging  van  moderne  kunst,  die  zij   als  Joods  en  kosmopolitisch  beschouwen:  ‘[…]  moderne  kunst  is  een  tumor  die  

                                                                                                               

361  Ibidem:  420.   362  Ibidem:  433-­‐434.   363  Lyttelton  2014:  72.  

364  Het  was  niet  gelijk  duidelijk  of  nazi-­‐Duitsland  alle  vormen  van  moderniteit  in  de  kunsten  zou  

veroordelen.  Joseph  Goebbels  en  de  nationaalsocialistische  studentenbeweging  pleitten  voor  de   acceptatie  van  Duits  expressionisme,  maar  het  voorstel  wordt  door  Hitler  hoogstpersoonlijk  afgekeurd.   Zijn  persoonlijke  vooroordelen  bleken  de  beslissende  factor  te  zijn,  hoewel  de  afkeer  tegen  de  

verwijderd  moet  worden,  het  kan  niet  als  nationale  glorie  tentoongesteld  worden   simpelweg  omdat  het  Marinetti’s  smaak  tegemoetkomt.’365  De  invoering  van  

antisemitische  en  raciale  wetten  drongen  moderne  kunstenaars  verder  in  het  nauw.   De  nazi’s  zagen  ‘ontaarde  kunst’  als  besmet  door  de  Joodse  geest.  Bottai  (nu  Minister   van  Educatie)  en  Marinetti  ontkenden  dat  het  Italiaans  modernisme  Joodse  invloeden   vertegenwoordigde,  daar  het  volgens  hen  de  Joden  ontbrak  aan  ‘een  creatieve  

verbeeldingskracht’.366    

Als  er  een  winnaar  van  deze  cultuuroorlog  aangewezen  moet  worden  dan  is  dat   Bottai,  die  zich  duchtig  verzette  tegen  Farinacci  en  diens  medestanders  en  in  1940   slaagde  in  het  opzetten  van  een  nieuwe  dependance  in  zijn  ministerie:  het  Kantoor   voor  Hedendaagse  Kunst.  Bottai  verwierp  het  idee  van  een  enkele  officiële  fascistische   stijl:  ‘De  staat  fabriceert  geen  esthetiek  en  accepteert  evenmin  elke  vooraf  bepaalde   esthetiek’.367  Desondanks  zorgden  de  steeds  hechter  wordende  banden  tussen  het  

fascistische  Italië  en  het  Derde  Rijk  ervoor  dat  de  futuristen  in  Italië  steeds  verder   gemarginaliseerd  raakten.    

Zoals  vermeld  lopen  de  meningen  uiteen  over  de  ernst  van  het  futuristische   verzet  tegen  de  import  van  de  nazistische  rassen-­‐  en  cultuurwetten.  Waar  apologeten   heldhaftigheid  zien,368  zien  tegenstanders  futiliteit.369  Hoe  dapper  of  onbenullig  deze   futuristische  rebellie  ook  heeft  mogen  zijn,  het  hield  in  ieder  geval  op  toen  Italië                                                                                                                  

365  Citaat  van  Interlandi,  geciteerd  naar  Scappettone  2014:  186.   366  Lyttelton  2014:  74.  

367  Citaat  van  Bottai,  geciteerd  naar  ibidem.  

368  Berghaus  spreekt  over  hoe  de  futuristische  leider  bij  een  jonge  generatie  futuristen  en  modernisten  

werd  onthaald  als  een  non-­‐conformistische  held  ‘die  meer  dan  wie  dan  ook  het  vuur  van  het  

modernisme  liet  branden’  en  hoe  hij  door  de  geheime  politie  werd  geschaduwd  wegens  ‘de  subversieve   uitvoering  van  activiteiten  tegen  […]  de  staat’  (Berghaus  1996:  281).  Ook  Salaris  en  Crispolti  

onderstrepen,  zoals  eerder  vermeld,  het  futuristische  protest  tegen  de  groeiende  overmacht  van   Italiaanse  Hitlerianen.  Zie  noot  25  en  28.  

369  Volgens  Ialongo  kan  Marinetti’s  verdediging  van  moderne  kunst  ‘nauwelijks  heroïsch  genoemd  

worden’,  omdat  hij  bij  het  uitbreken  van  de  Tweede  Wereldoorlog  al  zijn  kritiek  staakte  en  de  raciale   rassenwetten  accepteerde  (Ialongo  2013:  399-­‐400).  Ook  Stone  en  Rainey  zien  in  Marinetti  

deelnam  aan  de  Tweede  Wereldoorlog.  De  futuristen  schaarden  zich  wederom  volledig   achter  de  regering.  En  dit  keer  ook  achter  diens  Duitse  wapenbroeder.  Hun  

onvermoeibare  inzet  in  de  oorlog  was  van  dien  aard  dat  de  Duitsers  hen  niet  langer   meer  als  ‘ontaard’  beschouwden:    

 

‘Het  futurisme,  geleidt  door  Marinetti,  in  tegenstelling  tot  ontaarde  kunst,  […]  vibreert  met  een   puur  patriottisme.  […]  Zijn  [Marinetti’s]  gedichten  ogen  vreemd  voor  ons,  maar  in  hen  […]   resoneert  een  puur  patriottisme  […]  die  waarlijk  oprecht  en  Italiaans  is.’370    

 

Marinetti  en  zijn  volgelingen,  die  vochten  aan  het  oostfront  tegen  de  Sovjet-­‐Unie,   werden  eindelijk  erkend  voor  hun  patriottisme  en  Italianità.  Dat  deze  eer  eerst  van  de   nazi’s  moest  komen  valt  ironisch  te  noemen.  

Nadat  het  duidelijk  werd  dat  de  asmogendheden  de  oorlog  niet  zouden  gaan   winnen  en  Mussolini  werd  afgezet  liep  het  leeuwendeel  van  Italiaanse  intellectuelen   en  kunstenaars  over  naar  de  geallieerden,  ook  Bottai.371  Marinetti  en  de  futuristen,   daarentegen,  waren  niet  in  staat  de  nederlaag  te  erkennen  en  achtervolgden  hun  Duce   naar  de  Republiek  van  Salò.  De  uitvinder  van  het  futurisme  bleef  tot  op  zijn  sterfbed  op   2  december  1944  trouw  aan  zijn  nationalistische  overtuiging.  Het  is  daarom  passend   dat  het  fascistische  regime  en  de  futuristische  beweging  tegelijktijdig  ten  onder  

gingen.  Marinetti’s  decennialange  trouwe  dienst  aan  het  fascisme  werd  door  Mussolini   beloond  met  een  staatsbegrafenis  in  de  San  Sepolcro  kerk  in  Milaan,  vlakbij  het  plein   waar  het  fascisme  was  ontstaan.    

 

De  laatste  vier  jaar  van  het  futurisme  vormen  voor  veel  onderzoekers  uit  de  

apologetische  traditie  een  ongemakkelijk  probleem.  Het  bewijs  dat  Marinetti  in  deze   periode  niets  deed  om  zichzelf  van  de  gruwelijkheden  van  het  regime,  waaronder  de  

                                                                                                               

370  Citaat  van  het  nazi-­‐tijdschrift  Kölnische  Zeitung,  geciteerd  naar  Ialongo  2015:  289-­‐290.      

371  Volgens  Stone  was  het  voor  de  meeste  kunstenaars  ‘gebruikelijk’  om  na  Mussolini’s  afzetting  ‘het  

Holocaust,  te  distantiëren  is  namelijk  onomstotelijk.372  Zelfs  de  meest  toegewijde   apologeten  durven  niet  te  ontkennen  dat  het  futurisme  ervoor  koos  fascistisch  te   blijven.373  Zodoende  hebben  (kunst)historici  stelselmatig  geoordeeld  dat  deze  fase  van   de  beweging  moreel  onverteerbaar  is  en,  vanwege  de  propagandakunst,  artistiek   middelmatig.374  De  jaren  veertig  zijn  daarmee  de  meest  verguisde  en  genegeerde  

periode  van  het  futurisme  geworden.  Maar,  zo  merkt  kunsthistorica  Emily  Braun  op,   omdat  Marinetti  de  oorlog  niet  heeft  overleefd  en  nooit  tot  de  verantwoording   geroepen  kon  worden  heeft  hij,  gezien  zijn  eerdere  radicalisme  en  bijdrages  aan  de   moderne  kunst,  van  veel  onderzoekers  ‘het  voordeel  van  de  twijfel’  gekregen.375    

Dit  is  naar  mijn  mening  zeer  onterecht  omdat  het  slot  van  het  futurisme  veel   zegt  over  de  lange  termijn  intenties  van  Marinetti.  In  wezen  deed  hij  niets  anders  dan   hij  altijd  al  had  gedaan:  geweld  en  oorlog  verheerlijken;  zichzelf  volledig  onderschikken   aan  het  ‘nationale  belang’  –  een  imperiaal  Italië  in  de  ogen  van  de  futurist;  en  trouw   blijven  aan  degene  die  hij  trouw  had  gezworen,  Il  Duce.  Het  is  daarom  onjuist  om  het   einde  van  de  beweging  in  zowel  ideologisch  als  esthetisch  opzicht  te  behandelen  als   een  scheuring.    

Er  valt  dus  niets  te  betwijfelen.  Het  futurisme  is  altijd  een  beweging  gebleven   die,  sinds  het  begin  van  haar  bestaan,  in  geest  en  beeld  oorlog  verheerlijkten  en  het   woord  Italië  liet  domineren  over  het  woord  vrijheid.    

                                                                                                               

372  In  totaal  heeft  het  Italiaans  fascisme,  naar  schatting,  een  miljoen  mensen  het  leven  gekost;  vrijwel  

geen  verandering  gebracht  aan  het  welvaartspeil  (BPN  was  in  1945  hetzelfde  als  in  1911);  en  voor  grote   materiele  schade  aan  Italiaans  erfgoed  gezorgd.  Aantallen  uit  Neville  2015:  281.  

373  Berghaus  noemt  de  laatste  vier  jaar  van  het  futurisme  ‘een  epiloog  van  het  meest  onsmakelijke  

soort’  waarin  de  beweging  ‘totaal  ondergeschikt  was  aan  het  regime’.  Berghaus  1996:  256.    

374  Adams  2013:  424.   375  Braun  2000:  10.  

CONCLUSIE    

 

Met  de  dood  van  Marinetti  en  Mussolini  kwamen  ook  het  futurisme  en  het  fascisme   tot  hun  respectievelijke  einde.  Wat  overbleef  was  hoe  zij  herinnerd  zouden  worden.   Uit  de  twee  historiografische  trajecten  die  volgden  is  aangaande  de  samenhang  tussen   de  twee  Italiaanse  bewegingen  een  gefragmenteerd  discours  voortgekomen.  Dit   onderzoek  is  zowel  de  vrucht  van  dit  discours  als  een  poging  het  te  nuanceren.  Onder   meer  door  de  vermeende  contributies  van  de  futuristen  aan  het  fascisme  te  

analyseren  en  in  context  te  plaatsen  en  opheldering  te  geven  over  hun  intenties   gedurende  de  ventennio.      

Als  we  ons  afvragen  in  hoeverre  de  futuristen  hebben  bijgedragen  aan  het   directe  succes  van  het  fascisme  dan  is  het  antwoord:  marginaal.  Marinetti’s  politiek   was  te  radicaal  en  te  idealistisch  om  aansluiting  te  vinden  bij  de  pragmatische  en   ongedefinieerde  politiek  van  Mussolini.  De  fascisten  toonden  weinig  belangstelling  in   het  verdedigen  van  arbeidsrechten  of  het  elimineren  van  de  monarchie  en  het   pausdom.  Zij  waren  alleen  geïnteresseerd  in  het  neerslaan  van  binnenlandse  linkse   opstanden  en  het  verdedigen  van  Italiaanse  belangen  gedurende  de  Vredesconferentie   van  Parijs.  De  futuristisch-­‐fascistische  alliantie  was  dan  ook  gedoemd  te  mislukken.   Wanneer  Mussolini  na  de  verkiezingsnederlaag  van  1919  ervoor  had  gekozen  de   samenwerking  met  de  futuristen  voort  te  zetten  op  de  manier  zoals  Marinetti  dat  voor   ogen  had,  dan  was  het  fascisme  vermoedelijk  niet  aan  de  macht  gekomen.  De  kern