• No results found

EN DE STRIJD OM EEN NIEUWE CULTUUR (1920-­‐1930)

2.1   Gabriele D’Annunzio en de Vrijstaat Fiume

Een  gebeurtenis  die  zeer  veel  invloed  op  het  fascisme  heeft  uitgeoefend  was    

de  bezetting  van  Fiume  door  D’Annunzio.  De  bezetting  duurde  slechts  een  jaar.  Voor   de  soldatendichter  was  dit  lang  genoeg  om  de  stad  te  transformeren  tot  een  

volwaardige  vrijstaat,  compleet  met  grondwet,  organisatiestructuur  en  cultuur.  Hij   noemde  het  de  ‘Reggenza  Italiana  del  Carnaro’  (het  Italiaanse  Regentschap  Carnaro)   en  omschreef  het  als  ‘het  beschavingsalternatief  voor  de  decadente  westerse   wereld’.145  De  oorlogsheld  wist  toen  nog  niet  dat  de  fascisten  later  zijn  regentschap   gingen  gebruiken  als  basis  voor  hun  dictatuur  en  de  bezetting  van  Fiume  als  één  van  de     oorsprongsmythes  van  hun  beweging.  D’Annunzio  zou  hen  dit  niet  in  dank  afnemen.       Wat  kopieerden  de  fascisten  precies  van  de  poëet  en  zijn  Fiume?  Allereerst  was   dat  het  corporatisme.  Dit  economische  en  politieke  systeem,  dat  de  fascisten  claimden   uitgevonden  te  hebben,  was  vrijwel  volledig  gebaseerd  op  de  grondwet  die  

D’Annunzio  samen  met  De  Ambris  schreef  voor  zijn  vrijstaat  –  de  Carte  del  Carnaro.  Dit   ‘poëtisch-­‐politieke’  geschrift  was  gebaseerd  op  syndicalistische  principes  en  schreef   een  samenleving  voor  opgedeeld  in  negen  corporaties  die  elk  een  economische  sector   vertegenwoordigden:  één  voor  arbeiders,  één  voor  vissers,  één  voor  kunstenaars  

                                                                                                               

enzovoorts.146  Er  was  ook  een  tiende  bond.  Hiertoe  behoorde  alleen  de  absolute  leider  

van  de  gemeenschap  –  de  Comandante  –  en  dat  was  D’Annunzio  zelf.    

D’Annunzio’s  leiderschap  werd  door  diens  grootste  vijand,  de  toenmalige   Italiaanse  premier  Francesco  Nitti,  ‘een  groot  toneelspel’  genoemd  en  zijn  niet-­‐ erkende  vrijstaat  een  ‘komedie’.147  Betreft  het  showmanschap  had  de  premier  gelijk,  

maar  het  niet  serieus  nemen  van  D’Annunzio’s  avontuur  was  verkeerd.  De  dichter   ontwikkelde  er  namelijk  een  krachtig  politiek  spektakel  waarvan  anderen  zouden   leren.  Vooral  Mussolini  moet  hebben  opgelet,  want  de  latere  Duce  van  Italië  verkoos   net  als  de  Comandante  van  Fiume  het  balkon  als  favoriete  spreekstoel.  En  net  als   D’Annunzio  verrijkte  Mussolini  zijn  balkontheater  met  een  stralend  militair  uniform,148  

dramatische  rituelen  en  retorische  interactie  met  het  publiek.  De  historicus  Gentile  vat   het  bondig  samen:  ‘fascisme  nam  van  Fiume  niet  het  politieke  credo  over,  maar  de   manier  van  politiek  bedrijven’.149  

Ook  op  cultureel  en  retorisch  vlak  adopteerden  de  fascisten  veel  uit  Fiume.   D’Annunziaanse  opvattingen,  zoals  ‘de  natie  is  grootser  dan  de  som  van  haar  levende   inwoners’  en  ‘Italië  als  imperiaal  bolwerk  van  de  Latijnse  beschaving’,  vonden  vanaf   1921  veelvuldig  aftrek  in  fascistische  partijprogramma’s  en  lagen  aan  de  basis  van  het                                                                                                                  

146  Syndicalisme  is  een  politiek-­‐economische  leer  die  streeft  naar  een  samenleving  waarin  alle  productie  

in  syndicaten  (vakbonden)  wordt  georganiseerd.  Het  pretendeert  een  gulden  middenweg  te  zijn  tussen   kapitalisme  en  socialisme  omdat  de  vakbonden  de  belangen  en  voorspoed  van  ieder  evenredig   behartigen.  Werkers  en  werkgevers  profiteren  in  dezelfde  mate  van  de  opbrengst.  Het  voornaamste   verschil  tussen  het  syndicalisme  en  het  corporatisme  is  dat  de  laatste  grote  overheidsbemoeienis  kent.   Het  repressieve  karakter  dat  schuil  gaat  in  dergelijke  ideologieën  kwam  pas  aan  het  licht  door  het   fascisme.  Als  iedereen  moet  toebehoren  aan  iets,  dan  kan  niemand  het  recht  tot  afzonderen  worden   toegestaan.  Payne  1995:  66-­‐67;  Baker  2006:  230-­‐231,  245.  

147  Citaat  van  Nitti,  geciteerd  naar  Hughes-­‐Hallett  2015:  499.  

148  Laatnegentiende-­‐eeuwse  kledingvoorschriften  maakten  het  moeilijk  voor  nationalistische  

intellectuelen  zich  voor  te  doen  als  mensen  van  het  volk.  D’Annunzio  was  de  eerste  politieke  leider  die   inzag  dat  militaire  uniformen  het  idee  van  gemeenschap  en  hiërarchie  communiceren  (Passmore  2014:   24).  Sindsdien  droeg  hij  pronkerige  excentrieke  militaire  outfits.  In  1934  inspireerde  Mussolini  zijn   Duitse  ambtgenoot  Hitler,  bij  hun  eerste  ontmoeting,  hetzelfde  te  gaan  doen.  Corvaja  2008:  27-­‐28.    

totalitarisme  –  de  term  die  Mussolini  later  gebruikte  om  zijn  regime  mee  te   definiëren.150  Daarnaast  eigenden  de  fascisten  intensief  zich  door  D’Annunzio   bedachte  symbolen,  riten  en  gebruiken  toe,  waaronder  de  Romeinse  salut;  de   betekenisloze  strijdkreet  ‘Eia,  eia,  alalà!’;  het  gebruik  van  religieuze  symboliek  in   seculiere  settingen;  de  waardering  voor  het  oude  Rome;  bloedoffers;  en  de  helden-­‐  en   martelarencultus.151  

D’Annunzio  is  vanwege  deze  overeenkomsten  door  een  tijdgenoot  ook  wel  ‘het   grootste  slachtoffer  van  plagiaat  ooit’  genoemd.152  Een  mening  die  door  veel  huidige  

waarnemers  wordt  gedeeld.153  Wat  minder  vaak  wordt  besproken  zijn  de  eveneens  

grote  verschillen  tussen  beide  regimes.  D’Annunzio  achtte  het  voor  zijn  revolutionaire   bewind  noodzakelijk  dat  zijn  onderdanen  hun  geest  verruimden.  Dit  leek  aardig  te   lukken,  want  Fiume  stroomde  snel  vol  met  originele  en  vrijgevochten  figuren.154  Een  

rebellerende  vrijstaat  onder  leiding  van  een  wereldberoemde  dichtende  oorlogsheld   spreekt  immers  tot  de  verbeelding.  Wat  volgde  was  een  hedonistische  cultuur  van   eindeloos  genot  en  vermaak.  Zonder  enige  vorm  van  moralisme  konden  behoeftes  als   drugsgebruik  en  homoseksualiteit  vrijelijk  worden  bevredigd.  ‘[…]  Het  leven  in  Fiume  is   libertijns,  immoreel  en  verwerpelijk  […]  geslachtziektes  verspreidden  zich  er  met  de   snelheid  van  het  water,’  stond  er  geschreven  in  een  rapport  van  het  Italiaanse   Ministerie  van  Binnenlandse  Zaken.155  Dergelijke  taferelen  waren  ondenkbaar  in  het   fascistische  Italië.  Fiume  was  een  liberaal  en  progressief  experiment  vergeleken  met   het  totalitaire  en  overwegend  conservatieve  regime  dat  spoedig  zou  volgen.  

Mussolini  beschouwde  D’Annunzio  als  een  gevaarlijke  rivaal.  De  kunstenaar   was  vanwege  zijn  roem  en  heldenstatus  de  gedoodverfde  kandidaat  om  het  nieuwe   Italië  te  leiden  en  veel  fascistische  kopstukken,  waaronder  Italo  Balbo,  zagen  liever                                                                                                                  

150  Hughes-­‐Hallett  2015:  526,  584.  

151  Payne  1995:  104;  Paxton  2004:  59;  Lyttelton  2004:  51;  Hughes-­‐Hallett  2015:  488.   152  Geciteerd  naar  Lyttelton  2004:  30.  

153  Neville  2015:  60;  Paxton  2004:  59;  Ledeen  2002:  2.   154  Ibidem:  153.    

hem  dan  Mussolini  aan  het  hoofd  van  hun  beweging.156  Mussolini  was,  anders  dan   Marinetti,  niet  bereid  om  tweede  viool  te  spelen.  Hij  moet  dan  ook  een  kreet  van   opluchting  hebben  geslagen  toen  D’Annunzio,  nadat  die  door  overheidsingrijpen  uit   Fiume  was  gezet,  besloot  zich  terug  te  trekken  uit  de  politiek.157  Aan  De  Ambris  schreef   hij:  ‘Ik  smacht  naar  stilte  na  zoveel  geluid  en  vrede  na  zoveel  oorlog.’158  D’Annunzio  

veranderde,  volgens  zijn  meest  recente  biograaf,  in  één  dag  van  een  ‘god-­‐achtige   commandant  in  een  vermoeide  oude  man’.159    

Na  Fiume  leed  D’Annunzio  een  teruggetrokken  bestaan.  Hij  moest  niets  hebben   van  de  fascisten,  die  hij  als  ‘vulgaire  imitators’  van  zichzelf  zag.160  Desondanks  bleef  hij  

onder  hen  ongekend  populair  en  daardoor  een  bedreiging  voor  Mussolini.  De  dictator   hield  de  dichter  nauwlettend  in  de  gaten  en  bleef  hem  tot  aan  zijn  dood  in  1938   rijkelijk  subsidiëren  op  voorwaarde  dat  hij  niet  in  de  politiek  zou  terugkeren.161    

Het  was  in  Mussolini’s  belang  dat  het  volk  dacht  dat  D’Annunzio  –  één  van   Italiës  grootste  levende  helden  –  hartstochtelijk  achter  het  nieuwe  regime  stond.  De   mythes  omtrent  zijn  persoon  werden  door  de  nieuwe  machthebbers  dan  ook  intensief   toegeëigend  en  geëxploiteerd.162  Toch  had  de  Duce  zich  niet  echt  zorgen  hoeven  te   maken.  Zowel  Marinetti  als  de  nationalisten  van  de  ANI,  die  in  D’Annunzio  de  dictator   van  het  nieuwe  Italië  zagen,  hadden  gedurende  hun  verblijf  in  Fiume  geconstateerd                                                                                                                  

156  Paxton  2004:  62.   157  Neville  2015:  59.  

158  Hughes-­‐Hallett  2015:  571.   159  Ibidem:  568.  

160  Citaat  van  D’Annunzio,  geciteerd  naar  Licht  1982:  318.  

161  Over  zijn  aanpak  van  D’Annunzio  zei  Mussolini:  ‘Wanneer  je  een  rotte  tand  hebt  doen  er  zich  twee  

mogelijkheden  voor:  je  laat  de  tand  trekken  of  je  vult  hem  met  goud.  In  het  geval  van  D’Annunzio  heb  ik   gekozen  voor  de  laatste  behandeling.’  Citaat  van  Mussolini,  geciteerd  naar  ibidem.  

162  D’Annunzio  werd  bijvoorbeeld  in  zijn  staatsbiografie  gepresenteerd  als  ‘Johannes  de  Doper’  van  het  

fascisme,  zodat  Mussolini  de  rol  van  Christus  kon  vervullen  (Neville  2015:  60).  En  de  Vrijstaat  Fiume   kreeg  in  de  zeer  succesvolle  propagandaexpositie  Mostra  della  rivoluzione  fascista  uit  1932,  ter  ere  van   het  tienjarige  jubileum  van  de  fascistische  revolutie,  een  prominente  plek  toegewezen  (Stone  1998:   230).  Iets  wat  de  futuristen  niet  kregen  (zie  hoofdstuk  3.4).  

dat  de  Comandante  niet  de  capaciteiten  had  om  het  land  te  leiden.  Wellicht  was  dit   D’Annunzio  zelf  ook  opgevallen  en  koos  hij  daarom  ervoor  de  politiek  te  verlaten.163