• No results found

Teenage victims of Juju rituals 'trafficked for sex by caretaker'; Girl was stripped and shut in a coffin for hours

D. Daders worden ook als slachtoffers omschreven 0 2. Intersectioneel daderframe

2.1 Sekse daders

A. De focus van het verhaal ligt op mannelijke daders 1

B. De focus van het verhaal ligt op vrouwelijke daders 0

C. Beide geslachten worden in het artikel genoemd 0

D. Het artikel verwijst niet naar het geslacht van daders 0

2.2 Leeftijd daders

A. Het artikel noemt jonge mannen of vrouwen als daders van mensenhandel

0 B. Het artikel noemt volwassen mannen of vrouwen als

daders van mensenhandel 1

C. Het artikel verwijst niet naar de leeftijd van daders 0

2.3 Ideale daders

A. Het artikel komt overeen met de constructie van de

ideale dader 0

B. Het artikel presenteert de dader alleen als dader of op andere reducerende manieren zoals alleen als klant of alleen als mensenhandelaar of madam

0 C. Het artikel omschrijft een complexere identiteit

waarin ook combinaties zoals de slachtoffer-madam of familieleden voorkomen

1

D. Mannelijke klanten worden als daders genoemd 0

E. Voodoo priesters worden als dader genoemd 0

F. Het artikel vermeldt dat daders van mensenhandel

mannen en vrouwen kunnen zijn 0

G. Het artikel vermeldt niet dat daders van mensenhandel mannen en vrouwen kunnen zijn.

1

H. Mannelijke klanten worden niet als daders genoemd 1

I. Voodoo priesters worden niet als dader genoemd 1

J. Mannelijke klanten worden niet als daders genoemd 0

K. Voodoo priesters worden niet als dader genoemd 0

3. Intersectioneel racismeframe

A. De focus van het verhaal ligt op witte slachtoffers 0

B. De focus van het verhaal ligt op witte daders 0

C. De focus van het verhaal ligt op niet-witte slachtoffers

1

D. De focus van het verhaal ligt op niet-witte daders 0

E. Meerdere rassen worden in het artikel genoemd 0

F. Het artikel verwijst niet naar het ras 0

G. Het artikel vermeldt dat daders van mensenhandel

van het witte- en het niet-witte ras kunnen zijn. 0

H. Het artikel vermeldt niet dat daders van

mensenhandel van het witte- en het niet-witte ras kunnen zijn.

1 I. Presenteert het artikel het aspect voodoo op een

negatieve primitieve stereotype manier?

1

het primitieve Afrika of is op andere manieren een “ons” tegenover “hun” houding?

K. Worden de betrokken Nigerianen als extreem gevaarlijk of als totaal anders gepresenteerd tegenover Europeanen?

0 L. Is er sprake van negatieve discriminerende racistische stereotypen? (In het taalgebruik, de toon of via andere aanwijzingen die hierop duiden)

0

M. Sensationele berichtgeving 0

4. Intersectioneel mensenhandel frame

A. Criminalisatie 1

B. Nationalisatie 0

C. Victimisatie 1

D. Regularisatie 1

Bijlage C Framinganalyse protocol

Door middel van dit protocol wordt de framinganalyse uitgevoerd. Voor de analyse van het beeldmateriaal wordt het woord krantenartikelen vervangen door televisie uitzendingen. Met andere woorden: dit protocol is voor zowel de krantenartikelen als de televisie uitzendingen in de dataset voor deze scriptie ontworpen.

Identificatie van frames

Dit onderzoek volgt grotendeels een deductieve aanpak door het onderzoeken van de frames in de bestaande onderzoeksliteratuur. De mogelijke frames worden dus geïdentificeerd en geregistreerd om de inhoudsanalyse te starten. Onderzoekers hebben gepleit voor het toepassen van een duidelijke en beknopte, de voorgedefinieerde operationalisering van frames in de inhoudsanalyse om betrouwbaarheid en reproduceerbaarheid van de resultaten te verbeteren. Voor deze studie worden de volgende vier criteria aanbevolen waaraan een frame moet voldoen. Een nieuwsframe moet herkenbare conceptuele en taalkundige kenmerken hebben, in de journalistieke praktijk algemeen worden waargenomen, onderscheiden worden van andere frames, en representatieve geldigheid hebben.1

Framing is een centraal concept in het onderzoeksveld van politieke communicatie en een krachtig politiek instrument. Het is daarom belangrijk om te begrijpen welke frames worden gebruikt om het politieke debat over een bepaald onderwerp te domineren. Vanwege de hoeveelheid berichten die door de media worden geproduceerd, is het mogelijk om een variatie van frames te onderzoeken door middel van de framinganalyse. Daarom ontwikkelde Boydstun een uniforme coderingsregeling voor het onderzoeken van frames in inhoudsanalyses over diverse onderwerpen.2 Bij het identificeren van een frame moet men beoordelen welke delen van een nieuwsverhaal een frame vormen. Nieuwsberichten kunnen worden onderzocht en geïdentificeerd door de aanwezigheid of afwezigheid van bepaalde woorden, typische zinnen, stereotypes, informatiebronnen en zinnen die thematische feiten of oorzaken suggereren en benadrukken.

Generieke frames zijn geselecteerd voor dit onderzoek omdat ze thematische beperkingen overschrijden.

Bovendien kunnen ze worden geïdentificeerd in verschillende mediaverhalen. Een nieuwsbericht kan zich richten op een bepaald evenement of onderwerp (in welk geval het niet kan worden gegeneraliseerd met andere soortgelijke problemen), of het kan een generisch kader zijn als het betrekking heeft tot een breed sociaal-politiek gebied. Op een vergelijkbare manier maakt Iyengar een verschil tussen thematische en episodische frames. Thematische frames richten zich op een bepaald sociaal probleem in een bredere context, in tegenstelling tot episodische frames die beperkte focus hebben op enkele gebeurtenissen.

Het gebruik van generieke frames in deze analyse geeft dit onderzoek een zekere generalisabiliteit, aangezien de frames kunnen worden hergebruikt over verschillende beleidsvraagstukken. In de volgende sectie worden de vooraf gedefinieerde generieke frames die in de inhoudsanalyse worden gebruikt, samen met de identificatiefuncties die uniek zijn voor elk frame, gepresenteerd. 3 Uit de

1 Joseph Cappella and Kathleen Hall Jamieson. Spiral Of Cynicism. Oxford: Oxford University Press, 1997. 8

2 Boydstun, Amber E., Justin H. Gross, Philip Resnik, and Noah A. Smith. "Identifying media frames and frame dynamics within and across policy issues." In New Directions in Analyzing Text as Data Workshop,

London. 2013. 4

3 Iyengar, Shanto. "Framing responsibility for political issues." The Annals of the American Academy of

resultaten bleek dat representaties van mensenhandel in de Sloveense media, door middel van criminele, nationalisatie, victimisatie en regularisatie frames, een meer algemeen anti-mensenhandel discours reproduceren. Het anti-mensenhandel discours in de media vraagt om strengere migratie wetten, die gerechtvaardigd worden door de criminalisering en de regularisatie frames. Het nationalisatie frame functioneert om de staat te legitimeren in de rol als jager op criminelen, de redder van slachtoffers en beschermer van het land. Het victimisatie frame, tenslotte, presenteert mensenhandel alleen als sekshandel. Hierbij worden de verhandelde vrouwen in tegenstelling tot eventuele mogelijkheden dat de vrouwelijke slachtoffers ook in meer of mindere mate onafhankelijk kunnen hebben, gereduceerd tot enkel het status van slachtoffer. 4

Deze frames en representaties van mensenhandel, daders en slachtoffers weerspiegelen niet de complexiteit van de werkelijke ervaringen die mensen die hun woonplaats verlaten in de hoop op een beter leven. Door alle vrouwen als slachtoffers te representeren vormt de media een discours en openbare discussie dat geen ruimte geeft aan andere representaties die de complexere realiteit en diversiteit van verhandelde vrouwen weergeeft. Bovendien dienen de assumpties die worden gedaan over de slachtoffers in dit discours om stereotypes op basis van sekse in stand te houden. Deze stereotypen gaan ervan uit dat vrouwen continu bescherming nodig hebben van mannen of van de staat en niet daarom niet het recht mogen hebben om zelfstandig te emigreren. 5

Een belangrijke bevinding uit het onderzoek van Pajnik is dat deze manier van framing het feit achterwege laat dat mensenhandel niet alleen een criminele zaak is, maar ook een complex fenomeen. Mensenhandel zou daarentegen moeten worden gerepresenteerd als een probleem dat grotere sociale ongelijkheden weerspiegelt tussen onder meer rijk en arm, man en vrouw. Haar analyse van mediaframes geeft aan dat geen pogingen zijn gedaan in de Sloveense pers om mensenhandel buiten een vrij oppervlakkig niveau te bespreken. Ze concludeert dat het discours in de media over mensenhandel er niet vanuit moet gaan dat criminaliteit en victimisatie de enige exclusieve redenen zijn voor seksuele mensenhandel. Ook zouden verhandelde vrouwen niet alleen maar moeten worden gerepresenteerd als slachtoffers.6 Verhandelde vrouwen zouden daarentegen ook als migranten, werknemers, en als personen die actief meewerken aan het overschrijden van landsgrenzen moeten worden gerepresenteerd.

4 Iyengar, Shanto. "Framing responsibility for political issues." The Annals of the American Academy of

Political and Social Science546, no. 1 (1996): 59

5 Iyengar, Shanto. "Framing responsibility for political issues." The Annals of the American Academy of

Political and Social Science546, no. 1 (1996): 59-60

6 Iyengar, Shanto. "Framing responsibility for political issues." The Annals of the American Academy of

Het hieronder weergeven intersectionele slachtofferframe is net zoals het daaropvolgende daderframe opgesteld vanuit de theoretische inzichten van Crenshaw7 en de “ideale” slachtoffer en dader constructies van Christie. 8

1. Intersectioneel slachtofferframe

Noteer de optie die het beste de focus van het artikel beschrijft met betrekking tot: 1.1 De 'sekse' van slachtoffers

A. De focus van het verhaal ligt op mannelijke slachtoffers B. De focus van het verhaal ligt op vrouwelijke slachtoffers C. Beide geslachten worden genoemd in het artikel

D. Het artikel verwijst niet naar het geslacht van slachtoffers

1.2 Leeftijd slachtoffers

A. Het artikel noemt kinderen of minderjarigen als slachtoffers van mensenhandel B. Het artikel noemt jonge vrouwen als slachtoffers van mensenhandel

C. Het artikel noemt volwassen vrouwen als slachtoffer van mensenhandel D. Het artikel verwijst niet naar de leeftijd van slachtoffers.

1.3 Ideale slachtoffers

A. Het artikel komt overeen met de constructie van het ideale slachtoffer

B. Het artikel presenteert het slachtoffer alleen als slachtoffer of op een andere reducerende manieren zoals alleen vluchteling of alleen als (gedwongen)

C. Het artikel omschrijft een complexere identiteit D. Daders worden ook als slachtoffers omschreven E. Hoeveel slachtoffers komen er expliciet naar voren? F. Slachtoffers krijgen ( deels) zelf de schuld van hun situatie

2. Intersectioneel daderframe

Noteer de optie die het beste de focus van het artikel beschrijft met betrekking tot:

2.1 Sekse daders

A. De focus van het verhaal ligt op mannelijke daders B. De focus van het verhaal ligt op vrouwelijke daders C. Beide geslachten worden in het artikel genoemd D. Het artikel verwijst niet naar het geslacht van daders

2.2 Leeftijd daders

A. Het artikel noemt jonge mannen of vrouwen als daders van mensenhandel B. Het artikel noemt volwassen mannen of vrouwen als daders van mensenhandel C. Het artikel verwijst niet naar de leeftijd van daders

2.3 Ideale daders

A. Het artikel komt overeen met de constructie van de ideale dader

B. Het artikel presenteert de dader alleen als dader of op andere reducerende manieren zoals alleen als klant of alleen als mensenhandelaar of madam

C. Het artikel omschrijft een complexere identiteit waarin ook combinaties zoals de slachtoffer-madam of familieleden voorkomen

7 Kimberle Crenshaw, "Mapping The Margins: Intersectionality, Identity Politics, And Violence Against Women Of Color", Stanford Law Review 43, no. 6 (1991): 1245-1251

D. Mannelijke klanten worden als daders genoemd E. Voodoo priesters worden als dader genoemd

F. Het artikel vermeldt dat daders van mensenhandel mannen en vrouwen kunnen zijn G. Het artikel vermeldt niet dat daders van mensenhandel mannen en vrouwen kunnen zijn. H. Hoeveel daders komen er expliciet naar voren?

I. Daders worden gedemoniseerd.

Het intersectionele racismeframe zoals hieronder is weergegeven is opgesteld op basis van de theoretische bevindingen van Crenshaw9, Moore en Goldberg.10 Daarbij is deze frameconstructie tot stand gekomen dankzij de theorie over voodoo.11

3. Intersectioneel racismeframe

Noteer de optie die het beste de focus van het artikel beschrijft met betrekking tot: A. De focus van het verhaal ligt op witte slachtoffers

B. De focus van het verhaal ligt op witte daders

C. De focus van het verhaal ligt op niet-witte slachtoffers D. De focus van het verhaal ligt op niet-witte daders E. Meerdere rassen worden in het artikel genoemd F. Het artikel verwijst niet naar het ras

G. Het artikel vermeldt dat daders van mensenhandel van het witte- en het niet-witte ras kunnen zijn. H. Het artikel vermeldt niet dat daders van mensenhandel van het witte- en het niet-witte ras kunnen zijn. I. Presenteert het artikel het aspect voodoo op een negatieve primitieve stereotype manier?

J. Presenteert het artikel het Westen als superieur aan het primitieve Afrika of is op andere manieren een “ons” tegenover “hun” houding?

K. Worden de betrokken Nigerianen als extreem gevaarlijk of als totaal anders gepresenteerd tegenover Europeanen?

L. Is er sprake van negatieve discriminerende racistische stereotypen? (In het taalgebruik, de toon of via andere aanwijzingen die hierop duiden)

M. Sensatie

Een typologie van mensenhandelframes

De hier gepresenteerde frames zijn de meest relevante frames uit de literatuur. Hieronder wordt elk frame dat in deze studie is gebruikt, gepresenteerd in samenhang met de verwachtingen met betrekking tot het gebruik van deze frames in de media in Nederland en Engeland. Deze scriptie beoogt meer specifiek een aanvulling te bieden op het onderzoek van Mojca Pajnik. 12 Analytisch gezien gaat het om de volgende frames:

9 Kimberle Crenshaw, "Mapping The Margins: Intersectionality, Identity Politics, And Violence Against Women Of Color", Stanford Law Review 43, no. 6 (1991): 1245-1251

10 Alexandra Schultheis Moore and Elizabeth Swanson Goldberg, "Victims, Perpetrators, And The Limits Of Human Rights Discourse In Post-Palermo Fiction About Sex Trafficking", The International Journal of Human Rights 19, no. 1 (2015): 16

11 Samuel Freedman, "Myths Obscure Voodoo, Source Of Comfort In Haiti", Nytimes.Com, last modified 2018, accessed January 4, 2018, http://www.nytimes.com/2010/02/20/world/americas/20religion.html.

12 Mojca Pajnik, "Media Framing Of Trafficking", International Feminist Journal of Politics 12, no. 1 (2010): 45-64