• No results found

FRAMINGANALYSE / Telegraaf artikel 1

Nieuwe Holleeder BIJLMER Broedplaats van Afrikaanse Maffia Aanpak bendes, die zich onaantastbaar wanen, ligt stil.... Ze hebben cocaïne- en vrouwenhandel in handen.

1. Intersectioneel slachtofferframe 1.1 Sekse slachtoffers

A. De focus van het verhaal ligt op mannelijke

slachtoffers 0

B. De focus van het verhaal ligt op vrouwelijke

slachtoffers 1

C. Beide geslachten worden genoemd in het artikel 0

D. Het artikel verwijst niet naar het geslacht van

slachtoffers 0

1.2 Leeftijd slachtoffers

A. Het artikel noemt minderjarige meisjes als

slachtoffers van mensenhandel 1

B. Het artikel noemt jonge vrouwen als slachtoffers van

mensenhandel 0

C. Het artikel verwijst niet naar de leeftijd van

slachtoffers. 0

1.3 Ideale slachtoffers

A. Het artikel komt overeen met de constructie van het

ideale slachtoffer 0

B. Het artikel presenteert het slachtoffer alleen als slachtoffer of op een andere reducerende manieren zoals

alleen vluchteling of alleen als (gedwongen) 1

C. Het artikel omschrijft een complexere identiteit 0

D. Daders worden ook als slachtoffers omschreven 0

E. Indien dit expliciet duidelijk wordt in het item:

hoeveel slachtoffers komen naar voren? 0

F. Slachtoffers krijgen zelf (deels) de schuld van hun

situatie (victim-blaming) 0

2. Intersectioneel daderframe 2.1 Sekse daders

A. De focus van het verhaal ligt op mannelijke daders 1

B. De focus van het verhaal ligt op vrouwelijke daders 0

C. Beide geslachten worden in het artikel genoemd 0

2.2 Leeftijd daders

A. Het artikel noemt jonge mannen of vrouwen als daders

van mensenhandel 0

B. Het artikel noemt volwassen mannen of vrouwen als

daders van mensenhandel 0

C. Het artikel verwijst niet naar de leeftijd van daders 1

2.3 Ideale daders

A. Het artikel komt overeen met de constructie van de ideale dader

0 B. Het artikel presenteert de dader alleen als dader of op andere reducerende manieren zoals alleen als klant of alleen als mensenhandelaar of madam

1 C. Het artikel omschrijft een complexere identiteit waarin ook combinaties zoals de slachtoffermadam of familieleden voorkomen

0

D. Mannelijke klanten worden als daders genoemd 0

E. Voodoo priesters worden als dader genoemd 0

F. Het artikel vermeldt dat daders van mensenhandel

mannen en vrouwen kunnen zijn 0

G. Het artikel vermeldt niet dat daders van mensenhandel

mannen en vrouwen kunnen zijn. 1

H. Hoeveel daders komen in het item naar voren? 1

I. Daders worden gedemoniseerd. 1

J. Mannelijke klanten worden niet als daders genoemd 0

K. Voodoo priesters worden niet als dader genoemd 0

3. Intersectioneel racismeframe

A. De focus van het verhaal ligt op witte slachtoffers 0

B. De focus van het verhaal ligt op witte daders 0

C. De focus van het verhaal ligt op niet-witte

slachtoffers 1

D. De focus van het verhaal ligt op niet-witte daders 0

E. Meerdere rassen worden in het artikel genoemd 0

F. Het artikel verwijst niet naar het ras 0

G. Het artikel vermeldt dat daders van mensenhandel

van het witte- en het niet-witte ras kunnen zijn. 0

H. Het artikel vermeldt niet dat daders van

mensenhandel van het witte- en het niet-witte ras kunnen zijn.

1 I. Presenteert het artikel het aspect voodoo op een

negatieve primitieve stereotype manier? 0

J. Presenteert het artikel het Westen als superieur aan het primitieve Afrika of is op andere manieren een “ons” tegenover “hun” houding?

1 K. Worden de betrokken Nigerianen als extreem

gevaarlijk of als totaal anders gepresenteerd tegenover Europeanen?

1 L. Is er sprake van negatieve discriminerende racistische stereotypen? (In het taalgebruik, de toon of via andere aanwijzingen die hierop duiden)

1

4. Intersectioneel mensenhandel frame A. Criminalisatie 1 B. Nationalisatie 1 C. Victimisatie 0 D. Regularisatie 1 E. Intersectioneel 0

Framinganalyse /Telegraaf artikel 2 Biecht bij politie voodoopriester

Nigeriaanse meisjes getuigen tegen mensensmokkelaars Amsterdamse dominee doorbreekt hun angst

1. Intersectioneel slachtofferframe 1.1 Sekse slachtoffers

A. De focus van het verhaal ligt op mannelijke

slachtoffers 0

B. De focus van het verhaal ligt op vrouwelijke slachtoffers

1

C. Beide geslachten worden genoemd in het artikel 0

D. Het artikel verwijst niet naar het geslacht van

slachtoffers 0

1.2 Leeftijd slachtoffers

A. Het artikel noemt kinderen of minderjarigen als

slachtoffers van mensenhandel 1

B. Het artikel noemt jonge vrouwen als slachtoffers

van mensenhandel 0

C. Het artikel verwijst niet naar de leeftijd van slachtoffers.

0 1.3 Ideale slachtoffers

A. Het artikel komt overeen met de constructie van het

ideale slachtoffer 0

B. Het artikel presenteert het slachtoffer alleen als slachtoffer of op een andere reducerende manieren zoals alleen vluchteling of alleen als (gedwongen)

0

C. Het artikel omschrijft een complexere identiteit 2

D. Daders worden ook als slachtoffers omschreven 0

E. Indien dit expliciet duidelijk wordt in het item: hoeveel slachtoffers komen naar voren?

140 F. Slachtoffers krijgen zelf (deels) de schuld van hun

2. Intersectioneel daderframe 2.1 Sekse daders

A. De focus van het verhaal ligt op mannelijke daders 0

B. De focus van het verhaal ligt op vrouwelijke daders 0

C. Beide geslachten worden in het artikel genoemd 0

D. Het artikel verwijst niet naar het geslacht van daders 1

2.2 Leeftijd daders

A. Het artikel noemt jonge mannen of vrouwen als daders

van mensenhandel 0

B. Het artikel noemt volwassen mannen of vrouwen als daders van mensenhandel

0

C. Het artikel verwijst niet naar de leeftijd van daders 1

2.3 Ideale daders

A. Het artikel komt overeen met de constructie van de

ideale dader 0

B. Het artikel presenteert de dader alleen als dader of op andere reducerende manieren zoals alleen als klant of alleen als mensenhandelaar of madam

1 C. Het artikel omschrijft een complexere identiteit waarin ook combinaties zoals de slachtoffer-madam of familieleden voorkomen

0

D. Mannelijke klanten worden als daders genoemd 0

E. Voodoo priesters worden als dader genoemd 0

F. Het artikel vermeldt dat daders van mensenhandel

mannen en vrouwen kunnen zijn 0

G. Het artikel vermeldt niet dat daders van mensenhandel

mannen en vrouwen kunnen zijn. 1

H. Hoeveel daders komen in het item naar voren? 1

I. Daders worden gedemoniseerd 1

J. Mannelijke klanten worden niet als daders genoemd 0

K. Voodoo priesters worden niet als dader genoemd 0

3. Intersectioneel racismeframe

A. De focus van het verhaal ligt op witte slachtoffers 0

B. De focus van het verhaal ligt op witte daders 0

C. De focus van het verhaal ligt op niet-witte slachtoffers

1

D. De focus van het verhaal ligt op niet-witte daders 0

E. Meerdere rassen worden in het artikel genoemd 0

F. Het artikel verwijst niet naar het ras 0

G. Het artikel vermeldt dat daders van mensenhandel

van het witte- en het niet-witte ras kunnen zijn. 0

H. Het artikel vermeldt niet dat daders van

mensenhandel van het witte- en het niet-witte ras kunnen zijn.

1 I. Presenteert het artikel het aspect voodoo op een

negatieve primitieve stereotype manier?

0 J. Presenteert het artikel het Westen als superieur aan het primitieve Afrika of is op andere manieren een “ons” tegenover “hun” houding?

K. Worden de betrokken Nigerianen als extreem gevaarlijk of als totaal anders gepresenteerd tegenover Europeanen?

1 L. Is er sprake van negatieve discriminerende racistische stereotypen? (In het taalgebruik, de toon of via andere aanwijzingen die hierop duiden)

1

M. Sensatie 1

4. Intersectioneel mensenhandel frame

A. Criminalisatie 1

B. Nationalisatie 0

C. Victimisatie 1

D. Regularisatie 1

E. Intersectioneel 0

Framinganalyse / Telegraaf artikel 3