Metro UK artikel 1: Trafficking victims 'being used for [
G. Het artikel vermeldt niet dat daders van mensenhandel mannen en vrouwen kunnen zijn
1
H. Mannelijke klanten worden niet als daders genoemd 1
I. Voodoo priesters worden niet als dader genoemd 1
J. Mannelijke klanten worden niet als daders genoemd 0
K. Voodoo priesters worden niet als dader genoemd 0
3. Intersectioneel racismeframe
A. De focus van het verhaal ligt op witte slachtoffers 0
B. De focus van het verhaal ligt op witte daders 0
C. De focus van het verhaal ligt op niet-witte
slachtoffers 1
D. De focus van het verhaal ligt op niet-witte daders 1
E. Meerdere rassen worden in het artikel genoemd 0
F. Het artikel verwijst niet naar het ras 0
G. Het artikel vermeldt dat daders van mensenhandel
van het witte- en het niet-witte ras kunnen zijn. 0
H. Het artikel vermeldt niet dat daders van
mensenhandel van het witte- en het niet-witte ras kunnen zijn.
1 I. Presenteert het artikel het aspect voodoo op een
negatieve primitieve stereotype manier? 0
J. Presenteert het artikel het Westen als superieur aan het primitieve Afrika of is op andere manieren een “ons” tegenover “hun” houding?
0 K. Worden de betrokken Nigerianen als extreem
gevaarlijk of als totaal anders gepresenteerd tegenover Europeanen?
0 L. Is er sprake van negatieve discriminerende
racistische stereotypen? (In het taalgebruik, de toon of via andere aanwijzingen die hierop duiden)
0
M. Sensatie 0
Black magic 'trapped us in a brothel'
2. Intersectioneel daderframe 2.1 Sekse daders
A. De focus van het verhaal ligt op mannelijke daders 0
B. De focus van het verhaal ligt op vrouwelijke daders 0
C. Beide geslachten worden in het artikel genoemd 1
D. Het artikel verwijst niet naar het geslacht van daders 0
2.2 Leeftijd daders
A. Het artikel noemt jonge mannen of vrouwen als daders
van mensenhandel 0
B. Het artikel noemt volwassen mannen of vrouwen als
daders van mensenhandel 1
1 Intersectioneel slachtofferframe 1.1 Sekse slachtoffers
A. De focus van het verhaal ligt op mannelijke
slachtoffers 0
B. De focus van het verhaal ligt op vrouwelijke
slachtoffers 1
C. Beide geslachten worden genoemd in het artikel 0
D. Het artikel verwijst niet naar het geslacht van
slachtoffers 0
1.2 Leeftijd slachtoffers
A. Het artikel noemt kinderen of minderjarigen als
slachtoffers van mensenhandel 0
B. Het artikel noemt jonge vrouwen als slachtoffers van
mensenhandel 1
C. Het artikel noemt volwassen vrouwen als slachtoffer
van mensenhandel 0
D. Het artikel verwijst niet naar de leeftijd van
slachtoffers. 0
1.3 Ideale slachtoffers
A. Het artikel komt overeen met de constructie van het
ideale slachtoffer 0
B. Het artikel presenteert het slachtoffer alleen als slachtoffer of op een andere reducerende manieren zoals alleen vluchteling of alleen als (gedwongen)
0
C. Het artikel omschrijft een complexere identiteit 1
D. Daders worden ook als slachtoffers omschreven 0
E. Indien dit expliciet duidelijk wordt in het item:
hoeveel slachtoffers komen expliciet naar voren? 0
F. Slachtoffers krijgen (deels) zelf de schuld van hun
situatie (victim-blaming) 0
4. Intersectioneel mensenhandel frame
A. Criminalisatie 1
B. Nationalisatie 0
C. Victimisatie 1
D. Regularisatie 1
C. Het artikel verwijst niet naar de leeftijd van daders 0 2.3 Ideale daders
A. Het artikel komt overeen met de constructie van de
ideale dader 0
B. Het artikel presenteert de dader alleen als dader of op andere reducerende manieren zoals alleen als klant of alleen als mensenhandelaar of madam
0 C. Het artikel omschrijft een complexere identiteit waarin ook combinaties zoals de slachtoffer-madam of familieleden voorkomen
1
D. Mannelijke klanten worden als daders genoemd 0
E. Voodoo priesters worden als dader genoemd 0
F. Het artikel vermeldt dat daders van mensenhandel
mannen en vrouwen kunnen zijn 0
G. Het artikel vermeldt niet dat daders van mensenhandel
mannen en vrouwen kunnen zijn. 1
H. Hoeveel daders komen expliciet naar voren? 0
I. Daders worden gedemoniseerd. 1
J. Mannelijke klanten worden niet als daders genoemd 0
K. Voodoo priesters worden niet als dader genoemd 0
J. Mannelijke klanten worden niet als daders genoemd 0
K. Voodoo priesters worden niet als dader genoemd 0
3. Intersectioneel racismeframe
A. De focus van het verhaal ligt op witte slachtoffers 0
B. De focus van het verhaal ligt op witte daders 0
C. De focus van het verhaal ligt op niet-witte slachtoffers
1
D. De focus van het verhaal ligt op niet-witte daders 1
E. Meerdere rassen worden in het artikel genoemd 0
F. Het artikel verwijst niet naar het ras 0
G. Het artikel vermeldt dat daders van mensenhandel van het witte- en het niet-witte ras kunnen zijn.
0 H. Het artikel vermeldt niet dat daders van
mensenhandel van het witte- en het niet-witte ras kunnen zijn.
1 I. Presenteert het artikel het aspect voodoo op een
negatieve primitieve stereotype manier? 1
J. Presenteert het artikel het Westen als superieur aan het primitieve Afrika of is op andere manieren een “ons” tegenover “hun” houding?
1 K. Worden de betrokken Nigerianen als extreem
gevaarlijk of als totaal anders gepresenteerd tegenover Europeanen?
0 L. Is er sprake van negatieve discriminerende
racistische stereotypen? (In het taalgebruik, de toon of via andere aanwijzingen die hierop duiden)
0
METRO UK artikel 3
Women are the ‘drivers of human’ Intersectioneel slachtofferframe
1 Intersectioneel slachtofferframe 1.1 Sekse slachtoffers
A. De focus van het verhaal ligt op mannelijke
slachtoffers 0
B. De focus van het verhaal ligt op vrouwelijke
slachtoffers 1
C. Beide geslachten worden genoemd in het artikel 0
D. Het artikel verwijst niet naar het geslacht van slachtoffers
0 1.2 Leeftijd slachtoffers
A. Het artikel noemt minderjarige meisjes als
slachtoffers van mensenhandel 1
B. Het artikel noemt jonge vrouwen als slachtoffers van
mensenhandel 0
C. Het artikel verwijst niet naar de leeftijd van
slachtoffers. 0
1.3 Ideale slachtoffers
A. Het artikel komt overeen met de constructie van het ideale slachtoffer
0 B. Het artikel presenteert het slachtoffer alleen als
slachtoffer of op een andere reducerende manieren zoals alleen vluchteling of alleen als (gedwongen)
1
C. Het artikel omschrijft een complexere identiteit 0
D. Daders worden ook als slachtoffers omschreven 0
E. Indien dit expliciet duidelijk wordt in het item:
hoeveel slachtoffers komen naar voren? 334
F. Slachtoffers krijgen zelf (deels) de schuld van hun situatie (victim-blaming)
0
2. Intersectioneel daderframe 2.1 Sekse daders
A. De focus van het verhaal ligt op mannelijke daders 0
B. De focus van het verhaal ligt op vrouwelijke daders 1
C. Beide geslachten worden in het artikel genoemd 0
D. Het artikel verwijst niet naar het geslacht van daders 0
2.2 Leeftijd daders
A. Het artikel noemt jonge mannen of vrouwen als daders van mensenhandel
0 B. Het artikel noemt volwassen mannen of vrouwen als
daders van mensenhandel 0
C. Het artikel verwijst niet naar de leeftijd van daders 1
2.3 Ideale daders
ideale dader
B. Het artikel presenteert de dader alleen als dader of op andere reducerende manieren zoals alleen als klant of alleen als mensenhandelaar of madam
1 C. Het artikel omschrijft een complexere identiteit waarin ook combinaties zoals de slachtoffer-madam of familieleden voorkomen
0
D. Mannelijke klanten worden als daders genoemd 0
E. Voodoo priesters worden als dader genoemd 0
F. Het artikel vermeldt dat daders van mensenhandel
mannen en vrouwen kunnen zijn 0
G. Het artikel vermeldt niet dat daders van mensenhandel
mannen en vrouwen kunnen zijn. 1
H. Hoeveel daders komen expliciet naar voren? 0
I. Daders worden gedemoniseerd. 0
J. Mannelijke klanten worden niet als daders genoemd 0
K. Voodoo priesters worden niet als dader genoemd 0
3. Intersectioneel racismeframe
A. De focus van het verhaal ligt op witte slachtoffers 0
B. De focus van het verhaal ligt op witte daders 0
C. De focus van het verhaal ligt op niet-witte
slachtoffers 1
D. De focus van het verhaal ligt op niet-witte daders 1
E. Meerdere rassen worden in het artikel genoemd 0
F. Het artikel verwijst niet naar het ras 0
G. Het artikel vermeldt dat daders van mensenhandel van het witte- en het niet-witte ras kunnen zijn.
0 H. Het artikel vermeldt niet dat daders van
mensenhandel van het witte- en het niet-witte ras kunnen zijn.
1 I. Presenteert het artikel het aspect voodoo op een
negatieve primitieve stereotype manier? 0
J. Presenteert het artikel het Westen als superieur aan het primitieve Afrika of is op andere manieren een “ons” tegenover “hun” houding?
1 K. Worden de betrokken Nigerianen als extreem
gevaarlijk of als totaal anders gepresenteerd tegenover Europeanen?
1 L. Is er sprake van negatieve discriminerende racistische stereotypen? (In het taalgebruik, de toon of via andere aanwijzingen die hierop duiden)
0
M. Sensatie 1
4. Intersectioneel mensenhandel frame
A. Criminalisatie 1
C. Victimisatie 1
D. Regularisatie 0
E. Intersectioneel 0