• No results found

Afwijkende structuren

In document Zeijen - Noordse veld in de IJzertijd (pagina 56-59)

4. Resultaten visualisatie

4.2 Celtic Field

4.3.9 Afwijkende structuren

Voor een aantal structuren binnen de versterking Zeijen II wijkt de werkwijze af van de bovengenoemde standaardhandeling. Per afwijking wordt hier behandeld hoe deze gevisualiseerd is en waarom voor deze methode gekozen is.

Structuur 3

Structuur 3 bestaat uit een viertal palen opgesteld in een vierkant. Tussen deze vier palen bevinden zich de wanden van het gebouw.94 Buiten de hoeken van deze vierkante constructie bevinden

zich in totaal 7 palen die vermoedelijk het dak dragen. Vanwege de positie van deze palen lijkt het onwaarschijnlijk dat het dak van de structuur rechthoekig geweest is. Om deze reden is er bij deze structuur gekozen voor een rieten dak waarvan de vorm de buitenste dakdragende palen volgt. Het dak is gecreëerd door een Cone object met 10 hoekpunten toe te voegen. Vervolgens is het

Face aan de onderzijde van de Cone verwijderd en is het object per hoekpunt verplaatst met Grab/Move tot het de juiste verhoudingen heeft. Wanneer het object is geplaatst zijn in Edit Mode

alle hoekpunten geselecteerd en met Extrude gekopieerd, waarna de zojuist aangemaakte hoekpunten langs de Z-as een aantal centimeter omlaag zijn verplaatst. Dit heeft als resultaat dat het dak een dikte heeft zonder dat dit problemen oplevert met de projectie of normaalvector. Zodra dit op gewenste wijze toegepast is, zijn Smooth Shading en een Subdivision Surface Modifier met het aantal subdivisions voor de render en de view op 1 aan het object toegepast. Vervolgens is het materiaal Dak_Riet1 aan het object gekoppeld en is dit materiaal door middel van het

unwrappen van het object geprojecteerd.

Structuur 5

Een van de paalsporen van structuur 5 is niet zichtbaar op de allesporenkaart maar staat wel aangegeven op de kaart van fase 2 van Zeijen II.95 Om deze reden is er op het snijpunt van de

noord- en oostwanden van de structuur een paal toegevoegd zodat de structuur gevisualiseerd is conform de interpretatie van Waterbolk.

Structuur 10

Van structuur 10 zijn alleen de palen en de vloer gevisualiseerd. Wegens het aantal palen van de structuur, en de ligging van deze palen, veroorzaakt het plaatsen van één van de gebruikte zadel- of tentdaken op deze structuur een ongebruikelijk visueel effect. Het lijkt of het dak zweeft of niet voldoende gedragen wordt door de constructie. Na overleg met dr. Stijn Arnoldussen is besloten om deze structuur niet af te dekken om de nederzetting een meer organisch uiterlijk te geven.

Structuur 12

Een van de paalsporen van structuur 12 is niet zichtbaar op de allesporenkaart maar staat wel aangegeven op de kaart van fase 2 van Zeijen II.96 Het gaat hier om een paal die vermoedelijk het

dak heeft gedragen. Om deze reden is voor deze structuur eerst het dak geplaatst over de andere paalsporen die wel op de allesporenkaart aanwezig zijn, vervolgens is onder de noordwestelijke hoek van het dak een paal toegevoegd.

Structuur 13

Bij structuur 13 is een paalkuil aanwezig waar de aanwezige literatuur geen duidelijkheid over schept met betrekking tot de interpretatie van de structuur. Omdat het oplossen van

archeologische inhoudelijke vraagstukken niet de hoofdzaak van dit onderzoek is, is deze paalkuil niet meegenomen bij het visualiseren van de structuur.

94 Waterbolk 1977b, 108. 95 ibidem, 108.

Structuur 14

Bij structuur 14 is een paalkuil aanwezig waar de aanwezige literatuur geen duidelijkheid over schept met betrekking tot de interpretatie van de structuur. Omdat het oplossen van

archeologische inhoudelijke vraagstukken niet de hoofdzaak van dit onderzoek is, is deze paalkuil niet meegenomen bij het visualiseren van de structuur.

Poort West

Waterbolk schrijft in zijn publicaties over 'poorten' in de muur en de vierde buitenste palissade.97 Op

aanraden van dr. Stijn Arnoldussen is de visualisatie van deze poorten gebaseerd op de poorten van oppida, de nederzetting Heuneburg en de bouwmethode murus Gallicus. Op basis van de bovengenoemde voorbeelden is gekozen om een simpele houten constructie met een zadeldak boven op de opening in de muur en palissades te plaatsen. De aarden wal die aan de binnenzijde van de muur loopt is hierbij opgehoogd aan de kanten van de ingang en dient als de toegang tot de structuur boven op de muur.

Deze structuur is in Blender gecreëerd door zes paal objecten te kopiëren en vier van deze palen op de hoeken van de structuur te plaatsen. De twee overige palen zijn midden tussen de

hoekpalen aan de noord- en zuidkanten van de structuur geplaatst. Vervolgens zijn de twee hoekpalen aan de kant van de muur 2 meter omhoog verplaatst met Move/Grab en zijn de bovenste hoekpunten van de palen tot 1,5 meter verlaagt. Van de twee hoekpalen aan de noordzijde van de structuur, die niet kruisen met de muur, zijn de bovenste hoekpunten met 1,5 meter verhoogt tot een totaal van 3,5 meter. De middelste twee palen zijn met Move/Grab 2 meter omhoog verplaatst en met 0,5 meter verhoogt tot een totaal van 2,5 meter. Bij het langer of korter maken van palen is de projectie van de textuur op de palen aangepast. Deze projectie is aangepast door de UV/Image Editor te openen terwijl het object geselecteerd is, vervolgens zijn de hoekpunten in deze editor langs de X-as verschaald. De palen van de poort hebben de volgende namen gekregen: PoortPKZ, PoortPKN, PoortWPKZO, PoortWPKZW, PoortWPKNO, PoortWPKNW.

Na het plaatsen en transformeren van de palen is een vloer van een andere structuur gekopieerd en op de juiste X- en Y-waarden geplaatst, waarbij de naam van het object veranderd is naar PoortWVloer. Vervolgens is deze vloer op een hoogte van Z=2 geplaatst om direct aan te sluiten op de hoogte van de muur. De hoekpunten van de vloer zijn hierna aangepast om aan te sluiten op de locaties van de palen.

Voor het plaatsen van de wanden van de structuur is wederom een bestaande wand van een andere structuur gekopieerd en geplaatst aan de noord- en zuidkanten van de poortstructuur. Hierbij zijn per zijde twee wanden geplaatst. De onderste wand krijgt een hoogte van 0,6 meter. De bovenste wand krijgt eerst een hoogte van 0,4 meter, van deze wand zijn de bovenste twee hoekpunten met Extrude gekopieerd en langs de Z-as 1 meter hoger zijn geplaatst voor een totale hoogte van 1,4 meter. De twee nieuwe hoekpunten zijn vervolgens geschaald tot een punt om het dak niet te doorsnijden. Tussen de bovenste en onderste wand is per zijde een opening van 0,5 meter aangemaakt zodat het omliggende landschap zichtbaar is vanuit deze structuur. Vervolgens is er een ander materiaal gekoppeld aan de wanden, namelijk het eerder

aangemaakte materiaal Vloer_Hout1. De projectie van de wanden is verder aangepast om samen met het materiaal de wanden als een stel horizontale planken weer te geven. De wanden van de poort hebben de namen PoortWWandZ1, PoortWWandZ2, PoortWWandN1 en PoortWWandN2 gekregen.

Na de wanden van de poortstructuur afgewerkt zijn, is een zadeldak met het materiaal Dak_Hout1 en een nokbalk van een andere structuur gekopieerd. Deze objecten zijn geplaatst op de juiste X-, Y- en Z-coördinaten om dienst te doen als dak voor de poort. Vervolgens zijn in Edit Mode de hoekpunten aangepast om het dak goed op de bestaande palen en wanden te laten passen.

beide kanten dienen als ingangen van de structuur. Het dak heeft de naam PoortWDak en de nokbalk heeft de naam PoortWNokbalk gekregen.

Om de scherpe overgang tussen de structuur en de muur en palissades minder duidelijk te maken zijn dwarsbalken van andere structuren gekopieerd en geplaatst op de randen van de wanden van de poort die niet overlopen in het dak. Indien nodig zijn deze balken in Edit Mode verlengd. Dit betekend dat de noord- en zuidkant van de structuur beide 3 dwarsbalken hebben. Deze balken hebben de namen PoortWDwarsbalk1 tot en met PoortWDwarsbalk6 gekregen.

De aarden wal die eerder in het project is aangemaakt, is aangepast om toegang te bieden tot de structuur van de westelijke poort. Dit is gedaan door de hoekpunten op de uiteindes van de wal die grenzen aan de locatie van de westelijke poort met Extrude te kopiëren en een aantal

centimeter langs de X-as te verplaatsen. Deze nieuwe buitenste rij hoekpunten heeft de Z-waarde 0 behouden. De andere hoekpunten zijn verhoogd om de aarden wal op te laten lopen tot de hoogte van de vloer van de poortstructuur. Verder zijn ook de eerste vier hoekpunten van de aarden wal aan de noordkant met Extrude gekopieerd en ongeveer een meter langs de Y-as verplaatst. Dit zorgt voor een meer organisch uiterlijk van de helling. Tevens zijn er een aantal kopieën van de dwarsbalken als houten planken op de helling geplaatst.

Poort Oost

Voor het creëren van de tweede poort van de versterking zijn alle aangemaakte elementen van de eerste poort (Poort West) gekopieerd en langs de X- en Y-assen verplaatst naar de oostelijke opening in de muur. Vervolgens is per object van de structuur de precieze locatie aangepast zodat deze overeenkomt met de afmetingen van de oostelijke poort. Tevens zijn de namen van de gekopieerde objecten aangepast, zo is het dak van de oostelijke poort PoortODak genoemd. De aarden wal dient ook voor deze poort als toegang en is op dezelfde wijze getransformeerd als de wal bij de westelijke poort.

In document Zeijen - Noordse veld in de IJzertijd (pagina 56-59)