• No results found

God wil dat je gezond bent

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "God wil dat je gezond bent"

Copied!
182
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)
(2)

G od wil dat je Gezond bent

Wat de Bijbel werkelijk zegt over wandelen in goddelijke gezondheid

Andrew Wommack

(3)

de Bijbel overgenomen. Sommige woorden in de Bijbelcitaten zijn omwille van nadruk door de schrijver cursief weergegeven.

Oorspronkelijke Engelse titel:

God wants you well

ISBN 978-1-907159-27-5

God wil dat je gezond bent

Wat de Bijbel werkelijk zegt over wandelen in goddelijke gezondheid ISBN PDF 978-9-083039-36-7

© 2020 Andrew Wommack Ministries-Nederland Nikkelstraat 3A, 1411 AB Naarden, Nederland www.andrewwommack.nl

Ook verkrijgbaar als boekvorm en EPUB in onze webshop.

Ook in andere talen beschikbaar op www.awme.net

Vertaald door: Jack Hielema en Babs Sip-Schroevers Geredigeerd door: Joke Peetoom en Marijke Lamers

Nederlandse editie © 2020

Grafische productie: cover door Solide communicatie V.O.F. , Zeewolde. Print door Gigaprint B.V., Almere. Alle rechten voorbehouden onder de Internationale Wet op de Auteurs rechten. De inhoud en/

of buitenkant mag noch geheel, noch gedeeltelijk in enigerlei vorm worden gereproduceerd, zonder de uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de uitgever.

(4)

Inhoudsopgave

Inleiding 5

Hoofdstuk 1 Wonderen bevestigen Gods Woord 9 Hoofdstuk 2 Deel van Zijn verzoening 15

Hoofdstuk 3 Sozo! 21

Hoofdstuk 4 Het volledige pakket 27

Hoofdstuk 5 Ziekte en zonde 35

Hoofdstuk 6 Een uitvlucht 43

Hoofdstuk 7 Paulus’ doorn in het vlees 51

Hoofdstuk 8 Oogproblemen? 62

Hoofdstuk 9 Verlost van de vloek 69 Hoofdstuk 10 Jezus genas hen allen 77 Hoofdstuk 11 Waarom wordt niet iedereen genezen? 83 Hoofdstuk 12 ‘Vanwege uw ongeloof’ 91 Hoofdstuk 13 Geloof ontdaan van kracht 99 Hoofdstuk 14 Een zuiver, sterk geloof 107 Hoofdstuk 15 Geregeerd door een wet 117 Hoofdstuk 16 De geestelijke wereld 126 Hoofdstuk 17 Woorden hebben kracht 134 Hoofdstuk 18 Handel naar je geloof 144

Mijn gebed voor jouw genezing 151

‘Is het altijd Gods wil om te genezen?’ 152

Schriftplaatsen 153

Eindnoten 174

Welkom in je nieuwe leven! 176

(5)

veertig jaar geleden dat ziekte in mijn lichaam

zegevierde.

(6)

i

Ofschoon ik niet alles over genezing weet wat er te weten valt, heb ik veel geleerd. Op dit gebied ben ik erg gegroeid en ben ik het als een fundamen- tele kracht in mijn leven gaan beschouwen. In feite is het nu bijna veertig jaar geleden dat ziekte in mijn lichaam zegevierde. Dat betekent niet dat ik nooit meer een probleem heb gehad. In de loop der tijd heeft ziekte mij echt wel aangevallen. Het gebeurde op een keer dat ik radioprogramma’s aan het maken was, dat ik getroffen werd door alle symptomen van griep.

In mijn hoofd raakten mijn sinussen verstopt, mijn neus liep, en ik begon pijn, rillingen en koorts te krijgen. Dat gebeurde allemaal binnen zeer korte tijd. Er was bijna een uur bidden voor nodig om deze symptomen te overwinnen, maar toen was het dan ook weg.

De ergste aanval van ziekte die mij de laatste veertig jaar overkomen is, was waarschijnlijk die keer dat ik uit Engeland terugkeerde en zonder te rusten meteen aan mijn vijver begon te werken. Alhoewel ik vierendertig uur niet geslapen had, moest ik meteen aan het werk in de tuin. Er was iets gebeurd met de afvoer in de vijver die ik bezig was aan te leggen.

Er moest dus meteen aandacht aan worden besteed. Ik stond ongeveer zes uur lang tot aan mijn borstkas in het koude water te werken, terwijl ik zwak, moe en uitgeput was. Dat was niet erg slim van mij. Al gauw begon mijn neus te lopen en raakten mijn oren verstopt, maar toch kon ik die loopneus in ongeveer een dag tijd overwinnen. Ofschoon ik er een paar dagen voor nodig had om mijn oren weer open te krijgen, zou een buitenstaander waarschijnlijk niet hebben kunnen zeggen dat er iets aan de hand was.

(7)

Dat is voor zover ik mij kan herinneren in bijna veertig jaar tijd de allerergste aanval van ziekte geweest waarmee ik te kampen heb gehad.

In het begin van deze periode had men eens een ongeneeslijke ziekte bij mij vastgesteld. Maar binnen drie dagen verklaarde dezelfde dokter mij gezond, want ik had gebed en genezing ontvangen. Dus ik heb gezien dat God mij van een aantal dingen genezen heeft.

Genezing is een kracht in mijn leven. Daarom wérken de waarheden die ik in dit boek met jou deel voor mij, en dat is al tientallen jaren zo.

Ook al begrijp ik niet alles wat er over genezing te begrijpen is, toch weet ik meer dan ik in deze boodschap zal kunnen bespreken. Kijk alsjeblieft naar het ‘Aanbevolen onderwijs’ dat je in dit boek tijdens het lezen tegenkomt. Het is extra informatie die de waarheden die hierin beschreven staan, zullen aanvullen en verduidelijken. Mijn doel met dit boek is niet om volledig en diepgaand onderwijs over genezing te geven, maar om een solide fundament te leggen.

Hoe zit Het met jou?

Jij zult zelf de waarheden van Gods Woord die in dit boek staan, in overweging moeten nemen. Ofschoon ik nu persoonlijk lange tijd in goddelijke gezondheid wandel, is dat niet omdat ik nooit iets heb ge- mankeerd. Ik heb pijn gehad, heb ongelukken gehad en ben aangevallen door ziektes. Ik heb moeilijkheden gehad, maar heb deze overwonnen.

En ik zie al tientallen jaren hoe zich in mijn lichaam een sterke gezond- heid manifesteert.

Ik heb aan grote aantallen mensen genezing mogen toedienen, en heb gezien dat blinden hun gezichtsvermogen terug kregen. Met inbegrip van zowel gedeeltelijk blinde ogen die beter gingen zien, alsook hoe volkomen blinde ogen, die zelfs geen greintje licht konden waarnemen, opengingen. Ik heb meegemaakt dat mensen die volledig doof waren en mensen die gedeeltelijk doof waren, weer gingen horen. Ik herinner mij dat ik bad voor mensen van wie de trommelvliezen heel erg achteruit waren gegaan, zodat ze amper nog iets konden horen. Zelfs operatief verwijderde trommelvliezen herstelde God door een scheppend wonder

(8)

te doen. Ik heb gezien dat personen die zelfs niet konden praten, omdat zij geen strottenhoofd hadden, een wonder ontvingen en in tongen begonnen te bidden. Ik heb duizenden mensen genezen zien worden van artritis en allerlei soorten pijn. Eén man had een metalen staaf in zijn rug, waardoor hij alleen maar kaarsrecht kon staan. Het was lichamelijk onmogelijk voor hem zich voorover te buigen, toch ontving hij genezing en boog zich zonder problemen voorover. Ik heb misvormingen genezen zien worden en allerlei andere ziektes, en ik heb ook mensen uit hun rolstoel zien opstaan.

Persoonlijk heb ik gezien dat drie mensen uit de dood opstonden, met inbegrip van mijn eigen zoon. Hij was al bijna vijf uur dood, en was al zwart geworden. Er hing een labeltje aan zijn teen en hij lag op een koelplaat in het mortuarium van een ziekenhuis, maar de Heer wekte hem op, geprezen zij Zijn naam!

Ik deel dit allemaal niet met jullie om mijzelf op een voetstuk te plaatsen. Ik leer nog steeds bij over genezing. Er zijn tijden geweest - en die zijn er nog - dat ik met mensen bad die niet werden genezen.

Maar ik krijg nu veel betere resultaten dan ooit tevoren. Ik ben nog niet gearriveerd, maar ik ben vertrokken, en ik heb onderweg een paar belangrijke waarheden geleerd.

Hoe zit het met jou? Wandel jij consequent in goddelijke gezondheid?

Worden de mensen waar jij voor bidt, regelmatig genezen? Indien niet, dan zou je de waarheden die ik deel, ernstig in overweging moeten nemen.

Gods woor d w er kt

Zie mijn vrijmoedigheid alsjeblieft niet aan voor arrogantie, maar dit is een gebied in mijn leven waar ik resultaten zie. Ik heb waarschijnlijk met honderdduizenden mensen persoonlijk gebeden. Ik heb anderen getraind en deze waarheden voor hen zien werken. Heel veel dienst- knechten van God hebben mij verteld, dat zij door een openbaring van deze zelfde waarheden mochten zien dat heel veel mensen waarvoor zij hadden gebeden werden genezen. Sommige van deze dienstknechten

(9)

hebben bijna ieder persoon waar zij afzonderlijk voor hadden gebeden, genezen zien worden, met inbegrip van meerdere mensen die uit de dood opstonden.

Ik heb nog lang niet alles begrepen, maar ik weet dat ik in de goede richting ga. Ik heb de kracht van God keer op keer zien werken. Als jij bevooroordeeld bent waar het genezing betreft, en weigert te overwegen wat het Woord zegt, zal ik je waarschijnlijk niet kunnen helpen. Maar als jij echt kennis wilt opdoen over goddelijke genezing, die beschikbaar is door de Here Jezus Christus, en geloof hebt in wat Hij gedaan heeft, dan zou dit boek letterlijk jouw leven kunnen veranderen. Deze waarheden kunnen jou op zijn minst in dit gebied op een niveau brengen van succes en overwinning dat gelijk is aan wat God mij gegeven heeft. Nogmaals, ik beweer niet dat ik er al ben, maar genezing manifesteert zich in mijn leven - niet alleen voor mij, maar ook voor de mensen waarmee ik gebeden heb.

Als jij jezelf overgeeft om Gods Woord te ontvangen, dan geloof ik dat deze waarheden ook jou werkelijk zullen helpen.

(10)

w

onderen bevestiGen

G

ods

w

oord

Veel mensen bekritiseren mij omdat ik zoveel belang hecht aan gene- zing. Zij zeggen: ‘Dit is niet belangrijk. Je hoeft niet genezen te zijn om naar de hemel te gaan. Je zou niet zoveel van je tijd moeten spenderen om genezing onder de aandacht te brengen via de radio, de televisie of in wat voor drukvorm dan ook. Het is een kwestie van ondergeschikt belang. Jij maakt het groter en belangrijker dan het is.’

Eén van de radiostations waar mijn programma op uitgezonden wordt, stuurde mij een tijd geleden een brief van een man door, die dreigde gerechtelijke stappen tegen mij te ondernemen. Wat hij zei, kwam hierop neer: ‘Het is een grove zonde van je om geld aan te nemen van mensen - waar zij hard voor hebben moeten werken - om het te verkwisten door zoiets als genezing te prediken!’ Deze man was één van de vele mensen die beweren dat het tijdverspilling is om over genezing te praten. Ik ben het hier ten zeerste mee oneens.

Genezing maakt deel uit van Christus’ verzoening. Als Jezus stierf om in genezing voor ons te voorzien, dan is het niet zomaar iets bijkomstigs.

Als de Heer zo geleden heeft en de striemen op Zijn rug verdragen heeft voor ons, dan is dat niet iets wat we gering moeten achten. Als Jezus onze genezing zo hoog in het vaandel had, dat Hij het voor ons kocht, dan zouden wij het hoger dan hoog moeten achten om het te ontvangen.

God de Vader maakte dat Zijn Zoon al onze zonden en al onze ziekten aan het kruis droeg. Jezus nam onze ziekten net zo goed op Zich, als dat Hij onze zonden op Zich nam. Daarom eert het Hem om genezing aan te

(11)

moedigen. In feite besteedde Jezus meer tijd aan het praten over genezing dan dat Hij over andere waarheden sprak, waarvan mensen vinden dat ze nu veel essentiëler zouden zijn - zoals hemel en hel, om maar iets te noemen. Eigenlijk gebruikte de Heer genezing als een belsignaal - een wekker - om de aandacht van mensen te trekken en te bewijzen dat Hij wel degelijk de macht op aarde had om zonden te vergeven. Er zijn heel wat Bijbelse voorbeelden die dit illustreren.

GenezinG en v erGev inG

In Markus 2 konden een stel vrienden van een man, die verlamd was, hem vanwege de grote menigte niet het huis binnen krijgen waar Jezus aan het bedienen was. Niet uit het veld geslagen, brachten zij hem naar de bovenste verdieping, verwijderden wat tegels van het dak, en lieten hem letterlijk op zijn brancard naar beneden zakken tot vlak vóór Jezus.

En toen Jezus hun geloof zag, zei Hij tegen de verlamde: Zoon, uw zon- den zijn u vergeven.

Markus 2:5

Merk op dat Hij zei: ‘Zoon, uw zonden zijn u vergeven.’

En er zaten daar enigen van de schriftgeleerden, en die overlegden in hun hart: 7 Waarom spreekt Deze op die manier godslasteringen? Wie kan zonden vergeven dan God alleen? 8 En Jezus, Die meteen in Zijn geest onderkende dat zij zo bij zichzelf overlegden, zei tegen hen: Waarom overlegt u deze dingen in uw hart? 9 Wat is gemakkelijker, tegen de ver- lamde te zeggen: De zonden zijn u vergeven, of te zeggen: Sta op, neem uw ligmat op en ga lopen?

Markus 2:6-9

Als Jezus niet meer was geweest dan een doodgewone man, zou het Hem onmogelijk zijn geweest om te zeggen: ‘Sta op en ga lopen,’ of ‘Uw zonden zijn u vergeven.’ Alleen God kan zonden vergeven, en de mens heeft in zijn fysieke, natuurlijke vermogen geen macht genezing voort te brengen. Maar Jezus, Die zowel volledig God als volledig mens was,

(12)

kon daadwerkelijk in beide dingen voorzien - genezing én vergeving.

Het is gemakkelijker te zeggen: ‘Uw zonden zijn u vergeven,’ omdat je een zonde niet kunt zien, en je kunt niet zien of een zonde vergeven en ermee afgerekend is, of niet. Als iemand je zou uitdagen en zeggen: ‘Jij kunt dat niet doen,’ zou je gewoon kunnen antwoorden: ‘Bewijs het!’

ver ifiër en

Jezus zei dat het gemakkelijker is om te zeggen: ‘Je zonden zijn vergeven’

dan ‘Sta op en wandel’, omdat zij onmiddellijk in staat zouden zijn om te zien of Jezus de macht had om deze uitspraak te doen door het feit dat deze man opstond en liep. Er zou ogenblikkelijk zichtbaar bewijs zijn dat het wél of niet werkte.

Hieruit volgde de redenering dat als je het grotere werk kunt doen, dan kun je zeker het mindere, het kleinere werk doen. Als je vijf meter kunt springen, dan kun je zonder problemen een halve meter springen.

De mensen stonden daar stilzwijgend en wisten niet hoe zij moesten reageren. Toen ging Jezus verder met te zeggen:

Maar opdat u zult weten dat de Zoon des mensen macht heeft op de aarde zonden te vergeven (zei Hij tegen de verlamde): 11 Ik zeg u: Sta op, neem uw ligmat op en ga naar uw huis. 12 En hij stond meteen op, en nadat hij de ligmat opgenomen had, ging hij voor het oog van allen naar buiten, zodat zij allen buiten zichzelf waren en God verheerlijkten en zeiden: Wij hebben nog nooit zoiets gezien!

Markus 2:10-12

Jezus maakte het heel duidelijk dat de reden waarom Hij deze man genas, was opdat mensen zouden weten dat Hij ook macht had op aarde om zonden te vergeven. De Heer gebruikte genezing als bekrachtiging, als toetsing, als verificatie dat Hij macht had om met onzichtbare dingen om te gaan. Als Hij fysieke lichamen kon aanpakken, en in de fysieke en emotionele behoeften van mensen kon voorzien, dan kon Hij ook in hun geestelijke noden voorzien. Jezus gebruikte genezing

(13)

als aandachttrekker om mensen tot Zich te trekken en hun aandacht te krijgen, en dan kon Hij hen de waarheid vertellen.

alleen m a a r woor den?

Jezus zei ook dat de wonderen die Hij deed, staafden wie Hij was en bevestigden wat Hij zei.

Maar Ik heb een getuigenis dat groter is dan dat van Johannes, want de werken die de Vader Mij gegeven heeft om die te volbrengen, juist die werken die Ik doe, getuigen van Mij dat de Vader Mij gezonden heeft.

Johannes 5:36

Ofschoon Jezus verwees naar het getuigenis dat Johannes de Doper van Hem aflegde, verliet Hij Zich daar niet op. Christus was afhankelijk van de bevestiging die Zijn Vader gaf van wie Hij was, door de wonderen die Hij deed. Als Jezus het getuigenis van de wonderen die Hij deed, nodig had om Zijn autoriteit te bevestigen, hoe zouden wij het dan met minder kunnen doen? Het is het toppunt van arrogantie te denken dat wij slechts met onze woorden kunnen volstaan om mensen te overreden, als Jezus tekenen en wonderen moest hebben om Zijn Woord te bevestigen.

Hoe Het beHoort te zijn

Sommige mensen zeggen: ‘Vandaag de dag hebben wij geen wonderen meer nodig, wij hebben het Woord van God.’ Toch is dat niet wat de Bijbel leert. Markus 16 openbaart ons een paar van de allerlaatste instructies die Jezus Zijn discipelen gaf, voordat Hij weer opsteeg naar de hemel. Neem er goede notie van wat Hij beloofde, nadat Hij ons de opdracht gaf om heel de wereld in te gaan en het evangelie te prediken:

En hen die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij demonen uitdrijven; in vreemde talen zullen zij spreken;

18 slangen zullen zij oppakken; en als zij iets dodelijks zullen drinken, zal

(14)

het hen beslist niet schaden; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen gezond worden. 19 De Heere dan is, nadat Hij tot hen gesproken had, opgenomen in de hemel en heeft Zich gezet aan de rechterhand van God, 20 maar zij gingen overal heen om te prediken, en de Heere werkte mee en bevestigde het Woord door de tekenen die erop volgden. Amen.

Markus 16:17-20

Met andere woorden: God gebruikte wonderen om te bevestigen dat

‘Hij’ het was die door deze mensen heen sprak. Deze Bijbeltekst openbaart ook dat de Heer de ware prediking en het ware onderwijs van Zijn Woord bevestigt met tekenen die erop volgen. Op basis hiervan kunnen wij nu naar waarheid zeggen, dat als predikanten niet de wonderbaarlijke kracht van God hebben die door hen heen stroomt, dan behoren wij sceptisch te zijn of God wel echt door hen heen spreekt. Begrijp mij nu niet verkeerd. Ik zeg niet dat iemand die in zijn of haar bediening geen genezing manifesteert, niet van God is. Ook zeg ik niet automatisch alle woorden te vertrouwen van iemand die een wonder verricht. Je moet altijd onderzoeken wat mensen zeggen over Gods Woord. Maar in Gods systeem zullen er tekenen en wonderen volgen wanneer Zijn Woord naar waarheid gepredikt wordt.

Wij leven in een tijd waar de boodschap van redding aangetast, beschadigd en in stukken verdeeld is. Bepaalde aspecten worden door het grootste deel van het lichaam van Christus veronachtzaamd en verkeerd begrepen. Veel mensen prediken alleen de vergeving van zonden.

God bevestigt heel Zijn Woord dat wij prediken, maar als geestelijke, eeuwige waarheden en de vergeving van zonden het enige is waar wij over prediken, dan zal het enige wat wij zien gebeuren zijn dat mensen alleen wedergeboren worden. Maar als wij de hele raad Gods prediken en onderwijzen, dan zal Hij het bevestigen met tekenen, wonderen en wonderwerken. Zo heeft God het in de Schrift ingesteld, en dit is hoe het behoort te zijn.

wij ev enzo!

Niet elke waarachtige man of vrouw van God ziet tegenwoordig wonder- werken; omdat hij of zij niet het hele plan van God preekt. Sommige

(15)

mensen die ik erg respecteer, zijn getrouw geweest met de openbaring die zij hebben. Zij hebben gezien dat mensen wedergeboren werden en dat levens veranderden. Ik zou beslist niet zeggen dat zij geen ware die- naren zijn. Toch is het duidelijk dat zij niet het hele plan van God ver- kondigen. Gods wil is dat Zijn hele plan gepredikt wordt, en Hij zal dat bevestigen met tekenen en wonderen die erop volgen.

Hebreeën 2:3-4 zegt:

... hoe zullen wij dan ontvluchten, als wij zo’n grote zaligheid veronacht- zamen, die in het begin door de Heere is verkondigd, en die aan ons is bevestigd door hen die Hem gehoord hebben. 4 God heeft er boven- dien mede getuigenis aan gegeven door tekenen, wonderen en aller- lei krachten, en gaven van de Heilige Geest, overeenkomstig Zijn wil.

Hier staat dat God het Woord dat Jezus preekte met wonderen bevestigde. Toen Hij ten hemel was opgestegen en de discipelen de bediening op aarde overnamen, bevestigde God ook het Woord dat zij spraken met tekenen, wonderen en gaven van de Heilige Geest overeenkomstig Zijn wil.

Niemand kan vandaag de dag beweren dat hij beter te werk ging dan Jezus. In feite zien de meeste christenen niet eens regelmatig de volheid van de manifestatie van Gods kracht op de wijze zoals bij de eerste apostelen het geval was. Wie denken wij dat wij zijn, als wij menen dat wij in Gods oog op de één of andere manier een hogere zalving hebben of een beter vermogen om effectief te bedienen, zonder dat wij vandaag de dag wonderwerken nodig te hebben? Dat is het toppunt van arrogantie.

Als zowel Jezus als de eerste gelovigen wonderwerken, wonderen en tekenen nodig hadden om de boodschap van God die zij preekten, te bevestigen, dan hebben wij deze net zo goed nodig.

(16)

d

eel van

z

ijn verzoeninG

Als het Lichaam van Christus het evangelie volledig zou presenteren - de hele raad Gods, het hele plan van God - zouden wij vandaag de dag een veel grotere invloed op de wereld hebben. God wil ons niet alleen onze zonden vergeven. Hij houdt zielsveel van ons en verlangt ernaar ons lichaam te genezen, ons financieel te zegenen, en ons te verlossen van ontmoediging en depressie. Denk daar eens over na! Eén van de hoofdredenen waarom de Kerk zo inefficiënt en irrelevant in de ogen van veel mensen geworden is, is omdat zij predikt dat God alleen voor het hiernamaals is. Zij heeft de relatie met de Heer gemaakt tot een kwestie van hemel en hel, en hebben niet gepredikt dat Hij ons nu, op dit moment liefheeft. Zij hebben niet onderwezen dat God ons nu - in deze tijd - een dynamisch en absoluut overwinningsleven wil geven. Zij hebben ons niet onderwezen en gediend door ons genezing, voorspoed en verlossing door te geven.

Sommige statistieken die ik gezien heb, hebben gezegd dat maar liefst 85 procent van de bevolking van de Verenigde Staten gelooft dat er een God is, maar slechts 10 tot 15 procent gaat regelmatig naar de kerk. Onder al deze mensen, die beweren dat zij in God geloven, zou er dan voldoende bewijs te vinden zijn om hen te veroordelen als zij ervan beschuldigd werden dat zij christen zijn? Er is een enorme kloof tussen de mensen die zeggen dat God bestaat en hen die een opwindende en levende relatie met Hem genieten. Hoe kan dat? Waarom gaan zoveel mensen, die weten dat God bestaat, niet verder om deze intieme relatie met Hem te verkrijgen en Hem tot het centrum van hun leven te maken? Ofschoon er waarschijnlijk verschillende factoren zijn, is één

(17)

van de meest voor de hand liggende dat de Kerk, de Gemeente, de relatie met God heeft voorgesteld als een kwestie van hemel en hel. Zij hebben gepredikt: ‘Zorg ervoor dat je zonden kwijtgescholden worden, zodat je niet naar de hel gaat.’

va n w er k elijk e betek enis

Hoewel dit waar is - dat er een hemel te krijgen is en een hel te verliezen, dat je zonden kwijtgescholden en vergeven moeten zijn om aan de hel te ontsnappen - wonen de meeste mensen al in zo’n vreselijke hel in dit leven, dat zij zich niet druk maken over een hel na de dood. Zij leven in conflict, doorstaan echtscheiding, lijden aan ziektes en zijn doodsbang voor alles wat er in de wereld gaande is. Zij hebben niet gehoord of gezien dat de Heer Zich met deze kwesties in dit leven bezig houdt. Zij denken dat God voor het hiernamaals is. Dat is kortzichtig. Zij zouden na moeten denken over de eeuwigheid. Maar dat doen zij niet, omdat zij zo in beslag worden genomen met te proberen zich door alle ver- schrikkingen die zij op dit moment het hoofd moeten bieden, heen te worstelen. Zij weten dat God bestaat, maar zij duwen Hem naar de ach- tergrond, zij zetten Hem uit hun gedachten tot vlak voordat zij sterven, omdat zij Zijn belang, betekenis en bruikbaarheid voor hun huidige dagelijkse leven niet inzien.

Wat als de Kerk (met Kerk wordt bedoeld: de gevestigde kerken en de evangelische en charismatische bewegingen) de Heer zorgvuldig en nauwgezet zou vertegenwoordigen door te zeggen: ‘God zal je genezen en je gezond houden.’ Als de Kerk zou zeggen: ‘Hij zal je verlossen van de depressie, de wanhoop en het conflict waar je je in bevindt’. Als de Kerk zou zeggen: ‘God zal je voorspoedig maken op een manier die je door eigen inspanning nooit zou kunnen bereiken.’ Als wij de waarheid zouden presenteren dat God niet alleen voor de vergeving van zonden is, maar ook voor al die andere gebieden, dan zouden mensen zien dat Hij werkelijk van belang is - van grote betekenis - voor ons dagelijks leven.

Als een zieke naar één van de vele ‘kerken’ (ik gebruik die term niet in de strikte zin van het woord) zou komen, zouden zij vragen: ‘Waarom

(18)

kom je naar óns toe? Ga naar de dokter.’ Als een arme sloeber kwam, zouden zij zeggen: ‘Heb je je aangemeld bij de regeringsinstanties en ben je al bij de bijstand geweest?’ Als iemand kwam die ontmoedigd of depressief was, of leed aan één of andere demonische onderdrukking, zouden zij zo iemand doorverwijzen naar een psychiater of een andere deskundige, die hen één of ander medicijn zou voorschrijven. Maar dat is niet de houding waarvan God wil dat wij die aannemen. De Kerk zou aan de noden van mensen tegemoet moeten komen! Ons tekort op dit gebied is één van de redenen waarom veel mensen de Kerk niet als belangrijk zien voor hun tegenwoordige leven. Zij twijfelen niet aan Gods bestaan. Zij zien gewoon niet in waarom zij Hem nodig hebben voordat zij klaar zijn om te sterven. Dat is verkeerd!

Ons voorbeeld - Jezus - benadrukte genezing. Ik ben niets anders dan een volgeling van Hem. Overal waar Jezus heenging, genas Hij mensen. God de Vader gebruikte die wonderen om mensen te tonen dat Jezus macht had op aarde om zonden te vergeven. Dit bevestigde de boodschap van Christus en bewees de geldigheid van Zijn woorden.

Aangezien dat de manier is waarop God het met Jezus aanpakte, volg ik dit goede voorbeeld.

Er wordt een verschrikkelijk signaal uitgezonden naar zowel ongelovigen als naar christenen, wanneer misleide predikanten dingen zeggen als: ‘God kan de genezing van jouw lichaam niets schelen,’ of:

‘Hij legt je ziekte op om je iets te leren.’ Dat is absoluut niet waar! Het is een leugen!

niet slecHts eena a n v ullinG

Mijn vader overleed ongeveer één maand na mijn twaalfde verjaardag.

Hij lag al geruime tijd in coma. Dus ik maakte als elfjarige die slopende ervaring mee dat mijn vader maandenlang op de rand van de dood zweefde. De kerk waarin ik opgroeide, zei dat de Heer die ziekte op hem gelegd had, en dat het Gods wil was dat hij stierf. Ik ben hierover niet in opstand tegen God gekomen, maar diep in mijn hart was er iets wat mij niet lekker zat.

(19)

Maar ik kan je voorbeelden geven van veel andere mensen die soortgelijke ervaringen doormaakten en wel in opstand kwamen. Eén man is heel beroemd. Als jonge jongen wist hij dat God bestond, en hij zocht Hem zelfs. Maar zijn zusje stierf en de religieuze mensen zeiden hem dat God het gedaan had. Hij keerde zich daarom van God af en vandaag de dag is hij een uitgesproken atheïst. Hij haalt dit voorbeeld in zijn leven aan en zegt: ‘Jij kunt mij niet vertellen dat er een God is, als God al zou bestaan, Die ziekte op mensen zou leggen!’ Deze verkeerde voorstelling van God keert veel mensen van de Heer af, die vervolgens bitter gestemd raken. Het is alleen de genade van God die mij ervan weerhield in opstand te komen, toen men mij zei: ‘God is Degene Die jouw vader gedood heeft.’ Vele anderen hebben niet zo goed gereageerd.

Ontelbaar veel mensen weten dat God bestaat, maar om wat voor reden dan ook willen zij gewoon niets met Hem te maken hebben, of zij begrijpen Zijn meerwaarde niet voor hun dagelijkse leven. Daarom moet genezing benadrukt worden. Wij moeten over de waarheid van het volledige plan van God spreken. Dat is, al wat God besloten en geopenbaard heeft aangaande de zaligheid der mensen, door Wie en hoe deze verkregen wordt. Hoewel genezing niet verheven behoort te worden boven vergeving van zonden, zou het ook niet als minder belangrijk afgedaan moeten worden. Jezus voorzag in genezing voor ons op hetzelfde moment dat Hij in vergeving van onze zonden voorzag.

Genezing is niet slechts een ‘aanvulling’ of een ‘extra voordeeltje’

dat maar af en toe plaatsvindt. Het is een fundamenteel onderdeel van wat Christus kwam doen. Jezus stierf voor de fysieke genezing van ons lichaam, net zo goed als Hij stierf voor onze vergeving van zonden. De Heer kocht genezing voor ons net zoals Hij vergeving kocht. Het is allemaal onderdeel van Zijn verzoening.

een voldonGen feit

Deze waarheid wordt nog niet wijd en zijt begrepen en geloofd in het Lichaam van Christus, wat verklaart waarom zo weinig mensen erin wan- delen. De meeste christenen denken dat God zeker zou kunnen genezen

(20)

als Hij dat wilde, maar zij zien niet dat Hij ons al van ziekte en kwalen verlost heeft. Zij zien genezing als iets wat de Heer kán doen, maar zij weten niet zeker dat het Zijn wil is.

Als jij erkent dat genezing onderdeel is van de verzoening (die tweeduizend jaar geleden plaatsvond), dan zul je begrijpen dat de Heer ons al genezen heeft. Hij heeft die zegen al gekocht. Die kracht is al geproduceerd. Genezing is een voldongen feit en is nu voor ons beschikbaar, precies hetzelfde als de vergeving van zonden.

(21)

een dynamisch en absoluut overwinnend

leven geven,

niet straks

in het hiernamaals.

(22)

s

ozo

!

[Jezus] Die Zichzelf gegeven heeft voor onze zonden, opdat Hij ons zou ontrukken aan de tegenwoordige slechte wereld, overeenkomstig de wil van onze God en Vader.

Galaten 1:4

Jezus gaf Zichzelf, voor onze zonden, om ons te verlossen van deze tegenwoordige slechte wereld - niet alleen maar van de slechte wereld die gaat komen.

Veel mensen denken dat hetgeen Jezus door Zijn lijden, sterven en opstanding tot stand heeft gebracht, alleen invloed heeft op de geestelijke wereld, op het eeuwige Koninkrijk. Daarom komen zij met teksten en liederen als bijvoorbeeld: ‘Als wij gaan naar de hemel, wat een dag van vreugde zal dát zijn.’ Natuurlijk zal het luisterrijk zijn in de hemel, maar Jezus kwam ook om ons te verlossen van deze tegenwoordige slechte wereld. Wij zijn niet alleen maar gered van de hel - van onze zonden en toekomstige straf - Jezus kwam ook om ons nu te verlossen, te beschermen én om te voorzien in deze natuurlijke, zichtbare wereld.

een a lles om vattend woor d

Het Griekse woord ‘sozo’ is meer dan honderd keer in het Nieuwe Tes- tament gebruikt. Het is een allesomvattend woord voor redding, en wordt vaak weergegeven met ‘redden - zalig maken’ of ‘behouden’. 1 Maar kijken wij iets nauwkeuriger naar hoe dit belangrijke woord ver-

(23)

taald is, maakt dat heel duidelijk dat onze redding veel meer inhoudt dan alleen vergeving van zonden. Sozo is achtendertig keer vertaald met

‘zalig maken’ wanneer het verwijst naar vergeving van zonden. Een paar voorbeelden zijn:

… en zij zal een Zoon baren, en u zult Hem de naam Jezus geven, want Hij zal Zijn volk zalig maken [sozo] van hun zonden.

Mattheüs 1:21

Want omdat, in de wijsheid van God, de wereld door haar wijsheid God niet heeft leren kennen, heeft het God behaagd door de dwaasheid van de prediking zalig te maken [sozo] hen die geloven.

1 Korinthe 1:21

Daarom kan Hij ook volkomen zalig maken [sozo] wie door Hem tot God gaan, omdat Hij altijd leeft om voor hen te pleiten.

Hebreeën 7:25

verGev en, Genezen, en v er lost

Sozo is nog eens drieënvijftig keer vertaald met ‘gered’ (verleden tijd) met betrekking tot vergeving van zonden. Maar er zijn echter ook situaties waar ditzelfde Griekse woord vertaald is met ‘genezen’. In de Neder- landse vertalingen wordt het Griekse woord ‘sozo’ vertaald met ‘gered’ of

‘behouden’, wat dus een te beperkte vertaling is.

… en [Jaïrus] smeekte Hem [Jezus] dringend: Mijn dochtertje ligt op sterven; ik smeek U dat U komt en de handen op haar legt, zodat zij behouden [sozo] wordt en zal leven.

Markus 5:23

Dit woord ‘behouden’ (of ‘genezen’) heeft betrekking op lichamelijke genezing. Terwijl het verhaal zich ontvouwt, sterft Jaïrus’

dochter daadwerkelijk, maar Jezus wekt haar op uit de dood (Markus 5:35-43). Dus in dit geval verwijst sozo - ‘behouden’ of ‘genezen’ - naar lichamelijke genezing, zelfs fysieke opwekking uit de dood. Ditzelfde woord, dat gebruikt wordt voor zowel vergeving van zonden als

(24)

lichamelijke genezing, wordt ook gebruikt voor bevrijding van demonen.

Ook berichtten zij die het gezien hadden hun hoe de bezetene verlost [sozo] was.

Lukas 8:36

Niemand kon deze man, die bekend was als de Gadareense bezetene, bedwingen. Dat bleek uit het feit dat hij - hoewel hij met kettingen was vastgebonden - deze als luciferhoutjes verbrak. Soms heeft iemand eerst bevrijding van demonen nodig om genezing te ontvangen. Dat is inbegrepen in dit woord sozo.

Deze hoorde Paulus spreken. Die keek hem doordringend aan en toen hij zag dat hij geloof had om gezond [sozo] te worden, …

Handelingen 14:9

Paulus keek deze kreupele man aan en zag dat hij geloof had om gezond [sozo] te worden, en dat gebeurde (vers 8-10).

En er zat in Lystre een man die geen macht had over zijn voeten: hij was kreupel van de moederschoot af en had nooit kunnen lopen. 9 Deze hoorde Paulus spreken. Die keek hem doordringend aan en toen hij zag dat hij geloof had om gezond [sozo] te worden, 10 zei hij met luide stem:

Sta recht op uw voeten! En hij sprong op en liep rond.

Handelingen 14:8-10

cHr istusr eddende k r acHt

In Jakobus staat een klassiek voorbeeld van Christus’ reddende kracht die zich in ons leven manifesteert, zowel in genezing als in vergeving van zonden.

En het gelovig gebed zal de zieke behouden en de Heere zal hem weer oprichten. En als hij zonden gedaan heeft, zal hem dat vergeven worden.

Jakobus 5:15

In een ander voorbeeld kende Jezus de gedachten van de

(25)

schriftgeleerden en Farizeeën, dus vroeg Hij:

Wat is geoorloofd op de sabbat: goed te doen of kwaad te doen, een mens te behouden [sozo] of om te laten komen?

Lukas 6:9

Toen zij niet antwoordden, keerde Hij zich om en genas de man met de verschrompelde rechterhand (vers 8-11). Hij bedoelde de genezing van het lichaam.

Heel Gem a a kt, beHouden

Ditzelfde woord - sozo - is ook vertaald met ‘gezond’ in relatie tot gene- zing. Let op het voorbeeld van de bloedvloeiende vrouw:

Jezus keerde Zich om, zag haar en zei: Heb goede moed, dochter, uw geloof heeft u behouden [sozo]. En de vrouw was vanaf dat moment gezond [sozo].

Mattheüs 9:22

In geloof raakte zij de zoom van Zijn kleed aan en ontving genezing.

Zij was sozo - gezond. Dit is hetzelfde Griekse woord dat synoniem is met vergeving van zonden. Hier wordt het opnieuw toegepast op lichamelijke genezing. Ditzelfde voorbeeld, dat opgetekend staat in het boek Markus, openbaart dat zij, vlak voordat zij zich naar Jezus uitstrekte, zei:

Als ik alleen zijn kleren maar kan aanraken, zal ik al gezond [sozo] worden.

Markus 5:28

Sozo is meer dan tien keer in Engelse vertalingen van de Schrift vertaald met ‘gezond maken’ of ‘gezond zijn’. Het blijkt duidelijk uit Gods Woord dat redding niet beperkt is tot alleen maar ‘vergeving van zonden’.

Overal waar hij kwam, in dorpen, steden en gehuchten, legden zij de

(26)

zieken op het plein. Zij smeekten Hem of ze ten minste de zoom van zijn kleed mochten aanraken. En iedereen die Hem aanraakte, werd genezen [sozo]. Markus 6:56

Toen Jezus het nieuws hoorde dat de dochter van Jaïrus was gestorven, antwoordde Hij hem met de woorden:

Wees niet bang, maar geloof, dan zal ze worden gered [sozo].

Lukas 8:50

De Heer doelde op de genezing van haar natuurlijke, zichtbare lichaam.

ov erv loediG voor zien

Redding betekent niet alleen vergeving van zonden, maar ook genezing van het lichaam, verlossing en financiële voorspoed. Velen in de kerk hebben redding alleen geïnterpreteerd als vergeving van zonden, maar dat is een onjuiste voorstelling van wat de Heer gedaan heeft. Vergeving van onze zonden vormt zeker het middelpunt, en ik minimaliseer het echt niet. Maar op hetzelfde moment dat Christus stierf om onze verlos- sing van de zonde te kopen, bevrijdde Hij ons ook van ziekte, kwalen, depressie en armoede.

2 Korinthe 8:9 is heel duidelijk als het gaat om de verzoening en onze verlossing van armoede:

Want u kent de genade van onze Heere Jezus Christus, dat Hij omwille van u arm is geworden, terwijl Hij rijk was, opdat u door Zijn armoede rijk zou worden.

Jezus werd arm opdat wij door Zijn armoede - overvloedige voorziening - rijk mochten worden. Door Christus’ lijden, sterven en opstanding heeft God voorzien in alles wat wij in dit leven en in het leven dat komen gaat, nodig hebben - vergeving van zonden, genezing, verlossing en voorspoed. God is zo goed!

(27)

maar gered van de hel van onze zonden en de toekomstige straf Jezus kwam ook om ons nu te verlossen, te beschermen én om in deze fysieke wereld

te voorzien

(28)

H

et vollediGe pakket

Jezus stierf niet alleen voor onze zonden, om er dan vervolgens genezing aan toe te voegen. Om het iets te laten zijn wat Hij eventueel zou kunnen doen als Hij dat wilde. Nee! Christus betaalde voor de genezing van ons lichaam, net zo volledig als Hij betaalde voor de vergeving van onze zon- den. Hij kocht het allemaal tegelijk met Zijn verzoening. Dit is misschien anders dan wat veel van de hedendaagse kerken verkondigen, maar de Schrift ondersteunt het.

Bestudeer Psalm 103:1-3, waar staat:

Loof de HEERE, mijn ziel, en al wat in mij is, Zijn heilige Naam. 2 Loof de HEERE, mijn ziel, en vergeet niet een van Zijn weldaden. 3 Die al uw ongerechtigheid vergeeft, Die al uw ziekten geneest, …

Psalm 103:1-3

Vers 2 zegt ons duidelijk om niet één van Zijn weldaden te vergeten.

De Heer vergeeft al onze ongerechtigheid en geneest al onze ziekten (vers 3). In het Nieuwe Testament stemt Petrus hiermee overéén en zegt:

Die Zelf onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout, opdat wij, voor de zonden dood, voor de gerechtigheid zouden leven. Door Zijn striemen bent u genezen.

1 Petrus 2:24

Zowel Psalm 103:3 als 1 Petrus 2:24 noemen de reddingsvoordelen van vergeving van zonden en fysieke genezing samen in één en hetzelfde

(29)

vers. De Schrift scheidt niet van elkaar wat Jezus in de verzoening gedaan heeft. Alleen mensen doen dat. Wat God betreft is redding een totaalpakket.

bijkomstiGe voor delen?

Het zijn mensen die gezegd hebben: ‘Laten wij niet praten over genezing, bevrijding of voorspoed. Laten wij ons alleen maar concentreren op ver- geving van zonden. Dat is dát deel waar iedereen het over eens is. Dát is het voornaamste deel van de verzoening. Al die andere voordelen - gene- zing, bevrijding en voorspoed - zijn van ondergeschikt belang.’ Bijkom- stige voordelen? Voordelen die van ondergeschikt belang zijn? Ik geloof dat dát een klinkklare belediging is voor God!

Stel dat ik voor jou alles gedaan had wat Jezus voor ons gedaan heeft - sterven om vergeving voor jouw zonden te verkrijgen, striemen gekregen op mijn lichaam om voor jou genezing te verwerven; van God mijn Vader gescheiden te zijn geweest zodat jij nooit gescheiden van Hem hoefde te worden; arm geworden zodat jij door mijn armoede rijk gemaakt kon worden. Vervolgens kom jij naar mij toe en zegt: ‘Dank je wel voor wat je gedaan hebt, maar ik ga er niet alles van gebruiken, ik ga er maar één vierde deel van nemen. Vergeving van zonden is het belangrijkste, dus dat is waar ik mij echt op wil richten. Ik ga dus geen gebruik maken van de genezing voor mijn lichaam, ik ga ook geen gebruik maken van de bevrijding over demonische onderdrukking, of van de financiële zegen. Ik heb die dingen niet echt nodig. Jij hebt meer dan genoeg voor mij gedaan, dus ga ik in alle bescheidenheid maar één vierde van waar je in voorzien hebt, aannemen.’ Als jij maar één deel zou aannemen, als jij het in stukken zou verdelen dan zou ik daar niet gelukkig mee zijn, dat zou mij beslist niet zegenen.

Daar zou ik helemaal niet blij mee zijn. Het zou mij een gevoel geven van: ‘Wat voor zin heeft het gehad dat ik voor al die andere dingen zo verschrikkelijk heb geleden, als jij er toch geen gebruik van maakt?’

God had de wereld zo lief dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gaf (Johannes 3:16). Het was niet alleen maar zodat de mensen niet naar de hel zouden

(30)

gaan. Jezus redde ons van zonde, ziekte, kwalen en armoede. Hij gaf Zichzelf als het volmaakte zoenoffer, zodat Hij ons kon ontrukken aan deze tegenwoordige slechte wereld (Galaten 1:4).

Ik zou er helemaal niet blij mee zijn als jij alleen maar gebruik zou maken van een klein gedeelte van alles waarvoor ik geleden had, mijn bloed vergoten had, gestorven en opgewekt was om daarin voor jou te voorzien. Als ik als God kon zijn, weet ik zeker dat ik nog steeds van je zou houden, maar ik zou niet blij zijn. Ik zeg niet dat God boos is op mensen, maar ik weet zeker dat Hij het teleurstellend vindt dat Hij in dit alles heeft voorzien en zovelen van ons er gewoon geen gebruik van maken.

In principe heeft het christendom gepredikt: ‘Vergeving van zonden is het enige waar Jezus verzoening voor heeft gedaan. Natuurlijk, aangezien God God is, zou Hij kunnen genezen als Hij dat zou willen, maar dat is als de kers op de taart. Dat is een extraatje. Het is geen onderdeel van het basispakket.’ Nee! Nee! Nee! Gods Woord openbaart duidelijk dat genezing een onlosmakelijk deel is van het reddingspakket. Genezing is in de verzoening net zoveel inbegrepen als de vergeving van zonden!

actief erteGen str ijden

Zodra je deze openbaring eenmaal stevig in je hart hebt verankerd, zal het maken dat je die valse lering verwerpt, die zegt: ‘God is Degene Die ervoor zorgt dat mensen sterven. Hij legt ziekte op je om je voor één of ander bevrijdingsdoel nederig te maken, en om je door al dit lijden te vervolmaken.’ Nee! Jezus stierf voor de vergeving van je zonden én voor de genezing van je lichaam. Zij maken allemaal deel uit van één compleet en volbracht verzoeningswerk. Dit betekent dat Jezus net zo min ziekte op je zou leggen als dat Hij je tot zonde zou leiden. Wanneer je deze houding krijgt, zul je zeggen: ‘Ik ga mij net zo min aan ziekte onderwerpen, als dat ik van Hem zou weggaan en toegeven aan zonde.’

Als je eenmaal deze instelling te pakken krijgt, zul je beginnen te zien dat genezing zich in je lichaam manifesteert.

Eén reden waarom mensen geen grotere mate van genezing zien, is omdat zij er niet vertrouwd mee zijn. Zij omhelzen zwakte en denken:

(31)

‘Tja, dit is gewoon natuurlijk.’ Erger nog, dikwijls horen zij: ‘Het is God die jou ziek maakt.’ Maar het Woord van God zegt:

Onderwerp u dan aan God. Bied weerstand aan de duivel en hij zal van u wegvluchten.

Jakobus 4:7

Het woord ‘weerstand bieden’ betekent ‘actief ertegen strijden.’ 1 Hoe kun je actief tegen de duivel - en de ziekte, zwakte en kwaal die van hem komen - strijden, als jij denkt dat God Degene is Die die zaken naar je zendt? Als satan jou ervan kan overtuigen dat de Heer wil dat je ziek bent, dan zul je er niet actief tegen strijden. Misschien smeek en pleit je bij God dat Hij je bevrijdt, maar je zult niet eerder de ziekte bestrijden, totdat je weet dat God er niet de auteur van is, dat ziekte niet van Hem komt. Als jij niet gelooft dat Jezus genezing als deel van Zijn verzoening heeft gekocht, dan zul je geen weerstand bieden aan zwakte en ziekte.

Als jij er in jouw hart niet van overtuigd bent dat God wil dat je gezond bent, vraag je misschien wel om bevrijding, maar je zult niet actief tegen ziekte strijden, of in het geloof staan om genezing te ontvangen.

Dus is er nu geen verdoemenis voor hen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest. 2 Want de wet van de Geest van het leven in Christus Jezus heeft mij vrijgemaakt van de wet van de zonde en van de dood.

Romeinen 8:1-2

Jij moet dezelfde houding tegenover ziekte krijgen, zoals je die ook hebt tegenover zonde! Ik veroordeel je niet als je ziek wordt, net zo min als dat ik je zou veroordelen als je zondigt (Romeinen 8:1-2). Christenen zijn verlost van de zonde. De macht van de zonde over ons is verbroken, en wij zijn dood voor de zonde.

Zo dient ook u uzelf te rekenen als dood voor de zonde, maar levend voor God in Christus Jezus, onze Heere. 12 Laat de zonde dan niet in uw sterfelijk lichaam regeren om aan de begeerten daarvan te gehoorzamen.

13 En stel uw leden niet ter beschikking aan de zonde als wapens van ongerechtigheid, maar stel uzelf ter beschikking aan God, als mensen die

(32)

uit de doden levend geworden zijn. En laat uw leden wapens van gerech- tigheid zijn voor God. 14 Want de zonde zal over u niet heersen. U bent namelijk niet onder de wet, maar onder de genade.

Romeinen 6:11-14

Wij zouden niet in zonde behoren te leven, want er is vergeving.

Er is genade als je toch zondigt, dus zal ik je niet veroordelen. Elke wedergeboren gelovige heeft moeten leven met het feit dat wij niet voldaan hebben aan Gods maatstaf, en daar veroordeel ik je niet om.

Evenzo veroordeel ik een christen niet die ziek is. Maar ik veroordeel wel de zienswijze die zegt: ‘Ziekte is iets wat God voor ons wil.’ Die opvatting is net zo verkeerd als te zeggen: ‘Zonde is iets wat God voor ons wil.’ Dit is vreselijk verkeerd. Jezus heeft ons verlost van zonde en tegelijkertijd heeft Hij ons ook verlost van ziekte.

Nu, je kunt er iets van leren als je uitgaat en zondigt. Je zou drugs kunnen gebruiken, je verstand verliezen, domme dingen doen, betrokken raken in verkeersongelukken en gearresteerd worden. Je zou dronken kunnen worden, deelnemen aan immoraliteit en perversie, en een seksueel overdraagbare aandoening oplopen. Je kunt ervaring opdoen door te leren dat het doen van deze dingen dom is en dat er veel betere dingen zijn die je kunt doen, maar dat betekent niet dat God wilde dat je dronken werd, een auto-ongeluk kreeg en gearresteerd werd, om je te leren dat je Hem meer behoort te zoeken. Je zou door zulke ervaringen kunnen leren, maar wilde God dat je dat deed? Nee. Niemand zou zeggen: ‘God heeft mij dronken gevoerd en high gemaakt, of God liet mij arresteren, zodat Hij mij kon vernederen.’ Wij zouden dat niet zeggen, omdat wij erkennen dat Jezus stierf om ons van de zonde te bevrijden.

ov erw eldiGd door de dui v el

Op dezelfde manier als Jezus stierf om jou vrij te maken van zonde, is Hij ook gestorven om jou vrij te maken van ziekte. Net zomin als Christus je niet in de zonde binnenleidt, geeft Hij je ook geen zwakte en ziekte. God is niet de veroorzaker van de ziekte die jou aanvalt! In Handelingen 10 was Petrus bezig het evangelie aan Cornelius en diens

(33)

gezin te preken. Hij vatte het leven en de bediening van Jezus samen door te zeggen:

... hoe God Jezus van Nazareth gezalfd heeft met de Heilige Geest en met kracht en hoe Hij het land doorgegaan is, terwijl Hij goeddeed en allen die door de duivel overweldigd waren, genas, want God was met Hem.

Handelingen 10:38

Merk op dat het Woord zegt dat, toen Jezus het land doorging om mensen te genezen, het goed was. Sommige kerken denken dat mensen die voor anderen bidden en beweren dat zij genezen worden, van de duivel zijn. Dat gaat in tegen wat het Woord van God hier in dit vers zegt. Toen Jezus de zieken genas, verklaart de Bijbel dat het goed was en God eer bracht. Dingen die God eer brengen en mensen dichter tot Hem trekken, zijn niet van de duivel. Satan is niet bezig mensen te genezen. Jezus ging rond goeddoende - genezende allen die door de duivel overweldigd waren. Merk op dat zij overweldigd waren door de duivel, niet door God. God is niet de veroorzaker van ziekte, zwakte of kwalen.

profetie v erv uld

Jesaja profeteerde in hoofdstuk 53 krachtig over de komende Messias, en zei:

Hij was veracht, de onwaardigste onder de mensen, een Man van smar- ten, bekend met ziekte, en als iemand voor wie men het gezicht verbergt;

Hij was veracht en wij hebben Hem niet geacht. 4 Voorwaar, onze ziekten heeft Híj op Zich genomen, ons leed heeft Hij gedragen. Wíj hielden Hem echter voor een geplaagde, door God geslagen en verdrukt. 5 Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden ver- brijzeld. De straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is er voor ons genezing gekomen.

Jesaja 53:3-5

Eerder in mijn leven hoorde ik die passage altijd anders uitgelegd worden. Er werd dan gezegd: ‘Dit gaat niet over lichamelijke genezing.

(34)

Het gaat alleen over emotionele en geestelijke genezing. In symbolische zin waren wij allemaal kreupelen, die mank door het leven gingen vanwege de schade die de zonde ons had toegebracht. Jezus kwam om ons daarvan te bevrijden.’ Maar als je de Hebreeuwse betekenis van de woorden in de originele taal hier bestudeert, vooral vers 4, dan verwijzen zij duidelijk naar lichamelijke genezing. In feite beschrijft Mattheüs 8:16-17 dat Jezus daadwerkelijk deze profetie uit Jesaja 53:4 vervulde.

Toen het nu avond geworden was, brachten ze velen die door demonen bezeten waren, bij Hem, en Hij dreef de boze geesten uit met een en- kel woord, en Hij genas allen die er slecht aan toe waren, 17 zodat ver- vuld werd wat gesproken was door de profeet Jesaja toen hij zei: Hij heeft onze zwakheden op Zich genomen, en onze ziekten gedragen.

Merk op hoe Mattheüs in het Nieuwe Testament, wanneer hij Jesaja 53:4 onder inspiratie van de Heilige Geest aanhaalt, ziekten en leed uitlegde als dat het ‘zwakheden’ en ‘ziekten’ betekende. Deze Schriftplaats maakt heel duidelijk dat Jesaja niet sprak van geestelijke en emotionele genezing. Natuurlijk is geestelijke en emotionele genezing inbegrepen bij onze reddingsvoordelen, maar deze verzen spreken specifiek over fysieke genezing van ons lichaam. De context in Mattheüs bewijst dit. Toen Jezus die demonen uitwierp en allen die ziek waren, genas, zegt de Bijbel dat dit de vervulling was van Jesaja’s profetie. In het licht van Mattheüs 8:16-17 is het duidelijk dat wanneer Jesaja zegt dat Hij onze zwakheden en ziekten gedragen heeft, en dat wij door Zijn striemen genezen zijn, dit niet slechts over één of andere geestelijke of emotionele genezing gaat.

Het gaat over de fysieke genezing van ons lichaam. Het commentaar van Mattheüs 8 op Jesaja 53 bevestigt deze krachtige waarheid.

de v er zoeninG in stuk k en v er delen

Wij hebben al naar veel Bijbelteksten gekeken die duidelijk openbaren dat lichamelijke genezing een belangrijk onderdeel is van Christus’ verzoe- ning. Omdat het deel uitmaakt van datgene waarvoor het bloed van Jezus vloeide, en omdat het deel uitmaakt van datgene waarvoor Jezus stierf en opstond uit de dood om het ons te geven, is het niet een mogelijkheid,

(35)

het is niet zomaar een optie. Daarom is het niet juist om te zeggen: ‘Laten wij maar geen genezing prediken. Laten wij ons alleen maar richten op de vergeving van zonden.’ Dat is het verdelen van de verzoening in ver- schillende delen en zeggen: ‘Sommige dingen die Jezus gedaan heeft, zijn belangrijk en andere zijn dat niet.’ Dat is niet waar. Alles wat Jezus voor ons gedaan heeft - alles waar Hij voor geleden heeft, alles waar Hij voor gestorven is en opgestaan, en waar Hij in voorzien heeft - is belangrijk.

Wij eren de Heer niet door kieskeurig te zijn, wij eren Hem niet door een minderwaardig beeld te schetsen dat niet de hele waarheid laat zien.

Hij wil dat wij juist deze waardevolle boodschap in zijn geheel doorgeven.

Wij verheerlijken God niet door een belangrijk deel van het volledige reddingspakket waar Hij in voorzien heeft, te negeren, te verwaarlozen en/of er geen geloof aan te hechten. Wij hebben de boodschap van het evangelie voor veel mensen irrelevant gemaakt, omdat zij die boodschap zien als alleen van toepassing op de toekomst. Zij zien redding als iets wat geen relevantie heeft voor onze huidige situaties, wat absoluut niet juist is.

(36)

z

iekte en zonde

Het is altijd Gods wil om ons te genezen. Wij weten dit omdat Jezus alleen deed wat Hij Zijn Vader zag doen.

Jezus dan antwoordde en zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u:

De Zoon kan niets van Zichzelf doen, als Hij dat niet de Vader ziet doen, want al wat Deze doet, dat doet ook de Zoon op dezelfde wijze.

Johannes 5:19

God de Zoon is de afdruk - het beeld - van God de Vader.

Hij, Die de afstraling van Gods heerlijkheid is en de afdruk van Zijn zelfstandigheid, Die alle dingen draagt door Zijn krachtig woord, heeft, nadat Hij de reiniging van onze zonden door Zichzelf tot stand had ge- bracht, Zich gezet aan de rechterhand van de Majesteit in de hoogste hemelen.

Hebreeën 1:3

Het Griekse woord dat vertaald is met ’afdruk’, spreekt van een identieke kopie of een volmaakte afbeelding.1 Dus Gods Woord openbaart dat Jezus Christus de identieke kopie en volmaakte afbeelding van Zijn Vader is. Hij sprak alleen wat Hij Zijn Vader hoorde zeggen, en Hij deed alleen wat Hij Zijn Vader zag doen.

Dus kunnen wij aangaande genezing met vertrouwen Gods wil vaststellen door te kijken naar het leven van Jezus.

(37)

volm a a kte w eerGav e

Er is niet één voorbeeld in het evangelie te vinden waarin Jezus ooit ziekte op mensen legde. De kerk die ‘God maakt mensen ziek’ preekt, vertegenwoordigt Hem op een manier die volkomen in strijd is met de volmaakte, de perfecte weergave van Christus. Het gaat totaal in tegen, en is volkomen tegengesteld aan het exacte beeld dat Jezus ons gaf van Zijn Vader. Niet één enkele keer heeft Jezus iemand ooit ziek gemaakt.

Niet één keer heeft Hij ooit geweigerd iemand te genezen. Het is echter wel een paar keer voorgekomen dat mensen weigerden genezing van Hem te ontvangen, maar dat was niet omdat Jezus hen niet wilde helpen.

Zij wilden het niet ontvangen (ik kom hier later op terug). Geen enkele keer is het voorgekomen dat Jezus zei: ‘Nee, God wil dat je ziek bent.’

Hij heeft nooit iemand de handen opgelegd en hem of haar een zwakte of ziekte gegeven. Dat is niet de manier waarop Jezus God de Vader heeft vertegenwoordigd.

Er staat in de Evangeliën zeventien keer dat Jezus alle zieken die aanwezig waren, genas. Er zijn zevenenveertig andere gevallen waar Christus minstens één of twee mensen tegelijk genas (zie het gedeelte

‘Is het altijd Gods wil om te genezen?’ achterin dit boek). Maar je kunt zelfs niet één voorbeeld vinden waar Jezus weigerde iemand te genezen, of waar Hij ziekte op iemand legde.

... hoe God Jezus van Nazareth gezalfd heeft met de Heilige Geest en met kracht en hoe Hij het land doorgegaan is, terwijl Hij goeddeed en allen die door de duivel overweldigd waren, genas, want God was met Hem.

Handelingen 10:38

God is niet de auteur, Hij is niet de bedenker van ziekte - Hij is de auteur van genezing.

zeGen of v loek?

Zelfs onder de oudtestamentische wet werden ziekte, zwakheid en kwalen niet beschouwd als ‘zegeningen’. Deuteronomium 28:1-14 somt de zege-

(38)

ningen op die beloofd zijn aan hen die Gods geboden houden, en de verzen 16-68 beschrijven de vervloekingen die komen over hen die zich niet aan de geboden houden.

Nu moet je begrijpen dat wij onder het Nieuwe Verbond leven. Wij hoeven niet de hele oudtestamentische wet te onderhouden om Gods zegeningen te ontvangen. Jezus heeft ons vrijgekocht van de vloek van de wet, opdat de zegen op ons kan komen door geloof in Hem.

Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek van de wet door voor ons een vloek te worden, want er staat geschreven: Vervloekt is ieder die aan een hout hangt, 14 opdat de zegen van Abraham in Christus Jezus tot de heidenen zou komen, en opdat wij de belofte van de Geest zouden ont- vangen door het geloof.

Galaten 3:13-14

Dus hebben wij in Christus door geloof toegang tot de zegeningen die opgesomd worden in Deuteronomium 28, en in Christus zijn wij verlost en bevrijd van de vervloekingen die in Deuteronomium 28 staan. Dit hoofdstuk van de Bijbel echter toont ons nog steeds wat God beschouwt als ‘zegen’ en ‘vloek.’

Stel je een schoolbord voor met een verticale streep in het midden die het schoolbord in twee kolommen deelt. Bovenaan de linkerkolom staat het woord: ‘Zegeningen’. Bovenaan de rechterkolom staat het woord:

‘Vervloekingen’. Volgens Deuteronomium 28 zou men gezondheid aan de linkerzijde in de kolom met zegeningen vermelden, en ziekte zou genoemd worden aan de rechterzijde in de kolom met vervloekingen. Toch draaien veel mensen in de kerk dit vandaag om en zeggen: ‘O, nee….., eigenlijk is het een zegen dat God mij deze ziekte gegeven heeft.’ Dat is niet waar.

weGv ersper r inGen

Kan er iets goeds uit voortkomen als mensen ziek zijn? Zeker. Het is net als de persoon die op een harde manier van de zonde geleerd heeft. Terwijl hij iets doet wat heel erg verkeerd is, beseft hij: ‘Tjonge, mijn leven ligt

(39)

totaal overhoop. Ik heb er echt een puinhoop van gemaakt. Misschien ben ik zelfs wel gedemoniseerd. Ik moet mij naar God keren!’ Dus roept hij in geloof de naam van de Heer aan, ontvangt redding en wordt verlost.

Ik heb gesproken met mensen die in de gevangenis zaten voor moord en ter dood veroordeeld waren; daar besloten zij zich tot de Heer te keren en werden zij wedergeboren.

Verschillende gevangenen in zo’n situatie hebben mijn radio- programma’s gehoord en schreven mij. God gebruikte wat er in hun leven gebeurde om ze aan het einde van zichzelf te brengen en te maken dat zij wedergeboren werden. Nu is hun hele leven veranderd, en zijn zij glorieus gered en dienen God. Ik weet zeker dat jij begrijpt dat zulke dingen kunnen gebeuren, maar is het dan correct om te zeggen dat de Heer maakte dat zij een moord pleegden? Nee, daar had God niets mee te maken. Ik kan je garanderen dat de Heer geprobeerd heeft hen te belemmeren door versperringen op hun pad aan te brengen.

God probeerde die twee tieners tegen te houden bij wat zij op 20 april 1999 in de Columbine High School gedaan hebben. Zij doodden twaalf medeleerlingen, een leraar, en toen zichzelf, terwijl zij drieëntwintig anderen verwondden. Eén van die jongens zat een week voordat hij dit deed in een Bijbelstudiegroep voor de jeugd. De voorganger die de Bijbelstudie hield ontving een woord van kennis van de Heer, onderbrak de studie en zei: ‘Iemand hier denkt op dit moment aan zelfmoord of aan het doden van iemand anders.’ Hij gaf lange tijd een uitnodiging en smeekte die persoon om te reageren, maar dat deed hij niet. De week erna ging die jongen samen met een andere jongen eropuit en doodde al die mensen. God plaatste een wegversperring in het leven van deze jongeman. Hij sprak hem erop aan en probeerde hem van zijn idee af te brengen. Het was niet God die hem ertoe leidde mensen en vervolgens zichzelf te doden, en zichzelf naar de hel te sturen. Nee, God probeerde hem tegen te houden.

Er zijn andere mensen die hun gang gegaan zijn, en niet naar hun innerlijke zachte stem hebben geluisterd, maar de wegversperring die God geplaatst had hebben genegeerd, iemand hebben gedood, en zich toen op een zeker moment met berouw en geloof tot de Heer gekeerd hebben.

(40)

De Heer kan zelfs de dingen die de duivel in ons leven doet, gebruiken, maar dat betekent niet dat Hij ze veroorzaakt heeft. Op dezelfde manier heeft satan mensen ziek, zwak en misselijk gemaakt. Toch, wanneer zij in die vreselijke situaties terechtkomen, roepen zij tot God, keren zich met heel hun hart naar Hem toe, en Hij verhoort hun gebeden.

Nadat zij glorieus gered zijn, kunnen zij leren dat zij voorheen slechts egoïstische mensen waren. Zij gaven niet om God of iemand anders.

Zij kunnen door hun zwakheid belangrijke lessen leren en daardoor abusievelijk gaan geloven dat God hun die ziekte gaf. Maar God zou net zo min mensen ziekte geven om hen te verootmoedigen, dan dat Hij zou maken dat zij iemand vermoorden om hen te verootmoedigen.

weersta ziekte

Genezing is onderdeel van Christus’ verzoening, net zoals vergeving van zonden dat is. Op dezelfde wijze als ik zonde behoor te weerstaan, behoor ik ook ziekte te weerstaan. Ik behoor zwakheid of ziekte niet te accepteren, net zoals ik niet zou zeggen: ‘Nou, God, ik weet dat U mij zou kunnen helpen om niet te zondigen, maar ik weet niet of U wilt dat ik niet zondig.

Misschien is het Uw wil dat ik zondig.’ Niemand zou zo’n soort houding aanbevelen, maar het is precies dit wat het moderne christendom doet als het op genezing aankomt. ‘God, wij weten dat U kunt genezen als het Uw wil is. Wij vragen U ons te genezen’ en dan laten zij het daarbij. Als zij genezen worden, dan moet het wel Gods wil zijn geweest. Maar als zij niet genezen dan zal het niet Gods wil zijn geweest.

Dat is net zo verkeerd als wanneer iemand bidt: ‘God, als U niet wilt dat ik uitga en overspel pleeg, houdt mij dan tegen.’ En als zij het uiteindelijk toch niet doen, zeggen: ‘Dank U, God, dat U mij heeft tegengehouden.’ Maar als zij het doen, dan zeggen zij: ‘Het moet wel Gods wil zijn geweest dat ik overspel pleegde.’ Wij zouden dat nooit zeggen, omdat overspel een zonde is. Maar zij zien genezing van ziekte als iets wat optioneel is, iets wat eventueel tot de mogelijkheden behoort. Nee, voor genezing is betaald en het is beschikbaar net zozeer als vergeving van zonden. Dus behoren wij ziekte en kwalen evenveel te haten als wij zonde haten.

(41)

Zolang je ziekte en zonde kunt tolereren, zul je dat aanvaarden. Maar als je eenmaal zover komt dat je zegt: ‘Ik weiger nog langer om zo te leven, ik doe het niet,’ dan zul je gaan zien dat zonde in je leven minder wordt. Als je eenmaal de houding krijgt van: ‘Ik ga ziekte, zwakte en kwalen niet langer accepteren, ik weersta het in Jezus’ naam,’ dan zul je zien dat genezing zich in je leven begint te manifesteren.

Natuurlijk komt er meer bij kijken dan dit alleen. Er zijn onder andere wetten die gelden voor genezing. Er valt nog veel te leren over het ontvangen van genezing van God, maar dit zal je fundament moeten zijn. Genezing is inbegrepen in Christus’ verzoening.

Gods w il is duidelijk

Persoonlijk en in de bediening aan anderen zie ik een enorme hoeveel- heid overwinning op het gebied van genezing. Zolang jij nog geen betere resultaten hebt, zou je deze waarheden die ik met je deel moeten over- wegen. Dit is een fundamentele waarheid die al het andere doet werken:

Jezus heeft onze striemen op Zijn lichaam gedragen om ons lichaam te genezen, even goed als dat Hij stierf om onze zonden te vergeven.

Zonder uitzondering hadden alle mensen die ik bestudeerd heb, en die op regelmatige basis de genezende kracht van God in hun leven en hun bediening gemanifesteerd zagen, deze zelfde fundamentele overtuiging. Ik heb het niet over iemand die maar af en toe een genezing ziet gebeuren. Ik heb het over de mensen die wandelen in goddelijke gezondheid en consequent wonderen van genezing meemaken. Letterlijk elk van hen geloofde dat genezing deel uitmaakt van de verzoening van de Here Jezus Christus. Zij geloven dat het altijd Gods wil is om te genezen, net zoals het altijd Gods wil is om te redden.

Totdat jij die houding aanneemt, zal satan altijd in staat zijn je passief te maken. Onthoud, jij moet de duivel weerstaan - actief tegen hem strijden - voordat hij van je vlucht (Jacobus 4:7). Jij moet begrijpen en geloven dat genezing van God is en dat ziekte van satan komt. Als je in je hart eenmaal dat duidelijke onderscheid maakt, dan moet je de

(42)

duivel weerstaan - en ook alle ziekte, zwakte en kwalen die hij op je afstuurt. Jij kunt niet zomaar passief zeggen: ‘Heer, indien het Uw wil is, genees mij.’ Jij moet in je hart overtuigd zijn van de waarheid van Gods Woord aangaande genezing, en je dan actief verzetten tegen de duivel.

Het is Gods wil dat je geneest!

Gods Woord is Zijn wil, en het is heel duidelijk:

Geliefde, ik wens dat het u in alles goed gaat en dat u gezond bent, zoals het uw ziel goed gaat.

3 Johannes 1:2

God wil dat je gezond bent!

(43)

Gods wil

om ons

te genezen!

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De gemeente Velsen vraagt iedereen om kandidaten voor te dragen voor de ti- tel van Velsense Sportman, Sportvrouw, Sportploeg, Talent (tot 18 jaar), Master (vanaf 40 jaar)

Burgemeester en wethouders van de gemeente Velsen maken be- kend dat zij in de periode van 15 oktober 2016 tot en met 21 okto- ber 2016 de volgende aanvragen voor een

Kleine bloedingen kunnen een voorbode zijn voor een grotere veneuze of zelfs fatale arteriële bloeding door de groei van de tumor in grote bloedvaten (2).. Wanneer de

Dit heeft Jezus gedaan als begin van de tekenen te Kana in Galilea en Hij heeft Zijn heerlijkheid geopenbaard; en Zijn discipelen geloofden in Hem...Jezus nu heeft in

Het wordt tijd dat we geen compassie hebben met managers die niet vooruit te branden zijn en ook zou De Jonge kunnen zeggen dat aandacht voor cliënten de eerst prioriteit krijgt.

Maar nu de Heere Jezus opstaat uit de doden en de hemel opengaat om een engel door te laten met zijn bijzondere opdracht om naar de hof van Jozef te gaan – nu wordt die aarde

Het doel van God voor Zijn kinderen omvat een leven van goede daden. Goede daden betekent doen wat goed en juist is in alle dingen. Dit zal onze hemelse Vader tevreden stellen en

Voor kinderen van 0-4 jaar zijn er nog geen (Nederlandse) richtlijnen, maar ook voor hen geldt: bewegen is goed, meer bewegen is beter en voorkom te veel stilzitten.. Kijk voor