• No results found

Tijdtabel experiment

In document SEE ME FEEL ME TOUCH ME (pagina 112-135)

Rondleiding 1:

Observators en rondleiders aanwezig: 10:00 Rondleiding: 10:20 - 11:30

Enquêtes 11:30 - 11:50

Experiment: Rondleidingen met en zonder aanraking - 3C Experiment: Rondleidingen met en zonder aanraking - 3C Experiment: Rondleidingen met en zonder aanraking - 3C Experiment: Rondleidingen met en zonder aanraking - 3C

WANNEER WAAR WAT Wie

10:20 Entreehal museum & garderobe

Binnenkomst klas

- Jassen en tassen inleveren in garderobe - Random verdeling leerlingen in groepen: 15 leerlingen naar groep A. - Rondleiding zonder aanraking

15 leerlingen naar groep B. - Rondleiding met aanraking

Begeleid door rondleiders, observators, Bodil

10:30

Tentoonst ellingszale n Rodin

Start rondleiding Groep A - Zaal: Ovaal (hand van God) Groep A; - Rondleider Maria - Observators 1 + 2 10:30 Tentoonst ellingszale

n Rodin Start rondleiding Groep B - Zaal: Coop Himmelb(l)au Groep B:

- Rondleider Christine - Observators: 3 + 4 11:25 Willekeuri ge zaal in tentoonste lling Rodin

Afronding rondleiding Groep A Zaal: Coop Himmelb(l)au

Groep A; - Rondleider Maria - Observators 1 + 2 11:25 Willekeuri ge zaal in tentoonste

lling Rodin Afronding rondleiding Groep B Zaal: Aanraakzaal Groep B: - Rondleider Christine - Observators: 3 + 4 11:30 Willekeuri ge (rustige) zaal in tentoonste lling Rodin

Afnemen van enquêtes bij leerlingen door observators Groep A;

- Rondleider Maria - Observators 1 + 2 11:30 Willekeuri ge (rustige) zaal in tentoonste lling Rodin

Afnemen van enquêtes bij leerlingen door observators Groep B:

- Rondleider Christine - Observators: 3 + 4 11:50 Entreehal museum & garderobe

Leerlingen worden door rondleiders naar garderobe gebracht: halen jas & tas op en verlaten het museum

Begeleid door rondleiders, observators.

11:50 -12:20

Atelier Ruimte voor observators om aantekeningen uit te schrijven en pauze te nemen

Rondleiding 2

Rondleiding: 12:20 - 13:30 Enquêtes 13:30 - 13:50

Experiment: Rondleiding met en zonder aanraking - 3B Experiment: Rondleiding met en zonder aanraking - 3B Experiment: Rondleiding met en zonder aanraking - 3B Experiment: Rondleiding met en zonder aanraking - 3B

WANNEER WAAR WAT Wie

12:20 Entreehal museum & garderobe

Binnenkomst klas

- Jassen en tassen inleveren in garderobe - Random verdeling leerlingen in groepen: 15 leerlingen naar groep C. - Rondleiding zonder aanraking

15 leerlingen naar groep D. - Rondleiding met aanraking

Begeleid door rondleiders, observators, Bodil

12: 30

Tentoonstelli ngszalen Rodin

Start rondleiding Groep C - Zaal: Coop Himmelb(l)au Groep D; - Rondleider Maria - Observators 1 + 2 12: 30 Tentoonstelli ngszalen

Rodin Start rondleiding Groep D - Zaal: Ovaal Groep C:

- Rondleider Christine - Observators: 3 + 4 13: 25 Willekeurige zaal in tentoonstelli ng Rodin

Afronding rondleiding Groep C Zaal: Aanraakzaal - Groep D; - Rondleider Maria - Observators 1 + 2 13: 25 Willekeurige zaal in tentoonstelli

ng Rodin Afronding rondleiding Groep D Zaal: Coop Himmelb(l)au

Groep C: - Rondleider Christine - Observators: 3 + 4 13:30 Willekeurige (rustige) zaal in tentoonstelli ng Rodin

Afnemen van enquêtes bij leerlingen door observators - Groep D; - Rondleider Maria - Observators 1 + 2 13:30 Willekeurige (rustige) zaal in tentoonstelli ng Rodin

Afnemen van enquêtes bij leerlingen door observators Groep C: - Rondleider Christine - Observators: 3 + 4 13:50 Entreehal museum & garderobe

Leerlingen worden door rondleiders naar garderobe gebracht: halen jas & tas op en verlaten het museum

Begeleid door rondleiders, observators.

Vanaf 13:50 Atelier Ruimte voor observators om aantekeningen uit te schrijven

Bijlage 4 - Observatieleidraad

> Observatielijst voor rondleidingen zonder aanraking.

1. Schrijf voordat je gaat beginnen je naam op de voorkant van het boekje. 2. Schrijf als je een aantekening maakt eerst de volgende punten op: Andere tips:

- Noteer steekwoorden en uitdrukkingen.

- Leg de meeste focus op hun gedrag. Maar noteer ook uitspraken van leerlingen. Let op de volgende zaken tijdens de observatie:

Non-verbale communicatie - Algemeen gedrag van de groep

- Lichaamshouding

- Houding ten opzichte van de objecten - Gebruik van handen

- Wat doen ze ermee?

- Lijken leerlingen de objecten te willen aanraken? - Gebruik van armen

- Gezicht

" " - Uitdrukkingen in het gezicht Verbale communicatie

- Wordt er gesproken over het aanraken van de objecten?

- Hoe reageren de leerlingen op de opdrachten? (dit kan ook non-verbaal) - Hoe reageren de leerlingen op de tentoonstelling? (dit kan ook non-verbaal) > Observatielijst voor rondleidingen met aanraking.

1. Schrijf voordat je gaat beginnen je naam op de voorkant van het boekje. 2. Schrijf als je een aantekening maakt eerst de volgende punten op: Andere tips:

- Noteer steekwoorden en uitdrukkingen.

- Leg de meeste focus op hun gedrag. Maar noteer ook uitspraken van leerlingen.

Let op de volgende zaken tijdens de algemene rondleiding - (dus buiten de zaal waar ze mogen aanraken):

Non-verbale communicatie - Algemeen gedrag van de groep

- Lichaamshouding

- Houding ten opzichte van de objecten - Gebruik van handen

- Wat doen ze ermee?

- Lijken leerlingen de objecten te willen aanraken? - Gebruik van armen

- Gezicht

" " - Uitdrukkingen in het gezicht Verbale communicatie

- Wordt er gesproken over het aanraken van de objecten?

- Hoe reageren de leerlingen op de opdrachten? (dit kan ook non-verbaal) - Hoe reageren de leerlingen op de tentoonstelling? (dit kan ook non-verbaal) Let op de volgende zaken in de aanraakzaal

Non-Verbale communicatie - Gebruik van het gehele lichaam

" - Loopsnelheid richting aan te raken object - Snel, " langzaam - Willen ze de objecten meteen aanraken of niet?

- Zijn er ook leerlingen die aarzelen? Hoe zie je dat?

- Zijn er ook leerlingen die de objecten niet willen aanraken? Zo ja, hoeveel? - Welke afstand nemen ze in tot het object?

" - Anders...

- Houding ten opzichte van het object - Buigen ze zich naar het object ? - Blijven ze op afstand van het object? " - Anders...

- Gebruik van armen

- Buigen ze hun armen richting het object? - Strekken ze hun armen in richting het object? - Gebaren?

" - Anders.... - Gebruik van handen

" - Gebruik van volledige hand - hoe? " - Gebruik van vingertoppen - hoe?

- Welke vingertoppen gebruiken ze? " - Gebaren?

- Gezicht

- Uitdrukkingen in het gezicht Anders

Verbale communicatie

- Wordt er gesproken over het aanraken van de objecten?

- Hoe reageren de leerlingen op de opdrachten? (dit kan ook non-verbaal) - Hoe reageren de leerlingen op de tentoonstelling? (dit kan ook non-verbaal) - Kun je opvangen welke woorden ze gebruiken om het aanraken te benoemen?

Bijlage 5 - Uitwerking observaties en videobeelden 1. Observaties door observatoren

Aantekeningen Eline - Groep 1 aanraken Aantekeningen Eline - Groep 1 aanraken Aantekeningen Eline - Groep 1 aanraken

Zaal GebeurtenissenGebeurtenissen

Nonverbale communicatie Verbale communicatie

1. Coop

- Tijdens uitleg leerlingen: handen in zakken of handen over elkaar, armen gekruist. 1.

Coop

- Groep houdt zo’n 3 meter afstand van werken. 1.

Coop

- Jongen beweegt naar beeld toe. - Leerlingen doen hem na en lachen - Jongen kijkt naar het plafond

- Museumdocent zegt: “Je mag het niet aanraken”.

1. Coop

- Leerlingen wijzen veel 1.

Coop

- Wanneer de museumdocent iets uitlegt komen leerlingen in een halve kring staan en iets dichterbij. 1.

Coop

- Leerlingen doen actief met opdrachten actief mee. - Jongen kijkt om zich heen en wiebelt op voeten. 2. Coop

(marmer)

- Leerlingen staan dichter bij beelden waar verhaal over gaat. Soms met rug ernaar toe.

- Leunen zelfs tegen sokkels en tegen muren. 2. Coop

(marmer)

- Jongen draait met hoofd - Andere jongen kijkt naar buiten - Jongens wijzen naar beeld achter glas

- Andere jongen frummelt an sluiting van sokkel en glas

- Groepje jongens praten

fluisterend met elkaar over andere beelden

3. Bronzen tijdperk

Jongens hebben eerst interesse in (eigen) schaduwen op de muur

3. Bronzen tijdperk

Zitten op bankjes en leunen tegen muur 3. Bronzen

tijdperk

Leerlingen lopen om beelden heen - dicht in de buurt van de sokkel. Wijzen met wijsvingers en potlood of boekje. Wijzen/ aaien met platte hand.

Jongens praten veel met elkaar tussendoor, meisjes zijn rustiger. 3. Bronzen

tijdperk

Meisjes blijven meer op afstand. 4.

Middenzaa l (met Denker)

Een jongen reikt uit naar een klein beeld waar groep met rug naartoe staat en raakt dit aan (jongen staat helemaal achterin).

4. Middenzaa

l (met Denker)

Leerlingen kijken omhoog en naar beneden. Ze zijn een groot deel van de tijd niet aan het kijken naar de beelden.

5. bloemen en kruiken

Leerlingen leunen op tafel (wat niet mag) 5. bloemen

en kruiken

Bij glazen: niet wijzen 5. bloemen

en kruiken

6. Assemblag

es

Een jongen loopt gelijk naar de tafel, maar gaat daarna bij de groep staan.

6. Assemblag

es

Twee meisjes leunen tegen de muur 6.

Assemblag es

Leerlingen wijzen met vinger of pen bij opdracht, maar raken glas van vitrines niet aan.

6. Assemblag

es

Meisjes maken paar keer een foto van meisje met beeld erachter

6. Assemblag

es

Jongen sleept boekje mee over tafel tijdens het lopen 6.

Assemblag es

Jongen raakt glas aan en zag dat ik net keek en deed toen snel beide handen op zijn rug.

6. Assemblag

es

2 meisjes gaan met gezicht dichtbij glas staan 7. Handen

en poort van de hel

Twee meisjes doen verkrampte hand na en een raakte bijna het glas aan. Ze schrikt en trekt hand terug.

Ze reageert met ‘Ho’. 7. Handen

en poort van de hel

Er wordt geween met hand, dichtbij werk. 7. Handen

en poort van de hel

Meisjes doen hand na (de kathedraal) Moeten lachen

8.

Aanraak-zaal

Leerlingen gaan dicht op tafel staan. Paar hebben handen over elkar, in zakken en achter rug. 8.

Aanraak-zaal

Museumdocent wijst Museumdocent ‘je mag aanraken’

8.

Aanraak-zaal

Jongen reageert erop en gaat in een seconde erop af moet wijsvinger en raakt aan. Meisje ook.

8.

Aanraak-zaal

Twee meisjes gaan naar andere kant van de zaal om marmer en brons te voelen —> doen dit met platte hand.

Voelen voorzichtig

Wanneer ze brons voelen zegt een ‘vies’.

8.

Aanraak-zaal

Enkele leerlingen voelen marmeren muurplaat (meisje) ’Echt lekker glad he’ (meisje) ’Wooow dit is echt lekker’. (meisje) ‘hard’

8.

Aanraak-zaal

Enkele leerlingen voelen bronzen muurplaat en kloppen erop

is koe’. 8.

Aanraak-zaal

Bij de beelden: vingers over beelden 8.

Aanraak-zaal

Bij de muurplaten: met platte hand erover. 8.

Aanraak-zaal

Bij beelden en muurplaten:

Jongens: met volle hand erop slaan en kloppen. Meisjes: veel rustiger en voorzichtiger —> meisje aait bijvoorbeeld de Denker

Wanneer de opdracht afgesloten wordt, stopt iedereen met aanraken.

Reacties op opdracht, gevraagd door museumdocent:

Jongen: “ik leer ik niks van voelen”. Meisje zegt van wel, ‘want fijne detail voel je beter dan wanneer je ze ziet.’

Jongen maakt het niet uit ‘zijn allemaal keihard’. —> leert niet over hoe het gemaakt is.

Meerdere meisjes vinden het leuk om te voelen. Een meisje maakt het niet zoveel uit.

Aantekeningen Maayke - Groep 1 aanraken Aantekeningen Maayke - Groep 1 aanraken Aantekeningen Maayke - Groep 1 aanraken

Zaal GebeurtenissenGebeurtenissen

Nonverbale communicatie Verbale communicatie

1. Coop 10:25 Leerling raakt beeld burgers v. calais aan - strijkt langs hand

1. Coop

Leerlingen doen beelden na met lichaam

1. Coop

Licht geïnteresseerde houding, doen wel mee, niet niet heel enthousiast. 2. Coop

(marmer)

10:35 Leerlingen houden veel afstand, passieve houding. Leunen tegen sokkels, tegen muren. Op afstand van beelden. Handen in zakken en armen over elkaar.

3. Bronzen tijdperk

10:45 Leerlingen leunen tegen muren en gaan direct op bankjes zitten. 3. Bronzen

tijdperk

Krijgen notitieboekjes 3. Bronzen

tijdperk

Jongens: lopen rond en wijzen Meisjes: iets afwachtender en in groepjes

3. Bronzen tijdperk

Jongen raakt bijna beeld aan (andere dan op coop)

3. Bronzen tijdperk

Docent (van school) wijst/ raakt bijna aan

4. Middenzaal (met denker)

Leerlingen houden afstand Doen houding van de denker na

Uitleg over het beeld de denker

‘Waarom zou je met je hand zo vlak onder je kin nadenken?’

4. Middenzaal (met denker)

Jongen doet houding na met vuist onder kin

Emotie volgens groep: zielig/ depressief - jongen: juist concentratie

‘ Zou Rodin wel leuk in het leven staan? Al zijn beelden missen lichaamsdelen of zijn alleen hoofden of kijken depressief.’ 5. Bloemen

en kruiken

5. Bloemen en kruiken

Actieve deelname aan opdracht 5. Bloemen en kruiken Wijzen 5. Bloemen en kruiken Leunen op tafel 6. Assemblages

Leerlingen leunen passief tegen muur 6.

Assemblages

Opdracht: Direct actief kijken 6.

Assemblages

—->

Maakt foto van klasgenoot die beeld nadoet - (3B de schreeuw)

Doen ander beeld ook na - nr 45 de schaduw

Mag ik foto’s maken? Oké cool’

7. Handen en poort vd hel

Doen direct ‘verkrampte hand’ na. 7. Handen en

poort vd hel

Leunen tegen muur 7. Handen en

poort vd hel

Gaan direct meedoen met opdracht 7. Handen en

poort vd hel

Nadoen van verkrampte hand —> foto van het beeld + nadoen van de hand + houding handen boven het hoofd. Leerlingen doen veel moeite voor goede foto.

7. Handen en poort vd hel

Beeld: kathedraal —> nieuwe titel bedenken

- De ontmoeting (want: twee rechterhanden)

- Applaus 8.

Aanraakzaal

Meisje raakt aan met één vinger, alsof het niet mag

8. Aanraakzaal

Groep gaat direct dicht om de tafel staan

Docent zegt dat aanraken mag 8.

Aanraakzaal

Docent doet voor dat aanraken mag - 2 jongens raken direct beelden aan. 8.

Aanraakzaal

Enthousiasme (?) - hard praten 8.

Aanraakzaal

Gaan met vlakke volle hand over beelden

8. Aanraakzaal

Voelen aan alle beelden 8.

Aanraakzaal

Ook nu weer: nadoen van houding + foto’s - meerdere keren.

8. Aanraakzaal

Voelen met vlakke hand aan

wandpanelen. Ook met vingertoppen. - Strijken van links naar rechts en andersom.

8. Aanraakzaal

Glad oppervlak hoofd v/d denker voelen. Kont aanraken - dwingen elkaar dat ook te doen.

- jongen haalt schouders op

Docent vraagt: leer je meer van voelen? Leerlingen:

- Nee

- Ja een beetje, voelt anders dan het eruit ziet, voordal door fijne details voel je beter dan dat je ziet.

- Nee, want het is allemaal keihard, leer niks over hoe het gemaakt is.

- Maakte niet zoveel uit

Aantekeningen Bodil - Groep 1 aanraken Aantekeningen Bodil - Groep 1 aanraken Aantekeningen Bodil - Groep 1 aanraken

Zaal GebeurtenissenGebeurtenissen

Nonverbale communicatie Verbale communicatie

1. Coop

Leerlingen houden geruime afstand van de werken

1. Coop

Museumdocent beschrijft gietproces van beelden Rodin 1.

Coop

Leerlingen houding nog steeds ruime afstand. Armen over elkaar, voor het lichaam.

1. Coop

Deel v/d leerlingen leunen tegen muren en op tafels.

2. Coop (marmer)

Groep is erg rustig, stil. Vragen moeten zeer gericht gesteld worden.

Museumdocent besteed veel aandacht aan materiaalsoorten. 3. Bronzen

tijdperk

Leerlingen reageren op spotlights in hoeken van zaal

3. Bronzen tijdperk

Schrijven opdracht in notitieboekjes (worden nu pas uitgedeeld)

3. Bronzen tijdperk

Leerlingen wijzen veel op beelden als ze in de buurt komen.

3. Bronzen tijdperk

Jongens komen veel dichterbij de werken. Meisjes blijven open afstand (tijdens opdracht)

4. Middenzaal (met Denker)

Aandacht verslapt terwijl museumdocent nog aan het woord is - hangen, praten etc.

5. bloemen en kruiken 6. Assemblages

7. Handen en poort van de hel

8. Aanraak-zaal Leerlingen voelen allemaal 8. Aanraak-zaal

Duwen met duimen erin.

“Ik voel amper verschil” “ Het is glad”

Enkele leerlingen doen beelden na.

Museumdocent vraagt ‘leer je er meer van?’

Antwoorden:

- Nee, het is allemaal keihard. - Het voelt anders dan je denkt 15 leerlingen

Aantekeningen Fardau - Groep 1 niet aanraken Aantekeningen Fardau - Groep 1 niet aanraken Aantekeningen Fardau - Groep 1 niet aanraken

Zaal GebeurtenissenGebeurtenissen

Nonverbale communicatie Verbale communicatie

1. Ovaal Terughoudend (als het om vragen gaat) Achterin wordt veel gekletst 1. Ovaal

Staan dichtbij beeld - jongen raakt sokkel aan

1. Ovaal

Sommigen lopen om beeld heen bij schetsen

1. Ovaal

Serieus bezig met schetst maar ook —> Lachen 1. Ovaal

Jongen staat dichtbij beeld (schetsboek op sokkel)

1. Ovaal

Mensen schrijven en kijken veel in hun boekje

Na opmerking van Maria loopt iedereen er omheen 2. Handen/ poort van de hel

Blijven in het begin vrij stil staan zonder naar de beelden te lopen

2. Handen/

poort van de

hel

Twee jongens lopen naar beeld zonder glas voor tekenopdracht.

2. Handen/

poort van de

hel

Meisjes blijven rond glas op afstand staan 2.

Handen/ poort van de

hel

Sommige jongens dichterbij/ lopen er omheen + dichtbij glas

2. Handen/ poort van de hel Waarom tekenen?

- Antwoorden: spastisch, simpel om te tekenen (grote verkrampte hand)

- Leerlingen praten vooral over hun tekeningen. 3.

Assem-blages

Leerlingen zijn niet heel ‘voorzichtig’, staan gemakkelijk dichtbij de beelden.

3.

Assem-blages

blages

Mensen achterin bekijken andere beelden van dichtbij. Houden wel aandacht. Wijzen

Oh, moet je dat zien’

4. Kruiken

en bloeme

n

Sommigen schetsen voorover gebogen, ogen op hoogte van de beelden, leunen op de tafel.

4. Kruiken

en bloeme

n Brengen hun lichaam dichterbij de beelden. 4.

Kruiken en bloeme

n

Anderen blijven op een afstandje staan. 4.

Kruiken en bloeme

n

Serieus aan het schetsen - serieuze blikken. 4. Kruiken en bloeme n

Een groepje jongens is snel klaar en stapt weg van de beelden / gaat tegen de muur staan. 4. Kruiken en bloeme n

Leerlingen kijken tijdens het praatje vooral in het boekje.

5. Tussenz

aal

Leerlingen blijven nog steeds een beetje afstand houden. Lopen niet om beeld heen. (terwijl museumdocent dat wel

suggereerde)

Museumdocent: ‘Kom maar even wat dichterbij staan’.

5. Tussenz

aal

Leerlingen lijken serieus bezig met de opdracht - kijken bij elkaar

overleggen 5.

Tussenz aal

Leerlingen blijven op afstand Museumdocent moet groep aansporen om dichtbij te komen.

5. Tussenz

aal

Opdracht bij beeld: zij die eens de

prachtige vrouw van de helmenmaker was.

Leerlingen noemen nav opdracht woorden op: arm, zwak, (want armen zijn dun), oud (gebogen rug, rimpels), moedeloos (ze lijkt verdrietig), houding is kwetsbaar.

Museumdocent: Wat vinden jullie ervan? (museumdocent moet aansporen om de antwoorden te horen).

Antwoorden: Is een mooi beeld, maar de persoon is niet mooi.

6. Balzac

Leerlingen lachen om naam Balzac 6.

Balzac

Wordt in boekjes gekeken Wordt gekletst

6. Balzac

Leerlingen maken grapjes om eindversie van beeld Balzac.

6. Balzac

Leerlingen wijzen naar beeld - een persoon raakt het bijna aan.

6. Balzac

Letten bij opdracht op datum (minder op het beeld zelf) of hoe gedetailleerd is 7.

Middenz aal (de denker)

7. Middenz

aal (de

denker) Leerlingen kijken naar beeld, geïnteresseerd maar blijven op afstandje. Hebben snel geen interesse meer lijkt het, kijken weg en zijn met elkaar bezig, doen spelletjes in boekjes.

8. Het bronzen

tijdperk

Leerlingen houden afstand van beelden. 8. Het

bronzen

tijdperk Verveelde blikken 8. Het

bronzen tijdperk

Spelen spelletjes met schaduwen 9.

Coop met marmer

Leerlingen zijn snel afgeleid. Het lijkt dat ze weer meer opletten als ze over de beelden specifiek praat en dingen aanwijst.

9. Coop

met marmer

Beveiliger zegt tegen een jongen dat hij niet op tafeltje rondom beeld mag schrijven in zijn boekje 10.

Coop - Burgers

van Calais

Nemen afstand tot beelden 10.

Coop - Burgers

van Calais

Lopen bij opdracht meer rond en dichterbij. Kijken naar de beelden.

10. Coop - Burgers

van Calais

Aantal jongens gaan op bankjes zitten. 10.

Coop - Burgers

van Calais

Meisjes doen houding bronzen tijdperk na 10.

Coop - Burgers

van Calais

Na kijken voor opdrachten weer meer afstand tot de beelden.

10. Coop - Burgers

van Calais

Aantal jongens hebben het gezamenlijke over de beelden.

Aantekeningen Maren- Groep 1 niet aanraken Aantekeningen Maren- Groep 1 niet aanraken Aantekeningen Maren- Groep 1 niet aanraken

Zaal GebeurtenissenGebeurtenissen

Nonverbale communicatie Verbale communicatie

1. Ovaal Leerlingen die van Rodin gehoord hebben steken hun vinger en worden gevraagd wat te vertellen.

3 jongens kletsen ondertussen met elkaar 1. Ovaal

Leerlingen krijgen de opdracht verwachtingen op te schrijven. 1. Ovaal

Leerlingen zijn stil en doen het geconcentreerd (kijken naar papier) Leerlingen staan stil

Twee keer fluisteren twee jongens tegen elkaar.

1. Ovaal

Opdracht: schetsen.

- Ze schetsen allemaal, praten gedempt, kijken op papier. 1. Ovaal

Jongen lacht en wijst naar ‘de hand van God’. Laat potlood vallen, pakt ‘m op, slaat armen over elkaar en blijft naar beeld kijken.

Iemand zegt het niet de hand van God te vinden. Geen respons uit de groep bij de vraag wie het er niet mee eens is.

Museumdocent vraagt: Wie vindt de titel wel passend? Meisje antwoord. Anderen geven geen antwoord meer.

Concentratie neemt af - leerlingen verplaatsen van plek/ praten. 2. Handen/ poort

van de hel

Leerlingen concentreren zich op museumdocent

Introductie van museumdocent 2. Handen/ poort

van de hel

Zelfde jongen als vorige zaal: fluisteren 2. Handen/ poort

van de hel

Opdracht: ‘kies hand uit en ga die schetsen’. 2. Handen/ poort

van de hel

Leerlingen lopen rond, kiezen beeld en gaan schetsen.

2. Handen/ poort van de hel

Groepje van jongens die fluisteren (3 leerlingen) wijzen naar beeld en doen het allemaal na met hun handen.

“Hij is heel mooi spastisch’ 2. Handen/ poort

van de hel

Museumdocent roept groep bij elkaar. 2. Handen/ poort

van de hel

Leerlingen vergelijken elkaars opdracht.

Jongens die de gekromde hand kozen —>

Hand trok hen aan ‘Spastisch’ en ‘simpel’. 2. Handen/ poort

van de hel

Jongens blijven kletsen terwijl ander meisje haar keuze toelicht.

In document SEE ME FEEL ME TOUCH ME (pagina 112-135)