• No results found

The Truth About Marika Omschrijving concept

In document Life Journey (pagina 83-85)

Bijlage V – Analyse transmediale Best Practices Er volgen acht analyses die ieder beginnen met een omschrijving De eerste Best Practice is

2. The Truth About Marika Omschrijving concept

Deze dramaserie heeft verschillende prijzen gewonnen voor entertainment en

televisieproductie, waaronder de SIME Award voor Best Online Entertainment in 2008. De serie gaat over de verdwijning van een vrouw (Marika) vlak voor haar trouwdag. Dit verhaal wordt een beleving door het transmediale concept.

De televisieserie bestaat uit twee delen. Ten eerste is er de fictieve serie, daarna volgt een live televisiedebat met de producers en met Adrijanna. Adrijanna zorgt een paar maanden eerder op haar blog namelijk voor de eerste verhaallijn. Op haar blog schrijft zij over de verdwijning van haar vriendin Marika. Na de eerste aflevering van de televisieserie beschuldigt zij de producers ervan dat zij hun serie hebben gebaseerd op het verhaal over Marika op haar blog. Zij beweert tevens dat een geheime organisatie achter de verdwijning zit. Na de eerdere ontkenning geven de producers toe dat zij informatie hebben gebruikt uit Adrijanna’s blog. Wat de kijker niet weet is dat de blog van Adrijanna onderdeel is van het concept. Vervolgens richt het televisieproductiehuis ook een ‘eigen’ website op, waar meer informatie te vinden is over de zoektocht naar Marika en over de mysterieuze geheime organisatie. De kijkers kunnen nu actief meedoen in de zoektocht naar Marika door informatie te vergaren op Adrijanna’s blog, de website van het productiehuis, in de televisieserie maar ook op internetfora en life events. Tevens is er een Alternate Reality Game (ARG) waarin gebruikers zowel online als offline kunnen participeren in de zoektocht

Niveau van actie

Kennis Kennis > houding Houding Houding > gedrag Gedrag

Level of engagement

Bewustwording Evaluatie Affectie Bevordering Participatie

Niveau van participatie

Lurkers Commentors Players Creators

Medium Boek Speelfilm Internet Casual (online) games / Themapark

Website / Game / Online

communities

Content(type) Tekst Beeld Website, multimediaal Verhaallijn Introductie verhaallijnen Verrijking bestaande verhaallijnen Verrijking bestaande verhaallijnen Creëren persoonlijke verhaallijnen Creëren persoonlijke verhaallijnen Aantal personages 3 hoofdpersonen Veel bijpersonen 3 hoofdpersonen Veel bijpersonen Creatie nieuwe hoofd- en bijpersonen Creatie nieuwe hoofd- en bijpersonen Creatie nieuwe hoofd- en bijpersonen

door middel van opdrachten en aanwijzingen (Nanì, 2011).

Eén van de sterkte punten van dit concept is de wazige grens tussen fictie en realiteit, wat terugslaat op het transmedia-principe ‘Continuity versus Multiplicity’. Ook de opbouw van het concept heeft de intrinsieke motivatie van de gebruiker gestimuleerd door te werken vanuit een mysterie en veel ‘gaps’ in het verhaal. Dit heeft zowel te maken met ‘Spreadability versus Drillability’ als met ‘Worldbuilding’.

Transmedia-analysetabel

Niveau van actie

Kennis Kennis > houding Houding Houding > gedrag

Gedrag

Level of engagement

Bewustwording Evaluatie Affectie Bevordering Participatie

Niveau van participatie

Lurkers Commentors Players Creators

Medium Internet Televisie Televisie Internet Alternate Reality Game

Content(type) Blog Serie Live debat Website

Verhaallijn Introductie 1ste verhaallijn Introductie 2e verhaallijn Koppeling verhaallijnen Expansie en verrijking bestaande verhaallijnen Expansie en verrijking bestaande verhaallijnen Aantal personages

2 hoofdpersonen 2 hoofdpersonen Uitbreiding hoofd- en bijpersonen Uitbreiding hoofd- en bijpersonen Uitbreiding hoofd- en bijpersonen

Analyse zeven transmedia-principes

Spreadability vs. Drillability

De verspreiding van het verhaal is bij deze Best Practice groot onderdeel van het concept. Via verschillende kanalen kan men dingen te weten komen over Marika. In een later stadium gaan de gebruikers pas zorgen voor de expansie van het verhaal. De informatie die via verschillende media is verspreid zorgt ook voor de mate van gebruikersintensiteit; Drillability. Zo kan de gebruiker op televisie de zoektocht naar Marika volgen maar op de website en op Adrijanna’s blog meer te weten komen over de geheime organisatie.

Continuity vs. Multiplicity

De factor Continuity is in grote mate aanwezig bij deze Best Practice. Het staat voor de samenhang en geloofwaardigheid. De verschillende verhaallijnen zijn zo opgezet dat het moet lijken alsof ze losstaan van elkaar. Door die situatie wordt de geloofwaardigheid vergroot. Ook de ‘verpakking’ van het verhaal speelt een rol. Live debatten en persoonlijke blogs zorgen voor een actueel en levendig verhaal.

Immersion vs. Extrability

De ARG is zowel offline als online. In de online modus speelt de game vooral in op de factor Immersion terwijl de game in offline modus vooral inspeelt op Extrability. Online kan er via een Role Playing Game bepaalde informatie worden verzameld en opdrachten worden

uitgevoerd. In de offline game wordt de gebruiker uitgedaagd om actie te ondernemen om zo over meer informatie te kunnen beschikken.

Worldbuilding Naast de verdwijning van Marika zijn er meerdere verhaallijnen. Er wordt ook gespeculeerd over het bestaan van een geheime organisatie die iets met de verdwijning te maken zou kunnen hebben. Steeds gebeuren er nieuwe dingen die de gebruiker blijven uitdagen om meer informatie te verzamelen.

Seriality The Truth About Marika is te volgen op verschillende manieren waardoor het veel gebruikers heeft bereikt. Zo kan men het verhaal binnenstappen door het televisieprogramma te kijken maar ook door de blog van Adrijanna te lezen.

Subjectivity In een later stadium wordt er ook een website gelanceerd vanuit het productiebedrijf van het televisieprogramma. Op deze website worden video’s geplaatst van een reporter die de zoektocht volgt. Dit geeft een nieuwe dimensie aan het verhaal en zorgt voor nieuwe inzichten.

Performance Bij de offline game zorgen de opdrachten ervoor dat de gebruikers zich uitlaten over het concept. Hen wordt gevraagd om met hun mobiele telefoon een foto te maken van bepaalde symbolen die te vinden zijn op straat en die foto’s vervolgens te delen met andere

gebruikers.

3. In Therapie

In document Life Journey (pagina 83-85)