• No results found

Een plek voor verhalen

3.7 Reflectie op het vertellen van verhalen

Politiemensen op straat maken veel mee en horen veel. En veel van wat ze mee-maken en wat ze horen, delen ze met elkaar gedurende hun werk. Om te begin-nen moeten we dan ook constateren dat politiemensen elkaar veel verhalen ver-tellen. Die krijgen verschillende vormen en doen verschillend werk in de verschillende contexten van vertellen waarnaar in dit onderzoek is gekeken: de pantry (koffietafel), de werkplekken, de briefingruimte, de auto, het interview en speciale bijeenkomsten die politieorganisaties zelf organiseren. Teamleden zelf wijzen de pantry aan als de plek waar verhalen worden verteld. De pantry vormt het sociale hart van het team. Het is een plek waar de teamleden onder elkaar zijn, uit het zicht van burgers en (hogere) leidinggevenden. Het is daar vaak gezellig en politiemensen zijn daar met elkaar in gesprek. Ook tijdens het

werken met pc’s en in de auto vertellen politiemensen elkaar verhalen. Deze vertellingen hebben over het algemeen dezelfde vorm als aan de koffietafel, hoewel de tijd die er wordt besteed aan het uitgebreid ophalen van herinnerin-gen meestal beperkt blijft doordat mensen bij de pc’s ook aan het werk zijn met het maken van rapportages en duo’s in de auto sneller zijn uitverteld over een bepaald thema.

Belangrijk is om te beseffen dat verhalen niet op zichzelf staan. Ze kunnen een gesprek opstarten of een nieuw onderwerp van gesprek zijn, maar daarvoor is het van belang wat de vertelbaarheid van een verhaal is. Het is dus niet zo dat alles wat politiemensen meemaken aanleiding geeft tot een vertelling. Vertel-baarheid hangt af van de context waarin iets wordt verteld. De pauze in de pantry is anders dan de briefing, de ene groep is anders dan de andere. Heftige, spannende gebeurtenissen zijn over het algemeen het vertellen waard. Tegelij-kertijd is het weergeven van belevenissen in termen van heftig of minder heftig ook maar één (zij het belangrijke) factor in de vertelbaarheid. Hoe bizar, uit-zonderlijk, bijzonder, vermakelijk of vreemd (vgl. Labov 1972) een belevenis is, kan ook een rol spelen. Het is het verschil met de normale gang van zaken die het verschil maakt. Daarnaast is van belang hoe lang geleden iets zich afspeelde. Als iets net is gebeurd, is het vertelbaarder dan wanneer het lang geleden is gebeurd. Wie er met elkaar aan tafel zitten, in de briefing of op de auto, is daarnaast een factor van belang. Maar ook de sfeer die ontstaat tijdens het gesprek zelf en met name welke verhalen er al over tafel zijn gegaan, bepa-len wat er nog kan gaan komen. Daar komt bij dat de vertelbaarheid ook een inschatting is van de verteller – die door toehoorders kan worden betwijfeld – en te maken heeft met de vertelkunst van de betrokken verteller (vgl. Ochs & Capps 2001). Het resultaat kan ook verschillend zijn: verhalen kunnen niet verteld worden (niet belangrijk genoeg), kort verteld worden (onbelangrijk), samengevat worden (te bekend, niet nieuw), deels verteld worden (bijvoor-beeld nog niet afgelopen) of geheel verteld worden (belangrijk genoeg en context biedt ruimte).

De gesprekken in de verschillende contexten gaan voor het grootste deel over het werk. Zaken die zich onlangs hebben afgespeeld zijn daarbinnen weer het favoriete onderwerp. Politiemensen zijn erg goed geoefend in het navertellen van meldingen. In een paar zinnen of zelfs in één zin. Dat staat naar alle waar-schijnlijkheid in schil contrast met hoe de burgers die de gebeurtenissen als slachtoffer meemaken erover zouden vertellen. Voor veel van hen is de impact over het algemeen groot en de vertelbaarheid naar alle waarschijnlijkheid een stuk hoger. Voor politiemensen is het vaak dagelijkse kost. Desalniettemin blijven

politiemensen meldingen verwoorden, ook al is in de informele contexten ver-halen vertellen geen vereiste in de zin van een formele taakomschrijving. Stan-daardvragen die constant worden gesteld zijn: ‘Was het nog wat?’ (als iemand van een melding terugkomt), ‘Is er nog iets gebeurd?’ (als je op het werk aan-komt) en ‘Heb je nog wat meegemaakt?’ (als je met iemand in de auto stapt die je al een week niet hebt gesproken). De hoeveelheid verhalen over de leiding van het team en het district is beperkt als je het vergelijkt met de aandacht die deze figuren vaak krijgen in de literatuur over organisatiecultuur (bijv. Schein 1992) en organisatieverhalen in het bijzonder (Martin 2002).89

Verhalen worden vaak getriggerd. Regelmatig wordt het ene na het andere verhaal verteld, waardoor er een verhalenreeks ontstaat. Die verhalenreeksen kunnen bijvoorbeeld gaan over bepaalde bekenden, over een fenomeen als dode mensen of over bepaalde grappige situaties. Het gaat dan meestal over zaken waar politiemensen zelf een rol in hebben gespeeld. Politiemensen tre-den als vertellers op, wat doet tre-denken aan het beeld van de kantine dat Wad-dington (1999) opriep. Als je naar zo’n verhalenreeks luistert, kijk je mee naar een ‘strook’ van het politiewerk. Sommige deelnemers aan het gesprek reflecte-ren op het patroon dat zij waarnemen in de verhalen en daarmee worden ver-halen veralgemeniseerd tot uitspraken over politiewerk. Zo verworden verver-halen tot vuistregels of uitzonderingen daarop (vgl. Robinson 1981; Weick 1995). Het triggeren merk je ook duidelijk als je met politiemensen meerijdt en zij elkaar vertellen over wat er is voorgevallen op de plekken waar je langskomt. Het landschap waar politiemensen hebben gewerkt is gemarkeerd. Het is een

verhalenlandschap geworden. Velen van hen kunnen het district niet doorkruisen

zonder te denken aan wat ze er hebben meegemaakt.

Het vertellen van verhalen vraagt ons ten slotte aandacht te hebben voor de bepaalde sociale context waarin dit meestal gebeurt: het gesprek aan de koffie-tafel, bij de werkplekken of in de auto. Verhalen moeten meestal worden

inge-De narratieve gemeenschap

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– 89 Enkele voorbeelden (Observatienotities, 05-07-2010): ‘D: “Er was een meisje dat voer veel te hard. Ik houd haar aan. Ben net

het verbaal aan het opmaken, komt er een vent strak in het pak aan. Ik wilde net gaan zeggen, ‘joh loop maar door, dat is wel zo prettig in verband met haar privacy,’ stelt hij zich voor als de burgemeester.” Q: “Toen ik ’m opschreef zei-ie dat niet. Ken je dat verhaal niet? We lopen om 9 uur door het centrum. Komt er een oud baasje aan op een fiets. Dus Z houdt hem aan en geeft hem een bekeuring. Dan komt er nog eentje aan. Dus ik denk, die moet dan ook maar een bekeuring krijgen want die ander ziet het. Hij zegt, ‘ik ben laat voor een afspraak’. Hij is aan het lachen. Dus ik denk, moet ik hem kennen of zo. Kijk op zijn id, lees zijn naam. Zeg, ‘oh, dus u bent de nieuwe burgemeester?’ ‘Eh, ja,’ zegt-ie: ‘en, heb je [de bon] ingestuurd?’ Q: Ja, ehh, opgeschre-ven en de mazzel!”’

past in een lopend gesprek. Een gesprek wordt niet alleen gestructureerd door wat mensen al dan niet meemaken of hoe ze dat beleven, maar ook door de manier waarop gesprekken nu eenmaal in elkaar steken. Verhalen zijn inbreng in een gesprek over een bepaald thema. Door verhalen te vertellen tasten poli-tiemensen hun kennis af, vaak op zoek naar bevestiging of versterking. Maar het gesprek staat centraal. Dat wil zeggen, een verhaal moet op een bepaalde manier aansluiten op het vorige, maar hoeft niet per se een thema verder te brengen of in stand te houden. Het werk dat verhalen in veel informele ge-sprekken doen, is dat ze deelnemers aan het gesprek in staat stellen hun kennis te laten zien van de wereld van de politie. En door middel van het vertellen van een volgend verhaal laten politiemensen ook aan elkaar zien dat ze het voorgaande hebben begrepen (Sacks 1992). Politiemensen hebben zelf verge-lijkbare ervaringen of kennis en weten hoe je gebeurtenissen kunt plaatsen binnen het werk zelf. Zo ontstaat een narratieve gemeenschap.

De werking van verhalen

Het eerste type werk dat verhalen – die politiemensen op blauwe teams elkaar vertellen – verrichten is dat ze rapporteren over wat er op straat en in het werk gebeurt. Dit lijkt wellicht een overbodige constatering. Sommigen zullen mis-schien zeggen dat dit niets met het vertellen van verhalen van doen heeft. Maar dat zou een onderschatting zijn van het belang van deze kant van vertellingen. De kennis die politiemensen hebben van de omgeving waarin ze hun werk moeten doen, is voor een groot deel gestoeld op een narratieve vorm van ken-nisoverdracht. Daar komt bij dat rapportage niet inhoudt dat slechts feiten wor-den overgedragen. Met elke vertelling komt gewild of ongewild een perspectief mee. Veel vertellingen zoals die in de briefing plaatsvinden worden aangevuld door kennis die de verschillende aanwezigen hebben. Politiemensen kennen het gebied waarin ze werken en mensen die er wonen, maar die kennis is op een bepaalde manier gekleurd en op bepaalde aspecten gericht. Ook al zijn de verwoordingen van bijvoorbeeld recente onopgeloste meldingen weinig verha-lend vanuit het oogpunt van een literair criticus, ze doen rapporterend werk dat van belang is voor wat de politie al dan niet gedaan krijgt.

In een groot aantal gevallen heeft het vertellen over dingen die zijn gebeurd direct te maken met wat er moet worden gedaan. Problemen worden zo ver-kend en er kan op zoek worden gegaan naar een oplossing. Dit is zeker ook zo bij de vertellingen die plaatsvinden tijdens de briefing, die in het teken staan

van kennisdeling in de vorm van rapportage en het oplossen van lopende zaken. Maar ook aan de koffietafel en bij de werkplekken worden zaken bespro-ken die een bepaalde aanpak vergen. Soms worden gebeurtenissen ook verder uitgepluisd en zijn politiemensen op zoek naar een antwoord op de vraag

waar-om dingen gebeuren zoals ze gebeuren. Evaluaties worden daarnaast ook vaak

als opmerking aan het eind van vertellingen geplaatst. Er wordt niet constant diep op zaken ingegaan, hoewel ideeën over wat er aan de hand zou kunnen zijn (bijvoorbeeld wat de motivatie lijkt te zijn van een bepaalde burger of wat diens achtergrond of verleden is) wel degelijk worden geopperd.90Op het moment dat meldingen worden naverteld in informele settings – zoals tijdens pauzes, onderweg naar meldingen of tijdens surveillancerondes – wordt bete-kenis gegeven aan het werk en de identiteit van betrokkenen. De betebete-kenissen en de identiteit die worden verleend hangen sterk samen met de verschillende soorten evaluaties die politiemensen geven van de situaties waarover wordt ver-teld. Verhalen zijn moraliserend en waarderend ten opzichte van burgers, collega’s en ook ten opzichte van het eigen handelen. Er zijn bepaalde maatschappelijke waarden die politiemensen graag dienen en dat hoor je in de verhalen terug. Daarnaast hoor je het regelmatig als politiemensen zich ergeren aan mensen die niet mee willen werken.

Het perspectief van individuele politiemensen (inclusief uitgebreide evalu-aties en boodschappen) komt het best tot zijn recht in de setting van het inter-view. Daar kan een verhaal met alle bijbehorende details vanuit de persoonlijke beleving worden verteld, wat soms vertellingen doet ontstaan die qua lengte nauwelijks voorkomen op de werkvloer. Het emotionele werk van backstage vertelde verhalen is ook duidelijk. Verhalen leveren veel plezier op. Politiemen-sen worden veelal blij van de grappige verhalen die ze horen. Als politiemenPolitiemen-sen net van een melding komen, en al helemaal als het gaat om een heftige mel-ding, is navertellen ook ontladen.91Ook humor (ironie, sarcasme en soms cynisme) is een vast onderdeel van gesprekken over gebeurtenissen (zie hoofd-stuk 5). Een uitgebreide vertelling aan een volle koffietafel zonder humor komt haast niet voor. Toch zijn er ook momenten dat er stil wordt gestaan bij zaken waar zelfs de grootste lolbroeken even stil van worden. Emoties als angst en

De narratieve gemeenschap

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––– 90 Bij debriefing wordt er wel verder gekeken en is er ook discussie over wat gebeurtenissen zou kunnen verklaren en wat er kan

worden geleerd, net zoals er in de aanloop van gerichte acties wordt gediscussieerd over de beste aanpak. Een van de teamle-den noemde debriefing ook een puzzel waarvan alle puzzelstukjes op hun plek komen (interview 24). Maar debriefen vindt nog niet zo structureel plaats als de teamleiding zou willen. ‘Het zit nog niet in de genen,’ zegt een lid van de teamleiding daarover. 91 Dank aan Geertje van Hoogdalem voor het benadrukken van het belang hiervan (28-09-2011).

verdriet kom je backstage echter maar weinig tegen. Het is niet dagelijks dat politiemensen heftige incidenten meemaken. Het vertellen over heftige gebeur-tenissen gebeurt op de werkvloer op een schijnbaar nonchalante manier, maar je kunt ervan uitgaan dat teamleden die iets heftigs meemaken (zeker aan het begin van hun carrière) hun ervaringen meerdere keren kwijt willen, ja zelfs

moeten, om het daadwerkelijk los te kunnen laten. Voor heftige emoties is meer

ruimte in ontmoetingen die daarop focussen, zoals die van Hollands Midden Exclusief en van het Netwerk voor Innovatie en Kwaliteit (NIK). Zulke bijeen-komsten kunnen een helende werking hebben voor betrokkenen. De BOT-gesprekken richtten zich vroeger ook direct op emoties, maar tegenwoordig zijn ze er niet voor bedoeld om emoties los te maken. Mensen moeten ‘gewoon’ hun verhaal even kwijt kunnen. Ook in interviews ontstond ruimte voor de meer emotionele kant van het politievak, wat overigens niet betekent dat politiemensen veel van hun emoties ook toonden in het vertellen zelf.

Ten slotte hebben verhalen en vertellen een onderwijzende werking. Verha-len vormen vaak de meest tastbare illustraties van politiewerk en mensen zijn in staat om met en door verhalen bepaalde inzichten sneller en overtuigender over te dragen dan door gebruikelijke onderwijsmethoden: oefening buiten de con-text van handelen en instructie. Verhalen worden aangevuld met evaluaties en interpretaties van vertellers en toehoorders. Hier kunnen mensen die het vak moeten leren lessen en vuistregels uit destilleren. Dat leren gebeurt over het algemeen dan welhaast ongemerkt en tussen de bedrijven door. Dat lijkt op de werkvloer in Alphen ook zeker te gebeuren. Het zijn desalniettemin eerder de gesprekken die studenten met hun mentoren en onderling hebben waarin de diepte van casussen en ervaringen wordt opgezocht, dan die aan de koffietafel. Politiestudenten zitten in het begin van hun verblijf op het team ook vaak als groep alleen. De gesprekken met de districtsleiding, hoewel ze weinig plaats-vinden, lijken ook een rol te spelen in de verdieping van kennis en inzicht. De sleutel voor de onderwijzende werking van verhalen lijkt dus niet alleen te zit-ten in de lessen en vuistregels zelf, maar ook in de rust en uitgebreidheid waar-mee verhalen verteld en besproken worden. In interviews zien politiemensen ook vaak een kans om hun uitgebreidere evaluaties aan verhalen toe te voegen en om de details van een levensechte situatie te kunnen overbrengen. Een rustig gesprek tussen twee mensen levert nu eenmaal ruimte voor en vaak ook een uitnodiging tot het leveren van detail en het komen tot reflectie. Vanwege dit laatste heb ik ervoor gekozen om de wereld van de politie ook door middel van interviewverhalen te benaderen. Eerst moeten we echter in het volgende hoofd-stuk aan de hand van de literatuur meer te weten komen over die wereld.

4