• No results found

POETRA-POETRA DAN POE- POE-TRI -POETRI INDONES IA

In document MICROFORM: SHELF SIGNATUUR (pagina 126-136)

DALE:'I KALANGAN DJEMPOLAN' INDONESIA 247

PRIDATONo. 63.

PRIDATONj A KI HADjAR DEWA TORO TEN-TANG PELADjARAN DAN PENDIDIKAN

BAGIPOETRA-POETRA DAN POE-TRI-POETRI INDONESIA.

(Da/em opeuoare vetgadering P.N.I. di Bandoeng)

Toean-toean dan njonja-njonja jang terhormat! Atas perminta'an dari hoofdbestuur P. N. I., dalem ini vergadering saja aken mengoerei tentang peladjaran dan pendidikan bagi kita poenja bangsa. Pendidikan rahajat dan politiek salamanja memang moesti ber-gandengan, seperti djoega pertanian jang moesti mem-poenjai pager boeat menjega terdjangannja binatang:

binatang dari loear, demikian poen politiek ada sabagi pagemja pendidikan.

Betoel pamerentah telah diriken banjak roerna-roe-ma sakola, tapi itoe belon menjoekoepi pada azasjang ditoedjoe,sebab regeering tida mengatahoei betoel ka-perloeannja rahajat oemoem dan antaranja ada djoega jang bertentangan, Soepaja tida menjimpang dari toe -djoean kabangsa'an, kita sendiri moesti pegang ~enda­

Iinja itoe pendidikan, jaitoe jang dinamaken n~tlOnaal

onderwijs, dalem mana moesti diadjar hikajatnja tana aer, soepaja bisa rnengatahoei riwajatnja pe~dekar­

pendekarIndonesia di djamandoeloe dan~~nd-moe:

rid itoe bisa merasa bangga atas terlahirnja sabagi

Indonesier. Tentang bahasa dalem klas-klas rendahan aken dipake dialect dari masing-masing tempat ; oepa-ma dari Pasoendan aken pake bahasa Soenda, sedeng di bilangan-bilangan jang pake bahasa Melajoe, aken pake djoega itoe bahasa, dan begitoe sateroesnja. Sa-mantara dalem klas-klasjang lebih tinggi aken dipake bahasa Indonesia. jaitoe bahasa jang terpake loewas disaloeroe Indonesia Rajah.

Salaennja itoe moesti dididik djoega tentang kabati-nan, antara mana terhitoeng djoega kunst. Sebabkunst ada saoepama rohnja kita poenja leloehoer,maka moe-rid-moerid jang tida mengenal itoe, tida akenbisadjadi Indonesier sadjati.

Tegesnja boeat menjehatken kita poenja toeroenan-toeroenan di hari jang mendateng. bila ini masa anak-anak dikasi peladjaran dan pendidikan jang normaal, pastilah kamoedian hari aken didapet kombali watek-wateknja jang aseli, dan inilah djoega sebabnja maka pendidikan jang bersifat kabangsa'an ada perloe boeat dibriken.

Tapi salaennja itoe peladjaran dan pendidikan jang saja seboetken, pengatahoean asing poen tida boleh diloepai, kerna sagala apa jang bisa membawa berkah dan menamba kakoeatan boeat pergaoelan hidoep, mcesti dipoenjaisatjoekoepnja ; samantara ilmoe-ilmoe jang berfaedah haroes dipeladjarken satinggi-tingginja, soepaja tida djato di sebla bawah laen bangsa,

Di antara sakola-sakola haroes dipoedji tentang bfaedahannja Schakkelschool. itoe sakola samboengan dari sakola klas doea pada sakola jang pake bahasa Blanda, jang boeka djalan boeat kasi koetika bagi

TA~BOENKIM's PRIOATO DAlEM KAlA~GAN OJEMPOlA~2 I~ooNEsIA 249

orang-orangmiskin atawa koerang mampoe, tapi mem-poenjai tjoekoep aanleg boeat madjoe ka tingkatar.

lebih tinggi. Ini ada lebih baek dari H.'I. S. jang tjoe-ma bergoena boeat golongan kaoem tjoe-mampoe sadja.

Maski roema-roema pergoeroean soeda ada banjak di ini negri, tapi pengatoerannja onderwijs tida boleh dibilang terlaloe sampoerna, kerna systeem jang di-goenaken ada systeem belongkotan jang diangkoet dari negri Blanda dengen zonder dibikin lagi perobahan.

Tegesnja itoe systeem ada terlaloe berat dan tida prac-tisch, bedah sekali dengen systeem Inggris dan Ameri-kaan jang ada banjak Icbih enteng dan tjotjok betoel sama kagoena'annja, sebab begitoe kaloear bisa lantas didjalankendalern practijk. Tapi tida demikian dengen kaloearan dari sakola Blanda, oepama satoe ingenieur kaloearan dari Delf. kaloetamat dari sakola, practijk-nja belonada dan itoe baroemaoe dipeladjarken lebih djaoe, kerna apa jang terdapet baroe theorie sadja.

Antara laen-laen, berhoeboeng tida adanja paker-dja'an, ini waktoe ada terdenger banjak sekaIi kaoem penganggoeran. Ini hal sasoenggoenj a membikin saja merasa heran, bagimana machloek-machloek laen tida perna kakoerangan pakerdja'an jang membikin dirinja sampc tida dapet makan, tapi bangsa manoesia bisa berkaokdemikian. Apa betoel sekarang soeda tida ada pakerdja'an jang boeat dikerdjaken? Sabenernja boe -kan demikian, hanja lebih betoel kaloe dibilang, kaba-njakan orang tida maoe geraki kaki-tangan boeat be-kerdja, sedeng di lapang pertoekangan danperdagangan ada sampc loewas boeat orang-orang jang maoe goe-loeng tangan badjoc.Saja sendiri sa'andenja tida bisa

hidoep dari pakerdja'an djadi goeroe, laen pakerdja'an poen saja ada bersedia boeat lakoeken. Pendeknja ker-dja'an tida koerang,kerna sagala apa ada menoenggoe boeat dikerdjaken oleh tangan manoesia,

Orang banjak tentoe mengatahoei djoega, kaloe se-karang saja tida bergerak dalem kalangan politiek, sebab dalembanjak pakerdja'an moesti dilakoeken de-ngen pisa-pisakawadjiban ; sarnantara orang-orang jang bekerdja dalern kalangan onderwijs, boekan sadjam oes-ti perkoeatken itoe pager jang beroepa peladjarandan pendidikan, hanja haroes mendiriken djoega saboea astana indah dalem lapang di sakiternja pager itoe.

Tjoema dengen pendidikan jang berdasar nationaal, rahajat Indonesia poenja batin dan sifat-sifat aken kombali pada jang aseli.

•* •

KATERANGAN:

Ki Hadjar Dewantoro ada satoe achli pendidik da-lem kalangan nationaal, jang membri peladjaran atas dasar kabangsa'an, Dan dengen pimpinannja, Taman Siswo dan laen-Iaen sakola'an jang membri peladjaran

menoeroe~ systeemnja telah madjoe dengen pesat.

Pada limabelas taon jang laloe spreker ini ada sala-satoe djempolan jang terkenal dalem kalangan Indi-sche Party, satoe perkoempoelan jang berhaloean de-mocratisch din maoe bikin antero rahajat dan pen-doedoek dari berbagi-bagi bangsa kalahiran Insulinde, djadi Indier.- Dan ini gerakan djoega jang membikin toean Soewardi Soeryaningrat bersama Dr. Tjipto Mangoenkoesoemo dan Dr. Douwes Dekker, diboewang kaIoear negri.

TA~BOE~KI.\I'S PRIDATO

Berhoeboeng dengen kasehatannja, tiga djempolan itce diperkenanken balik kombali ka Indonesia;

sarnantara ini djago sasoeda teroembang-ambingdalem geloembang politiek dan seloeloepsakoetika lama da-lem exteneeran, timboel-timboel lagi dalem kalangan onderwijs sabagi Ki Hadjar Dewantoro jang ternama besar.

Djadi: kaloe apa jang dilakoeken doeloean itoe ada mengadepi bahaja, kerdja'an jang sekarangaken men-datengi bahagia. Bagi orang-orang j:mg soeda ada oemoe r dan soemangetnja poen tida keras lagi seperti masanja moeda, sasoenggoenja ini ada djalan paling bener jang dipili olehnja.

Orang jang mengoendjoengi nu vergadering ampir doea riboe dan lebih saperampatnja ada kaoem prampoean. Kerna antero roewangan dari Oranje Bioscoop telah padet, bebrapa ratoes antaranja soeda tida kabagian tempat dan terpaksa moesti balik kombali.

Dalem ini pridato ada dibitjaraken djoega ilmo~

eugenics jang mernpoenjai pengaroe aken merobah sagala machloek poenja ka'ada'an dan sifat-sifat.

Tapisebab itoe bagian ada terlaloe dalemdan tinggi, jang tida gampang boeat dimengarti oleh sagala orang, maka di sini diliwatken sadja, Sabaliknja oleh kaoem intellect pernbitjara'an itoe dapet perhatian sapenoehnja ; dan ini ternjata dari applaus jang dibriken,

DALEM KALANGAN DJEMPOLAN: INDONESIA

PRIDATO No. 64.

PRIDATO:--JJA TOEAN MOH:\~lAD HATTA DALEM SOEWAL POLlTIEK DAN

. PERGERAKAN BANGSA.

(Dalem peraiaban P.I. 20 iaon di Nederland}

Toean-toean jang terhormat!

Perajahan jang dibikin ini had adalah soeatoe pe-ringetan dari berdirinja Perhimpoenan Indonesia, jang sampesekarang telah tjoekoep beroesia doea poe-loe taon. Atas toean-toean poenja pengharga'an dan sympathie pada kita poenja perhimpoenan, jang telah berhadlir dan toeroet merameken ini pesta, dengen ini saja oetjapken slamat dateng dan hatoerken banjak trima kasi.

Berhoeboeng dengen ini perajahan, saja merasa wa -djib boeat bitja raken djoega tentang ka'ada'annja kita poenja gerakan jang mendjadiken berdirinja Perhim-poenan Indonesia sekarang ini.- Sabagimana telah dikatahoei, dalem sagala pergerakan nationaal, kaoem moeda salaloeberada di garisan palingdepan, dan di antara orang-orang moeda itoe, adalah kaoem student jang mengambil bagian paling banjak. Tapi itoelah memang soeda salajiknja, kerna pamoeda-pamoeda kita jang beladjar di sakola-sakola tinggi di tana di-ngin, dimana hak-haknja rahajat oleh pamerentah negri ada diakoei, tida poetoesnja tjari daja oepaja

TASBOESKIM'S PRIDATO

boeat membri antero kapandean dan kakoeatannja pada pergerakan nationaal jang menoedjoe pada ka-merdika'an, Samantara sifat-sifat dan langkanja Per-,himpoenan Indonesia dalern waktoe jang blakangan ini, boekan ada bikinan manoesia, hanja kerna kahen-daknjadjaman. Azas jang dipake dan perdjalanan jang ditempoe, hasilnja ada kadjadian-kadjadian jang menggenggern bangsa dan tana aer kita dalem doenia kaboedakan. Hikajatnja ini perhimpoenan adalah itoe boekti-boekti, jang moelanja tjoemasaboea orga-nisatie dengen nama lndische Vereeniging, maksoednja teroetama tjoema membri kasempetan pada lid-lidnja boeat mengadjar kenal, soepaja satoe pada laen tida merasa asing di ini negri. Sadari taon Ig08 sampe 1913 Indische Vereeniging tetep meroepaken saboea gezelligheidsvereeniging boeat penghiboer hati.

Tapi dengen kadatengannja Dr. Tjipto Mangoenkoe -soemo, toean-toean Soewardi Soeryaningrat dan Dou-wes Dekkersabagi korban dari koloniale politiek, telah bangoenken soemanget kabangsa'an dalem kalangan studenten Indonesia dan di sitoe laloe terbit Hindia Poetra, orgaan boeat kita poenja bangsa, pada taon 1917 laloe didiriken Indonesische Verbond van Stu-deerenden, jang rnaksoednja boeat persatoeken antara B1anda,Tionghoadan Indonesieraken kerdja bersama-sama oentoek kapentingannja Indonesia, samantara orgaan terseboet diambil over olehnja.

Kamaoean ada!,kasernpetan ada!,tapi practijkdan tjita-tjita jang dimaksoedken oentoek itoe kaperioean, tida sedia! Dari sitoe perselisihanbertoeroet-toeroet moelai moentjoel pada lustrum dari Indologen

Ver-"

D.~LE,'I K.... LASGAN DJEMPOLAIi' ISDOl'ESIA

eemgmg 1917, dalem mana saorang tjalon ambtenaar B. B. bikin propaganda tentang sepak-terdjang Ver -eenigde Oost-lndische Compagnie ; congres pertama, kadoea dan katiga di Wageningen. Den Haag dan De-venter. Dalem semoea itoe njatalah, bahoewa persoe-dara'an antara koelit poeti dan koelit berwarnasoe-ker terdjadi, katjoeali di atas kertas, jang achirnja bisa rneroegiken kita poenja pergerakan.

Djika dernikian, mengapatah kita tida lantas menga-singken diri dari itoe fihak?, begitoelah ada jang me-nanja. - Itoelah boekan laen, kerna sabagian banjak dari kita tatkala itoe masi pertjaja ataskadjoedjoe ran-nja koloniale politiek negri Blanda ; kernaG.G.Graaf van Limburg Stirum waktoe memboeka Volksraad dalem taon 1918 telah membri bebrapa perdjandjian jang menjenangken, dan inilah djoega jang membikin kita djadi tidoer di itoe waktoe.

Tapi maski demikian toch dara nationaal mengalir teroeska tempat jang ditoedjoe. Pada taon 1919 lndi-sche Vereeniging dirobah djadi Indonesische Vereeni-ging,samantara Hindia Poetra diganti djadi Indonesia Merdika. Berbareng itoe tjita-tjita non-cooperatie moe-Iai masoek dan teroes meresep dengen lekat. Pada taon 1923 kaoem non-cooperatie berkoeasa dan lndo-nesische Vereeniging laloe kaloear dari Indonesische Verbond, dan di sitoe berdirilah Perhimpoenan Indo-nesia.

Nomen omen est, kata pepata Latijn. Nama itoe mengandoeng alamat.

Alamat apa jang dibawa olehitoe perobahan nama? Apa jang sabegitoe djaoe bisa terIiat, jalah:

student-254 TANBOENKI M'S PRIDATO DALEM KALA NGAN DJEMPOLAS' ISDONESIA 255

.*.

Berhoeboeng masoekcja Perhimpoenan Indonesia sabagi lid dari Liga, reactie tida bekerdja lagidi b la-kang Iajar, Pada 10 juni 1927 dilakoeken penggleda-han pada bebrapa student, dan pada 23 September dari itoetaon, arnpat pemimpin dari ini perhimpoenan telahditangkep dar; dimasoeki dalem boei tahanan di Den Haag, hingga anam boelan lamanja kita-orang mendekem dalem pendjara,

Poetoesannja semoea orang telah rnengatahoei, ba-hoewa kamenangan ada di fihak kita, Boeat itoe kita-orang tida mendjadi koerang sengng atawa berketjil hati, hanja mengoetjap trima kasi bagi itoe semoea daja dan moeslihat dari reactie, jang dengen begitoe djadi membikin terlebihtegoe adanja kita poenjaactie di saloeroe Indonesia dan loear negri. Berbareng itoe, boekan sadja narnanja kita poenja perhimpoenan ter-mashoer ka mane-mane, hanja memboeka djcegamata dan koepingnja bangsa Indonesia, jang sarn pe itoe waktoe masi ragoe-ragoe terhadep kita poenja orga-nisatie.

Begitoelah dari studenten organisatie, Perhimpoe-nan Indonesia telah djadi satce badan politiek jang besar pengaroenja. Maka itoe kita berseroeh : teteplah bersetia pada Perhimpoenan Indonesia dengen azas-azasnja, maski rintangan jang dihadepi ada djaoe dari ringan. Kakoeatan satoe-satoenja jang bisa me-nangkis reactie adalah kamaoean hati dan tegoenja tjita-tjita, kerna itoelah aken rnenjampei kita poenja angen-angen ka tepi jang ditoedjoe.

student Indonesia jang berkoernpoel dalem itoe per-himpoenan, telah sedar. Sedar sabagi spes patriae, pengharepan tana aer. Nama Perhimpoenan Indonesia boekan salinan dari Indonesische Vereeniging, hanja soeatoe nama jang memang tjotjok dengen maksoed den tcedjoeannja perhimpoenan, oentoek mengedjer karnerdika'an bangsa dan tana aer dengen azas non-cooperatie dan bekerdja atas kakoea tan dan kapertja-ja'an dirisendiri.Sedeng Indonesia Merdika ada men -djadi orgaannja perhimpoenan terseboet.

Kerna politiekassociatieditinggal'danjang dikarnoe-kaken ada angen-angen r.on-cooperatie, maka reactie Jaloe timboel sakeras-kerasnja terhadep pada Perhim-poer.an Indonesia. Dan berhoeboeng dengen boekoe peringetannja pada taon 1924, dimana orang bisa ba-tja tentang sifat dan langkanja ini perhimpoenan, maka kita poenja perkoempoelan ini Jantas digong-gong eleh perssana. Tapi itoe semoea kita-orang tida perdoeli. malah lebih memperkoeatken actie. Baek di negri Blanda maoe poen di Joear negri, dengen teroes terang bikin propaganda seperti jang ditoedjoe. Sa-mantara reactie maski telah mengaloearken giginja, tapi masi sangsi boeat menentangi dengenberterang.

Dalern boelan Februari 1927 di BrusseJ telah didi-riken Liga tegen Imperialisme, tegen Koloniale Onder-drukking en voor NationaleOnafhankelijkheid; mem-persatoeken sagaJa kakoeatan oentoek meroeboehken dan membikin antjoer kakoeasa'an imperialisme jang mendatengken doenia kaboedakan pada sabagian ba-njak dari manoesia, teroetama di binoewa Azia.

TASBOESKDt'S PRID,\TO DALEM KALANGAN DJ EMPOLAN" INDONESIA

=

257

KATERA'GAN: , ,

Natio-an Mohamad Hatta ada satoe pemlmpm, Toe ' berhoeboeng dengen rtoe pe-nalist di Nederland, Jang id t di atas

' b t dalem pTI a0 ,

nangkepan,

se~ertl

terhse oeda terkenal oleh rahajat namanja djadi termas oer an

saloeroe

Indone~i~ . ,

I don" Perhimpoenan In-. id t dibikinda em ge 0

101 .pn .a

~

waktoe rajahken pesta peringe-donesia. dl, j ederlrhimpoenan e a.and, t I h berdiritjoekoep doea-tan Jangitoepe , an hadlir adalah toean-toean poe1oe taon larnanja. J g, N t' naal Arbeids Secre

-. baai kit dari a10

Sneevliet, sa agt wa , itter dari Chung Hua P' Klan voorzi

tariaat; Loe 109 V'. pemimpin kaoem

corn-. N d i d ' L de isser, , '1'

HUI e,er an '. ' . A de Jong, saorang anti-rmu-munist jang terkenal" d lan-dlempolan dari

ka-., bani k lagi Jempo

-tairist, dan anja . membri slamat dan langan tinggi dan ternama, jang

toeroet angkat bitjara: . Indonesia trima djoe-Salaennja itoe

perhlm~oen:~egram

pembrianslamat

ga banjak so.erat-soerat

~;\'o~ut ionnair

Tionghoa di dari: Perhlmpoe?an . Liga sectie Holland dan Berlijn; Liga sectie Ingg.ns'hl' nd : Internationale des

' Ch it Duitsc a ,

Liga di emm

z:.

dari Cairo Londen.

Amster-di P JS' an , .

Travail1eurs I an., maksoednja membri . I d jangsemoea

dam dan ZWltseran . , ik di oleh Perhimpoe-slamat dan harep apa,Jan~ di e jer

nan Indonesia bisa

tert}ape~

et dengen tampik soerak Pridatonja spreker disam

~an

tangan jang m

engge-rioeh, hingga soeara

te~~lah

membri koemandang

derken antero gedong, sakoetika lama.

PRIDATONo. 6;,

PRIDATONJATOEAN TJOKROAM INOTO PRIHAL BARISANISLAMPERLOE

MENGOEMPOEL TENAGA.

(Da/em opeubare vergadering p, 5, I. di 50/0)

Soedara-soedara sakalian !

Sasoenggoenjasaja merasa arnatgirang, jang ini hari bisa bertemoe komhali pada sakalian soedara. Saman-tara bagipemimpin-pem impin moedajangbaroe di ini rnalemmengadjar kenal,sajaini boleh dioepamaken sa-bagi orangkoeno,kcrnasadandibikinnjacongresdalem taon 19/3, baroe sekarang bisa koendjoengi poela Socrakarta.- Sabenernja soeda tigahari dalem perd]a-lanan antara Garoet dan Leles, dan dari Pekalongan ka Batang, sengadja mampir di sini boeat bertemoe pada sobat-sobat lamadan tengok djoega pendiriann~a afdee/ing P, S. I. Solo; sedeng ini pendirian jang digeraken atas oesahanja anak-anak, bagi orang-orang toea ada sabagi satoe poekoelan keras,

Inilah menjataken jang kaoem kolot masi tinggal di sitoe-sitae djoega, sedeng kaoem moeda dengen langka-Iangkanja telah bertindak ka depan. Tapi itoe-lah ada kadjadian-kadjadian loemrah, seperti

djoeg~

tentang madjoe dan moendoernja asoeatoe bangsa, salaloe adaberpoeter. Inipoen bisa diliat padadjaman karadja'a n Tartar, Romein dan laen-Iaen karadja'an

TASBOESKI.\l'S PRID.\ TO

jang tida tinggal salamanja dalem ka'ada'an dernikian.

hingga bisadiarnbil conclusie : bahoewakamadjoean dan karnoendoe ran itoe ada saoepama terpoeternja roda.

Demikian poen tentang ka'ada'annja j 'abi Moharnad s. a.w..jang dalem doeapoeloe tiga taon teroes mene-roes dikeroeboeti oleh moesoe-moe oenja; tapi sebab pengadjarannja jang baek goena oemat Islam, sedeng sifat-sifatnja jang agoeng, moelia dan tinggi ada melchihi dari itoe semoea satroe, achir-achir dalem pergoeletan di atas telah didapet kamenangan. Ini mengoendjoek terang. bahcewa datengnja karnoelia'an berasal dari kahina'an doeloe; seperti P. S. I. jang . berrnoela didiriken dengen takoet-takoet, tapi satelah dikatahoei bagimana soctji ada maksoed jang ditoe-djoe, antcro oemat Islam di saloeroe Indonesia tida mcrasa djeri-djeri lagi, kerna taoe: igama jang di-anoet itoe ada mendatengken kabaekan bagi lahir dan batin.

Oentoek bikintegoekita poenjapendirian,teroetama haroes dikoempoel kakoeatan dalem bari an Islam.

dan dengen organisatie jang democratisch, apa jang ditoedjoe pasti bisa tertjapei. Nabi Moharnad sendiri poen di Medina tclah adakcn itoematjem actie, saman-taraoeroesa npolitiek tentoe sadja tidaditinggal, sebab itoc ada oeroesan terpenting jangharoes dikamoekaken.

Tegesnja djangan berlakoe seperti perboeatannja be-brapa oelama jang lebih mamentingken sagala tektek-bengek, hingga apa jang sasoenggoenja penting telah dilocpai. Samantara boeat djalankcn Islam dengen betoel, lebih doeloe haroes dapetken karnerdika'an, sedeng boeat mendapet itoe, boekan ada terlaloe

garn-DAl EM KAUSGAS DJEl\l POl AS· INOOSESIA

pangseperti barang jang boleh dipoengoet, hanja ada meminta katjerdikan, tenaga dan kaoeletan-kaoeletan, malah djoegadengen pengorbanan. Sabagimana karne-nangannja kaoem Nationalist di Tiongkok, aken dira-sai djoega oleh bangsaTionghoadisini; kerna di taon jang dateng, - bila tida ada satoe atawa laen hala-ngan jang mcndjadi sebab,- haknja bangsa Tionghoa aken dipersarnake- dengen orang Europa. Tentoe sadja boeat dapet itoe kamerdika'an dalem arti jang loewas, ada dibeli dengen pengorbanan tida sedikit. Bagi itoe tjontojangdioendjoek oleh kaoem Nationalist, sasoeng-goenja haroes dinjata ken trima kasi, kerna itoe poen ada sabagi satoe tjarnboek bagi pergerakan nationaal disini.

P. S. I. salaloe andjoeri soepaja rahajat bisa berdiri tegak, dan beroelang-oelang telah njataken bagimana perloe adanja organisatie kaoem boeroeh dan kaoem tani, soepaja kapentingannja golongan-golonga n ter-seboet dengen kaoern kapitalist asing, tida beroepa se-perti sekarang.

Salaennja demikian, banjak orang tentoe telah me.

ngatahoei, bcrhoeboeng dengen santernja aroes per-gerakan, dalem boekoe wet telah ditamba dengen bebrapa bis dan ter, jang membikin tamba sempitnja lapangan bergerak. hingga P. P. P. K. I. merasa perloe boeat bantras itoe dalem satoe vergadering, Tapi maski pemberangocsanadamengiket bagimanakentjeng djoega, P.S.I.tetep aken bekerdja teroeska djoeroesan jang ditoedjoe.

Boeat membikin lebih lekas tertjapeinja itoe toe-djoean, boekan sadja dalem kita poenja barisan ada

In document MICROFORM: SHELF SIGNATUUR (pagina 126-136)