• No results found

OCTOBER, PERI:\G ETAN K OK- OK-KHINGDjlT - PETJ Al JA

In document MICROFORM: SHELF SIGNATUUR (pagina 59-63)

(3'ermei dan c1'f{oeliaj

PRIDATO 10 OCTOBER, PERI:\G ETAN K OK- OK-KHINGDjlT - PETJ Al JA

REVOLU-1'1EDJ WUCHAl"G.

T,\SIlOENKIM 'S PIlID.nO

))2

cursief, moesti diganti: ORANG-ORAl G MILITAIR BANGSA AMBON (Menado atawa Djawa)

j xxc

BE -.KEROjA OALEM PASOEKAl ' OARAT (atawa laoet) OARI ANGKATAN PERAI Gl jA GOUVER-NEM ENT OLANDA, dan laen-laen.- Atawa boleh djoega ganti dengen laenseboetan jang terlebih pan-tes dan tjotjok. Sedeng perkata'an .charnpagnji'' boleh ditoekar dengen "anggoer" atawa laen minoeman jang memang mendjadi isinja tjawan di itoe waktoe.

Pridato ini boleh ditamba atawa robah rnenoeroet sabagimana jang dirasa baek. Tapi djangan sarnpe mernbikin kliroe bagi orang-orang jang mendenger, hingga bisa diartiken sabaliknja. Sebab fatsal IJ j dari boekoe Oendang-oendang Hoekoem ada menetepken : penghina'an sengadja jang ditoedjoeken pada Baginda Ratoe, pemangkoe negri atawa kaoem koelawarga ra-dja, bisa dihoekoem paling lama lima taon dan denda paling banja k tigaratoes roepia.

nationalist,pada sabelonnia angkat bitjara patoet lebih doeloe spreker membri hormat di depan itoe gam-'bar._ Tentang tjaranja menghormat dan-laen-laen,

botch toeroet seperti di pridato No. 3;,

Pridato ini boleh ditamba atawa robah,tapi diangan melantoer sampe rrielanggar oendang-oendang negri ; sedeng perkata'an di atas maski ringkes, soeda tioe-koep boeat mendjadi pering.etannja ini perajahan.

D.\LEM PERAJ AHAS HARI BESAR 115 TANBOENKIM' S PRID.\TO

KATERANGAN :

Sasoeatoeorang Tionghoa botehgoenaken 101 prida-to di roema-rserna perkoempoelan atawa di perhimpoe-nan-perhirnpoenan, tempat dimana itoe tanggal.[ang

moelia ada dirajahken. .0

.~aloe di podium atawa.di roewangan tempat.angkat bitjara ada dipadjang gambarnja .pendekar-pendekar

••

boeat kamerdika'annja itoe tana aer, ada terdjato 'di ini tanggal, maka pantes sekali kaloe hari Kokkhing dirajahken dengen kamoelia'an. Samantara dalem hikajat taytionghoa Binkok, 10 October aken djadi hari jang palingoetarna,sebabinitanggal boleh diang-gapsabagi hari permoela'an dari terlahirnja itoenegri

Republick. .

Sasoeatoe orang pasti telah taoe, boeat bangoenken kornbali Tiongkok [ang lemah dan soeda dibikin~oe·

rem dalemtempolebih dari doeaabad satenga.boekan .sedikit dara te1ah dikoetjoerken oleh kita poenia soe-dara-soedara.- Tapi sebab di sini boekan ada djadi maksoed boeat menoetoer djalannja itoe

pergera~an,

maka namanja sasoeatoe patriot dan pendekar-pend~­

kar nationalist jang te1ah memboewang diiwa di padang kahormatan aken goena negri dan bangsa, saj a rasa boleh teroesa seboet satoc persatoe: hanja boeat memoeliaken ini perajahan Kokkhingdjit, sabe-gini ada tjoekoep.

ake~

dikatahoei oleh

toean-toea~,

sabagi peringetan dari ini hari jangmoeliadan penoeh arti.

IJALEM PERAJAHASIIARI BESAR 117

diandjoen aken rahajat menjinta pada negri dan ber-sena pada radja; - Sun Boen hidoep di masanja bangsa l'ionghoa kahilangan negri, maka dalem ha-loeannja teroetama diempos soemanget nationalisme, aken membikin tersedarnja bangsa Tionghoa.

Khongtjoe poenja peladjaran jalah Sam-hoen Ngo-tian, boeat memadjoeken kasopanan batin ; - Sun Boen poenja peladjaran jaitoe Sam-bin Ngo-hian, boeat te-goeken fondament negri.

Khongtjoe sadari moeda sarnpe di hari toea, tida brentinja oesahaken tenaga boeat memadjoeken pela-djaran dan adat-istiadat :- Sun Boen sadari hidoep sampe pada hariannja wafat, tida brentinja bekerdja boeat goena negri dan bangsa.

Khongtjoe tida takoet pada pengaroenja ka-koeasa'an, tida temele kasenangan atawa kakaja'an : - Sun Boen poen tida sekali merasa djeri pada bahaja,

tida ternahaharta atawa kabesaran pangkat.

Khongtjoe dengen tida perdoeliken soesa dan tjape, djalanken teroes ilmoe peladjarannja pada anak ne-gri ; - Sun Boen djoega dengen meliwati sagala bahaja dan kasoekeran, berklai teroes boeat goena rahajat dan tana aer.

Khongtjoe ada nabinja bangsa Tionghoa jang ter-moelia dan agoeng,dirnana peladjarannja ada dianoet dari doeloe sampesekarang ; - Sun Boen ada Tiongkok poenja pendekar paling djoedjoer dan gaga brani, jang angen-angennja ada disatoedjoei oleh bangsanja sakalian,

TANBOENKIM'S PRIDHO J1{)

PRIDATO No. 40.

PRIDATO12 NOVEMBER, MEMOELlAKEN HARI LAHIRN]A DR. SUN YAT-SEN.

(Dalem perajaban bari besar}

Toean-toean jang terhormat!

Sabagimana laen-Iaen hari besar [ang biasa dirajah-ken oJeh bangsa Tionghoa, 12 November poen ada satoe tanggal jang pantes dimoeliaken oleh kita poenja bangsa; kerna ini hari ada djadi tanggal kalahirannja Dr. Sun Yat-sen, ajah dari Republiek Tiongkok.

Maski ini tanggal belon ditetepken dengen officiel sabagi hari besarnja Tay-seng Tjie-seng Sian-soe, tapi menginget sagala perboeatan dan perdjalanan jang te-lah dilakoeken oleh Sun Tiong-san djika dibanding dengen apa jang diperboeat oleh Khong Hoe-tjoe, ka'ada'annja banjak mirip antara satoe dengen laen.-Dan brapa antaranja jang telah dilakoeken oleh itoe poedjonggo dan ,pendekar aken goena'negri dan ra-hajat, dengen ringkes bisa dioendjoek:

Khongtjoe dengen siarken peladjarannja jang tinggi, ada dimoeliaken sabagi nabi; - Sun Boen dengen oetaraken haloean democratie, ada didjoengdjoeng sabagi pendekar.

Khongtjoe hidoep di djaman dynatie Tjioe jang soeda lemah dan latjoer, maka dalem peladjarannja

TANBOENKIM'S PRIDATO D,\lE.\IPER:\JAIIASIIARI BESAR . 119

Khongtjoe waktoe meliwat di negri Song, lantaran kliroenja pendoedoek di itoe negri, telah kepoeng pa-danja ; - Sun Boen tempo dateng di Londen, dengen sengadja orang soeda tangkep dan tahan padanja di gedong Jegatie Tiongkok.

Khongtjoe waktoe hendak berlaloe dari negri Louw, dengen masgoel telah berkata pada Tjoe Lou : "Go To Poet Heng", artinja: .A koe poenja i1moe peladjaran tida berdjalan".- Sun Boen salagi maoe berlaloe dari Canton ada kata dengen bernapsoe pada Dr. Wu Ting-fang: .Tjeng Sin Poet Giap",artinja: .Akoe poenja soemanget tida binasa".

Khongtjoe namanja jang betoel Tiong-nie, terlahir di Niesan dan ada mendjadi Goeroe Besar dari bangsa Tionghoa ; - Sun Boen namanja jang sadjati jaitoe Tiong-san, terlahir di Hiangsan dan ada mendjadi Pe-mimpin Besar dari party Kuomintang.

Khongtjoe maski soeda meninggal lebih dari doea-poeloe abad jang laloe,toch peladjarannja masi ditoen-toet teroes sampe di ini masa; - Sun Boen kendati sekarang soeda tida ada di doenia, tapi soemangetnja aken tinggal hidoep sabegitoe lama bangsa Tionghoa masi berada di moeka boemi.

Khongtjoe dan Khong Hoe-tjoe ada nama gelaran jang saroepa ; - Sun Boen dan Sun Yat-sen poen

boe-kan laen dari saorang sadja. ,

Begitoelah kaloe Khongtjoe maoe diseboet poedjong-go dari ethiek, jang namanja terpoedji dari djaman poerbakala sampe sekarang, Sun Boen djoega haroes

dibilang ada poedjonggo dari politiek, jang namanja dihormat dari ini masa sampe di djaman blakangan.

Demikianlah ada sifat-sifatnja itoe poedjonggo dan pendekar,jang maskihidoepnja berlaenan djaman, tapi perboeatan jang dilakoeken dan perdjalanannja ada miripbetoel antara satoe dengen laen. Dan lantaran sama-sarna ada berpahala besar pada negri dan ka-bangsa'an.maka tida lebih dari panteskaloe hari lahir-nja Khong Hoe-tjoe dirajahken, tanggal kalahirannja Dr. Sun Yat-sen poen dimoeliaken sabagi peringetan.

Achirnja di antara toean-toean, brangkali masi ada jang hendak angkat bitjara boeat mengingetken djasa-djasanja kita poenja pendekar, disilaken dengen hormat naek ka atas podium.

KATERANGAN:

Tjara bagimana spreker haroes berlakoe pada sabe-Ion atawa sasoedanja angkat bitjara, ada sama sadja sepcrti di pridato No. 3;·

Pridato ini boleh dirobah atawa tamba, menoeroet bagimana spreker sendiri rasa paling baek. Tapi itoe semoea haroes dilakoeken dengen hati-hati, djangan sekali oetjapken perkata'an-perkata'an jang tida di-'idjinken oleh oendang-oendang, sabagimana dengen ringkes telah diseboetken di katerangan pridato-pridato sebla atas.

Sabetoelnja hari rajah Tionghoa masi banjak, tapi ada koerang penting boeat dibikin djoega pridatonja.

Samantara bagi Sun Boen, kendati patoct kaloe doctrine dan personalitynja dihormat dan diperingeti pada saban-saban. toch boekan salajiknja boeat di-poedja, sabagimana doeloean bangsa Tionghoa biasa poedja Khongtjoe dan orang Christen poedja Jesus, kerna Dr. Sunsendiri tida ingin orang m ernoedja-moe-dja a"t ;lW;! berboeat sarnatjem demikian.

(Dalem pera;aball'bari peri1lgeta11)

DALEM PERAJAHASHARI IlES,\R 121

PRIDATO 22 DECEMBER, MEMPERINGETI

In document MICROFORM: SHELF SIGNATUUR (pagina 59-63)