• No results found

Java Courant tanggal 9 Mei 1873 No. 37

In document POLITIEBEPALINGEN y-rftyrty'/. (pagina 86-97)

Fasal 1. Djalan-djalanan, jang lertarik ka bawah peratoe-ran ini, jaitoe segala djalanan boewat kareta, kahar dan gro-bak, orang dan binatang, boleh dipake oleh segala orang, kendati siapa djoega jang ampoenja, atawa siapa djoega jang diserahin aken mengoeroes itoe, tapi djalanan kareta api dika-tjoewaliken.

Segala djambatan, got, solokan tembok dan sabaginja, jang ada di djalanan atawa teritoeng pada itoe, samoewa itoe tertarik ka bawah atoeran jang diadaken aken hal itoe di dalam soerat peratoeran ini.

Djalan-djalanan ada terbagi ka dalam tiga kias, menoeroet saba-gimana jang telah ditantoeken di dalam Staatsblad tahon 1836 no. 6 dan 14 dan tahon 1872 no. 32 dan 58,

Pasal 2. Kareta-kareta, kahar-kahar dan sabaginja jang pake indjan mati dan roda-roda jang bepoetar di indjan itoe, melinken itoe sadja boleh didjalanken di djalauan-djalanan dari klas 1 dan 2 di dalam karesiden ini dan di djalanan-djalanan dari klas 3 di kota dan di kota-kota moeka Batawi.

Bengkokannja roda dari grobak dan sabaginja, jang terpake aken menarik barang-barang dan hasil-hasil tanah, tiada boleh koerang lebarnja dari pada anem dan tiada boleh lebih dari pada delapan duim Nederland.

Bengkokannja roda dari kareta dan sabaginja, jang terpake aken menarik orang, tiada boleh koerang lebarnja dari pada ampat dan tiada boleh lebih dari pada delapan duim Nederland, djikaloe bikinannja kareta itoe boekan menoeroet boewatan Ame-rika ; kaloe toeroet boewatan AmeAme-rika, maka lebarnja dari beng-kokan itoe tiada boleh koerang dari doewa duim satengah dari oekoeran Nederland,

Pada sapoetarnja roda inisti dipasangken besi tjeper, jang rata lebarnja sama lebarnja bengkokan dari roda itoe, dan pada besi tjeper itoe tiada boleh ada kapala pakoe atawa sabaginja, jang menogak ka loewar besi itoe.

Pasal 3. Kareta, kahar, grobak dan sabaginja, jang pake doewa roda dan jang pake ampat roda, tiada boleh dimoewatin dengan moewatan jang lebih berat dari 1200 dan 2400 pond Nederland.

Pasal 4. Djikaloe membawa liwat barang jang berat sekali, dan tiada boleh dipisah-pisahken atawa dimoewatken pada be-berapa grobak, maka padoeka toewan Resident boleh memberi idzin aken melaloeï larangan jang terseboet pada kedoewa fasal di atas ini.

Fasal ia. Kareta-kareta beroda ampat, beratnja sama moewatan lebih daripada 6500 Kilo, atawa kareta-kareta beroda doewa, be-ratnja sama moewatan lebih daripada 3500 Kilo, tiada sekali-kali boleh dikasih liwat pada salah soewatoe djembatan pada djalan-djalan besar.

Djikaloe beratnja lebih daripada 60 perseratoes bagian (60%) daripada berat barang jang boleh dibawa liwat pada djembatan, maka rodanja kareta itoe tiada boleh koerang daripada 3 Meter,

sehingga lebarnja antara satoe roda kepada laeri roda. tiada boleh koerang daripada 1.5 Meter.

Fasal 5. Koesirnja kareta dan sabaginja dan orang-orang jang antar grobak, misti menggoenaken sadja lebarnja djalanan jang disebarin koraal, dan dengan sabolehnja ija-orang misti djaga, soepaja roda-rodanja djangan salamanja mengiudjak sadja di be-kas roda-roda meliwat, jang itoo djoega.

Fasal 6. Segala kareta, kabar dan grobak, djoega binatang-binatang penggendong dan penarik, kaloe tida sangat perloe, tiada boleh berenti di djalanan, katjoewali tampat-tampat perhentian jang soedah ditantoeken.

Di dalam loods, tampat menoekar koedanja kareta post Gou-vernement, melinken boleh diberentiken sadja kareta, grobak dan sabaginja, jang ditarik oleh koedanja Gouvernement, soepaja ditoekar koedanja itoe.

Djikaloe di dalam loods itoe ada kareta atawa grobak, jang lagi menoekar koeda, maka segala kareta, kahar dan grobak jang lain, bagitoelah djoega binatang-binatang, misti berdiam doeloe di depan loods itoe, atawa djalan bepoetar di sampingnja, kaloe ada tampat aken djalan bagitoe.

Djikaloe koesir atawa orang jang antar grobak ada terpaksa oleh sangkoetan ini atawa itoe, akan berenti di antaranja tampat-tampat perhentian dan di depan loods tampat-tampat menoekar binatang penarik, ija poen tiada boleh berenti di bagian-djalan jang di-sebarin koraal, hanja misti lantas mengambil tampat di pinggir djalanan, dan berdiam di sitoe, sampo soedah bisa kombali ber-djalan teroes.

Fasal 7. Kareta, kahar dan grobak jang bertemoe satoe pad«

lain di djalanan, kendati poen brapa banjak rodanja atawa koe-danja, masing-masing misti dilaloeken ka sabelah kiri, biar meng-ambil saparo dari lebarnja djalanan, djikaloe boleh djadi saba-gitoe di itoe tampat pertemoeän.

Djikaloe pada pertemoean itoe ada terdjadi katjilakaän, maka jang bersalah dalam hal itoe, ijalah orang jang soedah

me-ngambil djalan dengan meliwati tengahnja djalanan di sabelah kanannja kareta, kahar atawa grobak.

Fasal 8. Djikaloe doewa kareta, kahar atawa grobak

ber-temoe satoe pada lain di soewatoe tampat, Jang tiada tjoekoep aken berdoewa itoe meliwati satoe sama lain, maka jang tiada moewatannja, itoelali misti djalan balik kombali; kaloe kadoe-wanja itoe ada bermoewatan, maka jang ada lebih dekat pada satoe tampat perhentian, itoelah jang misti djalan balik kombali.

Fasal 9. Siapa hendak meliwati satoe kareta, kahar atawa grobak jang ada di depan, dia misti boenjiken tjamboek, maka kareta, kahar atawa grobak jang di depan itoe, misti menjam-ping ka sabelah kiri, dan jang datang dari belakang misti liwat di sabelah kanan.

Djikaloe pada waktoe meliwatin demikian itoe ada terdjadi soewatoe katjilakaän, maka jang berkandaraän lebih doeloe itoe ada bersalah, kaloe ija soedah mengambil djalan terlaloe banjak ka sabelah kanan, hingga meliwati tengahnja lebar-djalanan; — jang datang dari belakang itoe bersalah, kaloe ija soedah me-ngambil djalan terlaloe banjak ka sabelah kiri, hingga meli-wati tengahnja lebar-djalanan itoe.

Fasal 10. Orang-orang jang inenoenggang koeda, dan bina-tang-binatang jang gendong barang, itoe poen, pada waktoenja bertemoe satoe pada lain atawa djalan meliwati, misti mengambil djalan sabagimana kareta atawa grobak.

Fasal 11. Koesir-koesir, orang-orang jang antar grobak dan orang-orang jang toenggang koeda, salamanja poen, pada temponja menjamping di waktoe bertemoe satoe pada lain atawa djalan meliwati, ija-orang misti kasih tinggal terboeka, di pinggir djala-nan, satoe kaloewasan jang tjoekoep aken orang2 jang djalan kaki.

Fasal 12 Orang jang tiada biasa, orang jang masih terlaloe moeda atawa orang jang badannja lemah, tiada boleh djadi koe-sirnja kareta atawa kahar, atawa toekang antar grobak.

Segala toekang bawa atawa antar grobak misti berdjalan kaki di sampingnja binatang jang tarik gerobak itae, katjoewali dji-kaloe binatang itoe ada pake alat, torn dan les jang sampoerna, hingga boleh terdjaga dari dalam grobak, dengan tiada mener-bitken bahaja pada kasadjahtraän di djalanan.

Fasal 13. Segala orang ada dilarang:

a. tiada boleh mengalirken ajer dari tanah-tanah jang berwatas, dari pada atawa dari dalam roemah-roemah, got-got,

solokan-solokan, istal-istal binatan atawa tampat-tampat kakotoran, hingga ajer itoe datang di djalanan;

b. tiada boleh memasangken pintoe-pintoe sabagi itoe, jang dji-kaloe diboekaken, djadi menjondol ka djalanan;

e. tiada boleh memindahken sasoeka-soeka atawa nielindes (le-ngan roda, segala barang atawa tanda-tanda aken bikin dja-lanan kareta-api, jang dipemahken di djadja-lanan;

d. tiada boleh mengangon binatang di sapandjang djalanan kias i di dalam karesidenan dan di sapandjang djalanan kias 2 dan kias 3 di kota Batawi dan di kota-kota moeka Batawi:

e. tiada boleh mengoembar binatang asing di djalanan, atawa membawa itoe liwat di djalanan, dengan tiada soeroeh saorang

berdjalan - sedikitnja 100 elo Nederland - lebih doeloe, aken bri taoe itoe pada orang-orang di djalanan.

f. tiada boleh berkandaraän di djalanan, lebih kentjang dari pada deras sedang atawa tjongklang;

,,. tiada boleh menarik dengan kareta atawa grobak soewatoe moewatan jang. lebarnja ada lebih dari 3 elo Nederland;

h. tiada boleh menjoesahi dengan sengadja pada orang-orang jang berkandaraän di djalanan, baik dengan mengageti koeda-koedanja, baik dengan meroesaki kareta atawa grobaknja, atawa dengan perboewatan lain;

,;. tiada boleh berkandaraän ka loewar pintoe hek atawa pintoe pekarangan atawa membelot di tikoengan, dengan tiada mem-bri tanda lebih doeloe dengan boenjiken tjamboek atawa soeroeh satoe boedjang djalan lebih doeloe sedikit djaoeh di depan koeda;

k. tiada boleh kasih tinggal satoe kareta, kahar atawa grobak di djalanan, kaloe tida ada koesir di kareta atawa kahar, atawa tida ada saorang pengantar, jang pegangi binatang penariknja itoe;

L tiada boleh pake satoe kareta atawa kahar, jang ditarik oleh doewa koeda beroentoen atawa oleh ampat koeda, djikaloe tiada ada boedjang jang berdiam di belakang kandaraän itoe atawa jang menoenggangi koeda jang paling depan;

m. tiada boleh mendjalanken kareta, kahar atawa grobak sem-bari tidoer atawa mabok:

77

n, tiada boleh membiarken grobak berdiri diam di djalanan pada waktoe sore atawa malam, tiada dengan taroken di depannja grobak itoe soewatoe obor menjalan atawa sedikitnja satoe lantera jang terpasang;

o. misti dibatja begini;

„tida boleh membiarken satoe kareta atawa lain kandaraän aken menarik orang, berdiri diam di djalanan pada waktoe sore atawa malam, kaloe tida taroken di depannja kandaraän itoe doewa lantera'jang berapi terang, jang masing-masing ada pake doewa atawa tiga potong."

q. tiada boleh sampirken atawa gantoengken koelit, lajar, djaring, kain atawa lain-lain sabaginja pada tampat jang kalihatan njata di tampat terboeka, jang ada di dalam watas 10 elo Nederland dari djalanan, melinken boleh, kaloe ada idsinnja kapala af'deeling negri:

p. tiada boleh menggergadji kajoe atawa membakar tahang-tahang di dalam watas 5 elo Nederland dari djalanan, melinken boleh, djikaloe itoe ada ditoetoepi, soepaja tiada kalihatan oleh koeda jang liwat di djalanan ;

r. tiada boleh memake di djalanan koeda-koeda jang sakit, jang pintjang dan jang loeka, dan tiada boleh membawa ka dja-lanan koeda-koeda jang ada poenja penjakit toelar-menoelar ; maka orang politie ada koewasa aken soeroeh boenoeh koeda-koeda jang sakit ingoes, sasoedahnja soeroeh doktor binatang menjataken adanja penjakit itoe.

s, di mana trottoir dan laen-laen tempat djalan jang perloe di adaken boewat orang-orang djalan atawa pasiar, begi-toe djoega di mana gili-gili sepandjang djalanan dan soe-ngei-soengei, tiada boleh orang bertoenggang koeda atawa berkandaraân kahar kareta, atawa menoentoen koeda dan laen-laen heiwan, atawa menjèrèt, menggiling dan menggoe-loengken barang-barang jang mana boleh bikin sesek itoe djalan sahingga membikin soesah pada orang-orang jang berdjalan.

1. tiada boleh kasih makan roempoet koeda-koeda dan laen-laen heiwan di atas atawa di pinggir gili-gili dari soengei-soengei atawa djalan-djalanan.

Fasal 13bi», Ketjoewali daripada jang telah di atoerken pada ajat kedoewa daripada fasal ini, maka dilarang pada djalan-djalan besar dan tanah-tanah lapang di dalam iboe kota Betawi, akan:

P e r t a m a : mengadjar koeda.

K e d o e w a : menaek (menoenggang) koeda jang belom diadjar, laen daripada djalan perlahan-lahan (bertindak), dengan ditoentoen paling sedikit oleh satoe boedjang pada satoe-satoe koeda.

Adapoen larangan ini tiada kena pada tanah lapang Koningsplein (Gambir), dan tanah lapang Singa (Waterlooplein), dan djalan-djalan besar sepandjang Prinsenlaan (Mangga-Besar), Jakatra dan Djati Baroe,

Fasal 14. Segala tjabang poehoen jang nienjondol ka djalanan, hingga djadi sangkoetan, aken kareta jang liwat atawa kedja-djalanan itoe soesah djadi kering, itoelah misti dipotongken oleh orang jang ampoenja poehoen itoe dengan onkostnja sendiri.

Djikaloe perkara niernotongken itoe tiada dikerdjaken di dalam tempo doewa kali doewa poeloeh ampat djam, maka orang politie nanti kerdjaken itoe aken itoengannja orang jang poenja poehoen.

Fasal 1.5. Lain daripada ambtenaar-ambtenaar dan hamba-hamba politie, sekalian opzichter dan pengawe dalam pakerdjaiin di djalanan, jang dipernahken dalam pakerdjaiin itoe oleh kapala af'deeling nogri, marika itoe poen haroes mendjaga, soepaja orang menoeroet pada parintahnja peratoeran ini, dan menjataken segala perboewatan jang melanggar ini peratoeran.

Fasal 16. Pelanggaran daripada larangan jang terseboet pada fasal-fasal 7 dan 9 dan 13g dan 13i dan 13bis dihoekoem dengan denda wang dari satoe sampe anam poeloeh roepiah, atawa, dji-kaloe orang bangsa Eropa dan jang disamaken dengan bangsa itoe memboewat pelanggaran jang terseboet di atas ini, dihoekoem dengan toetoepan dari satoe sama anam hari, dan djikaloe orang bangsa Islam dan jang disamaken dengan marika itoe, dengan hoekoem badan (krakal) dari itoe sampe doewa poeloeh hari.

Fasal 17. Pelanggarang atawa hal tida menoeroet pada atoeran jang terseboet di dalam lain-lain fasal dari peratoeran ini, itoe

nanti dihoekoemin dengan hoekoeman denda dari satoe sampe limabelas roepia.

Fasal 18. Djikaloe di dalam satoe tahon pelanggaran itoe

kombali diperobewat oleh orang jang telah dihoekoem itoe, maka hoekoeman itoe bertambah lagi beratnja :

akan hal fasal 16, denda wang sampei s e r a t o e s r o e p i a h , toetoepan sampei delapan hari dan hoekoem badan (krakal) sampei tiga poeloeh hari.

akan hal fasal 17, sampei doewa poeloeh lima roepiah.

Fasal 19. Madjikau-madjikan, jang paksa ija-orang poenja koesir atawa toekang grobak aken berlakoe dengan melanggar pada satoe atoerau dari ini oendang-oendang, marika itoelah nanti dihoekoem. seperti ija-orang sendiri jang soedah berboewat pe-langgaran itoe.

Fasal 20. Sedang tida terlepas dari hoekoeman-hoekoeman jang telah ditantoeken di dalam peratoeran ini, segala orang jang melanggar atawa jang alpa aken toeroet atoeran, dia ada dimistiken aken benarken apa jang tida patoet dan laloeken se-gala barang, jang telah diadaken dengan melanggar peratoeran ini; hal ini misti diperboewat di dalam tempo jang dibriken oleh kapala afdeeling negri dan atas penegaran aken hal itoe.

Djika orang tida melakoeken kamistiannja Itoe, maka tida dengan membri taoe apa-apa lagi pada orang jang bersalah atawa jang alpa itoe, politie nanti soeroeh orang kerdjaken kerdjaän itoe aken itoengannja itoe orang jang bersalah atawa alpa ; lain dari pada itoe, orang itoe misti ganti segala karoegian jang terbit dari pelanggaran jang telah diperboewat, atawa dari hal alpa jang telah djadi, djoega misti ganti segala onkost jang telah di-kaloewarken oleh politie.

No. 9. VERORDENING tegen het beschadigen der af-tappingen (hydranten) van de artesische putten ter hoofdplaats Batavia en het misbruiken van hot water dier putten.

Art. 1. Het is verboden:

a. om emmers of andere water vaten aan de kranen der water-reservoirs en der hydranten te hangen;

b. om de waterreservoirs, aftap-en sluitkranen, lantaarns en andere ijzer- en metaalwerken, behoorende tot de waterleidingen der artesische putten, te beschadigen of los te maken;

c. om de zelfsluitende af tapkranen vast te binden of op eenige andere wijze te bewerken, zoodanig dat die na gemaakt gebruik openblijven ;

d. om onder de kranen der waterreservoirs of hydranten te baden of aldaar goederen te wasschen en andere dergelijke werkzaamheden te verrichten.

Art. 2. Overtreding van het voorgaand artikel wordt gestraft met eene geldboete van één tot vijftien gulden, of gevangenis-straf voor hoogstens 6 dagen.

Art. 3. Ingeval van herhaling van dezelfde overtreding binnen het jaar kan de straf worden verhoogd tot eene geldboete van ten hoogste vijf-en-twintiy gulden of van gevangenisstraf van ten langste acht dagen.

Art. 4. Ter handhaving van deze verordening en het consta-teeren van overtredingen zijn, behalve de ambtenaren en beambten van de politie, ook bevoegd de opzichters en arbeiders tot de

wegen behoorende.

Art 5. Onverminderd de straffen in deze verordening bepaald, wordt d*e toegebrachte schade op kosten van de overtreders door het plaatselijk bestuur hersteld.

{Verordening van den Resident van Batavia van 24 Mei 1876, Javasche Courant van 6 Juni 1876 No. 15).

Bij verordening van den Resident van Batavia van 20 Mei 1882 van toepassing verklaard op de hoofdplaats Meester-Cornelis, (Ja-vasche Courant 23 Mei 1882 No. 41.)

81

No, 9. ATOERAN AKEN MENDJAGA, SOEPAJA PANTJOERAN DART SOEMOER-BOR DI KO-TA BAKO-TAWI TIADA DJAD1 ROESAK DAN SOEPAJA AJER-BOR DJANGAN DISIA-SIA-KEN. (Perintahnja Padoeka Toewan Resident Batawi, tanggal 24 Mei 187(5 Java Courant tanggal G Juni 1876 no. 45.)

Fasal 1. Maka dilarang:

a. tiada boleh orang gantoengken ember atawa lain-lain tahan a'

o

ajer pada pantjoerannja atawa paloengannja soemoer-bor;

b. tiada boleh orang meroesakken atawa melolosken paloengan-nja âjer-bor, besi poetaran aken toetoepken pantjoeranpaloengan-nja ajer-bor, lantera-lantera dan lain-lain barang dari besi dan sabaginja, jang teritoeng pada seloeran dari ajer soemoer-bor ; c. tiada boleh orang mengikatken, gandjali atawa toendjangi

besi poetaran penoetoepnja pantjoeran ajer-bor, hingga pan-tjoeran itoe tinggal terboeka pada sasoedahnja dipake;

d. tiada boleh orang mandi, menjoetji barang-barang ada ber-boewat kerdjaän jang sabaginja itoe di bawahnja pantjoeran ajer soemoer-bor.

Fasal 2. Pelanggaran pada fasal jang ada di saätasan ini nanti dihoekoemi dengan hoekoeman denda dari satoe sampe li-mabelas roepia, atawa dengan hoekoeman toetoep paling lamanja 6 hari.

Fasal 3. Djikaloe di dalam satoe tahon orang berboewat kom-bali satoe pelanggaran itoe djoega, maka hoekoemannja orang itoe boleh dibesarin, hingga djadi hoekoeman denda paling be-sarnja doewapoeloe lima roepia, atawa hoekoeman toetoep paling lamanja delapan hari.

Fasal 4. Lain dari ambtenaar-ambtenaar dan pegawe-pegawe politie, maka sekalian opzichter dan orang-orang jang bekerdja dalam pakerdjaän di djalanan, marika itoe poen haroes mendjaga peratoeran ini, dan 'njataken segala pelanggaran jang kadapa-tan olehnja.

Fasal 5. Sedang segala hoekoeman jang telah ditantoeken di

Keuren. fi

s^

dalam peratoeran ini, tiada dihilangken, — segala karoesakan jang terbit dari pada hal pelanggaran, nanti dibetoeli oleh politie aken hitoengannja orang jang berboewat pelanggaran itoe.

Dengan soerat perintahnja Padoeka Toewan Eesident Batawi jang bertanggal 20 Mei 1882, telah ditantoeken, bahoewa

pe-ratoeran ini terpake djoega di kota Meester-Cornelis. (Java Courant tanggal 23 Mei 1882 no. 41.)

N o . 10. V E R O R D E N I N G ter a a n w i j z i n g v a n de plaat-sen o p de o p e n b a r e w e g e n in de afdeeling S t a d en V o o r s t e d e n v a n B a t a v i a , a l w a a r rij- e n voer-t u i g e n zich m o g e n o p h o u d e n .

Art. 1. Rij- en voertuigen mogen buiten noodzaak, zich niet op den weg ophouden dan op de hierna te noemen plaatsen:

aan den Kleine Boom, nabij de landingsplaats;

op het plein van Tiangbendera tegenover den Uitkijk:

aan de Groote Rivier nabij den zoogenaamden Grooten Boom : op het plein voor het Stadhuis en het Paleis van Justitie;

op het plein Pagerman;

aan den kant van de rivier op Petoeakan-West, nabij de brug Hoaij Djian;

aan den kant van de rivier Angké, nabij de brug Itam;

op het plein van de zoogenaamde Oude Beurs;

op zij van den grooten weg op Djembatan Batoe, nabij Pi-tiangsia ;

op het pleiu van Tanah-lapang Glodok;

op het plein van Mangga Besaar (Molenvliet-west) ;

op zij van den grooten weg op Djembatan Boesoek, tegenover het Waterstaatsbureau;

op den hoek van den weg Sentiong Sawabesaar, tegenover het wachthuis op Patjenongan;

op het plein voor het Komediegebouw te Weltevreden;

op het plein bij de Sluisbrug voor het fort, nabij de spoorweg-halte Koordwijk;

88

op Weltevreden op den weg tegenover het blok voor de mu-zikanten/

op Pasar Senen aan den kruisweg grenzende aan Tanah Njonja ;

op Kram at tegenover de halte van de Tramway-maatschappij ; voor de spoorweghalte van het Koningsplein;

aan. de kruiswegen van Parapatan en Menteng;

op Kijswijk nabij de Harmonie;

op den hoek van den weg naar Petodjo en voor het kantoor van het mijnwezen;

op Tanah Abang-west, Djembatan Serong, nabij de schouts-woning;

op de Pasar Tanah-Abang tegenover den weg naar kampong Lima;

op Tanah-Abang voorbij den brug, loopende naar Djati tegen-over het wachthuis.

Art. 2. Elk van de bovengenoemde plaatsen zal worden ken-baar gemaakt door een zwart geschilderd plankje, voerende het opschrift :

In document POLITIEBEPALINGEN y-rftyrty'/. (pagina 86-97)