• No results found

HAL POMPA-POMPA DAN BARANG-BARANG JANG TERITOENG KAPADANJA

In document POLITIEBEPALINGEN y-rftyrty'/. (pagina 62-66)

Perintahnja Padoeka Toewan Resident Batawi tanggal 1 December 1869. Java Gourant

II. HAL POMPA-POMPA DAN BARANG-BARANG JANG TERITOENG KAPADANJA

Fasal 16. Misti ada terpalihara pompa-pompa dengan serbanja, banjaknja sabagimana jang soedah ditantoeken oleli Pemerintah dengan toeroeti permintaännja kapala afdeeling negri.

Sekarang ini ada ditantoeken doeloe misti ada doewa pompa dengan serbanja.

Lain dari itoe, misti ada sadia lagi sakean perabot jang te-ritoeng pada perkara pompa.

Fasal 17. Pompa-pompa jang ditantoeken aken dipake di da-lam segala tempo, masing-masing itoe misti disimpan beserta se-gala perabot jang teritoeng padanja, di dalam satoe roemah pompa sendirian, dan ditandai dengan namanja atawa nomornja pompa itoe.

Sasoewatoe pompa dengan serbanja itoe misti tersimpan dengan teratoer beres, soepaja di dalam segala waktoe boleh dikaloe-warken dan dibawa dengan lekas dan gampang.

Pasal 18. Soewatoe pompa dengan serbanja, jaitoe barang-barang jaLg kaädaännja dan banjaknja misti ada sabagimana jang telah ditantoeken oleh kapala afdeeling negri, dengan berdami sama algemeene brandmeester, dan dengan menimbang pada be-sarnja djoemblah oewang, jang dikasihken aken hal itoe.

Sedang ada atoeran demikian, pada masa sekarang ini pompa-pompa dengan serbanja itoe diadaken doeloe, sabagimana jang ada terseboet di dalam daftar jang disertaken padanja itoe.

Fasal 19. Dengan berdami sama algemeene brandmeester, ka-pala afdeeling negri haroes menantoeken tampat-tampat, di mana roemah-roemah pompa misti diadaken dan dipaliharaken.

Sedang ada ini atoeran, adalah ditantoeken tampat-tampat aken roemah-roemah itoe:

No. 1. Di tikoengan dari djalanan di dekat djambatan merah ; No. 2. Di dalam Kampong Tjina.

49

Fasal 20. Boemah-roemah pompa itoe misti di diriken dengan sabrapa boleh di tampat-tampat jang baik, hingga ija tiada nanti terbakar, dan ada gampang aken orang datang di sitoe.

Fasal 21. Pintoe-pintoenja roemah itoe misti ada koentjinja.

Algemeene brandmeester misti menjimpan satoe koentji dari

« sasoewatoe roemah pompa.

Brandspuitmeester dan adjunct-adjunct brandspuitmeester, jang memang teroetama misti paliharaken satoe roemah pompa, — dan lagi itoe orang jang terpilih dari antara tetangga-tetangga aken toe-loeng pegang satoe koentji, dia-orang masing-masing misti simpan satoe koentji, jang melainken boleh dipake sadja aken boeka dan toetoep pintoenja roemah pompa itoe.

Fasal 22. Itoe tangga-tangga dan lain-lain barang jang ter-simpan di dalam roemah pompa, masing-masing roepa misti ditaro

— sabagimana jang perloe — di satoe tampat, jang gampang di datangi orang.

Fasal 23. Pompa dengan serbanja itoe misti dirawati dengan baik, hingga salamanja ija ada dengan sampoerna, dan di dalam segala waktoe ada sadia aken digoenaken.

Segala karoesakan dan kakoerangan misti dibetoeli dan di tjotjoki dengan sigra.

Hal mengoeroes segala perkara itoe ada kaharoesannja alge-meene brandmeester.

I I I . HAL KAHAEOESANNJA SEKALIAN PEDOEDOEK N E G E I .

Fasal 24. Siapa djoega,jang oleh pembesar negri diserakinsatoe kerdjaän dari perkara pompa, dia misti trima dan melakoeken itoe.

Kaloe orang mengataken, ada kaberatan aken menerima ker-djaän itoe, kapala afdeeling negri nanti njataken, apa omongan itoe boleh ditrima atawa tida, dengan menbri taoe djoega sebabnja.

Kaberatan jang terbit dari poetoesannja kapala negri, itoelah misti dimaloemken kapada Sri Padoeka jang dipertoevan-besar Gouverneur-Generaal.

Sedang begitoe, itoe kerdjaän jang dibriken misti ditrima dan dilakoeken lebih doeloe.

Fasal 25. Pada saban roemah atawa pekarangan, di mana Keuren.

50

ada roemah, salamanja misti diadaken aken itoengannja Jang ampoenja itoe, sedikitnja poen satoe soemoer tertembok, dan soe-moer ini misti didjaga baik.

Djikaloe ada barang sangkoetan di tam.pat itoe, maka liai ka-mistian aken adaken itoe soemoer boleh dihilangken aken soe-watoe tempo oleh kapala afdeeling negri.

Fasal 26. Di dalam sasoewatoe roemah di kampong, dan sasoewatoe roemah jang didoedoeki oleh boemi-poetra atawa orang jang disamaken pada bangsa itoe, salamanja misti diadaken dengan onkostnja toewan roemah, sapoeloeh lodong berisi penoeh dengan ajer; pandjangnja masing-masing lodong itoe misti ada 18 tampah Nederland, dan besarnja, dioekoer di dalamnja, paling sedikit poen misti ada 7'/a duim Nederland.

Fasal 27. Di dalam sasoewatoe wijk atawa kampong jang didoedoeki oleh bangsa boemi-poetra, salamanja misti diadaken dengan onkost pedoedoek itoe sakean tangga dan gaitan jang ditandai, dan barang-barang itoe misti ada sadia salamanja dan dirawati dengan baik.

• Kapala dari bangsa boemi-poetra misti oeroes perkara itoe, dan dengan menoeroet atoerannja kapala afdeeling negri, ija se-rahken barang-barang itoe, soepaja disimpan oleh orang-orang jang dirasa baik, jang saban tahon nanti digantiïn oleh

orang-orang lain.

Banjaknja tangga-tangga dan gaitan-gaitan jang misti ada di dalam saban wijk atawa kampong, itoelah ditantoeken oleh ka-pala negri, atas permintaännja kaka-pala-kaka-pala dari boemi-poetra dan dengan berdami sama algemeene brandmeester.

IY. HAL KAHAROESANNJA PEDOEDOEK NEGRI PADA WAKTOE ADA KABAKARAN.

Fasal 28. Siapa dapat lihat hal kabakaran, dia ada kamistian : 1. akan lantas triak atawa soeroeh orang triak di djalanan,

ba-hoewa ada kabakaran;

2. akan lantas kasih taoe hal kabakaran itoe pada officier pompa jang beroemah paling dekat, atawa pada orang gardoe dari

gardoe jang paling dekat ;

51

3. aken berlakoe dengan sabrapa boleh, soepaja padamken api atawa tjegahken kabakaran itoe.

Fasal 29. Pada waktoe dapat taoe ada kabakaran:

1. orang-orang gardoe misti lantas poekoel tongtong aken oeta-raken bal kabakaran itoe;

2. orang-orang di dalam, kampong misti lantas oetaraken itoe dengan memoekoel loempang padi.

Fasal 30. Pada waktoe ada kabakaran, maka ajer jang ada di dalam segala lodong, djambangan dan tahang, dan jang ada di dalam soemoer-soemoer, tampat-tampat ajer oedjan, kamar-kamar mandi dan di dalam segala cmpangan atawa lain-lain tampat ajer, samoewa itoe misti dibiarken dipake oleh pegawe-pegawe pompa.

Masing-masing orang, dalam haknja sendiri, misti b n taoe di mana adanja itoe tampat-tampat ajer, kaloe sadja ditanjaken oleh atawa dengan namanja kapala afdeeling n e g n atawa satoe officier pompa.

Fasal 31. Djikaloe, dari sebab adanja kabakaran, kapala afdeeling negri atawa officier-officier pompa ada rasa perloe aken mengambil djalan di dalam pekarangan-pekarangan, roemah-roemah atawa sabaginja, maka pintoe-pintoenja samoewa itoe misti tinggal terboeka akan marika itoo liwat di sitoe, djoega aken sekalian

pen-„awe pompa, kaloe marika diperintah oleh pembesar-pembesar itoe.

° Djikaloe, kerna diperintah oleh atawa dengan namanja kapala afdeeling negri atawa satoe officier pompa, orang hendak taro atawa lintangken peroet pompa, atawa lain-lain perabot padamken api di dalam, di sapandjang atawa di atas pekarangan, roemah atawa sabaginja, maka jang poenja tampat itoe misti biarken orang lakoeken kerdjaän itoe.

Fasal 32 Pada waktoe ada kabakaran, maka segala tangga dan gaitan, jang terseboet di dalam fatsal 27, kaloe sadja dipinta oleh atawa dengan namanja kapala afdeeling negri atawa satoe officier pompa, samoewa itoe misti diserahken aken dipake oleh pegawe-pegawe pompa. _ .

Fasal 33. Pada waktoe ada kabakaran, kaloe sadja dititahken oleh atawa dengan namanja kapala afdeeling negri atawa satoe offi-cier pompa, maka segala orang, jang terseboet di bawah mi ada

m

kamistian, aken lantas membri pertoeloengan dan menoeroet dengan betoel pada perintah-perintah:

1. segala toekang dan sekalian orangnja;

2. segala orang, jang telah dipintai tangga-tangga dan gaitan gai tan jang disimpan olehnja;

3. segala orang jang ada di tampat kabakaran dengan tiada kerdja satoe apa.

Fasal 34. Pada waktoe ada kabakaran, tiada nanti diterima pengadoeän atas perboewatan jang di kerdjaken oleh atawa dengan namanja kapala afdeeling negri atawa satoe officier pompa, atawa jang dikerdjaken oleh orang politie atawa pegawe pompa, kaloe pengadoeän itoe boekan aken satoe perkara jang misti lantas dioeroesi.

Fasal 35. Segala kalakoeän jang keras, tiada sekali boleh dikerdjaken oleh orang jang tida teritoeng pada politie atawa pegawe pompa, djoega tida teritoeng pada orang jang telah di mistiken aken membri bantoean.

Tiada saorang boleh terbitken sangkoetan dengan keradjinan jang tida patoet atawa lain-lain perboewatan, di dalam paker-djaännja pegawe pompa.

Tiada saorang boleh menjoesahi atawa mehinaken orang politie atawa pegawe pompa, maski tjara bagimana poen.

V. HAL KAHAROESAN DAEI PEMBESAE-PBMBESAR

In document POLITIEBEPALINGEN y-rftyrty'/. (pagina 62-66)