Plan van aanpak
Deelvraag 3: Hoeveel interactie hebben de concurrenten van Spotify momenteel op Facebook?
Met deze deelvraag wordt inzicht verworven in de huidige interactie van concurrenten van Spotify op Facebook. Ook hier wordt gekeken naar het aantal likes/shares/comments van de concurrentie, om vervolgens de IPM+ analyse toe te passen. De uitkomsten van de
concurrentie kan vervolgens vergeleken worden met de uitkomst van Spotify, om zo een duidelijk beeld te schetsen van de huidige situatie. Daar kan in het verdere onderzoek mee gewerkt worden. Een verantwoording van de gekozen concurrenten voor deze
onderzoeksvraag is te vinden in bijlage I.
Deelvraag 4: Hoe ziet het Facebook-gedrag van de doelgroep er uit?
Spotify is op zoek naar meer engagement met de doelgroep. In het vooronderzoek (zie §3.1) is gebleken dat engagement een te groot begrip is en daarom wordt gericht op interactie (zie §3.2). Tijdens de enquête en diepte-interviews kan door middel van de verschillende niveaus van engagement wel gericht onderzocht worden hoe het zit met het sociale gedrag van de doelgroep. Zo wordt door middel van uitkomsten van het onderzoek en de onderzochte theorie duidelijk op welk niveau de doelgroep zich bevindt en kan een gericht advies gegeven worden over het creëren van meer interactie en dus engagement.
Deelvraag 5: Wat ziet de doelgroep graag voor content op het Facebook kanaal van Spotify?
Op dit moment plaatst Spotify content op het Facebookkanaal, zonder dat ze kijken naar de wensen en behoeften van de doelgroep. Momenteel is pas het besef gekomen dat dit nodig is om meer engagement te creëren op de Facebookpagina met de doelgroep en daarom is deze vierde deelvraag nodig om te onderzoeken wat de doelgroep graag wil zien op de Facebookpagina van Spotify. Deze deelvraag wordt onderzocht door middel van diepte- interviews. Hier kan goed doorgevraagd worden naar de wensen en behoeften van de doelgroep. Want wat verwachten ze precies van Spotify op Facebook? Willen ze liever geïnformeerd worden, of komt het neer op entertainment. Ook algemene resultaten uit de enquête worden meegenomen in deze deelvraag, gezien daar antwoord gegeven wordt op de vraag wat de doelgroep het liefst ziet op Facebook, denk aan foto’s, films of tekst.
Deskresearch Fieldresearch Kwantitatief Kwalitatief Deelvraag 1 X Deelvraag 2 X Deelvraag 3 X Deelvraag 4 X X Deelvraag 5 X X
Bronnenlijst
Bradley, A. (2010). A new definition of social media. Geraadpleegd op 10 maart 2015, van http://blogs.gartner.com/anthony_bradley/2010/01/07/a-‐new-‐definition-‐of-‐social-‐ media/
Brodie, R.J., Hollebeek, L.D., Jurić, B., Ilić, A., Customer Engagement: Conceptual Domain, Fundamental Propositions, and Implications for Research. Journal of Service Research. (2011)
CBS, 2014. Bevolking per 1 januari. Geraadpleegd op 24 februari 2015, van:
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=7461BEV
Charlene Li, 2010, Understand Your Customers’ Social Bhaviors, geraadpleegd op 24 februari 2015, van: http://www.slideshare.net/charleneli/understand-‐your-‐customers-‐social-‐behaviors
Cloud9, z.j. Artiesten. Geraadpleegd op 2 januari 2015, van: http://www.cloud9music.nl/
Coats, William S., Vickie L. Freeman, John G. Given, and Heather D. Rafter. “Streaming into the Future: Music and Video Online.” (2000)
Daft, R.L., & Lengel, R.H. (1986). Organizational information requirements, media richness, and structural design. Management Science
Facebook.com (z.j.) About Facebook. Geraadpleegd op 3 maart 2015, van:
https://www.facebook.com/facebook
Facebook.com (z.j.) Update to Facebook Newsfeed. Geraadpleegd op 3 april 2015, van:
https://www.facebook.com/business/news/update-‐to-‐facebook-‐news-‐feed
Fortune, 2013. Ashes to ashes, peer to peer: An oral history of Napster. Geraadpleegd op 30 januari 2015, van: http://fortune.com/2013/09/05/ashes-‐to-‐ashes-‐peer-‐to-‐peer-‐an-‐oral-‐ history-‐of-‐napster/
Frankwatching, 2009. De Ultieme Interactie Met Je Bezoeker, Succes Met Engagement. Geraadpleegd op 10 februari 2015, van:
http://www.frankwatching.com/archive/2009/03/17/de-‐ultieme-‐interactie-‐met-‐je-‐bezoeker-‐ succes-‐met-‐engagement/
GFK, 2014. Trends in digital entertainment 2014. Geraadpleegd op 3 maart 2015, van:
https://www.gfk.com/nl/retail-‐reports/q2-‐2014/Markten/entertainment/Paginas/default.aspx
Goffman, E. (1959). The presentation of self in everyday life. New York: Doubleday Anchor Books.
Groundswell, 2011. Charlene Li & Josh Bernoff. Winning in a world transformed by social technologies. Geraadpleegd op 20 januari 2015.
IFPI, 2014. Digital Music Rapport 2014. Geraadpleegd op 2 maart 2015, van:
http://www.ifpi.org/downloads/Digital-‐Music-‐Report-‐2014.pdf
Kaplan, A.M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social media. Business Horizons.
Katie Delahaye Paine, 2011. Measure What Matters: Outline tools for understanding
customers, social media, engagement, and key relationships. Geraadpeegd op 20 januari 2015,
van: http://www.gmj.uottawa.ca/1202/v5i2_distaso%20and%20mccorkindale.pdf
Kietzmann, J.H., Hermkens, K., McCarthy, I.P., & Silvestre, B.S. (2011). Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business Horizons
Likeonomics.nl, 2015. Artikelen gedeeld op social media. Geraadpleegd op 15 maart 2015, van:
http://www.likeconomics.nl/2015/03/artikelen-‐gedeeld-‐social-‐media/
Marketingfacts, 2013. De nieuwe muziekindustrie gaat niet over exploitatie, maar over ondersteunen van muzikanten. Geraadpleegd op 2 januari 2015, van:
http://www.marketingfacts.nl/berichten/de-‐nieuwe-‐muziekindustrie-‐gaat-‐niet-‐over-‐ exploitatie-‐maar-‐over-‐ondersteunen
Marketingfacts, 2014. Engagement, wat is het nou echt? Geraadpleegd op 5 februari 2015, van: http://www.marketingfacts.nl/berichten/engagement-‐wat-‐is-‐het-‐nou-‐echt
Marketingfacts, 2011. Wie bokst op tegen iTunes en Spotify? Geraadpleegd op 2 januari 2015, van:
http://www.marketingfacts.nl/berichten/20110221_wie_bokst_op_tegen_itunes_en_spotify
Marketingfacts, 2015. Social media in Nederland 2015: jongeren haken af op Facebook. Geraadpleegd op 8 februari 2015, van:
http://www.marketingfacts.nl/berichten/social-‐media-‐in-‐nederland-‐2015-‐jongeren-‐haken-‐af-‐ op-‐facebook
Motivaction, z.j. Mentality model. Geraadpleegd op 20 februari 2015, van:
http://www.motivaction.nl/mentality
Newcom.nl (z.j.) Social Media Onderzoek 2014. Geraadpleegd op 10 maart 2015, van:
http://www.newcom.nl/social-‐media-‐onderzoek2014
NRC, 2014. Muziekindustrie weer in de lift, hoop op sponsors en streams. Geraadpleegd op 2 januari 2015, van: http://www.nrcreader.nl/artikel/526/muziekindustrie-‐weer-‐in-‐de-‐lift-‐hoop-‐ op-‐sponsors-‐en-‐streams
NVPI, 2014. Omzet Nederlandse muziekindustrie in 2013 in de plus; omzet uit
streamingdiensten compenseert de daling van fysieke dragers. Geraadpleegd op 2 januari 2015, van: http://www.nvpi.nl/nieuws/omzet-‐nederlandse-‐muziekindustrie-‐2013-‐de-‐plus-‐ omzet-‐uit-‐streamingdiensten-‐compenseert-‐de-‐dal
Pagemonitor, 2015. IPM+ Analyse. Geraadpleegd op 18 maart 2015, van:
http://www.fanrise.com/nl/home/
SCP, 2014. Onderzoek Tijdsbesteding: Hoe lang en hoe vaak. Geraadpleegd op 25 Februari 2015, van:
http://www.scp.nl/Onderzoek/Tijdsbesteding/Hoe_lang_en_hoe_vaak/Vrije_tijd/Mediagebrui k/Radio_en_geluidsdragers_luisteren
Short, J., Williams, E., & Christie, B. (1976). The social psychology of telecommunications. Spotify.com (z.j.) Spotify Explained: How we pay royalties overview. Geraadpleegd op 17 februari 2015, van: http://www.spotifyartists.com/spotify-‐explained/#how-‐we-‐pay-‐royalties-‐ overview
Socialcapitalgateway.org (z.j.) Social Network Sites Definition History and Scholarship. Geraadpleegd op 8 maart 2015, van:
http://www.socialcapitalgateway.org/content/paper/boyd-‐d-‐m-‐ellison-‐n-‐b-‐2007-‐social-‐ network-‐sites-‐definition-‐history-‐and-‐scholarship-‐jour
Socialmediamonitor.nl (z.j.) Social Media Embassy: Social Media Monitor. Geraadpleegd op 18 maart 2015, van: http://www.socialmediamonitor.nl
Spotify.com (z.j.) Spotify Artists. Geraadpleegd op 9 februari 2015, van:
http://www.spotifyartists.com
Spotify.com (z.j.) Spotify Explained. Geraadpleegd op 9 februari 2015, van:
http://www.spotifyartists.com/spotify-‐explained/
Spotify.com (z.j.) Brands. Geraadpleegd op 9 februari 2015, van:
https://www.spotify.com/nl/brands/
Spotify.com (z.j.) Spotify Brandpage. Geraadpleegd op 9 februari 2015, van:
https://www.spotify.com/nl/
TNS-‐NIPO, 2014. Doelgroeponderzoek Social Media Monitoring. Geraadpleegd op 18 maart 2015, van: http://www.tns-‐nipo.com/doelgroeponderzoek/social-‐media-‐monitoring/
Top-‐Notch, z.j. Artiesten. Geraadpleegd op 22 februari 2015, van: http://www.top-‐notch.nl/
TrackMaven.com (z.j.) Marketing Dictionary. Geraadpleegd op 20 februari 2015, van:
Vivek, S.D. (2009). A scale of consumer engagement. Geraadpleegd op 10 maart 2015,van http://acumen.lib.ua.edu/content/u0015/0000001/0000096/u0015_0000001_000009 6.pdf
Volkskrant.nl, 2014. Nederlandse jeugd streamt massaal muziek en tv. Geraadpleegd op 10 februari 2015, van: http://www.volkskrant.nl/media/nederlandse-‐jeugd-‐streamt-‐massaal-‐ muziek-‐en-‐tv~a3679354/
Wired, 2010. Apple Opens iTunes Store. Geraadpleegd op 20 februari 2015, van:
http://www.wired.com/2010/04/0428itunes-‐music-‐store-‐opens
Wired, 2011. In depth: How Rovio made Angry Birds a winnar (and what’s next). Geraadpleegd op 20 februari 2015, van: http://www.wired.co.uk/magazine/archive/2011/04/features/how-‐ rovio-‐made-‐angry-‐birds-‐a-‐winner