• No results found

Voordat  begonnen  wordt  aan  het  onderzoek  naar  hoe  Spotify  haar  engagement  kan  verhogen,   is  het  belangrijk  vast  te  stellen  waar  Spotify  op  dit  moment  staat  op  het  gebied  van  

engagement.  Dit  wordt  vastgesteld  door  twee  theorieën:  de  Groundswell  theorie  en  de   Engagement  piramide.  Tot  slot  wordt  gekeken  wat  het  ideale  engagementniveau  voor  Spotify   is.    

5.1 Groundswell  theorie  

De  Groundswell  theorie  is  gestoeld  op  het  principe  van  een  ladder,  waar  op  verschillende   treden  een  onderscheid  gemaakt  wordt  tussen  verschillende  groepen  op  het  internet  en  met   name  social  media.  De  ladder  ziet  er  als  volgt  uit:    

 

Bovenaan  de  ladder  staan  de  creators,  dit  is  voor  het  creëren  van   engagement  het  hoogst  bereikbare  niveau.  Om  wat  duidelijkheid  te   scheppen,  worden  kort  alle  treden  toegelicht.    

 

De  inactives  zijn  een  groep  van  mensen  die  niets  zelf  ondernemen   op  internet  of  social  media.  Spectators  zijn  de  fans  die  wel  toekijken,   maar  niet  liken  en/of  reageren.  Joiners  zijn  actief  op  social  media,   maar  voornamelijk  met  vrienden  en  familie.  De  collectors  

organiseren  informatie  voor  eigen  doeleinden  –  denk  aan  RSS-­‐feeds   –  en  critics  geven  vaak  een  review  of  waardering.  Tot  slot  zijn  de   conversationalists  actief  op  social  media  in  het  reageren  en  delen,   maar  zijn  zij  niet  bezig  met  het  zelf  produceren  zoals  de  creators   doen.    

 

Als  gekeken  wordt  naar  de  Facebookpagina  van  Spotify,  valt  op  dat   er  meer  geliket  wordt  dan  dat  er  berichten  gedeeld  en/of  op   berichten  gereageerd  wordt.  Een  uitgebreide  analyse  is  te  vinden  in   hoofdstuk  2,  maar  een  globale  analyse  leert  dat  de  Spotify-­‐fan   voornamelijk  liket.  Echter,  op  de  ruim  6  miljoen  fans  die  Spotify   heeft,  blijft  het  aantal  likes  achter.  Zo  stelt  ook  de  marketingmanager  van  Spotify  dat  zij   ontevreden  zijn  over  het  aantal  likes  dat  een  gemiddeld  bericht  behaalt  en  dat  de  overige   interacties  helemaal  uitblijven.  Op  basis  van  deze  informatie  kan  geconcludeerd  worden  dat   Spotify-­‐fans  zowel  spectators  zijn  –  fans  die  wel  toekijken,  maar  waarmee  geen  interactie  is  –   als  joiners:  fans  die  wel  liken,  maar  Facebook  toch  eerder  gebruiken  voor  vrienden  en  familie.      

 

5.2 Engagement-­‐piramide    

De  engagement-­‐piramide  richt  zich  minder  op  social  media  en  meer  op  de  gehele  online   omgeving.  Hoewel  de  piramide  ongeveer  overeen  komt  met  de  ladder,  zijn  er  een  aantal   verschillen.    

 

Zo  zijn  er  minder  lagen  waar  mensen  in  onverdeeld   kunnen  worden  en  wordt  er  geen  onderscheid   gemaakt  in  mensen  die  helemaal  niet  participeren  in   social  media  en  de  groep  mensen  die  informatie   verzamelt  voor  eigen  doeleinden.  Om  ook  bij  de   piramide  meer  duidelijkheid  te  scheppen  volgt  een   korte  uitleg  van  alle  piramidelagen.    

 

Onderaan  de  piramide  staat  de  groep  mensen  die  –  net  als  bij  de  Groundwell-­‐theorie  –  enkel   kijken  en  lezen.  De  daaropvolgende  laag  zijn  de  mensen  die  zelf  content  plaatsen  in  de  vorm   van  statusupdates  en  foto’s.  Zij  doen  dit  om  anderen  te  informeren,  maar  ook  om  zichzelf  te   profileren.  Dan  volgt  de  groep  die  ook  daadwerkelijk  reageert  op  berichten  en  reviews   achterlaat.  Boven  deze  groep  staat  de  groep  fans  die  zelf  produceren,  zoals  blogs  en  video’s.   Waar  dit  bij  Groundswell  de  hoogst  haalbare  trede  is,  is  bij  de  piramide  nog  een  groep   toegevoegd:  de  curerende  fans.  Deze  groep  houdt  alles  nauw  in  de  gaten  en  produceert  ook   zelf,  denk  bijvoorbeeld  aan  Wikipedia.    

 

Zoals  al  vastgesteld  bij  de  Groundwell-­‐theorie  is  de  Spotify-­‐fan  vooral  bezig  met  het  liken  van   de  berichten  op  de  Facebookpagina.  Zij  reageren  erg  weinig  en  produceren  zelf  niet  –  in   bijvoorbeeld  het  geval  van  Soundcloud  zou  dit  wel  het  geval  zijn,  daar  is  de  dienst  gericht  op   het  zelf  uploaden  van  nummers  –  maar  kan  het  wel  zo  zijn  dat  de  fans  uiteindelijk  zo  bezig  zijn   met  het  delen  van  muziek  met  vrienden,  dat  zij  uiteindelijk  in  de  bovenste  laag  terecht  komen:   de  curators.    

 

In  het  geval  van  de  piramide  valt  de  Spotify-­‐fan  voornamelijk  in  de  onderste  laag  van  de   piramide:  ze  vergaren  informatie  over  artiesten,  albums  en  nieuwe  nummers  door  de  Spotify   Facebook-­‐pagina  in  de  gaten  te  houden,  maar  ondernemen  geen  actie  in  de  vorm  van:  liken,   reageren  of  delen.  De  theorie  schrijft  voor  dat  deze  groep  het  beste  te  bereiken  is  door:    

▫ Verdiep  je  in  de  content  die  de  gebruikers  dagelijks  consumeren;   ▫ Wees  relevant,  wat  willen  de  gebruikers  lezen,  zien  of  horen;  

▫ Creëer  content  die  relevant  is  voor  de  gebruikers  en  aansluit  bij  hun  wensen  en   behoeften.            

 

5.3 Gewenst  engagementniveau  van  Spotify    

Uiteindelijk  is  het  belangrijk  om  doelen  te  stellen,  zodat  het  gewenste  engagementniveau  van   Spotify  behaald  kan  worden.  Uit  gesprekken  met  Spotify  blijkt  dat  het  ultieme  doel  is  om  de   Spotify  fan  betaald  gebruik  te  laten  maken  van  het  product  en  indien  dit  al  het  geval  is,  nóg   intensiever  gebruik  te  laten  maken  van  het  product:  

 

“In  principe  willen  we  Facebook  nu  vooral  inzetten  als  het  laden  van  ons  merk.  Uiteindelijk  zal   dat  hopelijk  leiden  tot  meer  engagement  op  Facebook  en  het  product  zelf.”  Aldus  Nienke   Dettmeijer,  Marketing  Manager  Spotify.    

 

Spotify  geeft  aan  dat  het  wil  bereiken  dat  mensen  meer  engagement  met  zowel  het  product  als   Facebook  zelf  hebben.  Dat  betekent  dat  de  groep  die  nu  alleen  nog  maar  “spectator”  of   “watcher”  is,  moet  ombuigen  naar  een  actieve  deelnemer  op  de  social  media  kanalen  van   Spotify,  in  dit  geval  Facebook.  Dit  gaat  niet  zomaar  en  daar  zijn  een  aantal  richtlijnen  voor   opgesteld.  Charlene  Li,  (mede-­‐)bedenker  van  zowel  de  Groundwell-­‐theorie  als  de  

Engagementpiramide  geeft  allereerst  aan  dat  je  de  “watchers”  en  “spectators”  moet  voorzien   in  hun  behoeften:  plaats  content  die  zij  relevant  vinden  en  aansluiten  bij  hun  wensen  en   behoeften.  Pas  dan  vindt  er  echte  interactie  plaats  en  kan  gekeken  worden  naar  hogere   engagementniveaus.    

 

Voor  dit  onderzoek  zal  onderzocht  worden  hoe  Spotify  een  niveau  omhoog  kan  gaan  en  van  de   “spectator”  een  “sharing”  en  “commenting”  fan  kan  maken.  Ook  hier  zijn  een  aantal  richtlijnen   voor  opgesteld:  

▫ Zorg  voor  erkenning  en  beloningen  wanneer  de  consument  jouw  content  deelt;   ▫ Creëer  een  open  en  vriendelijke  omgeving  waar  mensen  graag  een  reactie  willen  

achterlaten;  

▫ Creëer  een  community  beleid.    

Op  korte  termijn  zal  daarom  onderzocht  worden  hoe  de  doelgroep  aangespoord  kan  worden   tot  het  reageren  en  delen  van  de  Spotify  berichten  en  hoe  dat  door  middel  van  de  

bovenstaande  mogelijkheden  gerealiseerd  kan  worden.  Het  lange-­‐termijndoel  voor  Spotify  zal   in  het  geval  van  de  engagementpiramide  de  ‘curerende’  fan  zijn,  die  nauwlettend  in  de  gaten   houdt  wat  Spotify  plaatst  en  zelf  ook  actief  deelneemt  in  dit  proces  door  middel  van  het  delen   van  afspeellijsten  met  vrienden  en  het  aanbevelen  van  muziek.