• No results found

(1) Paulus, apostel van Christus Jezus door de wil van God, naar de belofte van het leven dat in Christus Jezus is, (2) aan Timotheüs, mijn geliefd kind: genade, barmhartigheid, vrede van God de Vader en van Christus Jezus, onze Heer.

|1|

Paulus, apostel van Christus Jezus door de wil van God, naar de belofte van het leven dat in Christus Jezus is,

Paulus was door de Heer Jezus uitverkoren om het evangelie aan de volken te brengen. Hij was de apostel van Christus, door de wil van God.

De belofte waarop de apostel wijst, kan verwijzen naar een persoonlijke belofte die hij ontving of de verkondiging van Christus’ belofte van leven door de bekering. Het Grieks laat beide mogelijkheden open.

|2|

aan Timotheüs, mijn geliefd kind: genade, barmhartigheid, vrede van God de Vader en van Christus Jezus, onze Heer.

Timotheüs was het geliefde kind van de apostel Paulus. Hij was zijn

‘geliefd kind en trouw aan de Heer’ (1Ko4:17). Samen groeiden ze elkaar nauw aan het hart in hun gemeenschappelijk werk voor Gods koninkrijk.

Jong en oud stonden naast elkaar als vader en zoon. Paulus kon vanuit die relatie dan ook terecht spreken over Timotheüs als zijn geliefd kind.

Paulus was de man die Timotheüs kort bij God had gebracht en die samen met hem in het evangelie had gediend. In hoeverre Timotheüs hierbij ook het evangelie via Paulus vernam, blijft onbekend.1

Net als in 1Tm wenste hij hem ‘genade, barmhartigheid en vrede toe’

(vgl. 1Tm1:2).

Timotheüs Timotheüs

Paulus en Timotheüs Paulus en Timotheüs

Timotheüs (bet. ‘God vereerder’) was een trouwe medearbeider van Paulus Timotheüs (bet. ‘God vereerder’) was een trouwe medearbeider van Paulus (Fp2:21-22). De apostel ontmoette hem, tijdens een reis, in Lystra (Hd16:1). Timotheüs 22). De apostel ontmoette hem, tijdens een reis, in Lystra (Hd16:1). Timotheüs

1 Medema 1981, 25–26.

woonde in deze stad.

woonde in deze stad.22 Hij was voor een stuk multicultureel, want hij woonde in het Hij was voor een stuk multicultureel, want hij woonde in het Romeinse rijk, zijn vader was van Griekse en zijn moeder was van Joodse afkomst Romeinse rijk, zijn vader was van Griekse en zijn moeder was van Joodse afkomst (Hd16:1). Toen Paulus hem ontmoette, liet hij Timotheüs besneden, omdat (Hd16:1). Toen Paulus hem ontmoette, liet hij Timotheüs besneden, omdat Timotheüs qua nationaliteit joods was (16:3). In de tijd van het Nieuwe Testament Timotheüs qua nationaliteit joods was (16:3). In de tijd van het Nieuwe Testament bepaalde de nationaliteit van de moeder namelijk de nationaliteit van het kind.

bepaalde de nationaliteit van de moeder namelijk de nationaliteit van het kind.33 De De naam van zijn vader bleef even onbekend, als het antwoord op de vraag of naam van zijn vader bleef even onbekend, als het antwoord op de vraag of Timotheüs’ vader nog in leven was, toen de apostel Paulus hem in Lystra ontmoette.

Timotheüs’ vader nog in leven was, toen de apostel Paulus hem in Lystra ontmoette.

Wel noemt 2Tm de naam van zijn moeder: Eunice, en van zijn grootmoeder: Lois Wel noemt 2Tm de naam van zijn moeder: Eunice, en van zijn grootmoeder: Lois.. Beiden maakten zij

Beiden maakten zij Timotheüs vertrouwt met het Oude Testament (2Tm1:5; 3:15). OfTimotheüs vertrouwt met het Oude Testament (2Tm1:5; 3:15). Of Eunice en Lois Timotheüs tot Christus brachten is even onbekend als het antwoord Eunice en Lois Timotheüs tot Christus brachten is even onbekend als het antwoord op de vraag of zijn vader een gelovige was. John Scott denkt dat Timotheüs pas via op de vraag of zijn vader een gelovige was. John Scott denkt dat Timotheüs pas via Paulus tot geloof kwam.

Paulus tot geloof kwam.44 Toch ontbreekt hiervoor de onderbouwing. Toch ontbreekt hiervoor de onderbouwing.55 Het enige dat Het enige dat het Nieuwe Testament vermeldt, is dat Paulus zich ziet als de geestelijke vader van het Nieuwe Testament vermeldt, is dat Paulus zich ziet als de geestelijke vader van Timotheüs en hem typeert als mijn ‘oprechte zoon in het geloof’ en mijn ‘geliefde Timotheüs en hem typeert als mijn ‘oprechte zoon in het geloof’ en mijn ‘geliefde zoon’ (1Tm1:2; 2Tm1:2). Daarmee is in elk geval verduidelijkt dat Timotheüs zijn zoon’ (1Tm1:2; 2Tm1:2). Daarmee is in elk geval verduidelijkt dat Timotheüs zijn geestelijke vorming van Paulus ontving (Gl4:19) en dat Timotheüs de apostel diende, geestelijke vorming van Paulus ontving (Gl4:19) en dat Timotheüs de apostel diende, zoals een kind zijn vader dient (Fp2:22).

zoals een kind zijn vader dient (Fp2:22).

Timotheüs zette zich al vroeg in in Gods koninkrijk (1Tm1:18; 4:14; 2Tm4:5). Wat Timotheüs zette zich al vroeg in in Gods koninkrijk (1Tm1:18; 4:14; 2Tm4:5). Wat precies zijn bediening was is onbekend (vgl. 1Tm4:14). In elk geval werd hij er door precies zijn bediening was is onbekend (vgl. 1Tm4:14). In elk geval werd hij er door de oudsten in erkend door handoplegging (1Tm1:18; 2Tm1:6). Timotheüs bewees de oudsten in erkend door handoplegging (1Tm1:18; 2Tm1:6). Timotheüs bewees zich voor de gemeente van Christus zeer bruikbaar en werd hij een collega van zich voor de gemeente van Christus zeer bruikbaar en werd hij een collega van Paulus (Hd19:22; Rm16:21; 1Ko4:17; 16:10; 2Ko1:19; Fp2:19-22; 1Ts3:2,6). In zes Paulus (Hd19:22; Rm16:21; 1Ko4:17; 16:10; 2Ko1:19; Fp2:19-22; 1Ts3:2,6). In zes van Paulus’ brieven wordt zijn naam vermeld (2Ko1:1; Fp1:1; Ko1:1; 1Ts1:1; 2Ts1:1;

van Paulus’ brieven wordt zijn naam vermeld (2Ko1:1; Fp1:1; Ko1:1; 1Ts1:1; 2Ts1:1;

Fm1:1).

Fm1:1).

Verder vergezelde Timotheüs de apostel Paulus tijdens de tweede en derde Verder vergezelde Timotheüs de apostel Paulus tijdens de tweede en derde zendingsreis. Hier maakte hij diverse tussenstops in verschillende gemeenten. Aan zendingsreis. Hier maakte hij diverse tussenstops in verschillende gemeenten. Aan het eind van Paulus’ derde zendingsreis bleef Timotheüs in Efeze, terwijl de apostel het eind van Paulus’ derde zendingsreis bleef Timotheüs in Efeze, terwijl de apostel verder naar Jeruzalem reisde. Deze latere reis van Paulus naar Rome maakte verder naar Jeruzalem reisde. Deze latere reis van Paulus naar Rome maakte Timotheüs niet mee. Wel weten we dat hij in Rome Paulus nog eens bezocht (Fp1:1;

Timotheüs niet mee. Wel weten we dat hij in Rome Paulus nog eens bezocht (Fp1:1;

2:19; Ko1:1; Fm1:1). Volgens de Hebreeënbrief was hij tussendoor in gevangenschap 2:19; Ko1:1; Fm1:1). Volgens de Hebreeënbrief was hij tussendoor in gevangenschap geweest en weer vrijgelaten (Hb13:23).

geweest en weer vrijgelaten (Hb13:23).

Schrijver en gemeentewerker Schrijver en gemeentewerker

Door de samenwerking met Paulus, was Timotheüs betrokken bij het schrijven van Door de samenwerking met Paulus, was Timotheüs betrokken bij het schrijven van zes nieuwtestamentische brieven: aan Korinthe (2Ko1:1), Kolosse (Ko1:1), Filippie zes nieuwtestamentische brieven: aan Korinthe (2Ko1:1), Kolosse (Ko1:1), Filippie (Fp1:1), Tessalonika (1Ts1:1; 2Ts1:1), Filemon (Fm1:1). Daarnaast voltooide hij een (Fp1:1), Tessalonika (1Ts1:1; 2Ts1:1), Filemon (Fm1:1). Daarnaast voltooide hij een speciale dienst bij een vijftal gemeentes. In Berea werkte hij samen met Silas, nadat speciale dienst bij een vijftal gemeentes. In Berea werkte hij samen met Silas, nadat Paulus naar Athene vertrok (Hd17:14), in Tessalonika onderzocht hij, namens Paulus naar Athene vertrok (Hd17:14), in Tessalonika onderzocht hij, namens Paulus, hoe het met de gemeente ging (1Ts3:2), in Korinthe preekte hij, nadat Paulus Paulus, hoe het met de gemeente ging (1Ts3:2), in Korinthe preekte hij, nadat Paulus hem daartoe special uitzond (1Ko4:17; 16:10; 2Ko1:19), in Filippi werkte hij, nadat hem daartoe special uitzond (1Ko4:17; 16:10; 2Ko1:19), in Filippi werkte hij, nadat Paulus hem erheen zond (Fp2:19), in Efeze vervulde Timotheüs een ruimere taak in Paulus hem erheen zond (Fp2:19), in Efeze vervulde Timotheüs een ruimere taak in

2 Litfin 2000, 301.

3 Strack and Billerbeck 2009, II:741; Gillman 1999, 558.

4 Stott 1996, 24.

5 Medema 1981, 25.

2 T I M O T H E Ü S GROETWOORD (1:1-2) 25 opdracht van de apostel (1Tm1:3; 2Tm1:18). Volgens de kerkvader Eusebius, zou de opdracht van de apostel (1Tm1:3; 2Tm1:18). Volgens de kerkvader Eusebius, zou de jongeman daar later fungeren als voornaamste opzichter van de kerk.

jongeman daar later fungeren als voornaamste opzichter van de kerk.66

Vragen

Waaraan kun je denken bij de uitspraak van Paulus dat er leven in Christus is?

6 Eusebius van Caesarea 2000, III.4.

3 Paulus’ herinneringen