• No results found

Het Journaal:

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Het Journaal:"

Copied!
101
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Het Journaal:

leuker moeten we het niet

maken, of toch wel?

Een  onderzoek  naar  popularisering,  personalisering  

(2)

Joanke  Dijkstra        

Studentnummer  2239612  

Master  Journalistiek  

Rijksuniversiteit  Groningen  

 

Hoofdbegeleider:    

Prof.  dr.  H.B.M.  Wijfjes  

Tweede  lezer:    

Dr.  T.A.C.  Witschge  

 

Augustus  2013  

 

Het Journaal:

leuker moeten we het niet

maken, of toch wel?

(3)

INHOUDSOPGAVE  

1.Inleiding…....……….  5        

   

1.1  De  spagaat  van  de  NOS……….………...………...5  

1.2  Het  huidige  debat………...……….………...………....8  

1.2.1  Veranderingen  in  inhoud………...9  

1.2.2  Veranderingen  in  vorm………..………..………11  

1.3  Opzet  van  de    scriptie….…………...………  12  

  2.  Context  van  de  NOS……….……….……….………...………...  15  

  2.1  Steeds  in  beweging:  de  Nederlandse  Omroep  Stichting...…………..15  

2.2  Zichzelf  heruitvinden  in  de  strijd  tegen  de  concurrentie  (1987  –  1996)  ……….  16  

    2.3  Betichtingen  van  verleuking  (1996  –  2002)………...……...………..  17

  2.4  Niet  de  wil  maar  de  wereld  van  de  kijker  (2002  -­‐2011)  ……….………...…..……….  18  

    2.5  Betrokkenheid  in  een  gefragmenteerd  publiek  (2011  –  heden)……….………..  19  

  3.  Theoretisch  kader………..………..……….……….   21  

3.1  De  derde  component:  samenkomst  van  inhoud  en  vorm……..………...   21  

  3.2  Popularisering………….………...………...  23  

3.2.1  Popularisering  als  bedreiging  voor  de  democratie?………..………24  

3.2.2  Verschuiving  van  de  nieuwswaarden..………..………...………...……..  25  

    3.2.3  Stijgend  belang  van  het  visuele  (stijl)  en  het  gebruik  van  het  persoonlijke  format..   28  

    3.2.4  Deelvragen  popularisering………....………..………...………...……  30  

  3.3  Personalisering………..………...………...  30  

      3.3.1  Conceptualisering  van  personalisering………...…………...………...….  31  

      3.3.2  Personalisering  van  sporters………..……...………...……   33  

    3.3.3  Personalisering  door  wijze  van  informatievoorziening  en  format………..…...……   34  

    3.3.4  Deelvragen  personalisering………....………...……   37  

3.4  Sensationalisering………..………...………...  37  

      3.4.1  Conceptualisering  van  sensationalisering…………..………...….   37  

      3.4.2  Sensationalisering  door  hoeveelheid  dramatische  onderwerpen……...………   39  

    3.4.3  Sensationalisering  door  middel  van  gekozen  stijl………..…  40  

    3.4.4  Deelvragen  sensationalisering………....………..………...………..……  41  

3.5  Overzicht  deelvragen………..………...………...   42  

(4)

  4.Methode……..……….……….….  43   4.1  Kwantitatieve  analyse……….……….…………...………...  43     4.1.1  Onderzoekssample……….………...……….…....   43     4.1.2  Coderingsschema……….…………..………...………...   44   4.2  Kwalitatieve  analyse……….………...………...  48     4.2.1  Casusstudie………...………...   48     4.2.2  Aandachtspunten……….………...………...  50     5.  Resultaten………..……….……….………   51  

    5.1  Wat  wordt  er  gebracht?  ……….………..…...………...  51  

        5.1.1  Verhouding  binnen-­‐  en  buitenlands  nieuws………..………...……  51  

      5.1.2  Verhouding  hard  en  soft  nieuws………..………..…………...………....  52  

      5.1.3  Dramatische  onderwerpen…………..………...………...………  56    

    5.2  Hoe  wordt  het  nieuws  gebracht?...  ………...………...  57  

        5.2.1  Van  conventioneel  naar  publiek,  of  nog  verder?...………...………...……  57  

        5.2.2  Personalisering  door  het  gekozen  format………..……..………...……   60  

      5.2.3  Het  oog  wil  ook  wat:  sensationele  vormgeving?...………...…...……  63  

    5.3  Personalisering  van  sporters………….………...………...  65

    5.4  Hoe  inhoud  en  vorm  samenkomen…..………...………...   69  

  6.  Conclusie  en  discussie……..………...………...  73  

6.1  Conclusie……….………...………...  73  

6.2  Beperkingen  onderzoek  en  suggesties  vervolgonderzoek………...   77  

  Bronnen  en  literatuur.……….……….……….   80  

  Bijlagen……….……….………  87  

Bijlage  1  -­‐  Codeboek……….………...………...   87  

Bijlage  2  –Protocol  interview  Rene  Went…………..………...………...   99    

(5)

1. INLEIDING  

IN  DE  INLEIDING  ZAL  ALLEREERST  DE  AANLEIDING  VAN  DIT  ONDERZOEK  BESCHREVEN  WORDEN.  POPULARISERING  IS  EEN   CONCEPT  WAAR  DE  NOS  AL  LANGER  MEE  WORSTELT  EN  IS  BOVENDIEN  EEN  TERM  DIE  AL  GAUW  IN  DE  MOND  GENOMEN   WORDT   WANNEER   ER   VERANDERINGEN   PLAATSVINDEN.  DE  NOS   BEVINDT   ZICH   HIERDOOR   AL   ENKELE   JAREN   IN   EEN   SPAGAAT.  OOK   WORDT   IN   PARAGRAAF  1.1   DE   ONDERZOEKSVRAAG   VASTGESTELD.  WAAR   EEN   DEEL   VAN   HET  NOS   PUBLIEK  OM  SOFT  EN  BETROKKEN  NIEUWS  LIJKT  TE  VRAGEN  WORDT  DIT  DOOR  EEN  ANDER  DEEL  ZWAAR  BEKRITISEERD.  

DIT  DEBAT  WORDT  VERDER  UITEENGEZET  IN  PARAGRAAF  1.2.  IN  DE  LAATSTE  PARAGRAAF  WORDT  DE  OPZET  VAN  DEZE   SCRIPTIE  EN  HET  ONDERZOEK  BESPROKEN.  

1.1  De  spagaat  van  de  NOS  

 

Het   medialandschap   is   aan   het   veranderen.   Door   de   opkomst   van   apps,   gratis   kranten,   entertainende   actualiteitenprogramma’s   en   de   24/7   cyclus   lijkt   het   nieuws   steeds   sneller   én   steeds   persoonlijker   te   worden.1  Door   veel   concurrentie   en   een   vergrotende   macht   van   de   kijker   moeten   programma’s   steeds  

meer  moeite  doen  om  kijkers  aan  zich  te  binden,  bijvoorbeeld  door  imagebuilding  en  aanpassingen  in  stijl   en  vorm.2    Dit  is  ook  zichtbaar  bij  het  NOS  Achtuurjournaal,  nog  steeds  het  meest  bekeken  programma  van  

de  publieke  omroep  met  gemiddeld  twee  miljoen  kijkers  voor  het  avondjournaal  van  20.00  uur.3  Echter,  de  

gemiddelde  leeftijd  van  Journaalkijkers  is  hoog  en  de  nieuwe  generatie  potentiële  kijkers  zit  niet  standaard   meer  om  20.00  uur  voor  de  buis.  Zij  nemen  het  nieuws  tot  zich  via  sociale  platformen  en  digitale  kanalen  op   het  moment  dat  het  hen  uitkomt.4  Het  publiek  van  de  NOS  vergrijst  en  fragmenteert.  En  dat  veroorzaakt  

een   probleem,   zo   ziet   ook   hoofdredacteur   Marcel   Gelauff   in:   ‘’Wij   moeten   alle   lagen   van   de   bevolking  

bedienen:   hoog-­‐   en   laagopgeleid,   oud   en   jong.   Dat   is   ons   grootste   probleem.   Daar   stonden   we   vroeger   minder   bij   stil."5  Noodgedwongen   zoekt   ook   de   NOS   naar   nieuwe   vormen   van   journalistiek   die   vooral   ‘vlotter’  moeten  zijn.    

Uit   onderzoek   blijkt   dat   68%   van   de   Nederlanders   het   NOS   Journaal   onmisbaar   vindt.6  Als  

belangrijke  zendgemachtigde  binnen  de  publieke  omroep  wordt  de  NOS  nauwlettend  in  de  gaten  gehouden   door  het  Commissariaat  voor  de  Media.  En  ook  kijkers  zijn  kritisch.  Reden  genoeg  om  op  de  redactie  elke   verandering   weloverwogen   door   te   voeren   dan   wel   af   te   keuren.   Die   (zelf)reflecterende   houding   is   belangrijk,  want  volgens  algemeen  NOS-­‐directeur  Jan  de  Jong  is  er  sprake  van  een  discrepantie  tussen  het   imago  van  de  NOS  en  de  werkelijkheid:  De  NOS  is  een  bekend  merk,  één  van  de  bekendste  van  Nederland.  

1  P.  Bakker,  ‘De  ondraaglijke  lichtheid  van  de  journalistiek’  via  http://expertmeeting.ntr.nl/2013/03/19/pietbakker/    op  10  september  2013.   2  I.  Costera  Meijer,  ‘Naar  een  goed  Journaal?  Conventionele,  populaire  en  publieke  repertoires  in  de  televisiejournalistiek’,  in:  J.  Bardoel  et  al.,  eds.,  

Journalistieke  cultuur  in  Nederland.  Amsterdam  2002,  P391.    

3  Kijk,  luister  en  internetcijfers  via  www.kijkonderzoek.nl  op  24  april  2014.  

4  K.  Tameling,  ‘Zwicht  de  NOS  voor  de  behoefte  aan  leuk  nieuws?’  via  http://www.denieuwereporter.nl/2012/09/zwicht-­‐de-­‐nos-­‐voor-­‐de-­‐behoefte-­‐

aan-­‐leuk-­‐nieuws/  op  10  september  2013.  

5  J.  Benjamin,  ‘Het  Journaal  blijft  een  ijkpunt’  NRC  Handelsblad  9  maart  2013.  

6  Onderzoek  European  Institute  for  Brand  management  via  

(6)

Maar  dat  wil  nog  niet  zeggen  dat  we  ook  een  sterk  merk  zijn.  Er  is  nog  altijd  een  verschil  tussen  wat  de  NOS   werkelijk   is   (dynamisch,   snel   en   eigentijds)   en   haar   imago,   hoe   het   publiek   de   NOS   ziet   (oud,   grijs   en   stoffig).7  

Die  discrepantie  wordt  ook  duidelijk  in  de  taken  van  de  NOS.  Als  onderdeel  van  de  publieke  omroep   heeft  de  stichting  een  wettelijke  taak  het  brede  publiek  te  bereiken  en  te  informeren.8  Juist  in  deze  tijd  van  

snelle  technologische  ontwikkelingen  is  het  een  taak  voor  de  NOS  om  een  zekere  betrokkenheid  te  creëren   om   ook   jonge   kijkers   te   trekken.   Dit   zorgt   er   echter   voor   dat   veel   trouwe   (vaak   oudere)   kijkers   veranderingen   en   aanpassingen   te   populair   vinden.   Het   is   de   spagaat   waar   de   NOS   de   laatste   jaren   in   terecht   is   gekomen.   Enerzijds   wil   en   moet   de   NOS   een   jongere   doelgroep   aanspreken   maar   anderzijds   dreigt   het   gevaar   dat   zij   beticht   wordt   van   popularisering   wanneer   zij   te   hip   wil   doen.   Dit   blijkt   onder   andere  uit  het  NOS-­‐rapport  Publiek  in  de  Toekomst  uit  2010.  Daarin  schrijft  de  toenmalige  hoofdredacteur   Hans  Laroes  namelijk  het  volgende:  ‘’Wat  wij  zeker  niet  moeten  doen  is  ons  publiek  naar  de  mond  praten.  

De  eigenzinnigheid  die  bij  een  nieuwsorganisatie  hoort  om  te  agenderen,  te  openen  op  impopulaire  of  in   eerste  instantie  ongemakkelijke  verhalen,  is  van  grote  waarde  en  betekenis.  Wij  zijn  er  niet  om  te  pleasen   door   gemakkelijke   verhalen   te   maken;   we   zijn   er   om   ook   moeilijke   verhalen   te   brengen   maar   die   toegankelijk   te   maken.   Dat   wordt   overigens   ook   van   ons   verwacht.   Mensen   herkennen   en   verwerpen   gemakzucht  aan  onze  kant,  en  hebben  een  sterk  ontwikkeld  gevoel  over  wat  de  NOS  wel  en  niet  mag,  in  hun   ogen.’’9      

De  publieke  omroep  moet  enerzijds  onderscheidend  blijven  van  de  markt,  maar  wordt  anderzijds   gedwongen   populair   en   relevant   te   blijven   omdat   zij   anders   niet   meer   representatief   is   voor   het   brede   publiek.   Dit   leidt   volgens   veel   critici   –zoals   socioloog   Pierre   Bourdieu   en   professor   Bob   Franklin-­‐   tot   dumbing   down   en   in   sommige   gevallen   een   toename   van   het   zogenaamde   celebritynieuws.   Toch   heeft   eerder   onderzoek   aangetoond   dat   de   NOS   niet   te   betichten   valt   van   popularisering   wanneer   er   gekeken   wordt  naar  de  hoeveelheid  celebritynieuws  in  de  laatste  vijf  jaar.10    

De  NOS  heeft  de  afgelopen  jaren  enkele  veranderingen  doorgevoerd  binnen  het  Achtuurjournaal.   Journalist  Joost  de  Vries  benoemt  in  zijn  artikel  in  de  Groene  Amsterdammer  terecht  dat  het  Journaal  de   afgelopen  tien  jaar  verschillende  keren  is  vernieuwd.  Soms  alleen  het  decor,  op  andere  momenten  meer  de   inhoud.   Steeds   op   zoek   naar   betere   aansluiting   bij   het   veranderende   publiek.11  Maar   die   veranderingen  

worden  door  de  kijkers  vaak  met  argusogen  gevolgd.  Hoofdredacteur  Marcel  Gelauff  schrijft  hierover  op  de   NOS  weblog:  ‘’Sommigen  hebben  het  gevoel  dat  we  meer  richting  popularisering  opschuiven.  Ik  herken  dat  

eigenlijk  niet.  De  toon  is  wel  hier  en  daar  wat  losser,  maar  we  willen  niet  populariseren.  Dat  is  niet  wat  we  

7  Jaarverslag  NOS  2012  via  http://over.nos.nl/voor-­‐de-­‐pers/nos-­‐persberichten/detail/35  op  30  september  2013.   8  Artikel  2.34a  uit  Mediawet  2008  via  

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025028/Hoofdstuk2/Titel22/Afdeling222a/Artikel234a/geldigheidsdatum_02-­‐07-­‐2012  op  11  september  2013.  

9  H.  Laroes,  ‘Publiek  in  de  Toekomst’  via  http://weblogs.nos.nl/hoofdredactie/page/4/  op  2  april  2013.  

10  F.J.  Dijkstra,  ‘Rafael  en  Sylvie:  onderdeel  van  het  Journaal?    Onderzoek  naar  de  mogelijke  toename  van  celebrity  nieuws  in  het  NOS  

Achtuurjournaal’,  Groningen  2013.  

(7)

zoeken.  Het  gaat  vooral  over  eigentijdser  zijn  in  HOE  we  ons  nieuws  vertellen.  Dichtbij  zijn  gaat  niet  over   welke   onderwerpen   we   maken,   maar   gaat   over   onze   onderwerpen   zo   maken   dat   ze   u   als   kijker   gemakkelijker  bereiken.  Dat  is  echt  wat  anders  dan  popularisering.’’12  

Gelauff  kaart  hier  een  belangrijk  punt  aan,  namelijk  de  besluitvorming  over  HOE  (vorm)  het  nieuws   gebracht  wordt.  Dat  is  dus  een  andere  discussie  dan  WAT  (inhoud)  er  gebracht  wordt.  Veel  mensen  scharen   beide  manieren  onder  de  term  popularisering,  maar  het  is  belangrijk  hier  een  nuance  in  aan  te  brengen.   Want   popularisering   is   meer   dan   alleen   de   hoeveelheid   hard   en   soft   nieuws   of   de   hoeveelheid   celebritynieuws.   Het   begrip   dekt   meer.   Popularisering   heeft   te   maken   met   hoe   nieuws   gebracht   wordt,   welke  inhoud  de  items  hebben,  hoe  de  lay-­‐out  en  het  decor  eruit  zien  maar  ook  met  de  invulling  van  het   Journaal  (gebruik  van  kruisgesprekken,  voxpop,  microverhalen).    

Popularisering  lijkt  een  containerbegrip  te  worden  dat  te  pas  en  te  onpas  gebruikt  wordt.  Dit  wordt   versterkt   door   de   uiteenlopende   definities   van   onderzoekers.   Marc   Hooghe   (hoogleraar   Katholieke   Universiteit   Leuven)   en   de   politiek   communicatiewetenschapper   Knut   de   Swert   scharen   onder   de   term   popularisering   ook   de   trend   naar   een   grotere   aanwezigheid   van   sensatie   en   een   hogere   mate   van   personalisering.13  Deze  drie  begrippen,  popularisering,  personalisering  en  sensationalisering,  staan  blijkbaar  

in  nauw  verband  met  elkaar.  Ze  hebben  gemeen  dat  ze  in  verschillende  definities  vaak  een  sterk  negatieve   lading  hebben.  Alle  drie  duiden  ze  een  trend  aan  naar  lichter,  verteerbaarder  en  toegankelijk  nieuws,  vaak   met  het  doel  om  een  groter  publiek  te  bereiken  en  enige  vlotheid  te  creëren.  Waar  popularisering  vaak  als   overkoepelende   term   gebruikt   wordt,   veelal   ook   in   terminologie   zoals   tabloidisering,   versimpeling   en   verkleutering,  zijn  personalisering  en  sensationalisering  vooral  vormen  waardoor  popularisering  ontstaat.   Daarom   is   er   voor   dit   onderzoek   gekozen   om   de   term   popularisering   als   hoofdbegrip   te   hanteren.   Personalisering   en   sensationalisering   worden   beschouwd   als   indicatieve   vormen   die   de   mate   van   popularisering  kunnen  aantonen.    

    In  veel  onderzoeken  wordt  slechts  één  van  deze  concepten  onderzocht.  Dit  onderzoek  brengt  de   drie   componenten   samen   en   biedt   een   coderingsmethode   die   de   mate   van   popularisering   (én   haar   indicatieve  vormen)  meet  op  een  wijze  die  verder  gaat  dan  voorgaande  onderzoeken.  Hooghe  en  De  Swert   geven   aan   dat   nergens   een   studie   voorhanden   is   die   alle   verschillende   componenten   van   popularisering   empirisch  tracht  te  meten.  Ze  betogen  dat  veel  studies  zich  wel  wagen  aan  de  zogezegde  ‘wat-­‐component’   (minder  politiek,  meer  sensatie?)  maar  dat  de  ‘hoe-­‐component’  (de  (persoonlijke)  vorm,  de  manier  waarop   het  nieuws  of  de  inhoud  gebracht  wordt)  vaak  over  het  hoofd  wordt  gezien.14  Hier  ligt  dus  ruimte  voor  een  

onderzoek.  Tevens  stellen  ze  vast  dat  over  gedrukte  media  veel  onderzoek  beschikbaar  is,  maar  dat  er  een   achterstand  is  wat  betreft  onderzoek  naar  audiovisuele  media.  Zij  raden  aan  dergelijk  onderzoek  dan  op  

12  Weblog  NOS  hoofdredactie  via  http://weblogs.nos.nl/hoofdredactie/2012/05/30/veel-­‐reacties-­‐op-­‐nieuwe-­‐vormgeving-­‐nos-­‐Journaal/  op  30  

september  2013.  

(8)

itemniveau  te  doen,  net  als  zij  gedaan  hebben  bij  printjournalistiek:  analyse  van  artikel  voor  artikel.    

    Dat  is  ook  precies  de  insteek  voor  dit  onderzoek.  Versimpeling  van  het  televisielandschap  ontstaat   wanneer   nieuws   wat   betreft   inhoud   en   vorm   meer   en   vaker   tabloidkenmerken   begint   te   vertonen.15  Dit  

empirische  onderzoek  moet  uitwijzen  of  een  dergelijke  negatieve  verschuiving  zich  zowel  in  de  vorm  als  de   inhoud  bij  de  NOS  voordoet.  Het  doel  van  dit  onderzoek  is  om  meer  inzicht  te  krijgen  in  de  hoeveelheid   populaire  kenmerken  in  die  beide  componenten.  Die  populaire  kenmerken  bevatten  onder  andere  de  mate   van  personalisering  en  het  gebruik  van  sensationele  vormgevingsaspecten.  Het  onderscheid  en  de  definitie   van   deze   begrippen   worden   verder   toegelicht   in   hoofdstuk   3   waarbij   elk   concept   dusdanig   behandeld   wordt  dat  de  tweedeling  tussen  inhoud  en  vorm  te  allen  tijde  in  acht  wordt  gehouden.  De  onderzoeksvraag   luidt  als  volgt:  

In  hoeverre  is  er  sprake  van  popularisering  door  middel  van  inhoud  én  vorm     van  het  NOS  Achtuurjournaal  in  de  periode  1993  tot  en  met  2013?  

 

      Popularisering   is   een   proces   en   geen   momentopname.   Een   krant   of   tv-­‐progamma   populariseert   niet  in  een  tijdspanne  van  een  maand,  een  dag  of  een  jaar.  Het  erin  sluipen  van  populaire  elementen  is  een   haast  onmerkbaar  proces  dat  pas  zichtbaar  wordt  wanneer  er  van  een  afstand  naar  gekeken  wordt.  En  om   vast  te  stellen  of  er  daadwerkelijk  een  populariserend  proces  heeft  plaatstgevonden,  is  het  belangrijk  om   een  eventuele  verandering  in  een  tijdsverloop  te  bezien.  Daarom  beslaat  de  hoofdvraag  een  periode  van   twintig   jaar.   Op   die   manier   kunnen   ontwikkelingen   van   het   Journaal   empirisch   getoetst   worden,   maar   wordt   er   tegelijkertijd   gekeken   naar   de   invloed   van   bepaalde   gebeurtenissen,   zoals   bijvoorbeeld   de   beleidvoering  van  een  specifieke  hoofdredacteur.  De  eerste  betichtingen  van  verleuking  aan  het  adres  van   het  NOS  Journaal  kwamen  rond  1996,  toen  de  redactie  onder  leiding  van  Nico  Haasbroek  kwam  te  staan.   Om   te   ontdekken   of   die   uitspraken   gegrond   zijn,   wordt   er   ook   een   meting   gedaan   voor   de   periode-­‐ Haasbroek.  Wellicht  was  het  in  de  periode  daarvoor  of  daarna  wel  erger.  De  laatste  jaren  wordt  de  NOS   immers   beschuldigd   van   popularisering   na   berichtgeving   over   bijvoorbeeld   #RafSyl   en   ‘Onnogate’.   In   de   onderzoeksperiode  van  twintig  jaar  zijn  er  vier  verschillende  hoofdredacteuren  geweest,  elk  met  hun  eigen   beleid  en  visie.  Door  gericht  steekjaren  te  kiezen  is  het  mogelijk  dit  beleid  en  deze  visie  terug  te  zien  in  de   resultaten  en  verschillen  te  ontdekken  tussen  de  vier  hoofdredacteuren.  Verdere  uitleg  over  de  methode   en  de  opzet  van  de  scriptie  zal  besproken  worden  in  paragraaf  1.3.    

 

1.2  Het  huidige  debat

 

Bij   het   bespreken   van   het   gaande   debat   en   de   vragen   die   daarbij   komen   kijken,   is   het   belangrijk   om   de   tweedeling  tussen  inhoud  en  vorm  in  acht  te  houden.  Om  het  gevaar  tegen  te  gaan  dat  popularisering  een   containerbegrip  wordt,  zullen  de  veranderingen  van  vorm  en  inhoud  in  de  volgende  paragrafen  apart  van  

(9)

elkaar  besproken  worden.  In  het  huidige  debat  over  popularisering  ontbreekt  die  nuance  vaak  en  worden   de  ‘hoe’  en  ‘wat-­‐‘componenten  onterecht  verwisseld.  Verdere  duiding  van  deze  tweedeling  komt  aan  bod   in  hoofdstuk  3.  In  datzelfde  hoofdstuk  worden  de  drie  kernconcepten  geoperationaliseerd  tot  een  aantal   deelvragen.  Die  deelvragen  komen  bewust  later  aan  bod,  want  pas  in  hoofdstuk  3  wordt  een  uitgebreide   definitie   van   de   kernconcepten   gegeven.   Op   die   manier   kunnen   naderhand   de   deelvragen   specifieker   gesteld  worden.      

 

1.2.1  Veranderingen  in  inhoud    

Het  is  een  vraag  die  al  meerdere  jaren  gesteld  wordt:  in  hoeverre  mogen  kwaliteitsmedia  zich  bezighouden   met  de  softere  kant  van  de  journalistiek.  Het  is  de  vraag  die  politicoloog  Leonoor  Meijer  al  besprak  in  1999.  

‘’Het   persoonlijke   in   iemands   leven   maakt   steeds   vaker   deel   uit   van   de   directe   aanpak   van   het   nieuws.   Nieuwtjes,  ook  in  de  gevoelige  sfeer  van  het  persoonlijk  leven  van  bekendheden,  zijn  prominent  te  vinden  in   de  Volkskrant,  NRC  Handelsblad  of  één  van  de  andere  ‘kwaliteits’periodieken.’’16  Het  is  een  dilemma  waar  

ook  de  NOS  mee  worstelt.  Uit  diverse  onderzoeken  blijkt  dat  het  NOS  Journaal  vaak  als  ‘saai’  en  ‘serieus’   wordt   beschouwd.17  Daarentegen   is   de   betrouwbaarheid   van   het   programma   wel   groter   dan   die   van  

concurrent  RTL  Nieuws.  Maar  het  toegeven  aan  de  behoefte  aan  luchtiger  nieuws  kan  ten  koste  gaan  van   die   betrouwbaarheid.   Hoofdredacteur   Marcel   Gelauff   is   echter   van   mening   dat   veranderingen   in   vorm,   toon  en  het  afwisselen  van  zowel  zwaardere  als  lichtere  berichten,  niet  per  definitie  hoeven  te  betekenen   dat  de  journalistiek  inboet  aan  diepgang  of  kwaliteit.18    

    Toch  zijn  de  reacties  op  lichtere  berichten  tamelijk  heftig.  De  NOS  koos  er  begin  2013  bijvoorbeeld   voor  om  de  huwelijksbreuk  tussen  voetballer  Rafael  van  der  Vaart  en  presentatrice  Sylvie  van  der  Vaart  op   te  nemen  in  het  Journaal.  Het  was  een  keus  die  veel  stof  deed  opwaaien.  Op  Twitter  kreeg  de  organisatie   de   wind   van   voren.   Gelauff   verdedigde   zich   via   Twitter   door   achter   de   keuze   van   zijn   redactie   te   blijven   staan:  ‘’#Gesprekvandedag  hoort  ook  in  de  berichtgeving  van  #NOS’’.  De  Nederlandse  Nieuwsmonitor  stond   Gelauff  bij  door  op  te  merken  dat  het  hoge  ‘RTL  Boulevard’-­‐gehalte  niet  alleen  de  media  te  verwijten  valt:  

‘’Nieuws   is   immers   een   kwestie   van   vraag   en   aanbod   en   de   lezers   smullen   voor   een   groot   deel   van   de   berichtgeving.   […]   Een   filmpje   over   de   scheiding   op   NOS.nl   met   ruim   16.000   views   is   een   van   de   meest   bekeken  filmpjes  van  de  afgelopen  dagen.’’19  

Piet  Bakker  (lector  Crossmediale  Journalistiek  aan  de  Hogeschool  Utrecht)  ziet  het  juist  als  kracht   van   het   Nederlandse   mediasysteem   dat   berichtgeving   over   bijvoorbeeld   Rafael   &   Sylvie   in   zowel   RTL   Boulevard  als  het  Achtuurjournaal  te  zien  is.  Toch  lijkt  de  algehele  tendens  dat  het  merendeel  van  de  kijkers  

16  L.  Meijer,  ‘Roddeljournalistiek  in  Nederland’,  in  Het  gouden  pennetje.  Amsterdam  1999.  

17  A.  Peeters,  NOS-­‐Journaal,  RTL  Nieuws  en  SBS  Nieuws:  kijkgedrag  en  beoordeling  in  2000  .  Hilversum:  NOS  Kijk-­‐  en  Luisteronderzoek  (2001).   18  K.  Tameling,  ‘Zwicht  de  NOS  voor  de  behoefte  aan  leuk  nieuws?’  via  http://www.denieuwereporter.nl/2012/09/zwicht-­‐de-­‐nos-­‐voor-­‐de-­‐behoefte-­‐

aan-­‐leuk-­‐nieuws/  op  10  september  2013.  

19  Nederlandse  Nieuwsmonitor.  ‘Media  worstelen  met  #rafsyl’  Via  http://www.nieuwsmonitor.net/n/164/Media_worstelen_met_rafsyl  op  14  maart  

(10)

berichten   over   scheidingen   van   bekende   Nederlanders   niet   in   het   Achtuurjournaal   vinden   passen.20    

Desalniettemin   is   het   voor   de   NOS   lastig   om   dergelijke   items   vanzelfsprekend   te   mijden,   want   zulke   gebeurtenissen   zijn   wel   vaak   onderwerp   van   gesprek   tijdens   de   koffie,   op   het   werk   of   bij   de   borrel.   Ze   vormen,   in   de   woorden   van   Gelauff,   het   gesprek   van   de   dag.   Op   de   redactie   resulteren   soortgelijke   gebeurtenissen  af  en  toe  in  felle  discussies.  De  interne  dagrapporten  –  met  daarin  onder  meer  de  top  25   van   de   best   gelezen   online   berichten   -­‐   laten   zien   dat   bijvoorbeeld   het   artikel   ‘Badr   Hari   nu   officieel   verdachte’  op  23  juli  jl.  bovenaan  de  lijst  prijkt,  terwijl  de  ‘Europese  banken  onderuit’  het  op  diezelfde  dag   moet  doen  met  plaats  23.21  De  vraag  rijst  of  de  NOS  zich  door  dergelijk  kijkersgedrag  laat  leiden.  Beïnvloedt  

het   de   keuzes   bij   het   samenstellen   van   het   Achtuurjournaal?   Om   daarachter   te   komen   wordt   er   een   kwantitatieve  inhoudsanalyse  uitgevoerd  waarin  gelet  wordt  op  de  verhouding  tussen  hard  en  soft  nieuws   (het  wat-­‐component)  en  de  wijze  waarop  dat  nieuws  gebracht  wordt  (het  hoe-­‐component).  Meer  daarover   in  hoofdstuk  3  en  4.    

Maar,   zoals   eerder   betoogd,   is   popularisering   meer   dan   de   verhouding   hard   en   soft   nieuws.   Een   verschuiving  in  nieuwswaarden  kan  bijvoorbeeld  ook  ontstaan  doordat  er  mengvormen  ontstaan  of  door   een   toename   van   een   persoonlijke   benadering.   Sportitems   zijn   bij   uitstek   een   voorbeeld   van   dergelijke   mengvormen  en  vormen  daarom  de  input  voor  een  casus  in  het  kwalitatieve  gedeelte  van  dit  onderzoek.   Het  genre  sport  is  een  hybride  genre  dat  zowel  hard  (feitelijk)  als  soft  (hoog  entertainment  gehalte)  van   aard  is.  Bovendien  zijn  sporters  zijn  allang  niet  meer  enkel  atleet.  Het  zijn  bekende  Nederlanders.  Sterren.   Bekend   om   hun   persoonlijkheid,   niet   zozeer   om   hun   sportprestaties.22  De   vraag   dringt   zich   op   of   ook   de  

NOS   aan   deze   vorm   van   popularisering   meedoet.   Is   er   een   verschuiving   in   hun   nieuwswaarden   van   prestatie   naar   persoonlijkheid?   Deze   verschuiving   is   van   belang   omdat   een   dergelijke   toename   van   personalisering   vaak   als   negatief   wordt   gezien   omdat   een   focus   op   de   persoon   zou   impliceren   dat   er   minder  of  geen  aandacht  meer  is  voor  de  inhoud.23

 

Personalisering  is,  kort  gezegd,  het  proces,  waarbij  een  

individu  zich  in  de  media  ontwikkelt  tot  een  persoonlijkheid.  De  persoon  in  kwestie  kan  een  politicus  zijn,   maar   ook   een   sporter.   Tegenwoordig   ontvangen   atleten   steeds   vaker   een   sterrenstatus.   De   sporter   is   ontwikkeld  tot  een  persoonlijkheid.    

De  vraag  rijst  of  ook  de  NOS  bijdraagt  aan  deze  ontwikkeling.  Daarom  richt  één  van  de  deelvragen   zich  specifiek  op  de  eventuele  verschuiving  van  aandacht  naar  de  persoonlijkheid  van  de  sporter  in  plaats   van   naar   de   sportprestaties.   Omdat   sportitems   in   de   literatuur   als   hard   én   soft   nieuws   gecategoriseerd   worden,   zal   er   in   zowel   het   kwalitatieve   als   het   kwantitatieve   gedeelte   van   dit   onderzoek   aandacht   geschonken  worden  aan  de  mate  van  personalisering  in  sportitems.  Daarbij  wordt  gelet  op  een  eventuele  

20  P.  Bakker,  ‘De  ondraaglijke  lichtheid  van  de  journalistiek’  via  http://expertmeeting.ntr.nl/2013/03/19/pietbakker/    op  20  september  2013.   21  K.  Tameling,  ‘Zwicht  de  NOS  voor  de  behoefte  aan  leuk  nieuws?’  via  http://www.denieuwereporter.nl/2012/09/zwicht-­‐de-­‐nos-­‐voor-­‐de-­‐behoefte-­‐

aan-­‐leuk-­‐nieuws/  op  10  september  2013.  

22  R.  Stokvis,  Sport,  Publiek  en  de  Media.  Amsterdam  2003.  

23  L.  Duits,  ‘Popularisering  heeft  Nederlandse  politieke  televisie  niet  verarmd’  via  http://lindaduits.nl/2012/06/proefschrift-­‐popularisering-­‐heeft-­‐

(11)

toename  van  informatie  over  het  privéleven  van  sporters,  een  vergrootte  nadruk  op  emotie  en  de  focus  op   de  kenmerken  en  vaardigheden  van  een  individuele  sporter.  Meer  daarover  in  paragraaf  3.3.2.  

 

1.2.2  Veranderingen  in  vorm  

De   mate   van   personalisering   blijft   overigens   niet   beperkt   tot   bekende   sporters   en   politici.   Doordat   nieuwsuitzendingen   vaak   prime   time   naast   elkaar   geprogrammeerd   worden,   is   het   steeds   belangrijker   geworden   om   onderscheidend   te   zijn,   een   eigen   imago   en   identiteit   op   te   bouwen.   Veel   actualiteitenprogramma’s  doen  dat  mede  door  de  rol  van  de  zogeheten  ‘anchorman’  te  vergroten.  Dit  is   ook  zichtbaar  bij  de  NOS,  met  het  nieuwe  decor  dat  in  mei  2012  ingevoerd  werd.  We  hebben  het  dan  over   het  personaliseren  door  het  hanteren  van  een  bepaalde  vorm.  Daaronder  kan  worden  verstaan:  het  decor,   belichting,  enscenering  maar  ook  gestandaardiseerde  deelvormen  zoals  kruisgesprekken,  loopjes  en  stand-­‐ uppers.  Deze  aspecten  hebben  alles  te  maken  met  de  vormgeving  en  wijze  van  informatieoverdracht  van   het  NOS  Achtuurjournaal.  De  vorm  van  een  programma  is  cruciaal  in  het  creëren  van  meer  betrokkenheid   en  het  bereiken  van  een  groter  publiek.  En  daarmee  wordt  het  eerste  kernelement  van  de  tweedeling  (de   inhoud)  verbonden  met  het  tweede  kernelement  van  de  tweedeling:  de  vorm.      

    Wanneer  er  gesproken  wordt  over  vorm  is  het  belangrijk  om  onderscheid  te  maken  tussen  stijl  en  

format.24  In  dit  onderzoek  wordt  onder  stijl  verstaan:  de  vormgevingsaspecten  van  al  het  visuele  (dus  zowel  

decor  als  items).  Onder  format  wordt  verstaan  de  vorm  die  gekozen  wordt  om  het  nieuws  te  brengen.  De   wijze  van  informatieoverdracht  dus.  Dat  kan  zijn  door  middel  van  een  kruisgesprek,  een  microverhaal  of  de   duidelijke  aanwezigheid  van  een  verslaggever  in  een  item.  Overigens  sluiten  stijl  en  format  elkaar  niet  uit.   Het  nieuwe  decor  (stijl)  in  combinatie  met  een  meer  ‘vertellende  in  plaats  van  presenterende’  anchorman   (format)  is  hier  een  voorbeeld  van.  Deze  veranderingen  van  het  decor  in  aanpak  en  benadering  zijn  volgens   Gelauff  niet  alleen  verstandig,  maar  ook  onoverkomelijk.  Professor  Irene  Costera  Meijer  deelt  die  mening.   Volgens   haar   is   popularisering   het   experimenteren   met   vorm   -­‐en   soms   ook   met   inhoud-­‐   met   als   doel   complexe   gebeurtenissen   toegankelijk   te   maken   voor   de   massa.   Haar   theorie   over   verschillende   benaderingen  waarop  het  nieuws  gebracht  kan  worden,  wordt  verder  uiteengezet  in  paragraaf  3.2.3.       Ondanks   de   goede   bedoelingen   van   veranderingen   in   de   vormgeving   en   de   wijze   van   informatieoverdracht,  zien  toch  veel  kijkers  een  wandelende  Sacha  de  Boer  als  toonbeeld  van  opleuking.25  

Dus  hoewel  deze  aanpassingen  in  de  vorm  van  het  NOS  Achtuurjournaal  zorgen  voor  een  breder  publiek  en   meer  nabijheid,  werkt  het  betichtingen  over  popularisering  in  de  hand.  Is  de  NOS  niet  te  ver  doorgeslagen   in  aanpassingen  van  de  stijl  en  het  format?  Om  daarachter  te  komen  richt  een  aantal  deelvragen  zich  op  de   manier   waarop   het   nieuws   gebracht   wordt   en   de   rol   van   verslaggevers   en   presentatoren   in   de   nieuwsuitzendingen   in   de   periode   1993   –   2013.   Door   middel   van   een   kwantitatieve   analyse   wordt  

(12)

geanalyseerd   of   door   toenemend   gebruik   van   kruisgesprekken,   studiogesprekken   en   stand-­‐uppers   er   sprake   is   van   personalisering   van   verslaggevers   en   presentatoren.   Ook   het   aantal   voxpops,   gepersonaliseerde  en  microverhalen  helpt  de  vermeende  trend  naar  personalisering  in  kaart  te  brengen.   Dat   gedeelte   van   het   onderzoek   richt   zich   dus   op   de   mate   van   personalisering   door   middel   van   vormgevingsaspecten   op   programmaniveau.   Op   een   ander   niveau   zal   er   gekeken   worden   naar   vormgevingsaspecten   op   item-­‐   en   shotniveau.   Zo   kunnen   veranderingen   in   het   gebruik   van

 

inzoomen,   uitzoomen,  ooggetuigencamera,  geluidseffecten,  muziek,  en  cuts  ervoor  zorgen  dat  de  vorm  van  een  item   dusdanig  verandert  dat  zij  als  ‘populair’  gezien  wordt,  aldus  Grabe.26    

    In  dit  geval  is  het  woord  sensationeel  hier  wellicht  beter  op  zijn  plaats.  Het  woord  sensatie  heeft   evenals   popularisering   in   het   merendeel   van   de   onderzoeken   een   negatieve   connotatie.   Critici   zijn   van   mening   dat   een   toename   van   sensatie   leidt   tot   een   beperktere   overdracht   van   informatie   of   een   in   toenemende  mate  vertekend  wereldbeeld,  en  aldus  tot  een  minder  goed  geïnformeerd  publiek.  Eenzelfde   stelling  die  velen  aannemen  als  het  gaat  over  de  risico’s  van  popularisering.  Er  is  empirisch  onderzoek  dat   aantoont   dat   de   vlotte   vormgeving   geen   invloed   heeft   op   hoe   kijkers   de   kwaliteit   van   het   nieuws   waarnemen.   Dat   concludeert   Mariska   Kleemans   in   haar   boek   Arousing   Television   News.   Haar   onderzoek   richt   zich   overigens   vooral   op   de   perceptie   van   sensationeel   nieuws   en   niet   zozeer   op   de   hoeveelheid   sensationele  onderwerpen.27 Toch  zal  vanwege  dit  eerder  gedane  onderzoek  het  concept  sensatie  in  het  

theoretische  kader  korter  behandeld  worden  dan  de  concepten  popularisering  en  personalisering.    

 

1.3  Opzet  van  de  scriptie  

Uit  de  voorgaande  paragraaf  wordt  duidelijk  dat  er  veel  gesproken  en  gedebateerd  wordt  over  de  mate  van   popularisering  van  de  vorm  en  inhoud  door  gebruik  van  personalisatie  en  sensatie.  En  ook  binnen  de  NOS   zijn   deze   concepten   regelmatig   onderwerp   van   gesprek.   Dit   komt   duidelijker   naar   voren   in   hoofdstuk   2   waarin  de  context  van  de  NOS  wordt  geschetst.  Verschillende  hoofdredacteuren  uit  de  afgelopen  twintig   jaar  passeren  de  revue  passeren  en  hun  houding  ten  opzichte  van  popularisering  wordt  besproken.  Hoewel   er   veel   over   de   vermeende   popularisering   van   de   NOS   is   en   wordt   gesproken,   ontbreekt   een   goed   onderzoek  naar  het  praktische  handelen  van  de  NOS.  Dit  onderzoek  moet  daar  verandering  in  brengen  en   in  hoofdstuk  4  wordt  besproken  hoe  dat  bewerkstelligd  wordt.  Maar  niet  voordat  in  hoofdstuk  3  eerst  alle   kernconcepten   theoretisch   worden   behandeld.   Het   theoretische   kader   vormt   immers   de   input   voor   de   operationalisering  van  het  onderzoek.  

    Popularisering   is   het   centrale   concept   in   deze   scriptie.   Personalisering   en   sensationalisering   zijn   subbegrippen.  Toch  krijgt  elk  begrip  een  eigen  paragraaf  in  hoofdstuk  3.  Om  de  tweedeling  tussen  vorm  en  

26  M.E.  Grabe,  S.  Zhou  &  B.  Barnett,  ‘Explicating  sensationalism  in  television  news  :  content  and  the  bells  and  whistles  of  form’,  Journal  of  

Broadcasting  &  Electronic  Media  45  (2003)  nr.4,  PP635  –  655.  

(13)

inhoud  structureel  in  acht  te  houden  heeft  elke  paragraaf  dezelfde  structuur:  eerst  conceptualisering  van   het   begrip,   vervolgens   operationalisering   van   het   concept   met   toepassing   op   de   inhoud   en   daarna   operationalisering  van  het  concept  met  toepassing  op  de  vorm.  Dit  is  visueel  weergegeven  in  afbeelding  1.   Het   doel   van   hoofdstuk   3   is   de   kernbegrippen   uitgebreider   te   duiden   om   vervolgens   meer   specifieke   en   geoperationalieerde   deelvragen   te   kunnen   stellen.   Deze   deelvragen   bevatten   elk   hun   eigen   invalshoek   (popularisering,   personalisering   dan   wel   sensationalisering)   en   zullen   daarom   ook   in   de   bijpassende   hoofdstukken  binnen  het  theoretisch  kader  gesteld  worden.  Bij  deze  deelvragen  zal  wederom  onderscheid   gemaakt  tussen  inhoud  en  vorm.  

   

Daarom   komt   in   paragraaf   3.1   het   verschil   tussen   vorm   en   inhoud   nogmaals   kort   aan   bod   maar   wordt   er   langer   stilgestaan   bij   de   samenkomst   van   beide   aspecten.   Dit   onderzoek   onderscheid   zich   van   eerder   onderzoek   door   de   twee   elementen   met   elkaar   te   vinden   door   middel   van   een   kwantitatieve   en   kwalitatieve   analyse   en   door   verder   te   kijken   dan   alleen   popularisering.   In   paragraaf   3.2   tot   en   met   3.4   worden   de   kernconcepten   uiteengezet,   consequent   uitmondend   in   bijpassende   deelvragen.   In   paragraaf   3.5  worden  alle  deelvragen  behandeld.    

       

(14)
(15)

2. CONTEXT  VAN  DE  NOS  

IN   DIT   HOOFDSTUK   WORDT   DE   CONTEXT   VAN   DE   NOS   GESCHETST   WAARBIJ   DE   PROBLEMATISERING   VAN   DE   KERNBEGRIPPEN   AAN   DE   ORDE   KOMT.  ER   IS   AL   VEEL   GESPROKEN   EN   GESCHREVEN   OVER   DE   BELEIDVOERING   VAN   DE  

NOS  MET  BETREKKING  TOT  POPULARISERING,  MAAR  NOG  NIET  EERDER  IS  ER  GROOT  EMPIRISCH  ONDERZOEK  GEDAAN   OM   DE   VERMEENDE   POPULARISERING   VAN   HET  ACHTUURJOURNAAL   TE   BEWIJZEN.  DAAROM   IS   DEZE   SCRIPTIE   ZO   OPGEBOUWD   DAT   EERST   DE   BELEIDSVOERING   VAN   VIER   VERSCHILLENDE   HOOFDREDACTEUREN   UIT   DE   ONDERZOEKSPERIODE  1993  –  2013   BESPROKEN   WORDT   OM   VERVOLGENS   DOOR   MIDDEL   VAN   DE   LITERATUUR   DE   KERNBEGRIPPEN   TE   OPERATIONALISEREN   EN   ZO   TE   TOETSEN   OF   DE   BETICHTINGEN   VAN   POPULARISERING   AAN   HET   ADRES  VAN  HET  NOS  ACHTUURJOURNAAL  GEGROND  ZIJN  OF  NIET.  

 

2.1  Steeds  in  beweging:  de  Nederlandse  Omroep  Stichting  

De  NOS,  voluit  de  Nederlandse  Omroep  Stichting,  is  één  van  de  belangrijkste  spelers  binnen  de  publieke   omroep.  Haar  taak  is  vastgelegd  in  de  Mediawet:  het  verzorgen  van  het  media-­‐aanbod  voor  de  landelijke   publieke   mediadienst   op   het   gebied   van   nieuws,   sport   en   evenementen   dat   zich   bij   uitstek   leent   voor   gezamenlijke   verzorging.28  De   programma’s   die   uit   deze   wettelijke   taak   voortvloeien   dienen   daarom   ook  

een  vaste  regelmaat  te  hebben.  Die  regelmaat  kwam  er  op  5  januari  1956.  De  eerste  uitzending  van  het   NTS  Journaal  verscheen  op  de  televisie.  De  NTS  (Nederlandse  Televisie  Stichting)  bestond  toen  al  vijf  jaar.  In   het  eerste  jaar  was  er  echter  nog  maar  drie  keer  per  week  een  NTS  Journaal,  omdat  de  televisie  maar  drie   avonden   per   week   uitzond.29  In   1969   ontstaat   het   Journaal   onder   de   naam   die   wij   vandaag   kennen,   het  

NOS  Journaal.  Vanaf  het  ontstaan  tot  aan  de  eeuwwisseling  zijn  het  vooral  technologische  ontwikkelingen   die   het   Journaal   doen   veranderen.   In   het   boek   Het   Journaal   beschrijft   Ad   van   Liempt   deze   en   andere   ontwikkelingen:   ‘’het   Journaal   is   vrijwel   voortdurend   bezig   met   aanpassingen   in   decor   en   grafische  

ondersteuning  –  logisch,  want  een  dagelijks  programma  loopt  een  grote  kans  op  slijtage.  Maar  ook  in  de   wijze  van  informatieoverdracht  worden  steeds  pogingen  tot  vernieuwing  gedaan.’’  30    

    Terecht  merkt  hij  op  dat  veel  vernieuwingen  vele  jaren  eerder  zijn  bedacht  en  later  weer  overboord   worden   gezet.   Het   stempel   dat   elke   hoofdredacteur   op   het   Journaal   zet   is   duidelijk   aanwezig.   Elke   hoofdredacteur  voert  zijn  eigen  beleid  maar  toch  meestal  met  eenzelfde  doel:  het  Journaal  moet  origineler,   sprankelender  en  mensen  aanspreken.  Er  zijn  meer  factoren  die  meespelen  in  de  beleidsvoering  van  het   Achtuurjournaal.   Denk   aan   economische   ontwikkelingen,   technologische   vernieuwingen   en   veranderde   verlangens  van  het  publiek.31  Hoewel  de  hoofdredacteur  niet  de  enige  is  die  het  beleid  van  de  organisatie  

uitvoert  mag  er  wel  vanuit  gegaan  worden  dat  zijn  beleid  dusdanig  is  opgesteld  dat  het  rekening  houdt  met  

28  Artikel  2.34a  uit  Mediawet  2008  via  

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025028/Hoofdstuk2/Titel22/Afdeling222a/Artikel234a/geldigheidsdatum_02-­‐07-­‐2012  op  11  september  2013.  

29  A.  van  Liempt  2005,  P7.   30  A.  van  Liempt  2005,  P9.  

(16)

de  veranderingen  in  het  medialandschap.  Het  is  niet  alleen  de  hoofdredacteur  die  een  stempel  drukt  op  het   Journaal,   ook   presentoren   hebben   zo   hun   invloed.   Daarom   worden   in   de   volgende   paragrafen   ook   de   ervaringen   van   enkele   belangrijke   anchors   besproken.   Voor   het   gemak   zijn   de   volgende   paragrafen   zo   ingedeeld  dat  ze  overeenkomen  met  de  dienstdoende  jaren  van  een  hoofdredacteur.    

 

2.2  Zichzelf  heruitvinden  in  de  strijd  tegen  de  concurrentie  (1987-­‐1996)  

In  1987  wordt  Gerard  Van  der  Wulp  hoofdredacteur  van  het  NOS  Journaal.  Hem  staat  een  zware  taak  te   wachten  als  twee  jaar  later,  in  1989,  in  Nederland  commerciële  concurrentie  in  televisie  wordt  toegestaan.   Het   marktaandeel   van   het   kijkerspubliek   daalt.   In   1990   was   dit   nog   75%,   in   1995   is   het   percentage   geslonken   tot   45%   en   nog   vijf   jaar   later   tot   36%.32  Van   der   Wulp   krijgt   ook   te   maken   met   bezuinigingen  

wanneer  in  1992  het  mes   gestoken   wordt   in   de   publieke  sector.   In  datzelfde   jaar  toont   een   analyse   van   redactiechef  Hans  Laroes,  dat  zich  een  scheiding  heeft  voltrokken  tussen  geïnteresseerde  journaalkijkers  en   kijkers  die  kiezen  voor  amusement  en  entertainment.  Vooral  hoogopgeleiden  kijken  het  Journaal.  De  rest   stemt  liever  af  op  het  commerciële  RTL.    

    Daar   kwam   een   belangrijke   factor   bij:   mediajournalisten   begonnen   te   pas   en   te   onpas   het   NOS   Journaal  en  RTL  Nieuws  met  elkaar  te  vergelijken.  De  sympathie  ging  naar  de  nieuwkomer,  de  NOS  werd  in   de  kranten  gezien  als  een  vette,  volgevreten  voormalige  monopolist.33  Laroes  adviseert  Van  der  Wulp  om  

de  nieuwsselectie  daarom  ook  wat  zwaarder  uit  te  laten  vallen  om  zo  bij  het  hoogopgeleide  publiek  aan  te   sluiten.  Eenvoudige  teksten  kunnen  achterwege  blijven  is  zijn  mening.  Toch  pleit  hij  er  tegelijkertijd  voor   om  niemand  uit  te  sluiten  en  tempowisselingen  op  te  nemen  in  de  bulletins.  Van  der  Wulp  pleit  echter  nog   steeds  voor  snelle  berichtgeving  en  meldt  dat  er  vanaf  september  dat  jaar  een  tweede  SNG  (satellite  news   gathering)   beschikbaar   komt.   Een   strategische   zet,   want   concurrent   RTL   kan   zich   zoveel   SNG’s   niet   permitteren.34  Het  is  tevens  een  kenmerkende  zet  voor  de  concurrentiestrijd  die  het  tijdperk  Van  der  Wulp  

typeert.    

    Dat  merkt  ook  voormalig  presentatrice  Pia  Dijkstra  op:  ‘’De  concurrentie  speelde  een  hele  grote  rol.  

We  keken  veel  kritischer  naar  onze  eigen  prestaties  en  probeerden  nog  meer  bovenop  het  nieuws  te  zitten.’’  

Maar  dat  was  niet  het  enige,  ook  in  de  jaren  negentig  was  de  NOS  al  bezig  om  het  nieuws  toegankelijker  te   maken   volgens   Dijkstra:   ‘’Dit   deden   we   door   de   aandacht   te   verleggen   naar   nieuws   dat   dichter   bij   de  

mensen   stond.   Het   was   lastig:   enerzijds   wilden   we   blijven   wie   we   waren,   met   achtergronden   en   duiding,   maar   we   wilden   de   wedstrijd   ook   niet   verliezen.   We   moesten   onszelf   echt   opnieuw   uitvinden.’’35  Dit  

verwoordt  precies  Van  der  Wulps  oplossing  voor  de  concurrentie:  niet  meegaan  in  popularisering  door  in  te   zetten  op  zwaardere  onderwerpen,  maar  tegelijkertijd  wel  het  nieuws  toegankelijker  maken  en  uitgaan  van  

32  H.B.M.  Wijfjes,  'Nieuwe  wegen  voor  de  publieke  omroep  in  Vlaanderen  en  Nederland'  in:  Ons  Erfdeel  49  (2006)  PP323-­‐333.  

33  A.  van  Liempt,  ‘Het  zelfbeeld  van  het  Journaal’  in  B.  Hageraats  (eds.)  Vijftig  jaar  tv-­‐Journaal.  Tijdschrift  voor  Mediageschiedenis  (2005)  P39. 34  A.  van  Liempt  2005,  P266.  

(17)

eigen   kracht.   Begin   1996   vindt   Van   der   Wulp   het   genoeg,   hij   wil   weer   terug   in   de   frontlinie   van   de   journalistiek   en   wordt   correspondent   in   Washington.   Verrassend   genoeg   wordt   zijn   opvolger   niet   Hans   Laroes.  Het  is  de  buitenstaander  Nico  Haasbroek  die  een  frisse  wind  moet  doen  waaien.  Haasbroek  is  een   man  van  stunts,  onorthodoxe  benaderingen  en  merkwaardige  humor.36  En  ook  voor  anchor  Joop  van  Zijl  zit  

het  erop,  hij  wordt  opgevolgd  door  Philip  Freriks,  die  net  als  de  nieuwe  hoofdredacteur  veelbesproken  is   door  zijn  frivole  manier  van  presenteren.    

 

2.3  Betichtingen  van  verleuking  (1996  –  2002)

 

Haasbroek   begint   zijn   termijn   met   het   rondsturen   van   een   enquête.   De   resultaten   zijn   volgens   hem   duidelijk:  medewerkers  zijn  positief  over  de  snelheid  en  betrouwbaarheid,  maar  vinden  het  nieuws  wel  te   saai  en  zonder  veel  verrassingen.37  Haasbroek  formuleert  met  het  oog  daarop  zijn  beleid:  meer  binnenlands  

nieuws,  minder  Den  Haag  en  meer  aandacht  voor  trends,  rages  en  onderwerpen  die  het  gesprek  van  de  dag   zijn.  Ook  moet  het  nieuws  meer  visueel  worden  en  dus  minder  pratende  hoofden  bevatten.  En  dus  minder   presentatoren,  met  als  gevolg  dat  Haasbroek  voorstelt  te  stoppen  met  verslaggevers  op  locatie.38  Het  lijkt  

erop   dat   ook   de   inhoud   van   het   Journaal   wat   frivoler   wordt.   Haasbroek   is   van   mening   dat   ook   luchtig,   vrolijk  nieuws  in  het  Journaal  thuishoort.39  De  reacties  zijn  heftig.  Trouw  waarschuwt  voor  ‘opleuking’  van   het  nieuws,  NRC  Handsblad  verdenkt  het  Journaal  ervan  onder  Haasbroek  op  de  emotionele  tour  te  gaan.40  

En  dus  moet  Haasboek  zijn  aanpassingen  meerdere  keren  verantwoorden.  Kijkers  en  deskundigen  spreken   van   popularisering,   die   veroorzaakt   zou   zijn   door   de   strijd   tegen   de   commerciëlen.41     Haasbroek   zelf  

weerlegt   dit   en   geeft   aan   dat   het   hem   niet   om   het   opleuken   van   het   nieuws   ging:   ‘’Het   ging   over   het  

ontwikkelen   van   kwaliteit,   het   inschakelen   van   academici,   het   opzetten   van   een   researchredactie,   het   herijken  van  de  verhoudingen  in  het  nieuws.  Wel  vond  ik  dat  we  als  redactie  nieuwsgieriger  moesten  zijn   naar  wat  er  onder  de  bevolking  leefde  en  dat  we  daar  soms  meer  mee  moesten  doen.’’42    

    Toch   lijkt   de   tendens   dat   vooral   tijdperk   Haasbroek   beschouwd   wordt   als   de   periode   waarin   het   Journaal  doorsloeg  in  het  meegaan  van  de  trend  naar  meer  emotie  en  verleuking.  Deze  scriptie  zal  uitwijzen   of   dat   klopt.   Om   zich   meer   bezig   te   houden   met   zijn   oorspronkelijke   taak   –kwaliteitsverbetering   van   de   berichtgeving-­‐  haalt  Haasbroek  in  2000  Irene  Costera  Meijer  in  huis.  Zij  stelt  een  kwaliteitsdrieluik  op  met   daarin   drie   benaderingen,   welke   besproken   worden   in   paragraaf   3.2.3   en   een   belangrijk   deel   van   het   coderingsschema   vormen.   Costera   Meijer   stelt   na   haar   onderzoek   dat   het   in   het   belang   van   het   NOS   Journaal  is  om  zich  meer  aan  te  trekken  van  de  wensen  van  het  publiek.  Maar  ze  merkt  dat  dit  voorstel  op  

36  A.  van  Liempt  2005,  P278.  

37  A.  van  Liempt,  ‘Het  zelfbeeld  van  het  Journaal’  in  B.  Hageraats  (eds.),  Vijftig  jaar  tv-­‐Journaal.  Tijdschrift  voor  Mediageschiedenis  (2005)  P40.   38  A.  van  Liempt  2005,  P279.  

39  N.  Haasbroek,  Journaaljaren.  Amsterdam  2004,  P162.   40  A.  van  Liempt  2005,  P281.  

41  N.  Haasbroek,  ‘Het  Journaal  als  norm,  instituut  en  anker’  in  N.  Drok  en  T.  Jansen  (red)  Even  geen  Den  Haag  vandaag.  Naar  een  civiele  Nederlandse  

journalistiek,  Den  Haag  2001.  

42  N.  Haasbroek,  ‘Met  het  opleuken  van  het  NOS  Journaal  ben  ik  nooit  bezig  geweest’  via  http://www.denieuwereporter.nl/2013/03/met-­‐het-­‐

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

- jaarlijks congres met PZH verzet naar 6 december - profielschets voor nieuwe CvdK Zuid-Holland - persoonlijke verzorging niet naar gemeenten - evenement stedelijke

De directe aanleiding voor de huidige discussie in deze regio zou zijn kwaliteit en kostenbewustzijn, komst van nieuwe taken naar gemeenten en ambtelijke kwetsbaarheid in de

- provincie Zuid-Holland heeft brieven verzonden inzake IBT bestuursovereenkomst naar gemeenten - gesprek VZHG met VNG programmamanager en secretaris sociaal domein.. -

heeft, tijdens de jaarvergadering van de Zuid-Hollandse Vereniging van Kleine Kernen, de huidige voorzitter Geert Koster zijn functie als voorzitter overgedragen aan Ries

7.1 Provinciale Statencommissie Bestuur en Veiligheid bijeen op 11 februari Deze commissie vergaderde voor de laatste keer in deze statenperiode op 11 februari o.a.. over de

- nieuwe colleges gemeente Nissewaard en Krimpenerwaard - een overzicht van wetten die ingaan op 1 januari 2015 - beschikbaarheid app VNG bestuurdersnetwerk - overzicht

Een groot aantal raadsleden (meer dan 170) heeft zich inmiddels reeds aangemeld voor deze

Vereniging van Zuid-Hollandse Gemeenten 15.3 Provinciale Statencommissie Verkeer en Milieu bijeen op 7 mei Op 7 mei vergaderde deze commissie over o.a. de Jaarstukken 2013,