• No results found

Stageverslag  masterstage  Kunst-­‐  en   Cultuurwetenschappen,  Fonds  KS|NT

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Stageverslag  masterstage  Kunst-­‐  en   Cultuurwetenschappen,  Fonds  KS|NT"

Copied!
36
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

  1    

 

Stageverslag  masterstage  Kunst-­‐  en  

Cultuurwetenschappen,  Fonds  KS|NT  

                                         

Hanna  van  der  Leest   S2829711  

Masterstage  Kunst-­‐  en  Cultuurwetenschappen   01-­‐01-­‐2017  

(2)

 

 

Stageverslag  masterstage  Kunst-­‐  en  

Cultuurwetenschappen,  Fonds  KS|NT  

                             

Hanna  van  der  Leest   s2829711   Korreweg  188a   9715  AL,  Groningen   j.m.van.der.leest@student.rug.nl  

 

MA  Kunst-­‐  en  Cultuurwetenschappen,  Kunstbeleid  en  management   Rijksuniversiteit  Groningen  

Stagebegeleider  Lydia  Harmsen   Stagedocent:  Lucia  van  Heteren  

 

(3)

  3  

Inhoudsopgave

Inleiding      4

 

1 Beschrijving van de organisatie        5

 

1.1 Het ontstaan van Fonds KS|NT   5

 

1.2 Verschillende manieren van begunstiging   5

 

1.3 Ambitionall   6

 

1.4 Voorbeelden van projecten   7

 

2 Taken, positie en activiteiten      8

 

2.1 Relatiebeheer en communicatie Vrienden   8

 

2.2 Organiseren en coördineren Vrienden activiteiten   9

 

2.3 Werving nieuwe Vrienden   9

 

2.4 Ontwikkelen van het programma voor Het Nationale Theaterweekend   10

 

2.5 Nalatenschap   10

 

2.6 Fondsaanvragen   10

 

3 Evaluatie     12

 

3.1 Algemeen   12

 

3.2 Leerdoelen stageplan   12

 

Conclusie     15

 

Bronnen   16

 

Bijlagen   17

 

Bijlage 1 Stageplan   17

 

Bijlage 2 Logboek   19

 

Bijlage 3 Begeleidende brief Stichting Sint Nicolaas Gasthuis   20

 

Bijlage 4 Uitnodiging informatiebijeenkomst   21

 

Bijlage 5 Testamentair schenken   22

 

Bijlage 6 Evaluatieformulier Stichting Boschuysen   25

 

Bijlage 7 Voorbeelden online communicatie   32

 

(4)

Inleiding

In september 2015 startte ik met de master Kunst- en cultuurwetenschappen met als specialisatie theater en kunstbeleid en management. In de premaster werd bij mij de interesse voor verschillende en alternatieve financieringsvormen in de culturele sector al aangewakkerd en tijdens de master werd de kennis over dit onderwerp en daarmee ook mijn interesse vergroot. Dat cultureel ondernemerschap belangrijker is geworden in de culturele sector vond ik een erg interessant fenomeen en ik wilde graag meer leren over hoe culturele organisaties daar in de praktijk mee omgaan.

Om mijn kennis te vergroten koos ik ervoor om een scriptie te schrijven over verschillende motivaties van bedrijven voor het sponsoren van theaterfestivals. Ik heb gekozen voor theaterfestivals omdat dit tijdelijke evenementen zijn en het mij interessant leek erachter te komen wat een festival een waardevolle partner voor een sponsor maakt. Door middel van interviews heb ik zowel de verhalen van sponsoren als de visies van de theaterfestivals mogen horen. De scriptie schreef ik bewust afzonderlijk van een praktijkstage zodat ik op die manier meer verschillende inkijkjes bij culturele organisaties kon krijgen en zo meer kennis en ervaring kon opdoen.

Omdat mijn scriptie gericht was op bedrijfsfinanciering, zocht ik als afstudeerstage een organisatie waar ik kennis en ervaring kon opdoen op het gebied van particuliere financiering. Juist omdat ik hier nog niet zoveel vanaf wist, wilde ik deze stage doen omdat dit een uitgelezen kans zou zijn om nieuwe dingen in de praktijk te leren. Na een klein onderzoekje bij verschillende culturele organisaties met een fondsenwerving afdeling kwam ik al snel terecht bij Fonds de Koninklijke Schouwburg en het Nationale Toneel (Fonds KS|NT). Het leek mij erg waardevol om bij een fonds te werken dat verbonden is aan een culturele organisatie omdat daar korte lijnen zijn met het artistieke product. In dit geval betrof het een fonds dat gekoppeld is aan twee culturele organisaties: de Koninklijke Schouwburg en het Nationale Toneel, een producerende én een presenterende organisatie. De stage bood de mogelijkheid inzichten te krijgen in particuliere begunstiging enerzijds en het aanschrijven van fondsen anderzijds.

(5)

  5  

1 Beschrijving van de organisatie

1.1 Het ontstaan van Fonds KS|NT

Fonds KS|NT is in 2012 opgericht door een krachtenbundeling van de Koninklijke Schouwburg en het Nationale Toneel, twee organisaties met een rijke historie. Fonds KS|NT is een samenwerkingsverband tussen het NT en de KS en financiert aanvullende projecten buiten de overheidssubsidies om van beide organisaties. Fonds KS|NT en de gezamenlijke afdeling fondsenwerving (development) is tot stand gebracht om talentonwikkeling, educatie, verbinding met de stad Den Haag en publieksverbreding mogelijk te maken. Op dit moment bestaat de afdeling development uit twee vaste werknemers en worden zij ondersteund door twee stagiaires.

Vanaf 1 januari 2017 vormen het Nationale Toneel, NTjong, de Koninklijke Schouwburg en Theater aan het Spui officieel Het Nationale Theater. Fonds KS|NT wordt ook ondergebracht onder Het Nationale Theater en houdt vanaf 1 januari 2017 op te bestaan. De fusiepartners hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het opbouwen van duurzame relaties met subsidiegevers en private partijen. Hier moet blijvend in worden geïnvesteerd en de afdeling ambieert ook een verdere uitbreiding van deze partijen (Harmsen, 2016). Het Nationale Theater wordt een organisatie dat vanuit één visie zowel gaat produceren, programmeren als presenteren. Ze willen een aanbod neerzetten dat recht doet aan de diversiteit in de samenleving, met oog voor de actualiteit, ontwikkeling, educatie en vernieuwing. Daarbij blijven ze in het hele land spelen en zijn ze het grootste reisgezelschap van Nederland met een eigen jeugdtak: NTjong. Het merk NTjong blijft wel bestaan onder Het Nationale theater. Doordat Het Nationale Theater zich als nationaal merk gaat profileren, kan dat veel brand awareness creëren. Daarnaast biedt het brede scala aan culturele activiteiten veel mogelijkheden om fondsen en particuliere begunstigers aan Het Nationale Theater te binden (Harmsen, 2016).

Het Nationale Theater is op het moment van schrijven net officieel van start gegaan. Omdat deze organisatie tijdens de stageperiode nog niet van start was gegaan, zal dit hoofdstuk een verdere beschrijving geven van Fonds KS|NT als organisatie ook al is deze per 1 januari opgeheven.

1.2 Verschillende manieren van begunstiging

(6)

aangaan dan een sponsorovereenkomst. Ook het begrip fundraising is geëvalueerd en zij hanteren nu liever ‘friendraising’. Dit betekent dat een goede samenwerking van groot belang is (Harmsen, 2016).

Naast de zakelijke financiers, heeft Fonds KS|NT ook een groep trouwe particuliere begunstigers aan zich weten te verbinden: de Toneel Kringen. De Toneel Kringen bestaan uit drie verschillende kringen genaamd: Shakespeare, Vondel en Huygens Toneel Kring. Elke Kring heeft een eigen structurele jaarlijkse financiële bijdrage. De Shakespeare Toneel Kring begunstigers betalen €500,- per jaar, de Vondel Toneel Kring begunstigers betalen €1.500,- per jaar en de Huygens Toneel begunstigers begunstigers betalen €5.000,- per jaar. In ruil daarvoor krijgen de begunstigers bepaalde privileges, maar bovenal schenken zij omdat zij willen én kunnen bijdragen. In ruil daarvoor worden er ieder seizoen een aantal bijeenkomsten inclusief een diner georganiseerd. Deze bijeenkomsten hebben ook altijd een inhoudelijk component in de vorm van een voorstellingsbezoek.

Fonds KS|NT organiseert ook eens per jaar een wervingsdiner om potentiële begunstigers (prospects) aan zich te binden. Deze diners hebben de afgelopen jaren plaatsgevonden bij leden van de Raad van Toezicht thuis en zijn zeer succesvol geweest. Tijdens deze diners zijn verschillende toezeggingen van donaties gedaan. Ook worden er bedrijfsarrangementen aangeboden. Zo werd een speciaal bedrijfsarrangement aangeboden aan advocatenkantoren rondom de voorstelling RACE. De Vrienden vormen een andere grote groep particuliere begunstigers die €50,- per jaar betalen (voor een gedeelde Vriendschap €75,-). In ruil voor dit bedrag kunnen zij in mei als eerste de beste kaarten bestellen, worden ze uitgenodigd voor Vriendenborrels en Vriendendiners en worden zij regelmatig op de hoogte gehouden van alle ins en outs van de organisatie. Vrienden ontvangen regelmatig een nieuwsbrief of een uitnodiging om aanwezig te zijn bij voorstellingen of andere projecten die mede mogelijk zijn gemaakt door Fonds KS|NT. De uitreiking van de Guido de Moor prijs is een initiatief van de Vrienden die wordt uitgereikt aan talentvolle jonge spelers (jonger dan 35 jaar) van het Nationale Toneel. Met deze aanmoedigingsprijs gaat een geldbedrag van €2.500,- gepaard. De winnaar wordt elk jaar door het publiek gekozen. Tot slot doet de afdeling development fondsaanvragen bij verschillende private fondsen voor projecten op het gebied van talentontwikkeling, educatie en publieksverbreding zowel met een landelijke als met een regionale uitstraling.

1.3 Ambitionall

(7)

  7   gedeeld en in persoonlijke interactie kunnen nieuwe inzichten ontstaan. Het programma Ambitionall wil young professionals laten zien wat voor mogelijkheden de podiumkunsten kunnen bieden. Dit wordt gedaan door het organiseren van verschillende bijeenkomsten in Den Haag. 1.4 Voorbeelden van projecten

Door de steun van private fondsen, zakenrelaties en particuliere begunstigers kan het Fonds KS|NT financiële ondersteuning bieden aan speciale activiteiten en projecten van het Nationale Toneel en de Koninklijke Schouwburg. Voorbeelden van activiteiten die door het fonds begunstigd zijn, zijn De Laatste Getuigen, een voorstelling waarbij in gesprek wordt gegaan met Hagenaars die de Tweede Wereldoorlog hebben meegemaakt, opgevoerd op 4 mei. Koning voor

een dag is een project waarbij kinderen tussen negen en twaalf jaar over de democratische

rechtstaat leren en een eigen kindertroonrede schrijven en presenteren op Prinsjesdag in de Koninklijke Schouwburg. Een project voor een geheel andere doelgroep was het multidisciplinaire denkfestival Brainwash in Den Haag waarbij tachtig procent van de bezoekers voor het eerst in de Koninklijke Schouwburg was.1 Tot slot is de voorstelling Liefde is een Donut,

gemaakt door acteurs Anniek Pfeiffer en Vincent Linthorst, door Fonds KS|NT ondersteund die in 2016 op de Parade te zien was.

                                                                                                                         

1 “Over de Koninklijke Schouwburg en het Nationale Toneel.” Fonds de Koninklijke Schouwburg en het Nationale Toneel. Over KS|NT – 20-12-2016 http://ksnt.nl/contact/over-ks-nt/

(8)

2 Taken, positie en activiteiten

Voorafgaand aan de stage heb ik een stageplan opgesteld in samenspraak met mijn stagebegeleider waarin mijn taken zijn opgenomen en waarin ik mijn leerdoelen heb geformuleerd. Dit stageplan is te vinden in bijlage 1. Gedurende vier maanden ben ik 24 uur per week werkzaam geweest bij Fonds KS|NT op de afdeling development.. Op kantoor ondersteunde ik de afdeling met verschillende werkzaamheden op het gebied van relatiebeheer, fondsenwerving en mecenaat. Zoals eerder genoemd doet deze afdeling fondsaanvragen voor verschillende projecten en zijn er particuliere begunstigers aan het fonds verbonden in de vorm van Vrienden en Toneel Kringen. Bedrijven dragen bij als Zakenvrienden of via het KS|NT Genootschap. Voor alle partijen worden verschillende bijeenkomsten georganiseerd. De afgelopen maanden heb ik voornamelijk mijn collega Rosa Brinks ondersteund bij relatiebeheer en communicatie met de Vrienden. Fonds KS|NT beschikt over ruim 1000 Vrienden die €50,- euro per jaar betalen (indien ze samen met een partner Vriend zijn, betalen ze €75,- per jaar voor een tweepersoons Vriendschap). Er wordt veel aandacht en tijd besteed aan de communicatie met de begunstigers en daarom was relatiebeheer ook een groot deel van mijn stage. In bijlage 2 is het logboek van mijn stage te vinden waarin per week staat aangegeven wat ik voor taken heb uitgevoerd en waar ik mee bezig ben geweest.

De eerste week van mijn stage heb ik vooral gebruikt om kennis te maken, me in te lezen in de organisaties en om te leren werken met de verschillende CRM systemen die de afdeling gebruikt. Zo heb ik onder andere leren werken met Logic Works, Quartz, Ticketmatic en Mailinglijst. Ik vond het erg interessant om te zien wat voor informatie in deze databases wordt bewaard en hoe dit eigenlijk de basis vormt van wat Fonds KS|NT doet. Deze databases zijn van onschatbare waarde omdat het naast contactgegevens ook informatie bevat over werk, interesses en relaties met andere contacten. Daarna kreeg ik specifiekere taken zoals relatiebeheer van de Vrienden, het ontwikkelen van een boekje over nalatenschap, nadenken over wervingsacties voor nieuwe Vrienden, organiseren van bijeenkomsten, het samenstellen van een overzicht van fondsaanvragen en het ontwikkelen van een programma voor een theaterweekend bij Het Nationale Theater.

2.1 Relatiebeheer en communicatie Vrienden

(9)

  9   vinden die als uitnodiging naar de Toneel Kringen is verstuurd. Ik merkte dat ik het leuk vond om deze mensen van informatie te voorzien en na te denken over hoe je deze informatie op een juiste manier voor de juiste doelgroep op papier kunt zetten.

2.2 Organiseren en coördineren Vrienden activiteiten

Een aantal keer per jaar worden er bijeenkomsten en activiteiten georganiseerd voor de Vrienden en voor de andere begunstigers. Voor de Vrienden werden er in het eerste deel van het seizoen 2016-2017 een Vriendenborrel en een Vriendendiner georganiseerd. Voor deze bijeenkomsten heb ik de uitnodigingen verstuurd en de aanmeldingen verwerkt. De Vriendenborrel vond plaats na afloop van de voorstelling Missie van David van Reybrouck in de Sol LeWitt Foyer in de Koninklijke Schouwburg. Het Vriendendiner vond plaats voorafgaand aan de voorstelling RACE van het Nationale Toneel. Vrienden konden voorafgaand aan de voorstelling in de Damesfoyer dineren waarbij een inleider aan tafel kwam om over de voorstelling te vertellen. In samenspraak met de afdeling events heb ik een menu samengesteld en ervoor gezorgd dat er in de Damesfoyer van de Koninklijke Schouwburg twee lange tafels werden neergezet. Daarnaast werden ze uitgenodigd voor de Kerstborrel van de Koninklijke Schouwburg waarbij de verlichting in de kerstboom feestelijk werd ontstoken en er werd geproost op de feestdagen. Tot slot heb ik een uitnodiging verstuurd voor de Eerste Lezingen bij de voorstelling Jeanne d’ Arc waaraan zowel Vrienden als leden van de Toneel Kringen aan deel kunnen nemen.

2.3 Werving nieuwe Vrienden

Potentiële nieuwe begunstigers (prospects) worden op verschillende manieren geworven. Er worden wervingsbijeenkomsten georganiseerd waarbij huidige begunstigers mensen uit hun netwerk kunnen uitnodigen. Er wordt hiervoor ook bureauonderzoek gedaan om op zoek te gaan naar welke personen of bedrijven eventueel interesse zouden kunnen hebben. Fonds KS|NT besteedt veel tijd aan het werven van nieuwe begunstigers, maar ook aan het onderhouden van deze contacten. De Vrienden vormen een grote groep begunstigers die veelal jaren lang aan Fonds KS|NT zijn verbonden. Om toch nieuwe Vrienden te werven worden de veelbezoekers van de Koninklijke Schouwburg en het Nationale Toneel aangesproken via een telemarketingcampagne. Dit is de afgelopen jaren zeer succesvol gebleken. Een extern bedrijf voert deze campagne uit en Fonds KS|NT levert de adressen en het belscript en het draaiboek. Ook dit jaar werd er weer een telemarketingcampagne op poten gezet en hiervoor heb ik het belscript mogen schrijven.

(10)

worden. Daarnaast heb ik meegedacht over een nieuw te vormen groep Vrienden met een toegankelijker instaptarief die wellicht de naam ‘volgers’ krijgt toegewezen om op die manier jongere begunstigers aan te trekken. Dit plan wordt de komende maanden in overleg met de nieuwe marketingafdeling van Het Nationale Theater besproken.

2.4 Ontwikkelen van het programma voor Het Nationale Theaterweekend

In het kader van het werven van nieuwe Vrienden lag het plan er om een theaterweekend te organiseren voor nieuwe Vrienden. Dit als extra campagne naast de telemarketingcampagne. Het idee was om op deze manier landelijke Vrienden te werven. Voor dit theaterweekend heb ik in samenspraak met de afdeling dramaturgie van het Nationale Toneel een inhoudelijk programma gemaakt en in samenspraak met de afdeling financiën een begroting gemaakt. Aan de hand daarvan heb ik een planning gemaakt. Dit alles heb ik aan het begin van mijn stageperiode ontwikkeld. Helaas bleek het na een aantal maanden lastig te zijn om dit in te plannen in de lanceringscampagne van Het Nationale Theater en daarom is het op de lange baan geschoven. De plannen zijn nu om dit in het nieuwe seizoen te organiseren. Ik heb ervoor gezorgd dat er in ieder geval een basisplanningsdocument en een optioneel programma klaarliggen.

2.5 Nalatenschap

Zoals al eerder besproken wordt Fonds KS|NT per 1 januari opgeheven en zullen de taken van Fonds KS|NT onder Het Nationale Theater komen te vallen. Doordat Het Nationale Theater gebruik gaat maken van een compleet nieuwe huisstijl, zijn vanaf dat moment de fysieke communicatie uitingen onbruikbaar en moeten er nieuwe ontwikkeld worden met daarop het nieuwe logo en de nieuwe uitstraling. Vanuit Fonds KS|NT bestond de wens om naast een case

for support, een apart boekje te ontwikkelen over de mogelijkheden met betrekking tot

nalatenschap. Er bestaat voor particuliere begunstigers namelijk de mogelijkheid om een culturele instelling in het testament op te nemen en niet iedereen is daarvan op de hoogte. Door het maken van een informatieboekje hopen ze deze mensen hier bewust van te maken. Ik heb voor dit boekje de tekst geschreven en de indeling gemaakt en daarbij beeldmateriaal uitgezocht. De opzet voor dit boekje is terug te vinden in bijlage 5.

2.6 Fondsaanvragen

(11)

  11   begeleidende brief te vinden over de fondsaavraag aan Stichting Sint Nicolaas Gasthuis van het project Schilder het verleden. Sommige fondsen vragen om een evaluatie na afloop van het project. Na afloop van een project vindt altijd een evaluatieoverleg plaats, aan de hand waarvan een verslag wordt geschreven. Dit verslag wordt ook naar de fondsen toegestuurd die daar om vragen. Andere fondsen vragen om een speciaal door hen opgesteld formulier in te vullen. Aan de hand van het evaluatieverslag heb ik ook dergelijke formulieren in mogen vullen. Een door mij ingevuld evaluatieformulier is te vinden in bijlage 6.

(12)

3 Evaluatie

Wanneer ik terugkijk op de afgelopen stage maanden bij Fonds KS|NT kan ik stellen dat ik een goed beeld heb gekregen van het werken voor een professionele en culturele organisatie op het gebied van fondsenwerving en mecenaat. Ik heb veel geleerd over verschillende manieren van begunstiging, hoe nieuwe begunstigers geworven worden en nog wel het allerbelangrijkste hoe je ze aan je weet te binden voor een langere periode. Voorafgaande aan mijn stage heb ik een aantal leerdoelen opgesteld in mijn stageplan, welke te vinden zijn in bijlage 1. Ik zal eerst een korte algemene evaluatie geven waarnaar ik mijn leerdoelen afzonderlijk evalueer.

3.1 Algemeen

Zoals al eerder genoemd wordt Fonds KS|NT per 1 januari opgeheven en komt onder de nieuwe organisatie Het Nationale Theater te vallen, een fusie van de Koninklijke Schouwburg, het Nationale Toneel, NTjong en Theater aan het Spui. Zo’n fusie is nog niet vaak voorgekomen in het Nederlandse theaterbestel en ik vond het daarom ook uitermate interessant om hierbij betrokken te worden. Mijn collega’s spraken erg open over de fusie en wat dat voor hen en voor de betrokken organisaties gaat betekenen. Ik vond het erg interessant om het proces van dichtbij mee te maken. Het waren zeker spannende tijden voor mijn collega’s omdat mijn stageperiode tijdens de plaatsingsprocedure voor de nieuwe functies was.

Door openheid te bieden en mij te betrekken bij dit soort zaken kreeg ik veel vertrouwen en durfde ik dan ook snel mijn mening te uitten. Ook was er tijdens het wekelijkse afdelingsoverleg ruimte om met eigen ideeën en inbreng te komen. Ik denk dat ik de ruimte nog beter kon benutten en nog meer mijn eigen ideeën naar voren kon brengen. Mijn collega’s stonden hier zeker voor open, maar soms was ik wat afwachtend in mijn handelen. Ik had op sommige momenten wat proactiever kunnen zijn om zo nog meer uit mijn stageperiode te kunnen halen. Dit hoofdstuk zal verder een evaluatie bevatten van de vooraf opgestelde leerdoelen in het stageplan.

3.2 Leerdoelen stageplan

• Op een professionele manier leren werken met een CRM-systeem en daarbij alle

voordelen die dit biedt benutten

(13)

  13   met elkaar hebben. Informatie gaat op die manier verder dan alleen de standaard contactgegevens. Ik heb dagelijks gewerkt met zowel Logicworks als Ticketmatic en zo leren omgaan met deze twee systemen.

• Kennis en ervaring opdoen in alle facetten van fondsenwerving

Dit leerdoel is opgesteld naar aanleiding van de wens me te verdiepen in fondsenwerving in het kader van cultureel ondernemerschap. Ik wilde graag meer leren over het volledige proces, van aanvraag tot afronding en evaluatie. Omdat er tijdens mijn stage geen aanvragen werden gedaan voor nieuwe projecten, heb ik dit leerdoel maar beperkt kunnen uitoefenen. Wel is er een aantal aanvragen ingediend voor al eerder uitgevoerde projecten, zoals het project De Laatste

Getuigen tijdens dodenherdenking op 4 mei. Hiervoor lag al een projectplan klaar en deze heb ik

mogen redigeren. Daarnaast heb ik van dit projectplan de begroting gecontroleerd en een aanvullende brief voor een viertal fondsen mogen schrijven. Daarnaast heb ik meegeholpen bij de afwikkeling en evaluatie van het project Koning voor een dag op Prinsjesdag. Bij dit project kregen kinderen de kans om hun eigen troonrede voor te lezen in de grote zaal van de Koninklijke Schouwburg. Voorafgaand aan Prinsjesdag kregen zij een aantal workshop op hun school aangeboden. Hiervoor werd een evaluatieverslag geschreven en voor sommige fondsen moesten evaluatieformulieren worden ingevuld. Door dit te doen heb ik naast de aanvraag, ook inzicht kunnen krijgen in hoe aanvragen worden afgerond. Wat ik vooral interessant vond om te leren was dat elk fonds weer zijn of haar eigen voorwaarden en eisen stelt. Daardoor moeten de aanvragen echt op maat worden gemaakt.

• Leren op een professionele manier verschillende soorten contacten onderhouden

Zoals al eerder genoemd heeft Fonds KS|NT verschillende particuliere begunstigers, bedrijven en fondsen aan zich weten te binden en ieder type vraagt weer om een aparte aanpak en een aparte benadering. De verschillende manieren van benadering waren voor mij een uitdaging, vooral omdat de juist toon moet worden aangeslagen. Dit leerdoel hangt samen met het eerste leerdoel omdat de communicatie veelal via de CRM systemen verliep. Ik vond het erg leerzaam om erachter te komen waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt en hoeveel tijd er wordt besteed aan persoonlijk contact met de begunstigers. Er wordt veel persoonlijke aandacht gegeven en hier stopt Fonds KS|NT veel tijd in.

• Het organiseren van events en bijeenkomsten voor relaties van Fonds KS|NT

Fonds KS|NT organiseert voor de begunstigers meerdere bijeenkomsten per jaar die altijd rondom een inhoudelijk element, vaak in de vorm van een voorstelling, plaatsvinden. Zo vindt er bijvoorbeeld een diner voorafgaand aan een voorstelling plaats waarna een borrel plaatsvindt met de cast. Met leerdoel het leerdoel Het organiseren van events en bijeenkomsten voor

(14)

zo’n bijeenkomst. Ik heb voor Fonds KS|NT onder andere mee mogen helpen bij de organisatie van een borrel en diner voor de Vrienden en mijn collega’s ondersteund bij de organisatie van een bijeenkomst voor de Toneel Kringen. Ik vond het zeer leerzaam hier inzicht in te krijgen door zelf een steentje bij te dragen. Doordat bij deze bijeenkomsten veel verschillende partijen zijn betrokken en je te maken hebt met mensen met drukke agenda’s worden uitnodigingen op tijd verstuurd en ruimtes en tickets op tijd gereserveerd. Het was voor mij zeer leerzaam om te zien hoe dit proces van begin tot eind verloopt. Na afloop van een bijeenkomst vinden er ook nog verschillende acties plaats zoals het nabellen van de introducees van de begunstigers om ze te vragen naar hun eventuele interesse voor een donatie.  

(15)

  15  

Conclusie

Mijn doel aan het begin van deze stage was meer inzicht krijgen over alternatieve manieren van financiering en cultureel ondernemerschap bij een grote culturele instelling. Ik wilde erachter komen of werken op een afdeling fondsenwerving en relatiebeheer iets is waarin ik mijn toekomstige carrière wil voortzetten. Ik heb een goed beeld gekregen van wat het betekent om voor een grote, professionele en culturele instelling te werken en ik heb tijdens deze korte stage voldoende aan mijn leerdoelen kunnen werken. In het begin lag het zwaartepunt met name op het leren omgaan met de verschillende systemen en kennis te maken met de organisatie. Vervolgens kon ik steeds zelfstandiger taken op me nemen en mijn collega’s ondersteunen. Tijdens deze stage heb ik volwaardig mee kunnen draaien op de afdeling development en veel verschillende ervaringen op kunnen doen. Ik werd veel vrij gelaten en kreeg veel vertrouwen van de medewerkers van Fonds KS|NT wat er automatisch voor zorgde dat ik meer zelfvertrouwen kreeg. Mijn inbreng werd altijd serieus genomen en ik kreeg zelfstandige taken toegewezen. Wanneer ik iets wilde weten of vragen had, was er altijd tijd om het hierover te hebben of mij van feedback te voorzien. Daarnaast hadden we eens per week een afdelingsoverleg waarin we bespraken waar we mee bezig waren en waar we tegenaan liepen. Ook heb ik veel gehad aan de andere stagiaire van Fonds KS|NT omdat zij een goede sparringpartner vormde. Achteraf gezien had ik misschien nog wat proactiever kunnen handelen omdat ik meer had willen leren over het KS|NT Genootschap of de Toneel Kringen.

Tijdens mijn stage heb ik veel gehad aan de algemene kennis over de culturele sector die ik heb opgedaan tijdens mijn studie. Daardoor was ik op de hoogte van de actualiteiten en werkwijzen binnen deze sector. Ook de kennis over de functie van theater in de maatschappij kwam erg van pas omdat dit is wat Fonds KS|NT communiceert aan de begunstigers: waarom het belangrijk is om te doneren en de culturele sector blijvend te ondersteunen, Ook de academische vaardigheden kwamen erg van pas, zoals het kritisch nadenken, reageren en het schrijven.

(16)

Bronnen

Harmsen, Lydia. Jaarplan Development 2016. Den Haag: Fonds de Koninklijke Schouwburg en het Nationale Toneel.

“Over de Koninklijke Schouwburg en het Nationale Toneel.” Fonds de Koninklijke Schouwburg en het Nationale Toneel. Over KS|NT – 20-12-2016 http://ksnt.nl/contact/over-ks-nt/

(17)

  17  

Bijlagen

Bijlage 1 Stageplan

 

Stagebureau Letteren, Postbus 716, 9700 AS Groningen

tel.: 050-3635844 / www.rug.nl/let/stagebureau/ stages.let@rug.nl

Stageplan Masterstage

(in te vullen door de student, ter goedkeuring van de docent)

Datum: 09-06-2016

Persoonlijke gegevens stagiair Naam: Hanna van der Leest Adres: Korreweg 188a

Postcode & Woonplaats: 9715 AL Groningen

Tel. nr.: 0651704376 E-mail: hannavdleest@gmail.com

Stagedocent

Naam: Drs Lucia van Heteren Opleiding: Kunst- en Cultuurwetenschappen Specialisatie: Kunstbeleid en Marketing

Stagegever

Naam: Nationale Toneel Adres: Schouwburgstraat 8

Postcode & Woonplaats: 2511 VA Den Haag Tel.nr.: 070-3181444

Begeleider namens de stagegever Naam: Lydia Harmsen

(18)

Korte omschrijving van de organisatie en/of sector waartoe de stagegever behoort De stage-organisatie is het Nationale Toneel in Den Haag. Met ingang van 1 juli 2016 zal het Het Nationaal Theater gaan heten vanwege een fusie met de Koninklijke Schouwburg en Theater aan het Spui. Hierdoor zullen presentatie en productie onder dezelfde organisatie komen te vallen. In 2012 hebben de Koninklijke Schouwburg en het Nationale toneel een Fonds opgericht: Fonds KSNT. Binnen dit fonds wordt samengewerkt aan de ontwikkeling van jong talent en het in aanraking brengen van jong en oud met theater en toneelvoorstellingen.

Stage-opdracht/ globale omschrijving van de inhoud van de stage

Tijdens deze stage bij het Nationale Toneel assisteer ik de afdeling fondsenwerving bij verschillende activiteiten op het gebied van fondsenwerving, sponsoring en mecenaat. De werkzaamheden zullen onder andere bestaan uit het werken met een CRM-systeem,

versturen- en verwerken van uitnodigingen, schrijven van nieuwsbrieven, het onderhouden van externe contacten en het organiseren van events.

Tijdpad van de specifieke taken die tijdens de stage zullen worden uitgevoerd (incl. eventuele niet-opdrachtgebonden taken)

Stageperiode: 05-09-2016 t/m 31-12-2016 Aantal weken: 17

Aantal uur per week: 24

Leerdoelen (learning outcomes) met te verwerven competenties

Op een professionele manier leren werken met een CRM-systeem en daarbij alle voordelen die dit biedt benutten

Kennis en ervaring opdoen in alle facetten van fondsenwerving

Leren op een professionele manier verschillende soorten contacten onderhouden Het organiseren van events voor relaties van het NT

Aard en frequentie van de begeleiding door de stagegever Aard en frequentie van de begeleiding door de stagedocent

- Oriënterend gesprek over stage en werkzaamheden - Beoordeling Stageplan voorafgaand aan de stage

- Ondertekenen contracten met stagegevende organisatie

- Tussentijds gesprek (als de student hier behoefte aan heeft, en op initiatief van student. Kan telefonisch)

- Na afloop van de stage: beoordeling Stageverslag

- Afrondend gesprek, naar aanleiding van het stageverslag, al dan niet op de werkplek, samen met de begeleider op de werkplek. Als dit kwa planning niet mogelijk is houdt de begeleider een afrondend gesprek en heeft daarna overleg met de stagebegeleider op de werkplek over het cijfer

(19)

  19  

Bijlage 2 Logboek

Week Datum Werkzaamheden stage

1 05-09-2016 Inlezen in de organisatie en leren omgaan met CRM systeem Logic Works, Quartz en Ticketmatic. Introductie Vrienden, Onderzoek gedaan naar Testamentair schenken, goodiebags, vriendenadministratie, relatiebeheer, vrijwilligersborrel

2 12-09-2016 Tekst schrijven voor in het boekje Testamentair schenken, bijwonen eerste lezing RACE, onderzoek naar mogelijkheden om een Theaterweekend te organiseren, relatiebeheer Vrienden, foto’s Vriendentafel, communicatie Vrienden Koning voor een dag, vriendenadministratie, relatiebeheer

3 19-09-2016 Vormgeven boekje Testamentair schenken inclusief beeldmateriaal, uitnodiging versturen Vriendenborrel, redigeren Case for support, vriendenadministratie, relatiebeheer, invulling theaterweekend, planning theaterweekend, receptie 4 26-09-2016 afstemmen Vriendendiner met events, Vriendenadministratie, relatiebeheer,

receptie, herinnering uitsturen Vriendenborrel, campagne Vrienden voor Vrienden, merchandise

5 03-10-2016 Vriendenadministratie, relatiebeheer, voorbereidingen Vriendenborrel, receptie, gastenlijst wervingsdiner, bevestiging wervingsdiner, uitnodiging Vriendendiner 6 10-10-2016 Vriendenadministratie, uitzoeken fondsaanvragen van de afgelopen jaren,

relatiebeheer, aanwezig zijn Vriendenborrel, receptie, aanwezig bij de Kunst van het Lenen, onderzoek doen naar landelijke Vrienden verenigingen, uitnodiging SK 2 december versturen

7 17-10-2016 Uitnodiging informatiebijeenkomst HNT schrijven, Vriendenadministratie, relatiebeheer, receptie, uitnodiging Shakespeare Toneel Kring bijeenkomst versturen, fondsenlijst opstellen

8 24-10-2016 Vriendenadministratie relatiebeheer, receptie, uitnodiging Vrienden voor Halfweg versturen, overleg met marketing KS en NT over theaterweekend, reminder uitsturen Vriendendiner, fondsenlijst opstellen

9 31-10-2016 Vriendenadministratie, relatiebeheer, voorbereidingen treffen Vriendendiner, receptie, uitnodiging versturen Kerstborrel, brainstorm theaterweekend, fysieke map fondsaanvragen opschonen

10 07-11-2016 Vriendenadministratie, plan schrijven voor de Volgers van HNT, relatiebeheer, receptie, fondsenlijst opstellen en toekenningen verwerken, overleg met dramaturgie over het theaterweekend

11 14-11-2016 Vriendenadministratie relatiebeheer, receptie, evaluatie Prinsjesdag schrijven voor Stichting Boschuysen en Stichting Madurodam Steunfonds. Voorwaarden per fonds archiveren.

12 21-11-2016 Vriendenadministratie relatiebeheer, receptie, overleg met de vereniging de Vrienden van Den Haag, begroting projectplan 4 mei,

13 28-11-2016 Wervingsmail HNT, Vriendenadministratie relatiebeheer, receptie, artikel schrijven voor de Vrienden van Den Haag

14 05-12-2016 Redigeren fondsaanvragen voor 4 mei voor verschillende fondsen, uitnodiging informatiebijeenkomst 21 februari vormgeven, Vriendenadministratie

relatiebeheer, receptie, aanvullende brief fondsaanvraag schrijven 15 12-12-2016 Vriendenadministratie, relatiebeheer, receptie, uitnodiging versturen

informatiebijeenkomst 21 februari, uitnodiging reeks Eerste lezingen voor Vrienden en Toneel Kringen, script telemarketing campagne

16 19-12-2016 Vriendenadministratie, relatiebeheer, receptie, nieuwjaarswens begunstigers vormgeven, uitnodiging bijeenkomst 1 maart, uitnodiging 21 februari versturen, telefonisch contact Vrienden

(20)

Bijlage 3 Begeleidende brief Stichting Sint Nicolaas Gasthuis

 

Stichting  Sint  Nicolaas  Gasthuis   T.a.v.  de  heer  jhr.  C.C.  Gevers  Deynoot   Storm  van  's-­‐Gravesandeweg  17   2242  JA    WASSENAAR  

 

Den  Haag,  9  december  2016    

Geachte  heer  Gevers  Deynoot,  

Bijgaand  ontvangt  u  onze  aanvraag  voor  een  bijdrage  aan  het  culturele  educatieve  project  ‘Schilder  het  verleden'   van  NTjong  in  het  kader  van  Theater  Na  de  Dam.  In  de  Schilderswijk  willen  we  dit  jaar  een  voorstelling  maken   rondom  4  mei,  waarbij  we  extra  aandacht  schenken  aan  de  oorlogsverhalen  en  ervaringen  van  de  Marokkaanse   gemeenschap.  Deze  heeft  namelijk  ook  zijn  (weinig  bekende)  bijdrage  geleverd  aan  de  bevrijdingstroepen.  Ook   leven  er  in  de  Schilderswijk  voormalige  inwoners  van  het  Oostblok  die  eveneens  hun  eigen  verhalen  over  de  Tweede   Wereldoorlog  met  zich  meedragen.  Wij  hopen  dit  jaar  van  uw  stichting  een  bijdrage  te  mogen  ontvangen  om  de   Haagse  oorlogsverhalen  te  kunnen  blijven  doorvertellen.  

Met  ons  activiteitenprogramma  blijven  wij  zoeken  naar  de  verbinding  met  de  stad.  Dit  doen  we  door  op  

onverwachte  plaatsen  voorstellingen  te  spelen,  door  toneelateliers  te  verzorgen  voor  kinderen  en  jongeren,  een   uitgebreid  educatieaanbod  rondom  de  voorstellingen  te  ontwikkelen  én  door  de  partij  in  de  stad  te  zijn  die  zich   verbindt  aan  het  landelijke  jongerenprogramma  van  Theater  Na  de  Dam.  Door  de  afstand  in  tijd  is  het  mogelijk  te   reflecteren  op  wat  deze  laatste  oorlog  op  eigen  grondgebied  voor  onze  samenleving  betekent  heeft.  Het  gaat   daarom  niet  enkel  om  de  blik  naar  het  verleden,  maar  om  een  weerkaatsing  van  het  verleden  naar  het  heden  en  de   toekomst.  

Door  de  nieuwe  samenwerking  met  Maas  Theater  en  Dans  wordt  het  project  geleid  door  acht  jonge  makers,   waarvan  er  één  eerder  projecten  in  het  kader  van  Theater  Na  de  Dam  heeft  gemaakt.  Zij  zal  als  trekker  van  het   project  optreden  en  het  voortouw  nemen  in  de  werving  van  jongeren  en  ouderen  en  alle  repetitiedagen  als   verantwoordelijke  voor  het  team  dragen.  Daarnaast  worden  ze  inhoudelijk  en  uitvoerend  begeleid  door  de   educatieafdeling  van  NTjong.  Er  wordt  gewerkt  met  een  grote  groep  Haagse  jongeren  (maximaal  30)  in  de  leeftijd   van  10  tot  18  jaar,  die  voornamelijk  geworven  worden  via  scholen  in  de  Schilderswijk  en  het  door  andere  

jongerenprojecten  opgebouwde  netwerk.  Essentieel  onderdeel  in  het  maaktraject  van  dit  project  is  het  historisch   onderzoek,  waarin  de  jongeren  ouderen  interviewen  over  hun  herinneringen  aan  de  oorlog  en  met  behulp  van   andere  bronnen  zich  verdiepen  in  deze  tijd.  De  voorstelling  die  gemaakt  wordt  is  door  haar  vorm,  een  route  door  de   Schilderswijk,  zichtbaar  in  de  stad  en  gekoppeld  aan  de  lokale  herdenking  bij  station  Holland  Spoor.  Tot  slot  zal  de   voorstelling  twee  keer  spelen;  op  4  mei  als  onderdeel  van  Theater  Na  de  Dam  en  op  5  mei  als  onderdeel  van  het   Bevrijdingsfestival.  Ons  publiek  bestaat  naast  vrienden,  familie  en  bekenden  van  de  meespelende  jongeren  uit   wijkbewoners  en  regulier  publiek  van  NTjong.  In  het  bijgaande  projectplan  staat  het  activiteitenprogramma   uitvoering  beschreven.    

‘Schilder  het  verleden  is  een  additioneel  educatieproject  voor  NTjong,  dat  niet  uit  de  reguliere  middelen  bekostigd   kan  worden.  Er  is  geen  financiële  ruimte  om  dit  project  volledig  te  kunnen  bekostigen,  vandaar  dat  wij  een  beroep   doen  op  uw  stichting  voor  financiële  ondersteuning.  Wij  vernemen  graag  of  u  bereid  bent  €2.000  bij  te  dragen  aan   onze  inspanningen  om  met  theater  in  de  stad  een  nieuwe  dimensie  aan  herdenken  te  geven.  

 

Met  vriendelijke  groet,    

Lydia  Harmsen,  Hoofd  Development      

(21)

  21  

Bijlage 4 Uitnodiging informatiebijeenkomst

 

«bedrijf»  

«briefadressering»   «adreslayout»    

Den  Haag,  XX  januari  2017    

«briefaanhef»,  

Als  begunstiger  van  Fonds  KS|NT  bedanken  wij  u  hartelijk  voor  uw  bijdrage  en  betrokkenheid  bij  onze  verschillende   activiteiten  in  de  afgelopen  jaren.  Mede  dankzij  uw  bijdrage  waren  wij  in  staat  bijzondere  projecten  te  realiseren.   Zoals  u  waarschijnlijk  bekend  is,  zijn  het  Nationale  Toneel,  de  Koninklijke  Schouwburg,  NTjong  en  Theater  aan  het   Spui   per   1   januari   2017   officieel   gefuseerd.   Binnen   deze   nieuwe   organisatie   zal   ook   Fonds   KS|NT   worden   opgenomen.  

Als   Het   Nationale   Theater   streven   wij   ernaar   om   een   toonaangevend   theaterinstituut   neer   te   zetten,   dat   een   zo   breed   en   groot   mogelijk   publiek   betrekt   bij   en   uitnodigt   tot   het   bijwonen   van   inspirerende   voorstellingen,   kunstbeleving  en  debat.  Opererend  vanuit  onze  politieke  hoofdstad  Den  Haag,  staat  Het  Nationale  Theater  in  het   hart   van   de   samenleving.   Het   Nationale   Theater   wordt   een   gemeenschapshuis:   een   open   en   bruisend   huis   waar   verschillende   groepen   theaterliefhebbers   zich   thuis   voelen,   waar   beleefd,   gevierd,   herdacht   en   van   gedachten   gewisseld  wordt.  

Vanuit  één  visie  produceren,  programmeren  en  presenteren  wij  in  samenhang  een  aanbod  dat  recht  doet  aan  de   diversiteit  in  de  samenleving,  met  oog  voor  de  actualiteit,  ontwikkeling,  educatie  en  vernieuwing.  Een  breed  scala   aan  podiumkunsten,  van  cabaret  tot  dans,  zal  op  onze  podia  te  zien  zijn.  Het  gezelschap  blijft  uiteraard  in  het  hele   land  spelen  en  is  het  grootste  reisgezelschap  van  Nederland  mét  een  eigen  jeugdtak:  NTjong.  Door  het  bundelen   van  onze  krachten,  vervult  Het  Nationale  Theater  een  pioniersrol  in  het  Nederlandse  theaterbestel.  

Fonds   KS|NT   zal   onderdeel   worden   van   Het   Nationale   Theater.   De   komende   jaren   zullen   onze   begunstigers   bijdragen   aan   drie   doelstellingen:   educatie,   talentontwikkeling   en   publieksverbreding.   Door   een   commissie,   bestaande   uit   twee   Raad   van   Toezicht   leden,   wordt   toegezien   op   de   besteding   van   de   gelden   die   door   onze   begunstigers  worden  geschonken.  Wij  houden  u  natuurlijk  op  de  hoogte  van  de  projecten  die  de  komende  jaren   mede  dankzij  u  gerealiseerd  kunnen  worden.    

Onze   plannen   voor   Het   Nationale   Theater   lichten   wij   graag   persoonlijk   toe   tijdens   een   speciale   informatiebijeenkomst,   waarbij   wij   u   eveneens   de   gelegenheid   geven   om   vragen   aan   ons   te   stellen.   Wij   willen   u   graag  uitnodigen  om  hierbij  aanwezig  te  zijn  op  21  februari  van  20.00-­‐21.00  uur.  Onze  deuren  openen  vanaf  19.30   uur  en  na  afloop  praten  wij  graag  met  u  na.  U  kunt  zich  aanmelden  via  development@ksnt.nl  tot  30  januari  2017.   Graag  tot  dan!  

 

Hartelijke  groet,    

 

Simon  van  Driel             Walter  Ligthart         Directeur  Koninklijke  Schouwburg         Zakelijk  directeur  het  Nationale  Toneel    

(22)

Bijlage 5 Testamentair schenken

 

Het  Nationale  Theater  als  onderdeel  van  uw  testament  (uitgeven  in  nieuwe  huisstijl?)   Behoud  van  theater  in  de  toekomst  

[Quote  over  Nationaal  Theater  +  logo  +  afbeelding  KS]   Inleiding  Het  Nationale  Theater  

De  vorming  van  Het  Nationale  Theater  is  ontstaan  uit  de  krachtenbundeling  van  de  Koninklijke   Schouwburg,  het  Nationale  Toneel,  NTjong  en  Theater  aan  het  Spui.  Na  de  geslaagde  samenwerking   binnen  de  Toneelalliantie  wordt  er  nu  verder  vanuit  één  missie  gewerkt:  Het  Nationale  Theater  is  het   nationale  podium  en  wij  zijn  er  in  de  eerste  plaats  voor  u,  het  publiek.  Wij  zijn  vastbesloten  het  beste   toneel  te  maken,  de  beste  voorstellingen  te  programmeren  en  te  presenteren.  Dat  willen  wij  delen  met   zoveel  mogelijk  mensen,  thuis  in  Den  Haag  en  reizend  door  het  land.  Dit  is  de  plek  waar  toneelverhalen   verteld  worden  die  nu  urgent  zijn  en  een  nieuw  platform  voor  het  nationale  gesprek  gevormd  wordt.      

Het  Nationale  Theater  is  een  gemeenschapshuis:  een  open  en  bruisend  huis  waar  verschillende  groepen   toeschouwers  zich  thuis  voelen,  waarmee  ze  zich  kunnen  identificeren,  waar  ze  trots  op  zijn.    

 

Een  thuis  waar  gevierd,  beleefd,  herdacht  en  samen  gedacht  wordt.  

Met  theater  voor  jong  en  oud,  voorstellingen  door  gevierde  acteurs  en  aanstormende  talenten,  actief   reizend  door  het  land,  zijn  we  een  toonaangevend  theaterinstituut  dat  iedere  inwoner  van  dit  land   uitnodigt  tot  ontmoeting,  kunstbeleving  en  debat.    

 

Opererend  vanuit  onze  politieke  hoofdstad,  internationale  stad  van  Vrede  en  Recht,  vormen  we  een   cultureel  brandpunt  dat  theater  een  prominente  plek  geeft  in  het  hart  van  de  samenleving.  Met   klassiekers  uit  de  Wereldbibliotheek,  actueel  geschreven  drama  en  innovatieve  programma’s  voedt,   faciliteert  en  inspireert  Het  Nationale  Theater  het  publiek  in  zijn  zoektocht  naar  houvast,  visie  en   vermaak.  Maar  dit  alles  kunnen  we  enkel  samen  met  u  maken.  

 

Geven  aan  Het  Nationale  Theater  

Er  zijn  verschillende  manieren  van  geven  aan  kunst  en  cultuur.  U  steunt  ons  al  door  ons  regelmatig  te   bezoeken,  maar  het  kan  zijn  dat  u  ook  op  een  andere  manier  bijdraagt  of  wilt  bijdragen.  Misschien  bent  u   al  aangesloten  bij  een  van  onze  Toneel  Kringen  of  behoort  u  tot  de  Vrienden  van  Het  Nationale  Theater.   Giften  kunnen  periodiek  of  eenmalig  zijn  en  zelfs  specifiek  verbonden  aan  een  bepaald  project.  Misschien   heeft  u  weleens  stilgestaan  bij  de  mogelijkheid  om  een  goed  doel  op  te  nemen  in  uw  testament.  Voor   sommigen  is  het  voortbestaan  van  Het  Nationale  Theater  in  de  toekomst  een  grote  wens  en  nemen  ze   om  die  reden  Het  Nationale  Theater  op  in  hun  testament.  Het  voortbestaan  van  Het  Nationale  Theater  is   geen  vanzelfsprekendheid,  daarom  is  elke  bijdrage,  hoe  klein  dan  ook,  voor  ons  van  grote  waarde.  Bij  het   nadenken  over  een  nalatenschap  komen  veel  verschillende  elementen  kijken.  Deze  brochure  geeft  u   hopelijk  voldoende  informatie  over  de  verschillende  mogelijkheden  om  Het  Nationale  Theater  op  te   nemen  in  uw  nalatenschap.  Met  een  nalatenschap  aan  Het  Nationale  Theater  geeft  u  onder  andere   kinderen  de  mogelijkheid  om  op  jonge  leeftijd  in  contact  te  komen  met  cultuur  en  zich  creatief  te   ontplooien  en  draagt  u  bij  aan  talentontwikkelingprogramma’s  

 

Nalaten  

(23)

  23   zij  er  niet  (meer)  zijn,  komen  ooms,  tantes,  neven  en  nichten  aan  de  beurt.  Als  u  helemaal  geen  familie   hebt,  vervalt  uw  nalatenschap  aan  de  staat.  Maar  u  kunt  ook  zélf  bepalen  waar  uw  erfenis  naartoe  gaat.   Met  uitzondering  van  de  legitieme  portie,  het  minimum  deel  van  de  erfenis  waarop  uw  eventuele   kinderen  recht  hebben,  kunt  u  uw  erfenis  zelf  verdelen.  In  Nederland  legt  u  dat  vast  in  een  testament.     Denkt  u  eraan  om  Het  Nationale  Theater  iets  na  te  laten,  maar  weet  u  niet  goed  hoe  u  dat  aan  moet   pakken?  Dan  willen  wij  u  daar  graag  bij  helpen.  Wij  kunnen  ons  voorstellen  dat  u  het  lastig  vindt  om  te   bepalen  wat  er  met  uw  nalatenschap  gebeurt.  Misschien  bent  u  daar  nog  helemaal  niet  mee  bezig  of  wilt   u  zich  daar  op  dit  moment  nog  helemaal  niet  mee  bezig  houden.  Wij  kunnen  u  van  informatie  en  advies   voorzien  en  met  u  in  gesprek  gaan.  Ook  kunnen  wij  u  doorverwijzen  naar  een  notaris  die  op  de  hoogte  is   van  de  verschillende  mogelijkheden  en  u  kunt  vertellen  wat  het  beste  bij  uw  specifieke  situatie  past.   Daarnaast  kunt  u  praten  met  onze  ‘Kring”  van  mensen  die  Het  Nationale  Theater  in  hun  testament   hebben  staan  en  ideeën  uitwisselen.  Het  Nationale  Theater  biedt  vier  mogelijkheden  om  ons  in  u   testament  op  te  laten  nemen:  via  een  legaat,  benoeming  tot  (mede)  erfgenaam,  op  basis  van   vruchtgebruik  en  door  middel  van  een  Fonds  op  Naam.  

 

[quote  over  het  belang  en  behoud  van  Het  Nationale  Theater]   Legaten  

Een  legaat  is  een  gift  in  uw  nalatenschap  die  u  beschikbaar  stelt  voor  een  specifiek  doel.  U  kunt  ervoor   kiezen  om  een  vast  bedrag  in  uw  testament  op  te  laten  nemen,  of  om  een  percentage  van  uw  

nalatenschap  beschikbaar  te  stellen.  Bij  de  keuze  voor  een  percentage  van  uw  nalatenschap,  loopt  u  niet   het  risico  dat  de  legaten  van  vaste  bedragen  in  verhouding  te  groot  zijn  geworden  indien  uw  

nalatenschap  op  het  moment  van  overlijden  is  geslonken.    

(mede)  Erfgenaam  

Naast  het  opnemen  van  een  legaat  in  uw  testament,  kunt  u  er  ook  voor  kiezen  om  Het  Nationale  Theater   (mede)  erfgenaam  te  maken  naast  uw  andere  erfgenamen  zoals  familieleden,  vrienden  en  andere  goede   doelen  dat  kunnen  zijn  

 

Vruchtgebruik  

Een  optie  die  u  al  tijdens  uw  leven  kunt  doen  is  door  uw  vermogen  of  een  deel  daarvan  in  bruikleen  of   vruchtgebruik  te  geven.  Uw  vermogen  of  een  deel  daarvan  wordt  eigendom  van  Het  Nationale  Theater,   maar  u,  uw  partner  en/of  uw  kinderen  mogen  tijdens  een  door  u  vastgestelde  periode  gebruik  maken  van   dit  vermogen.  Dit  kan  bijvoorbeeld  betrekking  hebben  op  een  huis.  

Na  afloop  van  die  periode  of  bij  het  overlijden  van  de  partner  en/of  kinderen,  kan  het  Nationale  Theater   volledig  beschikken  over  uw  nalatenschap.  Op  deze  manier  zijn  uw  partner  en/of  kinderen  goed  verzorgd   en  steunt  u  uiteindelijk  ook  Het  Nationale  Theater.  

 

Fonds  op  Naam  (nodig:  minimaal  bedrag  fonds  op  naam)  

(24)

De  naam  van  uw  Fonds  mag  u  zelf  bepalen.  U  kunt  het  de  naam  van  uw  familie  geven  of  een  andere   naam  of  titel  die  veel  voor  u  betekent.  Dit  maakt  een  Fonds  op  Naam  een  zeer  persoonlijke  manier  van   geven  omdat  u  helemaal  zelf  kunt  beslissen  waar  uw  geld  aan  ten  goede  komt.  Het  voordeel  van  het   oprichten  van  een  Fonds  op  Naam,is  dat  dit  fonds  wordt  ondergebracht  bij  Het  Nationale  Theater  als   instelling  wij  dan  ook  zorgen  voor  de  administratieve  afhandeling.  Dit  in  tegenstelling  tot  een  volledig   eigen  opgerichte  stichting.  

 [Quote  over  talentontwikkeling  en  educatie]  

Afbeelding  kinderen  of  talentontwikkeling   Fiscale  aspecten  

Geven  aan  Het  Nationale  Theater  kan  op  veel  manieren.  Misschien  bent  u  aangesloten  bij  onze  Toneel   Kringen,  een  Vriend  of  heeft  u  eenmalig  een  donatie  gedaan.  Afhankelijk  van  uw  keuze  is  uw  gift   aftrekbaar  van  de  belasting  en  betaalt  de  overheid  dus  indirect  mee  aan  uw  gift.  Er  bestaat  een  verschil   tussen  een  eenmalige  gift  en  een  periodieke  gift.  Een  periodieke  gift  is  een  gift  die  over  een  periode  van   minimaal  5  jaar  verspreid  is.  Bij  een  eenmalige  gift  is  dit  niet  het  geval.  Of  uw  gift  een  periodieke  of  een   eenmalige  gift  is  heeft  invloed  op  de  fiscale  aftrekbaarheid.  

Door  Het  Nationale  Theater  op  te  nemen  in  uw  testament,  geeft  u  het  talent  van  morgen  een  kans  om   zich  te  ontwikkelen.  Zo'n  keuze  laat  zien  hoe  u  betrokken  bent  bij  de  toekomst  van  Het  Nationale  

Theater,  ook  als  u  er  niet  meer  bent.  Uw  nalatenschap  komt  geheel  ten  goede  aan  Het  Nationale  Theater   omdat  wij  geen  erfbelasting  hoeven  te  betalen.  De  geregistreerde  culturele  instellingen  met  een  ANBI   status  (Algemeen  Nut  Beogende  Instelling)  zijn  vrijgesteld  van  successierecht  en  hoeven  dus  geen   belasting  af  te  dragen  over  een  ontvangen  nalatenschap.  Hierdoor  komt  uw  volledige  schenking  ten   goede  aan  Het  Nationale  Theater.  

 

Eervolle  vermelding?  

Fysiek  en/of  digitaal?  Fysiek  à  wat  en  waar?    

Specifiek  genootschap?  “kring”  

Activiteiten  noemen,  naam  verzinnen,  geheel  vrijblijvend,  lidmaatschap  kost  niks.    

Meer  weten  

Als  u  meer  wilt  weten  over  het  opnemen  van  Het  Nationale  Theater  in  uw  nalatenschap  kunt  u  contact   opnemen  met  …  

(contact  opnemen  met  notaris?  Misschien  doorverwijzen  naar  iemand  uit  ons  netwerk?)   Charitydesk  ABN  Ambro  

(25)

  25  

Bijlage 6 Evaluatieformulier Stichting Boschuysen

(26)
(27)

  27    

(28)
(29)
(30)
(31)

  31    

(32)
(33)
(34)
(35)
(36)

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Eén van de programma’s is ‘Meer Veerkracht, Langer Thuis’ en richt zich op alleenstaande ouderen met één of meer beperkingen.. Voor dit programma zijn we op zoek naar

Ik wil graag dat mijn gift van € 2.500 of hoger wordt geoormerkt voor de Wybrand Hendriks Kring en op korte/middellange termijn (2-5 jaar) wordt benut voor projecten van kunst

[r]

Tegelijkertijd wil het Fonds bijdragen aan de doelstelling van het Residentie Orkest om door middel van zijn uitgebreide educatieve en maatschappelijke activiteiten er voor

En réponse à une autre question posée par The Sentry à pro- pos d’une réunion le 16 mars 2017 entre les dirigeants de la Banque centrale du Congo et une délégation du Taihe

Het Fonds Clara zal jaarlijks goedgekeurde projecten tot een bedrag van maximum 2000 euro financieel ondersteunen.. Om in aanmerking te komen voor een subsidiëring vult de school

Maak een aantrekkelijke uitnodiging. In die uitnodiging moet duidelijk gemaakt worden dat het gaat om het meedenken over de activiteiten die de Regioraad in de komende tijd

werkgevers en op de arbeiders, hierna “de werknemer(s)” genoemd, van de ondernemingen welke ressorteren onder het Paritair Comité voor de scheikundige nijverheid. Met