• No results found

TANG TOB BAKAR KOTA RADJA

In document MICROFORM: SHELF SIGNATUUR (pagina 106-121)

i

X

TANG TOB BAKAR KOTA RADJA .

Tempo Thio Hoeij sarnpe didepan pintoe kota Houw Lo Kwan, maka dari atas kota lantas toeroen anak panah dan batoe, jang sabagi oe-djan lebatnja, lantaran mana'Thio Hoeij djadi tiada bisa madjoe lebih djaoeh, achir-achir ter-. paksa ija djadi moendoer kombali.

Hoe dlapan radja.moedah laloe mengoendang Lauw Pie, Kwan Kong dan Thio Hoeij, dengan dibri slamat atas kemenangannja; kamoedian radja-radja moedah itoe sigra membri kabar pada Wan Siauw.

Maka Wan Siauw lantas mengirimken soerat pana Soen Kian, dengan dititahkeri misti sigra madjoe aken berperang poelah,

Soen Kian dengan di'iringi oleh Oeij Kaijdan Thea Pouw, telah sengadja dateng ka dalam

bentengnja Wan Soet.

Tempo ketemoe, Soen Kian laloe tarik toeng-katnja diatas tanah, sera]a ija berkata pada Wan Soet itoe:

"Tang Toh dengan akoe, tida sekali ada ber-moesoehan! djika akoe soedah tida perdoeliken bahaja, serta madjoeken diri sendiri dadalam oedjan panah dan batoe, dan dengan melawan

~I

perang mati-matian, jaitoelah perloenja: Pertama aken goena membelah negri; Kadoewa goena membantoe bikin pernbalesan, bagi Tjiang Koen poenja kaoem pamilie, jang telah dikeniaja 1) ; tetapi Tjiang Koen soedah dengari orang poenja gosokan, lantas tida mengirimi rangsom padakoe, jang oleh lantaran itoe, hingga akoe djadi kalah.

Apatah Tjiang Koen senang hati atas hal itoe?"

Wan Soet djadi goegoep dan tida bisa mem-briken penjahoetah. Melainkan ij~ lantas prentah -soeroeh potong itoe orang jang telah bikin pe-ngadoean, aken tanda ija menjataken menjesal hati pada Soen Kian.

Itoe tempo, koenjoeng-koenjoeng ada orang dateng memberi kabar pada Soen Kian ; katanja:

"Dari dalam kota ada keloewar satoe kapala perang dengan menoengang koeda, telah da-teng didalam benda-teng, hendak berdjoempa pada . Tjiang Koen".

Soen Kian laloe berparnltan pada Wan Soet, dan lantas kombali kadalam bentengnja sendiri.

Tempo ija soedah ada ditempatnja laloe ija panggil itoe orang jang hendak berdjoempa, jang boekan laen, jaitoelah Lie Kak kapala

perang-nja Tang Toh, .

nApa kaoe maoe, maka dateng 4isini?" tanja Soen Kian dengan bengis.

I) [altce minister Wan Koel. oom darl Wan Slauw dan WaR soet,ian!: telahdlboenoehTangToh.

194 TANG TOH BAKARKOTA RADJA.

..

TANG TOH BAKAR KOTA RADJA. 195

j

,

loo

"Jang paling dthorrnati oleh Sln Siang, me-lainken Tjiang Koen sa'orang sadja" sahoet Lie Kak: "ija sengadja soeroe saja dateng disini, aken bikin perhoeboengan pamilie: Sin Siang ada poenja satoe poetri, jang ija ingin kawinin pada Tjiang Koen poenja poetra!"

"Penghianat Ta~g Toh I" kata Soen Kian de-ngan goesar: "ada sa'orang boesoek, jang soe-dah melanggar firmannja Allah, dan jang telah berchianat pada kaoem keradja'an; ini tempo akoe sedang berichtiar aken binasaken semcewa kaoem pamilienja, tiada sekali, pendeknja akoe tra'soedih boewat berserikat pada itoe orang boesoek, bangsat, penghianat negri I Akoe tida hendak boenoeh angkaoe, hajolah lekas pergi dari sini, dan lantas serahken kota, djika kaoe tida maoe binasa sama sekali!"

Dengan amat maloe, Lie Kak laloe berdjalan pergi, tempo ija ketemoe Tang Toh, lantas ija tjeritaken apa Soen Kian soedah kata, dan ija membilang: Bahoewa Soen Kian itoe ada koe-rang adjar sekali.

Tang Toh mendjadi goesar sekali, ija lantas menanjaken pada Lie Djie pegimana baiknja.

"Den Houw baroe kalah, kita poenja laskar soedah tiada. bernapsoe aken berperang" sahoet Lie Djie: .Balklah kita orang kombali sadja ka kota Lok Yang, dan adjak keizer pergi pindah ka Tiang An: jaitoe aken menoeroetinjanjiannja

anak-anak ketjil, jang baroe ini kedjadian di tengah pasar kota Lok Yang, dimana sakoem-poe1an anak-anak ketjil ada menjanji begini:

"Se Touw It Kow Han, Tong Touw It Kow Han, Lok Tjow Djip Tiang An, Hong Ko Boe Soe Lan. (= Di sebla barat ada satoe Han, di sebla timoer poen ada satoe Han,Mendjangan lari masoep ka kola Tiang An, baroelah boleh tiada ada Hoe kesoesahan.) Saja rasa itoe per-kata'an ada bermaksoed bagini: Di sebla barat ada satoe Han, jaitoe ada tjotjok dengan sri Baginda keizer Han Ko Tjow jang berpengaroe besar di sebla baratn.ja kota Tiang An, jang te-lah toeroen menoeroen hingga soedah doewa bias toeroenan. Di sebla wetan ada satoe Hall, jaitoe ada tjotjok dengan berdirinja keizer Han Kong Boe di,kola Lok Yang, jang hingga seka-rang ini poen soedah loeroen sampe doewa bias toeroenan; itoelah soedah njatah ada per-iderannja alam, atawa kehendaknja Toehan misti djadi begitoe, maka haroeslah Sin Siang me-noeroet, dan misti pindah ka Tiang An, aken soepaja tida djadi halangan swatoe apa." .

"Ija!" sahoet Tang Toh dengan senang: "djika kaoe tida bilang, akoe tlda ingat sampe disitoe."

Pada itoe waktoe djoega, ija teroes adjak Lie Pouw kombali ka kota Lok Yang; sesampenja, laloe ija mengoempoelken mantri-mantri, dan memhitjaraken perkara pindah. "

I

196 TANG TOH BAKAR KOTA RADJA.

..

TANG TOH BAKAR KOTA RAD]A. 197

~.

,

I

.Kaoem keradjaan Han mendoedoeki kota Lok Yang, soedah ada doewa ratoes tahon lebih"

kata Tang Toh: "maka kedjajaan di ini tempat, soedah ampir habis; akoe Iihat kedjajaan sedeng-nja timboel di kota Tiang An, maka akoe hendak pindahken keizer ka sana; dari itoe, haroeslah kaoe orang masing-rnaslng misti lekas bersadla.' .Kota Tiang An soedah banjak roesak" kata IJo Pioe pangkat Soe Touw: "Sekarang djika dengan tiada ada sebab, Sin Siang meninggalken kota radja, dalam mana soedah ada kraton, dan koeboeran Keizer-kcizer; saja kwatirrahajat negri nanti djadi tergerak ketakoetan: Bahoewa aken mengoesoeti negri, itoe memang ada gampang sekali, tapi boewat membikin aman negri, sa-soenggoehnja itoe ada soekar sekali. Saja harep Sin Siang soeka .menimbang lebih djaoeh."

"Och, kaoe membantah satoe keperloean besar aken goenanja negri 1" menjentak Tang Toh.

"IJo Soe Touw poenja bltjaraan ada benar sekali!" kata Oeij Wan pangkat Taij Oet, jang membenarken perkataannja IJo Pioe: "Kohl Tiang An, jcing lantaran dahoeloe soedah dibakar dan dibinasaken oleh penghianat Ong[Song, dan kaoem peroesoehan Tjek Bie, hingga sampe sekarang Astana-astana di itoe kota, soedah djadi roesak sekali dan belon perna dibikin betoel; maka ke-liroe soenggoe, apa bila kita meninggalken tem-pat jang bagoes, dan pergi mentjari temtem-pat jang

boleh dibilarrg soedah djadi oetan belaka, terlebih poelah pendoedoek negri di itoe kota, melainkan tinggal satoe doewa percent sadja dari tempo dahoeloe, kerna soedah pada pindah kalaen tem -pat. Sasoenggoenja salah sekali kaloe Sin Siang maoe pindah djoega ka sana".

"Kaoe misti ingat" katah poelah Tang Toh:

"pada tempo sekarang ini, di hampir-hampirnja kota Lok Yang soedah djadi terbit peroesoehan;

sedang kota Tiang An ada dilindoengi oleh ke-bagoesannja pegoenoengan Ngaw Ham, terlebih bagoes lagi, kerna ada berdekatan dengan Lang Yoe, dari mana, dengan gampang kita orang bisa dapat balok,genteng dan batoe-batoe, barang-bakal goena mendlriken gedong-gedong; jang dengan tida oesa menoenggoe lama lagi, kita orang soedah lantas bisa mendiriker. poelah astana-astana baroe jang bagoes. Dari itoe, kaoe orang tra'oesa banjak bitjara lagi."

"Sin Siang kaloe paksa maoe pindah djoega"

kata Soen Song pangkat Soe Touw: "nistjaja tergeraklah rahajat negeriI".

"Akoe melainkan berkerdja aken goenanja negri" kata Tang Toh dengan goesar: "akoe per-.doeli apa pada sekalian rahajat!"

Pada itoe hari djoega, Tang Toh lantas lepas Yo Pioe, Oeij Wan, dan Soen Song dari pang-katnja.

Ternpo Tang Toh berkreta hendak poelang

198 TANG TOH BAKAR KOTA RADJA.

..

TANG TOH BAKAR KOTA RADJA. 199

kagedongnja, maka adalah doewa orang jang me-ngandang dilengah djalan; orangitoe,jalahTjioe Pie pangkat Siang Sie, dan Ngo Keng pangkat Seng Boen Kaw Oet.

"Ada perkara apa?" menanja Tang Toh, tem-po soedah melihat pada itoe doewa orang.

"Saia dengar Sin Siang maoe pindah ka Tiang An" sahoet itoe doewa orang: "maka sengadja saja dateng disini aken menjegah!"

" Tang Toh djadi amat marah, dan lantassadja berkata:

"Bermoela akoe soedah salah mendengar kaoe poenja moeloet, jang menanggoengi Wan Siauw;

sebab sekarang Wan Siauw soedah berchianat, menerbitken hoeroe hara, njatalah kaoe ini ada ija poenja kambrat !"

Sehabisnja berkata demikian, ija lantas soeroe algodjonja sigra potong batang lehernja itoe doewa orang!

Dan kamoedian ija, Tang Toh, mengaloewarken prenlah: "Bahoewa pada hari esok, samoewa orang misti brangkat pindah".

"Sekarang, kerna kita poenja oewang dan rangsom njata ada banjak koerang" kala Lie Djie pada Tang Toh: "Sedang dikota Lok Yang ini, ada banjak sekali orang-orang hartawan;

maka baiklah kita orang lantas rampas dia poe-nja harta, goena ongkos balatentara.".

Oleh kerna itoe, antara rahajat negri, jang

mana ada kaoemnja Wan Siauw, samoewa lan-tas di boenoeh di loewar kota, sedang sekalian oewangnja laloe di rampas.

Lie Kak dan Kwe Hoan slgra giring bilang milioen rahajat negri dari kola Lok Yang, jang dipaksa djalan pindah ka kota Tiang An.

Dalam saswatoe koempoelan rahajatnegri itoe, ada di djaga dan di·iringi oleh satoe barisan soldadoe, jang paksa pada itoe sekalian rahajat negri, aken di soeroeh djalan dengan tjepat,.

lantaran mana, djadi banjak sekali jang mati ka-indjak-indjak atawa tertjeboer di kali.

Dan ija orang biarin soldadoe-soldadoenja me-roesakin orang poenja anak bini, serta rampas rahajat negri poenja barang-barang dan makanan.

Swara ratap tangisnja sekalian rahajat negri, hingga boleh di oepamaken, ampir membikin tergerak langit dan boemi.

Poda waktoe maoe brangkat djalan, Tang Toh laloe prentah bakar pintoe kota, gedong rahajat negri, astana dan kratonnja keizer, demikian poen gredja-gredja keizer dahoeloe kala laloe di bakarnja samoewa, hingga dengan samentaran sadja, gedong-gedong didalam kota Tiang An, 'soedah mendjadi aboe! dan api ada menjalah

tinggi sekali.

Kombali ija menilahken Lie p,ouw aken bong-kar koeboerannja keizer-keizer dahoeloe, serta ambil barang-barang emas inten jang ada

dida-200 TANG TOH BAKAR KOTA RADJA.

..

TANG TOH BAKAR KoTA RADJA. 201

lem itoe koeboeran, sedang didalem kariboetan itoe, soldadoe-soldadoe poen toeroel membong-kar djoega koeboeran-k oeboeran rahajat negri.

Maka njatalah kelakoeannjaTangToh itoe, ada terlebih djahat dariperampok jangamatdorhaka!

Dengan membawahbilangriboegrobak barang-barang berharga, Tang Toh laloe paksa keizer dan primisoerinja, aken brangkat djalan pindah ka Tiang An.

Maka palawannja Tang Toh, nama Tio Gim, jang mendjagah kota Kie Swi Kwan, tempo men-dapet kabar bahoewa Tang Toh soedah maning-galken kota Lok Yang, sigralah Tio Gim boeka pintoe kota Kie Swi Kwan, dan laloe keloewar menjerahken diri; Soen Kian telah bisa masoep paling doeloe kadalam itoe kota.

Lauw Pie, Kwan Kong dan Thio Hoeij poen soedah bisa poekoel, serla dapat ambil kota Houw Lo Kwan.

Sekalian radja moeda dengan balatentaranja, samoewa telah masoep kadalam kota.

Satelah soedah dapat ambil kota Kie Swi Kwan, sasoedahnja brenti sebentar, maka Soen Kian sigra berdjalan[teroes menoedjoe ka kota Lok Ijang, dimana dari kedjaoehan soedah keli-hatan menjalahnja api' jang besar sekali,sedang asep jang hitam ada bergoeloeng-goeloeng keli-hatan di oedara, pada sepandjang djalan dalam bilangan kola Lok.Yang,liada sekaliadakelihatan

satoe Ajam atawa Andjing, sedang pada roernah-roemah orang tiada ada satoe, jang ada kelihatan berasap; itoelah ada menjatahken kesoenji-an besar, dan sapandjang djalan itoe, soedah tiada ada pendoedoeknja lagi.

Tempo soedah sampe di kola Lok IJang, de-dengan sigra Soen Kian prentah laskarnja aken. bikin padam api jang masih menjala, kamoedian baroelah ija bikin sadia tempat,'boewat sekalian radja-radja moedah poenja balatentara.

Dengan boeroe-boeroe Tjo Tjoh pergi kete-moeken Wan Siauw, pada siapa laloe ija berkata:

"Sekarang Tang Toh soedah berlari djalan ka sebla koelon, inilah ada tempo jang bagoes bagi kita orang lantas memboeroe dia; tapi mengapala h

Poen Tje tinggal diam?"

.Sekatlan Tjoe Houw tentoe soedah tjape se-sekali" kata Wan Siauw: "djika madjoe teroes, akoe kira tida bergoena, malah nanti membikin lebih paja."

"Tang Toh soedah mernbakar kraton" kala poelah Tjo Tjoh: "dan ijatelah paksa pindah ken keizer; lantaran, mana keadaan antero negri ini tempo soedah djadi bergojang, sedang rahajat 'negrl tida taoe misti berlindoeng pada siapa, sekarang inilah ada waktoenja boewat ija, Tang Toh, djadi binasa; dan akoe brani menantoeken, dengan sekali perangsadja, kita nanti bisa m e-netapken kombali ka adaannja negri; meugapataj,

202 TANG TOH BAKAR KOTA RADJA.

..

TANG TOH BAKAR KOTA RADJA. 203

djoega toewan-toewankoe misli bimbanghati, tiada lantas teroes sigra madjoe memboeroeh?"

Sekalian radja-radja moedah samoewa laloe berkata: .Balklah kita djangan sembarangan ma-djoe doeloe."

"Hei! samoewa anak ketjil, tida haroes diadjak bermoefakat" kata Tjo Tjoh dengan goesar, ka-moedian ija sigra bikin sadia laskarnja sendiri, jang kira-kira ada 10.000 lebih banjaknja; ber-sama He Houw Soen, He Houw Ijan, Tjo Djin, Tjo Hong, Lie Tiam dan Oak Tjin, dengan sigra Tjo Tjoh brangkat djalan, aken pergi memboeroe pada Tang Toh.

Pada tempo itoe, Tang Toh soedah sampe di bilangan Eng Ijang, dimana ija laloe disamboet oleh Taij Sioe di'itoe Residentie n~ma Tjie Eng.

.Kerna Sin Siang baroe meninggalkan kota Lok Ijang" kata Lie Djie pada Tang Toh: "Saja rasa, balatentara moesoeh tentoe dateng memboe-roe kita. Maka baik soememboe-roeh Tjie Engbawah satoe barisan soldadoe pergi semboeni diloewar kota; apa bila ada balatentara jang dateng mem-boeroe, biarkenlah sadja ija orang Iiwat, toenggoe sampe kita orang soedahmernoekoel dia, hingga ija djadi.Iari kombali, baroelah Tjie Eng keloe-war menjerang dari blakangnja barisan moesoeh ; dengan begitoe, tentoe moesoeh tlada brani mem-boeroeh lagi."

Tang Toh menoeroet pada pikirannja Lie Djie

itoe, dan lamas titahken Lie Pouw djalan bla-kangan.

Tempo Lie Pouw itoe sedang berdjalan pela-han-pelahan, maka dari kedjaoe'an soedah keli-hatan barisannja Tjo Tjoh sedang djalan men-datengi.

"Ha! ha I " tertawa Lie Pouw jang lantas sadja berkata: nSoenggoe, tida salah Lie Djie.poenja ,doega'an!"

Dengan sigra Lie Pouw lantas atoer barisannja.

"Bangsat!" treak Tjo Tjoh tempo soedah da-teng dekat dimoeka barisan: "Penghianat negri I , jang soedah paksa keizer dan bawah pindah rahajat; kamana kaoe orang maoe pergi l"

"Boedak jang soedah berchianat!" memaki Lie Pouw pada Tjo Tjoh: "Djangan banjak bitjara!"

Dengan sigra He Houw Soen petjoet koedanja dan lantas menjerang Lie Pouw; Belon brapa djoeroes ija orang serang menjerang, maka satoe barisan jang di kapalai oleh Lie Kak telah ke-loewar menjerang dari sebla kiri. Tjo Tjoh tjepat soeroeh He Houw Van melawan perang.

Sementara itoe, dari scbla kanan ada kedengar-ran swara amat riboet, itoelah barisannja Kwe Hoan telah dateng menjerang. Tjo Tjoh sigra soeroeh Tjo Djin pergi samboet menjerang Kwe Hoan.

Mendjadilah Tjo Tjoh ada dikepoeng oleh tiga barisan, hingga pada sementara itoe,

balatenta-204 TANG TOH BAKAR KOTA RAD]A.

..

TANG TOH BAKAR KOTA RAD]A. 205

....

ranja Tjo Tjoh ampir soedah tida bisa menahan lag i,

He Houw Soen jang soedah tida koewat me-lawan lebih lama pada Lie Pouw, maka sarnen-tara itoe djoega, ija sigra berlari moendoer kadalarn barisannja ; sedang Lie Pouw lantas menerdjang madjoe menjerangteroes.

Balalentara Tjo Tjoh djadi dapat keroesakan besar, dan achirnja terpaksa lad moendoer ka-bilangan Eng Yang.

Tempo ija orang sampe dibawanja satoe goe-noeng, iloe waktoe soedah ada kira-kira djam 2 malarn, sedang boelan jang boendar ada me-mantjarken sinar terang jang bertjahia gilang-goemilang.

Tjo Tjoh Jaloe mengoempoelken laskar-Iaskar-nja jang soedah banjak roesak, .tempo baroe sadja ija orang maoe masak nasi; koenjoeng-koe-njeeng dari sapoetarnja ada kedengaran swara orang bersoerak-soerak amat riboet.

Balatentaranja Tjie Eng jang bersemboeni telah keloewar menjerang.

Dengan tjepat Tjo Tjoh naek diatas koeda dan lantas lari, belon brapa djaoe, koenjoeng-koenjoeng ija ketemoe Tjie Eng.

Tjo Tjoh lantas berbalik lari moendoer•. Tjie Eng sigra tarik panahnja jang telah mengenaken pada poendaknja Tjo Tjoh.

Dengan anak panah menantjap dimana

peen-dak, Tjo Tjon sigra berlari teroes, tempo baroe sadja meliwat disatoe goenoeng ketjil,kebetoelan ada dateng 2 soldadoe moesoeh, jang waktoe Tjo Tjoh poenja koeda soeda dateng dekat,itoe, doewa soldadoe lantas menoesoek dengan teem-baknja, hingga Tjo Tjoh beserta koedanja lan-tas djadi roeboeh, dan Tjo Tjohsendiri laloe di'ikat oleh itoe doewa.soldadoe !

Djoestroepada itoe tempo djoega, koenjoeng-koenjoeng ada dateng satoe kapala perang jang menoenggang koeda, waktoe soedah dateng dekat, lantas boenoeh itoe doewa soldadoe, dan laloe menoeloengi Tjo rjoh.

Tempo Tjo Tjoh meliat tegas,.njatalahijaitoe Tjo Hong.

"Akoe misti mati di sini!" kata Tjo Tjoh:

"kaoe boleh lekas pergi, soedara!"

"Toewan misti lantas naek di'ini koeda" sahoet Tjo Hong: "saja sendiri nanti berdjalan kaki".

-"Kaloe balatentara moesoeh daterig mem-boeroe, pegimanatah boewat kaoe?"

-"Didoenia boleh tra'oesa ada saja, djanganlah sampe tiada ada toewan!"

-"Djika akoe bisa hidoep, itoelah ada kaoe poenja tenaga dan pertoeloengan". Sahabis ber-kata demikian, Tjo Tjoh lantas naek diatas koeda jang tadi Tjo Hong toenggang, sedang Tjo Hong sendiri mernboentoeti dari blakang, dengan ber-djalan kaki sadja.

206 TANG TOH BAKAR KOTA RADJA.

..

TANG TOH BAKAR KOTA RADJA. 207 Marika itoe sigra berlari teroes, hingga kira

djam 4, maka sampelah di pinggir satoe soengei besar, jang menghalangken ija orang poenja dja-lan, Hoe tempo swaranja balatentara jang mem-boeroe, telah kedengaran dateng semingkindeket.

.Kaloe begini njatalah kita orang tida bisa hidoep lagiI" Kata Tjo Tjoh.

Tjo Hong laloe angkat Tjo Tjoh, kasih ija toeroen dari koeda, kamoedian ija boeka badjoe-nja sendiri, dengan menggendong Tjo Tjoh ija berenang menjebrang di'itoe kali.

Tempo baroe sadja marika Hoe sampe dise-brang kali, balatentara jang memboeroe poen telah dateng djoega, jang lantas melepasken pa-nah pada tempat jang betoelan Tjo Tjoh dan Tjo Hong naek ka darat.

Dengan badjoe lepek Tjo Tjohsigra berlari teroes.

Pada waktoe pagi, ija orang soeda berdjalan ampir tiga poeloe Ii djaoehnja, ija berenti aken menghilangkentjapedibawahsatoegoenoengketjil.

Tapi belon brapa lama ija orang berdiam, koe-njoeng-koenjoeng ada kedengeran poelah soeara orang besoerak-soerak; tida lama poelah lantas kelihatan satoe barisan soldadoe jang dikapalai' oleh Tjie Eng, telah dateng semingkin dekat.

Samentara itoe, Tjo Tjoh djadi amat bingoeng, tapi djoestroe pada itoe waktoe, He Houw Soen dan He HouwVanbersama bebrapa poeloe

sol-dadoe, poen -telah dateng djoega di'itoe tempat jang lantas djoega ija bertreak katanja:

"Tjie Eng! Djangan kaoe bikin tjilaka akoe poenja Toewan!"

Tjie Eng lantas menjerang He HouwSoen, jang lantaslah djoega itoe doewa orang djadi serang menjerang, tapi belon brapa djoeroes, He Houw Seen soecJah dapat memboenoeTjie Eng; sedang laskarnja Tjie Eng lantas sadja pada melariken diri, dan ada banjak djoega jang mati terboe-noeh.

Achir-achir Tjo Djin, Lie Tian dan Oak Tjin poen telah dateng djoega ketemoeken Tjo Tjoh.

Marika itoe djadi merasa girang dengan di sertai doeka hati, maka ija orang lantas me-ngoempoelken soldadoe-soldadoenja jang masih katinggalan, djoembla ada terdapat lima ratoes orang lebih, kamoedian dengan sigra marika itoe brangkat djalan aken kombali ka HoLwe.

Marika itoe djadi merasa girang dengan di sertai doeka hati, maka ija orang lantas me-ngoempoelken soldadoe-soldadoenja jang masih katinggalan, djoembla ada terdapat lima ratoes orang lebih, kamoedian dengan sigra marika itoe brangkat djalan aken kombali ka HoLwe.

In document MICROFORM: SHELF SIGNATUUR (pagina 106-121)