• No results found

PEMBALASANNJA TJD rJDH

In document MICROFORM: SHELF SIGNATUUR (pagina 193-200)

.. Sedang prikaada'an dikota radja baroe sadja moelai djadi sedi kit beres, koenjoeng-koenjoeng soedah dateng poelah kabar dari Residentie Tjeng Tjioe, jang mewartaken : Bahoewa disana telah timboel hoeroe hara, jang digerakin oleh bekas kawan-kawan .peroesoehan Oeij Kin, jang soe-dah bisa mengoempoelkenorang, serta berk wan .lebih dari sa'ratoes riboe djiwa banjaknja, dengan dikapalaken oleh banjak pahlawannja jang gagah brani, sekarang ija orang telah djalan merampas harta bandanja rahajat negri di itoe bilangan.

Tjoe Tjoen pangkat Taij Pok poedjiken satoe orang, aken pergi memadamke n itoe peroesoehan.

Lie Kak lantas menanja :

"Siapatah itoe orang?"

"Djikaloe hendak binasaken kawanperoesoehan di Swah Tang", kata Tjoe Tjoen: "Salainnja dari Tjo Beng Tek, tiada ada jang bisa lakoeken itoe perkerdja'an."

"Beng Tek sekarang ada dimana?" menanja poelah Lie Kak.

"Ini tempo,ijaadadjadi Taij Sioedi Tong Koen, ada mempoenjai laskar perang[ang besar djoern-blanja, djikaloe soeroeh dia memadamken

hoe-361

PEMBALASANNjA Tjo TjOH.

lantas pada menaloek, hingga belon Iiwat sara-, toes harl, Tjo Tjoh soedah dapat tambah soldadoe lebih dari 300.000 orang, samoewa itoe ada ka-wan peroesoehan jang menjerah pada Tjo Tjoh, dan ija soedah bisa membikin taloek rahajat negrl lelaki prampoean lebih dari satoe milioen djiwa.

Tjo Tjoh pilih orang jang gagah dan koewat, lantas dimasoepin djadi soldadoe, dengan dikasih merk "Tjeng Tjioe Peng" (artinja: Laskar dari Tjeng Tjioe). Sedang jang soedah toewah dan koe-rang koewat, disoeroe poelang aken berkerdja sawa (tanl),

. Moelai dari itoe waktoe, Tjo Tjoh poenja nama djadi termasjoer, dan tempo soerat rapportan dari kemenangannja memadamken peroesoehan sampe dikola Tiang An, pemerentah lantas angkat Tjo Tjoh djadi Tien Tong Tjiangkoen.

Tjo Tjoh djadi teroes tinggal di Van Tjioe, ditempat mana senantiasa ija mengoendang dan menerimah orang-orang pandei.

Swatoe hari ada doewa orang, antaranja ada perna paman dan kaponakan, dateng pada Tjo Tjoh, Hoe doewa orang ada beratsal dari Eng lm Residenlie Eng Tjioe, nama Soen Hiok alias Boen Tjiak, poetra dari Soen Koen; soedah lama ija ada berkerdja pada Wan Siauw, tapi sekarang ija telah meninggalken Wan Siauw, dan dateng minta berkerdja pada Tjo Tjoh. Tempo ija dateng, Tjo Tjoh lantas adjak bitjaraken perkara negrl,

PEMBALASANNjA':rj O TjOH.

360

roe hara itoe, nistjaia dengan sabentaran sadja, kawan peroesoehan bisa dibinasaken", kata Tjoe Tjoen.

Lie Kak djadi girang sekali, maka dengan si-gra laloe ija menoelis soerat firman, dan lantas titahken orang bawah ka Tong Keen dengan sa-lekasnjaj dalam soerat firman itoeada dinjataken : TjoTjoh bersama Pauw Sinpangkat Tje PokSiang, misti lantas pergi memadamken peroesoehan di Tjeng Tjioe.

Satelah soeratfirman iloe ditrima oleh TjoTjoh, maka ija ini lantas membri kabar pada Pauw Sin, aken bisa brangkat sama-sama dengan angkatan perangnja.

Sigra djoega Tjo Tjoh dan Pauw Sin soedah brangkat djalan, dan telah berperang dengan moe-soeh dibilangan Sioe Yang.

Pauw Sin soedah terboeroe napsoe, hingga ija soedah mas~ep didalam tempat jang berbahaja, lantaran mana ija soedah kena dibinasaken oleh kawan peroesoehan. Pauw Sin telah mati dimedan perang.

Tjo Tjohtelah mengedjar moesoeh, teroes sampe dibilangan Tje Pak. Kawan peroesoehan jang lantas menjerahken diri, ada bilang poeloe riboe banjaknja, jang Tjo Tjoh lantas goenaken, dan dl. djadiken barisan jang berdjalan dimoeka. .

.:Pada waktoe angkatan perangnja Tjo Tjoh sampe diswatoe tempat, samoewa kawan peroesoehan

362 PEMBALASANNjA TjO TjOH. PEMBAL AS ANNJA TJo TJOH. 363

maka Soen Hiok bisa menjahoet dengan beres, hingga membikin soeka halinja Tjo Tjoh:

"Inilah akoe poenja Tjoe Pong!" (I) kalaTjo Tjoh dengan amat girang, jang lantas angkat Soen Hiok djadi Heng Koen Soe Ma, sedang Soen Hiok poenja kaponakan, ijaitoe Soen Hioe alias Kongtat, jang ada terrnasjoer djoegaorang pande, jangsoedah perna mendjabat pangkat Hong Boen Sie Long, lapi blakang kali ija minla lepas ,dari pangkalnja iloe, dan poelang ka kampoeng sendiri dengan tiada berkerdja,sekarang ija loeroet bersama pamannja dateng minla berkerdja pada Tjo Tjoh; maka Tjo Tjohlantas briken Soen Hioe pangkat Heng Koen Kauw Sloe.

"Saja dengar di Yan Tjioe sini ada sa'orang pandei"kata SoenHiokkarnoedianpadaTjoTjoh:

"belon taoe itoe orang sekarang ada dimana?"

.,Siapatahorangitoe?"menanja TjoTjohdengan

I' sigra,

- "Alsal orang dari Tong Ah, bilangan Tong Keen, nama Thea Yok alias Tiong Tek", sahoet Soen Hiok.

"lja, akoepoen sering dengar itoe nama!" kata Tjo Tjoh jang lanlas soeroeh orang tjari dikam-poeng-ka mpoeng. Achir-achirorangtelah dapatke n djoega padanja, jang sedang beladjar soerat di

(I) Tjo Pong atawa Thio Llang ada sn'o ra ng mantri bldjaksana d~nkeiz.cr Han Ko Tjouw.Sek aranzTjoTjohoep am ak enSoenHiok dJad! TllIO l.ian c,men dia dilah ijaandeken dirinja se ndirisebagl Ba-ginda keizer Han Ko Tjouw.

dalam pegoenoengan, Tjo Tjoh lantas pergi

me-ngoendang. .

Thea Yok lantas dateng berdjoempa; hingga mendjadi soeka hatinja Tjo Tjoh.

. Pada Soen Hiok, maka Thea Yok ada berkata:

"Saja ini, ada sa'orang jang singkat pengata-hoean dan sedikil pendengeran, ada maloe alas toewan poenja voorstelan, kerna tida tjoekoep pengarlian, tapi saja bolehkasih hoendjoeksatoe orang, jang beratsal satoe kampocng dengan toe-wan, jaitoe Kwe Ke aliasHong Hauw. Dia iloe ada sa'orang jang pandei di'ini djeman, mengapatah toewan tida hendak pocdjiken pada Tjo Tjiang Koen?"

"ja!" sahoet Soen Hiok jang lantas beringat :

"ampirlah akoe djadi loepaken padanja''.

. Maka Soen Hiok laloe memberi laoe pada Tjo Tjoh,jang sigra titahkenorang pergi mcngoendang Kwe Ke, jang sigra djoega soedahdaleng diVan Tjioe, dan lantas mengadeppada Tjo Tjoh. Tem -po ditanjakenperkara-perkaradoenia jangpenting, Kwe Ke bisa membrl penjahoetan dengan beres sekali.

KamoedianKwe Ke laloe voortel pada Tjo Tjoh, aken goena saorangtocroenan dari keiker Han Kong Boe, orang dari Seng Tek bilangan Hoaij Lam, nama Lauw Hoa alias Tjoe Yang,

Tjo Tjoh lantas mengoendang padaLauwHoa, jang sigra djoega telah dateng pada Tjo Tjoh,

I

364 PEMBALASANNjA

rio

TjOH.

sedang lauw Hoa itoe poen, laloe kasih voorslel doewa orang pada Tjo Tjoh. Hoe doewa orang jang pertama nama Boan Tlong alias Pek Beng atsal dari Tjiang lp bilangan San Yang, dan jang ka doewa bernama Lie Khian alias Tjoe lok, atsal orang dari kota Boe Shia; salelah menerima soerat oendangan, ini doewa orang poenlantas dateng, doewa-doewa lantas dipake djadi Tjiong Soe oleh Tjo Tjolt.

Kamoedian Boan Tiong dan Lie Khian poedjiken saorang nama Mo Kaij alias Hauw Sian, atsal diri Peng Kioe bilangan Tin Lioe; pada itoe orang jang dipoedjiken, Tjo Tjoh poen sigra me-ngoendang, soedah tenloe oendangan itoe ditrima oleh Mo Kaij.

Swatoe hari, adalah saorang pahlawan dengan bebrapa ratoeskawannja,lelalt dateng menjerahken diri pada Tjo Tjoh.

Pahlawan itoe, ada bernama le Kim alias Boen Tjek, alsal dari Kie Peng bilangan Taij San {goenoeng gede), itoe orangada pandei menggoe-naken panah,dankapin larannja dalam ilmoe perang poen ada melebihi dari orang banjak; maka Tjo Tjolt lantas angkat padanja djadi Tiam Koen Soe Ma.

Pada swatoe hari, He. Houw Soen ada bawah menghadep saorang lelaki jang pengawakan badannjatinggi besar, satelah-rjo TjohdapetIihat, maka ija lantas menanja:

PEMBALASANNjA TjO TjOH. 365 nSiapatah ini 1"

"Ini ada saorang pendoedoek dari kota Tin Lioe" sahoet He Houw Soen: nija ada bernama Tian Wie, saorang kosen dan gagah perkasa, [ang kekoewatannja ada melebihi dari lain-lain orang, ija soedah perna toeroet pada Thlo Mauw, darl lantaran tida bisa akoersama teman-Ieman dldaJam perkerdjaannja, oleh kerna napsoe amarah ija soe-dah lantas boenoeh mati bebrapa poeloe orang,dan

sig~a ija meJarikan diri ka dalam pegoenoengani pada waktoe saja sedang pergi memboeroeh heiwan (bebedak), djoestroe saja dapet lihat Tian Wie lagi mengedjar saloe Harimauw (matjan) lari meliwati disatoe djoerang, sebab melihat kosennja, jang iia soedah bisa mengalahken itoe binatang liar, maka saja lantas trima padanja, kasih ija berkerdja didalam saja poenja barisan, dan sekarang saja poedjiken pada toewan".

nAkoe lihat ini orang poenja roman ada k~ren sekali, tenloe ija ada mempoenjai tenaga besar dan amat koewat" kala Tjo Tjoh.

,,)a benar sekali kata toewankoe I" kata poelah He Houw Soen: "ija soedah perna toeloeng bikin pembalesan aken goenasobalnja, ija soedahboenoe moesoeh temannja itoe, dengan mendjingdjing kapala orang jang lerboenoe olehnja, ija teroes berdjalan keloewar dari lengah pasar jang ramei bilang ratoes orang Ira'brani daleng dekat padanja;

sekarang ija ada menggoenaken gegaman doewa

367.

366 PEMBALASANNjA

r io

TjOH. PEMBALASANNjA Tj O TjOH.

-toembak pendek, jang masing-masing beratnja ada dlapan poeloe kati, dan jang ija biasa bawah menoenggangkoeda,serta permaenken itoedengait enak dan gampang sekali kelihatannja",

"He! akoe ingin lihat itoe, dan sitahkenlah ija bikin pertjobaan" kata Tjo Tjoh jang lantas titahken Tian Wie, Ijoba kapandeannja dengan maenken toernbak.

" Tian Wie tida menampik, lantas pergi ambil

toembaknja, dengan djepit itoe doewa toembak pada kateknja, ija sigra berlompal naek diatas koeda, jang leroes dilariken boelak balik,sambil permain kan itoe doewa toernbak dengan sebat dan gapah sekali,djikaloe itoe tempoorangtimpoek padanja dengan baloe,nistjaiabatoe itoe tra'nant bisa kena padaTianWie,olehsebabdaritjepatnja ija memoetartoembak,ampirlahorang tra'bisa meli-hat ija poenjabadan,kernatcrhaling oleh toembak jang terpocter dengan kentjang.

Hoe tempo, mendadak ada dateng anginbesar jang menioep keras sekali, hingga saloe bendera jangterpasang didepan kantoornjaTjoTjoh,ampir djadi roeboe, bebrapa poeloe soldadoe sedang berame-rame peganginitoeliangbendera,soepaja tida djadi roeboeh, maski ada dipegangioleh poeloehan orang,tapilida ocroengitoetiangbendera tinggal dojong djoega, tempoTianWie melihat itoe, ija lantas toeroen dari koeda, soeroeh soldadoe-soldadoe itoepergi moendocr,dan ija lanlas pegang

tiang bendera itoe, melainken dengan saloe tangan sadja, lantas djadi berdiri denganlempangsekali, kendati ditioep angin lebih keras lagi, itoe tiang tinggallempangteroes,tidabergerakdantidadojong

kornbalil .

"Inilah Ok Laij didjeman dahoeloe kala telah mendjelema kombali!"(I) kata Tjo Tjoh jang mern-bripoedjianpadaTian Wie, satelahsoedah berkata demikian, Tjo Tjoh lanlas prentah orangnja boe-kain ija, Tjo Tjoh poenja badjoe soetra jang se-dang dipake, lantas kasihken itoe padaTian Wie;

salainnja itoe, ija kasih persen lagi satoe koeda toenggang, denganpakean dan selanja jang dita..

boer perak.

Itoelah ada kapandeannja Tjo Tjoh, jang bisa sekali akenambit hali penggawenja, sebab dengan sebenarnja djoega, dengan berlakoe manis bagi-toe, orang-orangn ja misti djatohhati dan masing-masing tentoe soeka membela sahingga mati,

.Oleh lantaran pandenjaTjo Tjoh,jangsenantiasa mengoendangsekalianorangjangbidjaksana, ma-ka Tjo Tjoh telah mempoenjai banjak panglima-panglima perang dan orang-orang sastrawan jang banjak pengalahoean dan beraka l boedi, ija poe-nja llama djadi termasjoerdibilanganSwahTang.

(I) <;lk Laij ada sa'oran gjang amat koewat,hambanj nkei zerTioe Ong Jan!:.,b o e l~ dan amat djahal serta kedjam,Ok Laij ada mem-bantoe keizer TtoeOngaken melakoek ensegalakcdjahatan, seka-ran g Tjo Tjohadaoepamnken dirinjasebagtkeizerTioeOnl: kerna ni al al:lh ija relah andeke n Tian \Vie sebngi Ok Lai]; sasoe~l:goe.

njapernepamallnnj aTjo Tjoh ini, ada benar dansembnbatsekall ;

368 PEMBALASANNJA TJO TjoH. PEMBALASANNJA TjO TjOH. 369 Kam~edian ~?r~elah Tjo Tjoh menitahken pada

Eng .Tlauw, TalJSloe dari bilangan Taij San, aken p:rgl .ka Long Va, boewat ambil ajahnja,

[altoe

TJo Siong. .

.~abrangkat d~ri Tin Lioe, goena menjingkiri

dlrf, ~ern~ adanja hoeroe-hara di itoetempat,

ma-ka Tjo Slong soedah lari dan teroes tinggaI di Long Va, pada Hoe hari, satelah menerima soerat dari~na.knja, sigralah djoega Tjo Siong bersama adenja ]ang bernama Tjo Tek, dengan sekallan kaoem familienja, jang lebih darl ampat poeloe orang banjaknja, dan dengan mernbawah leblh dari sa'ratoes .orang pengiring, beserla sa'ratoe

k~eta barang-barang, ija orang Iantas brangkat djalan, teroes menoedjoe ka Van Tjioe.

Dalarn. p.erdja~anan pergi ka Van Tjioe, maka

o~an? m~~lt .rnehwati Residenlie Tjie.Tjioe, jang dJadl Tal] Sloe(Resident) di itoe ternpat, adaber-n?ma. To Kiam alias Kiong Tjouw; tabiatnja Taij Sloe Itoe ada sabar dan moerah hati, senantiasa soeka merendahken diri pada segala .orang.

To Kiarn memang soedah lama ada bermaksoed ingin biki.n persobalan pada Tjo Tjoh, kerna ij~

ada m~nglra bahoewa Tjo Tjohada sa'orang jang;

berh~h toeloes dan setia aken membelah negri

~elamken To Kiam itoeada merasa njesaI, sebab tida dapat ~anl~ran atawa djalan boewat adjar k~nal p.adaTJo TJoh ; tempo ija dapatkabar ajahnja T]o TJoh bakal Iiwat.dibilangan negrinja, maka

dengan amal girang To Kiam sigra pergi sendlrl ka wales negrinja, goena menjamboet dalengnja Tjo Siong dan sakaoem pamilienja.

Koetika Tjo Siong sampe, maka To Kiam Iantas menjamboet dengan berlakoe amat hormat, serta persilaken Tjo Siong tinggal didalem gedongnja, dimana To Kiam ada membikin pesta besar,bagi kehormatannja Tjo Siong itoe.

Doewa hari lamanja Tjo Siong ada menoem-pang digedongnja To Kiam, dengan dapat kehor-matan dan dilajani sebagi radja, tempo maoe brangkat djalan, To Kiam sendiri laloe pergi me-nganler sampe diloewar kota, dan ija titahken sa'orang pahlawannja nama Thio Kaij dengan mem-bawa Iima raloes soldadoe, pergi menganter Tjo Siong.

Pada waktoe Tjo Siong dengan sakaoem be-rojotnja sampe dibilangan Hoa Hwi, Hoe tempo soedah ada diachirnja moesim panas dan pada permoelaannja moesin rendeng, djoestroe itoe koetika ada toeroen oedjan besar, lantaran .ma-na, orang-orang perdjalanan Hoe djadi lerpaksa misti brenti dan noempang bermalam disaloe gre-dja toewa, marika Hoe laloe disamboet oleh Hwesio-Hwesio, jang djadi penoenggoenja itoe Geredja.

Tjo Siong Iantas atoer tempat, goena sakaoem berojotnja, kamoedian. ija titahken laskarnja

.

Thio

370 PEMBALASANNjA

r io

TjOH. PEMBALASANNjA TjO TjOH. 371 Kaij tinggal bermalam diroerna paviljoennja

(roe-mah samping) itoe geredja.

. Pakeannja soldadoe dari Tjie Tjioe, samoewa telah djadi basa kerna kaoedjanan pada waktoe masih ada ditengah djalan, lantaran mana, pada malam itoe samoewa pada kadinginan, hingga masing-rnasing djadi mengelah napas, sambit mengeloewarken perkataan! jang menjatahkan penjeselan dan kabentjian hati; omongannja ma-rika itoe ada didengar oleh Thio Kaij, jang lantas pauggil bebrapa kapala soldadoedibawah prentah-nja, laloe diadjak pergi ka tempat [ang soen]l, aken bikin permoefakatan.

"Kita orang ini, memang ada beratsal dari kaoem Oeij KinI" Kata Thio Kaij pada marika itoe: "Jang dengan terpaksa soedah me-njerah pada To Kiam, sedang To Kiam belon perna berboewat baik pada kita. Sekarang kaoem pamitie Tjo banjak membawa harta banda, hing-ga ratoesan grobak, djika kaoe orang hendak dapat kekajaan, itoelah tida soesah ; melaenkan ini malam rame-rame kita orang teroes masoep .merampas, boenoeh bikin habis samoewanja

ka-oem pamilie Tjo itoe, akeri djadi gampangnja kita orang ambit dia poenja harta, kamoedian kita orang balik lagi kadalam goenoeng, aken melakoekan poelah pekerdjaan kita seperti doeloe, Bagaimana, apa kaoe orang soeka menoeroet?"

Samoewanja lantas djadi moefakat. Dan

ma-rika lantas membri taoepada laen-laen kawannja, jang tida oesa diboedjoeklagi, lantas djoega pada menoeroet, kerna ampir samoewa bekas kawan peroesoehan Oei Kin.

Pada itoe mala m oedjan dan angin masih belon berhenti, Ijo Siong sedang berdoedoek didalam kamar, koenjoeng-koenjoeng ada kedengeran swara orang bersoerak-soerak amat rame dapa sapoeternja gredja. Tjo Tek dengan membawah pedang, sigra berdjalan keloewar aken melihat tapi tempo ija sampe didepan pintoe, teroes kena ditoesoek pada oeloe atinja, hingga Tjo Tek itoe djadi poetoes napasnja di sitoe djoega.

Tjo Siong jang telah djadi amat bingoeng dengan menoentoen sa'orang goendiknja, ija lantas lari masoep ka blakang karnar, dengan maksoed hendak memandjat kaatas tembokan, aken boleh berlari teroes djalan keloewar,aken tetapi, Goendik Tjo Siong itoe ada amat gemoek lantaran mana, mendjadilah tida bisa dibawah mandjat aken keloewar!

Tjo Siong semingkin djadi goegoep dan bi-ngoeng, maka ija adjak sadja goendiknja itoe pergi semboeniken diri kadalam kamar No. 100 (kakoes), tapi tida loepoet achirnja soedah ke-na terboenoeh djoega olehsoldadoeperoesoeh 1)

I) lnilah ada swa to e pembalesan boeat Tjo Tjoh jang soedah mem boe !.l 0eh lie PekTjia saroema h tan gga.Djalannjahatpoen am pir bersamaan. Doetoelie Pek Tjia sakaoem pamil ienja kenaterboen oeh oteh lant aran satoe babi , seka rangTioSiom:kenaterboe noeh .I anta ran itoeGoend ik !:emoe ktra blsalari, seda nggoendikgemoe k itoe poen samasadja dengan babi .

372 PEMBALASANNjA

rio

TjOH. . PEMBALASANNjA TjO TjOH. 373

...

Sedang Eng Tiauw (Taij Sioe dari Taij San jang dititahken oleh Tjo Tjoh aken ambit ajahnja) jang soedah bisa terloepoet dari kemalian, ija tida brani kombali pada Tjo Tjoh, ha'nja ija te-roes lari pergi toeroet pada Wan Siauw.

Satelah soedah beres memboenoeh Tjo Siong saroemah tangga, satelah soedah mengambil oewang dan barang" berharga, maka Thio Kaij lantas titahken kawannja bakar binasaken itoe gredja, kamoedian bersama-sama iima ratoes orang kawannja, ija orang laloe brangkat lari

menoedjoe ka bilangan Hoaij Lam.

Pada itoe tempo, adalah djoega bcbrapasoldadoe pengikoetnja Eng Tiauw, jang telah blsa mela-riken diri, teroes balik poelang dan lantas mem-bri kabar pada Tjo Tjoh, tentang itoe kabar

djelek.

Tempo soedah mendengar itoe, Tjo Tjoh lantas mcnangis dan djatoh pangsan ditanah! orang-orangnja lantas dateng menoeloengi, satelahsoedah ingat kombali, Tjo Tjoh lantas berkata dengan kertak gigi:

"To Kiam soedah sengadja soeroeh soldadoenja boenoeh Ajahkoe, akoe bersoempa: jang akoe nanti binasaken dia, sekarang djoega akoe maoe bawah satoe barisan besar, aken sapoe bersi negri Tji Tjioe, baroelah bisa hilang akoe poe-nja napsoe amarah dan kabentjian".

Kamoedian Tjo Tjoh lantas kasih kwasa pada

..

Soen Hiok dan Thea Yok dengan tiga poeloe riboe soldadoe aken mendjagah In Shia, Hoan Kwan dan Tong Ah, tigaafdeeling, jang laen-Iaen samoewa toeroet Tjo Tjoh dan teroes brangkat ka Tji Tjioe.

He Houw Soen, le Kin dan TianWie, dengan satoe barisan, sigra brangkat djalan paling depan.

Tjo Tjoh kasih prentah, apabila dapat me-rampas kota, samoewa rahajat negri, pendoedoek kola jang dapet diambit itoe, saadanja misli lantas diboenoeh mati jang katanja aken menghitangken dan membalas sakit hati Ajahnja.

Hoe tempo adalah Taij Sioe dari Kioe Kang

• nama Pian Djiang, jang ada bersobat baik pada To Ktam, waktoe dapat kabar TjieTjioeada didalem soesah, maka dengan sigra ija lantas membawah 5000 soldadoe, aken membri pertoeloengan pada To Kiam.

Tjo 1joh dapat dengar itoe, maka ija djadi sanget goesar, dan lanlas titahken He Houw Soen pegat ditengah djalan.

Dalam peprangan itoe, He Houw Soen soedah dapat memboenoe Pian Djiang, Taij sioe dari Kioe Kang,jang hendak pergi menoeloeng pada To Kiam.

Pada tempo itoe, Tan Kiong ada djadi penggawe di Tong Koen, ija ini poen ada bersobatbaik dengan

Pada tempo itoe, Tan Kiong ada djadi penggawe di Tong Koen, ija ini poen ada bersobatbaik dengan

In document MICROFORM: SHELF SIGNATUUR (pagina 193-200)