• No results found

(1) Soempah 2 jang terseboet itoe dalem tiap 2 hal di

In document PERATOERAN 397 (pagina 24-30)

a n g k a t di hadapan sidang L a n d r a a d melainkan djikalau ada sasoeatoe halangan j a n g sjah j a n g m e n g h a m b a t maksoed ini, atau hakim, me-noeroet kekoeasaännja j a n g terseboet di dalam fatsal 14 dari soerat Oendang2 oemoem dari hal mengatoer keadilan di t a n a h H i n d i a Ne-derland (Algemeene Bepalingen van wetgeving voor NeNe-derlandsen Indië) boleh memberi perentah, bahoea soempah itoe akan di a n g k a t di dalam mesdjid atau kelenteng atau pada lain2 t e m p a t j a n g ditim-b a n g soetji; sademikian itoe halnja, maka President ampoenja haq akan memhri koeasa salah satoe lid dari pengadilan, dengan perto-longan griffier akan menjoempahi orang j a n g berhalangan itoe di roemahnja, atau di mana t e m p a t j a n g hendak di toendjoekkan oleh hakim itoe, dan dari segala kerdjaän ini, maka di perboeat proces verbaal oleh griffier itoe.

_ (S) Segala soempah2 tiada boleh di angkat, melainkan di h a d a p a n pihak j a n g melawan; tetapi apabila la wann ja itoe telah di beri pe-r e n t a h sepatoetnja akan m e n g h a d a p pekepe-rdjaän itoe lantas tiada da-t a n g m e n g h a d a p , maka pekerdjaän ida-toe di lansoengkan djoega.

Fatsal 85. (1) Apabila pemeriksaan soeatoe hal perkara tiada boleh di selesaikan pada hari sidang pengadilan j a n g pertama j a n g telah di tentoekan, m a k a pemeriksaan di dalam hal perkara itoe di pertanggoehkan sampai pada soeatoe liari sidang pengadilan j a n g akan d a t a n g saboleh2nja hari j a n g deket, begitoelah selaloenja.

(2) Oendoeran pemeriksaan hal perkara itoe. perloe di p e r k a t a k a n pada sidang pengadilan, di h a d a p a n kadoea belah pihak dan perka-taan m i mendjadikan panggilan akan m e n g h a d a p sidang pengadilan bagai kadoea belah pihak itoe.

(o) Apabila dari pihak j a n g berperkara dan j a n g telah mengha-dap pada sidang pengadilan p e r t a m a kali satoe pihak, baikpoen j a n g rnendaawa baikpoen si terdaäwa, tiada d a t a n g menghadap sidang pengadilan j a n g di oendoerkan itoe, maka pemeriksaan ini di oen-doerkan lagi lantas President memberi perentah soepaja di berikan tahoe kepada pihak j a n g tiada, d a t a n g itoe, harinja, perloe akan me-neroeskan pemeriksaan perkaranja ini.

(4) Djikalau tiada halangan j a n g a m a t perloe, maka tiada boleh d i beri ldzm akan memoendoerkan pemeriksaan perkara, baikpoen kerna permintaan j a n g rnendaawa atau si terdaäwa, baikpoen kerna maoenja L a n d r a a d sendiri.

Fatsal 86. (1) Sasoedahnja selesai perkara diperiksa dengan sa-saterang2nja, ja itoe baikpoen pada sidang pengadilan j a n g pertama kali atau pada sidang pengadilan j a n g kemoedian itoe, dan sasoe-dahnja kadoea belah pihaknja, saksi2 dan orang banjak j a n g men-dengar2 disoeroeh toenggoe di loear, maka L a n d r a a d laloe m e m i n t a timbanganja adviseur, ja itoe orang j a n g soedah menghadliri sidang pengadilan waktoe memeriksa perkara, sabagaimana menoeroet fat-sal 7 dari soerat peratoeran menentoekan hakim2 dan mendjalankan hoekoem di t a n a h H i n d i a Nederland, dan djoega t i m b a n g a n Djaksa.

(2) Satelah itoe maka lid2 bermoesjawarat, t i m b a n g m e n i m b a n g

serta memboeat poetoesan perkara itoe, ja itoe menoeroet fatsal 39 dan 40 d a n soerat peratoeran j a n g terseboet tadi.

GrELAEAX I I .

B a r i p a d a h a l t i m b a n g m e n i m b a n g d a n p o e t o e s a n .

_ F a t s a l 87. (1) Djika t i m b a n g m e n i m b a n g m a k a wadjib lab h a -k i m menoeroet djabatannja a-kan mentjoe-koepi sagala sabab j a n e m a n a barangkali tiada di k a t a k a n oleh kadoea pihak.

(2) H a k i m wadjib memberi poetoesan t e n t a n g sekalian bahagian (3) H a k i m t e r l a r a n g akan memberi poetoesan perkara apa2 j a n g tiada di pinta, atau m e m b e r i poetoesan lebih dari pada j a n g di pinta.

Fatsal 88. (1) Sasoedah poetoesan di cljadikan dengan beringat-a n beringat-atoerberingat-an j beringat-a n g terseboet di beringat-atberingat-as, mberingat-akberingat-a orberingat-ang j beringat-a n g berperkârberingat-a kberingat-a- ka-doea belah pihaknja dan Djaksa di panggil masoek lantas President sendiri mengoetjap poetoesan itoe di hadapan orang banjak.

(2) Apabila salah satoe dari pada orang j a n g berperkara a t a u kadoeanja poen, tiada hadlir pada waktoe President mengoetjap poe-toesan itoe, dengan t i t a h President, lantas oleh satoe p e g a v e i j a n g berkoeasa di beri tahoe kepadanja boenjinja poetoesan j a n g telah djadi itoe.

(3) Atoeran j a n g terseboet di dalam fatsal 54 roeas penghabisan dari peratoeran ini terpakai di dalam hal ini djoega.

Fatsal 89. (1) L a n d r a a d berkoeasa memberi perentah soepaja poetoesan2nja itoe di. djalankan dahoeloewan, walaupoen poetoesan2

itoe di m i n t a di periksa lebih djaoeh (hooger beroep) djika ada soeatoe soerat j a n g sjah atau soeatoe soerat j a n g terboeat menoeroet atoeran j a n g terseboet dalam fatsal 175 dari peratoeran ini, atau apabila ada soeatoe poetoesan j a n g soedah terdahoeloe j a n g dapat di djalan-kan, atau djika ada soeatoe poetoesan bahoea b a r a n g j a n g di daäwa telah di k e t e n g a h i (provisioneel vonnis), demikian djoega dalam hal perselisihan haq miliq.

(2) Sekali2 tiada boleh di lakoekan poetoesan dahoeloewan, j a n g sabagaimana terseboet di atas, dengan mengoeroengkan orano- j a n g terhoekoem itoe (gijzeling).

F a t s a l 90. (1) B a r a n g siapa, j a n g dengan poetoesan di kalahkan perkaranja maka ija lah j a n g akan membajar segala blandja2 hoe-koem.

(2) Akan tetapi belandja2 itoe boleh di pikoel sama sekali dan boleh djoega di bahagi2 a n t a r a orang laki bini, koelawarga j a n g saba-t a n g loeroes, soedara laki2 dan soedara perempoean atau persanakan dari kawinan j a n g sama deradjatnja, dan djoega dalam hal kadoea pihak itoe terdapat salah beberapa bagian perkaranja.

(3) P a d a segala poetoesan2 j a n g dahoeloewan dan lain2 terdahoe-loc dari pada poetoesan kesoedahan, maka poetoesan t e n t a n g belan-dja2 hoekoem dapat di bitjarakan dalem poetoesan hoekoem kesoe-dahan.

Fatsal 91. (1) Maka -orang tiada boleh dihoekoem m e m b a j a r belandja2 perkara melainkan akan m e m b a j a r :

1. harga kertas tjap (zegel) akan memboeat poetoesan (vonnis);

2. pembajaran keroegian saksi2 j a n g di bawa, tetapi apabila di bawa oleh satoe dari pada pihak j a n g beperkara lebih dari pada lima orang saksi j a n g akan di periksa di dalam satoe bahagian daäwa-nja, maka pembajaran kepada saksi2 j a n g salebihnja tiada boleh di toentoet oleh pihak itoe dari pada pihak lain;

3. segala oepahan orang j a n g wadjib mendjalankan pekerdjaän mem-bawa soerat2 panggilan, soerat2 pemberian tahoe dan soerat lain di dalam hal p e r k a r a2;

4. segala oepahan griffier atau oepahan lain2 pegawei, j a n g tersoe-roeh di dalam hal melakoekan poetoesan;

5. belandja2 terseboet fatsal 6-1-, roewas ka anam.

(2) Segala blandja j a n g terseboet itoe di letakkan sabagaimana oendang2 dan tarief2 j a n g telah ada atau j a n g akan di tetapkan oleh Sripadoeka j a n g di pertoean Besar Gouverneur Generaal.

Fatsal 92. (1) Djoemlahnja oeang belandja2 j a n g terdjadi di da-lam hal perkara2 di mana satoe dari pihak j a n g beperkara di hoekoem akan menibajar, wadjib di tentoekan di dalam poetoesan2.

(2) Demikian djoega t e n t a n g djoemlahnja oeang belandja, oeang keroegian dan oeang boenga j a n g m a n a satoe dari pihak jang perkara di hoekoem akan membajar kepada pihak lain perloe di tentoekan djoega di dalam poetoesan.

Fatsal 93. (1) Di dalam poetoesan2 itoe, perloe di soeratkan dengan ringkas akan t e t a p i njata t e n t a n g daäwa dan djawabnja, de-mikian djoega di njatakan alesan sabab j a n g di pakai akan mendapat poetoesan itoe; dan lagi di t e r a n g k a n poela maksoednja roeas j a n g ka 4 dari fatsal 7 dari Peratoeran menentoekan hakim2 dan mendja-lankan hoekoem di tanah Hindia Nederland, dan poetoesan Landraad dari pada hal perkara j a n g djadi asali (ja itoe pokoknja perkara) dan t e n t a n g belandja2; lagi perloe di seboetkan poela bahoea koetika men-djatoehkan poetoesan itoe di hadapan atau tiada di hadapan orang j a n g beperkara.

(2) Segala oendang2 atau peratoeran2 j a n g mendjadi alesannja.

poetoesan2, perloelah diseboetkan di dalam poetoesan itoe.

(3) Poetoesan2 itoe di boeboeh tanda t a n g a n oleh President dan Griffier.

Fatsal 94. (1) Segala poetoesan2, j a n g boekan poetoesan2 peng-habisan, soenggoehpoen poetoesan2 itoe perloe di masjoearatkan pada persidangan pengadilan, maka tiada oesah di boewat sendirian, hanja

di toelisi sahadja dalam soerat pemeriksaan2 (proces-verbaal) \raktoe sidang pengadilan.

(2) Orang j a n g beperkara ada berhaq, dengan iliembajar belandja akan m i n t a toeroenan j a n g sjah dari toelisan2 sademikian itoe.

Fatsal 95. (1) Griffier wadjib memboeat soeatoe proces-verbaal sendirian dari tiap2 perkara, maka dalam proces-verbaal itoe di nja-takan segala hal ihwal j a n g telah djadi di dalam hal sidang penga-dilan dari pada hal p e r k a r a itoe, serta di seboet djoega pikirannja Djaksa dan pikiran orang itoe j a n g sabagaimana terseboet pada roeas ka 3 dari fatsal 7 dari Peratoeran menentoekan hakim2 dan mendja-lankan hoekoem di H i n d i a Nederland.

(2) Di dalam proces-verbaal itoe tiada di njatakan, bahwa poe-toesan di djatoehkan menoeroet banjaknja soeara j a n g terlebih a t a u dengan moepakatnja sagala soeara hakim2.

(3) Proces verbaal ini, di boeboehi tanda t a n g a n oleh President dan Griffier.

Fatsal 96. (1) Apabila President ada halangan sahingga tiada dapat bertanda t a n g a n pada poetoesan atau proces-verbaal waktoe sidang pengadilan, m a k a j a n g taroeh tanda t a n g a n itoe saorang lid j a n g tertoea di dalam pangkatnja j a n g telah bersama doedoek priksa perkara itoe.

(2) Demikian poela apabila griffier ada halangan sahingga tiada dapat taroeh tanda tangannja, maka hal itoe di njatakan di dalam poetoesan atau di dalam proces-verbaal papriksaän pengadilan itoe.

G E L A E A N KA I I I .

D a r i h a l p e p r i k s a ä n l e b i h d j a o e li (h o o g e r b e r o e p ) .

Fatsal 97. (1) Di a n t a r a poetoesan2 Landraad j a n g mana boleh di m i n t a k a n periksa lebih djaoeh, djika pihak itoe hendak soepaja perkaranja di periksa lebih djaoeh lantas keterangannja menjalakan kahendaknja itoe atau keterangan dari wakilnja di t e r a n g k a n kepada griffier, boleh djoega dipersertakan soerat p e r i n g a t a n (memorie) dan lain2 soerat j a n g pada pikirannja bergoena dalam hal perkaranja, ja itoe di dalam empat belas hari sasoedah poetoesan di djatoehkan dan apabila j a n g m i n t a periksa lebih djaoeh perkaranja (appellant) pada koetika- sidang pengadilan mendjatoehkan poetoesan ia tiada m e n g h a d a p , maka kahendaknja perloe diterangkan sasoedah di beri-kan tahoe kepadanja bahoea telah di djatoehberi-kan poetoesan menoe-roet fatsal 54 atau 88.

Adapoen wakilnja orang j a n g m i n t a periksa lebih djaoeh perka-ranja, perloelah ia di koeasakan dengan soerat koeasa j a n g terboeat oleh Xotaris atau soerat di bawah t a n g a n j a n g ditandai oleh Kepala pemerentah afdeeling atau Kepala pemerentah onderafdeeling di mana t e m p a t kediaman atau di mana tempat penoempangan j a n g berwakil

itoe, akan tetapi djika Djaksa j a n g mendjadi wakil moetalak dari pe-m e r e n t a h a n tanah. H i n d i a Nederland di dalape-m liai perkara oentoek pemerentahan itoe tiada oesah ia menoendjoekkan soerat koeasa saba-g a i m a n a j a n saba-g terseboet.

(2) T e n t a n g orang j a n g m i n t a periksa lebih djaoeh perkaranja, j a n g t e m p a t kediamannja di loear bilangan kedoedoekan L a n d r a a d itoe, maka idah boeat minta periksa lebih djaoeh perkaranja itoe di t e t a p k a n anein minggoe.

(3) Apabila telah loepoet dari pada idah2 itoe, maka p e r m i n t a a n akan periksa lebih djaoeh perkaranja itoe tiada di terima lagi.

(4) B a r a n g siapa t e m p a t kediamannja di loear afdeeling atau di loear onderafdeeling dari t e m p a t kediamannja griffier maka boleh ia m i n t a toelisi permintaännja kepada m a g i s t r a a t jang berkoeasa di t e m p a t kediamannja, bahoea ia m i n t a periksa lebih djaoeh perka-ranja serta boleh lah ia menjampaikan soerat p e r i n g a t a n (memorie) dan' soerat2 j a n g lain kepada magistraat i n i ; maka m a g i s t r a a t ini dengan sigera m e n g i r i m k a n permintaan itoe bersama soerat2 j a n g lain itoe kepada griffier.

Patsal 98. (1) Poetoesan2 (vonnis) dan atoeran2 (beschikking) j a n g di perboeat akan mengatoer djalan memeriksa perkara, a t a u pada mana L a n d r a a d p e r e n t a h k a n akan memberi keterangan lebih dahoeloe atau akan memeriksa di soeatoe t e m p a t atau memriksa lain2, sagala itoe sabelomnja L a n d r a a d mengadili hal j a n g sadjati j a n g paling perloe di dalam soeatoe perkara, demikian poela poe-toesan2 j a n g boleh di djalankan lebih dahoeloe, maka sekalian itoe tiada boleh di m i n t a k a n periksa lebih djaoeh (hooger beroep) djikalau tiada di dalam temponja dan bersama2 dengan poetoesan j a n g ke-soedahan.

(2) Poetoesan2 j a n g mana L a n d r a a d m e n e r a n g k a n tiada koeasa akan melakoekan pemeriksaan, m a k a di samakan dengan poetoesan Isesoedahan.

Fatsal 99. (1) Dari pada keterangan orang j a n g hendak appel, maka di soeratkan oleh griffier di dalam-soeatoe daftar j a n g di per-goenakan akan maksoed itoe.

(2) Dengan sigera griffier m e n i t a h kepada pegawei j a n g berkoea-sa akan m e m b e r i k a n tahoe hal appel itoe kepada pihak j a n g djadi lawan dalam p e r k a r a ; dan djoega griffier soeroeh menjampaikan kepada pihak ini satoe toeroenan dari soerat p e r i n g a t a n (memorie) j a n g soedah di lampirkan oleh pihak j a n g m i n t a appel itoe atau lain2 soerat.

(3) Djfkalau pihak j a n g djadi lawan itoe berdiam di loear afdee-ling dari t e m p a t kedoedoekan landraad, maka pemberian tahoe ini di djalankan oleh m a g i s t r a a t dari t e m p a t kediamannja pihak j a n g djadi lawan itoe.

(4) Satoe soerat keterangan bahoea telah di chabarkan kepada lawan j a n g m i n t a appel t e n t a n g hal appel itoe perloe di t r i m a k a n ke-pada griffier.

(5) Lawannja pihak jang minta appel itoe boleh trimakan kepada

In document PERATOERAN 397 (pagina 24-30)