• No results found

Fatsal 123. Apabila orang jang katiga jang di loear perkara dan jang tertangkap barangnja itoe memberi keterangan dan tiada

In document PERATOERAN 397 (pagina 36-48)

me-njangkali hoekoeman jang di toentoet atasnja, maka segala belandja

2

jang kedjadian atasnja mesti di ganti dan dianja tiada boleh di paksa akan membajar soeatoepoen apa melainkan dengan bajar loenas be-landja itoe atau dengan dikoerangi djoemlah bebe-landja.

Fatsal 124. Apabila orang jang di loear perkara dan jang ter-tangkap barangnja itoe membantahi akan memberi keterangan maka di perentahkan ia kombali soepaja memberi keterangannja djoega pada hari jang di tentoekan dan apabila tentang penjangkalannja itoe.tiada di terima, maka ia di hoekoem akan membajar segala be-landja

2

jang djadi di dalam hal itoe.

Fatsal 125. (1) Apabila ia, lalai' djoega memberi keterangan itoe,

maka di lakoekan sahadja poetoesan bageinja akan membajar me-noeroet sabagaimana banjaknja pendaäwaän kerna mana telah di lakoekan t a n g k a p a n dan apabila ada lawanan dan lawanan itoe di benarkan maka ia di hoekoem poela akan membajar belandja2 dan boenga2 saperti ia j a n g berhoetang.

(2) Dalem hal ia tiada memberi keterangan itoe, kerna ia tiada mengadap sidang, maka di lakoekan atasnja atoeran fatsal 55 dari peratoeran ini.

Fatsal 126. P i h a k j a n g melakoekan t a n g k a p a n itoe boleh memaksa pada orang j a n g katiga di loear perkara dan j a n g t e r t a n g k a p ba-rangnja itoe, soepaja di sjahkaunja dengan soempah kebenaran kete-rangannja itoe.

Fatsal 127. (1) Apabila pihak j a n g hendak melakoekan t a n g -kapan itoe, m e n j a n g k a u keterangannya orang j a n g t e r t a n g k a p ba-rangnja dan k e t e r a n g a n ini tiada di benarkan oleh hakim, m a k a h a k i m lakoekan hoekoem kepada orang j a n g di loear perkara dan j a n g t e r t a n g k a p b a r a n g n j a akan membajar menoeroet sepandjang

pendapatan hoetangnja itoe.

(2) T a m b a h a n lagi orang itoe boleh di hoekoem poela akan mem-bajar keroegian2 dan belandja2 dan boenga2 wang j a n g djadi di dalam hal itoe.

Fatsal 128. Segala oeang2 j a n g njata djadi hoetangnja orang j a n g katiga j a n g di loear perkara dan j a n g t e r t a n g k a p barangnja itoe kepada orang j a n g t e r t a n g k a p p e r t a m a , di pastikan soepaja di bajar oleh orang j a n g katiga di loear perkara dan j a n g t e r t a n g k a p b a r a n g -nja itoe kepada orang j a n g m e n a n g k a p b a r a n g itoe sampai ba-njak-nja sabagaimana ia terhoekoem sepandjang keterangannja dan djika per-loe boleh poela ditarik dari j a n g katiga, j a n g t e r t a n g k a p barangnja menoeroet sepandjang kekoeatan poetoesan itoe bagainja katika di lakoekan.

Fatsal 129. (1) Apabila tiada ada barang2 atau tiada tjoekoep barang2 akan menjampaikan maksoednja poetoesan, maka President L a n d r a a d atau Magistraat j a n g djadi wakilnja, memberi sapoetjoek soerat perentah akan mengoeroengkan orang j a n g berhoetang itoe kepada saorang pegawai j a n g berkewadjiban mendjalankan perentah ja itoe djika pihak j a n g m e n a n g itoe dengan moeloet atau dengan soerat m i n t a toetoep orang itoe.

(2) Lamanja orang j a n g berhoetang itoe boleh dikoeroengkan me-noeroet fatsal j a n g akan d a t a n g , hendak di seboetkan dalam soerat perentah itoe.

Fatsal 130. (1) Berapa2 lamanja orang jang berhoetang boleh di koeroengkan tersebab dari poetoesan2 akan membajar oeang jalah apabila b a n j a k n j a :

h i n g g a saratoes roepiah atau koerang, anam boelan lamanja ; lebih dari saratoes h i n g g a tiga ratoes roepiah, satoe tahoen la-m a n j a ;

lebih dari tiga ratoes hingga lima ratoes roepiah, doea tahoen l a m a n j a ;

lebih dari lima ratoes roepiah tiga tahoen lamanja.

(2) T e n t a n g hoetang j a n g terbitnja dari pada belandja2 dalam hal perkara, tiada boleh di perbahoerkan dengan hoetang j a n g ter-seboet di atas.

Fatsal 131. Sekali2 tiada di beri idzin kepada anak dan lain toe-roen temoetoe-roenannja akan rnengoetoe-roengkan iboe bapa, sanak dari kaoem koelawarganja j a n g sabatang loeroes keatas.

Fatsal 182. J a n g berhoetang itoe tiada boleh di toetoep:

1. di dalam t e m p a t j a n g m e m a n g bergoena ibadat itoe pada waktoé orang- sembahjang;

2. di dalam tempat2 di mana orang2 j a n g berkoeasa lagi bersidang selama sidang itoe.

Fatsal 133. (1) Apabila jang berhoetang itoe m e m b a n t a h kerna sangkanja tiada sjah ia hendak ditoetoep, dan bertjinta soepaja dengan sakoetika beroleh poetoesan t e n t a n g hal sademikian itoe, maka ia persembahkan b a n t a h a n n j a itoe dengan soerat kepada pegawei j a n g memberi perentah toetoep terseboet, atau apabila ia berkahendak maka di h a n t a r k a n ia m e n g h a d a p kepada pegawei itoe, j a n g m a n a dengan sakoetika memberi poetoesan t e n t a n g p e r m i n t a a n itoe, kalau2

j a n g berhoetang ini di bebaskan atau tiada dari pada menoetoepkan ia, semantara m e n a n t i poetoesan dari pada Landraad.

(2) Roeas ka 4, ka 6 dan ka 7 dari fatsal 138 terpakai djoega

da-lam hal j a n g sademikian itoe. _ (3) Apabila j a n g berhoetang ini menjampaikan bantahannya itoe

dengan soerat dan semantara m e n a n t i poetoesan dari pada pegawei itoe di atas permintaännja, bolehlah ia di djagaï soepaja tiada ia melinjapkan dirinja.

(1) Maka djikalau permintaan j a n g sademikian itoe di sembah-kan kepada Magistraat, Magistraat itoe m e n g i r i m soerat p e r m i n t a a n itoe • atau djikalau permintaan itoe di sembahkan dengan moeloet, peri'ngatannja, di kirim kepada President L a n d r a a d bersama2 dengan poetoesannja.

Fatsal 134. Orang j a n g berhoetang itoe, j a n g tiada m e m b a n t a h atau djikalau ada m e m b a n t a h t e t a p i bantahannja tiada di terima, maka dengan sigera ia di h a n t a r dalam roemah j a n g di tentoekan akan rnengoeroengkan orang j a n g berhoetang.

Fatsal 135. (1) Pegawei j a n g melakoekan pekerdjaän akan m e n g -h a n t a r orang j a n g ber-hoetang dalam roema-h pendjara, tiada bole-h masoekkan orang j a n g berhoetang itoe dalam roemah pendjara, sabe-lomnja soerat perentah akan menoetoep orang jang berhoetang itoe di toendjoekkan kepada Djaksa j a n g memboeat p e r i n g a t a n t e n t a n g itoe dalam daftar j a n g di pergoenakan akan hal itoe menoeroet atoeran fatsal 266.

(2) J a n g mendjagaï roemah pendjara (cipier) wadjib memberikan tahoe di dalam doeapoeloeh e m p a t djam kepada griffier L a n d r a a d bal orang telah di toetoep.

Fatsal 136. (1) Belandja m a k a n a n bagai orang j a n g terpendjara.

itoe di tanggoeng oleh orang j a n g beroleh haq memendjarakan dan oeang itoe di pastikan membajar lebih dahoeloe pada tiap2 tiga poe-loeh hari kepada pegawei j a n g mendjaga orang toetoepan, sabagaim a n a atoeran j a n g telah di t e t a p k a n pada peratoeran oleh Sri P a -doeka j a n g dipertoean Besar Gouverneur-Generaal t e n t a n g hal itoe.

(3) Apabila j a n g memendjarakan tiada membajar oeang m a k a n a n itoe sabagaimana pastinja, ia itoe sabelomnja h a r i j a n g katiga poe-loeh satoe, m a k a di atas p e r m i n t a a n orang j a n g di pendjara atau pegawei j a n g mendjaga orang toetoepan, President L a n d r a a d dengan sakoetika memberi perentah soepaja orang j a n g terpendjara itoe di lepaskan dari roemah pendjara.

(3) P e r e n t a h akan melepaskan orang j a n g di terpendjara dari roemah pendjara, melainkan di djalankan oleh Djaksa.

(4) T e n t a n g hal soedah mendjalankan perentah akan melepaskan orang j a n g di toetoep, maka dari itoe wadjib pegawei j a n g mendjaga orang toetoepan memberikan tahoe kepada griffier L a n d r a a d dalam doeapoeloeh empat djam.

Fatsal 137. Orang j a n g di toetoep dalam roemah pendjara dengan sjah beroleh idzin akan di lepaskan dengan p a s t i :

1. dengan idzin orang jang empoenja pihoetang, j a n g memendjara-kan j a n g berhoetang itoe. Idzin itoe, di loear dari pada soerat j a n g sjah, boleh djoega di sampaikan dengan moeloet kepada President Landraad, j a n g mana soeroeh memboeat p e r i n g a t a n dari pada hal itoe dalam daftar jang terseboet pada fatsal 142;

2. apabila di bajar atau di p e r t a r u h k a n kepada griffier L a n d r a a d oeang sabanjak hoetangnja itoe kepada j a n g menoetoepkan dianja serta membajar poela boenga oeang, belandja2 perkara, belandja2

melakoekan hal menoetoepkan dianja dan oeang jang di bajar kerna makanaimja.

Fatsal 138. (1) J a n g b e r h o e t a n g ' itoe djika tiada m e m b a n t a h sabagaimana atoeran fatsal 133 dari peratoeran ini maka tiada poetoes haqnja akan meminta soerat k a t r a n g a n m e m b a t a l k a n tangkepannja kepada Landraad djika pada persangkaännja, hal itoe tiada satoedjoe dengan atoeran j a n g terseboet dalam fatsal2 131 dan 133 dari per-atoeran ini atau lain2, sebab pada persangkaännja tiada sjah per-boeatan menoetoepi itoe.

(2) Akan melakoekan jang sademikian itoe, maka hendaklah j a n g terpendjara ini meminta pertolongan pegawei j a n g mendjaga orang toetoepan akan menjampaikan soerat permintaännja kepada Presi-dent Landraad.

(3) Djika orang itoe tiada pandai menjoerat, maka di beri idzin kepadanja, soepaja permintaännja itoe di sampaikan dengan moeloet,

di dalam onderafdeeling, di mana berdoedoek Landraad kepada P r e -s i d e n t L a n d r a a d itoe, di loear onderafdeeling itoe kepada Magi-straat

j a n g berkoeasa di sitoe. Maka President atau Magistraat itoe mem-boeat atau menjoeroeh memmem-boeatkan peringatan t e n t a n g hal i t o e ; Magistraat sigera m e n g i r i m soerat peringatannja kepada President Landraad.

(4) President Landraad itoe lantas serahkan permintaan itoe pada sidang pengadilan j a n g kemoedian dan L a n d r a a d memberi poetoesan-nja, djikalau ada goenapoetoesan-nja, sasoedah di periksa pihak j a n g berhoetang dan pihak j a n g berpihoetang j a n g mana beroleh idzin akan mc-noetoep.

(5) Apabila j a n g berhoetang ini pada persangkaännja ada sebab-nja j a n g sjah j a n g akan di pergoenakan melepaskan diasebab-nja, maka di lakoekan sepandjang atoeran j a n g terseboet dalam fatsal ini di loear dari pada j a n g terseboet pada fatsal 136, di mana t e r k a t a ba-hoea President Landraad sendiri j a n g memoetoeskan.

(6) Dari poetoesan2 L a n d r a a d t e n t a n g segala hal ini, maka boleh di appelkan, tetapi poetoesan2 itoe boleh di djalankan dahoeioewan.

(7) Atoeran2 j a n g terseboet dalam fatsal 97 sampai pada fatsal 103 terpakai pada hal appelan ini.

Fatsal 139. (1) J a n g berhoetang, j a n g m a n a di batalkan toe-toepannja atau di lepaskan kerna tiada di hajarkan lebih dahoeloe oeang belandja makanannja, maka tiada boleh di pendjara lagi sebab dari hoetangnja itoe djoega, djikalau tiada berselang delapan hari sasoedah nja di lepaskan.

(2) Apabila ia cli lepaskan kerna tiada di bajar oeang belandja makanannja, maka j a n g berpihoetang itoe tiada boleh mengoeroeng-kan j a n g berhoetang lagi, apabila tiada di bajar lebih dahoeloe oeang m a k a n itoe boeat tiga boelan lamanja.

(3) P a l e m tiap2 perkara maka tempo j a n g telah cli djalankan da-lem toetoepan, haroes di koerangkan dari tempo j a n g telah di idzin-kan aidzin-kan toetoep dalem tiap hal.

Fatsal 140. B a r a n g siapa j a n g melepaskan dirinja dari pada roe-m a h pendjara sebab tertoetoep kerna hoetang, roe-maka boleh dengan idzin j a n g telah di berikan akan hal itoe, dengan sakoetika di serah-kan kombali cli dalam roemah pendjara, serta ia aserah-kan membajar keroegian dan belandja2 j a n g terdjadi kerna hal itoe.

Fatsal 141. Soenggoehpoen orang j a n g berhoetang telah cli toe-toep dalam roemah pendjara kerna hoetangnja, maka segala hartanja tinggal djoega mendjadi t a n g g o e n g a n hoetangnja itoe, j a n g m a n a djadi sabab ia ditoetoep.

Fatsal 142. Griffier Landraad wadjib menaroh satoe daftar orang toetoepan j a n g berhoetang, maka di daftar itoe haroes di soerati:

1. parentah2 akan menoetoep orang j a n g berhoetang, dengan disc-boet poenggawa siapa j a n g membri parentah t a n g g a l boelannja parentah, namanja, pekerdjaännja, dan tempat kediamannja j a n g

berhoetang itoe. dan berapa lamanja orang itoe akan di tahan dalam roemah p.endjara;

'•• harinja waktoe orang j a n g berhoetang itoe masoek roemah pen-djara;

•»• harinja waktoe orang j a n g tertoetoep itoe di lepaskan.

Fatsal 143. Maka President L a n d r a a d wadjib m e m e r e n t a h k a n soe-paja daftar itoe beberapa kali ia soedi, sakoerang2nja satoe kali di dalam satoe boelan, di toendjoekkan kepadanja dan ia akan meme-riksa dengan soenggoeh- bahoea orang j a n g tertoetoep dan j a n g m a n a tetnponja telah sampai, sakoetika itoe di lepaskan.

Fatsal 144. Pada soerat2 hypotheek j a n g sjah dan soerat2 hoetang j a n g terboeat oleh Notaris di dalam t a n a h Hindia Nederland dan j a n g mana pada permoelaännja ada memakai perkataan „dengan nama Sri Baginda Maharadja" (grosse), maka kekoeatannja itoe di samakan dengan kekoeatan poetoesan. Maka apabila j a n g berhoetang t i n g g a l berdiam atau m e n o e m p a n g di dalam bilangan p e g a n g a n Landraad, atau apabila ia telah memilih tempat kediamannja di da-lam pegangan itoe, maka soerat2 j a n g terseboet itoe di djalankan, apabila tiada dapat di selesaikan dengan kebaikan, di atas perentah

dan pertolongan President Landraad, menoeroet sabagaimana atoeran d a n fatsal j a n g di moeka bahagian peratoeran ini. Akan tetapi, apa-bila orang j a n g berpihoetang hendak menoetocpkan orang j a n g ber-h o e t a n g ia tiada boleber-h di toetoepkan djikalau tiada di beri idzin lebiber-h dahoeloe dengan poetoesan. Apabila akan mendjalankan poetoesan anteronja atau sabahagiannja pada t e m p a t di loear dari pada bilangan p e g a n g a n L a n d r a a d , maka di toeroet atoeran j a n g terseboet pada fatsal 105 roeas ka 2 dan di bawahnja.

G E L AKAN KA V.

3 ) a r i h a 1 p a p r i k s a ä n h o e k o e m j a n g i s t i m e w a.

Fatsal 145. ;(1) Apabila saorang telah terhoekoem akan mem-bo( at soeatoe apa2, tetapi perboeatan itoe tiada di sampaikan di dalam waktoe, j a n g di t e t a p k a n oleh h a k i m , maka orang j a n g m e n a n g per-kara boleh sembahkan p e r m i n t a a n kepada Landraad soepaja keme-nangannja itoe di h a r g a k a n , dan ia j a n g haroes memberi tahoe dengan njata berapa harganja itoe.

(2) T e n t a n g p e r m i n t a a n ini, maka terpakai atoeran j a n g terse-boet dalam fatsal 48, 49, 50 dan 51 dari peratoeran ini, melainkan bedanja, maka President L a n d r a a d memberi perentah soepaja orang j a n g berhoetang sendiri sahadja akan m e n g h a d a p pada sidang penga-dilan L a n d r a a d j a n g kamoedian soepaja di dengar atas permintaännja.

(3) Sasoedahnja di dengar orang j a n g berhoetang atau apabila ia tiada menghadap sasoedah beroleh kenjataännja bahoea ia telah di per.entah.kan dengan patoe.t a k a n m e n g h a d a p , maka L a n d r a a d

menoeroet pendapatannya di dalam hal p e r m i n t a a n itoe, maka p e r m i n -taan itoe di toelak atau di terima dengan ditaksir harganja perboe-a t perboe-a n j perboe-a n g dititperboe-ah dperboe-an t i perboe-a d perboe-a di djperboe-alperboe-ankperboe-an sperboe-abperboe-agperboe-aïmperboe-anperboe-a p e r m i n t perboe-a perboe-a n atau koerang dari pada itoe, dan di hoekoem lagi j a n g berhoetang akan membajar itoe.

Patsal 146. (1) Apabila timboel panjana j a n g pasti, bahoea sa-orang berhoetang j a n g belom ada poetoesan bagainja atau j a n g soedah di hoekoem tetapi poetoesannja belom dapat di djalankan, b e r -ichtiar menjilapkan atau m e m i n d a h k a n h a r t a n j a soepaja h a r t a i t o e djengan djatoeh ka dalam t a n g a n j a n g berpihoetang, m a k a President L a n d r a a d , dan di dalam afdeeling dan onderafdeeling di loear p e g a n g a n Landraad, Magistraat j a n g berkoeasa pada t e m p a t itoe, m e -noeroet permintaan j a n g daäwa, boleh memberi perentah, soepaja b a r a n g2 itoe di t a n g k a p akan mendjadi tanggoengan p e r m i n t a a n orang itoe j a n g berpihoetang, serta di beri tahoe poela kepadanja akan m e n g h a d a p sidang pengadilan j a n g kamoedian, akan m e n j e m -bahkan dan menjatakan daäwaännja.

(2) J a n g berhoetang itoe di perentahkan oleh President L a n d r a a d a t a u Magistraat akan m e n g h a d a p sidang pengadilan j a n g terseboet itoe djoega.

(3) Pada h a r i jang di tentoekan itoe, maka hal perkara itoe h e n -dak di pariksa sabagaimana biasa.

(4) Apabila daäwa itoe di terima maka t a n g k a p a n b a r a n g itoe dî sjahkan dan djikalau daäwa itoe di toelak, maka di p e r e n t a h k a n soepaja t a n g k a p a n itoe di bebaskan.

(5) Pembebasan t a n g k a p a n itoe boleh di pinta pada sati'ap waktoer

apabila ada andjiman (borgtocht) atau lain- ketentoean j a n g tjbekoep.

"Patsal 117. (1) T e n t a n g poetoesan menoeroet atoeran dari pada kadoeanja fatsal2 j a n g terseboet di atas ini, maka di perlakoekan segala atoeran2 dari pada hal appel.

(2) Poetoesan2 j a n g terseboet pada fatsal2 itoe, m a k a di djalankan sabagaimana biasa.

Patsal 148. Apabila saorang j a n g soedah tjoekoep oemoernja (meer-derjarige) tiada sempoerna akalnja, tiada koeasa memeliharakan di-rinja atau hartanja, m a k a segala sanak2nja, atau djikalau tiada ada sanak2nja Djaksa, berkoeasa akan menjembahkan permintaan, soe-paja di adakan saorang wali (curator) j a n g akan memeliharakan o r a n g itoe serta mendjagaï hartanja.

Patsal 149. (1) P e r m i n t a a n j a n g sademikian itoe di s e m b a h k a n kepada President Landraad, apabila tempat kediaman orang itoe ada di dalam onderafdeeling dimana Landraad berdoedoek, dan P r e s i d e n t Landraad itoelah j a n g memberi perentah, soepaja orang j a n g m e -njembahkan permintaan itoe dan saksPnja serta orang j a n g h e n d a k di beri wali, akan m e n g h a d a p sidang pengadilan pada hari j a n g te-lah di tentoekan.

(2) Di dalam afdeeling dan onderafdeeling,. d i m a n a t i a d a L a n d

-•»

l" *i^ ^ ^= il • • ! • » ! . I I . ni i m • n i n w U l l É i T - ; - ] - ; l ' i E S

41

raad berdoedoek maka permintaan j a n g sademikian itoe di sembah-kan kepada Magistraat j a n g berkoeasa di sitoe; Magistraat itoe-memberi. perentah, soepaja orang jang terseboet dalam roeas ka I dari fatsal ini di panggii m e n g h a d a p padanja pada h a r i j a n g telah, di tetapkan.

Fatsal .150. (1) Pada hari j a n g soedah di tentoekan itoe m a k a di pariksa orang j a n g di perentahkan akan m e n g h a d a p dan saksi2' itoe di periksa sasoedahnja bersoempah.

(2) Maka Magistraat lantas mengirim proces-verbaal pamerik-saän itoe dengan post j a n g kamoedian b r a n g k a t kepada P r e s i d e n t L a n d r a a d , j a n g m e n g h a d a p k a n perkara itoe kepada Landraad.

(3) Apabila permintaan itoe di terima, maka L a n d r a a d m e n g a n g -kat saorang wali j a n g m a n a di sangka boleh memelihara dengan soenggoeh2 orang j a n g tiada sempoerna akal itoe serta harta2nja.

Fatsal 151. (1) Apabila pada t i m b a n g a n h a k i m tiada perloe lagi,, orang j a n g tiada sempoerna akalnja itoe di berikan wali, m a k a Land-raad berkoeasa akan m e m p e r h e n t i k a n kekoeasaän wali itoe.

(2) P e r m i n t a a n akan mendjadikan j a n g sademikian itoe dan pe-meriksaännja serta poetoesannja, di lakoekan sabagaimana atoeran2

j a n g telah terseboet di atas.

Fatsal 152. P a d a waktoe wali itoe meletakkan pekerdjaännja ker-na kewalian itoe di tjaboet atau dari lain2 sebab, maka wadjiblah wali itoe memberi perhitoengan kepada orang2 j a n g berhaq, ja itoe-t e n itoe-t a n g pameliharaännja diri dan h a r itoe-t a orang, j a n g itoe-tiada sempoerna akal itoe.

Fatsal 153. (1) L a n d r a a d ada berkoeasa akan menjoeroeh me-ngoeroeng dalam roemah sakit atau dalam tempat2 lain j a n g di ten-toekan oentoek hal ini, orang2 j a n g selaloe tiada berakal dan tabiatnja salaloe koerang baik akan memeliharakan dirinja, atau j a n g menda-t a n g k a n menda-tjilaka kepada kesanmenda-tosaän lain orang, ja imenda-toe menoeroemenda-t p e r m i n t a a n sanak2nja atau Djaksa dan sasoedahnja di periksaï baik2

keädaännja orang2 itoe, akan mendjagaï kesenangan atau akan men-djagaï, soepaja djangan m e n d a t a n g k a n bahaja, m a k a orang2 j a n g sademikian halnja itoe di koeroeng dalam tempat2 j a n g terseboet, selamanja orang itoe tiada memberi tanda bahoea ia telah sem-poerna kembali akalnja.

(2) P e r m i n t a a n j a n g sademikian itoe tiada tergantoeng hal kawa-lian maka djika belom ada di djadikan wali, dan apabila ada sebabnja j a n g tjoekoep m a k a bersama2 atau kemoedian boleh di m i n t a wali, menoeroet sabagaimana atoeran j a n g di atas ini.

Fatsal 154. (1) Apabila ada orang linjap jang tiada tentoe ka-m a n a perginja, atau ka-meninggalkan t e ka-m p a t kediaka-mannja dengan tiada atoer h a r t a 'bendanja, m a k a tiap2 pegawei politie wadjib dan. tiap orang j a n g ada berhaq ada koeasa dengan sakoetika akan memberi ehabar hal ihwal itoe, j a itoe di dalam onderafdeeling di m a n a L a n d raad berdoedoek, kepada President L a n d r a a d , di dalam l a m o n d e r

-afdeeling kepada Magistraat j a n g berkoeasa di sitoe. Maka President Lan.dra.ad atau Magistraat wadjib poela, dengan sakoetika serta di iringi oleh orang j a n g memberi chabar itoe, pergi karoemahnja orang j a n g linjap atau tiada ada itoe, akan memberi atoeran soepaja dja-n g a dja-n soeatoe apa poedja-n dari h a r t a j a dja-n g t e r t i dja-n g g a l dadja-n tiada beratoer

•di linjapkan.

(2) T e n t a n g pekerdjaän ini maka di perboeat satoe proces-ver-baal.

(3) Maka Magistraat kirim proees-verbaalnja dengan sakoetika kepada President Landraad.

(4) Maka President L a n d r a a d itoe serahkan proees-verbaal j a n g terseboet pada sidang pengadilan j a n g kamoedian, j a n g mana mence-r a h k a n semantamence-ra kepada boedelkamemence-r di Medan, atau kepada lain k e r a p a t a n (college) j a n g mana ada berkewadjiban atau j a n g akan di koeasakan, ja itoe djikalau kedapatan, bahoea haroes di adakan orang j a n g akan memeliharakan h a r t a j a n g terseboet.

(5) Djika h a r t a benda j a n g m a n a menoeroet sabagaimana atoeran j a n g soedah di tentoekan t e n t a n g hal ini tiada dapat di peliharakan oleh kerapatan2 j a n g terseboet, maka hendak di atoer menoeroet atoeran j a n g di sangka terlebih goena bagai orang itoe j a n g ada berhaq.

(6) Apabila President L a n d r a a d atau Magistraat ada halangan dan tiada dapat melakoekan pekerdjaän j a n g sademikian itoe, saba-g a i m a n a terseboet pada roeas ka satoe dari fatsal ini, m a k a President L a n d r a a d boleh p e r e n t a h k a n akan melakoekan pekerdjaän itoe kepa-da saorang kepa-dari pakepa-da lid2 L a n d r a a d ; begitoe djoega Magistraat boleh serahkan pekerdjaän itoe kepada saorang pegawei j a n g di bawah perentahnja.

Fatsal 155. Poetoesan2 j a n g di djatoehkan oleh pengadilan Land-raad menoeroet sepandjang atoeran fatsal2 150, 151, 153 dan 154 dari peratoeran ini, dapat di appelkan, t e t a p i di dalam semantara itoe boleh djoega di djalankan walaupoen di m i n t a k a n appel (uit-voerbaar bij voorraad).

G E L A K A N KA V I .

D a r i p a d a h a l m e m b e r i i d z i n a k a n m e m a d j o e k a n p e r k a r a d e n g a n t i a d a m e m b a j a r b e 1 a n d j a.

Fatsal 156. Apabila si pendaäwa atau si terdaäwa hendak ber-perkara dan tiada mampoe akan membajar belandja ber-perkara, maka marika itoe boleh mendapat idzin, soepaja perkaranja di madjoekan dengan tiada membajar belandja.

Fatsal 157. (1) Apabila j a n g mendaäwa hendak memadjoekan perkara dengan tiada membajar belandja, maka wadjib di mintanja waktoe ia sampaikan soerat pengadoeannja atau pada waktoe ia meng-hadapkan daäwaännja dengan moeloet, ja itoe sabagaimana j a n g soe-d a h soe-di rentjanakan soe-dalam fatsal 48 soe-dan 49 soe-dari peratoeran ini.

(2) Apabila j a n g terdaäwa hendak memadjoekan perkara dengari tiada membajar belandjanja, maka wadjib di mintanja waktoe ia sembahkan pendjawabannja ja itoe sabagaimana j a n g terseboet da-lam fatsal 51 dari peratoeran ini.

(3) Kadoeanja permintaan itoe, masing2 perloe di pesertakan sa-toe soerat k e t e r a n g a n , bahoea masing2 orang tiada mampoe membaj a r belandmembaja perkaranmembaja. Adapoen soerat membaj a n g sademikian itoe m a -sing2 akan di berikan oleh kepala politie dari tempat kediaman orang j a n g ampoenja permintaan itoe, lagi soerat itoe perloe m e n g a n d o e n g k e t e r a n g a n dari pada kepala politie itoe: bahoea sasoedahnja di pa-riksanja maka kedapatan olehnja, j a n g sabenarnja orang j a n g am-poenja p e r m i n t a a n itoe, tiada mampoe.

(4) Apabila soerat k e t e r a n g a n ini tiada dapat di toendjoekkan, maka L a n d r a a d berkoeasa akan m e n i n m b a n g keterangan j a n g di be-rikan dengan moeloet atau lainnja, oleh marika itoe, masing2 t e n t a n g kemoedlaratannja itoe.

Fatsal 158. (1) Pada waktoenja m e n g h a d a p sidang pengadilan L a n d r a a d , maka moela2 dan lebih dahoeloe dari pada melakoekan pemeriksaan atau lain2 dalam perkara ini, Landraad akan memberi poetoesan lebih dahoeloe di atas p e r m i n t a a n akan melakoekan per-kara dengan tiada membajar belandja, boleh atau tiada di beri idzin j a n g sademikian itoe.

(2) Lawarnya dari j a n g ampoenja permintaan j a n g sademikian itoe boleh m e m b a n t a h i p e r m i n t a a n j a n g terseboet dengan memberi k e t e r a n g a n bahoea pengadoeannja sama sekali tiada benar dan demi-kian djoega t e n t a n g djawabnja di atas pengadoean itoe, serta j a n g melawan ini memberi keterangan poela, bahoea orang itoe mampoe djoega membajar belandja perkara.

(3) Atas kewadjiban sendiri L a n d r a a d berkoeasa menoelak per-m i n t a a n itoe apabila ada sebab salah satoe terseboet.

Fatsal 159. (1) Adapoen Wees dan Boedelkamer di idzinkan sa-roepa itoe djoega dengan tiada oesah mempertoendjoekkan soerat k e t e r a n g a n tentang kcmoedlaratan, akan membitjarakan perkara de-n g a de-n tiada membajar belade-ndja, baik Weeskamer djadi si pede-ndaäwa., baik djadi si terclaäwa, apabila harta benda j a n g hendak dibitjarakan itoe atau oeang2 dari orang j a n g di wakilkannja itoe, pada waktoe berperkara tiada tjoekoep akan membajar belandja2 perkara j a n g di sangka akan djadi.

(2) P a d a waktoe memasoekkan p e r m i n t a a n akan m e m b i t j a r a k a n perkara dengan tiada membajar belandja, maka Wees- dan Boedel-kamer di wadjibkan mempertoendjoekkan kepada hakim soeatoe soe-r a t pesoe-rhitoengan t e n t a n g keadaan hasoe-rta benda jang di p e soe-r k a soe-r a k a n itoe.

Fatsal 160. Poetoesan2 L a n d r a a d tentang hal mend jalankan per-kara2 dengan tiada membajar belandja, tiada dapat di m i n t a k a n appel, dan tiada poela lain djalan akan membatalkan poetoesan itoe.

BAB K A I I I .

D a r i h a l m e m b e r i k e t e r a n g a n d i d a l a m p e r k a r a p e r s e l i s i h a n h a r t a b a n d a ( p e r k a r a c i v i e l ) . Fatsal 161. T e n t a n g hal k e t e r a n g a n dan peri menerima dan m e -noelak keterangan di dalam perkara civiel masoek kewadjiban Magis-t r a a Magis-t dan L a n d r a a d , maka di Magis-toeroeMagis-t aMagis-toeran2 j a n g berikoet di bawah ini.

Fatsal 113. B a r a n g siapa m e n g a t a k a n ada ampoerrja haq a t a u m e n j a n g k a u lain orang empoenja haq, j a n g di k a t a k a n haqnja, m a k a wadjib ia akan memberi keterangan t e n t a n g hal dan keadaännja haq itoe.

Fatsal 163. (1) K e t e r a n g a n2 j a n g bergoena jalah : keterangan dengan soerat2 ;

k e t e r a n g a n dari saksi2;

keterangan j a n g terbit dari pada s a n g k a ; pengakoean;

soempah.

(2) Sekaliannja itoe perloe dengan beringatkan atoeran fatsal2

j a n g terseboet di bawah ini.

Fatsal 164. Soerat2 perdjandjian j a n g sjah ja itoe j a n g d i . p e r -boeat oleh- atau di hadapan pegawei2 j a n g wadjib akan memperboeat

Fatsal 164. Soerat2 perdjandjian j a n g sjah ja itoe j a n g d i . p e r -boeat oleh- atau di hadapan pegawei2 j a n g wadjib akan memperboeat

In document PERATOERAN 397 (pagina 36-48)