• No results found

(3) Maskipoen sademikian itoe halnja maka saksi itoe, apabila ia

In document PERATOERAN 397 (pagina 84-106)

d a n bangsa anak negeri atau dari bangsa j a n g di samakan dengan anak negeri, sasoedah di periksa atau sasoedah di sita akan meng-h a d a p , di atas permintaan Djaksa bolemeng-h di meng-hoekoem olemeng-h L a n d r a a d , sebab ia tiada maoe memberi k e t e r a n g a n , dengan hoekoeman kerdja paksa di loear r a n t a i t i a d a lebih dari satoe tahoen lamanja.

(4) Apabila saksi, j a n g tiada maoe memberi ketera.ngannja itoe, dari bangsa Eropa atau dari bangsa j a n g di samakan dengan bangsa Eropa, m a k a President memberi chabar t e n t a n g hal ini kepada Offi-cier van J u s t i t i e j a n g berkoeasa serta di sampaikan poela soerat2

k e t e r a n g a n kepadanja, dan Officier van J u s t i t i e (Fiskaal) itoelah j a n g boleh moehoen kepada Baad van J u s t i t i e , socpaja saksi itoe di hoe-koem pendjara tiada lebih dari satoe tahoen lamanja,

Fatsal 310a. Baad van J u s t i t i e berkoeasa, akan mentjela dan memberi nasihat kepada President, djika pada t i m b a n g a n n j a ' a d a per-loe, t e n t a n g poetoesan jang di terbitkan oleh President sepandjang atoeran terseboet dalam gelaran ini, ja itoe soepaja atoeran mela-koekan keadilan di djälankan dengan sempoerna,

G E L A R A N K A I L

D a r i h a l p e m e r i k s a a n p a d a s i d a n g p e n g a d i l a n . Fatsal 311. (1) Pada waktoe pengadilan L a n d r a a d bersidang me-noeroet t i t a h a n P r e s i d e n t sabagaimana j a n g telah di atoerkan dalam fatsal 308 dari peratoeran ini, maka j a n g tertoedoeh di panggil akan m e n g h a d a p atau apabila ia ada di dalam pendjara maka di h a n t a r k a n dianja m e n g h a d a p serta di djagaï dan di lepaskan dia dari beloeng-goenja.

(2) Apabila j a n g tertoedoeh itoe tiada t e r t a h a n dan ia tiada toe-roet sepandjang perentah akan m e n g h a d a p sidang pengadilan, maka President memberi perentah soepaja ia di pendjarakan dan di oen-doerkan harinja pemeriksaan dalam hal perkara j a n g tertoedoeh itoe pada soeatoe hari j a n g akan di tentoekan oleh President itoe.

(3) Apabila di dalam soeatoe perkara ada lebih dari pada satoe orang pesakitan, dan marika itoe tiada satjoekoepnja menghadap si-d a n g pengasi-dilan, maka si-di laloekan si-djoega pemeriksaan antara orang2

pasakitan j a n g ada m e n g h a d a p , maskipoen satoe orang atau lebih dari pada orang pasakitan itoe tiada menghadap dan President mem-beri perentah akan memendjaraï orang pasakitan, j a n g tiada meng-h a d a p , soepaja marika itoe bolemeng-h m e n g meng-h a d a p sidang pengadilan pada hari j a n g akan di tentoekan oleh President, akan memariksa padanja.

(1) x\pabila pesakitan j a n g m a n a tiada m e n g h a d a p sidang penga-dilan itoe, sasoedahnja di pendjarakan, memberi soeatoe sebab j a n g sjah dan k e r n a itoe makanja ia tiada d a t a n g m e n g h a d a p sidang penga-dilan pada h a r i , j a n g telah di tentoekan, m a k a President memberi perentah akan melepaskan dia dari roemah pendjara. Sasoedah itoe, maka President menentoekan, harinja akan parik'sa perkara itoe dan

di perentahkannja poêla, soepaja di beri tahoe kepada pesakitan me-noeroet atoeran fatsal 308, roeas ka 4 dan ka 5.

(o) Apabila pesakitan itoe, tiada poela d a t a n g menghadap sidang pengadilan pada hari j a n g di tentoekan itoe kemoedian, maka di perlakoekan atoeran j a n g terseboet pada roeas ka 2 dan ka 3 dari fatsal ini dan pesakitan itoe jang m a n a telah di t a n g k a p , di t a h a n semantara dalam pendjara.

Fatsal 312. Tiap2 pesakitan ada berhaq akan m e n d i r i k a n soeatoe pembantoe bitjara pada sidang pengadilan, akan membantoe dan melindoengkan dianja dalam perkara j a n g di toedoeh atasnja.

Fatsal 313. Maka President bertanja kepada pesakitan, siapa na-manja, berapa oemoernja, di m a n a t e m p a t lahirnja, di mana t e m p a t kediamannja serta pekerdjaännja dan memberi nasihat kepadanja, soepaja ia mendengarkan dengan t e r t i b barang apa j a n g akan di dengarkannja,

F a t s a l 314. Sasoedah itoe, maka President memberi perentah ke-pada Djaksa akan membatja soerat penitahannja j a n g telah tersalin serta soerat2 proces-verbaal dan lain2 soerat t e n t a n g perkara itoe, ke-tjoeali dari pada soerat2 k e t e r a n g a n saksi2.

Fatsal 315. (1) Apabila pada t i m b a n g a n Landraad, bahoea pada a n t a r a apa2 hal j a n g terseboet di dalam soerat penitahan ada hal j a n g haroes di obahi atau di tjoekoepi, maka L a n d r a a d itoe boleh obahkan atau t a m b a h k a n salebih dahoeloe dari pada mendjatoehkan hoe-koeman, baikpoen dengan maoenja L a n d r a a d dan baikpoen di atas p e r m i n t a a n Djaksa, asal sahadja hal j a n g di obahi atau j a n g di tjoe-koepi itoe, tiada mengobahi kesalahan jang di toedoeh atas pesakitan djadi kasalahan lain, t a m b a h a n poela L a n d r a a d wadjib melakoekan haknja, sabagaimana telah di tentoekan pada fatsal 341.

(2) T e n t a n g perobahan atau p e r t a m b a h a n itoe di beri tahoe ke-pada pesakitan dan di beri idzin keke-padanja akan memberi djawab t e n t a n g hal itoe.

(3) Dari hal j a n g sademikian itoe, maka di njatakan di dalam soerat proces-verbaal pengadilan.

Fatsal 316. President m e n e r a n g k a n kepada pesakitan dengan nja-ta maksoednja soerat poetoesan dan bernja-tanja kepadanja, kalau2 ia telah m e n g e r t i dengan betoel2 segala hal, j a n g di t e r a n g k a n di da-lamnja dan apa j a n g djadi djawabnja.

Fatsal 317. President wadjib memeriksa kalau2 sekalian saksi2

j a n g telah di sita akan m e n g h a d a p , telah d a t a n g serta memberi perentah poela soepaja saksi2 itoe, sabelom memberi kesaksian pada sidang pengadilan, d j angan bermoefakat2 satoe dengan lain dari hal perkara pesakitan itoe.

Fatsal 318. (1) Apabila satoe orang atau lebih dari saksi2, j a n g telah memberi keterangan di atas pengatahoeannja sedang pemerik-saan j a n g lebih dahoeloe, telah m a t i , atau ada halangan dengan

sebab j a n g sjah, tiada bisa m e n g h a d a p sidang pengadilan, atau apa-bila k e r n a tempa-t kediaman atau t e m p a t penoempangan m a r i k a itoe terlaloe djaoeh, tiada di sita akan m e n g h a d a p , m a k a di batjakan kepada pengadilan keterangan2 marika itoe j a n g telah soedah.

(2) Apabila k e t e r a n g a n itoe dahoeloe d i . beri di atas soempah, m a k a k e t e r a n g a n itoe di samakan dengan keterangan j a n g di beri dengan moeloet dan di atas soempah di h a d a p a n pengadilan dan djikalau tiada sademikian halnja maka pengadilan boleh p a n d e n g k e t e r a n g a n itoe sabagimana ditimbang patoet menoeroet atoeran fat-sa.1 430.

Patsal 319. Djikalau saksi2 j a n g di sita m e n g h a d a p sidang pengadilan tiada sekaliannja d a t a n g dan apabila pada t i m b a n g a n L a n d -raad, bahoea akan mentjoekoepi keterangan perloe di toentoet dari pada satoe saksi itoe j a n g tiada datang, maka President boleh me-ngoendoerkan pemeriksaan perkara, h i n g g a pada lain persidangan j a n g di tentoekan dan j a n g tiada berapa lama a n t a r a n j a ; dalem hal ini, m a k a President memberi perentah, soepaja saksi j a n g tiada m e n g h a d a p itoe, di sita lagi akan menghadap sidang pengadilan kamoedian itoe.

Fatsal 320. Djikalau ada saksi, j a n g di sita dengan patoet akan m e n g h a d a p sidang pengadilan dan ia tiada m e n g h a d a p dan pada sangka President itoe ada tjoekoep sebabnja j a n g menjatakan bahoea tiada d a t a n g saksi itoe kerna boleh di katakan ia tiada maoe sahadja, maka President boleh memberi perentah, soepaja saksi j a n g tiada m e n g h a d a p itoe, di h a n t a r k a n akan m e n g h a d a p sidang pengadilan pada hari j a n g di tentoekan kamoedian.

Fatsal 321. (1) Djikalau saorang saksi dengan tiada memberi sebabnja j a n g sjah, tiada hendak bersoempah atau tiada hendak memberi kesaksiannja, maka President boleh mengoendoerkan peme-riksaan perkara sampei soeatoe sidang pengadilan j a n g di tentoekan kamoedian tetapi tiada boleh berselang lebih dari empat belas h a r i . (2) Dalam hal j a n g sademikia'n itoe, maka dengan sakoetika de-n g a de-n p e r e de-n t a h Presidede-nt saksi j a de-n g terseboet di toetoep dalam pede-n- pen-djara dan pada waktoe sidang pengadilan j a n g akan d a t a n g m a k a saksi itoe di h a n t a r k a n poela menghadap sidang pengadilan.

Fatsal 322. (1) Apabila pemeriksaan perkara itoe tiada di oen-doerkan atau apabila di oenoen-doerkan pemeriksaan dan saksi, t e t a p djoega tiada hendak bersoempah, maka L a n d r a a d boleh memberi hoekoeman kepada saksi itoe, kerna tiada maoe, ja itoe hoekoeman pendjara, j a n g tiada boleh lebih dari satoe tahoen lamanja.

(2) Maka poetoesan L a n d r a a d j a n g sademikian itoe wadjib sale-bih dahoeloe dari pada di djalankan, di serahkan pada Kaad van J u s t i t i e akan di t i m b a n g lebih djaoeh (in revisie).

Fatsal 323. (1) Atoeran2 j a n g terseboet pada fatsal2 320, 321 dan 322 di atas tiada di perlakoekan, apabila saksi2 j a n g tiada

meng-h a d a p itoe atau tiada maoe bersoempameng-h, ada bangsa Eropa, a t a u bangsa j a n g di samakan dengan bangsa Eropa.

(2) T e n t a n g saksi bangsa itoe, maka haroes di perlakoekan atoeran j a n g terseboet pada fatsal2 134, 135 dan 136 dari peratoeran menoen-toet hoekoem atas bangsa Eropa dan bangsa j a n g di samakan d e n g a n itoe (Eeglement op de Strafvordering), tetapi President dari Land-raad sendiri sahadja j a n g wadjib melakoekan maksoed fatsal2 j a n g terseboet, j a n g di serahkan pada kekoeasaän Baad van J u s t i t i e , de-n g a de-n tiada bade-ntoeade-n lid2 L a n d r a a d atau bantoean dari Djaksa;' de-' mikian poela koeasanja akan m e m b a n t a h k a n poetoesan (verzet) j a n g di berikan pada achir fatsal 135 dari peratoeran j a n g terseboet itoe di g a n t i dengan koeasa akan minta appel kepada Baad van J u s t i t i e , ja itoe djika hoekoeman denda j a n g di letakkan itoe lebih dari pada lima poeloeh roepiah.

Fatsal 324. Apabila ada kedjadian, sabagaimana maksoed atoeran fatsal 322 t e n t a n g saksi j a n g di sita akan m e n g h a d a p sidang penga-dilan itoe, dari bangsa Eropa atau bangsa j a n g di samakan dengan bangsa Eropa, m a k a President L a n d r a a d memberi perentah kepada Griffier akan memboeat p e r i n g a t a n t e n t a n g hal saksi tiada maoe bersoempah itoe dalam soerat proces-verbaal sidang pengadilan dan satoe petikkan j a n g pendek dari proces-verbaal itoe, dengan sigera di sampaikan kepada Fiskaal dari Kaad van J u s t i t i e , soepaja saksi itoe di toentoet di hadapan hoekoem.

Fatsal 325. (1) Maka saksi2 di panggil m e n g h a d a p sidang pe-ngadilan satoe per satoe menoeroet atoeran sabagaimana j a n g di sangka patoet oleh President.

(2) Maka President bertanja bagai marika itoe, siapa namanja, berapa oemoernja, apa pekerdjaännja, dan di mana t e m p a t kediaman-nja; di tanja lagi, kalau2 saksi soedah kenal pesakitan, sabelomnja ia memboeat kesalahan, j a n g mana sebab perboeatannja itoe ia di toentoet di hadapan hoekoem; di tanja poela, kalau2 saksi ada ber-sanak atau berkoelawarga dari perkawinan dengan pesakitan dan djikalau ada, berapa djaoeh persahakan atau perkoelawargaan itoe, dan achirnja di tanjaï poela, kalau2 saksi ada kerdja m a k a n gadjih dari pesakitan.

(3) Sasoedah itoe m a k a saksi2 bersoempah menoeroet sabagaimana atoeran agamanja masing2, bahoea marika itoe akan m e n e r a n g k a n dengan sabenarnja dan tiada lain akan m e n e r a n g k a n dari pada j a n g sabenarnja; sasoedahnja itoe m a k a baharoelah saksi2 m e n e r a n g k a n pengatahoeannja dalam hal j a n g di periksa itoe kepadanja.

(4) Saksi2 tiada boleh bilang, bahoea keterangannja tetap saba-gaimana j a n g telah di t e r a n g k a n n j a lebih dahoeloe.

_ Fatsal 326. (1) Apabila pemeriksaan saksi2 pada sidang penga-dilan telah di moela'i, maka pemeriksaan perkara itoe di laloekan selaloe dengan tiada berhenti2, ja itoe djikalau tiada ada h a m b a t a n -nja sabagaimana j a n g terseboet dalam atoeran fatsal2 341 dan 342.

(2) 'Akan tetapi President boleh m e m p e r h e n t i k a n persidangan

pengadilan semantara soepaja ia boleh m e n g h i l a n g k a n tjapei, lelah dan memberikan idzin kepada orang2 lain akan memboeangkan tjapei.

Fatsal 327. (1) Apabila saorang saksi memberi k e t e r a n g a n di atas pengatahoeannja pada sidang pengadilan ada berselisihan dengan

keterangannja j a n g telah di t e r a n g k a n n j a lebih dahoeloe, m a k a P r e -sident memberi p e r i n g a t a n bagai saksi itoe dan di periksa kepadanja sabab apa berbeda j a n g baharoe dengan j a n g telah laloe itoe.

(2) T e n t a n g hal ini maka di soeratkan di dalam soerat proces-verbaal.

Fatsal 328. (1) P a d a tiap2 kesoedahan pemeriksaan saksi, maka President bertanja kepada pasakitan, kalau2 maoe b a n t a h k a n kete-r a n g a n saksi itoe.

(2) Sewaktoenja saksi2 memberi keterangannja, maka saksi2 itoe tiada boleh di halangi.

(3) Maskipoen demikian halnja, maka pasakitan ada berhaq akan tanja kepada saksi2 dengan pertolongannja President serta menjang-kali di atas keterangan d a n diri saksi2 itoe, b a r a n g apa j a n g di sang-kanja bergoena akan melindoengkan dirinja di dalam hal perkaranja, j a itoe sasoedahnja tiap2 saksi m e m b e r i keterangannja.

(4) Apabila pasakitan di bantoe oleh saorang pembantoe maka pembantoe itoe ada berhaq akan melakoekan sagala j a n g sademikian itoe.

(5) Maka President boleh melakoekan segala pemeriksaan kepada saksi2 dan kepada pasakitan, j a n g m a n a sepandjang t i m b a n g a n n j a perloe akan beroleh k e t e r a n g a n di dalam hal perkaranja.

Fatsal 329. (1) Sewaktoenja pemeriksaan kepada pasakitan atau kepada saksi2, tiada boleh di lakoekan pertanjaän tipoean (strikvra-gen) dan h a k i m poen tiada boleh m e m p e r h a t i k a n pendjawabän2 di atas pertanjaän2 j a n g sademikian itoe.

(2) Pertanjaän2 j a n g bermoeat soeatoe perboeatan, j a n g tiada di akoe atau diterangkan oleh pesakitan atau saksi, tetapi dipandeng saperti di akoe djoega bagai marika itoe, maka di samakan dengan pertanjaän tipoean.

Fatsal 330. Apabila, pasakitan tiada memberi djawab di atas per-tanjaän j a n g di lakoekan padanja, atau apabila tiada maoe mendja-wab, maka President memberi nasihat kepadanja bahwa ia wadjib mendjawab dan sasoedah itoe, maka pemeriksaan perkara diteroeskan.

Fatsal 331. Apabila pesakitan berlakoe j a n g tiada senoenoeh, hing-ga membinasakan kesenanhing-gan sidang penhing-gadilan, maka President memberi nasihat kepadanja akan diam dan apabila tiada di toeroet nasihat itoe, maka President p e r e n t a h k a n , soepaja ia di kaloearkan dari t e m p a t persidangan dan pemeriksaan dalam hal perkaranja di teroeskan djoega serta hoekoeman di djatoehkan, di misjalkan sa-p e r t i sa-pesakitan ada menghadasa-pi sidang sa-pengadilan dan ialah tiada lepas dari pada penoentoetan di hadapan hoekoem, djikalau ia

memboeat soeatoe permemboeatan kedjahatan pada waktoe ia m e n g h a d a p s i -dang pengadilan.

Fatsal 332. (1) Adapoen lid2 dari Landraad, Djaksa dan orang,, j a n g memberi pikirannja dalam hal perkara (adviseurs) ada ber-koeasa, akan melakoekan pertanjaän j a n g m a n a sepandjang sangka m a r i k a itoe wadjib di tanjakan kepada saksi2 dan kepada pesakitan, soepaja beroleh keterangan j a n g njata dalam hal perkara, akan tetapi, marika itoe haroes m i n t a idzin lebih dahoeloe kepada President.

(2) Adapoen President itoe berkoeasa poela akan melarang me-lakoekan pertanjaän2 itoe, djikalau dalam timbangan President itoe, bahoea pertanjaän2 itoe tiada patoet atau tiada halal.

(3) Begitoe djoega President boleh menolak pertanjaän, j a n g m a n a di kahendaki oleh pesakitan akan di tanjakan kepada saksi2.

Fatsal 333. (1) Tiap2 saksi sasoedahnja m e m b e r i keterangan ten-t a n g pengaten-tahoeannja, ten-tinggal m e n g h a d a p sidang pengadilan iten-toe, lain perkara djika di beri idzin oleh President akan pergi.

(2) Adapoen idzin itoe tiada boleh di berikan, apabila dengan p e r m i n t a a n Djaksa atau pesakitan, saksi2 itoe akan tinggal m e n g a d a p sidang pengadilan.

(3) Adapoen pada sidang pengadilan saksi2 tiada boleh berbi-tjara2 satoe dengan lain.

Fatsal 334. D e n g a n menoeroet atoeran j a n g terseboet dalam fat-sal j a n g berikoet di bawah ini, m a k a saksi2 j a n g tiada boleh di dengar dan boleh membebaskan dirinja ja i n i :

Ie. sanak koelawarga atau kaoem kawinan j a n g berbaris kaätas dan berbaris kabawah dari pesakitan atau dari orang2 j a n g sama2

pesakitan ;

2e. soedara laki2 dan soedara perempoean atau ipar laki2 dan ipar perempoean dari pesakitan atau dari satoe dari orang2 j a n g sama2

p e s a k i t a n ; demikian poela soedara laki2 dan soedara perempoean dari bapa dan dari iboe, djoega m a m a k kawinannja, dan anak2' dari soedara laki2 dan anak2 dari soedara perempoean;

3C. laki atau bini pesakitan atau dari orang2 j a n g sama2 pesakitan,, walaupoen soedah b e t j e r a i ;

4e. hamba2 j a n g soedah di bebaskan oleh si pesakitan atau oleh orang2

j a n g sama2 pesakitan.

Fatsal 335. (1) Apabila dengan moepakatnja Djaksa dan pesa-kitan, m a k a orang2 j a n g terseboet dalam fatsal di atas ini, asal sahadja m a r i k a itoe soeka, m a k a boleh di idzinkan akan memberi k e t e -r a n g a n .

(2) Marika itoe poen boleh djoega di idzinkan oleh pengadilan' Landraad, akan memberi keterangannja dengan tiada bersoempah,.

maski tiada dengan idzinan orang2 terseboet itoe.

F a t s a l 336. (1) Adapoen orang j a n g kerna m a r t a b a t n j a , p a n g -katnja atau pekerdjaännja j a n g sjah, wadjib akan menaroh rahasia,.

maka boleh meloepoetkan dirinja dari pada memberi keterangan,.

akan tetapi hanja h i n g g a t e n t a n g rahasia j a n g di pertjajakan kepa-danja sebab pekerdjaännja itoe sahadjalah.

(2) Maka haroes di t i m b a n g oleh pengadilan L a n d r a a d kabeneren-nja sagala sabab, j a n g akan meloepoetkan saksi, atau apabila marika itoe dari bangsa Eropa atau bangsa j a n g di samakan dengan bangsa Eropa, melainkan President Landraad sendiri j a n g haroes menim-bang.

Fatsal 337. Adapoen orang2 j a n g hanjalah boleh di dengar di loear soempah di atas keterangannja ja i t o e :

Ie. anak- j a n g m a n a tiada di ketahoe'i dengan sabenarnja, bahoea marika itoe telah beroemoer lima belas t a h o e n ;

2e. orang gila, walaupoen berselang2 ada berakal sempoerna;

3P. orang2 j a n g telah terhoekoem, dengan soeatoe hoekoeman j a n g m a n a menghilangkan kawadjibban marika itoe akan memberi ke-t e r a n g a n dengan soempah perkara kedjahake-tan.

Fatsal 338. (1) Sasoedahnja saksi2 memberi keterangannja, m a -ka pesakitan boleh m i n t a , soepaja saksi3 itoe j a n g hendak di toen-djoekkannja di kaloearkan dari pada t e m p a t pengadilan bersidang dan soepaja satoe orang atau lebih dari pada saksi2 itoe di h a d a p k a n kombali pada sidang pengadilan, soepaja di dengar satoe per satoe atau di h a d a p a n m a r i k a itoe bersama2.

(2) Adapoen Djaksa ada berhaq j a n g sademikian itoe djoega..

(3) Adapoen President koeasa djoega memberi perentah sademi-kian itoe.

Fatsal 339. Adapoen President boleh p e r e n t a h k a n sedeng mariksa atau sasoedah pariksa saörang saksi, soepaja satoe orang pesakitan atau lebih dari satoe di kaloearkan dari pada sidang pengadilan dan mariksa kepada saksi itoe sahadja dari pada hal j a n g perloe dalam perkara itoe, akan tetapi sasoedah itoe m a k a President tiada boleh teroeskan pemeriksaan, sabelom di t e r a n g k a n kepada satoe2nja pesa-kitan dari hal apa2 j a n g terdjadi, waktoe pesakitan di kaloearkan dari sidang pengadilan itoe.

Fatsal 340. (1) Sewaktoenja atau sasoedahnja saksi2 memberi keterangannja masing2 di dalam perkara j a n g di pariksa bagainja,.

maka President perentahkan, soepaja segala barang2 j a n g boleh djadi tanda boekti di toendjoekkan kepada pesakitan dan di t a n j a k a n oleh President kepadanja, kalau2 ia kenal b a r a n g2 itoe.

(2) Djikalau ada perloenja maka President akan m e m r e n t a h k a n djoega, soepaja segala barang2 itoe di toendjoekkan kepada saksi2.

Fatsal 341. (1) Apabila k e r n a kesaksian atau lain2 keterangan,.

beroleh kenjataän t e n t a n g hal ihwal jang tiada di seboetkan pada soerat penitahan dan kerna kenjataän itoe menoeroet oendang2 boleh menambahi keberatan hoekoeman, m a k a President memberi per-ingatan kepada pesakitan, serta memberi idzin kepadanja akan

mem-beri djawab di atas hal itoe, jaiig mana di t e r a n g k a n dalam soerat proces-verbaal dari sidang pengadilan itoe.

(2) Apabila tiada kedjadian j a n g sademikian itoe, maka Landraad tiada boleh hitoeng hal j a n g boleh m e m b e r a t k a n hoekoeman, j a n g terseboet pada roeas ka 1 dari fatsal ini.

(3) Djikalau hal ihwal itoe beroleh kenjataännja, bahoea penda-patan j a n g baharoe itoe boleh m e n d a t a n g k a n soeatoe hoekoeman, j a n g lebih berat dari pada j a n g di toedoehkan, maka President berkoeasa mengoendoerkan pemeriksaan perkara itoe, soepaja ia boleh memberi perentah memanggil saksi2 j a n g baharoe dan soepaja ia beroleh kete-r a n g a n j a n g bahakete-roe.

Fatsal 342. (1) Apabila k e t e r a n g a n soeatoe saksi j a n g di berinja sidang pengadilan di sangka tiada benar, maka President memberi nasihat kepada saksi itoe akan memberi keterangan dengan sabenar-nja serta di t e r a n g k a n bagaisabenar-nja hoekoeman saksi2, j a n g memberi keterangan 'jang tiada benar, hoekoeman j a n g m a n a boleh di dja-toehkan kepadanja, apabila ia tetap membri k e t e r a n g a n j a n g tiada benar itoe.

(2) Apabila saksi itoe tiada membetoeli keterangannja j a n g di sangka falsoe, walaupoen ia telah di beri nasihat oleh President, ma-ka L a n d r a a d koeasa memberi perentah menoeroet ma-kawadjibbannja atau di atas p e r m i n t a a n Djaksa atau pesakitan, soepaja saksi itoe di koeroengkan semantara dalam roemah pendjara dan pamriksaän per-k a r a lantas diteroesper-kan menoeroet-sepandjang atoeran j a n g telah di atoerkan.

(3) Dalem hal itoe, maka Griffier dengan sakoetika memboeat satoe proces-verbaal j a n g m a n a di tandai t a n g a n oleh President dan Griffier itoe. Adapoen dalam proces-verbaal itoe di njatakan b a r a n g apa j a n g di t e r a n g k a n oleh saksi j a n g terseboet, serta di beri sebabnja, maka di sangka falsoe k a t e r a n g a n saksi itoe.

(4) Apabila ada perloenja bagai perkara itoe, maka President boleh m e m p e r h e n t i k a n pemeriksaan perkara itoe, hingga sasoedahnja .selesai pemeriksaan kepada saksi terseboet.

(5) Apabila sepandjang t i m b a n g a n Magistraat, sasoedahnja pe-meriksaan di lakoekan dalam hal perkara saksi itoe, bahoea tiada tjoekoep sebabnja akan menoentoet saksi itoe di hadapan hoekoem, maka Magistraat itoe dengan sigera memberi chabar kepada President L a n d r a a d hal itoe.

(6) Apabila keterangan, j a n g di sangka falsoe, di beri oleh soeatoe saksi bangsa Eropa atau bangsa j a n g di samakan dengan bangsa itoe, m a k a proces-verbaal j a n g terseboet di atas ini, di sampaikan, saba-gaimana atoeran j a n g terseboet dalam fatsal 324.

Fatsal 343. (1) Apabila pesakitan atau soeatoe saksi tiada pan-dai bahasa j a n g di pakai sedang pemeriksaan bagainja, maka Pre-sident menentoekan soeatoe djoeroebahasa dan perentahkan, soepaja djoeroebahasa itoe bersoempah, bahoea ia dengan satia akan menjalin barang apa, jang akan di terdjemahkan dari satoe bahasa kepada

behasa j a n g lain, akan tetapi, apabila djoeroebahasa itoe telah ber-soempah dan telah di idzinkan akan mendjadi djoeroebahasa Land-raad, tiada oesah ia di soempahi lagi.

(2) B a r a n g siapa tiada boleh mendjadi saksi dalam perkara, m a k a tiada djoega boleh mendjadi djoeroebahasa.

Fatsal 3-14. (1) Apabila pesakitan itoe ada saorang bisoe dan toeli dan tiada poela pandai menoelis, maka President tentoekan saorang djoeroebahasa j a n g faham akan melakoekan pertanjaän dan menerima djawabnja pesakitan menoeroet sabagaimana tabiat orang bisoe dan toeli, tetapi j a n g di djadikan djoeroebahasa itoe, melainkan saorang, j a n g telah tjoekoep oemoernja akan naik saksi.

(2) Demikian djoega atoerannja, apabila saorang saksi bisoe dan toeli dan tiada pandai menoelis.

(3) Apabila j a n g bisoe dan toeli pandai menjoerat, maka Presi-, dent p e r e n t a h k a n , soepaja di soeratkan segalanja apa, j a n g akan di tanja kepada pesakitan atau saksi j a n g bisoe dan toeli itoe dan soe-r a t pemesoe-riksaan j a n g sademikian itoe di sesoe-rahkan kepada masoe-rika itoe serta di perentahkan marika itoe akan memberi djavvab dengan soerat poela t e n t a n g segala apa2 j a n g di periksa itoe bagainja; sa-soedahnja itoe segala apa2 j a n g di toelis di batjakan sidang pengadilan.

(4) Atoeran dari fatsal ini m a k a terpakai djoega bagai orang j a n g mana berwaktoe2 pendengarannya hilang atau berwaktoe2 poela tiada bisa berkata2.

Fatsal 345. (1) Apabila kerna pemeriksaan soeatoe perkara, ada perloenja akan di periksa lagi lain2 orang, di loear dari pada saksi2

j a n g telah terperentah akan m e n g h a d a p sidang pengadilan, maka President koeasa soeroeh panggil, orang2 j a n g lain itoe dengan sa-koetika akan m e n g h a d a p sidang pengadilan akan di pariksa dengan bersoempah padanja. Djoega kerna pendapatan j a n g di peroleh dari pada pesakitan atau dari pada saksi2 maka President boleh peren-t a h k a n , soepaja segala soeraperen-t2 j a n g tiada ada di dalam kandoengan soerat2 pemeriksaan semantara di serahkan pada sidang pengadilan ja itoe akan mentjoekoepi keterangan dalam perkara itoe.

(2) Soerat2 jang baharoe di serahkan itoe, di batjakan pada si-d a n g pengasi-dilan.

Fatsal 346. (1) Apabila kerna matjemnja kedjahatan adanja atau tiadanja kedjadiannja dapet diterangkan oleh orang2 j a n g pandai (deskundige) di dalam hal itoe, maka di p e r e n t a h k a n marika itoe akan m e n g h a d a p sidang pengadilan dan sasoedah marika itoe ber-soempah, bahoea dengan sabenarnja dan satia marika itoe akan memberi pikirannja, maka marika itoe m e n e r a n g k a n t e n t a n g penga-tahoeannja masing2.

(2) Atoeran roeas ka 2 fatsal 343 terpakai djoega kepada orang pandai (deskundige) itoe.

(3) Kepada o r a n g pandai j a n g di djadikan menoeroet atoeran fatsal 271a roeas ka empat, maka di dengar lagi di hadapan sidang

pengadilan di atas soempah j a n g lebih dahoeloe. Di atas p e r m i n t a a n

pengadilan di atas soempah j a n g lebih dahoeloe. Di atas p e r m i n t a a n

In document PERATOERAN 397 (pagina 84-106)