• No results found

1847 Eva Carola Emmanuele Antoinette Gonzalès wordt geboren in Parijs op 19 april. Ze is de dochter van de schrijver Emmanuel Gonzalès en zijn vrouw Célina Ragut.

1864 Emmanuel Gonzalès is verkozen tot voorzitter van de Société des Gens de

Lettres.

1866 Dankzij de goede diensten van haar peetvader Philippe Jourde, directeur van het tijdschrift Le Sieclé, is Eva Gonzalès in staat om haar opleiding te beginnen als schilderes en tekenares in het atelier van Charles Chaplin voor de komende drie jaar. Daarnaast schrijft ze zich in als kopiiste in het Louvre.

1868 Gonzalès is in Dieppe, maar is niet in staat om daar te werken. Ze vraagt haar vader om een atelier te vinden in Parijs, maar Chaplin waarschuwt zijn vriend op grond van het feit dat Eva eerst moet trouwen. Ondanks dat blijft hij de vooruitgang volgen van zijn ex-leerling.

1869 Alfred Stevens introduceert de familie Gonzalès aan Édouard Manet. Eva wordt zijn enige leerling en poseert vaak als zijn model. Manets opmerkingen over Gonzalès’ uiterlijk en talent leiden tot spanning met Berthe Morisot.

1870 Wanneer Gonzalès voor de eerste keer exposeert op de Parijse Salon, vertelt Chaplin aan haar vader dat hij toch een atelier voor haar moet huren. Als gevolg van de Frans-Pruisische oorlog, vlucht Gonzalès met haar moeder en zuster Jeanne voor een jaar naar Dieppe.

1872 Gonzalès exposeert vanaf dit jaar regelmatig op de Salon.

1873 Nadat de jury haar inzending voor de Salon afwijst, exposeert Gonzalès voor de eerste en de enige keer haar werken op de Salon des Réfusés.

1874 De jury van de Salon accepteert Gonzalès’ pasteltekening La matinée rose, maar wijst Une loge au Théâtre Italiens af. Eva Gonzalès en Léon Leenhoff poseren voor Manets tekening Eva Gonzalès et Léon Leenhoff dans la loge au

Théâtre Italiens.

1875 Eva en haar zus Jeanne doneren verschillende kunstwerken die vervolgens worden verkocht om geld in te zamelen voor een vrije en onafhankelijke school in Parijs.

1879 Gonzalès huwt de schilder en graveur Henri Guérard. Haar schilderij Une loge

1880 Gonzalès’ moeder overlijdt. Vervolgens heeft Eva last van gebrek aan zelfvertrouwen en exposeert dat jaar daarom niet op de Parijse Salon.

1883 Gonzalès overlijdt aan een embolie op 6 mei, kort na de geboorte van haar zoon Jean Raymond Guérard en slechts een week na de dood van Manet. Ze wordt begraven op de begraafplaats van Montmartre.

1885 Haar eerste overzichtstentoonstelling wordt gehouden in het pand van het tijdschrift La Vie Moderne in Parijs, georganiseerd door haar man Guérard en Léon Leenhoff. Meer dan tachtig werken zijn tentoongesteld.

1888 Guérard huwt Eva’s jongere zusje Jeanne.

Abbot, Mary. A woman’s Paris. A handbook of every-day living in the French capital. Boston: Maynard & Company 1900.

Adler, Kathleen. ‘The spaces of everyday life: Berthe Morisot and Passy.’ In: T. J Edelstein e.a., red. Perspectives on Morisot. New York City: Hudson Hills Press 1990: 35-44.

Auslander, Leora. ‘The gendering of consumer practices in nineteenth-century France.’ In: D. Miller. Consumption: The history and regional development of consumption. Londen: Taylor & Francis 2001: 157-189.

Baudelaire, Charles. ‘The painter of modern life.’ In: Charvet, P.E. vert. Charles Baudelaire.

Selected writings on art and literature. Londen: Penguin Books 1972: 402-433.

Baudelaire, Charles. ‘The Salon of 1846.’ In: Charvet, P.E. vert. Charles Baudelaire. Selected

writings on art and literature. Londen: Penguin Books 1972: 47-107.

Bayre, Paul. ‘Eva Gonzalès.’ La Renaissance (juni 1932): 112.

Benjamin, Walter. The arcades project. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press 1999.

Berman, Marshall. All that is solid melts into air: the experience of modernity. New York City: Penguin Group 1988.

Bernard, Alice. ‘Le Figaro.’ Vingtième siècle. Revue d’histoire, nr. 93 (januari-maart 2007): 202-204.

Boime, Albert. ‘Maria Deraismes and Eva Gonzalès: a feminist critique of Une loge aux Théâtre des Italiens.’ Women’s Art Journal jrg. 15, nr. 2 (herfst 1994 - winter 1995): 31-37. Broude, Norma. ‘Mary Cassatt: modern woman or the cult of true womanhood?’ Woman’s

Art Journal jrg. 21, nr. 2 (herfst 2000 – winter 2001): 36-43.

Bullard, John E. Mary Cassatt, oils and pastels. New York City: Watson-Guptill, in samenwerking met de National Gallery of Art, Washington, D.C. 1998.

Chadwick, Whitney. Women, art and society. Londen: Thames & Hudson 2012.

Clark, Timothy J. The painting of modern life. Paris in the art of Manet and his followers. Londen: Princeton University Press 1985.

Clement, Russell T., e.a. The women impressionists: a sourcebook. Westport, Conn: Greenwood Press 2000.

Connor, Holly Pyne. Off the pedestal: New Women in the art of Homer, Chase, and Sargent. New Jersey: Rutgers University Press 2006.

Deraismes, Maria. ‘Une Éxposition Particulière de l’École Réaliste.’ L’Avenir des Femmes (5 juli, 1874). Z.p.

Deveen, Lydia. ‘Het taalgebruik van kunstcritici in verband met vrouwelijke kunstenaars (Frankrijk, 19de eeuw). Enkele voorbeelden.’ In: Handelingen van de Koninklijke Zuid-

Nederlandse Maatschappij voor Taal-en Letterkunde en Geschiedenis, XLIII (1989): 185-

201.

Digby, Anne. ‘Victorian values and women in public and private.’ In: T. C. Smout (ed.),

Victorian Values. Oxford: Oxford University Press 1992: 195-215.

Distel, Anne. Impressionism. A centenary exhibition. [tent.cat.] New York City: The Metropolitan Museum of Art 1975.

Emmer, Janalee. Autobiographical projects: women artists and identity in the second half of

the nineteenth-century France. Diss. December 2009. The Pennsylvania State University.

Fehrer, Catherine. ‘Women at the Académie Julian in Paris.’ Burlington Magazine (november 1994): 752-757.

Fillin-Yeh, Susan. ‘Mary Cassatt’s images of women.’ Art Journal jrg. 35, nr. 4 (zomer 1976): 359-363.

Furlong, Sinéad Helena. ‘Negotiating femininities: petit filles and public parks in nineteenth century Paris.’ Tessera jrg. 35 (herfst 2003): 9-26.

Garb, Tamar. ‘Gender and representation.’ In: F. Franscina e.a. Modernity and modernism.

French painting in the nineteenth century. New Haven en Londen: Yale University Press

1993: 219-290.

Garb, Tamar. ‘Revising the revisionists: the formation of the Union des Femmes Peintres et Sculpteurs.’ Art Journal jrg. 48, nr. 1, Nineteenth-Century French Art Institutions (lente 1989): 63-70.

Garb, Tamar. Sisters of the brush: women’s artistic culture in late nineteenth-century Paris. New Haven en London: Yale University Press 1994.

Garb, Tamar. Women impressionists. Oxford: Phaidon Press Limited 1986.

Grimsman, Kalisha Roberts. ‘Text, image and identity in Berthe Morisot’s Self-portrait with

Julie.’ Montage 4 (2010): 1-8.

Halbertsma, Marlite. ‘Vrouwenstudies kunstgeschiedenis.’ In: Gezichtspunten. Een inleiding

in de methoden van de kunstgeschiedenis. Nijmegen 1993.

Havemann, Anna. ‘A call to arms: women artists’ struggle for professional recognition in the nineteenth-century art world.’ In: Ingrid Pfeiffer e.a. red. Women impressionists. Ostfildern: Hatje Cantz Verlag 2008: 280-287.

Havice, Christine. ‘The artist in her own words.’ Woman’s art journal 2/2 (1981-82): 1-7. Heynen, Hilde, G. Baydar. Negotiating domesticity. Spatial productions of gender in modern

Higonnet, Anne. ‘Writing the gender of the image: art criticism in late nineteenth-century France.’ Genders 6 (herfst 1989): 60-73.

Higonnet, Anne. ‘The other side of the mirror.’ In: T.J Edelstein e.a., red. Perspectives on

Morisot. New York City: Hudson Hills Press 1991: 67-78.

Higonnet, Anne. Berthe Morisot. Oakland, CA: University of California Press, 1995. Hopkins, Richard S. Engineering nature: public greenspaces in nineteenth-century Paris. Ann Arbor, Michigan: ProQuest 2008.

Hutton, John. ‘Picking fruit: Mary Cassatt’s “modern woman” and the woman’s building of 1893.’ Feminist Studies jrg. 20, nr. 2, Women’s Agency: Empowerment and the Limits of Resistance (zomer 1994): 318-348.

Invinski, Pamela A. ‘”So firm and powerful a hand”: Mary Cassatt’s techniques and questions of gender.’ In: Ingrid Pfeiffer e.a. red. Women impressionists. Ostfildern: Hatje Cantz Verlag 2008: 178-205.

Iskin, Ruth E. ‘The flâneuse in French findesiècle posters advertising images of modern women in Paris.’ In: D´Souza, Aruna, Tom McDonough red. The invisible flâneuse? Gender,

public space, and visual culture in nineteenth-century Paris. Manchester en New York City:

Manchester University Press 2006: 113-128

Iskin, Ruth E. ‘Selling, seduction, and soliciting the eye.’ The Art Bulletin jrg. 77, nr. 1 (maart 1995): 25-44.

Kessler, Marni. ‘The bourgeoise, the veil, and Haussmann’s Paris.’ In: D´Souza, Aruna, Tom McDonough red. The invisible flâneuse? Gender, public space, and visual culture in

nineteenth-century Paris. Manchester en New York City: Manchester University Press 2006:

49-64.

Laermans, Rudi. ‘Learning to consume: early department stores and the shaping of the modern consumer culture (1860-1914).’ Theory, culture and society, 10 (1993): 79-102.

Lauster, Martina. ‘Walter Benjamin’s myth of the “flâneur”.’ The modern language review jrg. 102, nr. 1 (januari 2007): 139-156.

Lindsay, Suzanne Glover. ‘Berthe Morisot: nineteenth-century woman as professional.’ In: T.J. Edelstein, e.a. red. Perspectives on Morisot. New York City: Hudson Hills Press 1990: 79-90.

Marcus, Sharon. Apartment stories: city and home in nineteenth-century Paris and London. Berkeley, CA: University of California Press 1999.

Mathews, Nancy Mowll. Mary Cassatt: a life. New York City: Villard Books 1994.

Mathews, Nancy Mowll. ‘”The greatest woman painter”: Cecilia Beaux, Mary Cassatt, and issues of female fame.’ The Pennsylvania magazine of history and biography, jrg. CXXIV, nr. 3 (juli 2000): 293-316.

Morisot, Berthe. The correspondence of Berthe Morisot with her family and friends: Manet,

Ouvis de Chavanne, Degas, Monet, Renoir, and Mallarmé. Denis Rouart, ed., vert. Betty W.

Hubbard. Kingston, Road Island: Moyer Bell 1987.

Moses, Claire G. French feminism in the 19th century. New York City: SUNY Press 1984.

Nochlin, Linda. ‘Morisot’s wet nurse.’ In: L. Nochlin. Women, art, and power and other

essays. New York City: Harper & Row Publishers 1989: 37-56.

Onbekende auteur. Oxford dictionaries. <http://www.oxforddictionaries.com/definition/ english/gaze?q=gaze> 10-03-2014.

Pfeiffer, Ingrid. ‘‘Impressionism is feminine’: on the reception of Morisot, Cassatt, Gonzalès, and Bracquemond.’ In: Ingrid Pfeiffer e.a. red. Women impressionists. Ostfildern: Hatje Cantz Verlag 2008: 12-45.

Pichon, Yann Le. The real world of the impressionists: paintings and photographs, 1848-

Pollock, Griselda. Mary Cassatt. Londen: Chaucer Press 2005.

Pollock, Griselda. Vision and difference: femininity, feminism, and histories of art. Londen: Routledge 1988.

Pollock, Griselda. ‘Mary Cassatt: the touch and the gaze, or impressionism for thinking people.’ In: Ingrid Pfeiffer e.a. red. Women impressionists. Ostfildern: Hatje Cantz Verlag 2008: 154-177.

Prendergast, Christopher. Paris, and the nineteenth century. Oxford en Cambridge, MA: Blackwell Publishers, 1992.

Rappaport, Erika Diane. Shopping for pleasure. Women in the making of London’s West End. Princeton: Princeton University Press 2001.

Rey, Jean Dominique. Berthe Morisot. Naefels: Bonfini Press 1982.

Robbins, Jordan. “On view at the Legion of Honor, exclusive U.S. venue”. April 2008 <www.famsf.org>.

Roger-Marx, Claude. Eva Gonzalès. Parijs: Galerie Daber 1959.

Sainsaulieu, Marie-Caroline. ‘Expressive red: Eva Gonzalès and Henri de Toulouse-Lautrec.’ In: Ingrid Pfeiffer e.a. red. Women impressionists. Ostfildern: Hatje Cantz Verlag 2008: 206- 231.

Sainsaulieu, Marie-Caroline en Jacques de Mons. Eva Gonzalès: étude critique et catalogue

raisonné. Parijs: La Bibliothèque des Arts, 1990.

Salon des Refusées. Exposition des oeuvres d'art refusées à l'exposition officielle de 1873

(Champs-Élysées) catalogue. Parijs: E. Martinet 1873.

Sanchez, Pierre en Xavier Seydoux. Les catalogues des Salons. Parijs: L’Echelle de Jacob 1999.

Sassatelli, Roberta. ‘Interview with Laura Mulvey: gender, gaze and technology in film culture.’ Theory, culture and society, 28 (5) (september 2011): 123-143.

Schoonjans, Y. ‘Au bonheur des dames. Vrouw, smaak en het burgerlijk interieur in de 19de eeuw.’ De zij-kant van de architectuur. Tijdschrift voor vrouwenstudies, 18:2 (1997): 136- 152.

Schumpeter, Joseph A. Capitalism, socialism, and democracy. Londen: Routledge 1976. Segard, Achille. Mary Cassatt: un peintre des enfants et des mères. Parijs: Ollendorf 1913. Sterckx, Marjan. ‘Agorafobie of ‘agorafilie?’ In: Stadsgeschiedenis 3 (2008) 1: 1-22.

Thomas, Greg M. ‘Women in public in the parks of Paris.’ In: D’Souza, A., T. McDonough red. The invisible flâneuse? Gender, public space, and visual culture in nineteenth-century

Paris. Manchester en New York City: Manchester University Press 2006: 31-48.

Tinterow, Gary. ‘Degas’s Degases’. In: Dumas, A. red. The private collection of Edgar

Degas, volume 1. New York City: Metropolitan Museum of Art 1997: 75-108.

Walker, Lynne. ‘Vistas of pleasure: women consumers of urban space in the West End of London 1850-1900.’ In: C.C. Orr red., Women in the Victorian art world. Manchester en New York City: Manchester University Press 1996: 70-88.

Wein, Jo Ann. ‘The Parisian training of American women artists.’ Woman's Art Journal, jrg. 2, nr. 1 (lente - zomer 1981): 41-44.

Wilson, Elizabeth. ‘The invisible flâneur.’ New Left Review 191 (februari 1992): 90-110. Wolff, Janet. ‘Gender and the haunting of cities (or, the retirement of the flâneur).’ In: D ´Souza, Aruna, Tom McDonough red. The invisible flâneuse? Gender, public space, and

visual culture in nineteenth-century Paris. Manchester en New York City: Manchester