• No results found

D e ‘zuilen ’ komen terug

In document 1 9 3 9 - 1 9 4 5 D E E L I 0 a (pagina 192-200)

T e n aanzien van de vakcentrales hebben w ij de teru gkeer van de ‘zu ilen ’ reeds geschetst, in w e lk kader w ij m eld in g m aakten van de standpunten van de bisschoppen van D en Bosch en Breda. Dat die standpunten in het b evrijd e Z u id en van bijzondere betekenis zouden zijn, spreekt van zelf: de b e vo lk in g was er in overw eg en d e mate katholiek. D at naar de bis­ schoppen zou w o rd en geluisterd, was oo k een natuurlijke zaak. A l v ó ó r

B E L E I D D E R B I S S C H O P P E N

de bezetting had hun w o o rd in katholiek N ed erlan d beslissende invloed gehad en het gezag van het Episcopaat w as d oo r de w eerbare h oudin g w aarvan het keer op keer had getuigd, alleen maar gestegen. H et had het geestelijk verzet van alle katholieken geleid , precies aangegeven w at m en w e l en w at m en niet m ocht doen en in de vo rm van het Fonds v o o r de B ijzo n d ere N o d e n steun geboden aan allen die d oo r het vo lgen van de uitgegeven parolen in m oeilijkh eden kw am en. W elnu , v o o r aartsbisschop de Jo n g en v o o r de vier bisschoppen stond vast dat het katholieke vo lksd eel onaanvaardbare risico’s zou nem en in dien het na de b evrijd ing de eigen organisaties p rijsg af w e lk e het in tw ee generaties had opge­ bo uw d — zij w aren er geenszins van overtu igd dat het antipapism e niet op nieuw de kop zou opsteken. A fg ezien daarvan had, zo m eenden zij, datgene w at was op gebouw d , o o k in z ich ze lf hoge geestelijke w aarde; het hield de ge lo v ige n bijeen en droeg, dat doende, bij tot w at v o o r de bisschoppen van prim aire betekenis w as: het zieleh eil van de ge lo v ig e kudden die, aldus hun in brede kring aanvaarde taakopvatting, aan hen als herders w aren toevertrouw d.

In D en Bosch was er, evenals elders, aarzeling o f m en er w ijs aan deed, de oude katholieke organisaties o n m id d ellijk te doen herleven. H et kan zijn dat bisschop M utsaerts kort na zijn bevrijd in g vernam van de eerder gem em oreerd e oproep van veertig gezaghebbende Eindh ovenaren die het ‘ve rw erp elijk ’ hadden genoem d , bijvo orb eeld ‘ een C hristelijke O ra n je -v e re n ig in g ’ opn ieuw op te richten — die oproep had even w el óók op alle specifiek katholieke organisaties betrekking. O p 14 n o vem b er liet m gr. M utsaerts een tegengesteld geluid horen. ‘ D e drang naar herstel der vroegere stands- en vakorganisaties beh oeft’ , sch reef hij aan alle geeste­ lijken van zijn bisdom , ‘niet te w o rd en onderdrukt . . . N ie u w so o rtig e veren ig in gen behoren niet te w o rd en opgericht zonder O n ze uitdrukke­ lijke to estem m in g’ 1 — on der ‘n ieu w so o rtige’ vielen o o k alle veren igin gen w e lk e een gem engd karakter hadden.

W ij nem en aan dat dit bisschoppelijk standpunt vrij spoedig via de geestelijken tot talrijke leken doord rong, m aar aangezien het ‘vern ieu - w in g s’-streven zich o o k in D en Bosch d u id elijk b le e f aftekenen (katho­ lieken w erkten er m ee aan een uit de illegaliteit vo ortgeko m en , d oo r het M ilitair G ezag gesteund algem een dagblad, D e Vrije Pers), achtte mgr. M utsaerts het noodzakelijk, zijn standpunt in het publiek d u id elijk te m aken. H ij sprak zich op zondag 3 decem ber in de St. Janskathedraal in

een ‘d ond erpreek’ tegen alle eenheidsorganisaties uit en keurde in dat kader de h ou d in g van d ie katholieken a f die op redactioneel o f bestuurlijk niveau aan D e Vrije Pers m ed ew erkin g verleenden. ‘ D e katholieke kerk’ , beto ogd e hij,

‘ heeft er recht op om bij haar propaganda g ebru ik te m aken van de m o dern e hu lp m id d elen van deze tijd als daar zijn: de pers, de radio, de film , het o n d erw ijs, het vere n ig in g sw e ze n . D aaro m , steunt de katholieke pers, die geen verw aterd e neutraliteit verdraagt! H et is g o e d dat de pers ons o pw ek t, go e d e vaderlanders te zijn. M aa r dit is niet vo ld o e n d e . Z ij m o et ons oo k de w e g w ijze n o m go ed e katholieken te zijn.’ 1

O n d er het geh oor van de bisschop bevonden zich talrijke ‘vern ieu ­ w e rs’, on der w ie mr. E. M . J. A. Sassen die in St. M ich ielsgestel als een van de ‘ H eren Z e v e n tien ’ het program van de N ed erlan d se V o lk sb e w e ­ g in g had helpen opstellen en nu een van de leden was van de raad van toezicht op D e Vrije Pers. H ij gin g m et enige anderen n og in de kathedraal naar de bisschop toe, hetgeen, aldus later Sassen, tot een ‘heet gesprek’ leid d e2 — tegen die hitte was de overtu igin g van de bisschop (deze nam geen w o o rd terug) beter bestand dan die van Sassen d ie daags daarna zijn lidm aatschap van de raad van toezicht neerlegde.3

N o g geen drie w ek en later, op 2 1 decem ber, stelde m gr. M utsaerts sam en m et zijn Bredase am btgenoot, m gr. P. W . A. H opm ans, een oproep op die korte tijd later in de bisdom m en D en Bosch en Breda van alle kansels w erd voorgelezen . Aan ‘n ieu w so ortige veren igin gen o f eenh eid s- b o n d en ’ m ochten katholieken geen steun verlenen, zij dienden zich te schikken naar de richtlijnen van het Episcopaat, ‘reeds nu en zonder uitstel’ m oesten de vroegere katholieke organisaties op n ieu w w o rd en opgericht.4 H et was een uitspraak die koren op de m olen was van de ‘o u d e’ katholieke bonden (deze lieten niet na, er herhaaldelijk aan te refereren) en die een zware slag betekende v o o r allen die eenheidsvak­ bonden o f andere ‘ve rn ieu w d e ’ organisatietypes voorstond en (niet zon ­ der w re ve l zegde m enige katholieke arbeider het lidm aatschap van zijn eenh eidsvakbond op). Er stond m et die uitspraak vast dat bevrijd N e d e r­ land w e er een ‘ve rzu ild ’ karakter zou gaan dragen, zij het dat de ‘zuilen ’ m isschien w at dichter bij elkaar zouden zijn geplaatst. Er stond óó k m ee vast dat het katholieke vo lksd eel w e er een eigen staatkundige partij zou krijgen. En de V o lk sb e w e g in g dan? D aartegen had het Episcopaat geen

B E L E I D D E R B I S S C H O P P E N

bezw aar; het had in '40 de oprichting van de N ed erland se U n ie aanvaard, ja toegejuicht, als een algem een -p olitiek noodverband — de V o lk sb e w e ­ gin g zou er toe kunnen bijdragen dat de geest w aarin N ed erlan d zou w o rd en heropgebouw d, er een zou zijn van harm onie, m aar die V o lk s­ b ew egin g zou nooit in de plaats m ogen kom en van een specifiek- katholieke politieke partij.

Indien de R o o m s-K a th o lie k e Staatspartij, ’s lands grootste partij, in de bezetting een even strijdvaardig beleid had gevoerd als de A n ti-R e v o lu - tionaire Partij, dan zou zij, dunkt ons, haar aanhang evenzeer hebben vastgehouden als de A R P. W ij herinneren er aan dat deze laatste partij in het eerste bezettingsjaar haar ledental van ca. zeventigduizend had zien stijgen tot een kwart m iljo en . N a haar verbod , zom er '4 1, had het clandestien doorfunctionerend partijbestuur de partij o o k bijeen w eten te houden — er hadden duizenden clandestiene kaderavonden plaatsge­ vo n d en w aarop de z.g. tw a a lf apostelen tot trouw aan de a n ti-revo lu tio - naire beginselen hadden opgeroepen en in de regel oo k hadden aange­ spoord om te volharden in het verzet. M et verzet en illegaliteit hadden vooraanstaande A R P ’ers talrijke bin din gen : m et het verzet van de G e re ­ form eerde Kerken, m et het Schoolverzet, m et het illegale w e rk in de LO en de KP. In het verzetsblad Trouw w erd en de m eeste artikelen d oor vooraanstaande anti-revolutionairen geschreven — het eerste nu m m er was geopend m et een principiële besch ouw ing van de hand van de fractie­ leider van de A R P in de T w e e d e Kam er, Ja n Schouten.

H o e stak daar het beeld bij a f dat de Staatspartij had geb o den ! Z ij was in de tw eed e helft van '40 goed d eels, en in het Z u id en zelfs geheel, in de N ederlandse U n ie opgegaan, van clandestiene voortzetting van de partij-arbeid was na Seyss-Inquarts verbod nauw elijks sprake gew eest, veruit de m eeste katholieke parlem entariërs, en zeker de bekendste (partijvoorzitter mr. T. J. Verschuur vo rm t de enige uitzondering), schuw den het illegale w erk en een illegaal blad m et d u id elijk e bindin gen aan de Staatspartij ontbrak. Zeker, er w aren, afgezien n og van de belang­ rijke verzetsim pulsen die van het Episcopaat uitgingen, talloze kath olie­ ken die deel uitm aakten van illegale organisaties in hun ve le versch ij­ nin gsvorm en o f daar zelfs leiden de posities in bekleedden (m en denke slechts aan van B ijnen en Borghouts) maar in de slagorde van het verzet ontbrak de Staatspartij.

H o e kw am dat?

D e oorzaken zijn niet een vou d ig aan te geven. W ij zien er voorshands vier. T en eerste, dat de partij van de aanvang a f een p olitiek verb ond was gew eest van b evolkingsklassen (ondernem ers, andere kapitaalbezitters, zelfstand ige boeren, pachters, m iddenstanders en loontrekkenden) w e l­ ker sociale belangen van elkaar afw ek en o f zelfs diam etraal tegenover elkaar stonden, hetgeen had geleid tot p olitieke program m a’s en stand­ puntbepalingen waaraan verd o ezelin gen niet vreem d w a re n ; ten tw eede, dat de partij in de jaren '30 in sterke mate in n erlijk verd eeld was geraakt tussen een conservatieve richting waartoe ve le ou deren en een m eer progressieve waartoe ve le jo n g e re n behoorden — p rog ressief in die zin dat d ie jo n g e re n de staat veel m eer in vlo ed w ild e n geven op sociaal- econom isch terrein; ten derde, dat ju ist in de katholiek-staatkundige m ilieus in de jaren '30 allerlei op ‘ o v erw in n in g van de klassenstrijd’ gerichte, corporatieve, ‘ organische’ , m in o f m eer autoritaire den kbeelden naar vo ren w aren gekom en (wij herinneren aan de vo orstellen van de c o m m issie-G o se lin g uit '36) die in m indere mate principieel anti-natio- naal-socialistisch waren dan de denkbeelden w e lk e in de o verige d em o­ cratische partijen leefd en ; en ten vierde, dat de partij ju is t in het eerste bezettingsjaar (het jaar van de scheiding der geesten w aarin de besturen van de o verige partijen de kaders goeddeels bijeen hadden gehouden) zich zelf m in o f m eer had uitgew ist w aarm ee zij haar continuïteit had verbroken.

In aansluiting op w at de Christofoor-gro ep had bepleit, w ild en veel k atholieke jo n g e re n in het bevrijd e Z u id en van de w ed eroprich ting van de R K S P niets weten. W at dan w è l? Som m igen zouden tevreden zijn w an n eer de N ederlandse V o lk sb e w e g in g een vo o r katholieken aanvaard­ baar program kreeg (maar die V o lk sb e w e g in g liet tot eind april '45 op zich wachten) — anderen hoopten dat een ‘ve rn ieu w d e ’ katholieke partij van de grond zou kom en. D e bisschoppen van D en Bosch en Breda stelden zich voorzichtig op, geenszins aandringend op h erop b ou w van de Staatspartij; zij wachtten a f w at in de ‘o u d e’ p olitieke m ilieu s gebeurde. V ooreerst gin g m en daar niet verd er dan dat begin decem ber een studie­ v e re n ig in g w erd opgericht, de V e re n ig in g dr. Schaepm an, die geen ander d oel had dan van gedachten te w isselen o ver de vraag w at de katholieken op politiek-organisatorisch gebied te doen stond. In N ijm e ge n waar de ‘v e rn ie u w in g ’ nogal van zich deed spreken (de redactie van J e Maintiendrai was er gevestigd en de Raad van O nd ergrond se A ctie w as de afd elin g- N ijm e g e n van de G O IW N gew ord en) w erd m idden decem ber een R o o m s-K a th o lie k e C o m m issie Herstel N ijm e ge n opgericht, in w e lk

H E R O P R I C H T I N G V A N D E R K S P ?

kader vo o ral dr. A. J. M . C orn elissen op herstel van de katholieke eenheid gin g aandringen tegen, zo betoogd e hij, ‘de Vrijm etselarij en haar m antel­ organisatie, de Rotary, en het com m u n ism e.’ 1 In Ein d h oven w erd een K atholieke K rin g gevorm d. V o o r die krin g nu hield in februari '45 mr. F. T eu lin gs, de vroegere secretaris van de R K S P , lid van de T w e e d e Kam er sinds '29, een toespraak w aarin hij zich, w ijzen d op ‘het dreigende antipapism e’, uitdrukkelijk v o o r de w ed eroprichting van een katholieke partij uitsprak; hetzelfde deed de deken van E in d h oven , maar vo orzich ­ tiger: ‘ het katholieke beginsel m oet recht gesch ied en’, zei deze; hij sprak voorts m et w arm te o ver ‘het ge b o u w der katholieke organisatie’ , maar zei niet dat het op politiek gebied o n m id d ellijk op n ieuw m oest w ord en opgetrokken.2 V an de w en selijkh eid van dat laatste was T eu lin gs o v er­ tuigd maar hij, die binnen de R K S P tot de conservatieve vleu gel had behoord, m oest zich ietw at op de achtergrond houden aangezien bij het M ilitair G ezag beschuldigingen tegen hem w aren gedeponeerd w egens econom ische collaboratie. Pas van februari a f begon hij w e er system atisch zijn contacten m et vroegere kaderleden van de Staatspartij op te bouw en. T o t de heroprichting daarvan w erd hij vo oral o o k gestim uleerd door D o n ker d ie bij een bezoek aan Londen tot zijn verbazing had geconsta­ teerd dat m en daar m eende dat het katholieke vo lksd eel in het Zu id en als één m an achter de Q u ay stond. T eu lin gs gin g toen eerst binnenska­ mers m eer voordrachten houden gelijk hij in februari in E in d h oven had gedaan en eind april richtte hij m et gelijkgezind en een K atholieke Staat­ kundige V e re n ig in g op die zich uitdrukkelijk tijd elijk noem de maar d u id elijk bed oeld was als eerste aanloop tot de vo rm in g, conform de w ensen van het Episcopaat, van een n ieu w e landelijke katholieke partij.

D o n ker w as T eu lin gs vo orgegaan: hij had ruim drie m aanden eerder, m ed io jan u ari '45, in E in d h o ven een Sociaal-D em ocratisch e V eren ig in g opgericht. O vertu igd aanhanger als hij was van de parlem entaire d em o ­

cratie, had D o n ker zich sinds zijn kom st in E in d h oven (eind oktober) o v er veel zaken zorgen gem aakt. U it het ‘ Eindh ovens adres’ had hij de conclusie getrokken dat er een sterke strom ing was die in N ed erlan d in de eerste tijd na de bevrijding, maar eigen lijk oo k nadien, m eer b evo eg d ­ heden w ild e geven aan de regering, de provinciale besturen en de gem eentebesturen, en, als tegenhanger daarvan, de rechten van de v e r­ tegen w o ord igen d e licham en w ild e besnoeien. H o e lagen de verh o u d in ­ gen in L o n d en ? H ij w ist er aanvankelijk niets van. V rijw e l on m id d ellijk nadat hij zich bij een Britse patrouille had kunnen aansluiten, had hij, n og van het Land van M aas en W aal uit, aan een officier van het M ilitair G ezag een b rie f aan G erbrandy, w aarin hij zijn diensten aanbood, kunnen m eegeven, m aar de b rie f bereikte Londen niet en hij kreeg dus geen antw oord. Eind oktober g a f kapitein van den B ro ek hem ve rlo f, A lbarda te schrijven via de kanalen van het M ilita ir Gezag. W eer hoorde hij niets. D e eerste van zijn brieven w aarvan vaststaat dat zij te bestem der plaatse is aangekom en, was een b rie f aan van den T em pel d.d. 10 n o vem ber die van den B erg, de directeur-generaal van de vo lksgezon d h eid , had m ee­ gen o m en naar Brussel en die b rie f leid de er toe dat D o n ker ruim een m aand later een bezoek kon brengen aan Londen. H ij w erd er d o o r de k on in gin niet ontvangen (hij was im m ers niet ‘ve rn ieu w d ’) en hoorde er van zijn partijgenoten dat o o k zij zich grote zorgen m aakten. M et generaal Kruis had zich het ene conflict na het andere voorgedaan en de k on in gin had pertinent gew eigerd een regelin g te treffen v o o r het bij­ eenkom en van een noodparlem ent; die partijgenoten d eelden hem ook m ee, bevreesd te zijn dat zich ten tijde van de bevrijd in g benoorden de rivieren een gevaarlijke m achtsstrijd zou on tw ikkelen tussen de ‘rechtse’ en de ‘lin k se ’ illegaliteit en dat in die laatste de com m unisten veel invloed zouden hebben. N u , dat het d oor de com m unisten m et zoveel kracht uitgegeven parool: één vak b ew egin g, er in het Z u id en als gesneden koek was ingegaan, had D o n ker z e lf kunnen constateren. D aar kw am dan nog bij dat hij het principieel afkeurde dat het Zu id en bestuurd w erd d oor een apparaat, het M ilitair G ezag, dat v o o r zijn beleid en optreden aan geen enkele instantie publieke veran tw oo rd in g schuldig was.

In versch illende steden in het Z u id en w aren al in de eerste b evrij- dingsm aanden veren igin gen van sociaal-dem ocraten opgericht; de N ij­ m eegse was in januari '45 overgegaan tot de uitgave van een sociaal­ dem ocratisch w eekblad, Ons Volk (voortzetting van het gelijkn am ige illegale blad w aarvan de N ijm e eg se editie d oo r sociaal-dem ocraten was verspreid), hetw elk vooral bedoeld was als tegenhanger van het com m u ­ nistische w eekblad D e Waarheid dat in N ijm e ge n een aanzienlijke lezers­

D E S O C I A A L - D E M O C R A T E N

kring had opgebouw d. N a zijn terugkeer nu uit Londen, liet D o n ker na o verleg m et van Lienden, voorzitter van de ve ren ig in g van sociaal­ dem ocraten w e lk e in Ein d h oven was tot stand gekom en, die veren igin g u itnodigingen richten tot alle andere om een o f m eer afgevaardigden naar Ein d h oven te sturen v o o r een bijeenkom st op 14 janu ari '45, zulks ter oprichting van een sociaal-dem ocratische organisatie w e lk e het gehele b evrijd e Z u id en zou bestrijken. D e m eeste veren igin gen konden die uitn o digin g aanvaarden en die, aan w e lk e zulks d oo r gebrek aan vervoer o n m o gelijk was, deden in elk geval w eten dat zij het genom en in itiatief toejuichten. In aanw ezigheid van m inister B u rger w erd in E ind h oven besloten, de Sociaal-D em ocratische V e ren ig in g v o o r B evrijd G ebied op te richten; zij plaatste zich op de grondslag van het jo n g ste beginselpro­ gram van de S D A P (het program uit '3 7 w aarin de lan d sverded igin g was aanvaard en daarmee de waarde van de nationale staat erkend), zulks eve n w el m et de kanttekening dat de oprichters van de ve ren ig in g zich bew ust w aren dat sinds '37 veel in de w ereld was veranderd — im pliciet w erd daarm ee gezegd: er is een n ieu w beginselprogram nodig. O p die basis was een samengaan m o gelijk oo k m et personen als Thom assen, aanhanger van de N ed erland se V o lk sb e w e g in g en redacteur van J e M ain ­

tiendrai, die van m ening w aren dat de S D A P haar tijd had gehad en dat

v o o r het socialism e in N ederland een geheel n ieu w e bedding m oest w o rd en gegraven. D e Sociaal-D em ocratisch e V e re n ig in g kreeg een cen­ traal bestuur van tien leden en een dagelijks bestuur bestaande uit D onker voorzitter, Thom assen ‘tw eed e vo orzitter’, van Lienden secretaris-pen- ningm eester en, opm erkelijk genoeg, een o rth o d o x-h ervo rm d predikant lid : ds. P. A. van Stem pvoort uit Eindh oven. D o n ker w erd in de g ele­ genheid gesteld, de oprichting van de veren ig in g toe te lichten in een radiotoespraak v o o r ‘H errijzend N ed erlan d ’ maar uit zijn concept-tekst w erd en d oo r het M ilitair G ezag enkele passages geschrapt die een uitge­ sproken partij-propagandistisch karakter hadden.

H et dagelijks bestuur van de Sociaal-D em ocratisch e V e ren ig in g richtte eind jan uari (Burger was inm id d els uit het kabinet gezet) een lang

In document 1 9 3 9 - 1 9 4 5 D E E L I 0 a (pagina 192-200)