• No results found

Terugkijkend op het onderzoek van deze thesis, kunnen een aantal conclusies worden getrokken uit de twee analyses, die bijdragen aan het beantwoorden van de onderzoeksvraag. Hoe wordt transmedia

storytelling op het gebied van documentaire ingezet om maatschappelijke situaties en problematiek onder de aandacht te brengen en waarom is juist de transmediale vorm daar zo geschikt voor? Uit de

theoretische hoofdstukken en uit de analyse is gebleken dat het concept transmedia storytelling, dat voornamelijk gebruikt is in fictie en commerciële entertainment context, juist toepasbaar is op een non-fictie productie; een maatschappelijk georiënteerd documentaire project. Het is daarbij van belang dat elke media-uiting een nieuwe ervaring creëert en zijn eigen waardevolle betekenis heeft voor het complete narratief. Diverse elementen van een transmedia productie kunnen complementair zijn, elkaar aanvullen en op die manier de complete boodschap en ervaring verrijken en versterken. Voorwaarde is echter wel om nieuwe verbanden te leggen en kenmerken en criteria te formuleren, specifiek gericht op het gebruik van de transmediale vorm in documentaire context. Het belang van educatieve doelen, het belang van de kracht van het positieve, de geschiktheid van de transmediale vorm voor maatschappelijke thema’s en de samenwerking met maatschappelijke organisaties voor draagkracht en financiële steun, zijn essentieel als het concept wordt toegepast op documentaire.

De repertoireanalyse en tekstanalyse van DementieEnDan laten zien hoe in de context van documentaires vorm wordt gegeven aan een transmediaal project en hoe de transmediale vorm ingezet kan worden om maatschappelijke situaties en problematiek onder de aandacht te brengen; in het geval van de case study, de ziekte dementie. De makers hebben de transmediale vorm ingezet met aandacht voor de kracht van elk medium en de manier waarop de platforms elkaar versterken. Op die manier wordt de kennis over dementie vergroot, de omgang met dementerenden verbeterd en hun kwaliteit van leven versterkt. Om deze doelen te bereiken hebben de diverse mediaplatforms allen een eigen vorm, doel en doelgroep. Deze verschillende vormen van de media-uitingen vragen wel om een verscheidenheid aan expertises, wat de transmediale aanpak complex maakt en ervoor zorgt dat de makers zich moeten ontwikkelen van documentairemakers naar transmedia producenten. Bovendien is een lange ontwikkelingsperiode cruciaal om een transmedia documentaire project te laten slagen. De draagkracht van een transmedia documentaire project wordt vergroot door diverse doelgroepen aan je te binden en samen te werken met maatschappelijke organisaties en deskundigen van de gewenste doelgroepen.

De basis van het transmedia project, in het geval van de case study de hoofddocumentaire

DementieEnDan, wordt ingezet om ‘heel Nederland’ te bereiken en daarom op televisie uitgezonden. Dementie wordt zo compleet mogelijk in beeld gebracht door met een grote diversiteit aan hoofdpersonen en hun omgeving de kracht van het beeld te laten spreken en zoveel mogelijk mensen met een nieuwe blik naar dementie en dementerenden te laten kijken. De belangrijkste boodschap voor

het hele project is om te laten zien dat er nog heel veel wel kan en mogelijk is als mensen gaan dementeren. Het is volgens de makers daarom essentieel om de nadruk te leggen op de veerkracht van mensen, op de positiviteit en op de mogelijkheden. Hierdoor kunnen kijkers ook daadwerkelijk met de boodschap van de documentaire aan de slag en wordt de film ook interessant voor een groter publiek, zoals mensen die in hun naaste omgeving betrokken zijn bij dementie. Deze focus op de veerkracht en mogelijkheden komt eveneens naar voren in de educatieve clips en de interactieve muziek website. De boodschap van de documentaire wordt versterkt met digitale media. Elk van deze media-uitingen biedt een eigen ervaring en draagt bij aan het verbreden van de potentiële doelgroepen. De clips en de website van het transmedia project DementieEnDan worden ingezet om andere en bredere doelgroepen te bereiken. De educatieve clips zijn bedoeld voor beroepsgroepen en opleidingen;

Muziekvantoen.nu is bedoeld voor studenten in de zorg, mantelzorgers en familieleden. De clips worden toegepast in een lesomgeving, de muziek website voor het maken van contact en het op gang brengen van een gesprek. De digitale platforms zorgen voor een lange levensduur en voor een grote toegankelijkheid, mede door de eenvoud. Beide elementen worden ingezet om de participatie van de gebruiker te vergroten en de betrokkenheid bij het project te verdiepen. Door de participatie te stimuleren en de betrokkenheid te vergroten, bereikt de transmedia documentaire productie het doel om mensen iets te laten veranderen in hun dagelijks handelen. Als je meer wil met een maatschappelijk thema en wil dat mensen jouw boodschap in de praktijk brengen, dan is een documentaire op zich volgens de makers niet genoeg. Om mensen aan de slag te zetten dient je materiaal een educatieve waarde te hebben en ingezet te worden als gebruiksmateriaal.

Naar aanleiding van het onderzoek van deze thesis kan geconcludeerd worden dat er veel mogelijkheden liggen voor transmedia storytelling op het gebied van documentaire. Ondanks de complexiteit van de transmediale vorm en de verschillende expertises die bij een transmedia productie komen kijken, zijn de mogelijkheden en de resultaten van de aanpak de uitdaging waard. De twee analyses van het project DementieEnDan laten zien dat de transmediale vorm handvatten creëert om op een innovatieve manier naar serieuze maatschappelijke onderwerpen te kijken. Bovendien zorgen de diverse elementen samen voor een actieve media-ervaring die aanhoudende betrokkenheid stimuleert doordat gebruikers iet met het materiaal kunnen doen. De diverse elementen van

DementieEnDan die de makers voor de transmediale vorm hebben ingezet, hebben elk verschillende

doelen en proberen ook op verschillende manieren doelgroepen aan te spreken. Door de inzet van de transmediale vorm en daarmee de inzet van diverse media-uitingen op verschillende platforms, kunnen verschillende doelen en verschillende doelgroepen bereikt kunnen worden. Deze verbreding van de te bereiken doelgroepen in combinatie met de grote impact die een transmedia documentaire project creëert, vormen de kern van de toegevoegde waarde van de transmediale vorm voor documentaires en daarmee de grote geschiktheid voor, met name, documentaires die zich richten op maatschappelijke situaties en problematiek.

Hoewel het onderzoek naar de case study DementieEnDan heel specifiek is, is duidelijk geworden dat de transmediale vorm kansen biedt voor het genre documentaire en voor het onder de aandacht brengen van sociale situaties en problematiek. Het is echter wel zinvol om de mogelijkheden van de transmediale vorm in documentaire context verder te onderzoeken. Aangezien de academische literatuur over transmedia documentaires nog beperkt is en ook makers de meest effectieve toepassing van de transmediale vorm nog aan het ontdekken zijn, is het interessant meerdere transmedia case

studies aan een analyse te onderwerpen. Door een productieanalyse en een analyse van de mediateksten te combineren met de literatuur, wordt een koppeling gemaakt tussen de academische wereld en de beroepspraktijk. De inzet van de transmediale vorm zorgt voor een verbreding en verdieping van de betrokkenheid, de levensduur van projecten wordt vergroot en de transmediale vorm zorgt ervoor dat er een veel bredere doelgroep bereikt kan worden. Transmedia storytelling, de impact is zoveel groter.