• No results found

Arbeid in beeld

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Arbeid in beeld"

Copied!
5
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Arbeid in beeld

Herman Heijenbrock (1871-1948): Industriële ontwikkeling in beeld gebracht

Suzanne Spaan (redactie TtA)

ĞnjĞďŝũĚƌĂŐĞŝƐĚĞnjĞƐĚĞǀĂŶĚĞƌƵďƌŝĞŬΖƌďĞŝĚŝŶďĞĞůĚΖ͘

/ŶĚĞnjĞƌƵďƌŝĞŬƉĂƐƐĞƌĞŶĨŽƚŽΖƐŽĨƐĐŚŝůĚĞƌŝũĞŶǁĂĂƌŝŶŚĞƚ

ŽŶĚĞƌǁĞƌƉΖƌďĞŝĚΖĐĞŶƚƌĂĂůƐƚĂĂƚĚĞƌĞǀƵĞ͘ŝũĚƌĂŐĞŶǀŽŽƌ

ĚĞnjĞ ƌƵďƌŝĞŬ njŝũŶ ǀĂŶ ŚĂƌƚĞ ǁĞůŬŽŵ͕ ĞŶ ŬƵŶŶĞŶ ǁŽƌĚĞŶ

gemaild naar nvva@arbeidshygiene.nl

:ŽŚĂŶŶ ŽĞŶƌĂĂĚ ,ĞƌŵĂŶŶ ,ĞŝũĞŶďƌŽĐŬ ;ϭϴϳϭͲϭϵϰϴͿ͕

geboren te Amsterdam als zoon van de bakker en handelaar Johann Coenraad Hermann Heijenbrock en Hendrika

&ůĞƵŵĞƌ͕ ǁĂƐ ĞĞŶ ƐĐŚŝůĚĞƌ ǀĂŶ ĂƌďĞŝĚƐŽŵƐƚĂŶĚŝŐŚĞĚĞŶ

ĞŶ ŝŶĚƵƐƚƌŝģůĞ ƉƌŽĐĞƐƐĞŶ ĞŶ ŽƉƌŝĐŚƚĞƌ ǀĂŶ ŚĞƚ DƵƐĞƵŵ

van de Arbeid in Amsterdam (de voorloper van het NEMO Science Museum).

Herman Heijenbrock volgde een opleiding aan de ƚĞŬĞŶĂĐĂĚĞŵŝĞŝŶZŽƩĞƌĚĂŵ͘DĞƚŚĞƚŐĞůĚĚĂƚŚŝũŬƌĞĞŐ

ǀŽŽƌ njŝũŶ ĞŝŶĚĞdžĂŵĞŶǁĞƌŬƐƚƵŬ ŝŶ ϭϴϵϬ ŵĂĂŬƚĞ Śŝũ ĞĞŶ

ƌĞŝƐŶĂĂƌĞůŐŝģ͕ǁĂĂƌŚŝũŶƚǁĞƌƉĞŶ͕ĚĞŝŶĚƵƐƚƌŝĞƐƚĞĚĞŶ

>ƵŝŬ ĞŶ ŚĂƌůĞƌŽŝ ĞŶ ĚĞ ŵŝũŶĞŶ ŝŶ ĚĞ ŽƌŝŶĂŐĞ ďĞnjŽĐŚƚ͘

dŽĞŶ,ĞŝũĞŶďƌŽĐŬŝŶϭϴϵϴǁĞĞƌŶĂĂƌĚĞŽƌŝŶĂŐĞƚƌŽŬŽŵ

te schilderen stond het grauwe landschap hem tegen en ǁĂƐ Śŝũ ŽŶĚĞƌ ĚĞ ŝŶĚƌƵŬ ǀĂŶ ΖĚĞ ĂĨŐƌŝũƐĞůŝũŬŚĞŝĚ ǀĂŶ ĚĞ

ƚƵďĞƌĐƵůŽƐĞ ŽŶĚĞƌ ĚĞ ŬŽůĞŶŐƌĂǀĞƌƐ ĞŶ ŚƵŶ ŐĞnjŝŶŶĞŶΖ ĞŶ

ǀŽĞůĚĞnjŝĐŚΖůĂŵŐĞƐůĂŐĞŶďŝũŚĞƚnjŝĞŶǀĂŶĂůĚŝĞĞůůĞŶĚĞĞŶ

ƚŽĐŚǁĞĞƌnjŽŽŵŽŽŝĞƉŝƩŽƌĞƐŬĞŐĞŐĞǀĞŶƐΖ͘ĞnjĞŝŶĚƌƵŬŬĞŶ

ǁĞƌŬƚĞŶŶŽŐůĂŶŐŶĂ͕ĞŶ,ĞŝũĞŶďƌŽĐŬĞŶnjŝũŶǀƌŝĞŶĚ:ĂŶĞ

Waardt (illustrator) beraamden plannen om het sociale onrecht in woord en beeld tot uitdrukking te brengen.

EĂ njŝĐŚ ĞĞƌƐƚ ŽƉ ƉŽůŝƟĞŬĞ ďĞĚƌŝũǀĞŶ ŐĞƌŝĐŚƚ ƚĞ ŚĞďďĞŶ͕

ǀĞƌĚǁĞĞŶ Ěŝƚ ŝŶ ϭϵϬϰ ŶĂĂƌ ĚĞ ĂĐŚƚĞƌŐƌŽŶĚ ĞŶ ďĞŐŽŶ Śŝũ

weer te schilderen. Hij wijdde zich aan het weergeven van de industrie met haar technische aspecten en toepassingen ĞŶŵĞĞŶĚĞĚĂƚĚĞŝŶĚƵƐƚƌŝĂůŝƐĂƟĞƚŽƚĞĞŶŵĞŶƐǁĂĂƌĚŝŐĞƌ

bestaan voor iedereen kon leiden. Heijenbrock schilderde ǀŽŽƌĂů ŚŽŽŐŽǀĞŶƐ͕ ŵĞƚĂĂůŐŝĞƚĞƌŝũĞŶ͕ ƐƚĂĂůĨĂďƌŝĞŬĞŶ͕

ŐůĂƐͲ ĞŶ ĂĂƌĚĞǁĞƌŬĨĂďƌŝĞŬĞŶ͕ ƐƚŽŽŵůŽĐŽŵŽƟĞǀĞŶ ĞŶ

ƐƚŽŽŵƐĐŚĞƉĞŶ͕ ĞŶ ůĞŐĚĞ ŝŶ ĚĞ ĞĞƌƐƚĞ ĚĞĐĞŶŶŝĂ ǀĂŶ ĚĞ

ϮϬĞĞĞƵǁŝŶǀĞĞůƵƌŽƉĞƐĞůĂŶĚĞŶƚĞƌƉůĂĂƚƐĞŝŶŵŝũŶĞŶ͕

hoogovens en fabrieken de opkomst en ontwikkeling van ĚĞ njǁĂƌĞ ŝŶĚƵƐƚƌŝĞ͕ ŽŽŬ ǁĞů ŐƌŽŽƚ ŝŶĚƵƐƚƌŝĞ ŐĞŶŽĞŵĚ͕

vast. Hij maakte zijn schilderijen tegen de achtergrond ǀĂŶ ĚĞ ŽƉŬŽŵƐƚ ǀĂŶ ĚĞ ƐƚŽŽŵŵĂĐŚŝŶĞ͕ ĞŶ ůĂƚĞƌ ĚĞ

ĞůĞŬƚƌŽŵŽƚŽƌ͘ĞŚĂůǀĞŶĂĂƌƵŝƚƐůĂŶĚĞŶĞůŐŝģƌĞŝƐĚĞŚŝũ

ŶĂĂƌŝŶĚƵƐƚƌŝĞĐĞŶƚƌĂŝŶtĂůĞƐ͕ĚĞDŝĚůĂŶĚƐŝŶŶŐĞůĂŶĚĞŶ

de scheepswerven in Schotland. In Zweden schilderde hij steengroeven en sparrenbossen om de herkomst te tonen ǀĂŶĚĞŐƌŽŶĚƐƚŽīĞŶǀŽŽƌĚĞǁĞŐĞŶďŽƵǁĞŶĚĞŚŽƵƚͲĞŶ

ƉĂƉŝĞƌŝŶĚƵƐƚƌŝĞ͘/ŶŚĞƚŶŽŐŶĂƵǁĞůŝũŬƐŐĞŢŶĚƵƐƚƌŝĂůŝƐĞĞƌĚĞ

Nederland had hij vooral de havens als onderwerp.

dŽĞŶ ŝŶ ϭϵϭϰ ĚĞ ŽŽƌůŽŐ ƵŝƚďƌĂŬ ŬŽŶ ,ĞŝũĞŶďƌŽĐŬ ŶŝĞƚ

langer vrij door Europa reizen en moest hij zich beperken tot wat in eigen land aan technische bedrijvigheid te zien ǁĂƐ͘ /Ŷ ĚŝĞ ƟũĚ ƌĂĂŬƚĞ ŽŽŬ njŝũŶ ďĞůĂŶŐƐƚĞůůŝŶŐ ǀŽŽƌ ĚĞ

ŵĞŶƐŝŶnjŝũŶǁĞƌŬǀĞƌĚĞƌŶĂĂƌĚĞĂĐŚƚĞƌŐƌŽŶĚ͕ŽŵƉůĂĂƚƐ

ƚĞŵĂŬĞŶǀŽŽƌĞĞŶŶĂĚƌƵŬŽƉŵĂĐŚŝŶĞƐ͕ŐƌŽŶĚƐƚŽīĞŶĞŶ

gereedschappen. Daarnaast verschoof zijn bewondering voor de technische ontwikkeling geleidelijk naar het ĞĚƵĐĂƟĞĨ ŐĞƌŝĐŚƚĞ ƐƚƌĞǀĞŶ ĞĞŶ ŽǀĞƌnjŝĐŚƚ ƚĞ ŐĞǀĞŶ

ǀĂŶ ĚĞ ŝŶĚƵƐƚƌŝģůĞ ĂĐƟǀŝƚĞŝƚĞŶ͘ ĂĂƌƚŽĞ ďĞŐŽŶ Śŝũ ŽŽŬ

ĚĂĂĚǁĞƌŬĞůŝũŬŐĞƌĞĞĚƐĐŚĂƉƉĞŶ͕ŵĂĐŚŝŶĞƐĞŶŐƌŽŶĚƐƚŽīĞŶ

ƚĞ ǀĞƌnjĂŵĞůĞŶ͘ ,ĞŝũĞŶďƌŽĐŬ ƌŝĐŚƩĞ ŝŶ ϭϵϮϯ ŽƉ ĚĞ njŽůĚĞƌ

van het Veiligheidsmuseum in Amsterdam een eerste tentoonstelling in. Deze is te zien als het begin van het DƵƐĞƵŵ ǀĂŶ ĚĞ ƌďĞŝĚ͕ ĚĂƚ ŝŶ ϭϵϯϬ ĞĞŶ ŽŶĚĞƌŬŽŵĞŶ

kreeg in een oude school aan de Rozengracht en ĮŶĂŶĐŝĞĞů ŐĞƐƚĞƵŶĚ ǁĞƌĚ ĚŽŽƌ ĚĞ ŐĞŵĞĞŶƚĞ ĞŶ ŚĞƚ ƌŝũŬ͘

Het museum had als doel “waardering te leren krijgen óók voor de geringste arbeid, die dagelijks verricht wordt door duizenden naamlozen, en deze arbeid kinderen en volwassenen onder ogen te brengen, zodat zij hun medemensen in de samenleving beter zullen begrijpen en ŵĞĞƌ ůŝĞĬĞďďĞŶ ĚĂŶ ƚŽƚ ŶƵ ƚŽĞ͘͟ Het Museum van den

ƌďĞŝĚŝƐĚĞǀŽŽƌůŽƉĞƌǀĂŶŚĞƚdĞĐŚŶŽůŽŐŝĞDƵƐĞƵŵE/Ed͕

het huidige wetenschapscentrum NEMO in Amsterdam.

Zijn unieke keuze van onderwerpen bepaalde zijn ǁĞƌŬǁŝũnjĞ͘ KůŝĞǀĞƌĨ ǀŽŶĚ Śŝũ ĞĞŶ ƚĞ ůĂŶŐnjĂĂŵ ŵĞĚŝƵŵ͕

“omdat de omhaal met ezel en spieraam veel te lang duurt; eer je kunt beginnen, is wat je maken wou al weer heelemaal veranderd en heb je de lui telkens in den weg ŐĞƐƚĂĂŶ͘͟ŶĂƋƵĂƌĞůůĞŶŐŝŶŐŶŝĞƚ͕ǁĂŶƚ“in smelterijen of bij smeedwerk droogde ’t veel te gauw. Maat ’t ergste was

͛ƚƐƚŽĨ͖ĞƌǀĂůůĞŶĂůƟũĚĮũŶĞƐƚŽĨĚĞĞůƚũĞƐƌŽĞƚĞŶǀƵŝůŶĞĞƌ͕

ĚŝĞƉĞƌƐůŽƚŚĞƚĂƋƵĂƌĞůůĞĞƌĞŶďĞƐůŝƐƚŽŶŵŽŐĞůŝũŬŵĂŬĞŶ͙͘͟

dĞŶƐůŽƩĞ ǀŽŶĚ Śŝũ ŝŶ ĞĞŶ ǁŝŶŬĞůƚũĞ ŝŶ ŶŐĞůĂŶĚ ĚĞ

oplossing voor deze problemen: “de man verkocht zwart papier. En daar teeken ik sedert op met gekleurd krijt. Zo ůĞĞƌĚĞ ŝŬ ŽŽŬ ĚĞŶ ǀŽƌŵ ĂĂŶ ƚĞ ŐĞǀĞŶ ǀĂŶ ĚĞ ǀĞƌůŝĐŚƟŶŐ͕

ĚŝĞƉůŽƚƐĞůŝŶŐƵŝƚĞĞŶŽǀĞŶŽĨƵŝƚŐůŽĞŝĞŶĚƐƚĂĂůĂĨƐĐŚŝũŶƚ͘͟

,ĞŝũĞŶďƌŽĐŬ ŚĞĞŌ ŚŽŶĚĞƌĚĞŶ ŽůŝĞǀĞƌĨƐĐŚŝůĚĞƌŝũĞŶ ĞŶ

ƉĂƐƚĞůƐ ǀĂŶ ŝŶĚƵƐƚƌŝĞůĂŶĚƐĐŚĂƉƉĞŶ ŐĞŵĂĂŬƚ͕ ĞŶ ǁŽƌĚƚ

ǁĞů ĚĞ ͚ƐĐŚŝůĚĞƌ ǀĂŶ ůŝĐŚƚ ĞŶ ĂƌďĞŝĚ͛ ŐĞŶŽĞŵĚ͘ Ğ

ĂĩĞĞůĚŝŶŐĞŶ ǀĂŶ ĨĂďƌŝĞŬĞŶ͕ ŵŝũŶĞŶ͕ ŵĂĐŚŝŶĞƐ ĞŶ ĚĞ ƌŽů

ǀĂŶ ĚĞ ĂƌďĞŝĚĞƌ ŝŶ ŚĞƚ ƉƌŽĚƵĐƟĞƉƌŽĐĞƐ ǀĞƌǀĂĂƌĚŝŐĚĞ Śŝũ

Žŵ njŝũŶ ďĞǁŽŶĚĞƌŝŶŐ ǀŽŽƌ ĚĞ ǁĞƌŬŬƌĂĐŚƚ ǀĂŶ ĚĞ ŵĞŶƐ͕

ŐĞŚŽůƉĞŶ ĚŽŽƌ ŵĂĐŚŝŶĞƐ͕ ƚĞ ĚŽĐƵŵĞŶƚĞƌĞŶ͕ ŵĂĂƌ Śŝũ

kende tevens schoonheidswaarde toe aan industrie- en moderne stadstaferelen. Zijn sociaal engagement en

dŝũĚƐĐŚƌŝŌǀŽŽƌƚŽĞŐĞƉĂƐƚĞƌďŽǁĞƚĞŶƐĐŚĂƉϮϬϭϴ͖ϯϭ;ϯͿ ϭϬϯ

(2)

ĚŽĐƵŵĞŶƚĂƟĞĚƌŝŌŚĞďďĞŶŐĞůĞŝĚƚŽƚĞĞŶƵŶŝĞŬĞǁĞĞƌŐĂǀĞ

ǀĂŶ ƉƌŽĚƵĐƟĞƉƌŽĐĞƐƐĞŶ ŝŶ ŚĞƚ ďĞŐŝŶ ǀĂŶ ĚĞ ƚǁŝŶƟŐƐƚĞ

ĞĞƵǁ͕ĞŶŚĞƚŝƐĚĞǀĞƌĚŝĞŶƐƚĞǀĂŶ,ĞŝũĞŶďƌŽĐŬĚĂƚǀŝĂnjŝũŶ

ǁĞƌŬ ďĞĞůĚŝŶĨŽƌŵĂƟĞ ŝƐ ĂĐŚƚĞƌŐĞďůĞǀĞŶ ŽǀĞƌ ĚĞ ĚŝǀĞƌƐĞ

ŝŶĚƵƐƚƌŝĞƚĂŬŬĞŶnjŽĂůƐŵŝũŶĞŶ͕ŐůĂƐͲĞŶĂĂƌĚĞǁĞƌŬ͕ƚĞdžƟĞů͕

ŝũnjĞƌĞŶƐƚĂĂů͕ǀŽĞĚŝŶŐƐͲĞŶĐŚĞŵŝƐĐŚĞŝŶĚƵƐƚƌŝĞĂůƐŵĞĚĞ

transport.

Hoewel Heijenbrock wel degelijke oog had voor de realiteit van de ellendige omstandigheden van de ĂƌďĞŝĚĞƌƐ͕ ŐŝŶŐ njŝũŶ ďĞůĂŶŐƐƚĞůůŝŶŐ ŵĞƚ ŶĂŵĞ Ƶŝƚ ŶĂĂƌ ĚĞ

schoonheid van de industrie met zijn technische aspecten ĞŶ ƚŽĞƉĂƐƐŝŶŐĞŶ͕ ĞŶ njŝũŶ ŐĞůŽŽĨ ŝŶ ĚĞ ŚŝĞƌĚŽŽƌ ŐĞďŽĚĞŶ

mogelijkheden voor een waardiger bestaan. Heijenbrock njŝĞƚĚĞŵŽĚĞƌŶĞĨĂďƌŝĞŬĂůƐ͞ĞĞŶŝŶĚƵƐƚƌŝģůĞŬĂƚŚĞĚƌĂĂů͕͟

ŚĞƚ ĚĞĐŽƌ ĂůƐ ƐLJŵů ǀĂŶ ƐĐŚŽŽŶŚĞŝĚ͕ ǀŽŽƌƵŝƚŐĂŶŐ ĞŶ

ŐĞƐĞĐƵůĂƌŝƐĞĞƌĚĞ ŵĂĐŚƚ͘ hŝƚŐĂĂŶĚĞ ǀĂŶ ĞĞŶ ƉŽƐŝƟĞǀĞ

uitwerking van de industrie op maatschappelijke en sociale verhoudingen en de schoonheid van de materiele ĞŶĨLJƐŝĞŬĞĂƐƉĞĐƚĞŶǀĂŶĚĞŝŶĚƵƐƚƌŝģůĞĂĐƟǀŝƚĞŝƚƐĐŚŝůĚĞƌĚĞ

,ĞŝũĞŶďƌŽĐŬ ĚĞ ĨĂďƌŝĞŬĞŶ͕ ǀŽŽƌĂů ŚĞƚ ƉƌŽĚƵĐƟĞƉƌŽĐĞƐ

en de rol van de arbeiders daarin. In zijn werk wordt de ǁĞƌŬĞůŝũŬŚĞŝĚ ǀĂŶ ŚĞƚ ůĞǀĞŶ ŝŶ ĚŝĞ ƟũĚ͕ ĚĂƚŐĞŶĞ ǁĂĂƌ ĚĞ

ŐƌŽƚĞ ŵĂƐƐĂ ďŝũ ďĞƚƌŽŬŬĞŶ ŝƐ͕ ǁĞĞƌŐĞŐĞǀĞŶ͗ ĨĂďƌŝĞŬĞŶ͕

ŵŝũŶĞŶ͕ ŚĂǀĞŶƐ͘ ,ŝĞƌďŝũ ŬŽŵĞŶ ǀĞĞů ƌŽŽŬ͕ ƐƚŽŽŵ ĞŶ

ĚĂŵƉ͕ƌŽŽĚŐůŽĞŝĞŶĚĞƐĐŚŝũŶƐĞůƐĞŶǀŽŶŬĞŶŝŶŚĞƚĚŽŶŬĞƌ͕

ƐŝŶƚĞůŚŽƉĞŶ ĞŶ ƐůĂŬŬĞŶĂĨǀĂů͕ ĂĂŶƌŝũĚĞŶĚĞ ƚƌĞŝŶĞŶ ĞŶ

lorries en hijskranen bij kijken. Maar nog meer van belang ŝƐĚĞƉůĂĂƚƐĚŝĞŚŝũĚĞŵĞŶƐĚĂĂƌŝŶŐĞĞŌ͗ŬůĞŝŶĞŶ ŶŝĞƟŐ

ŝŶ ŚĞƚ ŐƌŽƚĞ ŐĞŚĞĞů͕ ŵĂĂƌ ǁĞů ŵĞƚ ĞĞŶ ƚĂĂŬ ďŝŶŶĞŶ ŚĞƚ

ĂůůĞƐŽŵǀĂƩĞŶĚĞŶĞƚǁĞƌŬ͘

De weergaven van de schilderijen van Heijenbrock die hier njŝũŶŽƉŐĞŶŽŵĞŶnjŝũŶĂŅŽŵƐƟŐƵŝƚŚĞƚďŽĞŬ͚/ŶŚĞƚƐƉŽŽƌ

ǀĂŶ,ĞŝũĞŶďƌŽĐŬ͛;ƵŝƚĞůĂĂƌ͕WĞůůĂŶĚĞƌƐΘsƌĞĞŵĂŶ͕ϭϵϴϴͿ͘

Bronnen

:ĂŶƐĞŶ :͘ ,ĞŝũĞŶďƌŽĐŬ ŝŶ ŚĞƚ ŝŽŐƌĂĮƐĐŚ WŽƌƚĂĂů ǀĂŶ ŝŽŐƌĂĮƐĐŚ

Woordenboek van het Socialisme en de Arbeidersbeweging in Nederland (BWSA). Oorspronkelijk gepubliceerd in

t^ ϰ ;ϭϵϵϬͿ͕ Ɖ͘ ϴϭͲϴϲ͘ >ĂĂƚƐƚ ŐĞǁŝũnjŝŐĚ ŽƉ ϬϱͲϬϴͲϮϬϬϮ

;ŚƩƉƐ͗ͬͬƐŽĐŝĂůŚŝƐƚŽƌLJ͘ŽƌŐͬďǁƐĂ͖ͬ ŚƩƉ͗ͬͬŚĚů͘ŚĂŶĚůĞ͘

ŶĞƚͬϭϬϲϮϮͬϵϳϱϰϴϮϮͲϲϵϱͲϰϲϱͲϯϯϮͲϭϱϳϬϲͿ͘

ƵŝƚĞůĂĂƌt͕WĞůůĂŶĚĞƌƐD͕sƌĞĞŵĂŶZ͘/ŶŚĞƚƐƉŽŽƌǀĂŶ,ĞŝũĞŶďƌŽĐŬ͘

ĞĞůĚĞŶ ǀĂŶ ŝŶĚƵƐƚƌŝģůĞ ŽŶƚǁŝŬŬĞůŝŶŐ͘ 'ĞnjĂŵĞŶůŝũŬĞ ƵŝƚŐĂǀĞ

ǀĂŶ Ğ ĂůŝĞ͕ ůŐĞŵĞŶĞ ^ƉĂĂƌďĂŶŬ ǀŽŽƌ EĞĚĞƌůĂŶĚ͕ Ğ

ĞŶƚƌĂůĞsĞƌnjĞŬĞƌŝŶŐĞŶE͘s͘ĞŶ,ŽůůĂŶĚƐĞ<ŽŽƉŵĂŶƐďĂŶŬE͘s͕͘

ĚĞĐĞŵďĞƌϭϵϴϴ͘/^EϵϬͲϲϲϭϳͲϬϱϬͲϲ͘

'ůĂƐďůĂnjĞƌŵĞƚďůĂĂƐƉŝũƉƚĞ>ĞĞƌĚĂŵ;ĐŝƌĐĂϭϵϮϬͿ

,ĞƚŬĞƌĞŶǀĂŶĞĞŶŵĞƚŐůŽĞŝĞŶĚƐƚĂĂůŐĞǀƵůĚĞŐŝĞƚƉŽƚ

,ĞƚŝŶďƌĞŶŐĞŶǀĂŶĚĞŐůĂƐƉŽƚŝŶĚĞ,ĞƌŵĂŶƐŽǀĞŶƚĞ>ĞĞƌĚĂŵ

ŚĞŵŝƐĐŚďĞĚƌŝũĨƵƉŚĂƌƚĞtĞĞƐƉ

ϭϬϰ dŝũĚƐĐŚƌŝŌǀŽŽƌƚŽĞŐĞƉĂƐƚĞƌďŽǁĞƚĞŶƐĐŚĂƉϮϬϭϴ͖ϯϭ;ϯͿ

(3)

ZĞƉĂƌĂƟĞǁĞƌĨƚĞŵƐƚĞƌĚĂŵ

ĂŶǀŽĞƌ ǀĂŶ ƚƵƌĨ ǀŽŽƌ ŚĞƚ ŬĞƚĞůŚƵŝƐ ǀĂŶ ĚĞ ŬĂƚŽĞŶĚƌƵŬŬĞƌŝũ

sĂŶsůŝƐƐŝŶŐĞŶƚĞ,ĞůŵŽŶĚ

WĞƚƌŽůĞƵŵŚĂǀĞŶƚĞŶƚǁĞƌƉĞŶ

'ƌĂĂŶnjƵŝŐĞƌƐŽƉĚĞDĂĂƐ

'ŝĞƚŚĂůŝŶƐƚĂĂůďĞĚƌŝũĨĞŵŬĂƚĞhƚƌĞĐŚƚ;ĐĂ͘ϭϵϭϵͿ

/ũnjĞƌŐŝĞƚĞƌŝŶĂĐƟĞ

dŝũĚƐĐŚƌŝŌǀŽŽƌƚŽĞŐĞƉĂƐƚĞƌďŽǁĞƚĞŶƐĐŚĂƉϮϬϭϴ͖ϯϭ;ϯͿ ϭϬϱ

(4)

<ŽůĞŶŵŝũŶŝŶĚĞǁŝŶƚĞƌ

DŝũŶǁĞƌŬĞƌŵĞƚŬŽůĞŶŬĂƌĞŶŚĂŶĚůĂŵƉ

,ĞƚďůƵƐƐĞŶǀĂŶĚĞŚĞƚĞĐŽŬĞƐŝŶĚĞďůƵƐƚŽƌĞŶƐǀĂŶĚĞ^ƚĂĂƚƐ- ŵŝũŶŵŵĂ

,ĞƚŵĞƚĚĞŚĂŶĚǀĞƌǀŽĞƌĞŶǀĂŶĚĞŐŝĞƚƉƵƚŝŶ,ƂƌĚĞ

;ďŝũŽƌƚŵƵŶĚͿ

,ĞƚŽƵĚƐƚĞŐĂƐŵĂƐŬĞƌ͘'ĞƉƌĞƉĂƌĞĞƌĚƐƉŽŶƐũĞƚĞŐĞŶĚĞŵŽŶĚ

ŐĞŚŽƵĚĞŶ

ϭϬϲ dŝũĚƐĐŚƌŝŌǀŽŽƌƚŽĞŐĞƉĂƐƚĞƌďŽǁĞƚĞŶƐĐŚĂƉϮϬϭϴ͖ϯϭ;ϯͿ

(5)

>ŽƐǀůŽĞƌŝŶĞĞŶĞůŐŝƐĐŚĞŬŽůĞŶŵŝũŶ;ϭϵϬϮͿ

͚ŝũŚĞƚŝŶǁĞƌƉĞŶĚĞƌĞƌƚƐĞŶŝŶĚĞŽǀĞŶǁĞƌĚĞŶĚĞǁĞƌŬůŝĞĚĞŶ

ĚŽŽƌĞĞŶŬĂƉďĞƐĐŚĞƌŵĚ͛

,ĂŶĚƐŵĞĚĞƌŝũ

,ŽŽŐŽǀĞŶďĞĚƌŝũĨƚĞƵĐŬŝŶŐĞŶŝŶ>ŽƚŚĂƌŝŶŐĞŶ

dŝũĚƐĐŚƌŝŌǀŽŽƌƚŽĞŐĞƉĂƐƚĞƌďŽǁĞƚĞŶƐĐŚĂƉϮϬϭϴ͖ϯϭ;ϯͿ ϭϬϳ

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

ǀĂŶ ĚĞ ũĂƌĞŶ njŝũŶ ĚĞnjĞ ĚŽŽƌ ĞĞŶ ŐĞďƌĞŬ ĂĂŶ

verschillen tussen nachtwerkers en dagwerkers gevonden ŝŶ ĚĞ ĨƌĞƋƵĞŶƟĞ ĞŶ ŬǁĂůŝƚĞŝƚ ǀĂŶ ŵĂĂůƟũĚĞŶ ĞŶ ƐŶĂĐŬƐ. ĚŝĞ

Ğ ĐŽŵŵŝƐƐŝĞ ĐŽŶĐůƵĚĞĞƌƚ ĚĂƚ ďĞƌŽĞƉƐŵĂƟŐĞ ďůŽŽƚƐƚĞůͲ ůŝŶŐ ĂĂŶ ĚĞ ĞŵŝƐƐŝĞƐ ǀĂŶ ŝũnjĞƌͲ ĞŶ

ŵĞĞ ǀŽŽƌ njŽǁĞů ǁĞƌŬŶĞŵĞƌƐ ĂůƐ ĚĞ ďĞƚƌĞīĞŶĚĞ ŽƌŐĂŶŝ- ƐĂƟĞƐ ĞŶ ĚĞ ƐĂŵĞŶůĞǀŝŶŐ ŝŶ njŝũŶ ŐĞŚĞĞů͘

ŵĞĞ ǀŽŽƌ njŽǁĞů ǁĞƌŬŶĞŵĞƌƐ ĂůƐ ĚĞ ďĞƚƌĞīĞŶĚĞ ŽƌŐĂŶŝ- ƐĂƟĞƐ ĞŶ ĚĞ ƐĂŵĞŶůĞǀŝŶŐ ŝŶ njŝũŶ ŐĞŚĞĞů͘

sŽŽƌ ĚĞ ƐŝŵƵůĂŶƚĞŶ ;ŝŶ ĚĞ ƌŽů ǀĂŶ njŽƌŐǀƌĂŐĞƌͿ ŝƐ Ěŝƚ ĚĞ. ĞƌǀĂƌŝŶŐ ĚĂƚ njŽƌŐƌŽƵƟŶĞ

ĚĂƚ ŐƌŽĞŶƚĞŶ ĞŶ ĨƌƵŝƚ ĚĞ ďĞůĂŶŐƌŝũŬƐƚĞ ŽŽƌnjĂĂŬ njŝũŶ ǀĂŶ. ǀŽĞĚƐĞůŝŶĨĞĐƟĞƐ͕ ŝŶ EĞĚĞƌůĂŶĚ ƐĐŚĂƚ

ĚĂƚ ŐƌŽĞŶƚĞŶ ĞŶ ĨƌƵŝƚ ĚĞ ďĞůĂŶŐƌŝũŬƐƚĞ ŽŽƌnjĂĂŬ njŝũŶ ǀĂŶ. ǀŽĞĚƐĞůŝŶĨĞĐƟĞƐ͕ ŝŶ EĞĚĞƌůĂŶĚ ƐĐŚĂƚ