• No results found

‘Audience Design in documentaire-interviews’

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "‘Audience Design in documentaire-interviews’"

Copied!
94
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

‘Audience Design in documentaire-interviews’

Een onderzoek naar hoe gesproken teksten en bijbehorende

beelden in documentaire-interviews ontworpen zijn voor de

(2)

Inhoudsopgave

I. Nederlandse vertaling schema’s informatie linking

3

II. Uitwerking documentaires

6

1. Mafia, what mafia?

6

2. Krakatoa: Revealed

13

3. Warriors – Waffen SS, Gladiators of World War II

20

4. De voorste linie

21

5. D-day to Berlin

36

6. Het korte leven van soldaat Gutierrez

39

7. De laatste dans in Shakopee

50

8. Westerbork girl

67

9. Droomwereld

76

(3)

I. Nederlandse vertaling schema’s informatie linking

Schema van verbale linking (van Leeuwen, 2005:225)

Type of connection Subtypes Typical explicit conjunctions Typical environment Elaboration Uitwerking Explanation Uitleg Example Voorbeeld Specification Specificatie Summary Samenvatting Correction Correctie

‘that is’, ‘in other words’

‘example’, ‘to illustrate’

‘in particular’, ‘more specifically’

‘in short’, ‘briefly’

‘in fact’, ‘actually’

Argumentation Persuasion Extension: addition Uitbreiding: aanvulling Addition Aanvulling Adversative Tegenstelling Alternative Alternatief ‘and’, ‘moreover’ ‘but’, ‘however’ ‘or’, ‘alternatively’ Description Argumentation Persuasion Extension: temporal Uitbreiding: tijd Next event Volgende gebeurtenis Simultaneous event Gelijktijdige gebeurtenis Previous event Vorige gebeurtenis Conclusive event Afsluitende gebeurtenis ‘then’, ‘next’

‘meanwhile’, ‘just then’

‘previously’, ‘hitherto’

‘finally’, ‘in the end’

Narrative Procedure Extension: spatial Uitbreiding: ruimtelijk Proximity Nabijheid Co-presence Co-presentie

‘behind’, ‘in front’, etc.

‘in the same place’, ‘there’

Description Extension: logical Uitbreiding: logische volgorde Similarity Gelijkenis Contrast Contrast Reason ‘likewise’, ‘similarity’

‘by contrast’, ‘conversely’

‘therefore’, ‘for that reason’

(4)

Aanleiding, reden Result Gevolg, resultaat Purpose Doel Condition (positive) Positieve voorwaarde Condition (negative) Negatieve voorwaarde

‘as a result’, ‘in consequence’ ‘for

that purpose’, ‘with this in view’

‘in that case’, ‘in that event’, ‘if’

‘otherwise’, ‘if not’

Schema van visuele linking

(Van Leeuwen, 2005:229)

Type of connection Subtypes Realization Typical environment Elaboration Uitwerking Overview Totaal beeld Detail Detailleren

Cut or other transition form CS to LS of same subject

Cut or other transition form LS to CS of same subject Description Extension: temporal Uitbreiding: tijdelijk Next event Volgende gebeurtenis Previous event Vorige gebeurtenis Simultaneous event Gelijktijdige gebeurtenis

Cut or other transition to next action or event

Cut or other transition to previous event

Cut or other transition to simultaneous event Narration, procedure Extension: spatial Uitbreiding: ruimtelijk Proximity Nabijheid Co-presence Co-presentie

Relative location indicated by maching angle

Series or two or more details

Description Extension: logical Uitbreiding: logisch Contrast Contrast Similarity Gelijkenis

Contrasting subject (no narrative connection)

Similar subject (no narrative connection)

Persuasion

Schema van visueel-verbale linking

(Van Leeuwen, 2005:230)

Image-text relation Elaboration Uitwerking Specification Specificatie Explanation

The image makes the text more specific (illustration - illustratie)

The text makes the image more specific (anchorage - verankering)

(5)

Verklaring Extension Uitbreiding Similarity Gelijkenis Contrast Contrast Complement Aanvullend

The content of the text is similar of that of the image

The content of the text contrasts with that of the image

(6)

II. Uitwerking documentaires

Documentaire: Mafia, what mafia?

Fragment 1

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

03.30 My father went on Tuesdays and Thursdays go into this hall and sit in an office in the back and various people from the

neighbourhood would come in and ask favours.

Geïnterviewde man – Bill Bonanno (voice of authority)

03.43 Voorbeeld

Somebody had a sick child and she couldn’t pay the doctor…

Geïnterviewde man – Bill Bonanno (voice of authority)

03.48 …and my father would arrange for

that.

Specificatie-illustratie

Zwart/wit foto man – Vader van Bill, Joe Bonanno

Parallellie

Contrast

03.51 Voorbeeld

Somebody else had a husband…

Zwart/wit foto man – Vader van Bill, Joe Bonanno

Detailleren

03.54 …who was cheating on her and she, she wanted to know what to do…

Geïnterviewde man – Bill Bonanno (voice of authority)

Contrast

03.58 …he would take care of that.

Specificatie-illustratie

Sepia foto Man en kind – Bill en Joe Bonanno

Parallellie

Contrast

04.00 Specificatie

Uh.. that happened twice a week.

Sepia foto Man en kind – Bill en Joe Bonanno Detailleren 04.02 Gevolg So when that happens…

Sepia foto Man en kind – Bill en Joe Bonanno

Deatilleren

04.05 …you begin to form the idea that when you have a problem you know where to go.

Geïnterviewde man – Bill Bonanno (voice of authority)

(7)

Fragment 2

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

05.27 I came home all excited because I had the button who said president on it.

Specificatie-illustratie

Originele beelden van vroeger, kind in beeld – Dominick Montiglio

Parallellie

05.31 Volgende gebeurtenis

And he said ‘oh great’,

he says what the class president do?

Specificatie-illustratie

Orginele beelden van vroeger, man in beeld – Nino Gaggi Parallellie Volgende gebeurtenis 05.36 Volgende gebeurtenis So I said, you know teacher goes out of the room and you watch the class, if anybody does anything wrong you write their name on the board. Geinterviewde man – Dominick Montiglio (voice of authority) Contrast 05.43 Volgende gebeurtenis And he looked at me and he says … Geinterviewde man – Dominick Montiglio (voice of authority) Gelijkenis 05.45 … you telling me you are a wreck you’re a soul

itching? Specificatie-illustratie

Originele beelden van vroeger, man in beeld – Nino Gaggi Parallellie Contrast 05.48 Volgende gebeurtenis So I said, get on me ten years or eleven years old…

Originele beelden van vroeger, man in beeld – Nino Gaggi

Gelijkenis

05.51 …but what are you going to say?

Verwijzing naar gedeelde kennis Geinterviewde man – Dominick Montiglio (voice of authority) Contrast 05.52 Volgende gebeurtenis

And he said, well tomorrow you got to go back and give the button back to the teacher and tell her you can’t be the class president. Geinterviewde man – Dominick Montiglio (voice of authority) Gelijkenis

Fragment 3

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

(8)

in to a room and you were given the image of a saint. Samenhangrelatie Gelijkenis → – ritueel Parallellie 09.21 Volgende gebeurtenis

Prick your finger enough to (…) a drop of two of

blood, put it on… Gelijkenis →

Nagespeelde beelden – ritueel

Parallellie

Volgende gebeurtenis

09.27 …the image of the saint, put the saint in your hand and they light it.

Geïnterviewde man – Bill Bonanno (voice of authority)

Contrast

09.32 Volgende gebeurtenis

And you take an oath and it simply says that you you hope to burn as this saint is burning if you betray your your

brothers. Gelijkenis → Nagespeelde beelden – ritueel Parallellie Contrast

Fragment 4

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

11.13 We parked a long block away from where this guy was and he was hanging out with a bunch of people in front of a candy store and we were waiting across the street. Geinterviewde man – Dominick Montiglio (voice of authority) 11.24 Aanvulling

And I had a 22 with a silencer and Nino and Roy both had 38’s. Geinterviewde man – Dominick Montiglio (voice of authority) 11.30 Volgende gebeurtenis

(9)

Fragment 5

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

16.52 As I remember Luciano was an Americanised guy, so he talked that way. Nagespeelde beelden – vergadering maffia

Setting creëren van plaats

16.55 Aanvulling

My dad always told me that.

Nagespeelde beelden –

vergadering maffia

Setting creëren van plaats

Gelijkenis

16.58 Specificatie

Luciano talked just like those Americans. Parafraseren Geïnterviewde man – Bill Bonanno (voice of authority) Contrast 17.03 Volgende gebeurtenis

And he says: those guys are dead I have no quarrel with you and I know you don’t have a quarrel with me. Geïnterviewde man – Bill Bonanno (voice of authority) Gelijkenis 17.10 Gevolg

Therefore the past is the past lets go on.

Specificatie illustratie

Nagespeelde beelden –

vergadering maffia

Setting creëren van plaats Contrast - Detailleren

Fragment 6

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

17.22 Luciano’s

conception was that he would melt sicillian mafia... Specificatie → verankering Nagespeelde beelden – vergadering maffia

Setting creëren van plaats

17.27 ...mores which formes a very tight organization with American business methods. Geïnterviewde man – Ernest Volkman (voice of authority) Contrast 17.33 Aanvulling That’s basically what he came up with. Geïnterviewde man – Ernest Volkman (voice of authority) Gelijkenis 17.36 Specificatie

A kind of… Geïnterviewde man – Ernest Volkman (voice of authority)

Gelijkenis

(10)

came to know as American Maffia organized crime. Parafraseren beelden – vergadering maffia

Setting creëren van plaats

Fragment 7

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

18.13 You see those cadillacs.

← Specificatie-illustratie

Originele beelden – zwart wit, spelende kinderen en auto’s in beeld.

Setting creëren van tijd

18.17 Aanvulling

You know, guys in suits, really black suits and diamante rings like the size of a quarter you know beautiful woman.

Verwijzing naar gedeelde kennis

Geïnterviewde man – Henry Hill (voice of authority)

Contrast

18.23 ‘What the fuck is this, you know?’

Verwijzing naar gedeelde kennis

Geïnterviewde man – Henry Hill (voice of authority)

Gelijkenis

18.26

Vorige gebeurtenis

So I walked doing that job, washing cars sweeping them out you know…

Geïnterviewde man – Henry Hill (voice of authority)

Gelijkenis

18.30 …just to hang out there.

Specificatie-illustratie

Originele beelden – zwart wit, auto’s rijden en toeteren

Setting creëren van tijd

Contrast

18.31 Samenvatting

And that’s how I started hanging out over there.

← Specificatie-illustratie

(11)

18.51 Well I say I grew up in that world.

Specificatie-illustratie

Zwart wit foto in beeld – Frank Culotta Parallellie/ Introductie persoon 18.54 Specificatie The neighbourhood I came from…

Zwart wit foto in beeld – Frank Culotta Detailleren 18.57 … there were (…) guys, crooks, murderers. Geïnterviewde man – Frank Culotta (voice of authority)

Contrast

19.02 Aanvulling

And I certain looked up to them, and

idealized them.

Specificatie-illustratie

Zwart wit foto in beeld – Frank Culotta Persoon opnieuw in beeld Contrast 19.05 Vorige gebeurtenis Manage to shine their shoes they gave me instead of a nickel they give me a dollar.

Zwart wit foto in beeld – Frank Culotta

Gelijkenis - Detailleren

19.11 Verklaring

So I you know I had seen a lot of money then as a kid.

Verwijzing naar gedeelde kennis

Geïnterviewde man – Frank Culotta (voice of authority)

Gelijkenis

19.14 Aanvulling

And they impressed me.

Geïnterviewde man – Frank Culotta (voice of authority) Gelijkenis 19.16 Gevolg So in my mind I always wanted to be something like that.

Geïnterviewde man – Frank Culotta (voice of authority) Gelijkenis

Fragment 9

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

30.53 The new organization that luciano created… Contrast → Originele beelden – Mensen lopen over een brug in New York.

Setting creëren van plaats

30.57 … solved just about every problem you could think of, except one: narcotics. Geïnterviewde man – Ernest Volkman (voice of authority) Contrast 31.04 Vorige gebeurtenis In the beginning Luciano assumed that the organization could keep organized Nagespeelde beelden – Drugs (poeder) wordt fijn gemaakt.

(12)

crime out of narcotics

altogether, it simply wasn’t worth the trouble. ← Specificatie - illustratie Metonymische weergave 31.16 Aanvulling

The difficulty was the money. Geïnterviewde man – Ernest Volkman (voice of authority) Contrast

Fragment 10

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

43.22 Valachi had a you know a sixth

grade education.

Specificatie-illustratie

Originele beelden – zwart wit Joe Valachi

Parallellie/

Introductie persoon

43.27 Aanvulling

I think he… Originele beelden – zwart wit Joe Valachi

Gelijkenis

43.28 … commited his first crime when he was about six or seven years old.

Geïnterviewde man – William Hundley (voice of authority) Contrast 43.31 Specificatie Broke into a grocery store, in and out of jail.

Geïnterviewde man – William Hundley (voice of authority) Gelijkenis 43.35 Aanvulling

But he had you know he had street smarts. Verwijzing naar gedeelde kennis → Specificatie-verankering Originele beelden – zwart wit, fotografen en Joe Valachi

Persoon opnieuw in beeld

(13)

Documentaire: Krakatoa Revealed

Fragment 1

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

9.15 We can try and recreate what we think of the right conditions…

Contrast →

Beelden heden – man op boot op zee.

Introductie persoon/

Setting creëren van plaats

9.18 …as are the computer Geïnterviewde man – Nick Petford (voice of authority) Gelijkenis 9.20 Aanvulling We have sensible input information on strength of the rocks the kind of gas pressures amount expect. Geïnterviewde man – Nick Petford (voice of authority) Gelijkenis 9.25 Aanvulling

We can build three dimensional models. Geïnterviewde man – Nick Petford (voice of authority) Gelijkenis 9.27 Aanvulling

And we can work out exactly what conditions required for failure of the volcano. ← Specificatie-illustratie Beelden heden – Vulkaan Anak Krakatoa

Setting creëren van plaats Contrast

Fragment 2

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

10.13 The norm for people going was to set…

Gelijkenis →

Originele beelden – boot vaart over zee naar een vulkaan, man staat op boot.

Parallellie

10.15 …sail from Java about two three in the morning and that way you get to the volcano before sunrise. Geinterviewde man – Lockhart Murdoch (voice of authority) Contrast 10.24 Volgende gebeurtenis We got to the volcano about five in the morning.

Specificatie-illustratie

Originele beelden – boot vaart over zee naar een vulkaan, man staat op boot.

Parallellie

Contrast

(14)

Volgende gebeurtenis

cut the engines of we could just seen the sort of silhouette of the volcano and the silvery moonlight and the waves reflecting the stars. Lockhart Murdoch (voice of authority)

Fragment 3

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

11.07 The eruption only last about 30 or 45 seconds. Gelijkenis → Originele beelden – kleine uitbarsting vulkaan Parallellie 11.11 Volgende gebeurtenis

And after that, I suppose we all… Samenhangrelatie Originele beelden – kleine uitbarsting vulkaan Detailleren 11.13 …thought well we are gonna settle down wait another couple of hours and it will go off again. Geïnterviewde man – Lockhart Murdoch (voice of authority) Contrast 11.18 Volgende gebeurtenis

But it was at that point this motorized rubber thingy appeared. Contrast → Originele beelden – kleine uitbarsting vulkaan

Setting creëren van plaats Contrast 11.22 Volgende gebeurtenis There’s an Indonesian guy saying come on come. Contrast → Originele beelden – kleine uitbarsting vulkaan

Setting creëren van plaats Volgende gebeurtenis 11.25 Volgende gebeurtenis And we looked at him and said are you sure and he did he said yes yes come on. Geïnterviewde man – Lockhart Murdoch (voice of authority) Contrast 11.31 Volgende gebeurtenis So we foolishly got on the thingy an it took us to shore. Geïnterviewde man – Lockhart Murdoch (voice of authority) Gelijkenis

Fragment 4

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

(15)

-our photos looked around we were then thinking about heading back down to the boat.

Specificatie-illustratie

vulkaan

Setting creëren van plaats

12.00 Gelijktijdige gebeurtenis

And just at that point we felt this great rumbling in the ground. Geïnterviewde man – Lockhart Murdoch (voice of authority) Contrast Originele beelden – grote uitbarsting vulkaan Dramatisering 12.04 Contrast 12.09 Volgende gebeurtenis All of a sudden… Specificatie illustratie Originele beelden – grote uitbarsting vulkaan Dramatisering Gelijkenis

12.11 …with the crash, roar, there was a huge plump of black smoking ash came out of the top of the volcano.

Geïnterviewde man – Lockhart Murdoch (voice of authority) Contrast Originele beelden – grote uitbarsting vulkaan Dramatisering 12.17 Contrast 12.21 Volgende gebeurtenis Lumps of ashes cinder were coming down on top of us. Geïnterviewde man – Lockhart Murdoch (voice of authority) Contrast Originele beelden – grote uitbarsting vulkaan 12.24 Contrast 12.26 Volgende gebeurtenis

We had to run for it basically. Specificatie-illustratie Originele beelden – grote uitbarsting vulkaan, lavabrokken rollen naar beneden.

Dramatisering Volgende gebeurtenis Originele beelden -uitbarsting vulkaan, lavabrokken rollen naar beneden. Dramatisering 12.28 Volgende gebeurtenis 12.32 Gelijktijdige gebeurtenis And as I was running I felt… Nagespeelde beelden – het lijkt alsof iemand naar beneden rent, voetstappen zijn te

(16)

Gelijkenis →

horen en vulkaan is te zien.

Parallellie

12.34 …rocks hit me on the back of the head other rocks hitting me on my back. Geïnterviewde man – Lockhart Murdoch (voice of authority) Contrast Originele beelden -uitbarsting vulkaan, lavabrokken rollen naar beneden Dramatisering 12.37 Contrast 12.39 Volgende gebeurtenis

And I fell over on my face… Geïnterviewde man – Lockhart Murdoch (voice of authority) Contrast Originele beelden -uitbarsting vulkaan, rook in beeld. Dramatisering 12.41 Contrast 12.44 …and looking to the side I saw there was a sort of medium size boulder there, so I took cover behind that.

Gelijkenis →

Nagespeelde beelden – het lijkt alsof iemand naar beneden rent, voetstappen zijn te horen en vulkaan is te zien. Parallellie Volgende gebeurtenis 12.50 Doel

That protected the top half of my body but my bottom half was still getting bashed and pummelled by all the rocks.

Geïnterviewde man – Lockhart Murdoch (voice of authority) Contrast Originele beelden -uitbarsting vulkaan, lavabrokken rollen naar beneden Dramatisering 12.56 Contrast 12.58 Volgende gebeurtenis

(17)

Dramatisering

13.05 Aanvulling

I was thinking actually what a horrible way to die what a horrible way to die. Geïnterviewde man – Lockhart Murdoch (voice of authority) Contrast

Fragment 5

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

15.26 It’s actually quite strange to being here, it seem rather a bit intimidating in

fact.

Aanvullend

Beelden heden – man loopt op vulkaan Anak Krakatau

Parallellie

15.31 Aanvulling

Its very hot and very hard work.

Beelden heden – man loopt verder op Anak Krakatau Volgende gebeurtenis 15.33 Aanvulling And uh I wouldn’t say hearty but there is almost a brooding presence here.

Beelden heden – man loopt op vulkaan Anak Krakatau

Co-presentie

15.39 Specificatie

A feeling about the place which is uhm you know, make you feel a bit uncomfortable.

Verwijzing naar gedeelde kennis

Beelden heden – krater Anak Kraktau met stoom er omheen

Dramatisering

Co-presentie

Beelden heden – man beklimt vulkaan Anak Krakatau 15.42 Volgende gebeurtenis 15.47 Gelijkenis

The original shape of Krakatoa in 1883 wouldn’t have been to (…) of Anak Krakatoa now.

Specificatie-illustratie

Beelden heden – man beklimt vulkaan Anak Krakatau

Setting creëren van plaats

Detailleren

15.54 Aanvulling

Uh the point is the scale.

Beelden heden – man beklimt vulkaan Anak Krakatau

Detailleren

15.55 Aanvulling

The height of Anak now is 300 meters more or less above sea level. ← Specificatie-illustratie Beelden heden – uitzicht op zee bekeken vanaf de vulkaan Anak Kraktau

Setting creëren van plaats

(18)

15.59 Aanvulling

In 1883 the Krakatoa volcano would have been three times as high.

Beelden heden – man beklimt vulkaan Anak Krakatau

Co-presentie

16.02 Aanvulling

It was twice the size of the empire state building. Concretiseren ← Specificatie illustratie Beelden heden – krater Anak Kraktau

Setting creëren van plaats

Co-presentie

Beelden heden – man loop met zuurstofmasker op de vulkaan Anak Krakatau 16.04 Volgende gebeurtenis 16.12 Volgende gebeurtenis

You can really smell the sulphur.

Geïnterviewde man – Nick Petford (voice of authority) staat bij de vulkaan. Omgeving vulkaan te zien. Dramatisering Gelijkenis 16.14 Co-presentie This is amazing, here we are at the ring…

Geïnterviewde man – Nick Petford (voice of authority) staat bij de vulkaan. Omgeving vulkaan te zien.

Gelijkenis

16.16 ...of Anak Krakatoa.

Specificatie-illustratie

Beelden heden – krater Anak Kraktau

Parallellie

Contrast - Co-presentie

16.19 Nabijheid

You can see evidence of previous eruptions boulders big ones and small ones are

littering the floor. Gelijkenis →

Beelden heden – krater Anak Kraktau

Parallellie

Detailleren

16.23 Nabijheid

You can see the steam, the sulphur fuels behind me.

Gelijkenis →

Beelden heden – krater Anak Kraktau

Parallellie Detailleren 16.26 Verklaring Volcanoes (…) in 4 levels. ← Specificatie-illustratie Beelden heden – krater Anak Kraktau

Metonymische weergave Detailleren 16.29 Specificatie Four is an eruption more or less… Beelden heden – krater Anak Kraktau

Metonymische weergave

Detailleren

16.31 …this is level one so its relatively save at the moment.

Geïnterviewde man – Nick Petford (voice of authority)

(19)

Fragment 6

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

47.14 One of the casualties… ← Specificatie illustratie Originele beelden – uitbarsting vulkaan in de nacht Dramatisering

47.16 …of the eruptions was a Dutch war ship a small ironed (…) vessel that was called the Berouw. Geïnterviewde man – Simon Winchester (voice of authority) Contrast 47.23 Volgende gebeurtenis

Which was picked up by the wave and carried fully 2.5 miles in land… Geïnterviewde man – Simon Winchester (voice of authority) Gelijkenis 47.28 …and dumped in a river valley. Specificatie-illustratie Schematische afbeelding – tekening in beeld met schip op het land Parallellie Contrast 47.29 Volgende gebeurtenis

That ship remained there, dilatory rotting away and its all completely gone now, completely disappeared. ← Specificatie-illustratie Kaart in beeld – afbeelding schip op het land Parallellie Totaalbeeld 47.36 Aanvulling

Accept for one thing, the morring boy row from which it was torn.

Geïnterviewde man – Simon Winchester (voice of authority) Contrast 47.40 Nabijheid

It stands now in the middle of a traffic highway in Telok Betong in Sumatra.

Gelijkenis →

Beelden heden – boei van een schip bij een weg. Lopende man en rijdende auto’s. Parallellie Contrast - Co-presentie 47.47 Aanvulling Past by thousands motorists and bicycles and pedestrians every day almost unnoticed. Gelijkenis →

Beelden heden – boei van een schip tussen bomen. Auto’s rijden voorbij de boei.

Parallellie

Detailleren

47.54 Aanvulling

And yet that’s the only memorial to the 36000 people that were killed.

Specificatie-illustratie

Beelden heden – spelende kinderen bij boei van schip.

Setting creëren van plaats

(20)

Documentaire: Warriors – Waffen SS, Gladiators of World War II

Fragment 1

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

18.16 Start taking us out in fives, I was in the second five.

Geïnterviewde man – overlevende (voice of authority) 18.22 Volgende gebeurtenis And we had to turn our backs to them and (…).

← Specificatie-illustratie

Zwart wit foto – schuur

Setting creëren van plaats Contrast 18.27 Volgende gebeurtenis While I crawl back into the bar the Germans came back an they started all over again.

← Specificatie-illustratie

Zwart wit foto – schuur

Setting creëren van plaats

Detailleren

18.32 Volgende gebeurtenis

And the boy beyond me fell over blown over on top of me, my luck I was only hit in the knee. Geïnterviewde man – overlevende (voice of authority) Contrast

Fragment 2

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

20.02 I was fighting voluntarily in the Waffen SS on the eastfront for the idea of an Europe United.

Geïnterviewde man – oud SS’er uit Denemarken (voice of authority)

20.14 Aanvulling

And what I would like to emphasize is that Germany, we had the only opportunity we had to fight…

Focus signaal Contrast →

Originele beelden – marcherende SS’ers Dramatisering Contrast 20.22 …the communismus, we couldn’t do it alone we could do it together with Germany. Geïnterviewde man – oud SS’er uit Denemarken (voice of authority)

(21)

Documentaire: De voorste linie

Fragment 1

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

04.31 Ik zat bij de zware wapens.

→ Specificatie-verankering

Sepia foto – soldaat op tank.

Introductie persoon / Parallellie

04.34 Aanvulling

Ik was 22… Sepia foto – soldaat op tank.

Gelijkenis

04.35 …jaar. Geïnterviewde man –

W. H. Berendsen (voice of authority)

Contrast

04.36 En vanaf dat moment dat de dat de dat de oorlog in Nederlands Indië afgelopen was, was je gewoon iedere keer op zoek naar avonturing, avontuur. Geïnterviewde man – W. H. Berendsen (voice of authority) Gelijkenis 04.48 Aanvulling

En ook een klein beetje op wraak. Geïnterviewde man – W. H. Berendsen (voice of authority) Gelijkenis 04.51 Aanvulling En waarom op wraak? Focus signaal Geïnterviewde man – W. H. Berendsen (voice of authority) Gelijkenis 04.53 Specificatie

Mijn vader is door de Jappen vermoord, velen van mijn vrienden zijn door de Indonesiërs vermoord. Geïnterviewde man – W. H. Berendsen (voice of authority) Gelijkenis 05.00 Gevolg

Dus je zoekt, je zint op wraak, want niet goed is maar je hebt het wel gedaan. Geïnterviewde man – W. H. Berendsen (voice of authority) Gelijkenis Originele beelden – soldaten vuren raketten af. Dramatisering 05.06 Contrast 05.19 Aanvulling

Ik mocht niet naar Nederland…

Contrast →

Originele beelden – soldaten blazen land op met de raketten.

Dramatisering

(22)

05.21 …ik mocht niet naar Singapore, omdat ik een Indisch jong ben, want de Engelsen die moeten moeten half halfbloeden niet. Geïnterviewde man – W. H. Berendsen (voice of authority) Contrast 05.29 Tegenstelling

Maar niets voor niets staat in hun grote restaurants uh alleen, only for white men, no dogs allowed staat bij grote letters. Geïnterviewde man – W. H. Berendsen (voice of authority) Gelijkenis 05.40 Aanvulling Dat zijn de Engelsen. Geïnterviewde man – W. H. Berendsen (voice of authority) Gelijkenis 05.42 Aanvulling

Wij konden niet naar Australië, ook omdat wij dus Indischen zijn. Geïnterviewde man – W. H. Berendsen (voice of authority) Gelijkenis 05.47 Volgende gebeurtenis

Nou toen heb ik me aangemeld ennuh ik werd goedgekeurd. Contrast → Originele beelden – marcherende soldaten.

Setting creëren van plaats Contrast 05.54 Volgende gebeurtenis Ik kreeg m’n paspoort… Contrast → Orginele beelden – soldaten staan opgesteld.

Setting creëren van plaats

Volgende gebeurtenis

05.58 …dus we hebben wel wat voor Nederland gedaan. → Specificatie verankering Orginele beelden – Nederlandse vlag is te zien op een mouw van een soldaat, daarna is de echte vlag te zien.

Metonymische weergave

Contrast

Orginele beelden – soldaten vuren raket af. 06.02 Contrast 06.07 Aanvulling We hebben wel 120 doden achtergelaten. Contrast → Orginele beelden – soldaten vuren raket af en blazen land op.

Dramatisering Volgende gebeurtenis

Fragment 2

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

(23)

me opdracht was. – Dr. A.J. van Meurs (voice of authority) 08.25

Aanvulling

Doe es wat nuttigs he. Verwijzing naar gedeelde kennis Geïnterviewde man – Dr. A.J. van Meurs (voice of authority) Gelijkenis 08.30 Aanvulling

Je kan geen bataljon naar de oorlog laten vetrekken als er geen dokter bij is.

Geïnterviewde man – Dr. A.J. van Meurs (voice of authority) Gelijkenis 08.35 Aanvulling

Nou dat ben ik dan maar. Geïnterviewde man – Dr. A.J. van Meurs (voice of authority) Gelijkenis Originele beelden – soldaten gaan aan boord van een schip.

Setting creëren van plaats en tijd

08.40 Contrast

09.05 Aanvulling

Wat was de…

Contrast →

Originele beelden – soldaten vertrekken op schip, zwaaien mensen uit.

Setting creëren van plaats en tijd

Volgende gebeurtenis

09.06 …verdediging van Nederland en Korea dat zou je kunnen vragen. Geïnterviewde man – Dr. A.J. van Meurs (voice of authority) Contrast 09.09 Reden

Ja, omdat anders de hele wereld er aangegaan was via het communisme. Geïnterviewde man – Dr. A.J. van Meurs (voice of authority) Gelijkenis

Fragment 3

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

09.32 Wij waren opgegroeid in de oorlogstijd. ← Specificatie-illustratie Beelden heden – man (C. Schreuders) trekt een colbertje aan.

Introductie persoon/ Setting creëren van plaats

09.37

Vorige gebeurtenis

Wij hadden vijf jaar bezetting achter de rug met alle Sousa die erbij hoorde.

Beelden heden – man (C.

Schreuders) trekt een colbertje aan.

Volgende gebeurtenis

(24)

Vorige gebeurtenis jaar Indië gehad, dat is al negen jaar van je jeugd tussen aanhalingstekens. man (C. Schreuders) zet hoed op. gebeurtenis 09.53 Aanvulling

Het begrip oorlog was voor ons niets abnormaals…

Beelden heden – deur van auto wordt geopend, man (C. Schreuders) stapt in auto.

Volgende gebeurtenis

09.58 …nu wel. Beelden heden –

man (C. Schreuders) stapt in auto. Volgende gebeurtenis 10.03 Aanvulling Je doet datgene waarvoor je opgeleid bent. → Specificatie-verankering Beelden heden – man (C. Schreuders) rijdt in auto. Volgende gebeurtenis 10.07 Voorbeeld

Hoe denk je dat een brandweer zich voelt als er nooit een brandje komt.

Beelden heden – man rijdt in auto.

Volgende gebeurtenis

10.11 Aanvulling

Die mensen zijn hartstikke blij als er eens een keer een flinke brand is.

Beelden heden – man (C. Schreuders) rijdt in auto. Volgende gebeurtenis 10.17 Gelijkenis

Soldaten ook, die worden opgeleid om iets te doen en die zijn dan eigenlijk blij dat ze nou eens een keer iets kunnen doen en niet alleen in de kazerne te hoeven blijven zitten. Beelden heden – man (C. Schreuders) rijdt in auto. Detailleren

Fragment 4

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

14.35 Het Nederlandse bataljon werd… → Specificatie verankering

Zwart wit foto – legervoertuigen op een weg.

Setting creëren van plaats en tijd

14.36 …dus naar het front gebracht, ennuh kreeg daar de

opdracht om een…

Specificatie verankering

Zwart wit foto – soldaten lopen op weg.

Setting creëren van plaats en tijd Contrast 14.42 …Amerikaans bataljon af te lossen. → Specificatie

Zwart wit foto – groepje soldaten

Setting creëren van

(25)

verankering plaats en tijd

14.43 Volgende gebeurtenis

Het wegdek was onder…

Contrast →

Zwart wit foto – groepje soldaten

Setting creëren van plaats en tijd

Contrast

14.44 …vuur. Geïnterviewde man

– Dr. A.J. van Meurs (voice of authority)

Contrast

14.46 Specificatie

He van mortieren en (…), staat een ook een Engels bordje: ‘Your under enemy fire, keep moving’.

Parafraseren

Geïnterviewde man – Dr. A.J. van Meurs (voice of authority)

Gelijkenis

14.55 Aanvulling

Ja, nou dat is waar. Geïnterviewde man – Dr. A.J. van Meurs (voice of authority)

Gelijkenis

14.57

Vorige gebeurtenis

En dan staat de militaire politie, die staat daar het verkeer te regelen maar die hebben eerst al gezorgd dat ze een gat hebben dat ze tot hierin in het gat zitten en dan daar boven zeggen ja die kan uit enzo.

Geïnterviewde man – Dr. A.J. van Meurs (voice of authority)

Gelijkenis

15.07

Vorige gebeurtenis

En opeens whoep komt er dan weer wat binnen, ja.

Geïnterviewde man – Dr. A.J. van Meurs (voice of authority) Gelijkenis

Fragment 5

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

15.21 Het was zo koud dat eh…

Specificatie-illustratie

Zwart wit foto – soldaten met dikke jassen aan.

Metonymische weergave

15.22 …ik had 17 koeien, koeien die ronddwaalden natuurlijk he die ronddwaalden in het slagveld. Parafraseren Geïnterviewde man – W. van der Veer (voice of authority)

Contrast

15.28 Aanvulling

En die had ik bij me gehouden in het hoofdkwartier waar

Geïnterviewde man – W. van der Veer (voice of authority)

(26)

ik zat. 15.32

Volgende gebeurtenis

En ik liet elke dag elke nacht een koe slachtten.

Geïnterviewde man – W. van der Veer (voice of authority) Gelijkenis 15.36 Volgende gebeurtenis En dan gingen de koks die gingen met een juk met twee emmers soep gingen ze langs de

schuttersputten om uh, warme soep te drinken te laten drinken.

Geïnterviewde man – W. van der Veer (voice of authority) Gelijkenis 15.46 Reden Om de jongens een beetje warmte te geven in die schuttersputten. Geïnterviewde man – W. van der Veer (voice of authority)

Gelijkenis

15.49 Aanvulling

Dertig graden onder nul he. Specificatie-illustratie Tekening in beeld – schuttersput. Parallellie Contrast Tekening in beeld – schuttersput. 15.51-15.58 Totaalbeeld

Fragment 6

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

16.38 En toen eh was er een heuvel en die was bezet door de Chinezen.

Contrast →

Zwart wit foto – soldaten in de sneeuw.

Dramatisering

16.43 Aanvulling

Van die heuvel kon je heel veel gebieden bestrijken he met mitrailleurs en raketten en van alles en nog wat.

Geïnterviewde man – W. van der Veer (voice of authority)

Contrast

16.51 Reden

Dus ten koste van wat dan ook moest die heuvel genomen worden, maar die was bezet door de Chinezen.

Geïnterviewde man – W. van der Veer (voice of authority)

Gelijkenis

Beelden heden – man rijdt in rolstoel door gang.

Setting creëren van plaats en tijd

16.56 Volgende gebeurtenis

Zwart wit foto’s – soldaten lopen een berg op.

(27)

Specificatie illustratie

Setting creëren van plaats en tijd

17.13 Volgende gebeurtenis

En terwijl wij bezig waren om, om tegen die top van die heuvel op te komen kregen we erg veel tegenvuur want die Chinezen zaten op de top dus die hoefden alleen maar hun granaten te laten rollen, zeg maar.

Geïnterviewde man – W. van der Veer (voice of authority)

Contrast

17.28 Aanvulling

Wij moesten gooien maar zij laten ze rollen.

Samenhangrelatie

Geïnterviewde man – W. van der Veer (voice of authority)

Gelijkenis

Specificatie - illustratie

Zwart wit foto – soldaten lopen een berg op.

Setting creëren van plaats en tijd 17.30 Contrast 17.37 Volgende gebeurtenis

Ik heb toen mortur vuur aangevraagd, fosfor vuur.

Parafraseren Contrast →

Zwart wit foto – soldaat zit gehurkt op berg.

Setting creëren van plaats en tijd

Volgende gebeurtenis

17.40 Aanvulling

En het was ook een verschrikkelijk gezicht om die Chinezen die gillend en brandend rondliepen op de top om die daar zo uh ja in nood te zien eigenlijk. Geïnterviewde man – W. van der Veer (voice of authority) Contrast 17.52 Aanvulling Je kreeg, je kreeg werk op dat moment, al was het in ons belang kreeg je bijna medelijden met de vijanden.

Geïnterviewde man – W. van der Veer (voice of authority)

Zwart wit foto – vier soldaten zitten gehurkt, 1 soldaat ligt dood op de sneeuw. Dramatisering 18.00 Contrast Beelden heden – man (w. van der

(28)

veer) in rolstoel

Persoon opnieuw in beeld / Setting creëren van plaats en tijd

Zwart wit foto – soldaat in beeld.

Setting creëren van plaats en tijd

18.23 Contrast

Zwart wit foto – andere soldaat in beeld.

Setting creëren van plaats en tijd

18.26 Volgende gebeurtenis

Zwart wit foto – andere soldaat in beeld.

Setting creëren van plaats en tijd

18.30 Volgende gebeurtenis

Beelden heden – man (W. van der veer) rijdt met rolstoel door gang.

Persoon opnieuw in beeld/ Setting creëren van plaats en tijd 18.33 Contrast 18.35 Aanvulling Oh daar kunnen we wel terecht. → Specificatie verankering Beelden heden – man (W. van der veer) rijdt met rolstoel de kantine in.

Persoon opnieuw in beeld/ Setting creëren van plaats en tijd

Volgende gebeurtenis

Beelden heden – man (W. van der veer) drinkt koffie in een kantine.

Persoon opnieuw in beeld/ Setting creëren van plaats en tijd 18.36 Volgende gebeurtenis 18.47 Aanvulling Vrijheid, hoogste goed wat er is.

Beelden heden – man (W. van der veer) drinkt koffie in een kantine.

(29)

Specificatie verankering

Persoon opnieuw in beeld/ Setting creëren van plaats en tijd

Beelden heden – man (W. van der veer) drinkt koffie in een kantine.

Persoon opnieuw in beeld/ Setting creëren van plaats en tijd

18.51 Totaalbeeld

18.58 Aanvulling

Zo dat smaakt weer goed.

Geïnterviewde man – W. van der Veer drinkt koffie (voice of authority)

Volgende gebeurtenis

Beelden heden – man (W. van der veer) zet kopje terug op schoteltje.

Persoon opnieuw in beeld/ Setting creëren van plaats en tijd 19.00-19.03 Detailleren

Fragment 7

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

30.49 Der waren een aantal die goed…

Beelden heden – man (J.J.R. Folmer) staat op parkeerplaats. Introductie van persoon 30.51 … de pest aan em hadden. Geïnterviewde man – C. Schreuders (voice of authority) Contrast 30.53 Tegenstelling

Maar of dat nou was omdat ie NSB’er was geweest of dat ie aan het front gezeten had of omdat ie eigenlijk ja op een hoop punten hun de loef afstook.

Geïnterviewde man – C. Schreuders (voice of authority) Gelijkenis 31.05 Aanvulling

Hij toonde zich een beter militair…

Geïnterviewde man – C. Schreuders (voice of authority)

Gelijkenis

31.08 …als een aantal van die anderen.

Specificatie

Beelden heden – man (J.J.R. Folmer) staat op parkeerplaats.

(30)

verankering Persoon opnieuw in beeld 31.10 Specificatie Hij werd daadwerkelijk een oorlog drie jaar meegemaakt, had in Rusland gezeten, daar gevochten, gewond geraakt, weer ingezet. → Specificatie-verankering

Beelden heden – man (J.J.R. Folmer) staat op parkeerplaats. Persoon opnieuw in beeld Detailleren Originele beelden – Duitse soldaten rijden op/in legervoertuigen

31.19 Contrast

31.38 Veklaring

Hij was eigenlijk…

Contrast →

Originele beelden – soldaten lopen over een weg.

Setting creëren van plaats en tijd

Contrast

31.40 … het Duitse leger ingepest, daar kwam het op neer. Geïnterviewde man – C. Schreuders (voice of authority) Contrast 31.45 Vorige gebeurtenis

Hij woonde bij een familie die NSB’er waren. Geïnterviewde man – C. Schreuders (voice of authority) Gelijkenis 31.48 Vorige gebeurtenis

Uh..en toen hebben ze zo zitten sarren, hem…

Contrast →

Zwart wit foto – man en vrouw in beeld met op de achtergrond een koe.

Setting creëren van tijd

Contrast

31.51 …pesten, dat die NSB’er waren en dat hij ook NSB’er was, dattie zo…

Specificatie verankering

Zwart wit foto – jongen in beeld.

Persoon opnieuw in beeld

Contrast

31.55 …balorig geworden was hij was toen nog jong om te zeggen van nou

potverdikkie als jullie me zo zien dan laat ik dat zien ook, treed ik in dienst.

Geïnterviewde man – C. Schreuders (voice of authority)

Contrast

Beelden heden – man (J.J.R. Folmer) loopt over parkeerplaats. Persoon opnieuw in beeld 32.03 Contrast 32.12 Aanvulling

(31)

waren, de meesten die geloofden het wel wat kleding enzovoorts betrof maar zag er altijd keurig uit en je, je kon em er echt op uitsturen met een patrouille hoor. 32.25

Aanvulling

Hij was verrekt goed.

Specificatie verankering

Zwart wit foto – soldaat staat voor een tent. Parallellie Contrast

Fragment 8

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

32.31 Tijdens… Geïnterviewde man

– J.J.R. Folmer (voice of authority) 32.34

Vorige gebeurtenis

Onder elkaar krijg je natuurlijk gepraat, als ik in de buurt was werd er gezwegen. Geïnterviewde man – J.J.R. Folmer (voice of authority) Gelijkenis 32.37 Vorige gebeurtenis En men heeft geprobeerd mij uit de weg te ruimen ja. Geïnterviewde man – J.J.R. Folmer (voice of authority) Gelijkenis

Zwart wit foto – soldaten zitten op binnenplaats. 32.41 Contrast 32.44 Specificatie

Twee keer een aanslag gepleegd…

Contrast →

Zwart wit foto – soldaten zitten op binnenplaats.

Setting creëren van tijd

Gelijkenis

32.47 …overboord gooien, mes, niet gelukt.

Contrast →

Zwart wit foto – soldaat staat op het dek van een schip aan de reling.

Setting creëren van tijd

Contrast

32.52 Aanvulling

(32)

Fragment 9

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

35.17 Der waren er meer, bij ons… ← Specificatie-illustratie Originele beelden (kleur) – groep soldaten in uniformen liggen en zitten op de grond.

Setting creëren van plaats en tijd

35.19 (…) die heb ik het beste leren kennen, dat was de aardigste vond ik van allemaal.

Geïnterviewde man – W. van der Veer (voice of authority) Contrast 35.26 Aanvulling Ik dacht, ja jongen als je je zo blameert, zo zulke fouten maakt in jonge jaren in je jeugd.

Geïnterviewde man – W. van der Veer (voice of authority)

Gelijkenis

35.34 Aanvulling

Dacht ik later toen die gesneuveld was en dit is het einde dan heb je het wel goedgemaakt, voor anderen ja.

Geïnterviewde man – W. van der Veer (voice of authority)

Gelijkenis

Zwart wit foto – soldaat in beeld. 35.44 Contrast 35.47 Aanvulling Eerste die sneuvelde. ← Specificatie-illustratie

Zwart wit foto – soldaat in beeld.

Introductie van persoon

Detailleren

Zwart wit foto – soldaat in beeld. Persoon opnieuw in beeld 35.49 Detailleren 35.53 Vorige gebeurtenis Ik zag em staan in z’n grote witte parka, wij werden dus beschoten door een mitrailleur die zat ergens in de heuvel en hij wees aan waar die mitrailleur zat hij was er dichterbij natuurlijk he.

Geïnterviewde man – W. van der Veer (voice of authority) Contrast 36.04 Volgende gebeurtenis En toen werd ie uh toen werd ie geraakt door een

waarschijnlijk door een andere schutter

Geïnterviewde man – W. van der Veer (voice of authority)

(33)

ofzo. 36.08

Volgende gebeurtenis

Ik zag em ineens achter over slaan met een klap viel die achter over en daar lag die, dood.

Geïnterviewde man – W. van der Veer (voice of authority)

Gelijkenis

Zwart wit foto – soldaat ligt in de sneeuw 36.15 Contrast 36.17 Aanvulling

Nou die heeft het dus goedgemaakt.

Specificatie-illustratie

Zwart wit foto – soldaat ligt in de sneeuw Dramatisering / Persoon opnieuw in beeld Detailleren

Fragment 10

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

47.55 Waarom heb ik dienst genomen, je hebt dienst genomen… Focus signaal

Beelden heden – man (J.J.R. Folmer) typt achter een typmachine. Persoon opnieuw in beeld 47.59 …om de laatste betaling te ver verrichten ter aflossing van de schild die ik tegenover het Nederlandse volk heb als gevolg van mijn dienstname bij de Waffen SS. Geïnterviewde man – J.J.R. Folmer (voice of authority) Gelijkenis 48.15 Tegenstelling

Na Korea ben ik tot het besluit

gekomen dat het er echt niet toe doet hoeveel laatste betalingen men verricht aan het Nederlandse volk want dan kan en wil niet vergeven.

Geïnterviewde man – J.J.R. Folmer (voice of authority)

Gelijkenis

(34)

Introductie van persoon

48.31 Aanvulling

Een van de jongens die zeer negatief was, was een joodse jongen Harry Cohen.

Aanvullend

Sepia foto – soldaat op foto met getypte tekst daaronder ‘Mortier verbindingsman Harry Cohen in de stelling in radioverbinding’. Introductie van persoon Gelijkenis 48.40 Vorige gebeurtenis Harry heeft getracht een aanslag op mij te plegen. Geïnterviewde man – J.J.R. Folmer (voice of authority) Contrast 48.44 Aanvulling Hoe? Ontbrekende informatie achterhalen Beelden heden / Interviewer spreekt – J.J.R. Folmer in beeld. Gelijkenis 48.45 Specificatie

Met een mes. Geïnterviewde man – J.J.R. Folmer (voice of authority) Gelijkenis 48.50 Aanvulling Waarom? Ontbrekende informatie achterhalen Beelden heden / Interviewer spreekt – J.J.R. Folmer in beeld. Gelijkenis 48.51 Specificatie

Ik heb het hem nooit gevraagd. Geïnterviewde man – J.J.R. Folmer (voice of authority) Gelijkenis 48.52 Aanvulling Wij hebben er verder ook nooit echt over gesproken. Geïnterviewde man – J.J.R. Folmer (voice of authority) Gelijkenis 48.54 Reden

Ik neem aan omdat Harry joods was.

Geïnterviewde man – J.J.R. Folmer (voice of authority) Gelijkenis 48.58 Aanvulling

Dat hij zoiets niet kon vergeven. Specificatie-verankering Sepia foto – 2 soldaten poseren in uniform.

Setting creëren van plaats en tijd

Contrast

49.05 Aanvulling

De vriendschap met Harry is goed geweest en solide. Geïnterviewde man – J.J.R. Folmer (voice of authority) Contrast 49.09 Aanvulling

Later. Geïnterviewde man – J.J.R. Folmer (voice of authority)

Gelijkenis

49.11 Aanvulling

Hoe kwam dat? Beelden heden / Interviewer spreekt –

(35)

Ontbrekende informatie achterhalen J.J.R. Folmer in beeld. 49.12 Reden

(36)

Documentaire: D-day to Berlin

Fragment 1

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

6.36 I remember talking there was a fellow comrade commando and we knew our chances of getting a cross the beach a live were gonna be

pretty small. Specificatie → verankering

Originele beelden – boot ligt in het water, soldaten lopen over strand.

Setting creëren van plaats en tijd

6.46 Aanvulling

But in fact every thing about that time quietly dime and we weren’t under fire, of any sort. Geïnterviewde man – Peter Martin (voice of authority) Contrast 6.53 Aanvulling

And it was one of these very rare occasions when the plan goes

absolutely to plan.

Specificatie → verankering

Originele beelden – soldaten lopen over een weggetje landinwaarts.

Setting creëren van plaats en tijd Contrast

Fragment 2

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

25.49 He liked Eisenhower. Aanvullend→ Nagespeelde beelden – personen uit het leger van hoge rang.

Introductie van persoon / Setting creëren van plaats

25.51 Aanvulling

No one can fell not to like him. Geïnterviewde man – Carol Mather (voice of authority) Contrast 25.53 Reden He was an easy easy fellow. Geïnterviewde man – Carol Mather (voice of authority) Gelijkenis 25.55 Tegenstelling

But from Monty’s point of view… Geïnterviewde man – Carol Mather (voice of authority) Gelijkenis 25.58 …he was no he wasn’t a proper soldier. ← Nagespeelde beelden – personen uit het leger van hoge rang lachen.

Personen opnieuw

(37)

Specificatie-illustratie

in beeld / Setting creëren van plaats

26.00 Specificatie

Eisenhower had not been in… ← Specificatie-illustratie Nagespeelde beelden – personen uit het leger van hoge rang lachen.

Personen opnieuw in beeld / Setting creëren van plaats

Volgende gebeurtenis 26.02 …action before. ← Specificatie-illustratie Nagespeelde beelden – hond loopt aangelijnd met soldaat.

Persoon opnieuw in beeld / Setting creëren van plaats

Volgende gebeurtenis 26.03 Aanvulling He hadn’t the experience. ← Specificatie-illustratie Nagespeelde beelden – hond loopt aangelijnd met soldaat, ander persoon van hogere rang gaat gehurkt zitten.

Personen opnieuw in beeld / Setting creëren van plaats

Volgende gebeurtenis

Fragment 3

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

32.46 It was a very beautiful day. Specificatie → verankering Nagespeelde beelden – soldaten rijden in een tank.

Setting creëren van plaats en tijd

32.49 Specificatie

The early morning was exquisite weather. Specificatie → verankering Nagespeelde beelden – andere soldaten rijden verder in een tank.

Setting creëren van plaats en tijd

Volgende gebeurtenis

32.54 Aanvulling

Very very clear.

Parafraseren

Specificatie → verankering

Nagespeelde beelden – nog weer een andere tank is te zien met soldaten.

Setting creëren van plaats en tijd Volgende gebeurtenis 32.56 Aanvulling And of course it was exciting it was

Nagespeelde beelden – soldaten

(38)

a great adventure.

Specificatie → verankering

rijden in een tank.

Setting creëren van plaats en tijd

33.01 Aanvulling

(39)

Documentaire: Het korte leven van soldaat Gutierrez

Fragment 1

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

01.30 It was believed that he was shot… ← Specificatie-illustratie Foto in beeld – Gutierrez in soldatenuniform Introductie van persoon 01.32 … from a fellow marine. Geïnterviewde man – Marc Montez (voice of authority)

Contrast

01.34 Aanvulling

And I wasn’t sure about that, I was like you know how could that happen nobody else was back there in that area where over they were sweeping through.

Verwijzing naar gedeelde kennis

Geïnterviewde man – Marc Montez (voice of authority)

Gelijkenis

01.45 Aanvulling

And a lot of them were asking, what’s what’s the story on Guti? What’s going on?

Geïnterviewde man – Marc Montez (voice of authority) na zwarte overgang. Volgende gebeurtenis 01.51 Aanvulling

You know, have you heard anything.

Verwijzing naar gedeelde kennis

Geïnterviewde man – Marc Montez (voice of authority)

Gelijkenis

01.53 Aanvulling

And probably one of the hardest things I had to do was lie to them and tell them, I haven’t heard anything yet.

Geïnterviewde man – Marc Montez (voice of authority)

Gelijkenis

01.58 Specificatie

We don’t know yet, I find out you know when the word comes out.

Geïnterviewde man – Marc Montez (voice of authority) Gelijkenis 02.02 Reden So that way we could keep everybody’s head in the game, and and push forward.

Geïnterviewde man – Marc Montez (voice of authority)

Gelijkenis

02.07 Aanvulling

It has to be one of the hardest things.

Geïnterviewde man – Marc Montez (voice of authority) na zwarte overgang.

(40)

02.09 Aanvulling

Even if even harder then losing a Marine to enemy fire.

Geïnterviewde man – Marc Montez (voice of authority)

Gelijkenis

02.13 Reden

Just because we know it came from a fellow marine.

Geïnterviewde man – Marc Montez (voice of authority) Gelijkenis 02.17 Verklaring We know that something something went wrong. Geïnterviewde man – Marc Montez (voice of authority)

Gelijkenis

02.19 Specificatie

There was a lack of communication and that it could have been avoided.

Geïnterviewde man – Marc Montez (voice of authority)

Gelijkenis

02.24 Aanvulling

That’s that’s the hardest thing a marine dying of friendly fire.

Geïnterviewde man – Marc Montez (voice of authority) Gelijkenis

Fragment 2

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

03.13 The story that is often told and which was first released by the US embassy by the US military was a classical war propaganda story. Geïnterviewde man – Patrick Atkinson (voice of authority) 03.23 Aanvulling

Once again people using and

exploiding Tono for their own ends.

Geïnterviewde man – Patrick Atkinson (voice of authority) Gelijkenis 03.27 Specificatie

And you read this boy came to the States illegally at

14… ←

Specificatie-illustratie

Spaanse krant in beeld – foto Gutierrez in soldatenuniform en Amerikaanse vlag. Parallellie Contrast 03.33 …wants to be an American wants to be a marine. ← Specificatie-illustratie Spaans tijdschrift in beeld – foto Gutierrez in soldatenuniform. Parallellie Volgende gebeurtenis 03.35 Aanvulling

You know what… Spaans tijdschrift in beeld – foto Gutierrez in soldatenuniform.

Volgende gebeurtenis

03.36 … false! Geïnterviewde man –

Patrick Atkinson (voice of authority)

Contrast

03.37 Aanvulling

Completely untrue. Geïnterviewde man – Patrick Atkinson (voice of authority)

(41)

03.38 Aanvulling

Why would they lie like that when…

Specificatie-illustratie

Spaanse krant in beeld – foto Gutierrez als kind en soldaten.

Persoon opnieuw in beeld

Contrast

03.41 …this boy’s story is so powerful for who he is. Geïnterviewde man – Patrick Atkinson (voice of authority) Contrast

Fragment 3

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

10.32 Quite often I’d…

Specificatie-illustratie

Foto in beeld – Gutierrez als kind.

Persoon opnieuw in beeld 10.33 …be sitting at my desk at the computer Tono would come up behind me and wrap his arms around my neck. Geïnterviewde man – Patrick Atkinson (voice of authority) Contrast 10.40 Volgende gebeurtenis

And he said: How are you doing?

Geïnterviewde man – Patrick Atkinson (voice of authority) Gelijkenis 10.42 Volgende gebeurtenis

And I said: good, how are you doing?

Geïnterviewde man – Patrick Atkinson (voice of authority) Gelijkenis 10.44 Volgende gebeurtenis

And he said: I’m having a bad day.

Geïnterviewde man – Patrick Atkinson (voice of authority) Gelijkenis 10.47 Volgende gebeurtenis So I turn from my chair and look at him and he would say: I’m having a bad day. Samenhangrelatie Geïnterviewde man – Patrick Atkinson (voice of authority) Gelijkenis 10.52 Volgende gebeurtenis

And I’d say why? Geïnterviewde man – Patrick Atkinson (voice of authority) Gelijkenis 10.54 Volgende gebeurtenis

And he would say: I’m having a bad day. Geïnterviewde man – Patrick Atkinson (voice of authority) Gelijkenis 10.57 Volgende gebeurtenis

And I go like this and next I know he would crawl up and sit on my lap put his head here.

Geïnterviewde man – Patrick Atkinson (voice of authority) Gelijkenis 11.02 Aanvulling Know we’re talking this street

Geïnterviewde man – Patrick Atkinson

(42)

kid, put his head here and started to cry.

(voice of authority)

Foto in beeld – kinderen (ook

Gutierrez) met Donald Duck. 11.07 Contrast 11.09 Tegenstelling So there is this simultaneous pair: between street-smart and softness.

Specificatie-illustratie

Foto in beeld – kinderen (ook

Gutierrez) met Donald Duck.

Setting creëren van tijd

Detailleren

Foto in beeld – kinderen (ook

Gutierrez) met Donald Duck. 11.15 Detailleren 11.18 Aanvulling So as he was growing up… ← Specificatie-illustratie Foto in beeld – kinderen (ook

Gutierrez) met Donald Duck. Parallellie Detailleren 11.20 … what he would do is: he would do this diversity between… ← Specificatie-illustratie Foto in beeld – kinderen uit Guatemala.

Setting creëren van tijd Volgende gebeurtenis 11.22 …smart and playful and… ← Specificatie-illustratie

Foto in beeld – vier kinderen in een tuin.

Setting creëren van tijd

Volgende gebeurtenis

11.27 …innocent end boy scout…

Verklaring

Foto in beeld – 2 kinderen met priester in kerk. Priester rijkt het ene kind iets aan.

Setting creëren van plaats en tijd

Volgende gebeurtenis

11.30 …you know good boy going to church and street-smart. Verwijzing naar gedeelde kennis → Verklaring Foto in beeld – 7 kinderen zittend en staand bij een hekje.

Setting creëren van plaats en tijd Volgende gebeurtenis- Detailleren 11.34 Aanvulling

And he could flip the two very quickly as the situation required it from him to get the reaction he wanted.

Geïnterviewde man – Patrick Atkinson (voice of authority)

(43)

11.44 Aanvulling

Living on the streets as Antonio did he learned very quickly how to read people. ← Specificatie-illustratie Foto in beeld – Gutierrez als kind.

Persoon opnieuw in beeld Contrast 11.51 Aanvulling So what is it that is your soft point…

Specificatie-illustratie

Foto in beeld – Gutierrez als kind.

Detailleren

11.54 Aanvulling

…he’ll play it. Geïnterviewde man – Patrick Atkinson (voice of authority)

Contrast

11.56 Aanvulling

What is it that get you mad, he’ll play it. Geïnterviewde man – Patrick Atkinson (voice of authority) Gelijkenis 11.59 Aanvulling What is it that moves you, to be attracted to him, he’ll play it.

Geïnterviewde man – Patrick Atkinson (voice of authority) Gelijkenis 12.05 Gevolg A very very successful street child in that sense.

Geïnterviewde man – Patrick Atkinson (voice of authority) Gelijkenis

Fragment 4

Tekst

coherentie

Tekst

Tekst/Beeld

Relatie

Beeld

Beeld

coherentie

24.46 He said there is nothing for me here in Guatemala. ← Specificatie-illustratie

Beelden heden – foto van Gutierrez in soldatenuniform en certificaten hangen aan een witte muur.

Persoon opniew in beeld 24.49 Volgende gebeurtenis He told me he wanted to go and I said: don’t do it.

Geïnterviewde man – Patrick Atkinson (voice of authority) Contrast 24.52 Volgende gebeurtenis He said I wanna do it. Geïnterviewde man – Patrick Atkinson (voice of authority) Gelijkenis 24.54 Volgende gebeurtenis

I said don’t do it.

Samenhangrelatie Geïnterviewde man – Patrick Atkinson (voice of authority) Gelijkenis 24.55 Aanvulling

And you know what he did, he promised me he wasn’t gonna go.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Wanneer er inhoudelijk naar de tekst wordt gekeken, valt op dat wat betreft Action Type, Action Status en Action Aspect alleen de subcategorie Obligatory is gedaald in 2016, zie

Visuele structurering: schakeling door wipe, toont schakeling naar een subsequentie binnen de sequentie instructie, namelijk afronding gebruik apparaat. Maar

Cut naar XCU mond, geeft extra focus voor hoe deze ingebracht moet worden, in vorige beeld de actie al te zien, maar blijkbaar volgens maker niet duidelijk genoeg.. U kunt

In een documentaire-interview wordt niet alleen door gesproken teksten van de interviewer en de geïnterviewde de common ground toegankelijk gemaakt voor de kijker maar

Niet fout rekenen wanneer de juiste zin (deels) verder is overgenomen of de juiste zin op een andere manier

iedereen (die toegelaten is) op de toneelopleiding/de drama school/dezelfde school

[r]

een antwoord met de volgende strekking: het maakt enorm veel troep / alles wordt vies.