• No results found

Burgerschap: je mensbeeld en het Griekse denken

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Burgerschap: je mensbeeld en het Griekse denken"

Copied!
11
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Burgerschap: je mensbeeld en het Griekse denken

Auteur Pieter van Stiphout

Team Wikiwijs Maken Auteurs

Laatst gewijzigd 8 december 2020

Licentie CC Naamsvermelding 4.0 Internationale licentie

(2)

Inhoudsopgave

Inleiding ... 2

Je verleden ... 3

Socrates ... 5

Plato ... 6

Epicurus ... 8

Over dit lesmateriaal ... 10

(3)

Inleiding

3. Mensbeelden en levensstijl

De mens zoals Leonardo da Vinci die tekende

Met de ene persoon kun je het beter vinden dan met de andere. We zijn verschillend van elkaar. Meisje of jongen, jong of oud, wel of niet spontaan, serieus of lollig en ga zo maar door. Je hebt in het leven al veel ontmoetingen gehad. Soms was het prettig, maar misschien heeft iemand je ook wel eens geïrriteerd. Je hebt voor jezelf zo een beeld van de mensen om je heen gevormd. Misschien vertel je alles aan vrienden en kennissen en vertrouw je erop dat ze goed omgaan met je persoonlijke verhalen. Misschien ben je juist heel terughoudend en vertel je zo weinig mogelijk over jezelf. Ons gedrag is voor een groot deel afhankelijk van het mensbeeld dat we hebben.

(4)

Je verleden

Als je voortdurend mensen tegen het lijf loopt, kan het irritatie veroorzaken.

We hebben allemaal ons eigen beeld van andere mensen. Is een mens goed of kwaad? Kan iemand veranderen of liggen de karaktereigenschappen vast bij de geboorte? Word je gevormd door opvoeding, of word je meer beïnvloed door reclames, films en muziek met hun idolen? Je mensbeeld wordt gekleurd door je eigen ervaringen. Heb je een leuke jeugd gehad, dan heb je een grotere kans dat je een positief mensbeeld hebt ontwikkeld. Als je in je kindertijd vervelende dingen met andere mensen hebt meegemaakt, is de kans groter dat je anderen niet zo snel vertrouwt. Heb je een negatief mensbeeld, dan is de kans groter dat je meer nadruk gaat leggen op het egoïsme van de mens. Je mensbeeld bestaat uit:Ik, ik, ik…….. en dan veel later de rest.

De manier waarop je tegen de mens aankijkt bepaalt je kijk op de wereld. En dat zorgt er weer voor de keuzes die je maakt in je gedrag. Ben je goed van vertrouwen, of houd je de boot af? Dit heeft te maken met je mensbeeld. Zodra je iemand ontmoet die een

onverstaanbare taal spreekt, die andere gewoontes heeft en die er anders uitziet, hoe reageer je dan? Je kunt de ander als bedreigend ervaren omdat hij andere dingen

belangrijker vindt dan jij. Of gewoon omdat onbekend voor jou onbemind is. En als die ander van een andere voetbalclub houdt dan jij? Maakt het een verschil? En als hij uitkomt voor zijn politieke overtuiging of geloof? Raak je geïrriteerd, ga je in discussie, of interesseert het je niet? Wil je hem of haar beter leren kennen? Misschien zijn de ervaringen die de ander heeft meegemaakt wel uniek en kun je er iets van leren.

Het interessante van mensen

Wat vind jij belangrijk om een onbekende persoon interessant te maken?

(5)
(6)

Socrates

Socrates kwam op een bijzonder manier aan zijn einde.

Je kunt heel onbevangen naar anderen kijken. Iedereen heeft zijn eigen achtergrond, zijn eigen kijk op het leven. Je kunt snel zeggen dat je iets stom vindt, of juist goed. Maar op basis waarvan zeg je dat?

Kijk naar de video overSocrates. Hij leefde ruim 2000 jaar geleden in Griekenland. Hij liep wat rond in Athene en stelde voorbijgangers allemaal vragen. Hij vroeg ze vaak waarom ze iets deden. Hij probeerde door vragen te stellen te helpen om te kijken waarom iemand een keuze maakte voor het een of het ander. En wat betekende het voor het dagelijkse leven?

Veel mensen vonden hem een beetje raar. Anderen vonden hem gevaarlijk. En weer anderen vonden hem juist heel goed. Wat voor mensbeeld zou Socrates gehad hebben?

Het leven van Socrates

Socrates

Schrijf in 3 zinnen het mensbeeld van Socrates op.

(7)

Plato

Als je goed om je heen kijkt, dan zie je dat iedereen heel verschillend is. Eigenlijk zijn we allemaal heel uniek. Toch zie je dat sommige mensen snel iets stom vinden. Dat viel Plato ook op.

Plato was een volgeling van Socrates. Hij vond dat we open moesten staan voor nieuwe ideeën. Veel mensen leven met oogkleppen op. Net zoals paarden soms oogkleppen op moeten hebben, want dan kijken ze te veel naar andere dingen en doen ze niet goed wat de mensen van ze willen. Plato vond dat mensen juist geen oogkleppen moesten hebben zoals de paarden. Plato maakte een vergelijking met mensen die in een grot wonen. Het is goed voor ze om ook buiten de grot te komen. Dan komen ze meer van het leven te weten. Het probleem is echter dat veel mensen niet buiten de grot willen komen. Sterker nog: ze worden boos op mensen die vertellen over het leven buiten de grot.

De parabel van de grot

Plato

Vat in 3 zinnen het mensbeeld van Plato samen.

(8)
(9)

Epicurus

Epicurus in de Atheense school

Je kunt natuurlijk vinden dat al die ideeën van jezelf ontwikkelen een beetje vergezocht zijn.

Je moet het leven maar nemen zoals het is. Sommige mensen vind je leuk, anderen minder.

Omdat je veel mensen een beetje saai vindt, kun je maar beter genieten van al die leuke dingen om je heen. Epicures vond dat maar niets.

Epicurus leefde na Plato. Ook hij had kritiek op zijn tijdgenoten. Hij vond dat men te veel bezig was met dingen die wel leuk waren op de korte termijn, maar later ellende bezorgden.

Seks was wel leuk, maar je kon daardoor kinderen krijgen of een geslachtsziekte krijgen. Dus deed hij dat liever niet. Ook vond hij het niet zo belangrijk om veel geld te verdienen. Hij kon erg genieten van diepgaande gesprekken met vrienden of van het genieten van de natuur.

Toen hij oud en ziek was kon hij nog steeds genieten van het leven. Hij had goede vrienden en de meest eenvoudige dingen bezorgden hem vreugde

Epicurus

Epicurus

(10)
(11)

Over dit lesmateriaal

Colofon

Auteurs Pieter van Stiphout

Team Wikiwijs Maken Auteurs

Laatst gewijzigd 8 december 2020 om 19:47

Licentie De Internationale Creative Commons 4.0 licentie waarbij de gebruiker het werk mag kopiëren, verspreiden en doorgeven en afgeleide werken mag maken onder de voorwaarde: Naamsvermelding, zie

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/.

Meer informatie over de CC Naamsvermelding 4.0 Internationale licentie licentie.

Aanvullende informatie over dit lesmateriaal

Van dit lesmateriaal is de volgende aanvullende informatie beschikbaar:

Leerniveaus VWO 2, Volwasseneneducatie, Niveau 1, Volwasseneneducatie, Niveau 4, HAVO 4, HAVO 1, VWO 6, VAVO, VWO 1, HAVO 3, VWO 3, HAVO 5,

Volwasseneneducatie, Niveau 3, Volwasseneneducatie, Niveau 2, VWO 4, HAVO 2, VWO 5, HBO - Bachelor

Leerinhoud en

doelen Sociaal-maatschappelijk burgerschap, Ethisch en integer handelen, Burgerschap

Eindgebruiker leerling/student Studiebelasting 20 uur en 0 minuten

Trefwoorden burgerschapsvorming, filosofie Bronnen

Het leven van Socrates https://www.youtube.com/

watch?v=JBEUm2axME0&list=PLi_srCikhtgh3In8GGRQqMpE7Kvof2o63&index=2 De parabel van de grot

https://www.youtube.com/

watch?v=vVO7DcUM5wU&list=PLi_srCikhtgh3In8GGRQqMpE7Kvof2o63&index=3 Epicurus

https://www.youtube.com/

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Als het fotoapparaat klaar is met het maken van de foto’s komt de mevrouw of meneer in een wit pak weer achter het raam vandaan.. Papa of mama mag ook weer naar jou

Eigenaardig overigens dat een al bij al toch gematigde volksnationalistische partij uit de komende communautaire onderhandelin- gen geweerd wordt (Dedecker heeft immers voor

De geruchten zullen toch zeker niet waar zijn dat de zaak door een bepaalde kwaliteitskrant in dienst van de goede zaak lichtjes werd overtrokken of uit verband gehaald, zoals

De demokratie wint veld over de gehele wereld. Paradoksaal kent de demokratie een krisis in de demokratieën zelf. Op het ogenblik dat ze P haar hoogtepunt staat, is ze onderhevig

chie: over jonge Vlaamse meidekens die het toch zo tof vinden dat ze in “Namur" hun Frans kunnen bijspijkeren, maar dat ze toch liever in Antwerpen wonen, over het feit

Ik heb hier vorige week nog gepleit voor een Verenigde Nederlanden en ik vind dat je als je a zegt, je de b maar moet laten volgen en je dus niet (altijd) naar Spanje of Italië

Meteen toen hij koning werd, liet Albert II duidelijk voelen dat al dat politieke gedoe voor hem niet echt hoefde, als hij en zijn familie maar konden blijven rekenen op een

Maar o wee, ik was toch wel “ne vuile nationalist” zeker, ook voor de Vlaamse onderofficieren, ge moet u dat eens voorstellen, verraden worden door je eigen volk. R ik D esmet -