• No results found

Online studioprogramma 0297 TV

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Online studioprogramma 0297 TV"

Copied!
126
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)
(2)
(3)

Voorwoord

Het rapport dat voor u ligt, is het resultaat van vijf maanden onderzoek bij 0297-online. Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van de afstudeeropdracht ter afronding van de studie Media Informatie & Communicatie, afstudeerrichting Redactie & Mediaproductie aan de Hogeschool van Amsterdam.

Bij de totstandkoming van dit rapport heb ik de nodige hulp gekregen van verschillende partijen. Enkelen wil ik via deze weg persoonlijk bedanken. Ongeveer een jaar geleden ben ik aan de slag gegaan bij het internetbedrijf A-side media. Voor de website 0297-online produceer ik nieuwsvideo’s. Na mijn stage van een half jaar bij de NOS besloot ik mijn afstudeeronderzoek te richten op 0297 TV. Vanaf het eerste oriënterende gesprek tot het document wat er nu ligt, heeft A-side media vertrouwen getoond en alle hulp geboden bij het verzamelen van de nodige informatie. Ik wil daarom Youri Lieberton, Peter Bakker en Thijs van Uden bedanken voor onder andere de hulp en faciliteiten die zij mij boden tijdens het uitvoeren van het onderzoek.

Daarnaast wil ik mijn afstudeerbegeleider Caspar Muller bedanken voor zijn kritische blik en begeleiding, maar bovenal voor de plezierige samenwerking.

Tot slot wil ik iedereen bedanken die heeft geholpen met het invullen van de enquête, de deelnemers aan het panelgesprek voor hun creatieve ideeën en vernieuwende inzichten en Gerard van den Broek van de NOS voor het interview dat ik mocht afnemen.

Amsterdam, 2 juni 2015

(4)
(5)

Inhoudsopgave

Managementsamenvatting 1

Executive summary 3

1 Inleiding 5

1.1 Aanleiding van het onderzoek 5

1.2 Doelstelling 5

1.3 Probleemstelling 6

1.4 Opbouw van het rapport 6

2 Methode & technieken 7

2.1 Deskresearch 7

2.2 Fieldresearch 10

3 Interne analyse 13

3.1 A-side media & 0297-online 13

3.2 0297 TV 14 3.3 Social media 15 3.4 Doelstellingen 16 3.5 Conclusie 16 4 Doelgroepanalyse 17 4.1 Demografie 17 4.2 Interesses 18 4.3 Mediagebruik 19 4.4 Conclusie 20 5 Theorie programmaformat 21 5.1 Nieuwsprogramma’s 21 5.2 Opnamestudio’s 22 5.3 Programmaformat 23 5.4 Conclusie 24 6 Trendanalyse 25 6.1 Burgerjournalistiek 25 6.2 On Demand kijken 26 6.3 Sneller nieuws 26 6.4 Kortere video’s 27 6.5 Verwachtingen 28 6.6 Conclusie 28

(6)

7 Best practices 31

7.1 Beoordeling 31

7.2 AT5 Nieuws 31

7.3 U Vandaag Weekoverzicht (RTV Utrecht) 33

7.4 RTL Nieuws Weekoverzicht 34

7.5 ATV Antwerpen 36

7.6 Conclusie 37

8 Resultaten uit fieldresearch 39

8.1 Dataverzameling en respons 39 8.2 Surveyonderzoek 39 8.3 Panelgesprek 44 8.4 Interview 47 9 Conclusie 49 10 Advies 51 10.1 Formatomschrijving 51

10.2 Verloop van het programma 52

10.3 Crossmediale uitbouw 52

11 Evaluatie 53

11.1 Verloop van onderzoek 53

11.2 Validiteit 54

11.3 Vervolgonderzoek 54

Literatuurlijst 55

Bijlagen 59

Bijlage I: Deelvragen 59

Bijlage II: Draaiboek pilot 0297 TV weekoverzicht 61

Bijlage III: Vragenlijst enquête 64

Bijlage IV: Minder relevante tabellen 68

Bijlage V: Codeboek 80

Bijlage VI: Draaiboek panelgesprek 95

Bijlage VII: Vragenlijst interview 99

Bijlage VIII: Plan van Aanpak 100

(7)

Managementsamenvatting

Dit adviesrapport over 0297 TV is uitgevoerd in opdracht van A-side media. Het videoplatform 0297 TV is onderdeel van de nieuwswebsite 0297-online.nl. De nieuwsberichten gaan hoofdzakelijk over de plaatsen Mijdrecht, Wilnis, Vinkeveen, Waverveen, Abcoude, Uithoorn en Aalsmeer. Door 0297 TV worden verschillende soorten nieuwsvideo’s gepubliceerd, commerciële video’s spelen daarbij een belangrijke rol. Doordat het aantal video’s dat geproduceerd wordt is gestegen, is er vanuit de opdrachtgever behoefte aan een nieuw onderdeel voor 0297 TV: een wekelijks studioprogramma waarin de nieuwsvideo’s nogmaals onder de aandacht komen. Het onderzoek heeft als uitgangspunt een online programmaformat te ontwikkelen dat aansluit bij de behoeftes van de doelgroep, met als doel de kijkersdichtheid te vergroten.

De doelgroep van 0297-online zijn mannen en vrouwen tussen de twintig en vijftig jaar woonachtig in Mijdrecht, Wilnis, Vinkeveen, Waverveen, Baambrugge, De Hoef, Amstelhoek, Abcoude, Uithoorn en Aalsmeer. De doelgroep is veel online te vinden, verschillende nieuwswebsites worden bezocht en nieuwsvideo’s worden regelmatig bekeken. Uit het onderzoek blijkt dat de doelgroep interesse heeft voor een weekoverzicht voor 0297 TV. Voorwaarde is dat het weekoverzicht niet te lang duurt, een lengte van twee tot vijf minuten wordt als meest geschikt ervaren.

Nieuws dat de doelgroep vooral interessant vindt voor een weekoverzicht zijn ongevallennieuws, algemeen nieuws, nieuws over evenementen, kunst en cultuur,

opmerkelijk nieuws en nieuws over lokale bedrijven. Uit doelgroeponderzoek blijkt dat in een weekoverzicht vooral rekening gehouden moet worden met meer diepgang in één of twee onderwerpen, afgewisseld met kort nieuws uit de afgelopen week.

Bij het programmaformat dat wordt geadviseerd is rekening gehouden met de wensen van de doelgroep, theorie over nieuwsprogramma’s, trends en best practices. Bij een online video is het belangrijk dat rekening wordt gehouden met de verschillende afspeellocaties. Door het grote aanbod aan video is de aandachtspanne van de kijker korter waardoor video’s op internet vaak niet langer dan twee minuten duren. Uit het onderzoek komt naar voren dat een nieuwsprogramma vaak is opgebouwd uit een aantal vaste elementen die aan elkaar gepraat worden door een presentator. De respondenten zien beelden uit de studio graag gecombineerd met reportages en nieuwsflitsen. Daarbij is een studio waar green screen-techniek wordt toegepast het meest geschikt voor de opnames van het

(8)
(9)

Executive summary

This research report is made on behalf of A-side media. The video platform 0297 TV is part of the news website 0297-online.nl. News updates will be mainly about the following places: Mijdrecht, Wilnis, Vinkeveen, Waverveen, Abcoude, Uithoorn and Aalsmeer. The news platform will publish various video’s, including advertisements which are very important to 0297 TV. As the number of produced video’s has been rising, A-side media wants to expand on the current concept of 0297 TV. They aim to have a weekly studio program where the news videos are brought to attention of the audience once more. The goal of this research report is to develop an online video format that matches the needs of the target audience.

The target audience of 0297-online are men and women aged twenty to fifty, living in Mijdrecht, Wilnis, Vinkeveen, Waverveen, Baambrugge, De Hoef, Amstelhoek, Abcoude, Uithoorn and Aalsmeer. The easiest way to reach the audience is through the internet: they go to several news websites to watch news videos on a regular basis. This research shows that the target audience is interested in a weekly summary of the videos. The weekly summary should not take too long, two to five minutes will suit the audience best.

The target audience prefers news about accidents, daily news, updates on events, art and culture, remarkable news and news about local businesses. Research on the target audience indicates that videos have to focus on one or two topics thoroughly. Those items should be interspersed with short news items from the past week.

There has been research on preferences of the target audience, critical theory on news programs, trends and best practices for this advice report. It is important to take the various media devices that the target audience uses in account at creating an online video. Because of the substantial amount of online videos, the attention of the viewer is easily lost.

Therefore, videos on the Internet often do not last longer than two minutes. Research shows that a news program often relies on a couple of standard elements. A host discusses the news in a studio. Respondents want to see extensive reports varied with news flashes. A green screen studio is the most suitable for shooting the weekly summary of 0297 TV.

(10)
(11)

1

Inleiding

1.1 Aanleiding van het onderzoek

De website 0297-online.nl verzorgt op lokaal niveau het laatste nieuws. De website is erg populair. Dagelijks bekijken zo’n 5000 mensen onder andere het laatste nieuws, de advertenties en fotoreportages van evenementen uit de regio (Google Analytics, 2015). Het format van de website combineert het harde nieuws met commercieel nieuws en

advertenties. Er zit een verdienmodel achter de site. Het lokale nieuwsplatform 0297-online voorziet Mijdrecht, Wilnis, Vinkeveen, Waverveen, Abcoude (gemeente De Ronde Venen), Uithoorn en Aalsmeer van het laatste nieuws uit de regio.

Sinds februari 2014 is de website aangevuld met een videoplatform; 0297 TV. Wekelijks worden zo’n drie tot vijf nieuwsvideo’s gepubliceerd door een team bestaande uit twee camjo’s. Ook voor de video’s geldt dat er een balans is tussen commerciële nieuwsitems en het ‘echte’ nieuws. De hoeveelheid video’s van 0297 TV wordt steeds groter en de video’s worden steeds beter bekeken (YouTube Analytics, 2015). Waar in het begin zo’n twee nieuwsvideo’s per week werden gepubliceerd, is dat nu opgelopen naar gemiddeld vijf video’s per week.

Vanuit de opdrachtgever is behoefte aan een nieuw onderdeel voor 0297 TV: een wekelijks studioprogramma waarin de nieuwsvideo’s nogmaals onder de aandacht komen. Op die manier hoopt 0297-online de kijkdichtheid en naamsbekendheid van 0297 TV te vergroten. Ook hoopt het bedrijf nieuwe bezoekers uit de doelgroep naar de website te trekken en nieuwe klanten voor nieuwsberichten of gesponsorde video’s te genereren. Om zo’n studioprogramma te maken en de doelstellingen te behalen moet 0297-online eerst de doelgroep kennen. Door middel van dit onderzoek moet duidelijk worden waar de doelgroep behoefte aan heeft en op welke manier deze resultaten verwerkt kunnen worden tot een format van een nieuwsprogramma.

1.2 Doelstelling

Door middel van dit onderzoek wordt inzicht gebracht in de nieuwsbehoeftes van de doelgroep van 0297-online om zo advies te geven over de inhoud en vorm van een studioprogramma voor 0297 TV.

(12)

1.3 Probleemstelling

Welke nieuwsbehoeftes heeft de doelgroep van 0297-online en op welke manier kunnen deze concreet worden verwerkt in een online programmaformat van een

(studio)nieuwsprogramma?

1.4 Opbouw van het rapport

Dit rapport is tot stand gekomen aan de hand van een onderzoeksplan. In het onderzoeksplan zijn deelvragen geformuleerd om antwoord te geven op de probleemstelling. Deze deelvragen zijn bijgevoegd in bijlage I.

In hoofdstuk twee wordt allereerst beschreven hoe het onderzoek is uitgevoerd. Er wordt vermeld welke onderzoeksmethoden zijn gebruikt, waarom deze gekozen zijn en op welke manier ze zijn uitgewerkt. In hoofdstuk drie wordt de opdrachtgever beschreven aan de hand van een interne analyse. Er is te lezen wat het bedrijf doet, hoe het bedrijf is

opgebouwd en welke doelstellingen de opdrachtgever heeft. Vervolgens wordt in hoofdstuk vier een analyse gemaakt van de doelgroep van 0297-online. Demografische- en

geografische kenmerken worden behandeld. Ook het mediagebruik van de doelgroep komt aan bod.

Daarna volgt een theoretisch hoofdstuk; in hoofdstuk vijf worden mogelijkheden van nieuws- en studioprogramma’s beschreven. Het hoofdstuk geeft duidelijk weer wat belangrijk is bij het produceren van een nieuwsprogramma. In hoofdstuk zes worden voornamelijk trends en ontwikkelingen rond online video in combinatie met nieuws beschreven. Om een beeld te krijgen van welke nieuwsprogramma’s er op de markt zijn en te leren van de sterke en zwakke kanten van deze programma’s, wordt in hoofdstuk zeven een best practices analyse gemaakt. Dit wordt gedaan aan de hand van een aantal speerpunten die belangrijk zijn bij het vormen van een sterk crossmediaal concept.

Hierna volgt het hoofdstuk waarvoor fieldresearch is uitgevoerd. In hoofdstuk acht zijn de belangrijkste resultaten weergegeven die naar voren kwamen uit het surveyonderzoek, panelgesprek en het interview. In hoofdstuk negen is de conclusie van dit onderzoek te lezen waarbij desk- en fieldresearch samen komen. In de conclusie wordt antwoord gegeven op de onderzoeksvraag. De conclusie vormt de basis voor het advies dat in hoofdstuk tien wordt gegeven aan de opdrachtgever. Tot slot wordt in hoofdstuk elf

teruggekeken op het verloop van het onderzoek en wordt benoemd wat de sterke en minder sterke punten van dit onderzoek zijn. Ook wordt advies gegeven voor vervolgonderzoek.

(13)

2

Methode & technieken

In dit hoofdstuk wordt beschreven welke onderzoeksmethoden in dit rapport zijn gebruikt, waarom deze zijn gekozen en op welke manier ze zijn uitgewerkt.

2.1 Deskresearch

In de eerste fase van het onderzoek is gebruikgemaakt van deskresearch in de vorm van literatuuronderzoek. Literatuuronderzoek kan worden gebruikt ter oriëntatie van de probleemsituatie en vormt een goede theoretische onderbouwing. Bij het beoordelen van bronnen voor het literatuuronderzoek is onder andere rekening gehouden met relevantie, betrouwbaarheid en actualiteit (Wat is onderzoek, 2011). Ook is rekening gehouden met de diversiteit van de bronnen. Verschillende bronnen zoals: internet, websites van de

opdrachtgever, trendwatchers, de bibliotheek van de Hogeschool van Amsterdam en passende literatuur over nieuwsprogramma’s zijn onderzocht. Hieronder volgt een korte verantwoording van het literatuuronderzoek per hoofdstuk.

Interne analyse

In de interne analyse is bekende informatie over 0297-online en 0297 TV geanalyseerd om inzicht te brengen in de huidige situatie. Daarbij zijn voornamelijk statistieken van de website en het YouTube-kanaal geanalyseerd. Voor de analyse van de website is Google Analytics gebruikt. Google Analytics is een dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Met de dienst wordt bijvoorbeeld inzicht gebracht in de bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaves (Google Analytics, 2015). Google Analytics is geschikt voor het onderzoek omdat er op verschillende niveaus gedetailleerd naar het gedrag van de bezoeker gekeken kan worden. Aan de hand van die informatie ontstaat een beeld van de interesses van de doelgroep van 0297-online. Omdat het videoplatform 0297 TV zijn video’s publiceert op YouTube, wordt ook gekeken naar de statistieken van het YouTube-kanaal. Op YouTube zijn veel statistieken beschikbaar in verschillende categorieën, zoals: weergaven, verkeersbronnen en demografie.

Om details, concrete problemen en de doelstellingen van 0297-online te achterhalen, zijn er interviews afgenomen met de leidinggevende en medewerkers van 0297-online. De

interviews zijn gehouden met Peter Bakker (medeoprichter / leidinggevende 0297-online) en Thijs van Uden (medewerker / camjo 0297 TV). De topics die behandeld zijn tijdens deze interviews:

(14)

 Ontstaan 0297 TV

 Doelstellingen voor de toekomst

 (Commerciële) belangen van het studioprogramma

 Verbeterpunten van het platform 0297-online

 Websiteformat 0297-online

 Invulling studioprogramma

Doelgroepanalyse

Om de doelgroep van 0297-online beter te leren kennen is gekeken naar de demografische verhoudingen, interesses en het mediagebruik. De nieuwswebsite 0297-online heeft een vrij specifieke doelgroep. Naar de interesses en het mediagebruik is in het recentelijk verleden nog geen onderzoek gedaan. Om die reden worden in dit hoofdstuk naast de bekende gegevens ook gegevens gebruikt die gebaseerd zijn op landelijk niveau.

Informatie over de doelgroep is verzameld uit bronnen als het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Google Analytics, YouTube Analytics en registraties bij gemeente De Ronde Venen, gemeente Uithoorn en gemeente Aalsmeer. Aan de hand van deze gegevens zijn uitspraken gedaan over onderwerpen als woonplaats, inwonersaantallen, gezinssamenstelling, populaire nieuwscategorieën en best bekeken nieuwsvideo’s. Landelijke onderzoeken zijn gebruikt om inzicht te geven in het mediagebruik, bezit van technische (media)apparaten, tijdsbesteding en opleidingsniveau van de doelgroep. De resultaten uit dit hoofdstuk zijn belangrijk geweest in het afstemmen van de

nieuwsonderwerpen en doelgroepgerichte vorm van het programmaformat.

Theorie over nieuwsprogramma’s

Om tot een technisch en inhoudelijk goed format te komen wordt in dit hoofdstuk de theorie achter programmaformats behandeld. Er wordt gekeken naar welke soorten

nieuwsprogramma’s er zijn, wat voor soorten opnamestudio’s er zijn, hoe een goed programmaformat is opgebouwd en welke faciliteiten nodig zijn voor de totstandkoming van een studioprogramma. Deze literatuur komt vooral uit boeken en websites over studio- en televisietechnieken. Het boek ‘Research en redactie voor televisie’, geschreven door Aimée Kersten, is gebruikt voor de inhoudelijke invulling van het programma. Het boek geeft antwoord op de vragen: hoe kom je aan onderwerpen? Waar vind je geschikte gasten voor een studioprogramma? En waar let je op bij het schrijven van presentatieteksten en voice-overs? Ook het boek ‘Televisiemaken: van idee tot programmaformat’, geschreven door Joke Fictoor, gaat stap voor stap in op alle aspecten die belangrijk zijn bij het ontwikkelen van een succesvol format. Van het afstemmen op de doelgroep tot een lijst met benodigde faciliteiten. Dit boek heeft geholpen bij het ontwikkelen en omschrijven van het concrete format voor 0297 TV.

(15)

Trendanalyse

De ontwikkelingen op het gebied van online nieuws, online video en nieuwsprogramma’s zijn omschreven in het hoofdstuk trends. Om tot de juiste en meest relevante trends te komen is onderzoek gedaan op websites zoals: Frankwatching, DutchCowboys en individuele trendwatching-websites. Op deze websites zijn actuele opiniestukken, nieuwsartikelen, beoordelingen en toekomstverwachtingen te vinden over uiteenlopende technische zaken, zo ook over online video. Aan de hand van de bevindingen zijn vier trends vastgesteld die relevant zijn voor het format van 0297-online.

Best practices

Om de externe omgeving van 0297-online in kaart te brengen is een best practice analyse gemaakt. In het hoofdstuk best practices zijn vier individuele formats geanalyseerd. De resultaten zijn gebruikt bij het uitwerken van het concrete programmaformat. De analyse is uitgevoerd aan de hand van een analysemodel: ‘De vijf belangrijke speerpunten van een crossmediaal concept’, die zijn opgesteld in het boek Crossmedia Concepting.

De vijf speerpunten die een belangrijke rol spelen bij het ontwikkelen van een succesvol format zijn storytelling, mediumspecificiteit, usability, relevantie en cocreatie. Als deze elementen goed worden ingezet kunnen ze de (nieuws)consument tevreden stellen en daarmee vergroot je de kans dat andere consumenten het format ook oppakken (Basisboek crossmedia concepting, 2012). De best practices zijn aan de hand van deze criteria

geanalyseerd omdat zo duidelijk wordt welke positieve en negatieve aspecten van de programma’s meegenomen kunnen worden in het advies voor een programmaformat voor 0297 TV.

De vier bestaande formats die zijn onderzocht zijn:

AT5 Nieuws

U Vandaag Weekoverzicht (RTV Utrecht)

RTL Nieuws Weekoverzicht

ATV Antwerpen

Er is voor deze vier formats gekozen omdat de programma’s, met uitzondering van RTL, een regionale doelgroep hebben. Bovendien hebben deze programma’s al lange tijd ervaring met het produceren van nieuws vanuit een studio. Om ook een beeld te krijgen van een programma dat zich specifiek richt op een weekoverzicht is het RTL Weekoverzicht toegevoegd.

(16)

2.2 Fieldresearch

Voor het onderzoek zijn drie vormen van fieldresearch gedaan: surveyonderzoek,

panelgesprek en een interview. De resultaten van het surveyonderzoek zijn vooral gebruikt om er achter te komen waar de interesses liggen van de doelgroep. Om achter de

diepgaandere beweegredenen te komen, is er een panelgesprek gehouden. Tot slot is een interview gehouden met een expert uit het werkveld om te toetsen of de bevindingen uit desk- en fieldresearch aansluiten bij de praktijk.

Methode 1: Surveyonderzoek (kwantitatief)

Surveyonderzoek, ook wel enquête genoemd, is de meest gebruikte methode om meningen, opinies, houdingen en kennis bij grote groepen personen te meten. Bij surveyonderzoek wordt maximaal een klein aantal antwoordmogelijkheden gegeven waaruit de

ondervraagden kunnen kiezen. Een nadeel van surveyonderzoek is dat de vraag waarom een respondent een bepaald antwoord geeft, vaak onbekend blijft (Wat is onderzoek?, 2011). Deze onderzoeksmethode is geschikt voor de analyse van de doelgroep van 0297-online omdat een grote groep mensen ondervraagd kan worden uit de verschillende plaatsen uit de regio. Bovendien kunnen heel gericht vragen gesteld worden over bijvoorbeeld de nieuwsbehoeftes, interesses en demografische kenmerken van de doelgroep.

In dit onderzoek is gebruik gemaakt van internetenquêtes. Voor het afnemen van de enquête en het verzamelen van de gegevens is de website www.thesistools.com gebruikt. Vanuit daar is een database te downloaden die vervolgens met de programma’s SPSS en Excel is verwerkt. Er is voor internetenquêtes gekozen omdat de doelgroep van 0297-online zich veelal online bevindt en zo gemakkelijk benaderd kon worden.

De totale populatie waarover het onderzoek uitspraak doet zijn ongeveer 27.783 personen. Dit is het totaal aantal inwoners van gemeente De Ronde Venen, Uithoorn en Aalsmeer in de leeftijd twintig tot en met vijftig jaar, gemeten op 1 januari 2015. De gewenste

steekproefgrootte bij een betrouwbaarheidsniveau van negentig procent bedraagt 268 respondenten (SteekproefCalculator, 2015). De steekproef is getrokken aan de hand van zelfselectie. Er is voor deze methode gekozen omdat hierbij proefpersonen worden geselecteerd die aan een bepaalde voorwaarde voldoen, namelijk: gebruikers van de website van 0297-online. Er valt te verwachten dat de steekproef voldoende representatief is omdat er genoeg enquêtes zijn afgenomen. De respondenten zijn op verschillende manieren benaderd voor het surveyonderzoek. Zo heeft er op de homepage van 0297-online een link gestaan naar de enquête en is op socialmediakanalen herhaaldelijk opgeroepen tot het invullen van de enquête.

(17)

De vragenlijst is voornamelijk tot stand komen uit de resultaten van deskresearch. Uit de theorie en literatuur zijn negentien vragen geformuleerd die ervoor zorgen dat er een helder beeld ontstaat van de doelgroep van 0297-online. De vragen uit de enquête vallen binnen een aantal clusters die gebaseerd zijn op de vooraf opgestelde deelvragen van het onderzoek. Deze clusters zijn:

 Geografische kenmerken

 Demografische kenmerken

 Interesses doelgroep

 Gebruik van media

 Lokaal versus landelijk nieuws

 Online nieuws

 Studioprogramma’s

De vragenlijst is voor publicatie getest bij medestudenten en docenten van de Hogeschool van Amsterdam. De complete vragenlijst van het surveyonderzoek is te vinden in bijlage III.

Methode 2: Panelgesprek (kwalitatief)

Groeps- of panelgesprekken zijn erop gericht ideeën en meningen over een bepaald onderwerp te inventariseren. Het panelgesprek is geschikt voor het onderzoek omdat een discussie tussen groepsleden het genereren van argumenten en motieven stimuleert. Zaken die een rol spelen bij de doelgroep zoals associaties, belevingen, bindingen en barrières kunnen zo achterhaald worden. Daarnaast kunnen ideeën getoetst worden bij de

panelleden. De uitkomsten leveren een goede input voor de ontwikkeling van een concept. De gewenste omvang van een panelgesprek is zes tot acht personen, de gemiddelde lengte van een panelgesprek is anderhalf tot twee uur. Nadelen van een panelgesprek zijn dat er minder mogelijkheid is om met individuen dieper in te gaan op onderwerpen en er kans is op competitiegedrag tussen respondenten (Wat is onderzoek, 2011). Voor dit rapport is deze onderzoeksmethode geschikt omdat de doelgroep een grote rol heeft bij de invulling van het studioprogramma. Door ideeën voor te leggen en meningen te verzamelen over

stijlelementen en inhoudelijke onderdelen van het programmaformat, kan er inzicht worden gebracht in diepere beweegredenen van de doelgroep. De thema’s die aan de panelleden zijn voorgelegd:

 Vormgeving van een studioprogramma

 Opbouw van het programma

 Inhoudelijke thema’s / rubrieken

 Online nieuws

 Nieuwsvideo’s

(18)

Aan de hand van voorbeeldfragmenten en voorbeelden van concurrerende

studioprogramma’s zijn de thema’s aan de respondenten voorgelegd. Deze fragmenten zijn verzameld op basis van programma’s die qua vorm, inhoud en doelgroep het meest in de buurt komen bij het beoogde studioprogramma van 0297-online.

Methode 3: Interview met expert uit het werkveld (kwalitatief)

Bij het interview zijn vragenderwijs gespreksonderwerpen voorgelegd aan een expert uit het werkveld om te kijken hoe tegen bepaalde zaken wordt aangekeken rondom online video en nieuws op internet. Het voordeel van een open interview is dat er snel informatie wordt verzameld over veel onderwerpen en er onmiddellijk mogelijkheid is tot vragen stellen als daartoe aanleiding bestaat. Nadelen van een interview zijn dat respondenten alleen door de interviewer worden uitgedaagd om nieuwe ideeën te overwegen. Bovendien kan sprake zijn van beïnvloeding van respondenten door de interviewer (Wat is onderzoek, 2011).

Voor dit onderzoek is gebruikgemaakt van het gedeeltelijk gestructureerde interview. De voorgelegde onderwerpen zijn vastgesteld na aanleiding van resultaten uit deskresearch en de bevindingen uit het panelgesprek en de enquêtes. Op die manier wordt getoetst of de behoeftes van de doelgroep ook aansluiten bij de praktijk. Deze methode van onderzoek is geschikt omdat experts een ervaren en professionele kijk hebben op de thema’s. Zo wordt een vernieuwende visie gegeven over het format dat rond 0297-online wordt gemaakt. De onderwerpen uit het interview zijn:

 Nieuwe website NOS

 Video op internet

 Werkwijze

 Trends

 Studioprogramma’s

Het interview is gehouden met Gerard van den Broek, projectleider ‘video first’ bij de NOS. Gerard van den Broek hield zich bezig met het vernieuwen van de website van de NOS. De belangrijkste verandering is de integratie van beeld. Op NOS.nl heeft video nu een

prominente rol gekregen. Deze nieuwe manier van nieuws verslaan vergt een andere werkwijze. Gerard van den Broek weet waar een online nieuwsvideo aan moet voldoen en waar kansen liggen om kijkers vast te houden bij online nieuws.

(19)

3

Interne analyse

In dit hoofdstuk wordt de opdrachtgever beschreven aan de hand van een interne analyse. Er is te lezen wat het bedrijf doet, hoe het bedrijf is opgebouwd en welke doelstellingen de opdrachtgever heeft.

3.1 A-side media & 0297-online

De informatie in deze paragraaf komt deels uit interviews die zijn gehouden met leidinggevenden en personeel van 0297-online. De interviews zijn in zijn geheel terug te luisteren in de digitale bijlage (USB-stick).

A-side media

A-side media is een internetbureau gevestigd in Mijdrecht. Bij A-side media werken online specialisten aan projecten voor verschillende opdrachtgevers. Sinds de oprichting in 2001 is A-side zich gaan specialiseren in websites, webshops, online applicaties en webhosting om klanten te bedienen. In het hoofdkantoor in Mijdrecht zijn ook een aantal

dochterondernemingen van A-side media gevestigd, zo ook 0297-online. Het

klantenbestand van A-side media is met ruim 1500 bedrijven gevarieerd. A-side media werkt voor onder andere Beter Horen, Albert Heijn, Univé en IKEA Nederland.

0297-online

De website 0297-online.nl is een dochteronderneming van A-side media. Bij de start van de website in 2004 was de intentie verschillende succesvolle websites te combineren en naar één website op lokaal niveau te vertalen. In 2004 speelde websites zoals Marktplaats, Monsterboard, Nu.nl, Partyflock en de Telefoongids een grote rol in het internetlandschap. De elementen uit die websites zijn gecombineerd naar het format van 0297-online. Tegenwoordig spelen de vacatures, de zetters (soort marktplaats), nieuws, agenda, foto’s van evenementen en de bedrijvengids een grote rol in het binnenhalen van de inkomsten. Het merk 0297-online is in de regio een begrip, de doelgroep weet de website daardoor goed te vinden. Dagelijks bezoeken zo’n vijfduizend mensen de website (Google Analytics, 2015). Peter Bakker, leidinggevende bij 0297-online, heeft een eigen nieuwswebsite: petershotnews.nl. Deze website heeft meer bezoekers dan 0297-online. Petershotnews.nl en 0297-online.nl werken samen en worden niet als concurrenten gezien.

Het belangrijkste onderdeel van de website van 0297-online is het nieuwsplatform. Op lokaal niveau wordt het laatste nieuws gebracht uit hoofdzakelijk Mijdrecht, Wilnis, Vinkeveen, Waverveen, Abcoude (gemeente De Ronde Venen), Uithoorn en Aalsmeer. Daarnaast bevinden zich nog een aantal kleinere plaatsen in het werkgebied waar minder aandacht aan besteed wordt.

(20)

De doelgroep van 0297-online bestaat uit mannen en vrouwen tussen twintig en vijftig jaar woonachtig in de bovengenoemde plaatsen. Een uitgebreide beschrijving van de doelgroep is te vinden in het hoofdstuk ‘Doelgroepanalyse’.

3.2 0297 TV

Sinds februari 2014 is het nieuwsplatform uitgebreid met een videoplatform: 0297 TV. Het platform richt zich op het aanbieden van korte bedrijfsfilms en videonieuws via internet voor dezelfde regio als de website. Volgens de makers van 0297-online werd het tijd om na tien jaar een nieuw onderdeel toe te voegen aan de website. Veel mensen beschikken

tegenwoordig over snel mobiel internet en heeft een smartphone of tablet waardoor online video toegankelijker is geworden (GfK, 2015).

Wekelijks publiceert 0297 TV zo’n drie tot vijf nieuwsvideo’s. De video’s worden volledig geproduceerd door een team bestaande uit twee camjo’s. Hetzelfde team is actief bezig met het verzamelen van nieuws uit de regio voor de video’s. De video’s bestaan uit geplande items van bijvoorbeeld een opening of evenement, maar ook uit de ‘hotnews’-video’s. Onder hotnews-video’s worden branden, incidenten en 112-meldingen gerekend. Voor 0297 TV is het belangrijk om snel te zijn met het brengen van nieuwsvideo’s om op die manier

onderscheidend te zijn van de concurrentie. De gemiddelde duur van een video bij 0297 TV is ongeveer twee minuten en is vrijwel altijd opgebouwd uit een interview en voice-overtekst.

Ook voor 0297 TV geldt dat er een balans is tussen commerciële nieuwsitems en het ‘echte’ nieuws. Aan de website en het videoplatform wordt geld verdiend. Bij 0297 TV is een salesmanager fulltime bezig met het aan de man brengen van bedrijfsvideo’s. Vaak zijn dit video’s van speciale evenementen, een heropening, open dag of een promotievideo van een bedrijf. Voor 0297 TV zijn de commerciële video’s een belangrijk onderdeel; zonder kan het platform niet bestaan. Alle geproduceerde video’s worden op de website van 0297-online en de pagina van 0297 TV geplaatst via een YouTube-kanaal. De website heeft geen eigen videoplayer. Er is gekozen om te publiceren via YouTube om de drempel te verlagen voor de doelgroep om bijvoorbeeld een video te delen. Op het YouTube-kanaal van 0297 TV wordt onderscheid gemaakt in de verschillende categorieën door middel van

afspeellijsten. Deze vijf categorieën zijn:

 De Ronde Venen

 Uithoorn

 Aalsmeer

 112

(21)

Sinds de start van het platform zijn 42 commerciële video’s geproduceerd, 102 incidentenvideo’s en 107 overige nieuwsvideo’s. Het doel is zo veel mogelijk bezoekersverkeer naar de website van 0297-online te krijgen in plaats van naar het

YouTube-kanaal. Dit gebeurt omdat op de website van 0297-online eigen advertenties staan waar geld aan wordt verdiend.

Werkomgeving

Zowel A-side media en 0297-online zijn gevestigd in Dock 15 in Mijdrecht. Het team van 0297 TV bestaat uit twee medewerkers die alles rondom de video’s regelen, zowel redactioneel, camera- en montagetechnisch (camjo’s). Ook verzorgen zij bijvoorbeeld de voice-over van de video’s. Omdat alle werkzaamheden binnen het bedrijf gebeuren, worden weinig extra kosten gemaakt bij de productie van de video’s. Het team van 0297 TV is in het bezit van één complete cameraset. In het gebouw zit ook een compleet ingerichte

(foto)studio waar bij een eventueel studioprogramma gebruik van gemaakt kan worden.

3.3 Social media

Naast de website en het YouTube-kanaal is 0297-online ook actief op Facebook en Twitter en heeft een eigen mobiele applicatie. Al deze socialmediakanalen bij elkaar dragen bij aan de verspreiding van de nieuwsberichten en de video’s.

Twitter

Op Twitter is 0297-online met twee accounts vertegenwoordigd. Eén account is voor de nieuwsberichten en het andere account is speciaal voor de video’s van 0297 TV. Op Twitter wordt onderscheid gemaakt tussen de twee platformen. Op dit moment heeft het

Twitteraccount van 0297-online bijna tweeduizend volgers en het account van 0297 TV ruim vijfhonderd volgers (Twitter, 2015). Zo’n 21 procent van het aantal bezoekers afkomstig van social media komt van Twitter af (Google Analytics, 2015).

Facebook

Op Facebook heeft 0297-online slechts één pagina. Daar worden de laatste nieuwsvideo’s geplaatst met een link naar de website. Ook worden op Facebook regelmatig foto’s van evenementen geplaatst. Totaal heeft de Facebookpagina van 0297-online ruim elfhonderd likes. Van alle socialmediakanalen leidt Facebook uiteindelijk de meeste bezoekers naar de website van 0297-online, ruim 78 procent. Het grootste deel van de volgers op Facebook komen uit Mijdrecht, Vinkeveen en Wilnis. De meest voorkomende leeftijdscategorie onder de volgers is 35 tot en met 44 jaar (Facebook, 2015).

(22)

Mobiele applicatie

In de App Store van Apple en Google Play Store is sinds 2012 de mobiele applicatie van 0297-online te vinden. Inmiddels wordt op geen enkel niveau meer aandacht besteed aan deze mobiele applicatie. De reden is dat de app verouderd is, en vaak helemaal niet meer werkt. De berichten worden ook niet meer bijgehouden. De applicatie heeft inmiddels vijfhonderd downloads (Google Play Store, 2015). Ook de desktopversie van de website is nog niet geschikt voor mobiel gebruik. Dit maakt het gebruikers lastig het nieuws en de video’s te bekijken via een mobiele telefoon of tablet.

3.4 Doelstellingen

De hoeveelheid video’s van 0297 TV wordt steeds groter en de video’s worden steeds beter bekeken. Vanuit de opdrachtgever is behoefte aan een nieuw onderdeel voor 0297 TV: een wekelijks studioprogramma waarin de nieuwsvideo’s nogmaals onder de aandacht komen. Op die manier hoopt 0297-online de video’s op een manier te brengen die interessant is voor de doelgroep en zo de kijkdichtheid en naamsbekendheid van 0297 TV te vergroten. Nieuwe klanten voor nieuwsberichten of commerciële video’s genereren is ook een belangrijk doel. Het team achter 0297-online vindt het belangrijk om mee te blijven groeien met de markt en techniek van nu.

3.5 Conclusie

De commerciële website 0297-online.nl heeft al een lange tijd ervaring met het produceren van nieuws op internet. In de regio is het merk uitgegroeid tot een begrip. Daardoor weet de doelgroep de website goed te vinden. De naamsbekendheid is een sterk punt van 0297-online. De berichtgeving richt zich hoofdzakelijk op de plaatsen Mijdrecht, Wilnis, Vinkeveen, Waverveen, Abcoude, Uithoorn en Aalsmeer. Sinds kort worden de nieuwsberichten aangevuld met videocontent onder de naam 0297 TV. Daar worden verschillende soorten nieuwsvideo’s gepubliceerd. Commerciële video’s spelen een belangrijke rol, zonder kan het platform niet bestaan. De video’s worden door een klein team geproduceerd. Dit zorgt voor een rendabele manier van werken, maar kan ook uitdagend zijn voor de productie.

Een ander sterke punt is dat 0297 TV veelvoudig gebruik maakt van social media. Dit bevordert de verspreiding onder de doelgroep. Bovendien is op social media de kans groter dat een nieuw deel van de doelgroep het merk zal vinden. Aandachtspunt is de mobiele applicatie en het feit dat de website moeilijk toegankelijk is voor mobiele gebruikers. Doordat 0297 TV aan het groeien is in het aantal video’s, is er behoefte aan een nieuw onderdeel voor het platform. De opdrachtgever wil een wekelijks studioprogramma waarin de belangrijkste nieuwsvideo’s nogmaals onder de aandacht komen.

(23)

4

Doelgroepanalyse

In dit hoofdstuk wordt een analyse gemaakt van de doelgroep van 0297-online waarbij demografische en geografische kenmerken, de interesses en het mediagebruik worden behandeld.

4.1 Demografie

De doelgroep van 0297-online waarover uitspraak wordt gedaan in dit onderzoek bestaat uit mannen en vrouwen tussen de twintig en vijftig jaar woonachtig in Mijdrecht, Wilnis,

Vinkeveen, Waverveen, Baambrugge, De Hoef, Amstelhoek, Abcoude (gemeente De Ronde Venen), Uithoorn en Aalsmeer. In totaal zijn dat 27.783 inwoners in de leeftijdscategorie twintig tot en met vijftig jaar (gemeentelijke basisregistratie, 2015). Uit gemeente De Ronde Venen komen 15.216 inwoners, uit Aalsmeer 4342 inwoners en uit Uithoorn is met 8225 inwoners vertegenwoordigd (figuur 1). De doelgroep van de nieuwswebsite 0297-online en het videoplatform 0297 TV zijn gelijk aan elkaar en worden als één doelgroep onderzocht. Naast de doelgroep zijn er ook anderen die de website van 0297-online bezoeken, zij komen vooral uit de provincie Utrecht en provincie Noord-Holland (Google Analytics, 2015).

Figuur 1 - Aantal inwoners tussen de twintig en vijftig jaar op 1 januari 2015

22%

8%

11%

1%

1%

9%

1%

1%

30%

16%

Aantal inwoners tussen de 20 en 50 jaar

Mijdrecht

Wilnis

Vinkeveen

Waverveen

De Hoef

Abcoude

Baambrugge

Amstelhoek

Uithoorn

Aalsmeer

(24)

Het grootste deel van de doelgroep van 0297-online bevindt zich in gemeente De Ronde Venen. De Ronde Venen heeft in totaal 42.640 inwoners met een bevolkingsdichtheid van 425 inwoners per vierkante kilometer. Deze 42.640 inwoners bestaan uit 21.155 mannen en 21.485 vrouwen. De leeftijdscategorie 45 t/m 64 jaar is met 31 procent het sterkst

vertegenwoordigd. Met 44 procent zijn de meeste personen gehuwd. Daarnaast is zeven procent van de inwoners gescheiden en vijf procent verweduwd. De Ronde Venen telt 17.840 huishoudens met een gemiddelde grootte van 2,4 gezinsleden. Ongeveer veertig procent van de huishoudens hebben kinderen, 31 procent van de huishoudens hebben geen kinderen. De resterende 29 procent betreft eenpersoonshuishoudens (CBS, 2015).

4.2 Interesses

Aan de hand van de populairste pagina’s op de website van 0297-online wordt gekeken naar de interesses van de doelgroep. In 2014 heeft 0297-online ruim 2,2 miljoen unieke bezoekers weten te trekken. Het grootste deel van de bezoekers kwam in eerste instantie voor de homepage, gevolgd door de zetters- en vacaturepagina (figuur 2) (Google Analytics, 2015). Uit de rapporten blijkt ook dat het grootste deel van de sessies (59%) van de desktop komt, dus van een pc of laptop. Ongeveer 22 procent komt van een smartphone en

negentien procent van een tablet.

Figuur 2 - Weergaven per pagina 0297-online.nl

24%

9%

7%

1%

1%

1%

1%

56%

Weergaven per pagina

Homepage

Zetters

Vacatures

Nieuws

Fotoalbums

Nieuwsarchief

0297 TV

Overige pagina's

(25)

Om aan te geven welke videocategorieën goed scoren bij de doelgroep is interessant om te kijken naar de top tien best bekeken video’s sinds de start van het videoplatform. Daaruit blijkt dat de volgende video’s het meest bekeken zijn op het YouTube-kanaal:

1. Auto brandt volledig uit op A2 Vinkeveen, 17.174 weergaven 2. Vrachtwagen gekanteld op N201 Mijdrecht, 12.363 weergaven 3. Grote uitslaande brand legt pand in as, 5634 weergaven 4. CSW kampioen na bizar duel tegen Argon, 5049 weergaven 5. Arrestatieteam doet inval in woning Vinkeveen, 4277 weergaven 6. Gevaarte langs A2 voor Loenerslootse brug, 2751 weergaven

7. Promo All You Need Is Love opgenomen op Veenlanden College, 2693 weergaven 8. Albert Heijn Uithoorn legt vegetarische producten in de schappen, 2556 weergaven 9. Gewapende overval op woning in Uithoorn, 2537 weergaven

10. Gewonde na fikse woningbrand Mijdrecht, 2525 weergaven

Zes van de tien populairste video’s zijn uit de 112-categorie. Deze video’s scoren vaker goed op de website (Google Analytics, 2015). In totaal zijn er 198 video’s geproduceerd met nieuws uit gemeente De Ronde Venen, 41 video’s uit Uithoorn en 33 video’s uit Aalsmeer.

4.3 Mediagebruik

In het najaar van 2013 is door onderzoeksbureau GfK een onderzoek naar mediagebruik van Nederlanders uitgevoerd, de resultaten van dit onderzoek zijn eind 2014 gepubliceerd. In het tijdsbestedingsonderzoek staat gedetailleerde informatie over het mediagebruik in Nederland. De populatie bestaat uit personen van dertien jaar en ouder in particuliere huishoudens in Nederland en geeft dus een beeld van de gemiddelde situatie.

Per dag besteden Nederlanders gemiddeld drie uur en vijfentwintig minuten aan media. Dan gaat het over mediaconsumptie als algemene activiteit. Maar media worden met tal van andere activiteiten gecombineerd of worden tegelijkertijd gebruikt. De totale tijd die in media wordt gestoken is dan ook veel groter dan drie uur en vijfentwintig minuten. Het grootste deel van de tijd die aan media wordt besteed gaat naar kijken, gemiddeld drie uur. Daarna naar luisteren, gemiddeld twee uur en 48 minuten gevolgd door communiceren. Daar wordt gemiddeld één uur en vijf minuten aan besteed.

Voor elk mediaconsumptiemoment is vastgesteld welke mediadrager daarbij gebruikt werd. Zo’n 94 procent van alle Nederlanders van dertien jaar en ouder heeft bij de

mediaconsumptie een vast apparaat gebruikt zoals een laptop of pc. Gevolgd door mobiele apparaten (64%) en papieren mediadragers (44%). Op doelgroep niveau zijn er grote verschillen. Jongeren gebruiken naar verhouding meer mobiele apparaten en minder papieren media. Bij ouderen is dat beeld precies andersom.

(26)

In vergelijking met lezers van papieren printmedia is de digitale lezer vaker een man. Gemiddeld is een digitale lezer 45 jaar, de lezer van papier is gemiddeld 53 jaar oud. De digitale lezer is hoger opgeleid: de gemiddelde opleiding van een digitale lezer ligt op HAVO-niveau, die van de papierlezer op MBO-niveau. De digitale lezer is vaker woonachtig in een van de drie grote steden of in de Randstad en vaker te vinden in een gezin dan in een één- of tweepersoons huishouden (GfK, 2014).

Bijna tien miljoen Nederlanders zijn op dit moment in het bezit van een smartphone en zo’n 7,9 miljoen Nederlanders hebben een tablet. Zo’n 77 procent van de Nederlanders is in het bezit van een laptop, en 61 procent van een pc. Daarna zijn de Smart TV, gameconsole en e-reader het populairst. Gemiddeld heeft de Nederlander 3,5 van deze apparaten in zijn bezit (GfK, 2015).

4.4 Conclusie

De doelgroep van 0297-online zijn mannen en vrouwen tussen de twintig en vijftig jaar woonachtig in Mijdrecht, Wilnis, Vinkeveen, Waverveen, Baambrugge, De Hoef,

Amstelhoek, Abcoude, Uithoorn en Aalsmeer. Doordat het grootste deel van de doelgroep zich bevindt in gemeente De Ronde Venen, wordt vaak minder aandacht geschonken aan nieuws uit Uithoorn en Aalsmeer. Om de hele doelgroep van nieuws te voorzien is het belangrijk de verhoudingen gelijk te houden.

Het gedrag van internetconsumenten verandert, steeds meer tijd wordt besteed aan het kijken van video. Aan de hand van de statistieken is te zien dat bij 0297 TV video’s uit de 112-categorie vaak het beste scoren. Daarnaast zijn video’s met een opmerkelijk karakter populair onder de doelgroep. Bij de selectie van onderwerpen voor het wekelijkse programma kan rekening gehouden worden met deze categorieën.

Naast de computer of laptop worden websites steeds vaker bezocht via smartphone en tablet. Dit is ook het geval bij 0297-online.nl. Om op elk medium de doelgroep correct te bedienen, is het belangrijk dat nieuwsvideo’s overal consumeerbaar zijn. Zowel technisch als inhoudelijk. Dit is nu nog niet altijd het geval bij 0297 TV.

(27)

5

Theorie programmaformat

In dit hoofdstuk wordt beschreven welke mogelijkheden er zijn voor nieuws- en

studioprogramma’s, welke soorten opnamestudio’s er zijn, hoe een goed programmaformat is opgebouwd en welke faciliteiten nodig zijn voor de totstandkoming van een

studioprogramma.

5.1

Nieuwsprogramma’s

Traditioneel nieuwsprogramma

Onder traditionele nieuwsprogramma’s worden televisiejournaals gerekend. In de meeste journaals worden de onderwerpen in vaste volgorde voorgelezen aan de kijker. Bij televisiejournaals wordt dit meestal ondersteund door beelden van dit onderwerp. Ook komen regelmatig interviews met betrokkenen aan bod. Vaste onderwerpen zijn vaak binnen- en buitenlands nieuws, sport, verkeer, kort nieuws en het weerbericht. Uitzendingen van een journaal kunnen uiteenlopen van enkele minuten tot enkele uren (speciale

uitzendingen). Voorbeelden van dit soort programma’s in Nederland zijn het NOS Journaal en RTL Nieuws.

Infotainment programma

Talkshows worden vaak onder infotainmentprogramma’s gerekend. Informatie en entertainment hebben de balans in deze programma’s en worden gepresenteerd met een actuele insteek. Daarbij worden studiogasten uitgenodigd die affiniteit hebben met het onderwerp en er veel over kunnen vertellen. Achtergrondinformatie speelt hier een grote rol, veel groter dan bij een traditioneel nieuwsprogramma. Vaak is een talkshow onlosmakelijk verbonden met de presentator. Voorbeelden hiervan zijn Matthijs van Nieuwkerk en De Wereld Draait Door en Humberto Tan met RTL Late Night.

Satirisch nieuwsprogramma

Tot slot zijn er nieuwsprogramma’s met een humoristische insteek. Vaak van achter een desk wordt door een herkenbare presentator het nieuws van de afgelopen week

doorgenomen aan de hand van fragmenten uit de media. Daarbij worden vaak nieuwsfeiten van een andere kant belicht en soms verdraaid. Het doel van dit soort programma’s is meer entertainen dan informeren. Voorbeelden van dit soort programma’s zijn Dit Was Het Nieuws en Zondag met Lubach.

(28)

5.2

Opnamestudio’s

Naast inhoudelijke vormen van nieuwsprogramma’s zijn er ook verschillende manieren om een programma op te nemen. In deze paragraaf worden de mogelijkheden van

verschillende studio’s beschreven en de eisen waaraan studio’s moeten voldoen.

Volledig ingerichte studio

Een televisiestudio worden hoofdzakelijk televisie- en videoproducties opgenomen. Sommige studio's zijn speciaal ingericht voor live-uitzendingen en zijn uitgerust met directe satellietverbindingen. Een professionele televisiestudio is meestal opgebouwd uit een studioruimte met daaromheen verschillende andere ruimtes. Onder andere regie, licht, geluid en camerabediening zitten gevestigd in die ruimtes. Een televisiestudio heeft vaak de volgende elementen:

 Decor, kan bestaan uit een vaste opstelling of een ambulante opstelling. De vaste opstelling blijft gedurende de tijd van de productie staan. Een ambulant decor kan na afloop van een productie onmiddellijk en snel afgebroken worden.

 Videocamera's, een variërend aantal camera’s brengt het geheel in beeld. In de regiekamer wordt bepaald welke camera op welk moment wordt gebruikt.

 Microfoons, zorgen voor geluidstransmissie.

 Studioverlichting, zorgt voor een goed zichtbare studio.

 Videomonitoren, voor visuele feedback in de regiekamer en in de studio.

Greenscreen-studio

Chromakey (ook wel bluescreening of greenscreening genoemd) is een techniek die vaak wordt gebruikt binnen de film- en televisiewereld. Een persoon of voorwerp wordt gefilmd tegen een groene of blauwe achtergrond. Daarna wordt die achtergrond met de computer doorschijnend gemaakt zodat het gefilmde personage of object voor een andere

achtergrond geplaatst kan worden. Deze techniek waarbij een virtuele studio kan worden gecreëerd, wordt regelmatig gebruikt bij nieuwsprogramma’s en is vaak een stuk goedkoper dan het huren of bouwen van een volledig ingerichte studio. Ook zijn een stuk minder mensen nodig bij de producties. De chromakeytechniek kan wel een aantal problemen opleveren. Het onderwerp voor de blauwe of groene achtergrond moet bijvoorbeeld niet kleding dragen in de kleuren van het scherm. Daarnaast speelt de belichting een belangrijke rol, er mogen geen schaduwen vallen op de achtergrond. Schaduwen zijn lastig weg te werken in de montage.

(29)

5.3 Programmaformat

In deze paragraaf komen twee belangrijke elementen van een goed televisieformat aan bod, de inhoud van een programmaformat en de voorwaarden waar een programmaformat aan moet voldoen.

Inhoud programmaformat

Een programmaformat is de beschrijving van een televisieprogramma waarin bepaalde, vaste, terugkerende elementen zijn opgenomen. Op basis van het format kan een onbeperkt aantal afleveringen worden geproduceerd (Research en redactie voor televisie, 2009). Er bestaat geen standaard format, elk format is anders. Een format bevat eigenlijk alleen datgene, wat de bedenker met zijn idee wil bereiken. De inhoud van het format wordt mede bepaald door het genre van het programma (Televisiemaken: van idee tot

programmaformat, 2010). Volgens Joke Fictoor, auteur van het boek ‘Televisiemaken: van idee tot programmaformat ‘, is in grote lijnen aan te geven welke onderdelen een

programmaformat in ieder geval moet bevatten. Deze onderdelen zijn:

 Genre: - Nieuws - Actualiteit - Informatief - Educatief - Infotainment  Doelgroep  Lengte programma

 De formule, een korte omschrijving van het idee

 Storyline, het verloop van een afzonderlijke aflevering

 Het doel van het programma

 De meerwaarde van het programma

 Verantwoording van het uitzendplatform

 De presentatie

Voorwaarden programmaformat

Bij een programmaformat spelen twee perspectieven een belangrijke rol: het creatieve perspectief en het organisatorische perspectief (Televisiemaken: van idee tot

programmaformat, 2010). Vanuit het creatieve perspectief is het belangrijk dat de kijker het hele programma geboeid blijft kijken. Om die reden moet zowel de uitstraling als de inhoud van het programma kloppen. Succesvolle programma’s kennen een duidelijke formule met vaste elementen, zijn origineel en bieden voldoende identificatiemogelijkheden voor de doelgroep. Daarnaast moet het programma productietechnisch realistisch zijn. Daarmee wordt bedoeld dat met verschillende factoren rekening wordt gehouden, zoals de grootte

(30)

van de studio, het aantal camera’s en het aantal beschikbare mensen dat voor een programma kan worden ingezet. Vanuit het organisatorische perspectief is het vooral belangrijk dat het programma juridisch verantwoord en financieel haalbaar moet zijn. Ook zijn er een aantal functies die moeten worden ingevuld om het programma te produceren. Volgens Kerstens wordt een televisieprogramma in principe door een vast team gemaakt. Dat team bestaat uit een afdeling productie en een afdeling redactie. De regisseur, de crew (camera, licht en geluid) en de editor worden vaak van buitenaf ingehuurd. Fictoor (2010) geeft aan dat bij kleine productie sommige functies samengevoegd worden. Voor kleine producties moeten in ieder geval de volgende functies vertegenwoordigd zijn:

 Productieleider  Eindredacteur  Redacteur  Regisseur  Technische crew

5.4 Conclusie

Grofweg zijn er drie soorten nieuwsprogramma’s te onderscheiden: traditionele nieuwsprogramma’s, infotainment programma’s en satirische nieuwsprogramma’s. Elk hebben hun eigen specifieke eigenschappen. Het voornaamste doel van de video’s van 0297 TV is de kijker informeren. De video’s hebben een zakelijk en betrouwbaar karakter. Traditionele nieuwsprogramma’s hebben een vergelijkbaar doel en de vorm en inhoud sluiten daar goed bij aan.

Op het gebied van opnamestudio’s zijn veel mogelijkheden. Een volledig ingerichte studio heeft vaak veel faciliteiten waarvoor veel personeel nodig is. Voor kleinere producties met minder personeel, zoals bij 0297 TV, kunnen green screen-studio’s geschikt zijn. Wel zitten er kwalitatieve nadelen aan een green screen-productie: het beeld lijkt soms geen diepte te hebben en bij fouten in de belichting kunnen de opnames mislukken.

Een goed programmaformat moet voldoen aan een aantal vereisten om succesvol te zijn. Genre, doelgroep en lengte van het programma zijn bijvoorbeeld erg belangrijk. Bij het ontwikkelen van een format moet rekening gehouden worden met twee perspectieven: het creatieve perspectief en het organisatorische perspectief. De uitstraling en inhoud van het programma moet sterk zijn en het programma moet financieel haalbaar zijn.

(31)

6

Trendanalyse

In dit hoofdstuk worden trends en ontwikkelingen rond online video in combinatie met nieuws beschreven. De vastgestelde trends zijn: burgerjournalistiek, On Demand kijken, sneller nieuws en kortere video’s.

6.1 Burgerjournalistiek

Massamedia zijn met de komst van nieuwe media langzaam hun machtspositie aan het verliezen wat betreft de selectie van nieuws. Die keuze wordt steeds meer aan de burger overgelaten. Vooral Twitter wordt gezien als een belangrijk nieuwsmedium en maakt het voor de lezer mogelijk meer ‘insight information’ te verkrijgen (Suzanne Maessen, 2012). Burgerjournalistiek wordt gezien als trend op macroniveau omdat de trend zich ontwikkelt op de lange termijn en op sociaal-cultureel niveau afspeelt.

Burgerjournalistiek is een woord dat verschillende benamingen heeft. Zo staat burgerjournalistiek ook bekend als civiele journalistiek, grassroots journalism, citizen journalism en user generated content. Deze termen hebben allemaal min of meer dezelfde betekenis, namelijk dat burgers zich bezighouden met het verzamelen en publiceren van nieuws. Met de komst van het internet twintig jaar geleden raakte de snelheid waarmee burgers nieuws konden ontvangen of verspreiden in een stroomversnelling. De burger werd van een ‘news reader’ een ‘news user’. Met ‘news reader’ wordt het publiek bedoeld dat nieuws alleen leest. Met ‘news user’ wordt publiek bedoeld dat nieuws niet alleen leest, maar ook commentaar geeft en met anderen deelt (Hoffmann, 2009).

Deze nieuwe vorm van journalistiek via sociale media hebben als resultaat dat de basisprincipes deels verloren gaan. Burgerjournalisten houden vaak geen rekening met zaken als frequentie, eenduidigheid en zinvolheid van nieuws. Berichten worden zonder voorbedachte rade geschreven en vanuit het idee dat anderen het misschien ook leuk vinden om te lezen (Journalistiek van nu, 2013).

De ontwikkelingen leiden tot grote veranderingen op de redacties van nieuwsmedia. De grens tussen amateurjournalisten en professionele journalisten wordt steeds kleiner, maar de grens zal wel blijven bestaan. Een beroepsjournalist heeft nog steeds als functie de betrouwbaarheid van informatie te beoordelen en informatie te zoeken die nog niet gedeeld is. Voor de toekomst is de verwachting dat journalisten en burgers steeds meer met elkaar gaan delen en samenwerken (Universiteit Tilburg, 2012).

(32)

6.2 On Demand kijken

Televisiekijken is een interactieve belevenis geworden, het wordt dan ook het ‘nieuwe Tv-kijken’ genoemd. Simpel gezegd betekent dat je kijkt naar videocontent wanneer het jou uitkomt. De kijker heeft de leiding en stelt zelf zijn TV-avond samen. On Demand kijken wordt gezien als een trend op mesoniveau omdat het bij deze trend draait om veranderend gedrag en behoeften.

Tegenwoordig zijn er verschillende streamingdiensten die het mogelijk maken om af te wijken van de vaste uitzendschema’s. Het in 2007 geïntroduceerde Netflix geeft suggesties op basis van je kijkgedrag. Op Netflix is er keuze uit meer dan duizend films en series, bijna allemaal in HD-kwaliteit. Ook is er een social element aan toegevoegd. Zo kan je

bijvoorbeeld zien wat je vrienden hebben bekeken. Netflix biedt verschillende abonnementen aan (Netflix Nederland, 2015). In juli 2014 is de Google Chromecast gelanceerd. Dit HDMI-apparaat sluit je aan op de TV en vervolgens wordt verbinding gemaakt met een van de draadloze devices. Op die manier kan videocontent naar de TV gestreamd worden.

Uit onderzoek van GfK blijkt dat het gebruik van Video on Demand in 2014 fors is gestegen. Inmiddels kijkt 36 procent van de Nederlanders On Demand via aanbieders als UPC, Ziggo en Pathé Thuis. Onder jongeren is het aantal gebruikers nog hoger. Meer dan de helft van de Nederlanders onder de 35 jaar kijkt On Demand. Met name het aantal kijkers onder de achttien is in de tweede helft van 2014 hard gestegen. Kijken on demand op de TV blijft het populairst. Laptop, tablet en smartphone bieden steeds vaker uitkomst om te kijken wat je wilt, wanneer je wilt (GfK, 2014).

6.3 Sneller nieuws

Twitter heeft zich de afgelopen jaren bewezen als nieuwsplatform. Het korte berichten-netwerk was sneller met nieuws verspreiden dan het journaal en nieuwssites en werd daarmee toonaangevend voor de nieuwsgaring. Ook zakelijk is snelheid op social media steeds belangrijker. Grote merken haken met advertenties meteen in op nieuwsfeiten en bereiken zo miljoenen mensen. Deze trend speelt zich af op microniveau omdat het een trend op korte termijn is en het draait om producten, diensten en organisaties.

Op het gebied van video is snelheid steeds belangrijker geworden. Twitter heeft bijvoorbeeld de app Periscope gepubliceerd waarmee gebruikers live video kunnen streamen. De release volgde vlak na de plotseling opgekomen populariteit van de app Meerkat, die ongeveer hetzelfde doet. Met Periscope kunnen Twittergebruikers inloggen met hun Twitter-account en vervolgens live-video streamen vanaf hun smartphone. Daarbij biedt de app diverse opties, waaronder het live streamen naar alleen bepaalde personen.

(33)

Ook met Meerkat kunnen gebruikers live-video's delen via Twitter. De timing van het uitbrengen van Meerkat heeft voor de populariteit gezorgd, inmiddels is op veel plekken het mobiele datanetwerk sterk genoeg om video's te streamen en video is sterk in opmars. Van Facebook tot Instagram, er wordt geïnvesteerd in video (Frankwatching, 2015). Nieuwe online video-apps zoals Periscope en Meerkat kunnen een belangrijke impact hebben op de nieuwsverslaggeving. Dat schrijft Rob Lever, tech-redacteur bij het persbureau Agence France Presse (AFP). De introductie van Periscope viel toevallig samen met een zware brand in New York, waardoor de smartphones van getuigen een live verslaggeving over het gebeuren konden garanderen. Het gebeuren toont volgens Lever aan dat online video-apps een grote impact op de burgerjournalistiek zullen hebben: “Sociale media vormen al verscheidene jaren een cruciaal hulpmiddel voor de burgerjournalistiek, maar het gebruik van live-video kan voor verslaggevers een bijzonder krachtig werkinstrument worden en kan de manier veranderen waarop het nieuws zijn publiek bereikt."

Ook Dan Gillmore, professor journalistiek aan de Arizona State University en auteur van een boek over citizen journalism, zegt dat de nieuwe applicaties de burgerjournalistiek naar een nieuw niveau kunnen tillen: "Het is niet erg waarschijnlijk dat er bij een onverwachte gebeurtenis een professioneel journalist aanwezig is," aldus Gillmore. "Er is echter bijna honderd procent kans dat er wel iemand met een smartphone in de buurt is.".

6.4

Kortere video’s

De verwachtingen voor de komende tijd zijn dat online video’s vooral steeds korter worden. Door de hoeveelheid aan videoaanbod wordt de aandachtspanne van de kijker steeds korter en is deze verandering een logisch gevolg. Volgens experts ligt de gemiddelde lengte van een goede online video rond de twee minuten. Bij verschillende sociale video-apps is deze trend al waar te nemen. Maar daar gaat het verder, video’s van tien tot vijftien seconden hebben de overhand. Zo kun je bij Snapchat en Instagram super korte nieuwsberichten bekijken (Frankwatching, 2015). Ook deze trend speelt zich af op microniveau omdat het een trend op korte termijn tot stand is gekomen en het gaat om producten, diensten en organisaties.

Snapchat heeft onlangs CNN-verslaggever Peter Hamby aangesteld als hoofdredacteur van het nieuwsplatform op Snapchat. Snapchat lijkt zich ook te willen profileren als

nieuwsplatform. Snapchat heeft een functie waarbij live verhalen verteld worden in de vorm van een reeks korte video’s tijdens grote evenementen. Dit gebeurt op plaatsen over de hele wereld, deze functies zijn ook toe te passen op nieuws. Deze ingebouwde functie bestaat uit individuele kanalen voor mediapartners als CNN, National Geographic en Cosmopolitan (Snapchat, 2015). Een redactie maakt een selectie van nieuwsartikelen en video’s uit het aanbod dat 24 uur blijft staan. Met veegbewegingen op het scherm kunnen gebruikers content selecteren. Na 24 uur verdwijnen de berichten automatisch.

(34)

Met Instagram kunnen naast foto’s tegenwoordig ook korte video's van maximaal vijftien seconden worden gedeeld. Verschillende nieuwskanalen gebruiken steeds vaker Instagram om hun verhaal te vertellen aan de doelgroep. In het buitenland wordt al langer super kort nieuws gebracht via Instagram, bijvoorbeeld via het kanaal van de nieuwssite Nowthisnews. Ook de BBC, NBC en CNBC experimenteren al een tijdje met nieuws op Instagram. De Nederlandse omroep NOS experimenteert met korte nieuwsvideo’s op Instagram door middel van ‘NOS Kort’. NOS publiceert vijftien seconden filmpjes met een voice-over en begeleidende tekst in beeld, zodat de filmpjes ook zonder geluid te consumeren zijn (Instagram, 2015).

6.5 Verwachtingen

In 2012 gaf het Amerikaanse FreeWheel Video Monetisation Report aan dat het kijken naar online video’s in de Verenigde Staten jaarlijks gemiddeld stijgt met zeventien procent. Het zien van videoadvertenties in 2012 is gestegen met 49 procent en de verwachting is dat dit percentage de komende jaren verder zal stijgen. Ook bleek uit het onderzoek dat 87 procent van de video’s een lengte had van vijf minuten of korter. Slecht 2 procent bestaat uit video’s langer dan vijf minuten in het totaal bekeken aanbod van online video’s. Het rapport benadrukt dat de opkomst van online video op smartphones toe zal nemen.

Het videoplatform 0297 TV is vooral actief op YouTube. Onderzoek van Newcom Research & Consultancy uit 2013 wijst uit dat in Nederland ongeveer zeven miljoen mensen gebruik maken van YouTube. Elke minuut wordt er zestig uur aan video geüpload op YouTube. Dagelijks worden meer dan vier miljard video’s bekeken wereldwijd, waarvan 600 miljoen vanaf een mobiele telefoon. Het internetverkeer vanaf een mobiele telefoon is in 2012 verdrievoudigd (Newcom Research & Consultancy, 2013). Amerikaans onderzoeksbureau Forrester voorspelt dat in 2017 negentig procent van de internetters regelmatig naar online video’s zullen kijken. Daarmee is online video de snelst groeiende content op dit moment.

6.6 Conclusie

Op het gebied van nieuwsvoorziening worden burgerjournalisten steeds belangrijker. De burger is van een ‘news reader’ een ‘news user’ geworden. Door de komst van nieuwe media kan iedereen razendsnel nieuwsberichten, foto’s of video’s verspreiden. Door het uitbrengen van applicaties zoals Meerkat kunnen nieuwsevenementen ook live worden gestreamd. Steeds vaker zien nieuwsinstanties burgers als nieuwsbron, maar de scheiding tussen journalisten en burgerjournalisten bestaat nog steeds. Taken als betrouwbaarheid van informatie beoordelen en informatie te zoeken die nog niet gedeeld is zijn weggelegd voor de beroepsjournalist. Door social media te monitoren, kan nieuws snel worden opgevangen en verder worden verwerkt.

(35)

Een andere trend is video kijken wanner het de kijker uitkomt. Het gebruik van On Demand is fors gestegen, ruim een derde van de Nederlanders kijkt tegenwoordig wel eens On Demand. Streamingdiensten zoals Netflix worden On Demand gekeken, maar ook

videocontent op YouTube. Als een video wordt gepubliceerd, bepaald de kijker zelf wanneer hij deze bekijkt. Belangrijk is dus dat de video’s niet tijdgebonden zijn en op elk apparaat consumeerbaar zijn.

Door de hoeveelheid aan videoaanbod wordt de aandachtspanne van de kijker steeds korter. Video’s langer dan twee minuten worden op internet een stuk slechter bekeken dan video’s met een kortere lengte. Ook bij het brengen van nieuwsvideo’s, zoals bijvoorbeeld het weekoverzicht van 0297 TV, kan rekening gehouden worden met deze lengte. Op apps zoals Snapchat en Instagram gaan nieuwsinstanties nog een stap verder. Video’s van maximaal vijftien seconden brengen daar het belangrijkste nieuws aan de doelgroep.

(36)
(37)

7

Best practices

In dit hoofdstuk is een best practice analyse gemaakt om inzicht te geven in

nieuwsprogramma’s die er op de markt zijn en te leren van de sterke en zwakke kanten van deze programma’s.

7.1 Beoordeling

De analyse is gedaan aan de hand van een analysemodel. De vijf belangrijke speerpunten van een crossmediaal concept, die zijn opgesteld in het boek Crossmedia Concepting, zijn gebruikt. Deze speerpunten zijn:

 Storytelling

 Mediumspecificiteit

 Usability

 Relevantie

 Cocreatie

Als deze elementen goed worden ingezet kunnen ze de (nieuws)consument tevreden stellen. Daarmee wordt de kans dat andere consumenten het format ook oppakken vergroot (Basisboek crossmedia concepting, 2012).

7.2 AT5 Nieuws

Het belangrijkste televisieprogramma van de Amsterdamse zender AT5 is het AT5 Nieuws. Nieuws is sinds de start van AT5 in 1992 het belangrijkste product van de zender. Het AT5 Nieuws duurt ongeveer een kwartier en wordt dagelijks om 17.00 uur uitgezonden. De uitzendingen worden ook online geplaatst. De studio van AT5 heeft een green screen-techniek waarbij een virtuele studio geprojecteerd wordt op het scherm. Een nadeel van deze methode is dat het beeld weinig diepte heeft. In de studio is een virtueel

televisiescherm geplaatst waar thumbnails op te zien zijn van het nieuwsonderwerp (figuur 3). De presentator leest het nieuws staand achter een desk (AT5, 2015).

(38)

Figuur 3 - Virtuele studio AT5 Nieuws

Storytelling

Het AT5 Nieuws heeft een canonieke verhaalstructuur. Dat wil zeggen dat de elementen in het programma zo gerangschikt zijn, dat de kijker de gebeurtenissen binnen het volledige verhaal kan plaatsen. Het voordeel van deze verhaalstructuur is dat het door de vaste patronen herkenbaar is voor de doelgroep. Sterke kanten op het gebied van storytelling zijn de spraakmakende reportages in de uitzending van het AT5 Nieuws. AT5 richt zich op de mensen van Amsterdam en speelt daar in de uitzendingen op in door herkenbare figuren naar voren te laten komen in de reportages; de Amsterdammer krijgt een stem. Opvallende of humoristische nieuwsfeiten worden afgewisseld met serieus nieuws.

Mediumspecificiteit

Waar het ene medium tekortschiet, moet het andere medium inspringen, dit gebeurt deels bij AT5. Het format is actief op televisie, internet en op social media. Sommige nieuwsitems worden gecombineerd op de verschillende kanalen en vullen elkaar aan. Andere

nieuwsitems worden specifiek voor één medium gemaakt. In de televisie-uitzendingen worden regelmatig verwijzingen gemaakt naar de social media en internetpagina’s om zo de wisseling van medium te stimuleren.

Usability

Effectiviteit, efficiëntie en klantvriendelijkheid spelen een grote rol bij AT5. De mate waarin de kijker in staat is zijn doelen te bereiken en de inspanningen die hij daarvoor moet verrichten zijn laag. Dit komt vooral doordat AT5 op veel verschillende media actief is waardoor ze goed bereikbaar zijn voor de doelgroep.

(39)

Relevantie

Relevantie is de mate waarin de dialoog de juiste boodschap bevat, op het juiste moment via het juiste middel. AT5 Nieuws heeft slechts beperkte zendtijd op televisie, toch slagen ze er in om nieuws direct te brengen via internet, Twitter en Facebook. Om nieuws in het studioprogramma dan toch relevant te houden wordt er iets extra’s toegevoegd zoals een presentator, verslaggever, uitgebreidere reportage of komt een deskundige aan het woord.

Cocreatie

Cocreatie speelt ook een belangrijke rol bij AT5 Nieuws. AT5 heeft namelijk het concept ‘AT5 Gespot’. In deze rubriek kunnen kijkers en lezers van AT5 Nieuws zelf foto’s of verhalen opsturen naar de redactie. AT5 Gespot wordt ook gebruikt om beeldmateriaal te vergaren bij belangrijke nieuwsitems. Tegenwoordig staan er zoveel mensen te fotograferen of te filmen als er iets opvallends gebeurt dat AT5 veel bruikbaar beeld binnenkrijgt. Ook is er een WhatsApp-nummer waar kijkers direct terecht kunnen voor tips en vragen.

7.3 U Vandaag Weekoverzicht (RTV Utrecht)

U Vandaag is het regionale nieuwsmagazine van RTV Utrecht en bestaat sinds 18 april 2005. Het belicht dagelijks nieuws en achtergronden in de provincie Utrecht. Elke dag heeft een thema. Zo gaat het maandag over sport, dinsdag over politiek, woensdag over misdaad, donderdag over gezondheid en vrijdag over cultuur. Op zaterdag is er een weekoverzicht en vanaf 17.00 uur een korte editie. Op zondag is er vanaf 17.00 eveneens een korte editie. Het programma U Vandaag Weekoverzicht staat centraal bij deze analyse (RTV Utrecht, 2015). Presentatieteksten in het weekoverzicht worden veelal staand gedaan en door één presentator (RTV Utrecht, 2015).

Storytelling

De reguliere uitzendingen van U Vandaag maken gebruik van narratieve complexiteit. Dat wil zeggen dat in een uitzending verschillende genres gemixt worden om het verhaal te vertellen. Nieuws en actualiteit wordt gemixt met reportage en er komen ook kenmerken van talkshows in voor. Door dieper op het nieuws in te gaan en bijvoorbeeld gasten uit te nodigen in de studio krijgt de kijker een ander beeld op een onderwerp. Toch blijft U Vandaag redelijk traditioneel in het brengen van nieuws, ook bij het weekoverzicht. Met een overzichtelijke structuur wordt van dag tot dag het nieuws behandeld van de afgelopen week. Sterke kanten van het U Vandaag Weekoverzicht zijn dat het programma dieper ingaat op de nieuwsfeiten. Sommige onderwerpen krijgen uitgebreide reportages waarbij verschillende partijen aan het woord komen, soms ook in de studio. Op die manier wordt een evenwichtig beeld geschetst van het onderwerp.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

https://www.amsterdamuas.com/library/contact/questions, or send a letter to: University Library (Library of the University of Amsterdam and Amsterdam University of Applied

If you believe that digital publication of certain material infringes any of your rights or (privacy) interests, please let the Library know, stating your reasons.. In case of

https://www.amsterdamuas.com/library/contact/questions, or send a letter to: University Library (Library of the University of Amsterdam and Amsterdam University of Applied

Measuring the involvement

Bovendien werkt het tevens demotiverend voor de betrokken partijen (medewerkers van Zernike Sales & Marketing, het IZK en de opdrachtgever). Daarnaast kan het zijn dat

„ Gereguleerd WLR-C aanbod kan daarbij van toegevoegde waarde zijn voor Online..

Als dit gedaan is kunnen de eigenaren van Bonnevoy een keuze maken over welke doelgroepen zij als hun doelgroep kiezen, zodat het onderzoek vervolgd kan worden met de vraag hoe

De vragen zijn deels gebaseerd op het Technological Acceptance Model [TAM], waarbij gevraagd werd naar het nut, gemak, intentie tot gebruik en de vormgeving van het