• No results found

Titel Ka Sembilan

In document Hindia Ollanda (pagina 102-138)

Tentang pertanggoengan Assurantie boewat segala bahaja laoeian dan bahaja dibikin

djadi boedak (slaaf).

AFDEELIKG JANG PERTAMA.

Prihal rocpa dan isinja itoc contract assurantie.

AKT. 592. Salainnja dari jang dimistiken dengan artikel 256 dari ini wetboek itoe contra kt misti menjeboet djoega bagini:

a. namanja kapitein ; nama dan roepanja kapal; dan kaloe itoe kapal djoega mistidipertanggoengken,mistidiseboet apakah ija terbikin dari kajoe api (vurenhout) atawa kaloe tiada kata-hoean dari kajoe apa dibikinnja itoe hal rnisti diseboet djoega di sini dengan tegas.

b. Tampatnja di mana itoe barang-barang moewatanjangditanggoengken

telah dimoewa t at awa misti d i moewa t ; c. dari palaboehan mana itoe kapal

misti moelai berlajar :

d. di palaboehan mana kapal itoe misti moewat atawa bongkar moewatannja ; e. segala, palaboehan jang misti

dising-gaken oleh itoe kapal ,

f. Dari tamisât mana moelai barang

— 93 —

moewatan dan kapal di tanggoeng oleh assurantie dan

g. Harganja itoe kapal jang ditanggoeng oleh assurantie.

Kaloe dengan printahnja wet salah satoe dari kamistian di atas terlarang ditoelis dalam contract dan djoega misti ditoeroet

boen j inj a itoe larangan.

ART. 593. Kaloe itoe kapal ditanggoeng oleh assu-rantie, teroetama itoe pertanggoangan dilakoeken atas badannja kapal, baik penoeh isinja baik kosong, baik' bersendjata baik tiada atawa itoe kap il berlajar sendirian atawa basama-sama lain kapal lagi.

djoega itoe assurantie berlakoe atas tali-tali dan lajar-lajar, sendjata paperangan jang ada dalam kapal djoega atas segala makanan pendeknja segala barang jang berharga.

berlakoe djoega atas oewang pindjaman bodemerij ; barang-barang jang dimoewat dalam itoe kapal; kaoentoengan jang aken terdapat dari segala moewatan dan sa bagi nj a berlakoe atas segala oewang vracht berlakoe djoega atas liai prikaboedakan (slavernij.)

Djikaloe tiada disebóet tegas dalam polis assurantie barang-barang apa jang diper-tanggoengken, wet anggep kaloe orang masoeki assurantie boe wat kapal, jang di-tanggoeng jaitoelah badannja kapal, tali-tali dan lajar-lajar bagitoe djoega sendjata alat paperangannja. Lain dari itoe tiada ! ART. 594. Djoega boleh ditanggoengken dengan

assurantie segala barang-barang jang terse-boet di bawah ini :

— 94 —

barang-barang moewatan sama sekali atawa sabagian sadja ; dalam tempo ada paperangan atawa dalam tempo perdamian atawa tjoemah salama itoe kapal ada da-lam perlajaran; boewat sakali djalannja kapal atawa boewat pergi poelang ; boewat waktoe jang tantoe atawa tiada tantoe ; itoe pertanggcengan berlakoe boewat segala bahaja jang bisa menjerang di laoetan dan dalam segala tempo baik dalam tempo bagoes baik dalam tempo ada bahaja, itoe

assurantie berlaköe teroes.

ART. 595. . Djikaloe orang maoe menanggoengken barangnja pada assurantie tetapi ija sendiri tiada taoe kapal mana jang nanti moewat barangnja, nama kapal dan kapiteinnja boleh TROESAH ditoelis dalam polis, asal sadja dengan tegas dalam itoe polis dinjataken bahoowa itoe eigenaar barang tiada taoe kapal apa jang bakal moewat barangnja.

Toch dalam itoe polis misti diwartaken tanggalnja soorat orderb rief jang pengabisan.

Tetapi kaloe barang-barang ditanggoeng dengan bagini (zonder seboet nama kapal dan nama kapitein) itoe barang-barang tjoe-mah boleh dipertanggoengken sadja boewat waktoe jang ditantoeken brapa lamanja.

ART. 596. Kaloe orang jang misti trimabarang-ba'an-dari kapal jang belon berlajar djadi bamngnja belon diangkoet dan ija maoe kasih masoek assurantie itoe barang-barang jang bakalan datang, kaloe ija sendiri tiada taoe apa

adanja itoe barang. wet id/,inl<cn soepja

- 9 5

dalam polis assurantie ditoelis sadja per- . kataan menanggoengken barang-barang.

Boewat peitanggoengan jang bagini roepa tiada ditrima barang-barang mas atawa perak jang soedah ditjitak djadi oêwang ; intan djambroet dan lain-lain barang ber-harga, bagitoe djoega alat paperangan tiada boleh dipertanggoengken dengan atoeran seperti di atas.

AKT. 597. Kaloe kapal atawa barang-barang moe-watannj a d i pe rtanggoengken sasoedah nj a sampe dengan slamat di tampat jang misti didjoedjoe dan ditoeroenken atawa kaloe itoe kapal dan barang memang soedah roesak sabelonnja dibikin polis assurantie, dan kaloe ada sangkaan djelok boewat atawa dari ka doewa fihak jaitoe assurantie atawa jang menanggoengken kapal dan barang, dalam perkara bagini nanti dilakoeken atoeran jang ditetapken dengan artikel 269 dan 270

dari ini wetboek.

ART. 598. Itoe doegahan djelek tiada nanti ditoe-doehken pada orang jang telah menang goengken kapal dan barangnja kaloe dalam polis ada diseboet bahoowa ija soedah kasih taoe pada jang pegang assurantie prihal kabar djelek atawa bagoes jang ija telah ti'ima paling blakang. Kaloe jang menang-goengken melinkeu berlakoe atas printahnja orang jang ka tiga dalam polis misti ditoelis tegas pananggalannja itoe soerat printahan dan dengan bagitoe tiada nanti jang me-nanggoengken kapal atawa barang ditoedoeh.

diejek oleh Wet

— 96 —

Kaloe jaag nienanggoengken kapal atawa barang-barang soedah penoehken kamistian-nja sabagi terseboet di atas, ito • assurantie tjoemah boleh dibikin batal kaloe toekang assurantie bisa adaken boekti-boekti jang sah bahoewa dongan sengadja boewat ber-maksood djelek itoe orang jang menang-goongkon atawa jang printah padanja lebih (loeloe soedah taoe itoe kapal atawa barang-barang ada roesak.

ABT. 599. Itoe assurantie djadi batal sendiri kaloe dilakooken atas :

1. Gadjihnja orang kapal:

2. atas premie atawa oepahannja kapitein 3. atas kapal atawa barang moewatannja

jang lebih doeloe soedah digade dengan bodemerij.

4. atas barang-barang dengan kakoewatan wet memang dilarang aken didagaugken.

dan ~r atas kapal jang memang ditaritoeken boewat ongkost barang barang jangter-seboet diatas.

ART. 600. Assurantie boewat kapal atawa barang moewatannja jang tida tergade dengan bo-demerij tjoemah bolob dilakoeken atas harga salebihannja jaitoe harga atawa djoemblah-nja penambah avarij kal'oe hoe kapal dan barang dongan- slamat sampe di palaboehaa jang didjoedjoe.

Airr. 601. Kaloe barang-barang moewatan soedah digade dengan bodemerij tapi harga gade-annja belon menjoekoepi harganja jang be-toel, sakoerangnja dari itoe harga boleh di-kasih masoek assurantie dan saändo kata

Wetboek ,.

— 97 —

ada apa-apa hakim nanti timbang siapa anta-ra bodëmerij dan assuanta-rantie jang mistidibajar lebih doeloe oewangnja.

Kaloe ada pentingnjabodomerij ampoenja oewang nanti diperloeken dibajar lebih doe-loe.

ART. 602. Kaloe kapal dikasih masoek assurantie dan boleh dipertanggoengken harganj a j ang penoeh berikoet harga segala barang perlengkapan -nja dan ongkos-nja itoe kapal ditoeroonkon sampe di perlajaran.

AKT. 603. Djoega wet trima sah contract assurantie jang dibikin atas kapal dan moewatannja jang soedah moelai brangkat berlajar asal sadja dalam polis itoe hal ditoelis dengan tegas atawa kaloe jang kasih masoek tiada taoe, misti ditoelis djoega ija tida taoe itoe perkara dalam polis.

Maski bagimana djoega misti diseboet dalam itoe polis kabar jang paling blakang ditrima oleh orang jang hendak portang-goengken kapal atawa barang jang soedah brangkat, kaloe tiada bagitoe itoe assurantie tiada sah dan kaloe jang kasih masoek tanggoengan barang-barang atawa kapal tjoe-mah berlakoe atas printahannja lain orang, misti toelis terang pananggalari soerat printahannja soepaja dengan bagitoe djadi njata terang jang kasih printah tiada ber-maksoed djahat dan sebaginja.

ABT. 604. Kaloe kapal dan barang dikasih masoek assurantie sasoedahnja itoe kapal brangkat dan jang kasih masoek assurantie mengakoe tiada taoe satoe apa dari itoe perkara dan

— 98 —

k a l o r konioodian ito.' kapal atawa barang-barang dapat karoesakan jaug pegang assu-rantie ada koewasa boewat minta jang kasih masoek tetapken pengakooannja dengan soempah prihal ija tida taoe satoe apa dari itoe perkara.

Kaloe dalam itoe polis tiada diwartaken apakah jang kasih masoek assurantie ada taoe atawa tiada prihal itoe kapal soedah brangkat atawa belon dari palaboehan jang dalam itoe polis dise boet sabagi tampat dari mana itoe kapal nanti moelai berlajar, wet anggap bahoewa dongan bagitoe itoe kapal masih ada dalam itoe palaboehan danjang kasih assurantie' dongan post iangpengabisan telah dapat kabar bahoewa itoe kapal masih ada.

Kaloe dibikin assurantie atas kapal jang belon dateng di palaboehan jang ditetapken dalam polis atawa atas barang-barang belon jang tantoe kapan dimoewatnja itoe assu-rantie djadi batal, salainnja kaloe hal itoe soedah ditoelis dalam polis atawa ditoelis dalam polis bahoewa orang j ang tanggoengken itoo kapal dan barang tiada taoe satoe apa dari perkara. Kaloe itoe orang berlakoe atas printahnja lain orang misti diseboet itoe soerat printahan atawa diwartaken tiada ada soerat printahan atawa misti ditoelis dalam polis kabar jang paling blakang telah di-trima oleh itoe orang prihal kapal dan barang-barang jang ija kasih masoek assu-rantie.

Kaloe toekang assurantie belon pertjaja

— 99 —

bahoewa itoe orang atawa jang printah padanja tiada taoe satoe apa prihal itoe perkara, ïnaski djoega hal itoe soedah di-wartakan dalam polis, ija toch ada hak boewat minta itoo pengakooan ditegoehken dengan soempah.

ART. 607. Kaloe bodemerij dikasih masoek assurantie dalam polis misti ditoelis djoemblahnja oe-wang pindjaman dan premienja dan kaloe

itoe doewa djoemblah tiada diseboet atawa tjoemah diseboet sadja bodemerijnja diang-gap jang itoe premie dengan sengadja tiada dikasih masoek assurantie.

ART. 608. Assurantie boewat bodemerij dianggap tida sah kaloe tiada ditoelis terang namanja jang ambil oewang fmaski djoega kapitein

sendiri jang pindjamitoe oewang) dan tiada ditoelis nama kapal dan djoeroemoedinja.

Djoega misti diseboet tampat jang diper-giken oleh itoe kapal dan di tampat mana itoe oewang pindjaman diambil apakah di paJ.aboeh.an jang kapal moelai berlajar atawa di palaboehan penoeloeng di mana kapal itoe saking roesak misti dibikin betoel.

ART. 609. Djikaloe lantaran diserang bahaja di tengah djalan kapitein perloe pindjain oewang (bo-demerij) boewat bikin betoel kapalnja toewan oewang ada hak aken kasih masoek itoe pindjaman pada assurantie maski djoega itoo kapal atawa moewatannja soedah lebih doeloe dikasih masoek assurantie.

ART. 610. Djikaloe satoe kapal atawa barang moe-watannja jang soedah dikasih masoek assu-rantie dengan tida ada perloenja atawa

— 100 —

sakedar aken goenanja jang pindjam sadja diteiigah djalan telah pindjam oewang dengan bodemerij, toewan oewang dapat haknja atas itoe assurantie boewat sadjoembla oe-wang jang ija telah kasih pindjam.

AKT. 611. Kaloe jang kasih pindjam oewang tiada taoe itoe kapal dan moewatannja soedah lebih doeloe dikasih masoek assurantie dan

itoe perkara ija tegoehken dengan soempah, kaloe itoe kapal diserang baliaja dan dapat karoesakan segala haknja jang pindjam oe-wang atas assurantie misti disranken pada jang kasih pindjam oawaug. Kaloe jang

pin-djam oewang itoe waktoe lantas borempoek 'lengan toekang assurantie ija dibübasken dari kamistian di atas, asal sarlja ija bajar lebih doeloe premionja itoe pindjaman bodemerij ART. (512. Segala barang boleh dikasih masoek

assurantie boe wat harganja jang psnoeh harga mana boleh dirangkap ongkosnja itoe barang di bawa sainpe di kapal dan djoega djoemblahnja premienja itoe assurantie se-dang jang pegang assurantie tiada ada hak boewat minta itoe barang diterangken har-ganja satoe persatoe.

ABT. 618. Harga penoeh dari itoe barang jang di-tanggoengken pada assurantie boleh ditambah poola dengan harga ongkos vracht dan sabaginja asal sadja itoe samoewa dengan bareng ditoelis di mana polis.

ART. 614. Sakalian ongkos vracht'itoe dan sabag' nja tiada boleh dihitoeng kaloe itoe barang tjilaka atawa roesak sablonnja sampo di pa-laboehan jang ditetapken dalam assurantie

101

-atawa boleh djoega dj adi sah kaloe ongkos vracht dan sabaginja soedah dibajar lebih doeloe sabelonnja itoe kapal brangkat, asal sadja prihal ini bajararan di moeka dengan tegas diseboet dalam polis.

ART. 615. Pertanggoengan assurantie atas segala kaoentoengan jang misti datang satoe-satoe-nja misti diseboet terang dalam polis dan diterangken djoega satoeper satoe barangnja, kaloe tiada bagitoe ini assurantie tiada sah

dan djadi batal.

Djikaloe itoe barang dikasih tanggoeng boewat harganja jang oemoem tapi diseboet djoega hasil, dan kaoentoengan jang bisa terdapat dari itoe barang, kaloe ada karoe-sakan assurantie misti bajar harga penoeh-nja sedeng prihal itoe hasil dan kaoentoengan misti ditoeroet apa jang ditetapken dalam artikel 621 dan 622 dari ini wetboek.

AKT. 616. Oewang" vracht barang-barang boleh di-kasih masoek assurantie dengan penoeh.

AKT. 617. Diwaktoe ada tjilaka dari Oewang assurantie nanti dipotong oewang jang kapitein misti bajar pada jang ampoenja barang dan oe-wang vracht jang eigenaar barang misti, bajar, saände kota itoe kapal tiada dapat katjilakaän.

AKT. 618. Assurantie boewat bahaja jang bisa menje-rang omenje-rang kapal, jaitoe bahaja ditangkap oleh moesoeh dan dibikin djadi boedak (slaal) boleh dibikin sampe besarnja itoe djoemblali oewang jang didoega perloe misti dipake boewat menoboes kaloe itoe orang kapal sampe kena ditangkap sabetoelnja.

lüü —

Kaloe oewang tanggoengan komoedian ada koerang dari oewang jang misti dipake boewat meneboes itoe orang kapal, jang pegang assurantie troesah bajar lebih dari jang didjandji dalam polis tapi kaloe itoe oewang tanggoengan ada lebih dari oewang peneboes, assurantie tjoemah wadjib bajar oewang jang perloe boewat meneboes itoe orang.

AFDEELING KA DOEWA.

Tentang taksir menaksir barang-barang jang hendak dikasih, masoek assurantie.

AKT. 619. Djikaloe boewat assurantie itoe kapal dimasoekin harganja jang penoeh di waktoe itoe kapal dapat tjilaka, maski djoega harganja soedah ditaksir lebih doeloe pada waktoo hendak dikasih masoek assurantie, toch jang pegang assurantie ada hak minta hakim toeroenken itoe harga kaloe dirasa teri aloe mahal dan dalam hal itoe hal i n nanti membri poetoesan sasoedahnja dengar orang jang mengarti ampoenja advies tentang harganja itoe kapal, kaloe didoegaharganja dalam polis diseboet terlaloe mahal sebab bagi ni.

Djikaloe dalam polis itoe kapal diseboet harganja menoeroet harga beliannja sedang pada waktoe bertjilaka, lantaran soedah toewa atawa lantaran soedah sering beri ajar itoe harga soedah djadi lebih moerah :

'— îoâ •

-Djikaloe itoe kapal ditanggoengi boewat bebrapa ban jak perla j aran dan sabelon sampo waktoenja ija soedah karam lebih doe.loe.

AKT. 620. Djikaloe barang-barang ditanggoengken boewat peiiajaran itoe kapal poelang kom-hall dan tprdjadi bahaja hingga itoe barang barang roesak-roesak maka sedang itoe kapal tjoemah berlajar ka tampat di mana melinken dilakoeken perniagaan toekar menoekar (barang toekar dengan barang) maka assuran-tie tjoemah wadjib ganti harganja itoeharang toekaran jang dibawa poelang ditambah poela dengan ongkos vracht kapal.

ABT. 621. Boleh djoega dimistiken assurantie ganti kaoentoengan dari itoe barang jang bakal terdapat kaloe itoe kapal bisa poelang dengan slamat tapi sampe di sini misti diminta poetoesan hakim jang nanti menimbang dan membri poetoesan brapa. assurantie misti hajar, bagitoe djoega sasoedahnja mendengar

•orangorang jang mengarti ampoenja advies.

ABT. 622. Djikaloe dari itoe pertimbangan atawa dari pada taksiran orang-orang jang mengar-ti ada njata bahoewa kaloe sampe di tampat jang dipergi'in kaoentoengan ada koerangan dari djoemblah jang terseboet dalam polis . maka jang memegang assurantie tjoekoeplah kaloe hajar itoe sakoerangnja, jang meme-gang assurantie tida oesah bajar apa-apa djikaloe barang-barang jang terganggoong itoe brangkali sama sekali tida membri oentoeng.

ART. 623. Oewang djoemblah vracht dinjatakon oleh soerat Chertepartij atawa cognossement-cog-nossement.

I ô i

-Kaloe tida ada chertepartij dan cognosse-ment, atawa kaloe terkena assurantie itoe pada vracht barang-barang si ampoenja kapal maka harga vracht itoo ditaksir oleh orang-orang jang mengarti.

AFDEELING JANG KA TIGA.

Tentang hal moelanja dan pengablsannja bahaja.

ART. 624. Djikaloe kapal di kasih masoek assurantie maka bahaja boewat orang pegang assuran-tie moelai djalan sadari kapitein moelai moewat kapalnja dengan barang dagangan atawa djikaloe kapal tjoemah nhsti moewat ballast maka bahaja moelai djalan sadari kapal moelai bermoewat ballast.

AKT. (525. Djikaloe assurantie jang torseboet di dalam artikel 624 maka bahaja boe wat jang pegang assurantie itoe brentilah liwat doewa poe-loeh satoe hari sasoedahnja kapal itoe sampe ditampat jang dipegi-in atawa lebih doeloe dari 21 hari itoe apabila barang, dagangan atawa barang soedah dibongkar dari kapal.

ART. 626. Djikaloe kapal masoek assurantie boewat perlajaran pergi dan poelang atawa boewat lebih dari satoe perlajaran maka jang me-megang assurantie itoe tida brenti-brentinja toroes menanggoeng bahaja sampe hari jang ka 21 liwat perlajaran jang pengabisan dari kapal itoe atawa lebih doeloe dari 21 hari

1 0 5

-itoe apabila barang dagang atawa barang' barang soedah dibongkar dari kapal.

ART. 627 Djikaloo barang-barang atawa dagangan dikasih masoek assurantie maka bahaja boe-wat orang jang memegang assurantie i toe moelai berlakoe apabila barang itoe so3d^h ditaro dipinggir laoet aken dimoewat atawa aken diangkoet ka kapal boewat dimoewat dikapal dan bahaja itoe brenti liwat lima belas hari sasoedah kapal itoe sampe di-tampat jang dipergiin atawa terlebih doeloe apabila barang jang dikasih masoek assu-rantie itoe soedah dibongkar ditaro diping-gir laoet.

ART. 628. Djikaloe barang barang atawa dagangan dikasih masoek assurantie maka bahaja itoe teroes berdjalan tida brentinja kendati kapiteinnja kapaksa masoek dalam palaboe-han penoeloeng, membongkar moewatan di sitoe dan membetoelken kapal sampe perla-jaran itoe dibrentiken dengan sah atawa orang jang masoek assurantie kasih printah dj angan moe wat lagi barang-barang itoe atawa sampe perlaran itoe selesih.

AKT. 629. Djikaloe kapitein, atawa barang-barang jang masoek assurantie telah torilang oleh

sebab jang sah aken membongkar dalam tempo jang ditetapken dalam artikel 627 dengan bersalah jang ija berlambat maka bahaja itoe teroes berdjalan boewat jang memegang assurantie sampe barang-bai'ang itoe dibongkar.

ABT. 630. Djikaloe dalam satoe assurantie atas oe-wang vracht jang masih misti ditagih maka

i 06

-orang jang pegang itoe assurantie moelai tanggoeng tjilakanja sadari dan sakcdar barang-barang dan barang dagang jang misti bajar vracht itoe moelai dimoewat dikapal dan habislah tanggoengannja lima belas hari sasoedahnja itoe kapal sampo ditampat aken membongkar moewatannja dan lebih doeloe dari itoe tempo lima belas hari kapan barang-barang dan barang-barang dagang jang misti bajar vracht itoe soedah habis dibongkar.

Jang ditetapken dalam artikel 629 djoega terpake dalem ini hal.

ART. 631. Djikaloe assurantie atas bodemerij (gadean kapal atawa barang lihat artikel 569) maka tanggoengan tjilaka itoe moelai dan brenti boewat jang pegang assurantie sadari bahaja itoe moelai dan brenti boewat orang jang kasih pindjam oewang menoeroet ka-totapan jang sah atawa menoeroet satoe djandji jang dikasih taoe pada jang pegang assurantie.

AKT. 632. Kapan satoe perlajaran dibrentikon sasoe-dahnja orang jang menanggoeng assurantie moelai pikoel bahaja maka bahaja itoe te roos ditanggoong sampo lima belas hari djikaloe barang-barang jang masoek tanggoengan dan doewa poelooh satoe hari kaloe kapal jang masoek tanggoengan, terhitoeng sadari perlajaran itoe soedah dibrentikon atawa lebih doeloean lagi djikaloe barang-barang atawa barang dagang jang pongabisan soedah dikasih toeroon.

AKT. 633. Tempo bermoelai dan brentinja bahaja atas kaoentoengan jang diharap-harap sama

Sadja dengan tempo jang ditetapken boewat barang-barang.

AKT. 634. Doewa-doewa fihak dalam segala assuran-tie boleh bikin djandji-djandjian jang lain didalam polis atas hal tempo moelainjadan brentinja jang tantoe dari pada djalannja bahaja.

AFDEELING JANG KA AMPAT.

Tentang hak dan kawadjibannja jang menanggoeng (verzekeraar) dan jang ditanggoeng

(verzekerde)

AKT. 635. Djikaloe porlajaran dibrentiken lebih doo-loe dari si penanggoeng moelai pikoel satoe bahaja maka assuranutie itoe goegoerlah.

Oewangpremienja dipotong oleh si tertang-goeng atawa dipoelangin oleh sipenantertang-goeng, adapoen dalam kadoewa hal ini maka si penanggoeng mendapat satengah percent dari oewang tanggoengan, atawa saparohnja premie djikaloe ini premie ada koerang dari satoe percent.

ART. 63(5. Djikaloe porlajaran itoe dibrentiken sa-soedahnja sipenanggoeng moelai pikoel baha-janja tetapi gablonnja kapal itoe memboeka

djangkar atawa tali-talinja ditampat mem-bongkar jang paling blakang ini, maka si penanggoeng trima satoe percent dari oewang

tanggoengan djikaloe oewaag premienja memang satoe percent atawa lebih dari satoe percent tetapi djikaloe oewang

premie-^ premie-^ premie-^ premie-^ ™ ™

- lüö

rij a koerang dari satoe percent maka sipe-nanggoeng misti trima samoewa.

Premie lang penoeh salamanja soedah misti ditrima djikaloe si tortanggoeng minta karoe-gian kendati apa poen namanja.

ART. 637. Jang misti dipikoel oleh si penanggoeng

ART. 637. Jang misti dipikoel oleh si penanggoeng

In document Hindia Ollanda (pagina 102-138)