• No results found

Titel ka Dexpan

In document Hindia Ollanda (pagina 94-102)

Tentang hal bodemerij.

ART. 569. Jang dinamain bodemerij jaiboe soevvafcoe parmoefakaban antara orang jang kasih oewang

dan orang jang mindjam oewang maka dalam itoe permoefakatan orang jang kasih pin-djem oewang dengan djandji hajar premie dan dengan tanggoengan kapal abawa barang-barang abawa doewa-doewa sama sekali tebapi kaloejang djadi tanggoengan itoe binasa sama sekali abawa sahagian abawa djadi koerang di laoeb dengan boekan salalmja orangjang kasih pindjam oewang iboe hilanglah oswangnja dan premienja sakedar dia tida bisa dapat poelang sedikit oewang itoe dari sisah-sisah kapal abawa barang jang ketinggalan tetapi kaloe jang djadi tanggoengan itoe slamat sampe

di tampat jang dipegiken maka biangnjadan premienja oebang iboe misti dihajar loenas.

AKT. 570. Permoefakatan Bodem jrij iboe misbidibikin dengan soerab.

Dan misti inoewat.

Nama jang poenja oewang dan nama jang ambil oewang.

Djoemblah oewang jang dipindjam dengan premienja jang orang misti bajai kerna bahaja laoetan.

Barang-barang jang teristimewa djadi tang.

goengan goena pindjaman itoe.

Nama kapal dan kapibein.

8 5

-Apa pi n dj a m a n itoe boewat satoe perla] arah sadja atawa lebih, boewatpalajaran jangmana dan boewat vternpo jang mana.

Temponja kapan pindjaman itoe aken dibajar.

Tampat dan harinja permoefakatan Bode-merij itoe dibikin.

ART. 571. Segala permoefakatan Bodemerij jang dibi-kin di Hindia Nederland sama kapal-kapal jang disadiaken di Hindia Nederland sasoedah-nja soerat itoe diteeken dalam 20 hari habis diteeken itoe misti dimasoeken dalam register griffe Raad van Justitie dari tampat di mana kapal itoe dilengkapken kapan itoe tampat doedoekm'a Raad van Justitie ada di satoe poelo. Djikaloe tida bagi toe maka soerat itoe misti dimasoeken register di kantoor Resident di mana kapal itoe dilengkapken.

Kaloe permoefakatan dibikin di Hindia Ne-derland dengan kapal negri asing maka dima-soekenlab dalam register griffie Raad van Jus-titie kaloe Raad itoe ada doedoek di poelo di mana soerat itoe dibikin atawa di kantoor Resident djikaloe permoefakatan itoe dibikin dalam residentie di poelo jang lain. Temponja boewat kasih masoek djoega 20 hari.

Griffier Raad atawa Secretaris kantoor resident nanti taro di bawahan soerat Bode-merij itoe tanggal dan nomer dari masoekan itoe dan register habis ditaro tanda tangannja.

ART. 572. Djikaloe soerat itoe tida dibikin saperti diprintah dalam artikel 570 dan 571 maka contract itoe tida dipandang seperti bodemerij dan orang jang kasih pindjam oewang boleh

86

-tagih biaiignja dan interes jang sah dari jang memindjatrj sendiri (djadi tida ada tang-goengan).

AKT. 573. Segala soerat bodemerij djikaloe ditoelis pake aan order boleh disrahken pada orang lain dengan endossement seperti sadja soerat wissel.

Kaloe disrahken bagitoe maka orangjang di-endosseor itoe (jang disrahken) itoe djadi gantinja orang jang masrahken ija pikoel oentoeng roegi dan jang masrahken soedah tida oesah kasih tanggoengan jang lain hanja itoe bodemerij sadja.

AKT. 574. Jang boleh djadi tanggoengan bodemerij j ai toe:

Kapalnja.

Tali-tali lajar dan lain-lain sendjata-sendjatr perang iang ada di kapal dan makanan.

Moewatannja.

Ini barang-barang sama sekali atawa ma-sing-masing sendiri.

Sabagian sadja dari salah satoe roepa barang itoe.

Oewang vracht jang bakalan ditrima de-ngan mengingat-ingat artikel 578.

AfiT. 575. Djikaloe ada terbikin contract bodemerij dengan pake tanggoengan kapal dan tida terseboet apa-apa lain maka dalam perkataan kapal itoe poen termasoek djoega segala tali, lajar sendjata perang dari kapal itoe.

ART. 576. Kaloe mindjam oewang dengan bodemerij satnpe sadjoembla lebih tinggi dari harga barang-barang jang djadi tanggoengan boleh dibatalken atawa permintaan jang kasih

pindiam oewang djikaloe dinjataken jang dari pada fikak orang jang memindjam oe.

wang itoe ada tipoeh.

Kaloe tida ada tipoeh maka perdjandjian itoe tinggal tetap sampe sadjoetnblah harga barang-barang itoe jang terikat boewat itoe oetang jang, lebih itoe di poelangin dengan tambah rente jang sah.

AKT. 577. Tida boleh kasih pindjam seperti bodemerij pada orang kapal dengan tanggoengan gadjihnja.

AKT. 578. Tida boleh kasih pindjam seperti bodemerij tjoemah pake tanggoengan oewang vracht jang aken ditrima sadja atawa pake tanggoeng kaoentoengan sadja jang bakalan terdapat atawa pake doewa matjam tanggoengan itoe sama sekali.

Djikaloe masih djoega kedjadian bagini dan seperti dalam artikel 577 maka jang kasih oewang itoe ada hak tjoemah atas oe-wang biang oetang itoe dengan tida pake intrest.

ART. 579. Pindjaman oewang dengan bodemerij oleh kapitein dalam Hindia Nederland dengan tida ada soerat ridlauja (idzinnja) si ampoenja disitoe atawa kaloe loewar Hindia Nederland djikaloe tida menoeroet atoeran dalam artikel 372 itoe tida mengadaken hak lebih doeloe hanja sadja atas bagian jang kapitein bakalan bisa dapat dalam barang jang terikat itoe.

AKT. 580. Aandeel-aandeolnja siampoenja kapal jang tida bajar dia orang poenj a bagian sasoedahnja ditegorin dengan deurwaarder jaitoe aken lengkapken kapal, djoega terikat goena

pin-— 88 pin-—

djaman-pindjaman oewang boewat membikin betooi boewat beli makanan kendatipoen di tampat tinggalnja orang-orang itoe jang tida membajar dan dengan tida diidzinkennja.

ART. 581. Oewang jang dipindjam goena'perlajaran jang pengabisan misti dibajar lebih doeloe

dari oetang-oetang lain jang belon dibajar dan lebih doeloe dari oetang-oetang dari perlajaran jang doeloean.

Oewang jang dipindjam oleh kapitein sebab perloe didjalan misti dibajar lebih doeloe dari oetang jang dibikin lebih doeloe dari dia. brangkat (km djikaloe bebrapa kali ambil oewang boewat itoe satoe perlajaran djoega maka oetang jang paling blakang itoelah pa-ling doeloe misti dibajar dan bagitoe sa-teroesnja.

Oetang bodemerij jang dibikin di itoe satoe perlajaran di dalam itoe palaboehan penoe-loeng djoega, salamanja itoe satoe perlam-batan djoega, masing-masing ada sama besar haknja.

X1R r. 582. Orang jang kasih pindjam dengan bodemerij atas barang dagangan termoewat dalam kapal jang terseboet di contract, ija tida pikoel

roeginja barang-barang dagangan itoe kenda-tipoen barang-barang itoe dapat tjilaka kerna bahaja di laoet djikaloe barang-barang itoe di pindahken kakapal lain, lain perkara kaloe njatah misti dipindahin lantaran koewasa hakim.

ART. 588. Kaloe ada bodemerij atas barang-barang lebih doeloe dari moelai berlajar kaadaän itoe misti terseboet dalam cognossement

- BÖ

dan dalam soerat manifest dangau ditambak lagi nama orang pada siapa kaloe sampe ditampat membongkar misti dikasih taoe jang barang-barang itoe sampe dengan slamat.

Djikaloo tida ditandain bagitoe maka orang jang dikirimin barang jang toeroet sadja portjaja cognossement itoe dan trima wissel atawa bajar oewang voorschot, dia itoelah misti'dapat bajaran lebih doeloe dariorang jang pegang soerat bodemerij.

Poen kapitein djoega seliat) tida taoe sama siapa dia misti kasih taoe datangnja barang barang itoe, dia boleh bongkar itoe barang-barang sebab tida ada pertandaan jang di-maksoedken serta kapitein tida oesah tang-goeng apa-apa pada orang jang pegang soerat bodemerij.

ABT. 584 Siapa soedah bongkar barang-barang dengan akal djahat sedang itoe diberatken bodemerij hingga orang jang pegang soerat bodemerij dapat roegi maka dia itoelah jang diberatken misti bajar oetang bodemerij.

ABT. 585'. Kapan dalam soerat bodemerij tida ada terseboet katetapan jang lain maka babaja laoet moelai dipikoel oleh jang kasih pin-djam oewang:

Tentang kapal jang tergade, tali-tali lajar-nja, sendjata perangnja dan barang makanan-nja, sadari kapal itoe brangkat; dan brenti pada tempo kapal itoe sampe ditampat jang dipegi-in dan boewang djangkarnja

disitoe atawa sasoedahnja ditjantjang.

Tentang barang-barang apabila barang-ba-rang itoe soedah termoewat dalam kapal

• i

90

-ätawa dalam praoe-praqe jang misti bawa barang-barang itoe ka kapal dan kaloo orang kasih bodemerij atas barang-barang jang soedah diboewat salamanja perlajaran itoe maka terhitoenglah dari pada hari jang contract itoe terdjadi.

Dalam k-adoewa hal jang teseboet penga-bisan ini maka brentinja pikoelan bahaja itoe apabila barang-barang itoe soedah di-bongkar di tempat jang misti didi-bongkar atawa soedah misti dibongkar.

ABT. 586 Djikaloe sasoedahnja bikin contract bode-merij perlajaran kapal itoe dan barang-barang tida djadi teroes maka orang jang kasih oe-tang itoe boleh tagih kombali oewangnja

dengan hak dapat bajaran lebih doeloe dari jang lain-lain bersama intrest, tetapi premie tida; lain perkara djikaloe menoeroet fatsal 585 bahaja itoe soedah moelai dipikoel oleh itoe orang jang kasih oetang.

AKT. 587. Orang jang ambil oewang, dia sendiri misti tanggoeng bajaran biang oewang oe-tang dengan premie djikaloe lantaran dia atawa dengan dia poenja idin perlajaran itoe dirobah atawa kapan kapal jangterga-de atawa barang roesak sebal) sengadja atawa alpanja jang mengambil oewang.

AKT. 588 Djikaloe barang-barang jang tergade itoe hilang sama sekali atawa dirampas moesoeh dan tjilaka itoe kadjadian boekan dari sebab orang poenja salah atawa kadjadian dari sebab koewasa jang tida dapat ditjegah sala-manja diperlajaran jang tefmasoek oewang

— 91 —

pindjeman itoe maka oewang jang dikasih pindjam itoe tida boleh diminta kombali.

DjikaloG sabagian dari barang-barang jang tergade itoe ada katoeloongan dan tida hi-lang maka jang kasih pindjam oewang itoe boleh tjari roeginja atas pendapatan barang itoe sekedar ada sisahnja.

ART. 589. Perdjandjian Bodemerij, jang dibikin sebab terlaloe perloe tida memikoel lain karoegian djikaloe tida ada lain djandjian hanja ka-roegian atawa kakoerangan jang terdjadi kerna artikel 569.

ART. 590. Orang jang momindjam oewang, ijawadjib mengasih taoe pada toewan oewang kaloe dapat kabar jang itoe kapal jang tergade atawa barang moewatannja dapat tjilaka atawa dirampas oleh mocsoeh.

Dengan tida sekali merpegiken pada ka-wadjiban kapitein sabagimana ada terseboet

dalam titel ka tiga dari ini boekoe maka orang jang telah pindjam oewang kaloe ija berada dalam itoe kapal jang tergade dan itoe kapal terantjam bahaja dilaoetan sabo-leh-boleh ija misti berdaja aken menoeloeng itoe kapal dan barang moewatannja.

Melanggar ini printahan jang pindjam oewang nanti dihoekoem misti bajar segala karoegian.

AKT. 591. Kaloe pada waktoe kapal terdampar atawa roesak jaitoe kapal jang soedah tergade lan-taran itoe pindiaman oewang dan itoe oetang ija bajar lebih doeloe dari pada oetang jang dibikin dengan bodemerij itoe orang nanti dapat haknja penagih oetang jang pertama.

— èâ

In document Hindia Ollanda (pagina 94-102)