• No results found

Die Moeder ende maghet Maria is de oorsaecke gheweest dat Christus eerstmael miraeckel heeft ghedaen, Sy als sy leefde en heeft gheen

miraeckelen ghedaen, maer veel nae haer doot.

ICk sal nv wtlegghen die miraeckelen vande reyne maghet Maria Moeder Godts,

ende voorschrijuen dat sy geen miraeckelen en heeft ghedaen soo langhe als sy leefde,

+

Ioan. 2. Sim. Met. de ortu B. Marie, apud Sur. 15. Aug.

maer sy is die oorsaecke gheweest dat Christus het eerste miraeckel dede.+

In de bruyloft, segghe ick, heeft hy veranderinghe ghedaen des waters in wijn in presentie van sijn moeder. Want sy vermaenden eerst haeren soon datter gheenen wijn en was, gheuende hem oorsaecke ende materie om miraeckel te doen. Maer hoe wel dat scheen dat hijt quaelijck

H. de Vroom, T'Boeck van Ons Lieve Vrouwe van Maestricht, ende van den oorspronck des stadts, ende miraculeuse beeldt van Ons Lieve Vrouwe,

nam, ende daerom weygherde, hy dede nochtans tghene dat van sijn moeder innegegheuen worde, haer eerende als moeder, ende haer als loon gheuende dat sy hem in haer lichaem hadde ghedraeghen. Siet hier oock eens die schoone wijsheyt van Godts Moeder. Want sy en ghebidet niet stoutelijck, als een moeder haer soon, dat hy miraeckel doen soude, maer sy vermaent hem alleen, ende dat met groote reuerentie ende ootmoedicheyt, soo veel alst genoech was om haeren wil te kennen te gheuen. Want wat ist dat sy seydt tot haeren soon? Sy en hebben gheenen wijn. Want hoe wel sy wist dat hy was haeren soon, soo wist sy oock wel dat hy was sijnen maecker. Ende daerom hy willende toonen wiens moeders soon dat hy was, ende mede gratie doen den ghenen die hem hadden ghenoot, soo gaf sy hem wijsselijck ingheuinghe van miraeckel.

2. Dat ick gheseydt hebbe dat die Moeder Gods Maria als sy leefde geen

miraeckelen en heeft gedaen, en gheeft die H. Schrifture niet te kennen, maer veel

+

D. Bern. Ser. 1. de Assumpt. B. Maria.

heeft sijer ghedaen nae haer doot. Onse pelgrimatie+

heeft een Aduocatersse voorghesonden, die als moeder des Rechters ende moeder der bermherticheyts, ootmoedelijck ende crachtelijck sal tracteren die saecken onser saelicheyts . . . . Opclimmende dan inden

H. de Vroom, T'Boeck van Ons Lieve Vrouwe van Maestricht, ende van den oorspronck des stadts, ende miraculeuse beeldt van Ons Lieve Vrouwe,

hooghen die H. maeghet Maria, sy sal oock den menschen geuen gauen. Waerom en soude sy niet gheuen? want haer en sal die macht niet ontbreken noch den wil. Coninginne des hemels is sy, sy is bermhertich, ten lesten sy is de Moeder vanden eenighen Sone Godts. Daer en is niet dat soo mach prijsen de grootheyt haers macht ende goedertierenheyts, ten waer dat by auonture niet gelooft en worde dat die sone sijn moeder niet en eert; oft iemant mocht twijfelen dat die binnenste van Maria gheheel waren ghepasseert in affectie der liefden, inde welcke sy, die wt Godt is de liefde, negen maenden lichamelijck heeft gherust.

+

Idem Ser. 1. sup. Missus est.

+

3. Ende wat ist te verwonderen dat Godt die wonder is ende gesien wort in sijn

+

Basil. Soleuc. Archiep. Orat. de Verbi in car. to. 2. Biblioth. Pat.

heylighen, sy seluen oock wonderlijck toont+

in sijn moeder? Sulcke mysterie is door haer gheschiet, sulck als gheen tonghe oft ghedachte en can naevolghen. Wie en sal dan die groote macht des moeder Godts niet eeren? Want heeft Christus sijn dienaeren sulcke gratie gegheuen dat sy alleen door het aenraecken, iae alleen door die schaduwe des lichaems, sy die siecken costen ghenesen (soo daer staet

+

Act. 5.

geschreuen,+

dat sy op de straeten wtleyden de siecken ende stelden die in beddekens, ende bedsteden, op dat (als Petrus quam) te minsten sijn schaduwe iemant van dien soude

besche-H. de Vroom, T'Boeck van Ons Lieve Vrouwe van Maestricht, ende van den oorspronck des stadts, ende miraculeuse beeldt van Ons Lieve Vrouwe,

men, ende dat sy alle souden verlost worden van haere sieckten. Daer waerender +

Act. 19.

oock die met den+

doeck daer S. Paulus sijn sweet des lichaems mede afdroogde, die duyuelen verioegen.) wat macht meynen wy dat ghegheuen is Marie de Moeder Godts om alle gheslachte der sieckten te ghenesen? Ist dat S. Peeter daerom saelich ghenoemt wort, ende die sleutelen des hemels ontfangen heeft, om dat hy int openbaer beleden heeft dat Christus was den sone Godts, hoe en sal sy niet saelich ghenoemt worden, die weerdich gheweest is hem te baren dien hy beleden hadde? Ist dat Paulus

+

Act. 9.

+

genoemt wort een vat van verkiesinge om dat hy den eerweerdighen naem Christi ouer alle het aertrijck ommedroech ende vercondighde, hoedaenich vat sal

+

Exod. 16. Ioan. 6.

gherekent worden die H. maghet Maria, die+

niet het manna, gelijck die gulde cruyck, maer dat waerachtich hemels broot dat den gheloouighen tot spijse ende dranck voorghestelt wordt, in haer ghebenedijde lichaem heeft gedraghen? Tis niet te twijfelen die verdient heeft voorts te brenghen den prijs voor den ghenen die moesten verlost worden, dat sy den verlosten mach gheuen bystant ende hulpe.

+

Ioan. Damas. Ora. 2. de Assumpt. B. Maria.

4. Terstont nae haer doot, sonder vertoef,+

die by het H. lichaem stonden, omthelsden, met vreese, verlanghe,

verheu-H. de Vroom, T'Boeck van Ons Lieve Vrouwe van Maestricht, ende van den oorspronck des stadts, ende miraculeuse beeldt van Ons Lieve Vrouwe,

ginghe ende tranen dat godlijck ende alderheylichste lichaem, ende gheraeckten dat met hun leden, ende door dat aenraecken worden ouerstort met heylicheyt ende benedictie. Doen namen de vlucht de sieckten, ende worden de hoopen der duyuelen veriaecht, ende van allen canten getrocken tot onderaertsche deelen. De locht ende de wolcken vercreech heylicheyt als den gheest opclam nae den hemel, gelijck oock die aerde door die begraeffenisse haers lichaems. Oock de nature des waters heeft haer benedictie gehadt, want sy worde met schoon water afghewasschen, &c. Ende hier worde de doouen hun gehoor wederom ghegheuen, de creupelen de vasticheyt der voeten, de blinden haer ghesicht, ende den sondaren worden gescheurt het hantgheschrift.

5. Men verhaeltt oock, als dat alderheylichste lichaem door de handen der Apostelen

+

Indid.

worden wtghedraghen te Gethsemani+

om begrauen te worden, ende nv ghecomen waren aen den voet des berghs die het lichaem vande H. Moeder Gods droeghen, datter eenen Hebreus is gheweest, ende een instrument des duyuels is gheworden, ende naeghevolcht heeft den dienaer van Caiphas die Christum eenen kinnebacken slach gaf, want hy quam met een vermetelijcke ende duyuels ghewelt

H. de Vroom, T'Boeck van Ons Lieve Vrouwe van Maestricht, ende van den oorspronck des stadts, ende miraculeuse beeldt van Ons Lieve Vrouwe,

tot dat godlijck tabernaeckel (tot welcke die Enghelen niet sonder vreese en quamen) ende trock dat met furieusheyt ter aerden. Maer hy creech terstont de vruchte van sijnen arbeyt, want hy worde terstont berooft van sijn handen soo langhe tot dat hy sijn herte veranderde tot geloof ende penitentie. Want die het lichaem droeghen, stonden stil, ende dien ellendighen die sijn handen verloren hadde, vercreegh wederom ghesontheyt.

6. De H. Moeder Godts Maria is den menschen een brugghe tot Godt, een hope voor de ghenen, die de hope hebben wech gheworpen. Sy is eenen toevlucht voor de ghenen die gequelt sijn. Sy is die wech genomen heeft die maledictie vande menschelijcke nature. Sy is die waerachtighe poort, aen welcke wy sondaeren cloppen, die ons openghedaen wort. Sy offert onse ghebeden onsen Godt, die wt haer gheboren is, ende sy ontfanckt vergeffenisse onser sonden.

Outline

GERELATEERDE DOCUMENTEN