• No results found

Uit het leven van kunsten en letteren

In document Vlaanderen. Jaargang 42 · dbnl (pagina 134-194)

Gelieve uw berichten voor deze rubriek te sturen aan het Redactiesecretariaat van het tijdschrift ‘Vlaanderen’, ‘Ter Hoogserleie’, Hondstraat 6, 8700 Tielt.

Om in aanmerking te komen voor publikatie in het volgend nummer 245 (maart-april 1993) moeten de berichten ons bereiken vóór 15 maart 1993. Met dank voor uw medewerking.

• Amsterdam

De Maatschappij Arti et Amicitiae organiseert de tentoonstelling Seymour Likely Cares, nog toegankelijk tot 28/2/93 van dinsdag tot en met zondag van 12 tot 17 uur, Rokin 112, 1012 LB Amsterdam (info: 020-6260839 of 6233508). Ter gelegenheid van het 150-jarig bestaan van de Maatschappij Arti et Amicitiae, december 1989, heeft de Gemeente Amsterdam de Vereniging het budget voor een tentoonstelling cadeau gegeven. Vervolgens hebben, op uitnodiging van Arti, vier curatoren van buitenlandse kunstinstellingen een keuze gemaakt uit het ledenbestand. Deze curatoren zijn: Milada Slizinska, Centre of Contemporary Art te Warschaw, Gerald Matt, Buro Pasterk te Wenen in samenwerking met Wolfgang Fetz en Marion Piffer, Galleria Museo te Bolzano. Zij hebben zich unaniem uitgesproken voor een

éénmanstentoonstelling van de kunstenaar Seymour Likely, in de overtuiging dat deze kunstenaar in staat zal zijn een krachtig statement neer te leggen. Seymour Likely is het pseudoniem voor drie Amsterdamse kunstenaars, Aldert Mantje, Ronald Hooft en Ido Vunderink. In de hoedanigheid van de fictieve Amerikaanse kunstenaar Seymour Likely, leveren zij - relativerend en met humor - kritiek op actuele sociale kwesties. Het vaak ironische werk geeft commentaar op de kunst, de kunstwereld, politiek en maatschappij, gebruik makend van onderwerpen uit het dagelijkse leven. Het feit dat hier sprake is van een betrokkenheid en niet van vrijblijvende, esthetische kunstwerken, geeft aan dat Seymour Likely midden in deze tijd staat. Het is frappant dat de buitenlandse curatoren gekozen hebben voor Nederlandse kunstenaars, die vanuit een fictieve Amerikaanse optiek deze problemen te lijf gaan. Ook bij de tentoonstelling Seymour Likely Cares zal, net als bij ouder werk, gebruik worden gemaakt van een opvallende en soms absurde combinatie van het banale met het verhevene; ‘hoge’ en ‘lage’ cultuur worden met elkaar verenigd, bij voorkeur op een nogal letterlijke en ongecompliceerde wijze. Ook hier kan weer een verrassingsaanval worden verwacht op de nog bestaande illusies van de toeschouwer, waarmee Seymour Likely een eigentijdse expressie van het aloude trompe-l'oeil creëert. Seymour Likely Cares brengt recent werk en nieuw te produceren werken in een nieuwe context bijeen. De tentoonstelling zal vergezeld gaan van een door Seymour Likely zelf geproduceerde en vormgegeven catalogus. Deze publikatie zal geen catalogus in de klassieke zin van het woord worden, maar een soort handleiding om de tentoonstelling te kunnen lezen.

De Raad van Bestuur van Uitgeversmaatschappij A. Manteau n.v. te Antwerpen heeft na overleg met de directie van Meulenhoff & Co b.v. te 's-Hertogenbosch besloten om het bedrijf van Uitgeverij Manteau meer armslag te geven voor verdere expansie. Met ingang van 1 januari 1993 zal Uitgeverij Manteau geen onderdeel meer uitmaken van De Boekerij b.v. te Amsterdam, maar zal zij een zelfstandige literaire uitgeverij worden binnen de groep Meulenhoff & Co. Vanaf 1 januari 1993 zal de directie van Uitgeverij Manteau worden gevoerd door de heer Drs. W. Verheije. De heer Verheije is thans uitgever bij n.v. Standaard Uitgeverij te Antwerpen. Tevoren was hij o.m. uitgever bij René Malherbe Editeur te Parijs. De heer Lionel Deflo blijft aan de uitgeverij verbonden als adviseur voor fondsvorming en redactionele

aangelegenheden.

- Op 29/1/93 treedt Frits Celis op als dirigent van een concert uitsluitend gewijd

aan eigentijdse Vlaamse componisten, om 20.30 u in de Koningin Elisabethzaal

(kaarten: 03/233.84.44). Het programma vermeldt: de Rubens-Diptiek van Peter Welffens; de Sinfonia III, op. 22 van Frits Celis; ‘De Kinkhoren der Seizoenen’, voor declamatie, koor en orkest van Arthur Meulemans, op gedichten van Pieter G. Buckinx. Uitvoerders zijn: Johan Van der Bracht, declamatie; de koren ‘Arti Vocali’ en het ‘Antwerps Filharmonisch Koor’; het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Vlaanderen

- Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten (Leopold de Waelplaats, 2000 Antwerpen, ingang: Beeldhouwersstraat) pakt uit met de prestigieuze tentoonstelling ‘Van Bruegel tot Rubens. De Antwerpse schilderschool tussen 1550 en 1650’, die loopt van 19/12/92 tot en met 7/3/93: dagelijks toegankelijk (behalve op maandag) van 10 tot 17 u (op woensdag tot 21 u). De toegangsprijs bedraagt 200 fr. (groepen van min. 15 pers.: 120 fr en scholen 80 fr). De catalogus kost 980 fr (of 1980 fr luxe-editie). Info: 03/238.78.09. Hoewel al verscheidene tentoonstellingen aan de schilderkunst van de 16de en de 17de eeuw gewijd zijn, is de tentoonstelling Van

Bruegel tot Rubens de eerste die de grote periode van de Antwerpse schilderkunst,

namelijk tussen het midden van de 16de en het midden van de 17de eeuw, volledig bestrijkt. Het betreft hier een woelige eeuw van Spaanse overheersing, beeldenstorm, reformatie en contrareformatie en de afscheiding van de Noordelijke Nederlanden. In de tijd van de stormachtige politieke herverdeling van Europa vormden de Nederlanden het zwaartepunt van de culturele acitiviteit. Terwijl Brussel de politieke residentie was, vormde Antwerpen het artistieke centrum bij uitstek. Naast de traditionele historieschildering, op bestelling van Kerk en Hof, ontstonden te Antwerpen totaal nieuwe aparte disciplines in de schilderkunst, zoals portret-, genre-, stilleven- en landschapsschildering. Deze kunst verspreidde zich via de immigranten en handel over heel Europa en bereikte zelfs de overzeese gebieden. De Vlaamse schilderkunst kende in de 17de eeuw zijn absolute hoogtepunt in het beroemde ‘driemanschap’: Rubens, Van Dijck en Jordaens. Deze opmerkelijke artistieke groei zal in de tentoonstelling gevisualiseerd worden, via een 150-tal schilderijen die de gehele waaier van de schilderkunstige productie omvatten. Zo krijgen de ateliers van de grote schildersfamilies Bruegel en Francken evenveel aandacht als b.v. deze van een Rubens. Rond deze figuren wordt dan werk samengebracht van een 60-tal schilders die, als groep genomen, heel het gamma van de Antwerpse school bestrijken. De tentoonstelling is opgebouwd volgens de grote thema's, met in eerste instantie de historieschildering, die hoofdzakelijk religieuze en mythologische onderwerpen omvat. Een belangrijk werk voor de tweede helft van de 16de eeuw vormt hier Barholomeus Sprangers Minerva overwint de Onwetendheid (Kunsthistorisches

heel wat andere interessante werken opgenomen, zoals o.a. Abraham Janssens'

Hercules verdrijft Pan uit het bed van Omphale (Statens Museum for Kunst,

Kopenhagen). De volgende sectie in de tentoonstelling is het beperkst daar het een genre betreft dat pas hoofdzakelijk in de 17de eeuw ontstond, namelijk de kabinets-en architectuurschildering. Ook hier zijn ekabinets-en aantal merkwaardige exemplarkabinets-en van bijeengebracht, o.a. van de hand van Pieter Neefs, Hendrik van Steenwyck, Hans Vredeman de Vries en vooral David Teniers met twee schilderijen van Aartshertog

Leopold Willem in zijn galerie (Prado, Madrid; slot Schleissheim bij München). Na

de kunstkamers en architectuurschilderijen volgt de portretschilderkunst, voor de 16de eeuw o.a. vertegenwoordigd door Otto Venius, Willem Key en Frans Floris en voor de 17de eeuw opnieuw door het grote driemanschap Rubens Van Dijck -Jordaens. Een trekpleister is hier ongetwijfeld Rubens' Zelfportret met zijn Mantuaanse

vrienden (Wallraf-Richartz-Museum, Keulen). Verder komen de stilleven- en

genreschilderkunst aan beurt, waarin alle grote namen vertegenwoordigd zijn. Voor de 16de eeuw is het o.a. Pieter Aertsen, Joachim Beuckelaer, Marten van Cleve, Hieronymus Francken II en voor de 17de eeuw figuren zoals Teniers, Brouwer en Van Craesbeeck. Het laatste thema, de landschapsschilderkunst, wordt ingezet met Pieter Baltens, Satan zaait het onkruid (privé-verzameling, Duitsland) en loopt verder van alle grote namen zoals Paulus Bril, Gillis Van Coninxloo, de gebroeders Van Valckenborgh naar de grote namen uit de 17de eeuw zoals Jan Brueghel de Jonge, Abraham Goovaerts, Joos de Momper en zelfs Pieter Paul Rubens. De belangrijkste verzamelingen, van Washington tot St.-Petersburg hebben aan deze tentoonstelling werken in bruikleen afgestaan, terwijl de catalogus

63

samengesteld werd door een keuze van internationale auteurs.

- Het programma van de Musicalafdeling van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen omvat voor het seizoen 1992-93 nog twee voorstellingen. ‘Hollywood by Night’, een nieuwe musical-revue die een gevarieerde terugblik biedt op de grootste verfilmde musicals uit de Hollywoodgeschiedenis (o.m. Singing in the Rain, Mary Poppins, The Wizard of Ozz, The King and I, Grease e.v.a.) wordt gebracht door vijf solisten en vier dansers, begeleid door het concerttrio CD-Live. U kunt nog terecht in C.C. Genk (28/2), C.C. Maasmechelen (4/3), Stadsschouwburg Sint-Niklaas (7/3), Heist o/d Berg C.C. Zwaneberg (19/3), C.C. De Werf in Aalst (20/3), O.C.A. Rodenbach in Roeselare (27 en 28/3), C.C. St.-Truiden (4/4), C.C. Zolder (17/4). De tweede musical is een herneming van vorig speelseizoen en luistert naar de naam ‘Anatevka’. Het verhaal vertelt de lotgevallen van de Joodse gemeenschap in het Russische dorpje Anatevka op de vooravond van de revolutie in 1905. Brandend actueel dus: de strijd tegen het anti-semitisme en elke andere vorm van etnische vervolging. Dit gebeurt echter allemaal zonder propagandistische of moraliserende bedoelingen. Het libretto is van Joseph Stein, muziek van Jerry Bock, regie van Walter Eysselinck en

choreografie van Danny Rosseel. Acteurs Nolle Versyp, Ward de Ravet en de dorpelingen. Speeldata: Turnhout C.C. Warande (14/3), Antwerpse Opera (20 t/m 25/4), C.C. Hasselt (28-29/4), Casino Oostende (1/5), C.C. De Meent Alsemberg (2/5), Vooruit Gent (11 t/m 16/5), C.C. Strombeek-Bever (25-26/5). Voor meer info: contact opnemen met de diverse zalen of met de Antwerpse Opera, Frankrijklei 3, 2000 Antwerpen.

- In het Provinciaal Diamantmuseum, Lange Herentalsestraat 31-33, 2018 Antwerpen, kan men tussen 5/2 en 7/3 (dagelijks van 10 tot 17 u) een gratis bezoek brengen aan de tentoonstelling ‘Power of Love. Zes eeuwen diamanten

verlovingsringen’. Deze expo was, op initiatief van Diamant Info België, reeds te zien in het stadhuis te Brussel in 1989. De expo wordt nu in een vernieuwde

presentatie voorgesteld. Een verlovingsring wordt vaak geassocieerd met een diamant. Dit is echter niet altijd zo geweest. De Romeinen schonken hun verloofde slechts een sobere ijzeren ring als symbool van de eeuwigdurende cyclus van het leven. De diamant werd in de oudheid alleen gedragen door koningen en keizers als teken van kracht, moed en onoverwinnelijkheid. Volgens de legenden werd menig diamant naar het slagveld meegenomen om zijn bezitter te beschermen tijdens de strijd. Pas in de 15de eeuw werd de diamant ook een symbool van de huwelijkstrouw en, geplaatst in een verlovingsring, symbool van het levenslange verbond tussen een man en een vrouw. Maria van Boergondië is de éérste vrouw waarvan we met zekerheid weten dat ze bij haar verloving met Maximiliaan van Oostenrijk een diamanten ring als geschenk kreeg. Een diamant werd toen nog enkel beoordeeld naar de perfectie van zijn natuurlijke vorm, nl. de meest symmetrische octaëder, en werd onbewerkt in een zetting geplaatst. Op het einde van de 15de eeuw ontdekte men de techniek om door middel van diamantpoeder de bovenste punt van de octaëder af te vlakken tot een tafeldiksteen verkregen werd, wat de éérste stap betekende naar de moderne gefacetteerde vormen. De verlovingsringen werden sterk sculpturaal uitgewerkt en vaak met email versierd. De tafeldiksteen of de puntdiamant werd meestal geplaatst op een achtergrond van zwarte folie zodat de steen eerder een spiegeleffect gaf dan een echte schittering. Tijdens de 18de eeuw, wanneer de Indische mijnen stilaan uitgeput raken, werd bij toeval ook diamant gevonden in Brazilië. De

exclusief produkt kon aanschaffen. In de geest van de frivole rococostijl werden de verlovings- en trouwringen gevarieerder, luchtiger en romantischer. Hartvormen gecombineerd met cupido's, pijlen, verstrengeld, gekroond of verbonden met een ‘liefdesknoop’ waren het meest geliefd. Sinds de 17de eeuw kwam de briljante slijpvorm meer en meer in voege. De industriële revolutie van de 19de eeuw deed de welstand toenemen en er ontstond een nieuwe kapitaalkrachtige burgerij die ook diamanten kocht. Slijptechnieken konden door de mechanisatie verbeterd worden en de briljant werd de meest begeerde slijpvorm. In het jaar 1890 ontdekte de wereldvermaarde juwelierontwerpersfamilie Tiffany's uit New York een nieuwe vorm van open zetting. De steen werd niet meer volledig omklemd maar vastgehouden door een fijne metalen band en zes kleine klauwtjes. Hierdoor kon het licht spelen op alle gefacetteerde zijden van de steen, wat een ongeëvenaarde schittering

teweegbracht. Deze techniek is nu nog erg populair. Tijdens de 20ste eeuw bereikten de slijptechnieken een hoge marge van perfectie zodat de schittering van de diamant als het ware al het andere in de schaduw zette. Waar vroeger de ring op zich kunstig werd uitgewerkt, gaat nu de aandacht naar de steen zelf in zijn diverse slijpvormen: de klassiek ronde briljant, de markies-, de peer- of hartvorm, de baguette of emeraude. De diamanten ‘solitaire’ wordt de keuze van de tijd. Ook nu nog is de fascinatie van de diamanten verlovingsring niet voorbij. Hedendaagse juwelier-ontwerpers worden nog steeds aangezocht om ze te vervaardigen. Afhankelijk van het beschikbare budget wordt dan in gezamenlijk overleg tussen klant en juwelier-ontwerper een ring op maat gemaakt naar de persoonlijke smaak van de hedendaagse vrouw. Voor verloofden

met trouwplannen in '93 of '94 zijn er speciale attracties voorzien. Zij kunnen

deelnemen aan een wedstrijd waaraan voor ca. 100.000 fr. aan prijzen verbonden zijn. De toekomstige trouwers kunnen ook reserveren voor een

exclusiviteitsrondleiding ofwel op vrijdagavond om 18.00 uur ofwel op

zondagnamiddag om 15.00 uur. De kostprijs voor deze rondleiding bedraagt 100 fr. per koppel en een minimum deelname van vijf koppels per groep is vereist.

Toekomstige trouwers die een exclusiviteitsrondleiding willen maken of die willen deelnemen aan de wedstrijd, bellen met mevr. Heeren van Diamant Info te Brussel. Tel. 02/735.55.84.

- ‘Artsen zonder Grenzen-Tien fotoreportages’ is een expo die van 14/1 tot en met 14/3/93 bezocht kan worden in het Provinciaal Museum voor Fotografie, Waalse Kaai 47, 2000 Antwerpen (telefoon 03/216.22.11). De deelnemende fotografen zijn Sebastiano Salgado, Eugene Richards, Jane Evelyn Atwood, Didier Lefevre, Zang Hai Er, John Vink, Graciela Iturbide, Hugues de Wurstemberger, Bruce Gilden en Jeanloup Sieff. De internationale hulporganisatie ‘Artsen Zonder Grenzen’ werd opgericht in Frankrijk in 1971. Naar aanleiding van haar twintigjarig bestaan, kregen tien vooraanstaande reportagefotografen de opdracht verslag uit te brengen over één van de landen waar de organisatie actief is. Uit het fotomateriaal van elke fotograaf werden twaalf foto's geselecteerd. Op de tentoonstelling die in première ging in Parijs eind 1991 en rondreist in Europa in 1992 en 1993, zijn honderdtwintig foto's te zien die reflecteren hoe en waar ‘Artsen Zonder Grenzen’ werkten. De hulporganisatie zag het opzet van deze expo echter veel ruimer. Door middel van deze fotoreportages wil Artsen Zonder Grenzen reflecties uitlokken over de honger, de oorlog en de ellende in de Derde Wereld, over onze verantwoordelijkheid daarin, en over de zin of de onzin van de acties die Artsen Zonder Grenzen daartegen onderneemt. Sebastian

Salgado maakte reportages in Cambodja, Eugene Richards in Oeganda, Jane Evelyn Atwood in Mozambique, Didier Lefevre in Sri Lanka, Zang Hai Er in Liberia, John Vink in Thailand, Graciela Iturbide in Madagascar, Hugues de Wurstemberger in El Salvador, Bruce Gilden in Irak en Jeanloup Sieff in Frankrijk. De leiding van dit fotoproject en de samenstelling van de tentoonstelling werden toevertrouwd aan Christiaan Caujolle, destijds fotoredacteur bij de Parijse krant Libération en al geruimte tijd directeur van het agentschap Vu. De tentoonstelling in het Museum voor Fotografie wordt voorgesteld in samenwerking met ‘Artsen Zonder Grenzen België’.

- Eveneens in het Provinciaal Museum voor Fotografie loopt van 27/3 tot en met 13/6/93 de tentoon-stelling ‘Antwerpen 93, een stad gefotografeerd’. In het kader van Antwerpen '93 participeert het provinciaal museum voor Fotografie aan een belangrijk fotoproject. De vernissage van deze expo maakt deel uit van het officiële programma van het openingsweekend van de manifestatie ‘Antwerpen '93’. John Davies (Groot-Brittannië), Hans Aarsman (Nederland), André Gelpke (Duitsland, woont in Zwitserland), Heinz Cibulka (Oostenrijk), en Bernard Plossu (Frankrijk, woont in Spanje), vijf fotografen met een behoorlijk internationaal palmares werden uitgenodigd om enige tijd in Antwerpen te verblijven. De vijf betrokken fotografen werden uitgekozen omwille van hun verschillende culturele achtergronden, maar ook omwille van hun uiteenlopende artistieke visie en werkmethode. Hen werd gevraagd de confrontatie met de stad aan te gaan en hun indrukken om te zetten in fotografische beelden. Van een documentaire opdracht is hier dus geen sprake. Van de fotografen werd veeleer verwacht dat zij de gestelde opdracht op een zeer persoonlijke-artistieke wijze zouden invullen. Hoe deze vijf fotografen Antwerpen op de gevoelige plaat vastgelegd hebben, wordt weergegeven in een fotoboek dat voorgesteld zal worden op de vernissage van de expo.

• Boom

Het Gemengd Koor Musica Nova organiseert met de regelmaat van een klok -andermaal een concert dat ditmaal in het teken staat van symfonische koorwerken van Felix Mendelssohn. Zo kan men er luisteren naar ‘Kyrie’ voor koor en orkest, ‘Ave Maria’, op. 23 nr. 2 voor soli, koor en orkest, ‘Wie der Hirsch schreit nach frischem

ser’, op. 42 voor sopraansolo, koor en orkest en ‘Die erste Walpurgisnacht’, op. 60 voor soli, koor en orkest. O.l.v. Roger Leens treden aan: Bernadette Degelin (sopraan), Guy de Mey (tenor), Frans Van Eetvelt (bas-bariton), Gemengd koor Musica Nova en het orkest ‘Chapelle Lorraine’. Men kan tweemaal dit concert meemaken: 8/5/93 in de O.-L.-Vrouwekerk van Boom om 20 u en op 24/9/93 in C.C ‘Ter Dilft’ in Bornem om 20 uur. Info: Mevr. Liedja Roesems, Leeuwerikenstraat 49/82, 3001 Heverlee.

• Brugge

Als subsidie voor 1992 aan de Geschied- en Heemkundekringen betaalde het Westvlaams Provinciebestuur de som van 750.000 fr. Dit bedrag werd verdeeld onder 43 verenigingen die werkzaam zijn op het gebied van geschiedenis, volkskunde, heemkunde of familiekunde.

- De Bestendige Deputatie van de Provincie West-Vlaanderen heeft de provinciale

subsidie aan de erkende beroepstheatergezelschappen in West-Vlaanderen voor het

jaar 1992, op basis van de activiteiten en prestaties tijdens het kalenderjaar 1991 en/of het speeljaar 1991-1992 vastgesteld op een totaal bedrag van 2.490.595 frank. De theatergezelschappen waaronder dit bedrag wordt verdeeld zijn: Westvlaams Teater Antigone, Kortrijk: 891.450 fr. - Westvlaams Teaterkollektief Malpertuis, Tielt/Oostende: 858.720 fr. - Teater De Korre, Brugge: 740.425 fr..

• Brugge - Gent - Middelburg

Zowel de Nederlandse als de Vlaamse openbare bibliotheken worden vandaag de dag geconfronteerd met maatschappelijke ontwikkelingen die een grote invloed hebben op het gebruik en de organisatie van het werk. Zo is er de gewijzigde rol van de overheid die minder middelen ter beschikking kan stellen wegens besparingen, en die bibliotheken vaak dwingt tot grotere eigen verantwoordelijkheid en tot een marktbewustere opstelling. In dat verband gaan de verwachtingen en de behoeften van de gebruikers een steeds grotere rol spelen, en wint gebruikersonderzoek aan belang. De grenzen van de dienstverlening worden hiermee verlegd. Een tweede belangrijke maatschappelijke ontwikkeling is de internationalisering, die ook zijn gevolgen heeft op het bibliotheekwerk. Op het lokale en bovenlokale vlak gaan bibliotheken samenwerken over de landsgrenzen heen. Richtlijnen van de Europese Gemeenschap kunnen in de toekomst van invloed zijn op het gebruik van bibliotheken, zoals bijvoorbeeld met de toepassing van het leenrecht. In het kader van de culturele uitwisseling tussen Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen en Zeeland, organiseren de drie Provinciebesturen daarom op zaterdag 27 maart 1993 in de Zeeuwse Bibliotheek te Middelburg een symposium ‘Bibliotheken zonder grenzen?...’. Geïnteresseerden kunnen meer inlichtingen bekomen bij: Provincie Oost-Vlaanderen, Afdeling 91, cultuur, Vogelmarkt 17, 9000 Gent (Tel. 091/25.30.01) of bij Provincie

(Tel. 050/40.31.11) en Provinciehuis Zeeland, Bureau Cultuur, Sint-Pieterstraat 42, 4330 LA Middelburg (Tel. 01180/31428).

• Brussel

Het Festival Ars Musica 93 (5de editie) vindt plaats van 27/2 tot en met 2/4 in het Omroepgebouw, Flageyplein 18, 1050 Brussel en opent op zaterdag 27/2 met de Vooropening van de tentoonstelling (18.30 u) en het Concert met het Xenatis Ensemble. AM 93 neemt als vertrekpunt de wereldcreatie van Philippe Boesmans opera ‘Reigen’, in de Muntschouwburg, tijdens de maand maart. Geïnspireerd op ‘La Ronde’ van de Wener Arthur Schnitzler biedt dit werk het Festival de

mogelijkheid om in zijn programmatie aandacht te besteden aan de Tweede Weense

In document Vlaanderen. Jaargang 42 · dbnl (pagina 134-194)