• No results found

Kinderen, gender-neutraal

In document “Ik scoor met melk!” (pagina 35-40)

4. Analyse

4.1 Geselecteerde data

4.2.3 Kinderen, gender-neutraal

Deze categorie omvat alle mannelijke en vrouwelijke consumenten in de leeftijdscategorie onder de 16 jaar.

Lunch time (advertentie 13)

Deze advertentie bestaat overduidelijk uit twee delen: links zien we alleen een foto van een rugtas, die in een hoek is gegooid. De rugtas ligt op boeken en de hengels

van de rugtas staan precies in de vorm van het logo van McDonalds. Ook zijn de hengels geel en is de rugtas dezelfde kleur als de achtergrond van het rechterdeel van de advertentie. In het rechterdeel zien we de tekst “Lunch time. [Lunch

tijd.]” De letter ‘m’ is hier hetzelfde

als het logo van McDonalds.

De eerste inputruimte is de rugtasruimte en de tweede inputruimte is de ruimte met het logo van McDonalds. Vorm en kleur zijn dus in beide ruimten hetzelfde, zelfs

Figuur 21. Lunch time.

31 de achtergrondkleur is hetzelfde. Deze twee ruimtes komen samen in de geïntegreerde ruimte: Rugtas/logo. De hengels staan in de vorm van het logo van McDonalds. De boodschap is dat kinderen in hun schoolpauze kunnen lunchen bij McDonalds. Er is sprake van een analogische relatie: men vergelijkt automatisch de hengsels van de rugtas met het logo van McDonalds en zo ziet men dat deze overeenkomen. In beide inputruimtes is slechts één element, dat ook weer aan elkaar gekoppeld (of in dit geval gespiegeld) is: de hengsels van de rugtas en het logo van McDonalds. Dit is een ‘mirror’-netwerk, omdat de hengels van de rugtas ‘gespiegeld’ zijn aan het logo van McDonalds. De vorm en de kleur van de ‘M’ is in beide domeinen hetzelfde.

Deze advertentie is ingedeeld bij kinderen (gender-neutraal), omdat er een schooltas met schoolboeken op de foto staat. Er worden verder geen prototypische kenmerken gebruikt, waardoor de advertentie niet alleen voor jongens of alleen voor meisjes bedoeld zou zijn. Verder is deze advertentie ingedeeld bij de categorie ‘advertenties die een bepaald thema als input hebben’, in dit geval een eetgelegenheid. De focus ligt op een lunch bij McDonalds. McDonalds wordt hier gepromoot aan kinderen om tussen de lessen door snel een hapje te eten, zonder veel te betalen. Er wordt gebruik gemaakt van beeld en 1-3 woorden en de meest voorkomende kleur is (donker)groen. Dit is een kleur die veel in de natuur voorkomt, waardoor de kleur positieve associaties heeft. Andere associaties zijn duurzaamheid en vertrouwen.

McDonalds ‘nice try’ (advertentie 14)

In deze advertentie zijn twee in McDonalds papier ingepakte sandwiches te zien. De tekst die erbij staat luidt als volgt: “Nice

try, mom… [Goed geprobeerd, mam…]”. De tekst verwijst naar de

moeder die dit lunchpakketje heeft klaargemaakt. Het kind wil

waarschijnlijk het liefst bij McDonalds lunchen, maar volgens de moeder heeft het kind natuurlijk een gezonde lunch nodig. Om het kind ‘voor de gek te houden’ heeft de moeder de gezonde sandwiches in McDonalds papier ingepakt. De tekst die erbij staat, zorgt er voor dat de lezer begrijpt dat de moeder wel geprobeerd heeft het kind gezonde sandwiches mee te geven, maar dat het kind alsnog naar McDonalds is gegaan in de pauze op school. Ook het inpakpapier is belangrijk, want hierdoor weet men dat de moeder graag wil dat het kind de ingepakte sandwiches opeet.

De eerste inputruimte is de Sandwich-ruimte en de tweede inputruimte is de McDonalds-ruimte. Deze twee ruimtes komen samen in de geïntegreerde ruimte: Sandwich/McDonalds.

32 Er wordt hier gebruik gemaakt van een relatie van disanalogie: er is een groot verschil tussen de gezonde sandwiches en een lunch bij McDonalds. Het kind vindt het eten van McDonalds toch echt lekkerder dan de sandwiches van zijn of haar moeder. De tekst in de advertentie geeft aan dat het kind alsnog bij McDonalds ging lunchen. Het gaat hier vooral om de vorm van het product, waardoor de lezer weet dat het hier om gezonde sandwiches gaat in plaats van eten van McDonalds.

De advertentie is ingedeeld bij de ‘kinderen (gender-neutraal)’, omdat het hier gaat om een lunch voor mee naar school. Doordat de tekst is gesproken vanuit het kind, is het extra duidelijk dat deze advertentie aan kinderen gericht is. Er zijn geen prototypische kenmerken waardoor de advertentie niet enkel voor jongens of voor meisjes bedoeld is. De advertentie is ingedeeld bij de categorie ‘advertenties die iets zeggen over het product’: in dit geval gaat het om de smaak. De advertentie is daarnaast ook ingedeeld in de categorie ‘advertenties die een bepaald thema als input hebben’, in dit geval een eetgelegenheid. Er is gebruik gemaakt van beeld en 1-3 woorden en de meest voorkomende kleur is rood. Het gaar hier niet om een kleur met prototypische kenmerken, maar algemene associaties met de kleur rood zijn zowel gevaar als liefde.

Mc Donalds Merry Christmas (advertentie 15)

In deze advertentie draait het om één krachtig element: een kerstboom van frietjes. Daarboven staat de volgende tekst: “Merry Christmas [Gelukkig

Kerstfeest]”. De eerste inputruimte is de Kerst-ruimte en de tweede inputruimte

is de Frietjes-ruimte. Deze twee ruimtes komen samen in de geïntegreerde ruimte: Kerstboom/frietjes. Dat de Kerstboom van frietjes is, is te zien doordat de ‘pot’ waar de kerstboom instaat hier een verpakking van de friet van McDonalds is. Het zakje met frietjes heeft de vorm van een kerstboom,

waardoor men zelf de verbinding kan leggen dat dit een kerstboom van frietjes is. Ook de tekst helpt bij het leggen van de verbinding. Bij deze advertentie gaat het om een relatie van analogie: de kerstboom wordt met een zak frietjes vergeleken.

De advertentie is gericht aan kinderen (gender-neutraal), omdat er op een speelse wijze een vergelijking tussen een Kerstboom en een zak frietjes van Mc Donalds is gemaakt. Er zijn geen kenmerken aanwezig die bepalen dat de advertentie alleen voor jongens of alleen voor meisjes bedoeld is. Er kan hier een kanttekening geplaatst worden, aangezien er bij advertenties voor volwassenen ook vaak op een speelse wijze met ‘blends’ wordt omgegaan. Patat noch McDonalds hoort specifiek bij kinderen, maar McDonalds spreekt in hun

Figuur 24. McDonalds Merry Christmas.

33 advertenties vaak kinderen aan (Marketingplan McDonalds, 2010). Dit is de reden dat deze advertentie toch bij advertenties voor kinderen is ingedeeld.

De advertentie is ingedeeld bij de categorie ‘advertenties die een bepaald thema als input hebben’, in dit geval een feestdag. Er wordt namelijk ingehaakt op het Kerstfeest. Er wordt gebruik gemaakt van beeld en 1-3 woorden en de belangrijkste kleur is hier geel. Aan deze kleur zijn geen prototypische kenmerken te verbinden, maar algemene associaties met de kleur geel zijn vrolijkheid en energiek.

Mini Tuc (advertentie 16)

In deze advertentie zijn drie Mini Tuc-koekjes afgebeeld, met een kaboutermuts op de bovenkant van elk koekje. Ook is er gras te zien, net als paddenstoelen en bloemen. De gewenste inferentie van wat er in feite te zien is, is dat de Tuc-koekjes hier weergegeven worden

als drie kleine kaboutertjes. De tekst die bij de advertentie staat, luidt als volgt: “Mini Tuc, ce

n’est pas la taille qui compte. [Mini Tuc, het is niet de grootte die telt.]” En rechts onderin

staat: “Tuc, comme vous ne l’avez jamais vu. [Tuc, zoals u hebt gezien.]”

De eerste inputruimte is de Kaboutertjes-ruimte en de tweede inputruimte is de Mini Tuc-koekjesruimte. Het is de bedoeling dat men zich realiseert dat het Tuc Koekjes zijn, maar dan in de Kabouter-versie. Deze twee ruimtes komen samen in de geïntegreerde ruimte: Mini Tuc-koek-Kaboutertjes. De koekjes mogen dan wel klein zijn, maar hier wordt ingespeeld op de smaak: die moet ontzettend aangenaam zijn, want impliciet gaat het hier om de smaak die wél telt. Er is hier sprake van een relatie van analogie, omdat de Mini Tuc-koekjes worden vergeleken met kaboutertjes. De koekjes hebben kaboutermutsjes op, de koekjes staan in het gras, dat bijna net zo hoog is als zij zelf en de tekst refereert ook naar het feit dat het hier om kleine koekjes gaat: het is immers “niet de grootte die telt”.

Deze advertentie is ingedeeld bij kinderen (gender-neutraal), omdat er op een speelse manier een vergelijking met kleine kaboutertjes wordt gemaakt. Kaboutertjes komen in kinderboeken en –films voor. De advertentie is niet alleen voor meisjes of alleen voor jongens bedoeld, want er is geen gebruik gemaakt van prototypische kenmerken wat betreft geslacht.

De advertentie is ingedeeld bij de categorie ‘advertenties die iets zeggen over het product’. Het gaat hier namelijk om de grootte van het product: de focus ligt op kleine Tuc koekjes (hoe klein ze ook zijn, de smaak blijft hetzelfde). Er wordt gebruik gemaakt van beeld en meer dan

34 9 woorden en de meest voorkomende kleur is hier geel. Geel is niet een kleur waar prototypische kenmerken bij horen, maar algemene associaties zijn vrolijkheid en energie.

Chupa Chups Sugarfree (advertentie 17)

In deze advertentie is een lolly te zien, die waarschijnlijk op straat is gevallen. Er lopen mieren met een heel grote boog omheen. Van mieren weten we dat ze bekend staan om hun liefde voor suiker. De gewenste inferentie van wat er in feite te zien is, is dat deze lolly suikervrij is, waardoor de mieren er dus omheen lopen. Als er suiker

in de lolly zou zitten, dan zouden de mieren juist óp de lolly gaan zitten. De tekst die rechtsonderin de advertentie staat luidt: “It’s sugar free. [Het is suikervrij.]”.

De eerste inputruimte is de gewone Chupa Chups-ruimte (met als elementen lolly’s en mieren) en de tweede inputruimte is de suikervrije Chupa Chups-ruimte (met als elementen suikervrije lolly’s en mieren). Deze twee ruimtes komen samen in de geïntegreerde ruimte: Suikervrij/Chupa Chups. De mieren zitten namelijk niet op de suikervrije lolly. De boodschap van de advertentie is dat de smaak van de suikervrije lolly precies hetzelfde is als de smaak van de gewone lolly, waar wel suiker in zit.

Er is hier sprake van een relatie van tijd, omdat er in de eerste ruimte nog sprake is van een gewone Chupa Chups-lolly, maar in de tweede inputruimte is er sprake van een suikervrije Cupa Chups-lolly. Ook is er sprake van een relatie van disanalogie: er is namelijk een lolly zonder suiker en een lolly met suiker.

De advertentie is door het soort product (snoep) bedoeld voor kinderen, maar er zijn geen prototypische kenmerken wat betreft geslacht gebruikt. De advertentie is dus voor zowel jongens als meisjes bedoeld. Deze advertentie is ingedeeld bij de categorie ‘advertenties die iets zeggen over het product, omdat de focus hier ligt op de smaak van het product. De suikervrije lolly smaakt nog net zo goed als de lolly met suiker. Er wordt gebruik gemaakt van beeld en 1-3 woorden en de meest voorkomende kleur is hier grijs. Grijs is niet een kleur waar prototypische kenmerken bij horen, maar algemene associaties zijn ouderdom en objectiviteit.

Haribo bear season (advertentie 18)

Deze advertentie bestaat uit een geplette Gummi Bear van Haribo. De begeleidende tekst rechts onderin luidt als volgt: “It’s bear season,

show no mercy [Het is beerseizoen, toon geen genade]”. Het logo

staat in deze advertentie ook rechtsonderin, net als bij veel andere advertenties. De boodschap Figuur 26. Chupa Chups Sugarfree.

Figuur 27. Haribo bear season.

35 is dat je de gummibeertjes van Haribo gewoon op mag eten, er is geen genade nodig. De eerste inputruimte is de Hariboruimte waar een gummibeertje centraal staat. De tweede ruimte is de echte beerruimte, waar duidelijk wordt dat het ‘bear season’ is. Deze twee ruimtes komen samen in de geïntegreerde ruimte: Dode beer/Haribo gummibeertje.

Er is hier sprake van een relatie van analogie. Het gummibeertje wordt met een echte beer vergeleken. Men kan aan de vorm van het gummibeertje zien dat het om een beer gaat. Ook de tekst draagt bij aan de vergelijking van het gummibeertje met een echte beer.

Deze advertentie is ingedeeld bij ‘kinderen, gender-neutrale advertenties’, door het soort product, namelijk snoep. Advertenties voor snoep zijn vaak aan kinderen gericht. Er is verder geen sprake van prototypische of perifere kenmerken voor jongens of voor meisjes.

Deze advertentie is geplaatst in de categorie ‘advertenties met een bepaald thema als input’, omdat er een vergelijking tussen een echte beer en een gummibeertje wordt gemaakt. Er wordt gebruik gemaakt van beeld en 4-8 woorden. De belangrijkste kleur is hier geel. Dit is geen kleur waar prototypische kenmerken bij horen, maar algemene associaties zijn vrolijkheid en energie.

In document “Ik scoor met melk!” (pagina 35-40)