• No results found

Inleydinghe ende vermaeninghe tot de Siele om volghens het exempel Christi te leeren lijden en sijn kruysken te draeghen

In document Het duyfken in de steen-rotse (pagina 38-55)

+

1.Pet.2. HOort ghy niet o Siele, hoor ghy niet die+

stercke trompette-slaeghen: Christus heeft voor ons gheleden u lieden laetende een exempel ende voor-beeldt op dat ghy sijne voetstappen souwe naer-volghen? Met welcke woorden sy ons wt den slaep van ondanckbaerheydt, ende traecheydt komen ontwecken, op dat wy de Cruys-baen van lijden achtervolghens den ghekruysten IESVSsouwen wandelen, wel wetende dat wy door Christi bloedighe voetstappen al ander ontsteken sullen worden als dien

+

In vitae

half bevrosen Edelman die+

by nachten door den sneeuw met den H. VVenceslaus de kercken gonck besoecken.

En peyst niet o Siel dat ghy u ten vollen hebt ghequeten als ghy alleen (ghelijck sommighe volcken in Asien deden, die de voetstappen van Alexander den Grooten eerden, de welcke hy in't sandt op den oever vande zee ghedruckt hadde) als ghy alleen, seght ick het

ter lijden Christi bandeloos met een bloote ceremonie, by manier van spreken zijt overdenckende, ende eerende, neen seker dat en is niet ghenoech; ghy moet hem al naerder komen, daer wordt van u wat meer vereyscht, ghy behoort hem te volghen niet soo seer met de voeten, als wel met u wercken, en manieren, ende hier in bestaet de naervolginghe Christi. En onghetwijfelt verstonden dit alsoo die Godtvruchtighe Moeders daer ons Victor Uticensis af schrijft: Inde Wandalische vervolginghe seght hy, sachmen een ongheloovelijcke, ende ontelbare menichte der gheloovighen die de bergen afquaemen; en door de valleyen gonghen met brandende kersen volghende de ghene die voor de belijdenisse des Christen gheloofs tot de Martelie geleyt wierden, de welcke oock hunne kleyne kinderkens mede naemen, die selve ghedurich

op-heffende, ende inde voetstappen der voorgaende Martelaeren nederstellende op dat sy in jaeren, en kloeckmoedicheyt souden opwassen om in dierghelijcke

belijdenisse des Gheloofs dierghelijcke standtvastigheydt oock te betoonen. Op sulcke maniere ist o Siel dat ghy de voetstappen Christi moet naervolghen, dat is te segghen om noch klaerder te spreken, ghy moet treden soo hy ghetreden heeft, lijden soo hy gheleden heeft; droefheydt des herten

voe-len, ghelijck hy ghevoelt heeft; van u eyghen vrinden verlaeten worden, ghelijck hy verlaeten is; valsche beschuldinghe hooren, ghelijck hy ghehoort heeft; begeckt, beschimt, bespot worden, ghelijck hy begheckt, beschimpt, en bespot is; hert-pijn, en hooft-sweir te verdraeghen, ghelijck hy sijn doorne kroon verdraghen heeft; u leven in teghenspraeck, swaericheden, cruyskens overbrenghen, ghelijck hy't aen dien schandighen, ende pijnlijcken boom des Cruys gheeyndicht heeft. Wie Christum soo volght, die mach met recht een Christem mensch ghenoemt, en gheroemt worden. Doch om aen dit mijn segghen wat meer lichts te gheven soo moet ghy Siel eens open slaen den boeck vanden VVech des levens door den Eerw. P. Sucquet van de Societeyt Iesu beschreven, en daer een oogh-merck nemen op het beeldt van zijn 21. Meditatie, het welck dese naervolghinghe is vervattende. Voorwaer desen

Godtvruchtighen Schrijver en kost gheenen aerdigheren vondt bedencken om het echtigh wesen, en de eyghen natuer van naervolghen ons in te scherpen als door de ghelijckenisse vande schilder-konste.

VVant ghy siet daer in dat aengewesen beeldt hoe dien schilder besich is met den

draeghende Christum naer het leven af te malen, hy speelt ghedurich met de ooghen op het voorbeeldt, en met de handen, en pinceel op sijnen doeck om de

ghelijckvormicheydt tusschen d'een en d'ander te vinden, treckende Christum naer Christum; Cruys naer Cruys; doorne croon naer doorne croon, druppelen sweets, en druppelen bloets naer zijn druppelen sweets, en druppelen bloets, ende dat met overeenkominghe van verwen, met de selfste verdiepinghe, ende verhooghinghe van coleuren. Doet nu alsoo o Siel in u hert ghelijck desen schilder doet op sijnen doeck, ende de naervolginghe Christi is ghevonden.

Hoe veel en zijnder niet o Siel die jaer, en dach ghemediteert hebben, en naer veel ghevordert te hebben in tijdt, hebben weynich ghevoordert in deuchden. Sy zijn, en blijven even sinnelijcke in hun ghepeysen, even spijt-woordich in het samen spreken, even flaeuw in gheestelijcke Oeffeninghen, even onghesnoert van sinnen, even wtghestort in manieren, even onverduldigh in lijden, om dat sy niet schilderwijs en wercken, en niet besorght en zijn de copije naer het principael, dat is, haer wercken naer Christi wercken, haere verstervinghe naer sijne

ver-stervinghe te schicken. Ghy moet u in meditatie voor Christum stellen ghelijck den H. Franciscus voor den ghekruysten Seraphin is knielende, als hy wort be-ghenadicht met die lichtekens vande H. Wonden, dat is, ghy moet u passen op Christus, u handen op sijn handen, u voeten op zijn voeten, u zijde op zijn zijde, u hert op zijn hert, u siel op sijn siel, ende overdenckende, en doorgrondende soo zijn wt-wendighe pijnen, als sijn inwendighe smerten sult ghy in u ghebedt een kloeck en sterck opset maecken om dien dach in u wt te beelden dat ghy door uwe Meditatie in Christo aenschouwt hebt. Dat is, ghy sult sien, en naervolghen zijn wercken. Ghy sult sien dat de aendachtichheydt des ghebedts in het hofken, en die naervolghen in uwe gheestelijcke Oeffeninghen, ghy sult sien die volle overghevinghe sijs wils stellende die in de beliefte sijns Vaders, en die naervolghen in uwe gheestelijcke Oversten te

ghehoorsaemen, ghy sult sien die sachtmoedighe groetenisse die hy tot Iudas heeft ghesproken, ende die naervolghen in een vriendelijck antwoordt, en beleeftheyt van woorden, ghy sult sien zijn groote verduldichheydt als hy nu is gheknevelt, ghesleurt, en ghestooten, en sult u beste doen om die naer te volghen in't ghene u dien dach sal overkomen, werckende

durich naer het aendachtich voor-beeldt van Iesus Christus om soo sijn wercken in uwe wercken naer het leven wt te drucken.

Hier en mach ick mijne penne niet voorder laeten loopen sonder uwen lof o H. Elisabeth daer mede aen te raecken Ick en sal u niet prijsen om dat de Coninghen van Hongarijen zijn gheweest uwe ouders, noch om dat ghy gheboren sijnde in een goude wieghe, als een alder-weerdichste vrucht des houwelijckx hebt gheleghen,

+

Fasti Mariam.

veel min om uwe schoonheydt ende gratien, oft oock om dat ghy+

Landt-gravinne van Thuringhen sijt gheworden, maer ick sal u prijsen om dat ghy u weerdich ghemaeckt hebt te sijn een dochter vanden Koninck der Koninghen, dat ghy Christum ghevolght sijt, dat ghy als een waerachtich kindt naer hem gheaerdt hebt in bidden, vasten, lijden , versmaedtheyt, ende naecktheydt. Seght my eens o alderdoorluchtichste Princesse, wat Hooghtijdt dat het was, want het kan u ghedencken, doen ghy soo rijckelijck en ijdelijck ghepalleert als een Goddinne naer de kercke quaemt ghetreden, doch dese costelijcke moede is u haest afghewaeyt soo ras ghy het voorbeeldt van Christus in het ghesicht heb ghekreghen; want van binnen met een goddelijcke straele gheraeckt kreeght

ghy terstond de suchten int hert, de traenen in d'ooghen, en dese klachten op uwe tonghe:

Hangt gy hier mijnen God doorhakelt, en doorsneden Vol dorens in u hooft, vol wonden in u leden?

En ick gae stijf van gout, vol perlen, vol van pracht. Hoe veere zijn van een u VVonden en mijn dracht? Sa als een Christen mensch laet volgen Christi paeden. Adieu gout, perl, gesteent, hier wil ick my ontlaeden.

O Siel t' geen datse sey dat heeftse strax volbrocht. Och had het Crucifix in u soo eens ghevrocht!

Voorwaer een treffelijcke wtwerckinghe, en veranderinghe in sulck en edele Princesse, de welck naderhandt haer leven overghebrocht heeft in veele vervolginghen, in wercken van bermhertigheydt onder de siecken, in de oodmoedichste diensten by de ghene die met sweiren, of seer, of melaetsheydt waeren overgoten, die wiesch sy, die kuysten sy, die reynichde sy, die diende sy, die troost sy in een slechte stil kleedt, soo datse mocht ghebruycken de worden vande Siele in de Lof sanghen. Nolite me considerare. En wilt u niet verwonderen dat icker soo bruyn en onbehanghen wt sie, want de Son, dat is de liefde van mijnen ghekruysten Salichmaecker die heeft my mijnen glans verduystert, die heeft Elisabeth aen Elisabeth ontnomen.

Doch onder veel andere die ons voor

nen spieghel souwen konnen dienen, of die ons als leydts-mannen tot het naervolghen

+

Stephonius in Prato Spirituali.

Christi+

souden konnen brenghen dunckt my dat den H. Stephanus Abt wel eenen vande bequaemste te wesen: want dese altijdt zijn ooghen, ende zijn ghedachten op het Crucifix had gheslaghen. Op sekeren tijdt wierdt hy besocht van dry

gheestelijcke mannen die welcken met hem van hemelsche saecken sprekende, ende, merckende dat hy teenemael als spraeckeloos bleef sitten, hebben sy hem gheseyt: wel eerwerdighe Vader, t'schijnt dat onse redenen u of niet, of weynich en bevallen, het zijn nochtans Godtvruchtighe saecken daer wy af spreken. Waerop den H. Abt antwoorde: Ick bid u verschoont miin langh stil-swijghen, ick en heb van u lieden segghen, niet een woordt verstaen, want dach ende nacht bekommer ick my nerghens mede als op den ghekruysten Iesus te peysen.

Och hoe ghelijck-voormich moest dese Siele wesen aen haeren Salichmaecker, ghelijck het oock met der daet heeft gheblecken. Want soo op sekeren tijdt sijnen broeder vas ghekomen om hem te besoecken, heeft hem eenen Enghel ver-openbaert en gheseyt: vilt ghy uwen broeder sien, en hoe dat sijne Siele ghestelt is. Siet daer, sey den Enghel, daer is hy, en terstont verscheen daer een groot

Cruys aen welckens eene sijde honck Christus, en aen d'ander honck den H. Stephanus. VVaer op ick noch voorder segghe.

VVaer ick soo Stephane als ghy in u ghedachten, Soo waer ick aen het Cruys gehecht met alle krachten,

Om daer met mijnen Godt te smaecken suer op suer VVaer by die bitter gal noch soet was op die ur, O Cruys, o lasteringh, o koude duysterheden! O Doot, o Moeders hert waer door hy heeft geleden!

Ach Siel volght desen naer, siet dit inwendich aen, Daer is noch plaets voor u om aen het Cruys te slaen:

Maer hoort eens o Siel een loffelijcke ghewoonte, die ons vande alder-doorluchtighste Infante Elisabetha eertijts onse ghenaedighe Hertoghinne van Brabandt is

+

P. D'ontre man. fol.820

achter-ghelaeten. Sy dede den lesten nacht van't jaer voor+

haer ledikant een crucifix (daerse van haeren Heer Vader Philippus den II. mede ver-eert was) stellen met een brandende lampe, op dat sy inden vroeghen morghen den eersten dach van't iaer wt haeren slaep ontwaeckende, haer eerste ooghen, ghedachten, en hert sou slaen op den ghekruysten Iesus, hem biddende datse den selven den heelen loop van't jaer wel mochte naervolghen, en in hare wercken wtdrucken. Och deden wy alle daeghen, t'gene sy dee den eersten dach van alle iaeren!

O Edelste Princes gaet ghy u iaer beghinnen Met Iesum aen het Cruys te sien, en te beminnen?

Gheluckigh ist ghesicht dat ghy op Iesus slaet Als op den eersten dacht u oogh eerst open gaet. Dees u Godtvruchtigheyt die moet voor waer ontwecken Ons' ooghen, en ons hert en die tot Iesus trecken.

Volght Siel dit Coninxs bloet, volght dees ghewoonte naer Geeft Iesus aen het cruys u hert voor een nieu jaer

En behalven dese isser noch een onghelooflijck ghetal van treffelijcke Sielen die haer aenghewackert hebben door het lijden Christi, het welcke haer diende voor eenen spoor-slach om door het overdencken zijnder pijnen, in pijnen van ghelijcken te volherden. En dese hebben sich door dit voo-veeldt gheerne ghedult in te

verdraeghen alderhande soorten van kruycen, als zijn het kruys van armoede, het kruys van sieckte, het kruys van quaden tijt, het cruys van verlies van vrienden, het cruys van banckeroeten, het cruys van eenen quaeden dienst, het cruys van

ghemelijcke gebueren, het cruys van prosessen, het cruys van jalousie, het cruys van lasteringhe, het cruys van vervolginghe, Iae veel het cruys van tormenten, en de doot selver. O dat in naer de schilderkunst stuck naer stuck en cruys naer cruys wt trecken.

Ende al waeren dese cruycen teghen de sinnelijckheyt, en teghen de ghemackelijcke natuere, nochtans zijn sy daer mede deur-ghegaen sonder te klaeghen, wetende dat als den onnooselen Heere voor aen treedt, dat dan den plichtighen knecht niet en mach achterwaerts deysen; of wel hy sou met reden moghen verwachten de antwoordt

+

Flores Seraphici.

die Ioannes Baptista Fauentinus van Christus aen het Cruys heeft+

ontfanghen. Desen had de werelt verlaeten, en sich inde Orden van den H. Franciscus by de PP.

Capucinen begheven. Hier hadmen hem op sekeren tijt een vinnich en groen capittel gegheven soo tot Oeffeninghe vande deucht, als tot beproevinghen vanden Persoon, ende mits hy inde werelt al wat rouw gheleeft hadde soo wast hem saelich wat hert gheschaeft te worden. Hy hoorende datmen van hem graeuw en blaeuw sey, heeft dit voor een onver-douwelijck verwijt opghenomen, en soo ter herten ghetrocken, dat hem een ader is gheborsten, soo dat hy daer van een becken vol bloet heeft ghespoghen, ende nemende daer van een handt vol gheronnen bloedt is teenemael kleyn moedich daer mede ghegaen naer de Kercke voor het Crucifix, ende dat aensprekende sey hy: Siet eens Heere Iesu, hoe sy, daer mijne onnooselheydt u bekent is

tans met my leven. Op welcke woorden Christus sijn rechterhandt ontdaen heeft, ende met die sijn dierbaer Bloedt ghehaelt wt sijne ghebenedijde zijde, ende gheseyt: Siet eens Ioannes, en wat had ick ghedaen, als sy my soo deerlijck ghetracteert hebben. Of hy wilde segghen; Ioannes en weet ghy niet dat alle de menschen, en besonder de onnooselsten hun cruys moeten draeghen, Ioannes siet of sy my verschoont hebben, Ioannes in u kruys keert u tot mijn kruys, en door de grootheyt van mijn cruys toont verduldicheydt in u kruys. Weet ghy niet Ioannes dat den Sone Godts heeft moeten lijden om in sijne glorie te gheraken? Den wech die derwaerts leydt en is niet bestrooyt met liefelijcke roosen, maer van beyde kanten wel dicht beplant met kruycen. Hier lanx ben ick voor ghegaen, hier lanx volghen mijne dienaeren, hier lanx moeten sy komen, die de kroon hopen te verkrijghen. Dese woorden ley Ioannes aen sijn hert, en heefter niet alleen dit, maer alle toekomende cruycen in verduldicheydt mede ontfanghen.

Ende met dese en dierghelijcke redenen hebben sich alle kloecke Sielen ghewapent. Nochtans om dat dese altemael overtreft worden vande bedruckte Moeder Godts Maria, soo

gae ick de selfste als eenen spieghel, van lijden, medelijden ophanghen.

Het welck ick dies te liever doe, om dat ick by de H. Brigitta vinde dese haere

+

Cap.24.

klachten: Ic[k]+

hadde mijn ooghen altijt vol tranen als ick overpijsde de gaeten der naghelen in de leden van mijnen ghebenedijden Soon, en als my sijne toecomende passie voor ooghen speelden. Ick sie dickwils wt den Hemel naer de aerde, ende naer de gheene die medelijden met my hebben, ende voorwaer dierghelijcke zijnder seer luttel te vinden. Over sulckx ghy mijne Dochter wilt ghetrouwer zijn, ende overleght dickwils myne droefheyt, ende groote pyne, volghtse naer, en laet myne traene hanghen voor uwe ooghen.

O medelijdende Siel: Quis est homo qui non fleret? VVie van ons en soud' niet klaeghen

Soo wy Christi Moeder saeghen In tormenten over groot? VVie soud sonder druck en rouwen Dese Moeder doch aenschouwen

Om haer Kindt in desen noot!

Droefheydt van Maria. Druppe len Bloets - 67305 Traene n 62200 Slagen - 6666 Wonde - 3644

Sin en bediedsel Van het beeldt.

KOmt Siel en siet eens dese Maeght

Die pijn op pijn in t'herte draeght, En die meer lijdt in haer ghemoet, Als een die stort en siel, en bloedt: Siet eens hoe dat sy is beswaert Die door een Zee van tranen vaert, Sy vindt dat daer de Droefheyt staet.

De Son van haren schijn berooft, En silu're Maen hier door verdooft, Die beelden wt den grooten rouw Van dese alderdroefste Vrouw; Sijn pijnen zijn haer pijnen groot, Sijn sterven dat is haere doot, En al wat hem wort aenghedaen Dat voelt sy haer om t'herte slaen.

Maer ghy o Enghel die dit siet En sluyt ghy uwen boeck noch niet! Ghy toont tot haerder pijn voorwaer Het een blat voor en d'ander naer: Ah peyst dat sy beswijcken sal Doort lesen van dit droef ghetal; De minste cijfer diese siet

Veroorsaeckt haer het meest verdriet. Maer als sy duysenden siet staen, Dan moet haer siel van druck vergaen: Alleen dit blaeyken, dit alleen

Dee scheuren t'hert al waert van steen. Neemt Enghel dan den boeck van haer Dees rekeningh die valt te swaer.

Doch schoon ghy hem ter snyden doet, 't Staet al ghedruckt in haer ghemoet: Siet op t'gheveste van het swiert Daer siet ghy wat dees Moeder deirt, Daer siet ghy den ghekruysten Heer, En die wondt haer, en doet haer seer Ah sweirt wie heeft u soo ghenaeckt! Ah sweirt hoe diep is dat ghy raeckt! My dunckt dat ghy haer Siel doorwondt Tot op het laetste vanden grondt. O Hert, o droef, o Moeders hert! O Hert altijdt vol bitter smert, O Hert waer in ghesneden is VVat van haer Kindt gheleden is, O Hert vol myrrhe, en vol gal! O Hert dat altyt suchten sal! O Hert seght my waer dat ghy zyt, Of zyt ghy Hert u herte quyt? Och iae, ick hou dat voor ghewis Haer Hert in haer Soons Herte is? Dat t'is in alwat dat hy lee,

En dat het voelt nu seven wee. O Siel dat ghy u soo verloort Als ghy de Meditatie hoort! Dat dan u hert eens wt u gonck, Dat dan u hert eens buyten spronck, En kost in Christi wonden gaen, En met hem in sijn pijnen staen. Ten minsten Siel dat alle dagh En blaeyken u voor d'ooghen lagh, En cijferden sijn groote pijn Daer d'oorsaeck van u sonden sijn; Dus stelt eens diep in u ghemoet

Sijn Cruys, sijn doot, sijn dierbaer Bloedt, En t'sweirt dat hier Maria draeght, En lijdt, maer lijdt, en niet en klaeght, En draeght voor Iesus, hy ist weirt, Draeght in u hert een passie-sweirt. Het minste puntje dat u wondt Is eenen steeck die maeckt ghesondt.

Och dat ick sulcke wonden droegh! Soo dickwils ick mijn ooghen sloegh, En Iesus pijnen over-ley

Met suchten, en met droef gheschrey! 't SY dat hy in het Hofken knielt, Of met de roeden wort vernielt, Of sit met doorens heel verscheurt, Of met het Cruys wordt wech ghesleurt, Of sterft voor ons die bitter doodt,

In document Het duyfken in de steen-rotse (pagina 38-55)