• No results found

Ine Van Den Eynde

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Ine Van Den Eynde"

Copied!
1
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

kerk & leven

8 januari 2014

klapstoel 7

– Waarom  ging  u  theologie  studeren,  25  jaar  geleden?

Dat leek vanzelfsprekend. Bijbelverhalen en de keuze die daarin wordt gemaakt voor de minsten en voor bevrijding spraken me altijd al aan. Ik zag ook tal van mensen zich sociaal inzetten en aldus God tastbaar ma- ken voor wie in onze samenleving uit de boot valt. Al vroeg engageerde ik me ook voor 11.11.11, Broederlijk Delen, Welzijns- zorg en de vierdewereldbeweging. Ik ben ervan overtuigd dat God er is én dat Hij mensen nodig heeft die er voor anderen willen zijn. Bijbelse verhalen zijn daarin re- alistisch. Neem nu het Exodusverhaal. Dat gaat over bevrijding, maar er is wel een hele generatie die de uittocht niet beleefde en als slaaf in Egypte stierf.

– U  doctoreerde  en  publiceerde  over  Bijbelver- halen. Hoe gaat u er zelf mee om?

Die verhalen, zowel als de dubbele bodem die ze bevatten, zijn me inmiddels hoogst vertrouwd. Ik pleit ervoor Bijbelverhalen in hun geheel te behouden. Al te vaak ko- men mensen in de verleiding net die pas- sages uit het verhaal na te vertellen die hen het meest raken of die passen in hun visie.

Afhankelijk van je leeftijd en levenserva- ring gaan verhalen echter anders klinken.

Een passage waarover je nu struikelt, kan later net herkenbaar blijken.

– Kunt u die verhalen doorgeven aan jongeren? 

Momenteel geef ik geen godsdienst. In Turnhout, aan de hogeschool Thomas More Kempen, doceer ik ethiek, filosofie evenals religie, zingeving en levensbeschouwing.

Mijn studenten zijn verpleegkundigen en vroedvrouwen in wording. Breng ik een Bijbelverhaal ter sprake, dan merk ik bij veel jongeren een gebrek aan referentie- kader om dat te begrijpen. Zo gebruikte ik

het verhaal van de Syro-Fenicische vrouw aan wie Jezus zegt dat eerst de kinderen voldoende te eten moeten krijgen alvorens het brood aan de honden gevoederd wordt.

Daarmee wilde ik aantonen dat een gesprek de mist kan ingaan als jij letterlijk interpre- teert wat de ander symbolisch bedoelt. On- ze islamitische studenten, die vertrouwd zijn met de traditie van het lezen van gelo-

vige teksten, hadden door dat er een onder- liggende boodschap was. De vraag namelijk voor wie Jezus gezonden is. Dat vonden de jongeren zonder gelovige achtergrond wel mooi, maar ze hadden moeite om zich voor te stellen dat dit hier werd bedoeld. Zij le- zen een tekst letterlijk en wat ze zelf non- sens vinden, wijzen ze af.

– Hoe dan  jongeren bereiken die vervreemd  zijn van het geloof?

Engagement was altijd al een toegangs- poort naar het geloof. Alleen zeggen christenen meestal niet luidop dat ze zich sociaal inzetten omdat ze christen zijn. Natuurlijk stelt het evangelie ons de vraag: „Als je goed doet voor wie jou goed doen, wat voor bijzonders doe je dan?” Toch moeten we ons christen-zijn durven te benoemen als de bron van on- ze inzet.

– Komt u daar zelf voor uit?

Jazeker. Zo verbaast het mijn studenten dat ik al achttien jaar gehuwd ben met dezelfde man. Dan leg ik uit dat christen- zijn trouw inhoudt, proberen er altijd te zijn voor elkaar. Zonder de garantie dat het lukt, maar wel met die intentie. Ik merk dat ik goed moet opletten hoe ik iets verwoord. Jongeren voelen zich zo snel aangevallen. Vertel ik bijvoorbeeld dat ons gezin kiest voor een leven zonder auto, dan interpreteren ze al gauw dat ik dat wil opleggen, wat natuurlijk geens- zins mijn bedoeling is. Wel wil ik hen uit-

dagen om na te denken over waar ze zelf voor staan en hoe dat hun functioneren in de gezondheidszorg zal kleuren. Dat soort gesprekken zijn ze niet gewend. Ik hoop dat ze aanvoelen wat verscheiden- heid is en dat ze eenieder in zijn of haar eigenheid leren respecteren.

– Staan uw kinderen open voor het geloof?

Voor de Bijbelverhalen staan ze zeker open, ons vergezellen naar de kerk ligt moeilijker, ook al biedt onze parochie maandelijks een kindvriendelijke vie- ring aan. De eucharistie duurt nu een- maal lang voor een kind. Enerzijds merk ik ook dat trouwe kerkgangers soms wegblijven uit een gezinsviering. Ander- zijds is er voor de ‘reguliere’ kerkgangers niet altijd plaats in een vormselviering.

Van doopsels wordt dan weer vaak een privézaak gemaakt. Ons en onze kin- deren namens God omringen door een gelovige gemeenschap was voor mij be- langrijk bij hun doopsel. Ik pleit ervoor te zoeken naar creatieve wegen om de geloofsgemeenschap te betrekken bij de initiatiesacramenten.

Ine VAn Den eynDe

Theologe

Ze laat zich inspireren door Bijbelverhalen en door mensen die sociaal engagement en trouw voorleven. Theologie studeren lag voor Ine Van Den Eynde (44) dan ook voor de hand. De verpleegkundigen en vroedvrou- wen in wording aan wie ze nu ethiek doceert, laat ze nadenken over waar ze zelf voor staan.

‘Durf te zeggen dat je christen bent en dat je je daarom inzet’

Nicole Lehoucq

We spreken af met Ine Van Den Eynde in de hogeschool Thomas More Kempen Campus Turnhout, waar ze les geeft. Het kruisje om haar hals valt meteen op. „Getui- gen kan hier”, lacht ze. Met haar man Johan Leemans en kinde- ren Martijn (11) en Hannelore (9) woont ze in Kessel-Lo. Vanuit haar ervaring met het doopsel van haar kroost pleit ze ervoor de geloofsgemeenschap bij het doop- sel te betrekken en aldus de jonge ouders en de dopeling te steunen.

Ine Van Den Eynde, hier in haar huiskamer, wil haar studenten respect bijbrengen voor ieders eigenheid. © Herman Ricour

„Afhankelijk van leeftijd

en levenservaring gaan

Bijbelverhalen anders

klinken”

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Alleen al tussen Wilrijk en Boom telt men volgens de webstek van de Vlaamse overheid negen gevaarlijke punten.. Ondertussen werden de afritten op de A12 wel verlegd naar voorbij

In het oriënterend bodemonderzoek (uitvoering in 2000) op de bedrijfsterreinen van Prayon Rupel werden meerdere verontreinigingen vast- gesteld?. Zo zijn zowel de bodem als

Op 26 november 2003 werd de goedkeuring voor project 21.702 - KWZI Diel in Dessel door de toenmalige minister ingetrokken, dit wegens protest van omwonenden waardoor de

Er erhielt seine Ausbildung an der Friends Academy und setzte sich sehr für die Ausbildung der Armen ein, wobei er half, ein öffentliches Schulsystem in Philadelphia zu etablieren.

Mahlatsi LK (2009), Municipal Perspective on Local Government Planning and Environmental Management, Local Government lndaba on Environment, Department of

De voorbije tien jaar evolueerde het centrum van een vrouwen- groep die informeel vergaderde naar een wetenschappelijk cen- trum dat sprekers uitnodigt, dat speurt naar mogelijkheden

[r]

In mijn antwoord op mijn vraag om uitleg aan de minister in verband met het gevaar voor de ge- zondheid indien men woont onder hoogspannings- lijnen werd meegedeeld dat er