• No results found

Opgave 1. Texture mapping

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Opgave 1. Texture mapping"

Copied!
2
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

Informatica Instituut, Faculteit Wiskunde en Informatica, UU.

In elektronische vorm beschikbaar gemaakt door de TBC van A−Eskwadraat.

Het college INFOGR werd in 2004/2005 gegeven door Ren´e van Oostrum.

Graphics (INFOGR) 8 november 2004

Opgave 1. Texture mapping

a) Leg het verschil tussen 2D texture mapping en 3D texture mapping uit. (0.5 punt) b) Wanneer we (u, v)-mapping toepassen (waarbij de texture een nx bij ny plaatje is dat is onderverdeeld in texels) kunnen we dat op verschillende manieren implementeren. Een een- voudige manier is de volgende. Allereerst verwijderen we het integer gedeelte van u en v, zodat beide in [0, 1) liggen. Vervolgens gebruiken we de formule c(u, v) = cij, waarbij c(u, v) de te berekenen kleur is, en cij de kleur van de texel met indices i = bunxc en j = bvnjc.

Om een vloeiender verloop te krijgen kunnen we bilineaire filtering toepassen. Geef de formule voor het bepalen van c(u, v) met behulp van bilineaire filtering. (1 punt) c) Leg uit wat Mach bands zijn, en waarom ze kunnen optreden bij bilineaire filtering. (1 punt)

Opgave 2. Shadows

In de vragen a) t/m c) mag u er vanuit gaan dat er slechts ´e´en lichtbron is, en dat het viewpoint in de schaduw staat.

a) Leg uit hoe schaduwen berekend kunnen worden met shadow maps. (1 punt) b) Leg uit hoe schaduwen berekend kunnen worden met shadow volumes. (1 punt) c) Leg uit hoe de stencil buffer een rol kan spelen bij het berekenen van schaduwen m.b..v

shadow volumes. (1 punt)

Opgave 3. A full graphics pipeline

a) Het Weiler-Atherton algoritme voor het clippen van polygonen maakt gebruik van een graaf.

Teken die graaf voor de situatie in het plaatje hierboven, waarbij we polygon P willen clippen

met clipping-rechthoek C. (1 punt)

b) Leg uit hoe de graaf gebruikt wordt om te clippen (1 punt) c) Leg uit hoe het gebruik van triangle strips het renderen kan versnellen, en geef met een rekenvoorbeeld aan wat de tijdwinst kan zijn, waarbij u alleen rekening hoeft te houden met de tijd die nodig is om driehoeken naar de grafische kaart te sturen. (1 punt)

Opgave 4. Radiosity

a) Een architectenbureau wil een klant een indruk geven van een gebouw in ontwerp door middel van een walk-through. Men wil een video van 5 minuten maken, waarbij de frame- rate 24 beelden per seconde is. Vanwege de realistische resultaten wil men global illumination toepassen.

(2)

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

De keuze van A is niet aan voorwaarden gebonden, maar bij de keuze van B maken we de - overigens niet onterechte - afspraak dat, bij een verdeling van de cirkel in n gelijke delen,

• Weliswaar kan uit de geschiedenis / uit de Duitse bezetting / uit de Tweede Wereldoorlog worden geleerd dat we discriminatie (en. uitsluiting) niet kunnen

De Commissie stelt daarom voor dat de toegang tot en het gebruik door, wordt beperkt tot de leden van de parketten en de auditoraten die deze toegang nodig hebben voor de

In het kader van het beheer van de informatieverwerking overeenkomstig de artikelen 44/1 tot 44/11 van de wet op het politieambt van 5 augustus 1992, zoals gewijzigd door de wet van

11 De memorie van toelichting inzake artikel 4 is zeer duidelijk op dit punt... d) De Commissie wenst een specifieke opmerking te maken die steunt op de aangewende legistieke

(31) De laatste stap volgt uit het feit dat vermenigvuldiging commutatief is voor de factoren in elke gegeven term van de geïmpliceerde sommatie.. (32) We trekken nu de linkerzijde

(c) Laat zien dat als ~ξ en ~η Killing velden zijn, dan is α~ξ+β~η ook een Killing veld voor constante α en β. (d) Toon aan dat Lorentztransformaties van de velden in (b) de

Merk op dat ξ(x) een monotoon stijgende functie is van x en dat Q(x) continu is op [a, b] in het geval van een regulier S.L. Verder geven reguliere randvoorwaarden voor y aanleiding