Naam: Maaike de Jong
Opleiding: Master Geschiedenis Vandaag Studentnummer: 2164574
Adres:
Goeman Borgesiuslaan 285 9722 VD Groningen
Tel.: 06-25016942
Stagegever:
Groninger Museum Museumeiland 1 9711 ME Groningen
Stagegever Begeleider: Egge Knol
Stagedocent RUG: Mineke Bosch
Stageverslag Groninger
Museum
Inhoud
Inleiding ... 4
Het Groninger Museum ... 5
Werkzaamheden ... 7
Objectenlijst ... 7
Overzicht vrouwelijke politici ... 8
Evaluatie ... 9
Conclusie... 11
Noten ... 12
Bijlage ... 13
Inleiding
Ik wist vanaf het begin van de master Geschiedenis Vandaag dat ik stage wilde gaan lopen in een erfgoedinstelling en dan het liefst in een museum. Na mijn studie zou ik ook graag in een museum willen werken en een stage zou mij meer inzicht geven in wat dat zal inhouden en ervaring geven. Tijdens mijn zoektocht naar een stageplek was ik in contact met
stagecoördinator Joop Koopmans. Hij wees me na een paar weken zoeken op een komende stage bij het Groninger Museum onder begeleiding van Mineke Bosch aan de RUG. Ik had het museum in eerste instantie niet op mijn radar voor een stage omdat ik het vooral ken als een kunstmuseum, vooral vanwege de vele tentoonstellingen op kunstgebied die ik heb bezocht. Ik heb toen vrij snel een mail gestuurd met mijn interesse voor deze stage en van daar is het balletje snel gaan rollen. Na een gesprek met Mineke Bosch en later nog een gesprek met haar en conservator Egge Knol, had ik een stageplaats in het Groninger Museum en was ik verbonden aan de komende tentoonstelling over 100 jaar vrouwenkiesrecht (in Nederland).
Ik ben zeer bekend met het Groninger Museum - ik ben er zeker tijdens mijn
middelbareschooltijd regelmatig geweest als bezoeker al dan niet in schoolverband in het
kader van Beeldende Vorming. Een stage bij het Groninger Museum was een uitgelezen kans
om het museum ook een keer van de andere kant te bekijken. Daarnaast was het museum ook
simpelweg dichtbij, aangezien ik zelf een stadjer ben.
Het Groninger Museum
Het vroegste begin van het Groninger Museum was in 1847 met het Museum van Germaanse Oudheden dat door Hendrikus Feith was begonnen in de Universiteitsbibliotheek van
Groningen. Dit Museum van Germaanse Oudheden groeide uit tot het Provinciaal Kabinet van Oudheden in 1874, wat wordt gezien als het officiële begin van het Groninger Museum.
Vanaf 1894 zat het museum aan de Praediniussingel, haar eerste eigen gebouw.
1Honderd jaar later voldeed dit gebouw niet meer aan de gestelde eisen voor een museumgebouw. Daarnaast kreeg de gemeente Groningen in 1987 een schenking van de Nederlandse Gasunie, welke werd ingezet voor een nieuw gebouw voor het Groninger Museum. Hiervoor werd door de toenmalige museumdirecteur Frans Haks de Italiaanse ontwerper Alessandro Mendini in de arm genomen. Mendini is van mening dat alle kunststijlen even belangrijk zijn en door elkaar gebruikt kunnen worden. Met Mendini als hoofd-architect en drie gastarchitecten – te weten, de Italiaan Michele de Lucchi, de Franse Philippe Starck en de Oostenrijkse Coop Himmelb(l)au die ieder hun eigen paviljoen hebben ontworpen – is het Groninger Museum ontworpen en tot stand gekomen. Het gebouw werd officieel geopend in 1994 door toenmalig Koningin Beatrix. In 2010 werd het museum
‘gerevitaliseerd’; er werden drie nieuwe ruimten ingericht en de binnen- en buitenkant van het gebouw werden weer in oorspronkelijke staat hersteld.
2De huidige directeur van het Groninger Museum is Andreas Blühm, en het museum heeft op dit moment zeven conservatoren; Mariëtta Jansen (De Ploeg en moderne
schilderkunst), Egge Knol (Archeologie, geschiedenis en oude regionale kunst(nijverheid)), Ruud Schenk (Moderne beeldende kunst en kunst uit de 20e eeuw), Mark Wilson (Chief curator), Sue-an van der Zijpp (Hedendaagse beeldende kunst, design en mode), Julia Dijkstra (Beringer Hazewinkel conservator in opleiding) en Jorrit Huizinga (Junior conservator). Het museum heeft daarnaast onder andere nog afdelingen voor educatie, evenementen, communicatie/PR/marketing en uiteraard beveiliging, ieder met haar eigen hoofd.
3Het Museum heeft zich het volgende doel gesteld: Het Groninger Museum is extrovert, eigenzinnig en veelkleurig. De collecties en de presentaties vormen de basis van het Groninger Museum. Het publiek staat bij alle activiteiten centraal. Het Groninger
1 http://www.groningermuseum.nl/geschiedenis-van-het-museumgebouw (geraadpleegd 5 oktober 2018).
2 https://www.groningermuseum.nl/museum/gebouw (geraadpleegd 14 november 2018).
3 Wie is wie? https://www.groningermuseum.nl/organisatie (geraadpleegd 19 november 2018).
Museum wil een zo breed mogelijk publiek verwonderen, aanzetten tot meningsvorming en uitnodigen tot veelvuldig gebruik.
4Hierbij wil het Groninger Museum ook een verbindende factor vormen binnen stad en ommeland, maar ook daarbuiten. Ze onderhoudt ook veel contact met de kleinere musea van de stad en provincie, en stelt haar collectie en personeel ter beschikking van deze musea.
5Naast het fraaie pand van Mendini, beheert het Groninger Museum ook Wall House#2 van de architect John Hejduk, wat het museum inzet voor presentaties over design en voor talenontwikkeling. Ook heeft het Groninger Museum de Menkemaborg en haar tuinen in Uithuizen in haar bezit sinds 1921, waar verschillende 17
e- en 18
e-eeuwse voorwerpen tentoongesteld staan uit de collectie van het Museum.
6
4 Mission Statement, https://www.groningermuseum.nl/organisatie (geraadpleegd 19 november 2018).
5 Groninger Museum, Groninger Museum Cultuurpijler 2017-2020, 2017.
6 Groninger Museum, Factsheet Groninger Museum, 2018.
Werkzaamheden
Voor mijn stage was ik verbonden aan de tentoonstelling over honderd jaar vrouwenkiesrecht die in 2019 in het Groninger Museum te zien zal zijn, en ondersteunde hierbij conservator Egge Knol. De tentoonstelling ‘Strijd! 100 jaar Vrouwenkiesrecht’ moet een beeld geven van de strijd die de Nederlandse vrouwen hebben gevoerd voor het verkrijgen van het kiesrecht.
Allerlei soorten materiaal als foto’s, portretten en prenten worden hiervoor getoond, maar ook vaandels, linten, speldjes en archiefmateriaal als het volkspetitionnement dat in 1915 is
aangeboden aan de regering. Ik had hierbij twee grotere taken toebedeeld gekregen, naast kleinere opdrachtjes en tussendoor taken. Zo heb ik een drietal bruikleenbrieven mogen opstellen, ben ik naar het Universiteitsmuseum geweest om de foto’s die zij hebben van Aletta Jacobs te checken op inventarisnummers van het Groninger Museum en heb ik het Nationaal Archief bezocht om het ‘Volkspetitionnement ten aanzien van grondwettelijke gelijkstelling van man en vrouw’ in te zien en in te schatten hoeveel handtekeningen er per plaats waren verzameld, alsook een aantal Groningse plaatsen geheel op de foto te zetten.
Daarnaast heb ik de correspondentie netjes bijgehouden in de daarvoor bestemde binder.
Objectenlijst
Ik begon de stage met de opdracht om een objectenlijst te maken en onderhouden voor de tentoonstelling. De eerste objecten had mijn stagebegeleider, dr. Egge Knol, al redelijk opgezocht en waarbij mij het enige nog restte om ze in een mooi overzicht te plaatsen. Het moest een lijst worden in Excel met de basisinformatie en een afbeelding van het object. Het was echter ook mijn taak om meer objecten te vinden en daarmee de lijst aan te vullen. Het moest een overzicht worden van objecten omtrent vrouwenkiesrecht waaruit dan ook gekozen kon worden wat als bruikleen aangevraagd moest worden. Hiervoor moest ik de verschillende musea af en in hun collectie kijken of ik iets kon vinden. Mijn zoektocht was vooral gericht op objecten als kiesrechtlintjes en speldjes, maar ik vond ook veel spotprenten.
Deze objectenlijst was constant in beweging. Wanneer duidelijk werd dat sommige objecten niet aangevraagd zouden worden als bruikleen, mochten ze er bijvoorbeeld uit gehaald worden. Het kwam ook voor dat via een toevallige vondst, in hetzelfde museum nog meer objecten gevonden werden waardoor de lijst groeide. Daarnaast heb ik twee afgesplitste lijsten gemaakt. Eén bestond volledig uit objecten uit het Atria, Kennisinstituut voor
Emancipatie en Vrouwengeschiedenis, aangezien het gros van de lijst in het Atria aanwezig
was. De andere was een lijst van foto’s van Aletta Jacobs aanwezig in het
Universiteitsmuseum van Groningen met de specificatie of ze origineel waren en of ze oorspronkelijk van het Groninger Museum waren geweest.
Overzicht vrouwelijke politici
Mijn tweede grote taak werd een overzicht maken van de vrouwelijke politici in Nederland.
In eerste instantie heb ik hiervan een overzicht gemaakt voor de Eerste en Tweede Kamer
vanaf het moment dat het vrouwenkiesrecht werd ingevoerd, tot het heden. Om in één
oogopslag vervolgens duidelijk te krijgen of er een stijgende lijn in het aantal vrouwen in de
Eerste en Tweede kamer zat, heb ik hiervan grafieken gemaakt. Deze opdracht is vervolgens
uitgebreid in eerste instantie tot de Provinciale Staten van Groningen en de Groninger
gemeenteraad, maar snel genoeg naar alle Provinciale Staten van Nederland. Geordend per
provincie heb ik een overzicht gemaakt van alle vrouwen die in de politiek hebben gezeten en
in welke periode, om deze informatie vervolgens om te zetten naar grafieken. Zo kwam ik te
weten dat enkel in Noord-Brabant het één periode van vier jaar is voorgekomen dat er meer
vrouwen in de Provinciale Staten zaten dan mannen. Zie de bijlage voor de grafieken.
Evaluatie
Ik had in het begin grote moeite met de stage. Ik was niet gewend aan dagen van 9 tot 5, en ook niet meer aan vier dagen in de week. Mijn concentratie liet dan ook in begin zeker nog wel eens te wensen over. Naarmate de weken vorderden ging mij dit steeds gemakkelijker af en begon ik mijn draai te vinden, al zat ik pas echt helemaal goed in de laatste twee/drie weken van mijn stage. Ik heb tijdens mijn stage veel geleerd en ook mezelf verbeterd. Ik heb nogmaals bevestigd gekregen dat je sommige dingen, zoals bijvoorbeeld bellen, gewoon moet doen en dit is mij ook veel makkelijker afgegaan. Hetzelfde met om hulp vragen.
Blijven zitten en sudderen in je hulpvraag helpt niet, vragen wel. Het is stukken makkelijker voor mij geworden om simpel op iemand af te stappen, uitleggen wat ik nodig heb of moet doen en vervolgens verder te gaan. Het sociale aspect is voor mij in het algemeen dus stukken verbeterd.
Ik heb wat ik geleerd heb tijdens het vak Documentaires en Musea kunnen benutten en uitbreiden tijdens mijn stage. Het ging hier met name om het kritisch kijken naar
tentoonstellingen en objecten voor deze tentoonstellingen. Daarnaast de algemene kritische blik die ik mee heb gekregen van de studie en mijn vaardigheden in het zoeken naar geschikt materiaal, nu voornamelijk toegespitst op objecten, maar ook in mijn zoektocht naar
statistieken over het aantal vrouwen in de politiek.
Inhoudelijk heb ik ook enorm veel geleerd over de strijd voor het vrouwenkiesrecht.
Voordat ik stage liep wist ik niet veel meer dan dat ik het had, dat er ‘strijd’ over was
geweest, en de namen van een paar beroemde kiesrechtvrouwen zoals Aletta Jacobs en Anna Polak. Ik wist meer van de Britse suffragettes en hoe zij met geweld strijd voerden dan van de kiesrechtvrouwen van mijn eigen land. Inmiddels ken ik veel meer namen, ben ik erachter dat Groningen geen kleine plaats is geweest op het gebied van vrouwenkiesrecht en ben ik veel meer thuis in de gebeurtenissen omtrent het vrouwenkiesrecht in Nederland. Mijn
vaardigheden in Excel waren voor de stage redelijk non-existent buiten de absolute basis, nu zijn ze verbeterd en kan ik er meer mee, zoals grafieken maken en handige trucs zoals het vastzetten van de bovenste regel.
Toen ik aan de stage begon, had ik een wat simplistisch beeld van wat de
werkzaamheden van een conservator waren. Doordat ik tegenover Egge zat, kwam ik er
achter dat er meer bij kwam kijken dan bij wijze van eens in het jaar een tentoonstelling
organiseren, objecten aanschaffen voor het museum en het beheer van een deel van de
collectie. Er komt wel iets meer bij kijken. Egge ontving regelmatig mensen op zijn kamer
die iets bij zich hadden waar ze zijn mening over wilden hebben, of ze kwamen iets af staan aan het museum – al dan niet tegen een vergoeding. Aan het begin van de maand was er ook een georganiseerd moment waarbij de conservatoren ter beschikking stonden in de Job lounge van het museum voor de mensen die iets wilden weten, iets wilden laten zien, etc.
Daarnaast woonde Egge presentaties bij, hield ze zelf en schreef publicaties. De
samenwerking met de verschillende afdelingen binnen het museum, maar ook onderlinge samenwerking tussen de conservatoren vielen mij ook op.
Doordat ik op stage op dezelfde kamer zat als mijn begeleider, Egge, was hij
makkelijk bereikbaar voor vragen of een nieuwe taak wanneer ik klaar was. Op de momenten dat hij er niet was, kon ik zonder problemen terecht bij iemand anders voor mijn vragen. Zo hebben Mariëtta en Jorrit mij geholpen en heeft Julia ook een paar vragen van mij
beantwoordt, die in de kamer tegenover zaten. Ik heb weinig contact gehad met mijn
stagebegeleider van de RUG, maar ik had er ook weinig behoefte aan. De meeste vragen kon ik kwijt in het museum zelf.
De stage heeft me een veel beter beeld gegeven van wat werken in een museum inhoudt als conservator. Het heeft me daarnaast zicht gegeven op de verschillende banen die er bestaan in de museumwereld en heeft me een beeld gegeven van wat ik nodig heb en op punten nog moet leren voor zo’n baan. Ik heb ook de eerste ervaring met hoe het is om in een museum mee te werken aan een tentoonstelling.
Ik hoop ook zeker wat te hebben betekend voor het Groninger Museum en mijn stagebegeleider Egge Knol. Ik vond het leuk en leerzaam om de objectenlijst samen te stellen en consequent up-to-date te houden. Statistiek is nooit een van mijn interesses geweest, maar een overzicht maken van de vrouwelijke politici die Nederland rijk is sinds de invoering van het algemeen kiesrecht en deze informatie vertalen naar grafieken, was fascinerend. Het heeft mij bewuster gemaakt van in veel gevallen het gebrek aan vrouwen in de politiek. Ik
verwacht dat deze informatie zeker nuttig is voor de tentoonstelling.
Conclusie
Mijn stage bij het Groninger Museum was een zeer leerzame stage. Ik heb gezien hoe een museum werkt, hoeveel mensen erbij betrokken zijn in het algemeen, maar ook bij de
tentoonstellingen zelf. Ik heb mogen ervaren hoe het is om in zo’n omgeving te werken en bij
te dragen. Ik heb meegewerkt aan de tentoonstelling Strijd! 100 jaar vrouwenkiesrecht, als
ondersteuning van mijn begeleider Egge Knol. Hierbij had ik onder andere de taken om een
objectenlijst te maken en bij te houden, en een overzicht te maken van alle vrouwelijke
politici die Nederland gehad heeft sinds de invoering van het kiesrecht. Ik heb inhoudelijk
veel over het onderwerp geleerd, maar ook mijn technische vaardigheden met Excel en het
internet verbetert, alsook mijn sociale vaardigheden. Ik heb mijn kritische vaardigheden
kunnen toepassen en uitbreiden. Als een historica kijken naar informatie, afbeeldingen en
objecten is toch net even anders dan als een conservator die een tentoonstelling probeert op te
zetten.
Noten
- Groninger Museum, Groninger Museum Cultuurpijler 2017-2020, 2017.
- Groninger Museum, Factsheet Groninger Museum, 2018.
- http://www.groningermuseum.nl/geschiedenis-van-het-museumgebouw (geraadpleegd 5 oktober 2018).
- https://www.groningermuseum.nl/museum/gebouw (geraadpleegd 14 november 2018).
- Mission Statement, https://www.groningermuseum.nl/organisatie (geraadpleegd 19 november 2018).
-
Wie is wie? https://www.groningermuseum.nl/organisatie (geraadpleegd 19 november 2018).
Afbeelding
-
Gebouw Groninger Museum, https://www.groningermuseum.nl/museum.
Lijst vrouwelijke politici - Groninger Archieven
1968 Gemeentebestuur van Groningen, 1965-1987.
12855-12857, Verkiezing van leden van de gemeenteraad, 1966-1970 12858-12860, Verkiezing van leden van de gemeenteraad, 1970-1974 12861-12864, Verkiezing van leden van de gemeenteraad, 1973-1977 12867-12870, Verkiezing van leden van de gemeenteraad, 1978-1982 12871-12874, Verkiezing van leden van de gemeenteraad, 1982-1986 14851-14853, Verkiezing van leden van de gemeenteraad, 1986-1990 - http://www.overheidinnederland.nl
- http://www.parlement.com
- Provinciale almanak. Den Haag: Sdu Uitgevers; Interprovinciaal Overleg, 2005-2007.
- Provinciale almanak voor Groningen / [Provinciaal bestuur van Groningen].
Groningen: Erven B. van der Kamp, 1919-1996.
- Staatsalmanak voor het Koninkrijk der Nederlanden. Den Haag: Sdu Uitgevers, 1919-
2017.
Bijlage
Periode Mannen Vrouwen
1900 100 0
1910 100 0
1920 99 1
1930 94 6
1940 96 4
1950 93 7
1960 135 15
1970 136 14
1980 122 28
1990 111 39
2000 90 60
2010 86 64
2018 101 49
Periode Mannen Vrouwen
1900 50 0
1910 50 0
1920 49 1
1930 49 1
1940 49 1
1950 49 1
1960 71 4
1970 72 3
1980 62 13
1990 57 18
2000 52 23
2010 50 25
2018 47 28
0 20 40 60 80 100 120 140 160
Zetels
Jaar
Man/Vrouw verdeling Tweede Kamer
Vrouwen Mannen
0 10 20 30 40 50 60 70 80
Zetels
Jaar
Man/Vrouw verdeling Eerste Kamer
Vrouwen Mannen
Provincies Mannen Vrouwen
Groningen 30 13
Friesland 26 17
Drenthe 31 10
Overijssel 34 13
Flevoland 25 16
Gelderland 36 19
Utrecht 29 20
Noord-Holland 32 23
Zuid-Holland 37 18
Zeeland 32 7
Noord-Brabant 36 19
Limburg 36 11
Periode Mannen Vrouwen
1900 55 0
1910 55 0
1920 52 3
1930 53 2
1940 54 1
1950 53 2
1960 53 2
1970 51 4
1980 43 12
1990 42 13
2000 38 17
2010 25 18
2018 30 13
Periode Mannen Vrouwen
1900 55 0
1910 55 0
1920 53 2
1930 53 2
1940 55 0
1950 55 0
1960 53 2
1970 45 10
1980 44 11
1990 37 18
2000 38 17
2010 26 17
2018 25 18
100 2030 4050 60
Zetels
Provincie
Huidige Man/Vrouw verdeling Provinciale Staten
Vrouwen Mannen
0 10 20 30 40 50 60
Zetels
Provinciale Staten Groningen
Vrouwen Mannen
0 10 20 30 40 50 60
Zetels
Provinciale Staten Friesland
Vrouwen Mannen
Periode Mannen Vrouwen
1900 51 0
1910 51 0
1920 50 1
1930 50 1
1940 51 0
1950 49 2
1960 49 2
1970 44 7
1980 41 10
1990 38 13
2000 32 19
2010 29 12
2018 31 10
Periode Mannen Vrouwen
1900 63 0
1910 63 0
1920 62 1
1930 62 1
1940 62 1
1950 61 2
1960 60 3
1970 56 7
1980 53 10
1990 47 16
2000 48 15
2010 32 15
2018 34 13
Periode Mannen Vrouwen
1990 39 8
2000 36 11
2010 28 11
2018 25 16
0 10 20 30 40 50 60
Zetels
Provinciale Staten Drenthe
Vrouwen Mannen
0 10 20 30 40 50 60 70
Zetels
Provinciale Staten Overijssel
Vrouwen Mannen
0 10 20 30 40 50
1990 2000 2010 2018
Zetels
Provinciale Staten Flevoland
Vrouwen Mannen
Periode Mannen Vrouwen
1900 75 0
1910 75 0
1920 75 0
1930 72 3
1940 73 2
1950 71 4
1960 70 5
1970 67 8
1980 66 9
1990 51 24
2000 51 24
2010 28 25
2018 36 19
Periode Mannen Vrouwen
1900 63 0
1910 63 0
1920 62 1
1930 61 2
1940 62 1
1950 59 4
1960 58 5
1970 57 6
1980 49 14
1990 47 16
2000 39 24
2010 26 21
2018 29 20
Periode Mannen Vrouwen
1900 83 0
1910 83 0
1920 78 5
1930 77 6
1940 77 6
1950 74 9
1960 75 8
1970 72 11
1980 67 16
1990 61 22
2000 54 29
2010 34 21
2018 32 23
0 10 20 30 40 50 60 70 80
Zetels
Provinciale Staten Gelderland
Vrouwen Mannen
0 10 20 30 40 50 60 70
Zetels
Provinciale Staten Utrecht
Vrouwen Mannen
0 10 20 30 40 50 60 70 80 90
Zetels
Provinciale Staten Noord-Holland
Vrouwen Mannen
Periode Mannen Vrouwen
1900 83 0
1910 83 0
1920 81 2
1930 78 5
1940 77 6
1950 77 6
1960 76 7
1970 68 15
1980 69 14
1990 61 22
2000 54 29
2010 37 18
2018 37 18
Periode Mannen Vrouwen
1900 47 0
1910 47 0
1920 46 1
1930 46 1
1940 47 0
1950 46 1
1960 46 1
1970 46 1
1980 41 6
1990 38 9
2000 36 11
2010 27 12
2018 32 7
Periode Mannen Vrouwen
1900 79 0
1910 79 0
1920 79 0
1930 79 0
1940 79 0
1950 77 2
1960 75 4
1970 71 8
1980 68 11
1990 57 22
2000 50 29
2010 27 28
2018 36 19
0 10 20 30 40 50 60 70 80 90
Zetels
Provinciale Staten Zuid-Holland
Vrouwen Mannen
0 105 15 2025 3035 40 4550
Zetels
Provinciale Staten Zeeland
Vrouwen Mannen
0 10 20 30 40 50 60 70 80 90
Zetels
Provinciale Staten Noord-Brabant
Vrouwen Mannen
Periode Mannen Vrouwen
1900 63 0
1910 63 0
1920 63 0
1930 63 0
1940 63 0
1950 63 0
1960 60 3
1970 60 3
1980 55 8
1990 49 14
2000 49 14
2010 30 17
2018 36 11
Periode Mannen Vrouwen
1900 39 0
1910 39 0
1920 36 3
1930 36 3
1940 36 3
1950 38 1
1960 38 1
1970 31 7
1980 30 9
1990 28 11
2000 34 5
2010 22 17
2018 26 13
0 10 20 30 40 50 60 70
Zetels
Provinciale Staten Limburg
Vrouwen Mannen
0 5 10 15 20 25 30 35 40 45
Zetels
Gemeenteraad Groningen
Vrouwen Mannen