• No results found

INLEIDING... 3 DRENTHE... 5 FLEVOLAND... 7 FRYSLÂN GELDERLAND GRONINGEN LIMBURG NOORD-BRABANT NOORD-HOLLAND...

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "INLEIDING... 3 DRENTHE... 5 FLEVOLAND... 7 FRYSLÂN GELDERLAND GRONINGEN LIMBURG NOORD-BRABANT NOORD-HOLLAND..."

Copied!
84
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

ZWARTBOEK

Zorgelijke meldingen van leerlingen, ouders en leerkrachten naar aanleiding van het mondkapjesbeleid op Middelbare Scholen, verzameld door Meldpunt Mondkapjes Nederland en ‘Ik wil gewoon

naar school’.

(2)

Inhoudsopgave

INLEIDING ... 3

DRENTHE ... 5

FLEVOLAND... 7

FRYSLÂN ... 11

GELDERLAND ... 16

GRONINGEN ... 20

LIMBURG ... 22

NOORD-BRABANT... 25

NOORD-HOLLAND... 32

OVERIJSSEL ... 39

UTRECHT ... 43

ZEELAND ... 50

ZUID-HOLLAND ... 51

MELDINGEN VIA ‘IK WIL GEWOON NAAR SCHOOL’ ... 59

(3)

INLEIDING

Voor u ligt het Zwartboek van Meldpunt Mondkapjes Nederland - hét meldpunt aangaande het

mondkapjesbeleid op middelbare scholen, in samenwerking met ‘Ik wil gewoon naar school’. Zowel het digitale landelijke meldpunt als ‘Ik wil gewoon naar school’ zijn opgericht door een groep verontruste ouders naar aanleiding van maatregelen en beleid op middelbare scholen die niet in het belang zijn van kinderen.

Maatregelen die de gezondheid van kinderen schaden en maatregelen die de ontwikkeling van kinderen verstoren.

Kinderen ervaren sociale en mentale druk om een mondkapjes op te zetten, terwijl ze hier uit eigen overweging en vanuit een wetenschappelijk onderbouwing niet voor kiezen. Ook komen er meldingen binnen van zowel kinderen, leerkrachten als ouders, dat kinderen lichamelijke bijwerkingen van de mondkapjes ervaren, zoals benauwdheid, hoofdpijn, jeuk, duizeligheid en hyperventilatie. Dit zijn bekende gevolgen van het dragen van een mondkapje.

Er is dus zowel psychisch als lichamelijk sprake van een potentieel gevaarlijke situatie op scholen, terwijl er verwacht mag worden dat er op een school een gezonde en veilige leeromgeving aanwezig is. Meldpunt Mondkapjes Nederland Nederland en ‘Ik wil gewoon naar school’ moeten helaas constateren dat er op dit moment geen gezonde en veilige leeromgeving gewaarborgd wordt.

In dit Zwartboek leest u de meest opvallende meldingen die wij per provincie en via ‘Ik wil gewoon naar school’

hebben binnengekregen. Er staan zeer schokkende en schrijnende situaties tussen. De gegevens van de melders zijn bij ons bekend.

In het belang van de gezondheid van het kind verwachten wij dat de politiek dit signaal serieus oppakt en een einde maakt aan het verplicht stellen van niet-werkende mondkapjes op middelbare scholen.

Meldpunt Mondkapjes Nederland en ‘Ik wil gewoon naar school’ voelen zich gesteund door een reeks wetenschappelijke artikelen waarvan we hier enkele zullen noemen:

‘Kinderen veel minder vatbaar voor sars-CoV-2 dan volwassenen’:

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200430_04941176

‘Heroverweeg het gebruik van mondmaskers in de klas’:

https://www.eoswetenschap.eu/gezondheid/heroverweeg-het-gebruik-van-mondmaskers-de-klas

Dr. Carla Peeters, immunoloog, jarenlang werkzaam bij het RIVM: ‘Er ontbreekt wetenschappelijk bewijs over de effectiviteit van het dragen van mondkapjes door gezonde mensen’:

https://www.hpdetijd.nl/2020-07-27/strengere-maatregelen-voor-verplichte-mondkapjes-helpen-juist-niet- tegen-corona/

Meer informatie en bronnen vind u in ons verdiepingsdocument: https://meldpuntmondkapjes.nl/wp- content/uploads/2020/11/Verdiepingsdocument-Mondkapjes.pdf

(4)

Legenda:

O = Melding van ouder(s) LL = Melding van leerling LK = Melding van leerkracht A = Melding van arts

C = Melding van conciërge

Vetgedrukt: exces en/of zeer opvallende/zorgelijke melding

Disclaimer:

De meldingen die zijn ontvangen zijn 1 op 1 overgenomen en vervolgens geanonimiseerd.

Omdat we de originele teksten zoveel mogelijk willen respecteren, kunnen er hier en daar taal- en spelfouten te vinden zijn.

(5)

DRENTHE

O: Eerst e-mail gehad over verplicht dragen van mondkapjes, als er bezwaar was kon je een e- mail sturen en zou er een oplossing gezocht worden.

We krijgen allemaal een standaard e-mail terug, toch verplicht en zouden we onze kinderen bij huis houden met online les dan werd er melding gemaakt bij leerplichtambtenaar.

Dit is toch geen oplossing zoeken maar gelijk dreigen?

Ik heb weer een mail gestuurd met de vraag waarom er niet wordt geluisterd naar ouders die ongerust zijn wat de gevolgen zijn van het dragen van mondkapjes bij kinderen?

Wordt door de school niet meer op gereageerd.

Is geen overleg maar gewoon verplicht dragen!

O: Mijn kind wordt geweigerd omdat ze geen mondkap draagt.

Daarnaast wordt ze uitgescholden door de conciërge voor sukkel en wordt er keihard naar haar geschreeuwd dat ze niet goed bij haar hoofd is als ze de kap niet draagt.

O: Ik maak mij zorgen om de verplichte mondkapjes op school. Na 2x vergeten een mondkapje (waar ik overigens ook niet achter sta) mee te nemen wordt je van school verwijderd. Thuis onderwijs volgen is nauwelijks te doen aangezien de leraren dat vaak niet goed voor elkaar hebben. Ieder kind heeft toch recht op fatsoenlijk onderwijs? En wie is er verantwoordelijk als mijn kind wel iets overkomt ten gevolge van het dragen van een mondkapje?

O: Concierges staan in de gang om leerlingen te commanderen mondkapjes op te doen. Als ze ze vergeten zijn krijgen ze er 1 van school. Wil je hem niet op doen wordt je verwijderd van school.

LK: Sinds de verplichting bij ons op school om mondkapjes te dragen op de gangen geef ik met pijn in mijn hart les. (docent wiskunde)

Na een weekje “ziek” thuis te zijn geweest mag ik weer op school komen zonder mondmasker als ik (gemaakte afspraak) mij maar van 's morgens vroeg tot 's middags laat opsluit; in mijn vaste lokaal. (7.45 tot 16.30 uur)

Alleen voor toilet gebruik mag ik (zonder masker)uit mijn lokaal als ik dat maar niet tijdens de pauzes doe.

Elke woensdagochtend heb ik vrij en dan kom ik via de noodingang/brandtrap naar binnen zodat ik niet via de hoofdingang naar binnen hoef. Ik voel me een soort van paria op school maar....

heb het er voor over omdat ik never nooit niet zo'n mondkapje ga dragen. Het is een gedragsexperiment en onderdrukking van de mens. Ik doe daar niet aan mee. En ik vind het vreselijk om te zien dat de leerlingen bij ons op school wel verplicht een mondkapje op de gang moeten dragen. Zoals ik al zei, mijn hart doet pijn. Ik hoef geen medelijden maar voel me wel machteloos. Wanneer stopt deze totale gekte waar Nederland (en heel de wereld) in verkeerd?

O: Mondkapjes zijn na de herfstvakantie verplicht gesteld. We hebben bezwaar ingediend met duidelijke uitleg en bronnen. Helaas hebben we een standaardmail terug ontvangen dat de

(6)

tegen het dragen van mondkapjes. Onze oudste krijgt erg veel negatieve reacties van

klasgenoten omdat ze tegen de mondkapjes is. Het zorgt ervoor dat ze met minder plezier naar school gaat en zich buitengesloten voelt omdat ze een andere mening heeft.

(7)

FLEVOLAND

O: Mail met klacht over invoering mondkapjes en de wijze waarop maatregelen worden gehandhaafd aan directie en ouderraad gestuurd. Aangegeven dat mijn dochter school niet meer ervaarde als een veilig en leeromgeving, gestresst is. Gesprek of discussie aangaan over nut , risico ed mag zij niet.

Antwoord directie was dat ze tegemoet komen aan angstige medewerkers en leerlingen, oftewel angst medewerkers gaat voor psychische schade bij leerlingen. Mijn dochter heeft haar ervaring in een gedicht verwoord en aan coach/mentor laten lezen maar die vindt ook dat ze zelf maar oplossing moet zoeken.

O: Zoon heeft 3,5 week thuis gezeten zonder onderwijs. Hij mocht niet meedoen aan thuisonderwijs, want hij zat niet in quarantaine...

O: Mijn dochter wordt geïndoctrineerd. Is uit de klas gehaald nadat haar vader op de radio een interview had gegeven. Een docent heeft geroepen ‘wanneer je je mondkap niet op hebt, of ze hem wilde vermoorden’

O: Mijn zoon gaat op dit moment niet maar school omdat ze een mondkapjes plicht hebben

O: Sinds 23 november behalve in gangen ook verlichting wanneer leerlingen zitten tijdens de pauzes.

Eigenlijk alleen geen mondkapjes in de klassen.

O: Mijn zoon heeft sinds de “plicht” last van hoofdpijn, wazig zien, ontzettend moe. Ook gaan zijn resultaten achteruit.

O: Sinds 2 november moet alle leerlingen, afwijkend van de richtlijnen van de overheid, de hele dag, tijdens alle lessen, tijdens toetsen, een mondkapje dragen. Vanaf het eerste moment heb ik de

schoolleiding vragen gesteld over de vraag welke angst of welk risico men hiermee wil verminderen. En wat legitimeert deze specifieke scholengemeenschap, om deze zeer ingrijpende maatregel voor jonge mensenkinderen in te stellen.

Op mijn eerste. brief is wel een reactie gekomen maar niet het antwoord op de vraag.

Niet naleven van de regel, heeft als consequentie uitsluiting van onderwijs. Het recht op onderwijs wordt kinderen ontnomen. Ik heb samen met een andere ouder aangedrongen op een enquete onder de leerlingen om te peilen hoe zij het werkelijk ervaren om de hele dag een mondmasker te dragen.

Geen reactie op ontvangen.

Wat verloopt er eigenlijk prima vraag ik mij dan af? Dat iedereen uit angst voor consequenties maar gedwee zijn mond houdt? Dat kinderen thuis komen te zitten en zich ongelukkig voelen ... valt dat onder 'prima' zo vraag ik mij af.

Er zitten kinderen vanaf 10 jaar op deze school... die niet eens in het OV een mondkapje hoeven te dragen maar op school wel verplicht. De hele dag!

Er zijn schooldagen van 08.30 - 15.30 uur waarna ook nog inhaaltoetsen moeten worden gemaakt. Ook met mondkapje op. Zeer kwalijk.

Er zijn kinderen die nauwelijks meer op school komen, na twee uur met hoofdpijn en misselijkheid naar huis gaan. Zich ongelukkig voelen op school omdat er geen echt contact meer wordt ervaren.

(8)

Ik ben er voor dat we met elkaar al het mogelijk doen om deze pandemie te bestrijden, mondkapjes in de gangen, tijdens bewegen door het gebouw vind ik prima.

Deze maatregel echter vind ik onacceptabel en onaanvaardbaar.

O: Mijn zoon ondervindt erge last vd mondkapjes. Dit uit zich in uitslag op zijn gezicht rondom zijn mond.

Aflaten is geen optie; zonder mondkapje ben je niet welkom in school

O: Onze oudste twee kinderen zitten met veel plezier op school. De jongste is 11 jaar.

3, 5 week geleden kregen wij op vrijdagavond een email van dat ze per maandagochtend over zouden gaan op verplichte mondkapjes binnen de school, de hele dag. Ook tijdens de lessen.

Kinderen die dat niet zouden doen mochten de school niet binnenkomen.

Wij schrokken hier erg van. Van de maatregel die in onze ogen een morele grens over gaat, en van de harde dreigende toon.

We hebben een mail gestuurd naar de directie van zowel de scholengroep als de directeur van de school zelf. Daar hebben we nooit een reactie op gekregen.

We voelden ons ook met de rug tegen de muur omdat we gedwongen werden te kiezen tussen twee kwaden. Niet naar school mogen of de hele dag een mondkapje dragen.

Dat voelt ontzettend machteloos.

Onze oudste zegt weinig last te hebben van zijn mondkapje, maar onze jongste dochter is de hele eerste week met hoofdpijn thuisgekomen en gaf aan benauwd te zijn geweest. Inmiddels zegt ze ook redelijk gewend te zijn.

Wij voelen ons als ouders machteloos en vinden het ontzettend moeilijk om de grondrechten van onze kinderen op zulke grove wijze geschonden te zien. Op de plek waar ze veilig zouden moeten zijn.

O: Leerlingen zijn op deze school m.i.v. 02 nov. 2020, de gehele dag verplicht een mondkapje te dragen. Niet alleen tijdens verplaatsingen binnen de school maar ook tijdens de lessen. Alleen tijdens de pauze en buiten het gebouw mag het af. De leerlingen zijn tot op heden voorzien van één

mondkapje waar ze het de hele dag mee moeten doen. Er heeft weinig tot geen voorlichting plaatsgevonden over het juiste gebruik van een mondkapje.

O: Mijn dochter moet masker dragen in de gang. Heeft astma. Ik had meerdere mailtjes geschreven en gevraagd voor een gesprek. Na 1.5 week thuis te zijn omdat ze niet naar school mocht komen zonder masker en hierdoor ook een gedeelte van haar toetsweek heeft gemist hadden we pas het gesprek met de directeur. Ze krijgt een briefje en moet op de gang een mondkapjes en als ze het benauwd krijgt dan mag ze het even doen. Het briefje hebben we nu na 3 weken nog niet ontvangen. Gevolg is dat ze in de gang loopt het benauwd heeft en af en toe af doet en commentaar krijgt van leraren en ze voor haar gaan staan en zij ze vervolgens ook wijst op de 1.5 m maatregel. Die overigens ook onzin in maar dat terzijde. Mocht ik jullie kunnen ondersteunen met iets dan hoor ik het graag.

O: De school zegt dat ze zich perfect aan de regels houden maar dat is een leugen dr wordt gecontroleerd maar miet goed genoeg docenten hebben regels maar houden zich er niet aan

(9)

Uit steeds meer onderzoeken blijkt dat er de werking van mondkapjes niets doet tegen de bescherming van corona. Integendeel, het kan je juist ziek maken, jouw immuunsysteem wordt aangetast en kan schade brengen aan de hersenen, zeker bij kinderen. Schade die niet meer hersteld kan worden. Ik vind het onverantwoord, schrijnend en niet goed te praten dat wij onszelf, maar vooral onze kinderen aandoen. Dit moet stoppen. En dan hebben het nog niet eens over de psychische schade die de kinderen oplopen . Ik maak mij ernstige zorgen hierover.

O: Leerlingen worden geintimideerd en met een grijpstok geprikt. Er wordt tegen hen geschreeuwd dat ze kapje opmoeten.

Daarnaast heb ik n medische verklaring voor mijn zoon maar hij moet toch kapje/spatscherm op.

Mijn kind is gestrest.

O: Ik heb zelf al meerdere contact momenten gehad met de school en mag terug kijken op gesprekken met wederzijds respect. Echter is het zo dat ik geen andere onderbouwing krijg dan "we volgen het overheid advies" en "we doen het voor een ander" waarmee ik feitelijk geen steek verder kom.

Ook kan ik mijn zoon niet thuis houden omdat hij dan als onwettig absent wordt aangemerkt ik problemen kan krijgen met de leerplicht ambtenaar.

Ik heb pagina's met onderzoek en bewijs gestuurd over lichamelijke, geestelijke, sociale en

pshychologische klachten die als nevenschade kunnen optreden. Ook vele bewijslast al gestuurd over het niet functioneren van een kapje maar dit wordt terzijde geschoven omdat overheid/GGD en arts zegt dat het nu heeft zonder onderbouwing of bewijs.

Geen idee of jullie hier iets mee kunnen maar ik dacht ik meld het even.

O: Mijn zoon heeft astma en hij wordt verplicht om een niet medisch mondkapje te dragen terwijl hij zuurstof nodig heeft.

O: Zojuist een brief ontvangen van de school van mijn zoon waarin ze stellen “sancties” te gaan invoeren: “ Beste leerling, geachte ouder(s)/verzorger(s),

Wij hebben al een tijd een mondkapjesplicht op school. Leerlingen worden geacht hun mondkapjes correct (over mond en neus) te dragen als zij zich verplaatsen door de school. De meeste leerlingen doen dat ook netjes. Maar we constateren ook dat een kleine groep leerlingen regelmatig het mondkapje niet op heeft of niet correct draagt. Deze leerlingen worden daar steeds op aangesproken, maar dit leidt niet tot het gewenste (blijvende) resultaat.

Omdat we het belangrijk vinden dat iedereen een mondkapje draagt en het sinds 1 december zelfs wettelijk verplicht is, hebben we besloten sancties te zetten op het niet dragen of niet correct dragen van mondkapjes.

Vanaf 14 december zullen wij hierop gaan handhaven volgens onderstaande procedure:

• Het niet of niet correct dragen van een mondkapje wordt geregistreerd

• Bij een derde registratie volgt een dag schorsing voor de leerling, gevolgd door een (online)

(10)

De maatregelen in de klas, waar de kinderen geplaceerd zijn waren wettelijk ongegrond. Het zou ook fijn zijn als de scholen zich zouden verdiepen in de wetenschappelijke info over dit onderwerp ipv klakkeloos de overheid te volgen. Waarom zit mijn zoon eigenlijk op school? Bedankt voor uw inzet!

O: Op de middelbare school van mijn zoon was het na de herfstvakantie verplicht om een mondkap te dragen.

Niet alleen in de gangen en de aula maar ook tijdens de les! De mondkap mocht alleen af als je iets moest voorlezen. Echt afschuwelijk. Ik heb een brief naar de directie gestuurd. Er kwam helaas geen inhoudelijke reactie. Tot mijn grote verbazing kwam er vandaag een mail waarin de plicht voor het dragen van een mondkap in de klas vervalt. De reden: 'er is onvoldoende wettelijke grondslag'. Het is toch niet te geloven: eerst worden kinderen gedwongen om wekenlang hele dagen dat ding te dragen en nu is er opeens geen wettelijke

grondslag. Ik wil graag dat school zich verantwoordt voor deze enorme dwaling. Hoe kan ik dit juridisch gezien het best aanpakken? Deze school valt onder een cluster van scholen. Het gaat dus om duizenden scholieren die onterecht hele dagen een mondkap hebben gedragen. Dank voor het opzetten van dit meldpunt! Keep up the good work.

(11)

FRYSLÂN

O: Per 1 december zijn mondkapjes verplicht. School geeft aan handhavend te zullen optreden.

Als eerst wordt er een verklaring gevraagd met daarin een medische of psychische reden waarom geen mondkapje kan worden gedragen. Dit is tegen de AVG wet.

Op school wordt het gesprek aangegaan met leerlingen over het feit dat mondkapjes vooral een teken van respect naar de ander zijn. Met het herhalen van de leus samen voor elkaar, zorgt dit ervoor dat degene die geen mondkap draagt, niet voor een ander er wil zijn of respect heeft voor een ander. Het actief hierin de gesprekken voeren op deze manier vond ik erg aanstootgevend en niet pedagogisch;

de kinderen zonder mondkap worden zo in een bepaalde hoek van respectloos en asociaal gezet door school.

Desgewenst wil ik de nieuwsbrief graag doorsturen

O: Ik Krijg vandaag een email dat mijn dochter van 12 vanaf 1 Dec verplicht een kapje op moet.. Deze mail is nogal erg dwingend en dreigend.

Kan hem hier helaas niet meezenden wat ik erg jammer vind.

O: In de brief van school staat dat t mk ook met sport en praktijk vakken op moet. Dit is echt buiten sporig belachelijk.

O: In een brief van school stond dat t dragen van mk per 1 dec verplicht ging worden. Als t bij sport of techniek oid hinder gaf mocht de mk af. Ik vind t vd zotte dat ie bij sport op moet en ga hier over bellen. De kinderen worden vergiftigd en kunnen wel flauw vallen of erger. Wat kan ik hier mee doen.

O: Mijn zoon heeft 2 x gehoord van een medewerker van school (geen leerkracht): "Als je 3 x je mondkapje vergeet op te doen of niet op hebt, dan moet je een uur lang klusjes voor me doen na school." Sommige leerkrachten zeggen: "Hé, doe je mondkapje eens op." Dat vindt mijn zoon wel minder erg, maar als er wordt gedreigd met klusjes doen, dan schrikt mijn zoon en wil hij zijn mondkapje op hebben terwijl hij dat eigenlijk niet wil, zodat hij geen klusjes hoeft te doen. Dan voelt het verplicht.

O: Mijn zoon wordt continu aangesproken door leraren en conciërges, om een mondkapje op te doen, en toen ik zelf 1 van dunne stof gemaakt had, met talloze gaatjes, zodat hij beter kon ademen, kreeg hij zelfs commentaar dat het te dun was!! Nu wil ik de brief aan de directie sturen, maar doe dat liever samen met andere ouders. Weten jullie hoe ik dit het best kan aanpakken? Want veel ouders zijn ook bang en dan ben ik weer de enige. En ik wil niet dat mijn zoon de dupe wordt.

O: Mijn zoon zit in 3 Havo en weigert tot nu toe een mondkapje te dragen. Toen het in het begin allemaal 'paniek' was, niet alleen bij hem op school maar overal, toen is hij heel vaak aangesproken door de concierge. En ook best op een agressieve manier. Mijn zoon vond het de eerste keren best intimiderend. De concierge is hem zelfs een keer gevolgd van de voordeur in school tot aan een leslokaal op de 1ste verdieping. En ondertussen maar blijven roepen tegen m'n kind dat hij z'n mondkapje op moet doen, dat het hoort, dat hij toch geen andere mensen ziek wil maken etc.

(12)

O: Kinderen zijn verplicht mondkapje te dragen, ze voelen zich onder druk gezet, klagen voortdurend over hoofdpijn. Draag je geen mondkapje, dan mag je niet op school zijn en wordt de

leerplichtambtenaar ingeschakeld.

O: Na alles geprobeerd te hebben voor mijn dochter, sta ik nu met men rug tegen de muur. Heb wel vrijstelling kunnen krijgen dat ze geen mondkapje hoeft te dragen vanwege haar astma, maar ze moet nu een gelaatscherm dragen waar ze zich zeer ongelukkig door voelt. Ze kiest dus voor mondkapje. Ze heeft de hele school tegen haar. Ze werd in t begin ook nog eens geestelijk gemanipuleerd door conciërges. Met opmerkingen zoals door deze acties help je ouderen de dood in en kan jij binnenkort je oma niet meer knuffelen. Dat heeft me diep geraakt waardoor ik ze boos heb opgebeld en de waarheid heb gezegd. Nu doen ze t niet meer maar ze kijken niet vriendelijk. Ze voelt zich door de strijd niet meer gelukkig. Daarom kiest ze nu om van alles af te zijn een mondkapje. Dit doet een moederhart veel verdriet. Ik weet niet meer wat ik nog kan doen...

O: Onze dochter is vandaag opnieuw op een zeer negatieve, onfatsoenlijke, brutale manier bejegend door een lerares omdat ze geen mondkapje draagt. Het is niet verplicht op school maar een dringend advies.

O: Er wordt steeds meer druk gezet om een mondkapje te verplichten. Mijn dochter voelt haar niet veilig. Voelt haar geintimideerd door leraren en dan vooral ook de directrice die die klassen langs gaat en een heel verhaal houdt en op het emotionele vlak de kinderen probeert schuldgevoel aan te praten.

O: Ze verplichten de kinderen al een week om een mondkapje te dragen nu met consequenties.

Werken met oranje en rode kaarten... na de zoveelste waarschuwing word je geschorst.

O: Mijn dochter is 12 jaar enzit in de eerste klas ze draagt op deze school een mondkapje op de gang en tijdens praktijk lessen. Ze heeft veel last van het mondkapje ze kan er niet goed door ademen en heeft ook geregeld door het mondkapje hoofdpijn en als het mondkapje niet op heeft wordt er gelijk wat van gezegd en worden er dingen gezegd als ja maar als ik bij jou thuis kom en ik mijn schoenen uit moet doen doe ik dat ook en hier willen we dat iedereen een mondkapje op doet.ook zei een lerares tegen mijn dochter en haar vriendin doe jullie mondkapjes op want wil niet door jullie besmet worden waardoor mijn kinderen thuis ook ziek kunnen worden. Ze worden letterlijk als besmetelijken

behandeld. Ze moeten zelfs allemaal 50 cent op school hebben zodat ze als ze een mondkapje vergeten zijn ze er één kunnen kopen op school. Ook is mijn dochter nu om de haverklap verkouden terwijl ze bijna nooit op de basisschool verkouden of ziek was. Ook wordt er constant tegen leerlingen gezegd dat het verplicht is. Mijn dochter vindt de middelbare school vreselijk niet vanweg de klas of leerlingen van school maar alleen door dat continu gezeur en gepreek van leerkrachten omdat ze doodsbang zijn om corona van de leerlingen te krijgen hoe erg is dat om als kind dat steeds te moeten aanhoren terwijl dat niet hun verantwoordelijkheid is ze zouden juist moeten genieten en plezier maken.

(13)

O: Het begon met een advies om een mondkapje te dragen, al werd er wel de hele dag tegen de kinderen gezegd dat ze hun mondkapje op moesten doen. De laatste weken zijn er 3 of 4 kinderen positief getest waarna de school besloot een mondkapjesPLICHT in te voeren. Dit was op vrijdag 5 november dat we de mail kregen, en ging in op maandag november. ik had al eerder aangegeven aan school via mailtjes dat wij niet meewerkten aan het dragen van mondkapjes. Maar nu heb ik

onderstaande tekst 9 november naar school gemaild, gericht aan de directie zoals u kunt lezen. Maar het mailtje is doorgestuurd naar mijn dochter haar mentor vanuit de administratie waar de mail binnenkwam. Ik vermoed dat de mail tot nu toe nog steeds bij de mentor in de mailbox staat en dat er verder weinig mee gedaan wordt. Het probleem is dat ik geen geld heb om ook echt een advocaat in te huren, maar ik wel heel graag voor onze vrijheid en de gezondheid van mijn dochter wil opkomen.. mijn vraag is dan ook, is dit alleen een meldpunt, of ondersteunen jullie ook strijdende ouders..

O: Wij hebben bezwaar gemaakt tegen mondmaskerplicht op deze school.

Echter de school blokkeert e-mail, stuurt mails via no reply, zonder contactpersoon, telefoonnummer.

Via mentor contact met directie. Eerst boze telefoon ontvangen. School dreigde meteen met

ongeoorloofd afwezigheid en leerplichtambtenaar. Brief gestuurd aan directie. Deze weiger mijn brief inhoudelijk te behandelen en door te sturen aan leerlingenraad en MZR en de OR.

Het bastion is gesloten en niet benaderbaar.

O: Ook op deze school is de verplichting al vanaf 26 okt. In de mail is bevestigd dat het niet om medische redenen is. Alleen veelal van sociaal en maatschappelijk karakter... moeten hun collega's beschermen..al meerdere leraren zijn gestopt. Ik heb me zoon thuis. Misschien iemand die meer weet over

thuisonderwijs?? Dit is een onhoudbare situatie daar. Me zoon is bekend met flauwvallen en huidaandoening.

O: School heeft op 4 november kinderen en ouders gemaild dat ze de kinderen het nog meer op hun hart dringen een mondkapje te dragen in school. Ik vind dit zorgwekkend omdat ik veel op internet heb gezocht naar de voor- en nadelen van een mondkapje en mijn conclusie is dat het niet helpt en eerder schadelijk is voor de gezondheid.

O: Vanaf morgen is er een mondkapjes plicht in de hele school uitgezonderd de kantine.

Onze dochter (met autisme)zit extra daar in de eerste klas ivm een trajectklas die onderwijsondersteuning biedt voor kinderen met autisme.

En toch wordt verwacht dat iedereen een mondkapje draagt

Dat komt er dan nog bovenop, want geen enkel kind hoort natuurlijk een mondkapje te dragen

O: Een niet werkend mondkapje, eerder schadelijk voor de gezondheid en de psyche is toch niet opeens normaal? Het/we lijken wel slaven... Respect voor elkaar kan ook bewerkstelligd worden op een andere manier. Laten we ons dit klakkeloos opleggen? Laten we ons onder druk zetten? H. de Jonge geeft zelf aan dat het om de beïnvloeding van het gedrag gaat, niet meer in niet minder... Ik maak me hier o.a.

(14)

Het is onmogelijk een gesprek te voeren. Rector staat als een cipier aan de deur. Conciërge veranderd in BOA

LL: Wij worden verplicht om een mondkapje te dragen in de gangen en de kantine. Maar in de klas mag die af. Ik heb al divers mail contact gehad met mijn school. Ook aangekaard hoe slecht ze zijn. Maar ze blijven bij hun standpunt.

School heeft mondkapjes verplicht. Al diverse mails verstuurd. Dochter van school gestuurd ivm weigering mondkapje. School zegt dat ze vanwege gezondheid argument dan wel een spat scherm op kan.

Wij willen in gesprek. School houd dit steeds af.

Dochter wil perse naar school dus doet toch half mondkapje op.

Er wordt gewoon misbruik gemaakt van macht.

We komen gewoon niet verder.

LK: Graag komen wij in contact met alle ouders in Nederland die willen dat hun schoolgaande kinderen recht hebben op zuurstof en vrij ademen in en buiten de school. Laten wij gezamenlijk strijden voor de vrijheid van onze kinderen en die van ons zelf. Samen zijn wij sterk en kunnen wij juridisch deze

beperkende en vrijheidsberovingen maatregelen aanvechten of zelf een scholen oprichten waar wij zelf onze voorwaarden bepalen. Ik ben ook leerkracht en ik heb het recht op zuurstofrijke inademing.

O: Mee eens! Prima voor degenen die wel 1 willen dragen. Maar ik vind dat het een eigen keuze moet blijven en geen verplichting!

O: Mijn dochter van 13 gaat naar een ... in Friesland. Ik heb de school een mail gestuurd met mijn bezwaren. Hier heb ik een uitgebreid antwoord op gekregen waar ik verder niks mee kan. Veel napraterij van de regering, maar geen concreet antwoord over het gevaar en geen verantwoordelijkheid willen nemen voor de lichamelijke en geestelijke gevolgen van deze gedragsbeinvloeding. Tot nu toe weigert mijn dochter een mondkapje te dragen. Dat gaat goed! Ze weerstaat de sociale druk. Psychisch doet het echter wel iets met een kind om zo sterk te moeten zijn en een afwijkende mening te hebben.

Gisteren heeft de leraar nask een half uur lestijd benut om de kinderen het nut van mondkapjes uit te leggen. Angst voor het ziekmaken van oude mensen o.a. inprenten. Onbegrijpelijk. Hij hoort les te geven ipv kinderen te indoctrineren en een kind verantwoordelijk te stellen voor de gezondheid van een volwassene. ...

O: Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat het dragen van mondkapjes zeer nadelig dn zelfs

gevaarlijk is voor de ontwikkeling van de hersenen. Zie onderzoek en uitleg van Margarite Greisz Brinson Neuroloog.

Ik ben hier dan ook zwaar op tegen en maak mij ernstige zorgen.

O: Zelf had ik samen met mijn man een brief gemaakt over het feit dat wij bang zijn dat het virus juist door de mondkapjes zich gaat verspreiden en juist dieper in de longen van de leerlingen terecht komt.

Dit omdat leerlingen net zoals de meeste mensen alles behalve steriel met de mondkapjes omgaan. Ook wekt het de illusie, dat je beschermd bent tegen virussen. Alle bacteriën en virussen worden niet door een mondkapje tegengehouden. Wij zouden graag deze brief verstuurd zien worden met meerdere namen van ouders eronder, maar wij hebben dus geen idee welke ouders hier nog meer achter willen staan.

O: Ik ben altijd zeer positief over de school maar ik wil niet dat er druk/intimidatie wordt uitgeoefend op de kinderen om een MK te dragen. Nadat ik een mail ontving van school dat zij na de vakantie school medewerkers bij de ingang gaan zetten om aan de kk te vragen of zij het MK op willen zetten, heb ik deze week een mail naar de directeur gestuurd hierover. Hierin eveneens uitleg incl. linkjes naar

(15)

artilelen met juiste info betr. werking PCR testen/de IFR van het virus/ grondwet art. 10 en 11/

schadelijkheid voor de hersenen bij jongeren. Dit gaat mij echt te ver! Ik ben benieuwd of ik een reactie krijg. Supergoed dit initiatief, dank!

O: Mijn kind gaat nog niet naar school maar wel over een half jaar. De non verbale communicatie mist totaal.

O: Leuk artikel in de Lc. Hierbij onze ervaring: De conciërge vertelde mijn zoon voor de herfstvakantie dat hij een mondkapjes op moest. Mijn zoon gaf aan dat het een dringend advies was, geen verplichting.

Daarop zei de conciërge; maar het is natuurlijk niet vrijblijvend. Verder vind ik jullie initiatief heel goed. Ik heb overigens voor dat dit dringende advies in ging, naar beide middelbare scholen van mijn kinderen een mail gestuurd, dat ik niet wil dat ze verplicht worden. Daarop kreeg ik ook de mail terug dat het idd een advies is. Maar wie weet wordt het over een tijdje wel verplicht. Dat wil ik niet voor mijn kinderen. Ik wil best helpen met jullie initiatief als daar behoefte aan is.

O: Ik las jullie stuk in de Lwarden krant. Ik maak me ernstig zorgen over de hele mondkapjes plicht en idioterie. Het is net alsof de overheid iedereen muilkorft. En de hele samenleving doet er aan mee. Het zou mij niks verbazen als dit een heel psychologisch effect heeft. Je doet de samenleving een muilkorf op (mondkapje voor) en ze moeten doen wat de overheid zegt. We zijn toch geen dieren. Kijk, als het nu zin had, oké. Maar dit slaat helemaal nergens meer op.

O: Wij ouders maken ons ernstig zorgen over de nadelen van mondkapjes.

Mag niet verplicht worden!

O: Onze dochter gaat naar het VO. Zij is 1 van de weinige die geen mondkapje draagt.

Ze wordt wel aangesproken in de gang soms wanneer het druk is, maar draagt geen mondkapje.

Het is nog steeds een advies, echter is het steeds opnieuw vragen of de gangen erg vervelend. Ook wachten we op de.mail dat de mondkapjes verplicht gaan worden. Wat dan?

Ik zou graag in contact komen met meer ouders op deze school.

O: Ik vind het een heel verkeerd signaal naar de kinderen toe. Met name omdat de werking van het dragen van mondkapjes zeer omstreden is. Naar mijn mening wordt de plicht doorgedrukt door een soort van massahysterie en dat vind ik in alle gevallen een zorgwekkende ontwikkeling.

LL: Ik heb last van het mondkapje als ik trappen op en af moet lopen. Dan word ik benauwd en ga dan zo snel mogelijk ergens zitten, zodat ik het mondkapje af kan doen en even diep kan ademhalen. Meestal hou ik dan het mondkapje af. maar als ik de conciërge tegen kom, dan moet ik m weer opdoen en dat doe ik dan ook maar. Andere kinderen zeggen er niets van als ik m niet draag. En ik heb 's ochtends heel veel last als ik van de kou binnenkom in school en dan een mondkapje op moet zetten. Ik heb dan last van een enorme loopneus en al het snot komt dan in mijn mondkapje. Dat vind ik erg vies. Ik neem nu maar twee mondkapjes mee anders zit ik de hele dag met zo'n vies mondkapje op. Ik vind de mondkapjes echt verschrikkelijk en hoop dat dit gauw voorbij is.

(16)

GELDERLAND

O: Het is te hysterisch voor woorden en het verstand staat uit.

Dat onze overheid een schijnspel speelt en mondmaskertjes adviseert die nergens voor dienen en vervolgens de school dit gaat handhaven alsof het leven van velen op het spel staat is ziekelijk. Juist een instituut van wetenschap zou hier de waanzin van in moeten zien. Op deze school staan ze als gestapo's te handhaven en moet er vanaf volgende week ook naam en telefoonnummer genoteerd worden van overtreders. Dat hebben wij onze kinderen verboden te doen..

O: Onze zoon (2 VWO) die zonder masker liep werd door een docent van de gang een volle klas (6 VWO) ingesleept en werd daar ten overstaan van een volle klas door de docent in zijn hemd gezet.

Vernederend, beangstigend en vooral niet motiverend. Heb melding gemaakt bij zijn mentor die toezegde de docent erop aan te spreken.

Zoon spreekt nog steeds van zeer intensieve en agressieve handhaving.

O: Tot nu toe hoeft mijn dochter (iom directie) geen mondkapje op. Maar wat als het per 1dec wel verplicht is?

Bezwaar punten zijn:

- er is geen bewijs van nut voor het dragen van mondkapje

- wel draagt je, door wel mondkapje te dragen, aan bij het verstoren van opbouw immuniteit.

- door het dragen ontstaat zuurstof tekort met alle gevolgen van dien.

O: Vanuit de overheid wordt het dragen van een mondkapje verplicht gesteld vanaf 13 jaar. Ik vind het vreemd dat mijn dochter van 12 nu verplicht een mondkapje moet dragen op school.

O: Bij binnenkomst moeten de leerlingen laten zien dat ze het mondkapje bij zich hebben en opdoen, anders wordt hun naam genoteerd. Overigens doet mijn kind het mondkapje meteen, uit zicht, weer af en daarin is hij niet zeker alleen zegt hij.

Overigens krijg ik, in tegenstelling tot wat ik hoor over andere scholen, nooit bericht over zieke

medeleerlingen ect. In de aula zou het mondkapje ook op moeten, maar volgens mijn kind houdt bijna niemand zich daaraan.

O: Mijn kind heeft sinds het veelvuldig dragen van het mondkapje op school dagelijks hoofdpijn.

O: Ik zou graag willen dat er uitgezocht wordt hoe het kan dat een 13jarig kind overlijdt. Er gaan geruchten dat hij een mondkapje droeg.

Kortgeleden is er nl een 13 jarig kind in Kampen op school overleden. Ik heb geen connecties met die school en nog niet zulke grote kinderen maar het baart me wel zorgen

O: 3 jongeren op verschillende scholen:

Allereerst ben ik geschrokken van de dwingende en keiharde toon in de informatie verstrekking rondom de zg mondkapjesplicht.

- te laat komen omdat je een mondkapje vergeten bent = ongeoorloofd verzuim

- weigeren = naar huis en je mag niet online de lessen volgen. Dus ongeoorloofd afwezig.

Voor een school met een Antroposofische grondslag vind ik dit ongelofelijk.

Verder vraagt de school een verklaring van de huisarts als er een reden is waardoor er geen mondkapje gedragen kan worden. De huisarts geeft aan dit niet te doen.

In de klassen is het steenkoud, alles staat open. Mijn dochter heeft een spierziekte waardoor ze helemaal verstijfd .

(17)

O: Mondkapjesplicht sinds na de herfstvakantie. Leerlingen worden (via nieuwsbrief) aangemoedigd elkaar aan te spreken. Pauzes zijn sinds drie weken gescheiden. Zorgcoodinator is van mening: dat doen we voor elkaar. Rector zegt dat hij verschillende visies hoort rondom mondkapje (binnen zijn team begrijp ik). Mijn interpretatie is wel dat beiden openstaan voor uitbreiden van mondkapjesplicht(beiden hebben het over leerlingen die "al" hun kapje tijdens de les dragen).

Mijn zoon zegt naar mij dat hij het als redelijk ontspannen ervaart, rond mondkapje. Maar noemt toch ook dat ze het kapje op moeten doen als ze bv iets uit moeten delen. Dat vind ik heftig.

Wij hebben ondertussen de 150 uur afwezigheid overschreden (dit jaar thuisgehouden tot helemaal uitgeziekt van stevige verkoudheid, wil geen pcr test en geen bron zijn; vorig jaar thuisgehouden tijdens afstand-houden voor leerlingen). School moet nu melden bij de jeugdarts. Zie ik als een kans, om haar visie te horen en mijn zorgen neer te leggen.

Wat als de mondkapjes plicht uitgebreid wordt naar ook in les? Ik wil en mag mijn kind niet blootstellen aan de mogelijk schadelijke gevolgen voor zijn gezondheid (CO2, hoge dosis schimmel en bacteriën).

Thuishouden heeft geen voorkeur, maar ja. Als ik hem thuis houdt, hoe gaat school enz daar mee om?

Per 1 december komen er poosters te hangen op school, “Wij doen het samen, want wij zijn het [naam school]”. Ik heb grote moeite met het gebrek aan helicopteriew en het egocentrisme dat onze kinderen zo wordt bijgebracht (effect van maatregelen binnen ons eigen kleine wereldje). Ondertussen lijkt het kapje te worden ingehaald door vaccin maar dat is hier nvt.

O: Beide scholen gaan volledig mee in het overheidsbeleid en stellen het dragen van mondkapjes vanaf maandag verplicht. Wanneer kinderen ze nu niet meer bij zich hebben zijn ze verplicht 50 cent te betalen voor een papieren kapje.

Ik wil graag dat scholen bewust worden van de schade die ze aanrichten en gaan handelen in het belang van de kinderen!

O: Zonder enig overleg met ouders is de mondkapjes plicht op school ingevoerd. Ik werd als ouders netjes te woord gestaan toen ik mijn bezwaren hierover uitte. Niettemin worden bezwaren afgedaan met een 'we voegen ons naar het besluit van het bestuur'. Er is geen enkele bezinning op de

pedagogische, didactische en sociale gevolgen van de mondkapjesplicht en daarmee verzuimt de school haar belangrijkste taak ten opzichte van haar leerlingen.

O: Onze kinderen worden gedwongen monskapjes te dragen ondanks astma. Onze dochter wordt door 1 docent geweigerd in de les, wil niet met mij in gesprek, verwijst naar zijn leidinggevende die

vervolgens niets laat horen. De boodschap die de havo coördinator voor haar had was dat er nog meer andere oplossingen zijn, zoals een faceshield. Maar dat wordt ook veboden en daar was hij zich niet bewust van. Mensen met onderliggende aandoeningen kunnen niet gedwongen worden volgens het rivm, maar daar heeft de school geen boodschap aan. Van de week heeft de coördinator het voor elkaar gekregen dat ze toch in de klas een toets mocht maken, voor de docent is ze een soort insect, hij

negeert haar volkomen.

O: Mijn dochter ervaart enorme psychische problemen door het dragen van de mondkapjes. Dat terwijl

(18)

Ik voel me machteloos omdat ik ook moeilijk uit kan zoeken waar wij juridisch gezien staan.

O: Geen enkel bewijs dat het helpt!!

O: Mondkapjesplicht geheel ongegrond

LK: Ik ben 1 van de enige die geen mondkapje draagt. Er wordt ons dringend gevraagd om dit te dragen in de gangen en wanneer we met vso leerlingen werken of wanneer je im een groepjes bij elkaar zit.

Ook zie ik wel eens dat leerlingen, (laag niveau, speciaal onderwijs, zorgbehoefde leerlingen) die totaal niet weten of dit goed of slecht voor hen is, op wordt gedaan door een collega leerkracht.

Het maakt mij erg ongelukkig. Ik zit nu mentaal ziek thuis omdat ik een mondkapje weiger. Mijn directie vroeg me ook al om mij zo min mogelijk te verplaatsten in school omdat geen mondkapje draag. En er wordt gezegd je doet dit voor anderen. Dit is eigenlijk discriminatie, mensen manupileren/buiten sluiting/keuze vrijheid is ver te zoeken.

O: Ik las een artikel op trouw.nl over mondkapjes op scholen. Daar worden aantallen genoemd (klachten en verontruste ouders/leerkrachten). De aantallen zijn veel groter denk ik. Op de school van onze kinderen geld een dringend advies (geen plicht), in de klassen van onze kinderen zijn er verschillende ouders die de school hebben geïnformeerd dat hun kind dit advies niet gaat opvolgen. Deze ouders worden nergens geregistreerd maar zijn zeker wel verontrust.

Ondanks dat er geen verplichting is werd onze oudste (13) vorige week tijdens een les toch verplicht een mondkapje te dragen (de docent stond hier op). Zij en 2 klasgenootjes hebben nog geprotesteerd maar moesten het uiteindelijk toch opzetten. Ze kwam heel boos en verdrietig thuis. Uiteraard hebben we contact met de betreffende leerkracht gezocht en wachten nog op een antwoord. Als de leerkracht zich op dit standpunt blijft stellen dan wil onze dochter niet meer naar haar les. Maar natuurlijk wil ze het allerliefst gewoon de les kunnen volgen zonder mondkapje op.

O: De school heeft na de herfstvakantie een "verplichting" ingevoerd. Na mailcontact met de rector, waarin hij duidelijk aangeeft dat het dus niet officieel verplicht is, en er dus ook geen sancties volgen als er geen mondkapje gedragen wordt, wordt er toch door docenten gehandeld alsof het een verplichting is, met sancties. Dit heb ik gehoord van mijn dochter, die niet zelf wordt aangesproken omdat zij uit angst om te worden aangesproken wel een mondkapje draagt. Maar ze is wel getuige van dit soort situaties.

O: Ik weet niet waar ik moet beginnen om me te uiten. Ik maak me ernstige zorgen om het niet-werkend mondkapje die mijn zoon moet dragen. 99,98% moet lijden voor zo een kleine groep. En als het nog bij zou dragen tot minder doden. Maar helaas.

Mijn zoon wordt onder druk gezet en heeft veel negativiteit naar zijn hoofd geslingerd gekregen. En het beroep doen op solidariteit werkt kennelijk maar een kant op. Want als je lichamelijke klachten heb, dan stik je er maar in. (Letterlijk) waar is dan de solidariteit gebleven?

Mijn zoon ging al niet met veel plezier naar school en nu al helemaal niet. Het liefst zit hij gewoon thuis.

Het afstuderen interesseert hem ook helemaal niet. Hij is depressief omdat hij inziet dat de wereld niet meer hetzelfde wordt, want er is totaal geen exit in zicht. Schandalig hoe je onder druk wordt gezet door de school en gemene leraren die hun eigen angst projecteren op de jeugdigen.

O: Mijn dochter van 12 is verplicht op school een mondkapje te dragen in de gangen. Dit vind ik raar, omdat de mondkapjesplicht nu in het OV (en straks misschien breder) geldt vanaf 13 jaar.

(19)

O: Mijn zoon wordt vaak naar aangesproken op het niet dragen van een mondkapje, tot 1 december had hij vrijstelling , al een paar weken voor 1 december begonnen sommige docenten hem aan te spreken op een hele flauwe manier, wacht maar jongeman, na 1 december moet ook jij een mondkapje op. 1 december ging hij naar school zonder mondkapje en is hij heel vervelend toegesproken, hij belde me huilend op vanuit de les, hij is die dag naar huis gekomen en wilde niet meer terug naar school. Vrijdag 4 december ben ik gebeld door zijn coordinator, zij gaf aan dat het wenselijk was als samuel weer naar school zou komen. Dat wil ik ook, maar zonder mondkapje. Hij heeft een verklaring van een arts, ik had een best ok gesprek met haar en in overleg zei zij zoek contact met de rector, die kan ... vrijstelling geven. Ik heb de rector gemaild, er kwam geen reactie, wel kreeg ik vandaag een mail dat hij is

aangemeld bij de leerplichtambtenaar voor ongeoorloofd verzuim. Ik vind dit echt een zeer schrale gang van zaken hoe de school met leerlingen en ouders om gaat. Zeker omdat de melding in opdracht van de coordinator is gemaakt met wie ik vrijdag een gesprek heb gevoerd. Ik weet nu niet zo goed wat ik moet doen. Morgen gaat mijn zoon gewoon naar school, zonder mondkapje met vrijstellingsbrief en met een formulier van meldpunt discriminatie. Ik weet het ook niet meer. Het is gewoon lastig dat de school geen inhoudelijk gesprek wil over de mondkapjes, ze zich verschuilen achter de wet en als ik dan een beroep doe op diezelfde wet nl artikel 2a.4 uitzondering mondkapjesplicht dat ze dan niet de wet volgen, kriegel word ik ervan. En ik vind het ook debiel dat hij wel de online lessen heeft gevolgd en toch als afwezig wordt aangemerkt.

O: Mijn zoon wordt voor 2 dagen geschorst voor het aantonen van uitzondering mondkapjesplicht.

LK: "Zonder ouders eerst te vragen/ bevestigen/inbreng werden mijn kinderen een verplicht

mondkapjesbeleid opgelegd. Ook in mijn werk als leerkracht wordt mij verplicht een mondkapje te dragen. "

(20)

GRONINGEN

O: Kinderen klagen over moeheid bij thuis komen en uitslag rond om hun mond door het verplicht dragen van een mondkapje.

Ik sprak ook een kind aan die in de 3de klas zit.

Hij vertelde dat hij tijdens kooklessen het mondkapje soms wel 4 uur op moet.

Hij sinds dat ze een mondkapje verplichten op school, hij ook meld erg moe te zijn bij thuiskomst.

.

Ik had mijn kind thuis, gehouden vanwege de plicht mondkapje.

De school vertelde mij, of mijn kind gaat naar school, of we moeten het melden bij de jeugdzorg

O: De school heeft middels een brief aan de ouders in zeer dreigend taalgebruik te kennen gegeven dat het dragen van mondkapjes per 23 november voor elke leerling verplicht is gesteld. Dus een week eerder dan 1 dec. Waar halen ze dat vandaan? Staan zij boven de wet? Indien dit niet gebeurt, wordt het kind weggestuurd en worden de ouders ingelicht. De toon van de brief was emotionele chantage. De sociale druk is groot.

Ik maak mij ernstige zorgen.

Alsmede voor de plannen om kinderen te gaan testen voordat ze de school binnen mogen.

Wat een wereld!!

Dank voor jullie inzet.

A: Het mondkapjesbeleid op deze school wordt steeds strenger. Kinderen worden aangesproken bij de ingang, en ouders wordt verzocht hun kinderen (foutief) in te lichten. Er wordt volop gemanipuleerd en gelogen.

Enkele zinnen uit hun laatste brief:

"Tot slot willen we wederom vragen om ook thuis aandacht te besteden aan het gebruik van mondkapjes. Het is de gemeenschappelijke verantwoordelijkheid van ons allemaal om thuis en op school met uw kind het goede gesprek aan te gaan over het belang van het dragen van mondkapjes"

"• elke docent die a.s. maandag het eerste uur les heeft, besteedt in zijn les aandacht aan de achterliggende redenen voor het dragen van een mondkapje;

• docenten laten leerlingen alleen maar toe in de les als ze met een mondkapje op binnen komen en leerlingen mogen alleen het lokaal verlaten als ze hun mondkapje op hebben."

Docenten moeten dus leugens vertellen. Er zijn geen redenen voor het mondkapje. Als arts vind ik het afschuwelijk en onbegrijpelijk dat mijn kinderen al deze leugens moeten aanhoren en opgroeien in zo'n omgeving.

O: Ik houd mijn zoon van 14 jaar klas 2 al een geruime tijd thuis vanwege mondkapjes plicht op school.

Tijdens staan en lopen moeten kinderen deze dragen.

Ze worden geweigerd als ze geen mondkapje dragen

Tijdens een gesprek op school heb ik met 2 leerkrachten en de leerplichtambtenaar besloten mijn zoon tot 26 Nov. Online lessen te laten volgen via teams.

Mijn zoon is iedere dag tot op heden ingelogd, maar geen leerkracht die online is.

Ze zeggen van de school dat ze ook juridisch gedekt zijn en ze zelf de. Regels mogen bepalen.

Ik vind dit diep triest, van men moet zien wat men spreekt!

Nu heb ik ze een mail verzonden en ze de tijd gegeven tot aankomende vrijdag om alsnog in te loggen in teams.

Ik weet niet of ze alsnog reageren,

(21)

Maar weet ook niet wat ik nog meer kan doen?

Zijn ze strafbaar? Als ze op school de mondkapjes hebben verplicht?

O: Mijn zoon werd door een leerkracht uitgescholden voor 'achterlijk' omdat hij na de pauze vergat zijn mondkapje op te doen.

De communicatie van docenten naar leerling is helaas grimmiger geworden.

O: Mijn kinderen (14 en 16) willen niet opvallen of een statement maken en dragen daarom bij

verplaatsing een mondkapje. Ik maak mij grote zorgen omdat ik weet dat het schadelijk is. Zeker omdat de een astma heeft en de ander epilepsie.

O: Via deze weg mijn ervaring met het mondkapjesbeleid van de school van mijn 12 jarige zoon welke in de brugklas zit. Deze is al verschillende malen door de conciërge en leerkrachten toegeschreeuwd en een maal de school uitgezet omdat hij geen mondkapje droeg. Buiten moest hij toen in de regen zijn mondkapje zoeken in zijn tas voor hij weer naar binnen mocht. Daarnaast krijgt hij hoofdpijn van het mondkapje en wordt hij soms misselijk. We hebben de school al benaderd over het toeschreeuwen en de conciërge zou aangesproken worden werd ons beloofd. (Nog niks van gemerkt aldus zoon) Verder is het dragen nog steeds verplicht ongeacht de gezondheidsklachten welke mn zoon ondervind. Ik vind dit angstbeleid vreselijk, kinderen maken minder contact met elkaar en krijgen dus nadelige

gezondheidsklachten. Dit moet stoppen mijn inziens!!

O: Ik ben niet tegen mondkapjes. Maar wel tegen machtsmisbruik van leraren. Mijn zoon werd zelf voor de hele dag van school gestuurd omdat hij vergeten was zijn mondkapje op te doen. Dit kwam omdat hij te laat was en haast had. Hij werd zonder pardon naar het schoolhoofd gestuurd en vervolgens naar huis. Leerkrachten zijn niet voor rede vatbaar en houden elkaar het hand boven het hoofd wanneer een van de leerkrachten te ver gaat.

O: Melding: mondkapjesplicht op de gang tijdens leswisselingen. Met ingang van 20 oktober 2020.

(22)

LIMBURG

O: Ik heb een mail gekregen van school over de mondkapjesplicht vanaf 1 dec.

1x je mondkapje niet op, uur na komen 2e keer, 2 uur nakomen

3e keer geen op, een afspraak met bureau halt.

Dit gaat ver toch?

Het gaat over een middelbare school.

O: Mijn zoon wordt dagelijks aangesproken dat hij een mondkapje op moet zetten en bedreigd dat hij de les uit moet

Volgende x wordt ik verwacht Hij heeft daar ook een opname van Wil daar bij jullie een melding van maken. Gr Geertje , een bezorgde ouder

O: Enige tijd geleden al een brief gestuurd naar de rector. maar zonder resultaat.

O: Gebeld met coördinator en met de mr...er is geen gesprek mogelijk...zij zeggen dat het vanuit de Rijksoverheid en lvo nu al verplicht is en verplichten de leerlingen dus een mondkapje te dragen...bij binnenkomst staat er een leraar klaar en als ze geen mondkapje dragen mogen ze niet binnen ...als ze het op de gangen niet op hebben worden ze toegesproken...mijn zoon is al een hufter genoemd omdat hij niet genoeg afstand hielt en het schuld zou zijn dat de lerares niet naar haar kleinkinderen mag, hij droeg toen geen mondkapje

Veel kinderen ervaren een grote groepsdruk als ze het niet dragen...

O: Mijn dochter en andere klasgenoten zijn door verschillende leerkrachten uitgemaakt voor egoist omdat ze het mondkapje in de gangen niet ophadden.

Of naar inziens van leerkrachten te vroeg afdeden.

LK: Voor de herfstvakantie is mijn school begonnen met het invoeren van een mondkapjesplicht. Deze mondkapjesplicht geldt op de gangen, in de openbare ruimtes en in de praktijkruimtes. Na de

herfstvakantie werd hier streng op gecontroleerd. Al deze tijd heb ik zonder mondkapje gelopen omdat ik het hier niet mee eens ben. Er zijn veel verschillende redenen waarom ik het hier niet mee eens ben.

Op een gegeven moment werd ik hierop aangesproken, dit heb ik genegeerd en ben gewoon

doorgelopen naar mijn klaslokaal. Twee man sterk liepen ze achter me aan om mij hierop in de klas aan te spreken met een wijzende vinger. Ik heb hier op geantwoord dat ik hier niet van gediend was en dat ik zelf bepaal of ik een mondkapje draag of niet. Dit konden ze niet waarderen en hebben toen iemand opgeroepen die hier met mij over ging praten. Ik ben toen de gang opgeroepen en heb hier 10 minuten staan discussiëren tegenover 3 man. Na dit gesprek werd ik naar huis gestuurd, omdat ik weigerde een mondkapje te dragen.

Na dit voorval heeft mijn mentor mijn vader opgebeld, waar mijn mentor mijn vader gelijk gaf op alle vlakken. Waarop mijn vader antwoordde: 'Spreek je dan uit!'. Mijn mentor antwoordde dat hij dit niet kon doen.

Een week later was het weer raak. Ik had les in het praktijklokaal waar de mondkapjesplicht dus geldt.

Uiteraard weigerde ik het mondkapje te dragen, waardoor ik dus weer aangesproken werd. Ditmaal stonden ze met 4 man om mij heen om hun wil aan mij af te dwingen. Ik noemde de bekende

argumenten weer op, maar zij hadden hier nog nooit van gehoord en hielden zich voor de domme. Bang

(23)

voor hun baan, dit zei een van de conciërges tegen mij. Helaas konden ze mijn mening wederom niet waarderen en wilden ze contact opnemen met mijn ouders.

De volgende dag kregen we een mailtje, waarin mijn mentor een videogesprek zonder overleg op dinsdag ochtend om 9 uur tussen mijn ouders, mijn mentor, de onderwijsmanager en ik, had ingepland.

Hierop heeft mijn moeder gereageerd met een mailtje waarin stond dat mijn ouders door werk

verhinderd waren en niet instemden voor een online videogesprek omdat we liever face-to-face wilden praten hierover. In deze mail stond ook dat we graag naar een alternatief zoeken, zodat ik de lessen wel gewoon kan blijven volgen.

Als antwoord kreeg mijn moeder een telefoontje van de onderwijsmanager, waar weer het bekende riedeltje werd opgenoemd, waarop we wederom het antwoord kregen: 'Het zijn de regels.'.

Na dit telefonisch gesprek kregen wij een mailtje met daarin het volgende:

Het ………… heeft regels opgesteld en iedereen dient zich hieraan te houden. Wil je het mondkapje niet dragen, dan word je van school afgestuurd en op ongeoorloofd afwezig gezet. Ook worden we

doorverwezen naar hun klachten formulier, waar we niks aan hebben.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik wilde het wel kwijt. Het is jammer dat nog zo veel mensen als schaapjes achter de rest aan lopen en geen eigen mening meer kunnen vormen. 'bruikbare idioten' dus.

O: Ik heb een algemene opmerking, niet direct gericht aan de school van onze dochter. Maar laten we heel snel stoppen met de onzin van het dragen van mondkapjes, het wordt een enorme belasting voor het milieu. Ik zie ze overal liggen in de natuur, weer een extra afvalsoort die er weer bij komt, mensen zijn blijkbaar niet meer in staat om afval op een nette manier te deponeren waar het thuis hoort. We helpen de natuur op deze manier verder naar de knoppen, de puinhoop die we er van maken zorgt juist voor ziektes en virussen. Dus graag stoppen met het verplichten van mondkapjes op de scholen, zou sowieso overal afgeschaft moeten worden!

O: Ik ben het niet eens dat mijn zoontje van 12 jaar verplicht wordt om zon muilkorf te dragen.

Hier ook contact over gehad met de directeur en ze zou hem het wel ff uitleggen wat ik niet wou.

Maar goed nu is daar ook nog de regel geen muilkorf bij je moet je daar ter plaatse 1 kopen voor 1 euro en dat vragen ze de kinderen!!!! Wij als ouders weten van hun kant uit niks.

O: Ik heb geen schoolgaande kinderen meer maar het gaat me aan het hart en wil graag meewerken om de mondkapjes de wereld uit te werken vooral ook voor onze jeugd!

(24)

O: Ik heb contact gehad met de directeur van de ……….

Ik heb hem gevraagd waarom de mondkapjes verplichting is ingevoerd. ik heb ook een link naar het programma Kassa toegevoegd met het onderzoek van de TU Delft waarin is aangetoond dat mondkapjes niet beschermen tegen een virus.

Dit is de reactie:

‘Geachte heer ………….,

Meerdere van de maatregelen van de overheid die op 4 november van kracht zijn gegaan hebben geen verplichting, maar zijn een dringend advies.

De minister-president heeft in zijn persconferentie aangegeven dat er op middelbare scholen

mondkapjes gedragen dienen te worden, dit wordt herhaald op rijksoverheid.nl. wij nemen dit, net zoals de meeste scholen in Nederland, over.

Onze GMR (ouders, leerlingen en personeel) heeft ook het verzoek tot een mondkapjesplicht op school gedaan.’

Wat je hier dus ziet gebeuren, is dat een advies wordt omgezet in een verplichting waarin iedere logica ontbreekt.

Ik weet niet wat ik hier verder nog aan zou kunnen doen.

Met vriendelijke groet,

…………

(25)

NOORD-BRABANT

LK: Afgelopen maandag liep er een leerling met een broodje waarvan ze aan het eten was de school in. Ze werd meteen luid toegesnauwd door de conciërge die aan de andere kant van de hal stond. Het meisje was zeer ontdaan, ze was zich van geen kwaad bewust en wilde gewoon haar broodje eten.

De betreffende conciërge is al eerder aangesproken vanwege de wijze waarop hij leerlingen 'aanspreekt', het heeft blijkbaar nog niet geholpen.

De dinsdag zag ik een andere conciërge, die ook fanatiek is in het handhaven, etend de school binnen komen lopen . Iets met twee maten meten....

O: Ik maak me ernstig zorgen omtrent het beleid op bovenstaande school. Deze school verplicht het mondkapje vanaf 16 november.

Ze delen verder mede dat ze overgaan tot sanctionering als leerlingen de verplichting stelselmatig negeren. Ze zeggen er ook bij dat ze hopen dat ze geen leerlingen naar huis hoeven te sturen ,als het dragen vh mondkapje geweigerd word.

Mijn dochter ( 13) is reeds diversen malen fors aangesproken op het niet dragen vh mondkapje.

Voorbeelden van wat n leraar zei: “nu kan ik vanavond niet naar mijn oma, door jou.”.

Vandaag een leraar schreeuwend:”jongedame, wat denk jij wel niet? Je mondkapje op,... nu!”

Zeer intimiderend.

Ik hoop dat hier snel een einde aan komt.

Als ik ergens mee kan helpen, dan hoor ik het graag.

O: Ik maak me erg veel zorgen over de mondkapjesplicht op school. Zeker na het overlijden van een jongen vorige week.

O: Mijn dochter, met onderliggende klachten mag niet meer zonder mondkapje op school komen, als ik als ouder geen medische verklaring overleg. Directrice en een leraar hebben tegen haar gezegd dat ze

“heel veel mensen verdrietig en bang maakt en dat de leraar ook bang is voor haar”.

Ik heb de zaak bij een jurist belegd en ik verwacht uiterlijk morgen een reactie.

O: Ik vind het onterecht dat op deze school mondkapjes verplicht zijn gesteld.

Het is onverantwoord dat kinderen aan dit gedrags-experiment mee moeten doen.

De schade is groter dan de voordelen.

O: Mijn zoon ( nog geen 13!) klaagt over lessen waarbij ze ( door dubbele uren oa) soms 1,5 u een mondkapje achter elkaar dragen en dat maakt hem benauwd. Van de leraar moet het opblijven omdat

(26)

mee in mogen gaan, zeker in deze leeftijdscategorie

En ze zijn nog zo jong; wat gaat deze toestand met hun vorming doen? Ik wil mijn kind niet mee laten liften op angst en paniek die de Media (!!!) overheid, schoolbesturen ( landelijk!!) en bange mensen zaaien; ik wil mijn kind in vertrouwen In zz, zijn gezonde lijf en een mooi land (????) laten opgroeien !

O: Onze dochter (12 jaar) wil geen mondkapje dragen op school en wij staan hier 300% achter.

Nu heeft de school het na de herfstvakantie verplicht en sindsdien volgt ze thuis onderwijs. Sind

afgelopen week begint het vervelend te worden aangezien ze toetsen moet inhalen en dat MOET ze op school doen MET mondkapje. Dat wil ze niet, dan maar een onvoldoende zei ze maar ik weiger hem op te doen.

Sinds 2 weken hebben ze haar afwezigheid op onbekend gezet en dus is het nu ongeoorloofd verzuim.

Het meisje zit iedere dag netjes om 8:30 uur in haar online les, maakt haar huiswerk en haar

praktijkopdrachten. Ze doet heel erg haar best. Maar die toetsen.. We hebben al vanalles geprobeerd te zeggen in de mail maar de toon van de directeur is dwingend en zorgelijk. Bijna eng. Ze MOET!

Ze moet niets, ze is een kind en wij als ouders zijn verantwoordelijk voor haar gezondheid! We zijn ten einde raad! Ze heeft natuurlijk leerplicht maar potverdrie, ze heeft toch rechten? Er zijn toch wel andere oplossingen?

We zijn echt bezorgd en bang. Oprecht in paniek wat te doen. Kunt u ons misschien helpen?

Alvast heel erg bedankt.

Met vriendelijke groet,

………

Dat was de brief. Wat ik begreep is dat de school heeft aangegeven bij de leerplichtambtenaar dat onze dochter ernstig verzuim heeft sinds 4 nov.

Raar want ze heeft alle lessen gevolgd en de leerkrachten verwelkomen haar in de les.

Goed lang verhaal kort; kunnen jullie ons helpen wat te doen/zeggen tijdens dit gesprek? Wat zijn onze rechten? Ze wil echt héél graag naar school maar niet met mondkapje.

O: Als onze dochter van 14 jaar thuis komt, is het niet meer :”Ja het was leuk op school vandaag” maar komt ons kind thuis met :”Mam, wat er nou weer gezegd werd over die mondkapjes”of “Mam, nou ze zijn helemaal gek geworden bij ons op school.”;

Iedere dag regeren die NIET-MEDISCHE, NIET-WERKENDE-MONDKAPJES, op school.

Kinderen worden gefrustreerd, angstig gemaakt en voorgelogen, want niemand heeft het bewijs dat, en hoeveel, het bij draagt om besmettingen tegen te gaan.

O: Leerlingen worden asociaal en meelopers genoemd als ze geen mondkapje dragen.

Er is nu een geldboete van 50 cent en een half uur nablijven, iedere keer als he even je mondkapje vergeet.

Docenten en beveiliging schreeuwen naar de kinderen.

(27)

O: Dicriminatie, onbeschoft, repressie in de aanloop naar de verplichting.

Klacht niet ontvankelijk verklaard , aangifte politie voor ontzeggen toegan niet in aanmerking genomen.

Totale onwil om op inhoudt te willen discussiëren.

Dik dossier reeds.

LK: Ik ben docent en heb een vrijstelling van een specialist voor de mondkapjes. Toch moet ik naar de Arbo voor een second opinion. Ze vertrouwen het niet. Zeer stressvol.

O: Mijn dochter word gedwongen om een mondkapje te dragen Want doet ze het niet is ze veroorzaker.

O: Mijn zoon moet zowel in de openbare ruimtes zoals de gang, bij de kluisjes, als op het Plein ( openbare leefruimte met computers) en ook bij de praktijklessen een mondkapje op. Doet hij dat niet, dan kan mijn zoon een lesuur nakomen. Terwijl mijn zoon het erg benauwd krijgt met zo'n mondkapjes. En omdat hij al hooikoorts en diverse allergieën heeft. Heeft hij last van allergieklachten zoals loopneus, zit zijn neus dicht en heeft hij al minder lucht. Dan houd ik gewoon thuis als hij daar last van heeft. Ben ik helemaal niet blij mee dat het zo moet.

O: Hierbij doe ik ook een melding. Voor de herfstvakantie was er nog een advies qua mondkapjes. Hij heeft die toen niet gedragen, 2 x aangesproken nadat er voor de herfstvakantie weer een

persconferentie geweest was. Hij belde mij in tranen op. Ik heb 2 x een gesprek gehad, en geen reactie gehad op de mail. Zelfs niet van zijn coach. ... Na de herfstvakantie werd het verplicht, staat nu in de leerlingstatuut, na 1 dag thuis te zijn geweest heeft hij nu een mondkapje van gaas. Dat is goedgekeurd, hiermee is hij de laatste tijd naar school gegaan. Maar tijdens een gesprek van laatst met mijn zoon en zijn coach (ivm sociaal soms lastig is voor hem) zei ze dat na 1 december dit waarschijnlijk niet meer

goedgekeurd zou worden. Ik weet ook niet wat ze dan zullen “verplichten”;. Nu is het alleen in de gang en bij lopen. Ik wil graag dat mijn kind fysiek naar school kan, zonder mk op. Maar gesprek met school is lastig, ze willen niet luisteren.... ik heb hierdoor ook geen vertrouwen meer in de school. Ik weet niet wie het leest, maar we kennen elkaar waarschijnlijk al. Toch wilde ik bij jullie deze mijn verhaal vertellen. Ik wil graag weer in gesprek met school, om een vrijstelling te regelen. Intussen op andere manieren hard bezig deze waanzin te stoppen.

O: Goedemorgen, wij hebben sinds 16 november jongstleden een conflict met de school ivm onze dochter …… van 14 jaar die op het ……… in het ……. leerjaar zit.

Onderstaand het verzoek om juridisch advies dat wij in hebben gediend bij mijn rechtsbijstandsverzekering.

Toelichting op de ingediende zaak:

(28)

als daarbuiten. 4 september 2020 is dit tot een dieptepunt gekomen waarbij ….

hyperventilatie is gaan ontwikkelen. Sinds deze 4 september heeft … al meerdere hyperventilatie-aanvallen gehad en heeft zij inmiddels klachten ontwikkeld zoals oncontroleerbare spierspanningen, concentratiestoornis waardoor haar schoolpunten sinds die tijd hard achteruit gaan, flashbacks naar 4 september enz... Vrijdag 30 oktober is er op school wederom eea voorgevallen, zie bijgevoegde mail van 1 november 2020 waarin ik ook aanhaal dat ….. inmiddels serieuze klachten heeft. Op vrijdag 13

november 2020 zijn wij bij de huisarts geweest en heeft Ilse een doorverwijzing voor ademtherapie gekregen voor deze hyperventilatie-aanvallen en daaruit voortvloeiende

spierspanningen. Ook ben ik gewezen op het feit dat er via Rijksoverheid.nl een “kaartje” uit te draaien is voor de uitzondering van de mondkapjesplicht welke op

school is. …. heeft dit kaartje van mij geplastificeerd meegekregen om op school te laten zien zodat zij dit mondkapje niet hoeft te dragen. Dit kaartje van Rijksoverheid had zij maandag 16 november 2020 bij zich en heeft zij meerdere keren moeten laten zien. Op school wist men niks van dit kaartje af en werd beweerd dat ….. dit zelf in elkaar

geknutseld heeft. Dit heeft zowel maandag 16 november als dinsdag 17 november voor zéér vervelende situaties geleid op school. Uiteindelijk heeft ….. het mondmasker dinsdag wel over haar mond en kin gedragen maar niet over haar neus zodat zij via haar neus gewoon “frisse” lucht in kon ademen en uitademen via haar mond. Dit werd door school echter niet geaccepteerd en heeft geleid tot een externe schorsing op woensdag 18 november 2020, ondertekend door de directeur en opgenomen in het schooldossier van ... Wij werden hier dinsdagmiddag om 16.40 telefonisch van op de hoogte gesteld waarna de mail om 16.51 met daarbij de brief inzake de externe schorsing naar ons verzonden is. Nogmaals alle betrokken medewerkers van school weten van de pest-situatie; rondom …. en van haar hyperventilatie en klachten als gevolg hiervan. Zij weten ook dat …. inmiddels coaching en ademtherapie volgt en dan nóg deze opstelling/handhaving van de mondkapjesplicht op school. Kunnen wij bezwaar maken tegen de externe schorsing die nu ook in het schooldossier van ….

staat? Dit bezwaar moeten wij binnen een week na dagtekening van de brief kenbaar maken dus graag een spoedige reactie hier aangaande. Alvast bedankt hiervoor. Met vriendelijke groet, ………

Gisterenmiddag hebben wij een zeer vervelend gesprek op school gehad hier aangaande waarbij door de leerjaarcoordinator zelfs gedreigd werd met permanente schorsing als ….. en wij als ouders ons niet aan de door school voorgeschreven regels houden...

O: Sinds kort moeten de kinderen in de gang mondkapjes dragen.

Zoals we allen weten volledig nutteloos en zelfs ongezond.

Zoals in veel gevallen worden de mondkapjes ook dusdanig gebruikt waardoor ze juist een extra ziektekiemen bron worden.. (herhaaldelijk gebruik, in jaszakken, tassen bewaard etc)

De school gaat mee in de onzinnige, niet onderbouwde, angstcultuur en gedragsmanipulatie. We hebben hier al tegen geageerd maar helaas blijft t van kracht.

LL: Hoi, Ik vind het erg vervelend dat we een mondkapje moeten dragen ik voel me er helemaal niet prettig bij! Ik word vaak aangesproken en dan meestal niet op een nette manier laatst stond ik tegen over een leerjaar en hij schreeuwde tegen mij dat ik mijn mondkapje verplicht moest opzetten en hij zei wat denk je wel niet en ook moet ik vaak terug naar de gang lopen en me mondkapje op zetten ik kan niet uitleggen hoe boos ze tegen mij doen ze schreeuwen echt hard! Ik wil dat deze onzin stopt en ik weer

(29)

vrijheid krijg ik doe zo erg me best om die vrijheid meer te krijgen maar ik als leerling kan niet tegen een schreeuwende docent op!

O: De congierges zijn agressief tegen leerlingen die niet snel genoeg hun mondkapje opzetten. Mijn dochter voelt zich niet veilig op school. Tijdens practicum moet ze ook een kapje op. Ze werd niet goed en viel bijna flauw maar dat kon niet volgens de docent. De verandering van basisschool naar middelbare en lichamelijke verandering is eigenlijk al groot genoeg om stress te ervaren. Mijn dochter ervasrt zoveel stress dat we ze niet meer naar school wil en we andere hulp aan het inschakelen zijn. De stress is al begonnen toen de scholen dichtgingen in maart en is alleen maar toegenomen door alle maatregelen.

LK: Leerlingen worden door docenten en conciërges toegesnauwd als ze hun mondkapje niet snel genoeg op zetten of niet opzetten.

Toen ik moest surveilleren in de pauze was en eer leerling die nog op de laatste hap van zijn boterham aan het kauwen was en werd toegesnauwd dat hij zijn mondkapje op moest zetten.

Ik vind dat de veilige omgeving die een school zou moeten bieden op deze manier verre van veilig is.

LK: De fijne en veilige sfeer op school is verdwenen door de mondkapjesplicht. Ik maak me erg zorgen om mijn leerlingen en heb de directie ook aangegeven dat ik niet ga handhaven. Dat vond men

'teleurstellend'. Directie zet docenten onder druk en doet er in mijn ogen niks aan om een gezonde en veilige omgeving te creëren voor leerlingen en docenten.

De meeste leerlingen hebben alleen een mondkapje op omdat ze anders straf krijgen, niet omdat ze het zelf willen.

Ik vind het heel erg dat leerlingen gestraft worden voor iets dat niet werkt en zelfs schadelijk kan zijn voor de gezondheid. Veel leerlingen en docenten zijn niet goed geïnformeerd over de schadelijkheid van het dragen en niemand gebruikt een mondkapje goed.

Vorige week zijn er posters opgehangen in 'Loesje-stijl'. De boodschap die deze posters uitdragen vind ik schrikbarend, leerlingen wordt op die manier een schuldgevoel aangepraat voor iets dat niet hun schuld is en waar ze niet voor verantwoordelijk zijn.

O: Ik ben erg tegen het dragen van mondkapjes en helemaal voor kinderen. Mijn jongste is notabene 12 jaar. Het werkt niet (voldoende) en al helemaal niet bij deze doelgroep. Ik wil graag dat hier iets aan gedaan wordt. Maar alleen kan ik weinig. School heeft aangegeven niet open te staan voor discussie. Ze volgen gewoon de adviezen van officiële instanties.

O: Mijn zoon kan zijn diploma op deze manier dit jaar niet halen. Heb aangegeven dat het discriminatie is en gevraagd of men dan een andere oplossing heeft. Ik moest maar een andere school kiezen. Hij moet nu met een gelaat kap praktijk doen. En gym mag hij niet mee doen. Terwijl de leraar met mondkapje zelf naast hem gaat zitten. Mijn zoon is meteen opgestaan en gevraagd afstand te doen.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Samenvattend stel ik vast dat er voldoende aanwijzingen zijn voor een overgang van Proto-Fries naar Frankisch in de Nederlandse kustprovincies, en dat Noord-Holland boven het IJ

Deze verordening is van toepassing op de uitvoering en handhaving van de taken als bedoeld in artikel 5.3, vierde lid, van de wet en de andere taken op grond van de betrokken

a Friesland, Groningen en Drenthe b Limburg, Noord-Brabant en Zeeland. c Noord-Holland, Zuid-Holland en Flevoland d Overijssel, Gelderland

3 Meta-analyse van resultaten uit logistische regressie van individuele huisartspraktijken (gecorrigeerd voor een pluimveehouderij binnen 2000 meter, leeftijd, geslacht

We zouden uiteraard graag deze visie en ondórschrijving van de door ons uitgevoerde wettelijke dienstverlening voor uw gemeente ook in uw uitspraken komende donderdag

Hoofdstuk 3 van het advies vraagt aandacht voor de samenhang tussen de zoekgebieden en cumulatieve effecten, bijvoorbeeld op de natuur in het IJsselmeergebied en op het

Samen met deze documenten is ook het volgende door ons ontvangen: voor wensen en bedenkingen het voorgenomen besluit om deel te nemen aan de Stichting FLO Ambulancediensten..

Feit is dat de regio tenminste 1,5x meer verdient aan verhuurexploitaties met uitsluitend wisselende toeristisch-recreatieve gasten, dan aan tweede woningparken waar woningbezitters