• No results found

Stageverslag Villa Mondriaan

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Share "Stageverslag Villa Mondriaan"

Copied!
20
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

RIJKSUNIVERSITEIT GRONINGEN

Stageverslag Villa

Mondriaan

Ma-stage Kunsten, Cultuur en Media

Thomas de Bruin, S2163101

13-12-2016

Stagedocent: drs. L.D.M.E. van Heteren Organisatie: Stichting Villa Mondriaan

Stagebegeleiders: Anne Kremers en Judith Kadee Student: T.K.C. de Bruin

Studentnummer: S2163101

Studie: WO MA Kunsten, Cultuur en Media – Kunst, beleid en marketing Adres: Zonnebrink 4, 7101 NC Winterswijk

(2)

Inhoud

Voorwoord ... 2 Inleiding ... 4 Beschrijving organisatie ... 5 Ontstaan ... 5 Organisatie ... 5 Aanbod ... 7

Beschrijving van de stage ... 9

Uitgevoerde werkzaamheden ... 10

Marketing en communicatie ... 10

Crowdfundingproject ... 11

Operationele werkzaamheden ... 12

Conclusie: evaluatie en nawoord ... 13

Evaluatie leerdoelen- en werkzaamheden ... 13

Evaluatie persoonlijke doelen ... 13

Nawoord ... 14

Bibliografie ... 15

Bijlage 1: Rehaab wil groeien in Nederland! ... 16

(3)

Voorwoord

In het huidige arbeidsklimaat van de Nederlandse kunst- en cultuursector kan het lastig zijn om werk te vinden zonder enige vorm van werkervaring. Wanneer men op websites als www.culturele-vacatures.nl kijkt, bestaat het werkaanbod vooral uit stages, werkervaringsplekken en plekken waar organisaties graag op zijn minst drie jaar werkervaring kunt zien. Er is slechts een klein aanbod voor starters, terwijl er veel afstudeerders op het gebied van kunst- en cultuurwetenschappen zijn. Dit aanbod voor starters zijn vaak spannende traineeships of juniorfuncties. Om kans te maken voor zulke plekken denk ik dat het van groot belang is om gedurende je studententijd zo veel mogelijk ervaringen op te doen die je als starter aan een baan helpen.

Ik ben van mening dat het altijd vrij moeilijk is geweest om een stage te krijgen in de Bachelor fase van mijn studie. Dit komt door het feit dat vakken te vaak overlappen met een mogelijke stage. Ook zijn er veel regels voor zo’n stage en zijn er veel procedures die een student moet ondergaan voordat hij of zij daadwerkelijk kan beginnen aan de stage. Dit terwijl je dus vaak ziet dat werkervaring nodig is om te starten in de kunst- en cultuursector. Extracurriculaire activiteiten kunnen wellicht een glansrijkere CV geven, maar het is niet duidelijk of die ook als daadwerkelijke werkervaringen tellen in de ogen van werkgevers. HBO studenten hebben deze werkervaring vaak al door het feit dat zij door hun studie verplicht zijn wel veel stage lopen. Dit is al vanuit de HBO studie zo georganiseerd. Dit is problematisch voor WO studenten: ze hebben wel de (academische) kennis, maar niet de kunde. Ik denk dat er veel WO studenten zijn die uit zijn op de kennis die ze op een

wetenschappelijke opleiding vergaren, terwijl ze niet direct een verdere academische carrière ambiëren na een afgeronde Master. Om deze WO studenten een betere kans te geven op de arbeidsmarkt denk ik dat het belangrijk is dat ze zowel de academische kennis als enige vorm van werkervaring (die een stage kan verschaffen) hebben. Ik vond het dan ook prettig om te zien dat er tien ECTS-punten van de Master Kunsten, Cultuur en Media geweid worden aan een stage.

Ik was uit op een stage die me zo veel mogelijk praktische vaardigheden zou bijbrengen, die ik later kan gebruiken. De kennis die ik op mijn studie heb verworven heeft me altijd veel visie op culturele organisaties opgeleverd. Hierbij vroeg ik me bijvoorbeeld af wat culturele organisaties willen

uitdragen, wat hun doelgroepen zijn en hoe ze deze doelgroepen wilde aanspreken. Ik vond het altijd erg interessant om hier in theorie mee bezig te zijn, maar ik was tegelijkertijd zeer benieuwd hoe alle theorie zich in de praktijk voordeed.

(4)

mijn scriptie al bijna af was in mei 2016. Zo stuitte ik op een stagevacature getiteld Junior-directeur bij Villa Mondriaan in Winterswijk: ‘’Villa Mondriaan wordt gerund door 75 vrijwilligers en een jonge directeur. Altijd al een museum willen leiden? Dat kan! Villa Mondriaan biedt ieder half jaar twee stages aan als junior-directeur. Volgens NRC Handelsblad is dit zelfs de mooiste stage van Nederland’’ (Villa Mondriaan, 2016).

Dit sprak mij meteen aan. De woorden ‘’stagiair’’ en ‘’directeur’’ bevinden zich niet vaak in dezelfde regels, waardoor ik gelijk geïnteresseerd was. De stage gaf veel verantwoordelijkheden, waardoor ik gelijk wist dat ik er veel van kon leren. In mijn studie heb ik de specialisatie ‘’Kunst, beleid en

marketing’’ gekozen. Ik wist dus veel over de organisatorische kant van kunst en cultuur en ook veel over de marketing ervan. Hierdoor was ik geïnteresseerd in de functie van junior-directeur

communicatie (er is ook een junior-directeur educatie). Mijn sollicitatiegesprek met directeur Anne

(5)

Inleiding

In dit stageverslag wordt gereflecteerd op mijn tijd bij Villa Mondriaan van augustus 2016 tot en met december 2016. Om dit te kunnen doen wordt allereerst de organisatie van Villa Mondriaan

beschreven. Hierin wordt ingegaan op het ontstaan van het jonge museum. Ook zal de

(6)

Beschrijving organisatie

Ontstaan

Villa Mondriaan is een museum over het vroege werk van Piet Mondriaan. Iedereen kent Mondriaan van zijn latere abstracte geometrische werk, maar veel minder mensen kennen zijn vroege

realistische werk. Zijn schilderscarrière begon in Winterswijk, waar hij van zijn achtste tot en met zijn twintigste levensjaar heeft gewoond. Hier liggen de wortels van zijn kunstenaarschap. Aan de Zonnebrink 4 om specifiek te zijn, waar museum Villa Mondriaan nu ook gelegen is. Villa Mondriaan is in 2013 opgericht, na een lange verbouwing.

In Winterswijk wist men overigens al lang van het feit dat Mondriaan aan de Zonnebrink 4 had gewoond. De ‘’Villa’’ is dan ook al sinds 1982 een bekend begrip in het dorp. In dit jaar dreigde het oude huis van Mondriaan gesloopt te worden. Jan en Elizabeth Nijhuis hebben dit voorkomen, door het huis te kopen en te herstellen als ‘Galerie Mondriaanhuis’. Mevrouw Nijhuis heeft sindsdien altijd een museum van de galerie willen maken en in 2013 lukte dit. Wim van Krimpen, de oud-directeur van het Gemeentemuseum Den Haag en de oprichter van de Kunsthal in Rotterdam, werd directeur van het nieuwe museum en via hem kwam het museum praktisch tot stand. Met zijn connecties kon hij op tijd alle vergunningen, subsidies en verbouwingsactiviteiten regelen. Naast de Villa werd een extra pand gebouwd met geklimatiseerde tentoonstellingszalen. Hans Esmeijer speelde als oud-gedeputeerde van de provincie Gelderland een belangrijke rol bij het aanvragen van deze zaken. Esmeijer is tot op heden dan ook de betrokken voorzitter van Stichting Villa Mondriaan.

Met Van Krimpen als eerste directeur is er een goede samenwerking opgezet met het

Gemeentemuseum Den Haag. In deze samenwerking kan Villa Mondriaan vele belangrijke werken van Mondriaan, die het Gemeentemuseum bezit, in bruikleen tentoonstellen. Het netwerk van Van Krimpen bleek bovendien zeer handig bij het samenstellen van nieuwe tentoonstellingen.

Organisatie

Villa Mondriaan bestaat uit een team van ongeveer vijfenzeventig vrijwilligers, een directeur en twee junior-directeuren (één voor communicatie en één voor educatie). De directeur is de enige betaalde kracht en de junior-directeuren zijn halfjaarlijkse stagiar(e)s die een stagevergoeding krijgen. Vrijwilligers zijn onder te verdelen in beheerders, vrijwilligerscoördinators, rondleiders en reguliere vrijwilligers. De junior-directeur educatie wordt nog bijgestaan door vrijwilligers die gespecialiseerd zijn op het gebied van educatie. De beheerders verzorgen het pand. Ze coördineren dat het

(7)

Daarnaast plannen ze de juiste vrijwilligers in te zetten voor de juiste evenementen bij het museum. De beheerders en vrijwilligerscoördinators zijn vrijwilligers, maar krijgen een vrijwilligersvergoeding. Verder zijn er nog een groep vrijwilligers die ook rondleidingen geven en verder zijn vrijwilligers surveillanten en kassamedewerkers van het museum. Naast de directeur kent Villa Mondriaan als stichting ook nog een algemeen bestuur en een comité van aanbeveling. Vooral het bestuur heeft een controlerende functie. Mensen uit het comité van aanbeveling kunnen advies geven, maar dit gebeurt niet heel vaak. Het bestuur bestaat uit: Hans Esmeijer (voorzitter), Loes Tieman (secretaris), Fons Catau (vice-voorzitter en penningmeester), Leo Schenk, Tessa Baars, Yvonne Twisk en Vic Hulshof (adviseur) (Villa Mondriaan, 2016). Het comité van aanbeveling bestaat uit een grote groep mensen die een belangrijke functie vervullen in de kunst- en museumwereld of in de Achterhoek, of op een bepaalde manier een belangrijke connectie hebben met het museum. Deze bestaat uit:

- Wim van Ast (eigenaar Arco Meubelfabriek)

- Stella Bosch-Mondriaan (achternicht Piet Mondriaan) - Maritte Braspenning (adviseur PR en Media)

- Klaas Gubbels (beeldend kunstenaar)

- Ester van de Haar (directeur Gruitpoort Doetinchem) - Michael Huijser (directeur Scheepvaartmuseum)

- Wim van Krimpen (oud-directeur Kunsthal en Gemeentemuseum Den Haag) - Willemijn Maas (management consultancy en interim-management)

- Wim Pijbes (oud-directeur Rijksmuseum)

(8)

Figuur 1: organogram museum Villa Mondriaan

Aanbod

In Villa Mondriaan is het vroege werk van Piet Mondriaan te bewonderen en wordt met

hedendaagse middelen, zoals videopresentaties, een audiotour en app, zijn levensverhaal verteld. Om een beeld te krijgen van het latere leven van Mondriaan heeft Villa Mondriaan een fotokabinet met foto’s van de bekende fotograaf Ger Fiolet in het leven geroepen. Tot de vaste expositie behoort ook het werk van de drie leermeesters van Mondriaan in zijn Winterswijkse periode: zijn oom Frits Mondriaan, vader Pieter Cornelis Mondriaan sr. en schilder Jan Braet von Überfelt. Bovendien is er ook expositieruimte beschikbaar gesteld voor het werk van hedendaagse jonge kunstenaars. Een ander belangrijk onderdeel van Villa Mondriaan is de educatieafdeling. De organisatie wil kinderen laten zien dat kunst heel erg leuk kan zijn. Villa Mondriaan wil kinderen vooral een leuk uitje bieden. De organisatie wil dat kinderen plezier hebben in het museum en een positieve kennismaking met kunst beleven.

Twee keer per jaar organiseert Villa Mondriaan een nieuwe tentoonstelling, waarvan de inhoud thematisch aansluit op Villa Mondriaan als organisatie of het vroege werk van Mondriaan. Villa Mondriaan is een langdurig samenwerkingsverband aangegaan met het Gemeentemuseum Den

(9)

Haag, waardoor Villa Mondriaan hierbij steeds kan rekenen op bruiklenen uit de grote Mondriaancollectie van het Gemeentemuseum Den Haag.

Villa Mondriaan wil met haar tentoongestelde werken het publiek wijzen op de gigantische ontwikkeling die Piet Mondriaan heeft doorlopen. Men kent Mondriaan van zijn rechte lijnen en primaire kleurvlakken, maar oorspronkelijk is hij begonnen met figuratief schilderwerk. In Villa Mondriaan ziet men hoe Piet Mondriaan begon te experimenteren met kleur en vorm en op zoek ging naar zijn eigen stijl. Met videopresentaties, een audiotour, app probeert het museum deze ontwikkeling voor meerdere doelgroepen te schetsen. Daarnaast wil de organisatie, als museum in de provincie, niet onderdoen voor musea in de Randstad door samenwerkingen aan te gaan met nationale én internationale grote namen binnen de museumwereld. Uiteraard vindt het museum het ook van belang om juist de Winterswijkers kennis te laten maken met hun beroemde plaatsgenoot en een bijdrage te leveren aan het culturele en maatschappelijke leven in Winterswijk en de Achterhoek.

In de periode dat ik stage heb gelopen bij Villa Mondriaan werd er dan ook een nieuwe

(10)

Beschrijving van de stage

Als junior-directeur communicatie is het de bedoeling dat je alles onderneemt op het gebied van marketing en communicatie. Villa Mondriaan is een jonge organisatie die veel vrijwilligers kent, dus in de functie moet je ook veel vrijwilligers aansturen. Verder moet er worden nagedacht over een communicatieplan voor de organisatie om de doelgroepen van de organisatie te verkennen, onderhouden en activeren. Vanaf augustus 2016 werd ik, in een drukke periode, ingewerkt bij het museum. In deze drukke periode werden mij vooral de basiswerkzaamheden op het gebied van het beheren van de communicatie van de organisatie (veel teksten en nieuwsbrieven schrijven,

contacten onderhouden, etc.) bijgebracht. Vanaf 2 november was de organisatie alleen geopend op vrijdag, zaterdag en zondag, waardoor er meer plaats is voor het bedenken van goede

(marketing)strategieën voor de organisatie. De stage eindigt per januari 2017. De leerdoelen die ik heb opgesteld voor deze stage zijn als volgt:

- Ervaring opdoen op het gebied van cultuurmarketing en het in staat zijn om na te denken over de marketing- en communicatiestrategie voor een culturele organisatie.

- Ervaring opdoen op het gebied van social media marketing.

- Ervaring opdoen op het gebied van PR in de kunst- en cultuursector en het in staat zijn om contacten met de pers dan wel de doelgroepen van een culturele organisatie te

onderhouden.

- Ervaring opdoen in het leiding geven binnen een culturele organisatie aan de hand van het begeleiden en samenwerken van vrijwilligers.

De werkzaamheden die ik hierbij heb opgesteld waren:

- Het schrijven van teksten voor de website, persberichten en nieuwsbrieven.

- Het bijhouden en ontwikkelen van social media strategieën (Facebook, Twitter, Instagram). - Teksten ontwikkelen voor de tentoonstellingen die te zien zijn in Villa Mondriaan en de

speciale Villa Mondriaan app.

(11)

Uitgevoerde werkzaamheden

De uitgevoerde werkzaamheden die ik gedaan heb zijn onder te verdelen in werkzaamheden op het gebied van marketing en communicatie, twee losse projecten en operationele werkzaakheden die te maken hadden met het dagelijkse reilen en zeilen van het museum.

Marketing en communicatie

Allereerst heb ik de website veel bijgehouden met het Content Management System (CMS) Drupal. Hiermee heb ik bij het wisselen van de tentoonstelling begin september de website zodanig aangepast, dat de focus lag bij de nieuwe tentoonstelling: Kunst van Komrij. Daarnaast kwamen nieuwsberichten altijd als eerst op de website terecht en vervolgens pas in andere media

(persberichten, nieuwsbrieven, social media). Ik moest dan ook vaak nieuwsberichten op de website zetten. Naast nieuwsberichten waren er ook af en toe andere zaken op de website die up-to-date moesten zijn, zoals de kunstgeschiedeniscursussen, vrijwilligersverhalen, openingstijden tijdens wintertijden etc.

Daarnaast heb ik me beziggehouden met het schrijven van persberichten. Deze waren vaak bijna hetzelfde als de nieuwsberichten op de website. Deze persberichten benadrukten vaak activiteiten in en rondom het museum zoals koopzondagen, kunstgeschiedeniscursussen of een schrijfwedstrijd die aansloot bij de nieuwe tentoonstelling. Om deze persberichten bij de juiste doelgroepen uit te laten komen heb ik me ook verdiept in de pers. Zo waren er bij mij aankomst al verschillende perslijsten bij Villa Mondriaan. Deze kon ik gebruiken om de juiste pers te bereiken: lokaal, regionaal of nationaal. Ook zorgde ik dat deze perslijst up-to-date was. Regelmatig belde er lokale en regionale pers op n.a.v. van een persbericht voor een bezoek en een interview, die ik vervolgens af. Grotere interviews gaf de directeur, Anne Kremers en later Judith Kadee, aan de pers. Dergelijke contacten en interviews leveren Villa Mondriaan veel free publicity op. Ik controleerde wekelijks of we in kranten of op internet stonden, om te zien of onze persberichten gepubliceerd werden. Ook controleerde ik welke doelgroepen onze berichten lazen.

(12)

vinden om te zien. Op Twitter zorgde ik dat ik de berichten gewaardeerd heb (je geeft met Twitter een ‘’hartje’’) die Villa Mondriaan aandacht gaven.

Naast de website, pers en social media heeft Villa Mondriaan ook een maandelijkse nieuwsbrief. Hierin zette ik alle belangrijke nieuwsberichten van de afgelopen maand. Ook schreef ik activerende teksten over de belangrijke activiteiten voor Villa Mondriaan die in de toekomst lagen. Ik moest daarnaast zorgen dat de ontvangerslijst voor de nieuwsbrief up-to-date was. Zo’n 450 mensen ontvangen de nieuwsbrief van Villa Mondriaan.

Villa Mondriaan heeft ook een app, om de jongere bezoekers wat meer geïnteresseerd te maken voor de schilderkunst in het museum. Deze app biedt simpelweg wat meer informatie over de zaken die te zien zijn in het museum. Ik zorgde dat de teksten en afbeeldingen voor deze app altijd klopten. Ook zorgde ik in het museum dat er overal iBeacons hingen en dat deze genoeg batterijvermogen hadden. Deze iBeacons maken contact met de smartphones waarop de app en Bluetooth geactiveerd zijn. Mensen ontvangen dan op hun smartphone in elke ruimte, via de iBeacons, andere informatie op hun telefoon.

Crowdfundingproject

Naast deze reguliere marketing- en communicatiewerkzaamheden heb ik een crowdfundingactie opgezet voor kunstenaar Rehaab Al Khazraji. Dit gebeurde in samenwerking met Stichting

voordekunst. Rehaab is een kunstenaar die zijn fotografie exposeert in Villa Mondriaan (bijlage 1). Ik

heb door mijn scriptie veel kennis opgedaan over de crowdfunding van kunst en cultuur in Nederland. Hiermee was ik een geschikt persoon om een crowdfundingproject op te zetten voor Rehaab. Hij exposeert in Villa Mondriaan en wilde verder groeien als kunstenaar in Nederland, waar hij een startbudget voor nodig had.

(13)

Operationele werkzaamheden

(14)

Conclusie: evaluatie en nawoord

Evaluatie leerdoelen- en werkzaamheden

Deze stage heeft me concrete en praktische ervaring gegeven over de manier waarop dingen gedaan worden binnen een culturele organisatie, vooral op het gebied van communicatie en marketing. Dit is, ook precies wat ik voor ogen had bij de stage.

Bij het uitvoeren van mijn werkzaamheden heb ik van tevoren duidelijk communicatieplannen bedacht, bijvoorbeeld voor de tentoonstelling Kunst van Komrij (bijlage 2). Op het gebied van PR heb ik vaak contact gehad met lokale pers. Zo waren stations als RTV Slingeland of Gelre FM altijd erg benieuwd naar de activiteiten bij Villa Mondriaan, zo kon ik ze van een interview voorzien. Ook het schrijven van persberichten en benaderen van de pers heeft me veel ervaring gegeven met een gevoel voor praktische omgang met dit soort instanties. Daarnaast heb ik echt het idee dat ik hier een leidinggevende rol in speelde, ik was met de directeur echt een sleutelfiguur in het creëren van de beeldvorming van Villa Mondriaan. Dit vond ik zeer interessant, omdat mijn passie ook

daadwerkelijk ligt bij het uitdragen van prikkelende concepten voor het culturele publiek via de juiste kanalen en (social) media. Dit is iets wat ik in mijn latere carrière wil blijven doen en mijn ervaringen bij Villa Mondriaan hebben me daar een goede opstap voor gegeven. Het schrijven van teksten voor de organisatie (voor allerlei soorten berichten) vond ik dan ook het meest interessant om te doen. Mijn leidinggevende rol lag daarnaast ook bij het aansturen van vrijwilligers, wat me verrassend veel mensenkennis heeft opgeleverd. Voor veel vrijwilligers was het ondersteunen van het museum een sociale activiteit. Het was voor mij dan ook een mooie opdracht om ze niet te benaderen als medewerker maar als ‘’gezellige’’ vrijwilliger, als stagiair en ‘’junior-directeur’’ tegelijk.

Evaluatie persoonlijke doelen

Ik wilde zo veel mogelijk praktische vaardigheden werven in deze stage, daarom heb ik aan het begin van de stage duidelijk gemaakt wat ik allemaal wilde bereiken (naast de officiële taken). Ik wilde eigenlijk vanuit mezelf zo veel mogelijk dingen uitvoeren, om zo veel mogelijk dingen te leren. Concreet is daar uitgekomen dat ik het crowdfundingproject heb kunnen opzetten, wat me een mooie kennismaking met het uitvoeren van fondsenwerving heeft gegeven. Daarnaast heb ik als social mediaproject een vorm van storytelling over het museum neergezet. Zo had ik een

(15)

door met de belangrijkste vrijwillige financiële adviseur van Villa Mondriaan te zitten. Hij heeft me veel basiskennis laten zien over het opstellen van een begroting en jaarverslagen. Tot slot heb ik zo veel mogelijk kansen aangepakt die mij iets leerden over nieuwe online marketingmogelijkheden zoals Search Engine Optimization en Google AdWords. Vooral op het gebied van Google AdWords kon ik leren, door te realiseren dat Villa Mondriaan Google AdGrants kreeg. Dit heb ik niet volledig uit kunnen werken, maar ik heb wel een bepaalde introductie met deze marketingmiddelen gehad, wat ik erg prettig vond.

Nawoord

Ik heb veel geleerd bij Villa Mondriaan. Ik vond het ontzettend prettig om eindelijk eens concrete ervaring op te doen met de vele verantwoordelijkheden die ik kreeg. Zoals ik in de inleiding heb duidelijk gemaakt had ik het idee dat ik deze ervaringen nog niet had opgedaan in mijn studie. Met alleen een studie red je het tegenwoordig niet op de culturele arbeidsmarkt, denk ik. Ik heb nu ervaring, naast een bepaald netwerk van mensen in de culturele wereld, maar ook van mensen uit de recreatiesector. Daarnaast heb ik veel geleerd over marketing en communicatie en heb ik me beseft dat ik me niet alleen ga oriënteren op de culturele sector in mijn latere carrière. Ik ga me

waarschijnlijk oriënteren op marketing en communicatie en creativiteit in het algemeen. Ik wil graag met veel gevoel voor creativiteit de toekomst tegemoet gaan. Met dat idee en mijn ervaringen bij Villa Mondriaan ga ik me nu met uit de hand gestoken mouwen en veel strijdlust volledig storten op de arbeidsmarkt.

(16)

Bibliografie

Stichting voordekunst, 2016. Rehaab wil groeien in Nederland!. [online] Beschikbaar op:

https://www.voordekunst.nl/projecten/4944-rehaab-wil-groeien-in-nederland-1# [Geraadpleegd op 3 Dec 2016].

Villa Mondriaan, 2016. Villa Mondriaan. [online] Beschikbaar op: https://villamondriaan.nl/

(17)

Bijlage 1: Rehaab wil groeien in Nederland!

‘’De Irakese fotograaf Rehaab Al Khazraji maakte zijn eerste foto’s met zijn mobiele telefoon. Toen hij zeven jaar geleden uit Irak en uiteindelijk naar Nederland vluchtte, diende het fotograferen ter afleiding in het AZC. Zijn eerste fotocamera kocht hij pas toen hij vijf jaar geleden met zijn gezin in Winterswijk kwam wonen. Zijn focus verplaatste van natuurfotografie naar portretten.

Zijn werk wordt momenteel tentoongesteld bij Villa Mondriaan, een jong en groeiend museum in Winterswijk. Het museum is letterlijk gelegen in het huis waar Mondriaan van zijn achtste tot twintigste levensjaar woonde en zijn kunstenaarsvaardigheden ontdekte. In het museum is het vroege oeuvre van Piet Mondriaan te zien. Naast deze vaste tentoonstelling, en wisselende tentoonstellingen, biedt dit museum ook podium voor (jong) talent. Rehaab bezit dit talent. Op de sprekende zwart-wit portretten die tentoongesteld worden in Villa Mondriaan tot en met 8 januari 2017, zijn voornamelijk familieleden en bekenden te zien. Door mensen kwetsbaar af te beelden wordt er een bepaalde dubbelzinnigheid in het menselijke uitdrukkingsvermogen getoond. Hierdoor kan de kijker een glimp van de ware aard van de afgebeelde mensen opvangen, ergens tussen de zwart-wit contrasten.

Rehaab is iemand met een visie. Toen hij zeven jaar geleden uit Baghdad is vertrokken en vijf jaar geleden naar Nederland is gekomen heeft hij het moedige en ondernemende besluit genomen om van fotografie, zijn roeping en zijn passie, zijn carrière te maken.

Om zijn werk voort te kunnen zetten is de hulp van donateurs hard nodig! Met donaties kan Rehaab een nieuwe camera aanschaffen en bijbehorende apparatuur, om zijn kunstenaarschap naar een hoger niveau te tillen en zijn carrière als kunstenaar echt van de grond te krijgen. Rehaab wil

aanschaffen: Sony A7R, Samyang 16 mm T2.2, Samyang 50 mm f/1.4, Samyang 135 mm F/2.0, flitser, statief, complete studio flits set. Deels tweedehands, deels nieuw.

(18)

Bijlage 2: Communicatieplan Kunst van Komrij

Doelgroepen:

- Senioren/oudere volwassenen. Uit onderzoek gedaan door Wijzer Werven is gebleken dat het grootste deel van de bezoekers bestaat uit senioren.

- Publiek die affiniteit heeft met literatuur. - Algemeen kunstpubliek.

Doelstellingen:

Meer bezoekers werven voor de tentoonstelling Kunst van Komrij voordat deze afloopt op 26 februari 2017.

Boodschap:

- Moet allereerst algemeen zijn. Kunst van Komrij is gewoon een goede tentoonstelling, waar elk publiek iets uit kan halen. Algemene helderheid in de communicatie moet dan genoeg zijn om elke doelgroep aan te spreken. Mensen beschouwen een museum als een uitje waar ze iets bijzonders ervaren, als we dat bijzondere kunnen vertalen naar iets algemeens zitten we goed.

- Senioren zien graag dingen die ze leuk vinden in een dagje uit. Daarom lijkt het me

verstandig om zo veel mogelijk te communiceren die wijzen op aangename ervaringen: een

mooi schilderij, een grappig stukje tekst van Komrij, een fragment uit een leuk verhaal van de

audiotour etc. We moeten oppassen met gedurfde uitingen als dubbelzinnige, ietwat lelijke schilderijen en hoogdravende teksten over kunst. We moeten kunst van Villa Mondriaan presenteren als iets bijzonders, doch toegankelijk.

- Wanneer we het bijzondere van een bezoek aan Villa Mondriaan (de kunst die er hangt, de aard van de kunst of kunststroming etc.) vertalen naar aangename ervaringen spreken we zowel het kunstpubliek aan als de senioren.

Boodschap 1: Kunst van Komrij is een leuke en bijzondere tentoonstelling. Je ziet opvallende kunstwerken die een unieke ervaring bezorgen (zoals je die alleen bij een museum kan hebben). Daarnaast krijg je iets mee over de context van de kunst die je als bezoeker ziet (audiotour).

- Voor literair publiek is er een dichtwedstrijd bij de tentoonstelling. Bij een bezoek aan Villa Mondriaan kunnen mensen deelnemen aan de wedstrijd en op ieder gewenst moment voor 1 januari een stuk tekst indienen per mail of per post.

Boodschap 2: Er is een dichtwedstrijd waar bezoekers aan kunnen deelnemen na een bezoek aan Villa Mondriaan voor een te bepalen prijs. Mensen kunnen op ieder gewenst moment voor 1 januari een stuk tekst indienen per mail of per post. Ze kunnen dan de eigen publicatie in een ansichtkaart winnen, die ook verkocht wordt in de museumwinkel, naast een geldprijs. De ingezonden stukken zullen worden beoordeeld door een uiterst professionele jury.

Media:

- Pers, zowel regionaal als nationaal - Social Media

(19)

Pers

- Allereerst, de aard van de schrijfwedstrijd aanpassen. Nu ligt de nadruk op het idee dat bezoekers in het museum deel kunnen nemen. Dat werkt niet. We moeten de

schrijfwedstrijd dus toegankelijker maken door te benoemen dat mensen na een bezoek een stuk tekst kunnen aanleveren.

- Veel pers, zowel landelijk als regionaal, is al een keer benaderd per mail en een heel klein gedeelte van de landelijke pers ook telefonisch. We moeten de landelijke perslijst af gaan bellen om te kijken of ze het alsnog leuk vinden om een stukje te publiceren over de tentoonstelling en over de schrijfwedstrijd.

- We moeten kijken bij welke centra voor kunstpubliek er nog flyers ingeleverd kunnen worden. Musea, theaters, kunstverenigingen etc. Vervolgens de flyers per post versturen naar deze centra.

- We moeten een lijst literaire redacties opstellen die nog niet gecontacteerd zijn. Deze nieuwe lijst moeten we mailen met info over de tentoonstelling en de schrijfwedstrijd, die nog niet gemaild zijn.

- We moeten een contactenlijst literaire verenigingen en groepen maken. Deze lijst moeten we mailen met info over de tentoonstelling en de schrijfwedstrijd.

- Arrangement bedenken voor literaire groepen.

Social Media

- Meer posts bedenken over de (aangename) inhoud van de tentoonstelling (mooi schilderij, leuk stuk tekst etc.).

- Een leuk kijkje achter de schermen bieden met vrijwilligersverhalen en soms een post over een leuke activiteit. Hierbij moet erop gelet worden dat dit niet te veel gebeurt!

- Contact opnemen met musea en stichtingen (Ellen Slagmaat Museum MORE, Museum Arnhem en Stichting Kees Verwey) die hun werk aan ons uitgeleend hebben voor de tentoonstelling, of zij het leuk vinden om iets te plaatsen over de mooie werken die zij uitlenen voor onze tentoonstelling.

- Samenwerking bedenken tussen Villa Mondriaan’s tentoonstelling Kunst van Komrij en Letterkundig Museum. Zij waren geïnteresseerd in deze samenwerking.

Organisatorische bijkomstigheden:

- Prijs voor deelname aan schrijfwedstrijd veranderen. Overige communicatie ideeën:

- Weetjes over Villa Mondriaan communiceren die bijdragen over de beeldvorming van Villa Mondriaan als pand met rijke historie: foto’s van de plekken die Mondriaan geschilderd heeft naast schilderijen Mondriaan zetten. Weetjes over de Zonnebrink, Pieter Cornelis, Frits, de school van de Zonnebrink, Jan Braet von Uberfeldt etc.

- Flyers voor vaste tentoonstelling Villa Mondriaan, zodat we altijd een vaste basis hebben voor het museumconcept dat we uitdragen met elke wisselende tentoonstelling. Deze vaste basis moet denk ik ook een bepaald concept zijn. Dat concept hebben we al in ons hoofd, alleen is na de oprichting van het museum dit nooit echt concreet op papier uiteengezet en naar het publiek gecommuniceerd (behalve op wat pagina’s op de website over het

(20)

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Aan  het  begin  van  2006  heeft  de  organisatie  ook  een  cliënt‐volgsysteem  in  gebruik  genomen,  waarin  hulpaanvragen  en  het 

Bovendien werkt het tevens demotiverend voor de betrokken partijen (medewerkers van Zernike Sales & Marketing, het IZK en de opdrachtgever). Daarnaast kan het zijn dat

stagebegeleider Arjen Glas bleek dat ik voor de gemeente onderzoek zou doen naar hoe de bestuurders zich proactiever zouden kunnen profileren3. Dit was een heel

Wethouder Poos de gemeenteraad op 12 januari mededeelde het contract met stichting Jong te beëindigen per 1 april 2021 omdat het jongerenwerk niet langer voldoet aan de

Het nieuwsbericht Grote fouten ontdekt in wiskundige software (NRC Handelsblad, 14 novem- ber) meldt dat er softwarefou- ten in Mathematica zitten, een programma dat vooral

Aantal uren practica per week: 0 Andere onderwijsvormen en aantal uren dat je daar aan besteedde. (bv. groepswerken, papers, ...) : 6 uur per week voor

Vaak stellen wij vast dat terminaal zieken veel banger zijn voor de manier waarop ze zullen sterven dan voor de dood zelf', weten Ann Herman, Lies Deltour en ziekenhuispastor

Door verschillende zoekcriteria in de KvK database gezamenlijk toe te passen konden middelgrote HID ondernemingen, die gevestigd zijn binnen het operatiegebied van Rabobank “De