• No results found

HC Tilburg Intern Hockey Jongste Jeugd Ronde #4

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "HC Tilburg Intern Hockey Jongste Jeugd Ronde #4"

Copied!
7
0
0

Bezig met laden.... (Bekijk nu de volledige tekst)

Hele tekst

(1)

HC Tilburg Intern Hockey Jongste Jeugd Ronde #4 Algemeen

Week 9, 10 en 11 zijn inmiddels afgerond. Week 9 wordt ingehaald in week 14.

Week 12 Sportdag: Verschillende sport/spelvormen spelen in competitieverband.

Week 14 Laddertoernooi: 4 tegen 4 partijtjes met de mogelijkheid te klimmen op de ladder (eindstand weeK 10 bepaalt startveld).

Week 12: Sportdag

Uitleg:

Elk team speelt in een poule van 4 teams. Binnen deze poule worden 4 sporten gespeeld: Voetbal, Verzamelspel, Handbal en 1 vs 1 duels. Organisatie en uitleg vind je hieronder.

Let op: Het onderdeel 1 vs 1 duels wordt met de 4 teams op een half veld gespeeld.

Doel

De sportdag is er om onderling plezier te maken en andere sporten/spellen te spelen. Het is niet gericht op winnen, maar om lekker te bewegen en in teamverband te spelen. Er zijn ook slechts enkele basisregels per sport weergegeven om de wedstrijdjes te begeleiden en de kids kennis te laten maken met een andere sport, maar we hoeven ons niet aan regels te houden. We kunnen dus creatief omgaan met de invulling en richting geven aan plezierige sportwedstrijdjes.

Voorbereiding:

* Speelveld:

Elke sport wordt uitgevoerd op een kwart veld (6-tal veld). Zie ‘’veld uitzetten’’ welk team verantwoordelijk is voor het klaarzetten van het veld voor de start.

Na de laatste sport-ronde zorgen de teams dat hun veld opgeruimd wordt (ook de goals terugzetten).


- De voetballen en handballen dienen bij het clubhuis ingeleverd te worden.


- Hockeyspullen in de JJ garage terug zetten.

* Duur:

Elke wedstrijd duurt 20minuten. Dit is inclusief doordraaien (+-5minuten). Zorg na het eindsignaal dat je dus snel doorgaat naar het volgende sport veldje. Hoe sneller er doorgedraaid wordt, hoe langer er gespeeld kan worden.

* Aantallen en tenue:

Er wordt in principe 8 tegen 8 gespeeld. Overleg onderling even wat wenselijk is.

Elke speler speelt in wit HC Tilburg-tenue een neemt zijn/haar hesje mee (!!).

* Begeleiding:

Per team zijn 3 begeleiders toegestaan. Van deze in het totaal 6 begeleiders per wedstrijd, zijn 2 spelbegeleiders/scheidsrechters/spelleiders.

Week 9 Week 10 Week 11 Week 12 Week 13 Week 14

Afgelast ivm vorst 4vs 4

Laddercompetitie

Opschalen Sportdag Vrij ivm Pasen 4vs 4

Laddercompetitie

(2)

* Verzamelen:

Je verzamelt met je team maximaal 10 minuten voor de start (eventueel 15minuten ivm klaarzetten veld) van jouw tijdblok.

Voorbeeld: Veldtijd van 09.30-11.00uur, maximaal 09.20uur aanwezig, om 09.30uur het veld op.

* Aanwezigheid:

Neem contact op met de coach/manager van de tegenstander als je problemen hebt met aantallen bijvoorbeeld (je kunt het telefoonnummer altijd opvragen bij de lijncoördinator) en bespreek hoe je het samen op kunt lossen.

Poules

Gezien het verschillende sporten en spellen betreft, zijn de poules zoveel mogelijk naar geslacht en leeftijd ingedeeld.

Veld uitzetten

Let op: De 1 vs 1 velden (geel vlakje) worden door de 4 teams samen uitgezet. Dit vindt namelijk plaatst op een half veld waarbij alle 4 de teams samen het onderdeel spelen.

Calamiteiten

-

De coronaverantwoordelijke (blauw hesje) heeft EHBO materialen bij zich;

-

Bij de buitenbar naast het clubhuis staat een vriezer met ijszakjes;

-

Bij onweer mogen de kinderen en begeleiders wel het clubhuis in. Probeer daarbij de kinderen en de begeleiders zo goed als mogelijk 1,5m afstand te laten houden.

Einde

De veldtijd is altijd leidend. Direct na het eindsignaal, even kort met je team evalueren en zorg dat je voor het einde van de veldtijd gezamenlijk met je team van het veld gaat en zo spoedig mogelijk het clubterrein verlaat. Wacht als begeleider tot alle kinderen zijn vertrokken, voordat je zelf vertrekt.

Veel spelplezier!

(3)

Wedstrijdschema:

SPORTDAG (VELD)PLANNING

Tijd Veld 1 Veld 2 Veld 3 Veld 4

09.30-09.50 A J3F3-J3F4 M3F1-M3F2 J6E1-J6E2 J8E1-J8E2

B J3F1-J3F2 M3F3-M6E6 M6E1-M6E2 M8E1-M8E2

C M3F4-M3F5 M6E3-4-5-7 M8E3-M8E4

D M3F6-M3F7 M6E3-4-5-7 M8E5-M8E6

09.50-10.10 A M3F4-M3F6 M6E3-M6E5 M8E3-M8E5

B M3F7-M3F5 M6E7-M6E4 M8E6-M8E4

C J3F3-J3F1 M3F1-2-3/

M6E6

J6E1-M6E1 J/M8E1-2

D J3F2-J3F4 M3F1-2-3/

M6E6

M6E2-J6E2 J/M8E1-2

10.10-10.30 A M3F2-M3F3 M3F5-M3F6 J8E2-M8E1 J6E2-M6E1

B M6E6-M3F1 M3F7-M3F4 M8E2-J8E1 M6E2-J6E1

C M6E4-M6E5 J3F1-2-3-4 M8E3-4-5-6

D M6E7-M6E3 J3F1-2-3-4 M8E3-4-5-6

10.30-10.50 A M6E3-4-5-7 J3F4-J3F1 M8E3-M8E6

B M6E3-4-5-7 J3F2-J3F3 M8E4-M8E5

C M3F1-2-3M6E6 M3F4-5-6-7 J8E1-2M8E1-2 J/M6E1-2

D M3F1-2-3M6E6 M3F4-5-6-7 J8E1-2M8E1-2 J/M6E1-2

(4)

Voetbal

Benodigdheden:

-

Voetbal: 1

-

Goals: 2

-

Pylonen: 4 Veldopzet

-

Aan beide kanten een goal in het midden.

-

Een pylon op de zijlijn 10 meter van de achterlijn af. Vanaf die lijn betekent het een penalty als de bal op de hand komt.

Basisregels:

-

Er wordt met de voeten gespeeld.

-

De bal mag niet met de hand geraakt worden.

-

Als de bal uit gaat via de zijlijn wordt er met de handen ingegooid.

-

Als de bal over de achterlijn gaat door de verdedigende partij mag en een hoekschop genomen worden.

-

Er wordt gespeeld zonder de buitenspel regel.

-

Schoppen (behalve tegen de bal), slaan en vastpakken is niet toegestaan.

-

Een penalty wordt genomen vanaf +-8meter (bekijk samen even wat een goede afstand is).

(5)

Verzamelspel

Benodigdheden:

-

Hoepels: +-20

-

Pylonen: +-8 (tenzij onvoldoende hoepels, dan veel extra pylonen om vakjes te maken)

-

Ballen: +-60 Veldopzet:

-

Op een kwart veld worden centraal twee vierkanten uitgezet waar in beide vierkanten +-50 ballen liggen.

-

Om de vierkanten heen ligt er voor iedere speler een eigen hoepel/vierkant waarin hij/zij ballen kan verzamelen.

Uitleg:

Elke speler staat in zijn eigen hoepel/vierkant. Op twee plekken centraal in het veld zijn twee vierkanten zichtbaar waarin ballen liggen. Bij het startsignaal mogen alle spelers uit het vak en proberen 5 ballen in hun hoepel te verzamelen. Als speler mag je een bal uit iemand anders vakje stelen. Na (bijv.) 5 minuten wordt het spel stop gezet en worden de ballen per team geteld. Het team met de meeste ballen heeft een punt behaald. Leg de ballen terug in de midden vakken en speel het spel nogmaals of eventueel met andere regels (zie hieronder ‘variatie’).

Variatie:

-

Laat van beide teams 2 mensen ook tikkers zijn. Zij mogen mensen met bal tikken. Dan moeten zij de bal terug leggen in het middenvak.

-

Team tegen team ballen verzamelen. Wanneer de ballen op zijn kijken welk team te meeste ballen verzamelt heeft.

-

Er wordt een bepaalde tijd gespeeld. Na de tijd wordt gekeken welk team de meeste ballen heeft verzameld. Je mag per persoon echter niet meer dan 5 ballen in je hoepel hebben.

Extra 1: er kan ook gekozen worden op twee kanten het spel te spelen (de groepen dus te splitsen) als het te chaotisch of te druk ervaren wordt. Een beetje chaos is natuurlijk ook de bedoeling!!

Extra 2: Indien er onvoldoende hoepels zijn, kunnen er vakjes met pylonen gemaakt worden.

Regels:

-

Een speler mag maar 1 bal per keer meenemen of stelen.

-

Een speler mag maximaal 5 ballen in de hoepel verzamelen.

-

Een speler mag bij 5 ballen in zijn/haar hoepel niet stil blijven staan en blijven verdedigen. Dan worden andere teamgenootjes geholpen.


(6)

Handbal

Benodigdheden:

-

Handbal: 1

-

Goals: 2

-

Pylonen: +- 14 Veldopzet:

-

Aan beide kanten een goal in het midden.

-

Een cirkel van pylonen, straal van 6/7 meter. Daarbinnen mogen de spelers niet komen.

-

Een pylon op de zijlijn 9/10 meter van de achterlijn af. Vanaf die lijn mag op goal gegooid worden. Bepaal onderling of deze lijn eventueel wat verder moet liggen.

Basisregels:

-

Elke speler mag drie passen zetten met de bal vast.

-

De bal mag niet geraakt worden met de voet.

-

De bal mag maximaal 3 seconde (maak daar eventueel 5 van) in het bezit van een speler zijn.

-

Een speler mag niet het doelgebied van de tegenstander betreden (met pylonen gemarkeerd).

-

Schoppen, slaan en vastpakken is niet toegestaan.

-

Bij een vrije worp moet iedereen op minimaal drie meters taan.

-

Een strafworp mag vanaf 7 meter van het doel genomen worden rechtstreeks op doel waarin de keeper staat.

-

Bij scoren in het doel telt dit als 1 doelpunt.

(7)

Duels 1 vs 1

Benodigdheden:

-

Pylonen/blokjes: +- 40 (uitgaande dat teams 10spelers hebben)

-

Ballen: +-100 Veldopzet:

-

Op een half veld worden allemaal 1 vs 1 duels uitgezet middels twee pylonen/blokjes tegenover elkaar (zie afbeelding).

-

Zorg dat er +-20 duels tegenover elkaar dus 40 pylonen/blokjes uitgezet worden.

-

De pylonen/blokjes staan op +-6/10 meter tegenover elkaar (bepaal zelf wat wenselijk is en past bij de leeftijd/groep).

Uitleg:

Laat iedereen een pylon/blokje kiezen (stimuleer lekker de 4 teams te mixen door iedereen overal ergens anders een pylon te laten kiezen). Overal komen nu tweetallen tegenover elkaar bij een pylon/blokje te staan.

Elke speler speelt een 1 tegen 1 duel voor 45/60 seconde tegen de speler tegenover zijn/haar pylon. Er kan gescoord worden door de bal tegen de pylon te spelen/drijven. Let op als je zegt ‘op de pylon/het blokje spelen’ gaan de spelers van grote afstand proberen erop te passen, dat wil je voorkomen aangezien het anders een chaos aan rollende ballen wordt.

Bepaal onderling hoe na 45/60 seconde een nieuwe tegenstander gekozen wordt. Dit kan door verschillende opzetten:

-

Een ladder competitie: winnaars schuiven een plekje naar links, verliezers blijven staan.

-

Random: zoek iemand die je nog niet kent.

-

De ene kant draait linksom een plekje verder en de andere kant rechtsom.

Overleg onderling wat wenselijk is.

Zorg tussendoor voor voldoende rust. Bijvoorbeeld 1 minuut spelen 1 minuut rust.

Referenties

GERELATEERDE DOCUMENTEN

Er kan een formule voor z n ( ) opgesteld worden waarmee je direct de lengte van een zijde

Het is nu niet moeilijk meer deze laatste stelling om te zetten naar een stelling voor vierkanten die geplaatst zijn op de lijnstukken waarin de loodlijnen uit het punt P de

In figuur 4 hebben we een recht- hoek getekend waarin centraal al een tweetal vierkanten te zien zijn, maar de overige "vierkanten" zijn nog niet bepaald een succes...

− een vierkant met zijde r dat met elk van de vierkanten uit figuur 1 één hoekpunt gemeenschappelijk heeft;. − een vierkant met zijde s dat met elk van de vierkanten uit figuur

[r]

Deze vierkanten liggen buiten driehoek OAB.. Het midden van lijnstuk OB is punt

[r]

[r]